Ideje kiosztani az idei aranyszobrocskákat. A 81. díjátadó, melyet a világ számos országában közvetítenek (köztük hazánkban is) az elmúlt pár évben bekövetkezett nézettségesés ellenére továbbra is az év egyik, ha nem legnagyobb filmes eseménye.
Nem mondhatjuk az Oscar kiosztóra, hogy nemzetközi esemény hiszen csak egy kategóriában indulhatnak a nem angol nyelvű alkotások (Best Foreign language Movie), de mivel a hazai mozikba eljutó filmek jó 80% amerikai vagy angol és mivel az európai filmek a hatalmas támogatások ellenére ritkán jutnak túl az EU határán (és itt most eltekintünk attól a logikai és írói hibától, hogy az Egyesült Királyság az EU része), mondhatjuk, hogy a szakma jelentős hányada képviselteti magát ezen a neves eseményen.
Nem szeretnék mély elemzésekbe bocsátkozni a filmeket illetően, hiszen a 3. kritikánál már mindenki unná és abban reménykedne, hogy hátha újraindítja magát a windows és “véletlenül“ bezáródik ez az ablak, amit soha többé nem kell megnyitni. Ezért inkább megpróbálok egy kis kedvet csinálni az idei év nagy sikereihez, és reklámozom egy kicsit az Oscart, hiszen mindenkinek, aki kicsit is érdeklődik a filmek, sztárok és a méregdrága estélyi ruhák iránt tudom ajánlani a ma esti díjátadót, bármilyen későn kezdődjön is.
2008. A gazdasági válság kezdete, mely a 2009-es évet is beárnyékolja… blablabla Ha van olyan szektor a szorosan vett gazdaságban, amelyet a válság nem érint, akkor az az amerikai filmipar. Bár az amerikai és a világ fogyasztása számottevően esett minden területen, a filmipar idén is begyűjtötte az évi 3%os növekedést, így nem mondható, hogy rossz év lett volna, főleg ha figyelembe vesszük a számokat, amiket a The Dark Knight az Iron man, vagy (hogy ne csak képregényadaptációkat mondjak) a Mamma mia! hozott. Persze ez önmagában az Oscarról nem sokat mond el. Hosszú évek óta folyik a vita, hogy az Akadémia a legnépszerűbb vagy a legjobb (a “jó“ művészi értelmében) alkotásokat díjazza. Míg ugyanis a Curious case of Benjamin Button és a Slumdog millionaire jól teljesített (főleg nemzetközi szinten), addig a The Reader című film (melyért Kate Winslet (a Titanic Kate-je) valószínűleg megkapja idén az Oscart) alig térül meg a producerek számára 30 millió dolláros bevételével. Összehasonlításképp az Iron man 582 millió dollárt hozott, komolyabb díjra mégsem jelölték. De ez ugyanígy igaz a Milk és a Frost/Nixon című filmekre. Valahogy az embereket (és most ne csak az amerikaiakat szidjuk) nem kíváncsiak egy politikai drámára, ha helyette ügyetlenkedő filmsztárokat (Trópusi Vihar) vagy menő szuperhősöket nézhet. Az a kérdés, hogy a filmek szerepe inkább a szórakoztatás, vagy hogy a vetítésről távozva érezzük a történet súlyát olyan bonyolult és megválaszolatlan kérdés, melyet nem itt fogok kifejteni. Legyen annyi elég, hogy manapság az igazán sikeres filmek nem jutnak el az arany szobrocskáig és visszasírjuk a Keresztapát. Ez alól idén kivételt jelenthet a Curious Case of Benjamin Button, amit számos kategóriában jelöltek (legjobb férfi főszereplő, legjobb forgatókönyv, legjobb rendezés, stb.), csakhogy az ilyen filmek gyűjtik be legtöbbször a legkevesebb elismerést, mert hiába jó minden téren, nem tud igazán semmiben kiemelkedni. Brad Pitt megkaphatná az Oscart, de akkor Sean Penn kimarad, lehetne a legjobb film, de jelenleg mindenki halálosan beleszeretett a Slumdog millionaire-be. Valószínűleg apróságokat azért elhoz, de nem fogja megközelíteni a Ben Hur-Titanic-LOTR trió 11 díjas sikerét.
Mit várhatunk akkor a 81. Oscar Díjkiosztótól?
Minden évben kísérletet tesznek rá, hogy az elpártoló nézőközönséget visszahódítsák a képernyők elé, ezért idén ismét színész (a női ismerőseim által jóképűnek is mondott Farkasember) Hugh Jackman fogja vezetni a showt. Tőle ne számítsunk olyan poénokra, mint Steve Martintól pár éve vagy Jon Stewarttól tavaly, de biztos lesz egy-két a republikánusokat kifigurázó vicc mert az mindig kell. Aki látta a Tökéletes trükköt, tudja mire számíthat Hugh Jackmantől szmokingban, kis szerencsével elhozza magával a cilinderét és mutat pár trükköt. (az tényleg feldobná a műsort) Persze szép ruhák is lesznek ezrével, amit persze nem modellek, hanem sztárok viselnek ezúttal, szóval azokat is láthatjuk, akik idén nem kaptak jelölést. Sajnos magyar alkotás nem kapott idén se jelölést, de európai se nagyon. Idén az indiai a menő, de erről később.
Nézzük a fontosabb kategóriákat:
Actor in leading Role /legjobb férfi főszereplő/
Mit is mondhatnék. Az egyik olyan kategória, amiről nem tudunk még biztosat. Sean Penn, Mickey Rourke és Brad Pitt az esélyesek. Mickey Rourke (aki a Wrestler című filmben egy kiöregedett pankrátort alakít) sokáig eltűnt a képernyőről/vászonról és csak
Actor in a supporting Role /legjobb férfi mellékszereplő/
Ez a kategória sok kérdést vet fel és azt hiszem ha az Akadémia a közönség kedvében akar járni, akkor megadja amire vágyunk: Heath Ledger kapja az Oscart a The Dark Knight című filmben nyújtott alakításáért.
A film, mely pár nappal ezelőtt elérte a bűvös 1 milliárd dolláros határt hatalmas siker volt világszerte, melyben közrejátszott a tehetséges színész korai és tragikus halála. Mivel az amerikaiak nem félnek legendákat és hősöket létrehozni (olykor évente többet) valószínűsíthető tehát a szobrocska sorsa, amit győzelem esetén a színész három éves lánya fog átvenni. A jelöltek között szerepel a Trópusi vihar fekete/fehér színésze Robert Downey Jr., aki bár tényleg egymaga is elvinné a hátán a filmet, de ez nem az a szerep, amiért az Akadémia aranyat ad, főleg ilyen mezőnyben. (Pedig nem nyomta fullban a kretént…) The Doubt című film, melyben olyan apróbb színészek fordulnak meg, mint Meryl Streep, Amy Adams vagy Philip Seymour Hoffman szintén nem közönségkedvenc, valamiért a közönséget a vallási “krimik“ nem fogják meg annyira, kivéve persze ha semmi ralitásuk sincs. (The DaVinci code) Ez azért is szomorú, mely Hoffman remekül alakítja a pedofiliával megvádolt pap szerepét, amit viszont még az Akadémia is szívesen jutalmaz meg. De nem idén. Josh Brolin (Milk) és Michael Shannon (Revolutionary Road) az esélylatolgatás során háttérbe szorultak.
Actress in a leading Role /legjobb női főszereplő/
Kate Winslet. A Titanic nagy sikere után kicsit mintha eltűnt volna a szemünk elől, felbukkant olyan fimekben, mint az „Egy makulátlan elme örök ragyogása“ vagy az „Én, Pán Péter“, de reális eséllyel a győzelemre idén indul újra. Valójában nem is egy, hanem két Oscart is begyűjthetne, hiszen a The Reader és a Revolutionary Road című filmekért egyaránt megkapta a Golden Globe-t, mely általában pontosan jelzi előre az Oscar győzelmeket. Végül csak a The Reader-ben nyújtott alakítását jutalmazhatják szobrocskával, a legjobb női mellékszereplő kategóriában még csak jelölést sem kapott (ezúttal kicsit mellé nyúlt a Golden Globe…). Angelina Jolie, akit sokáig nem láttunk olyan ruhában, ami a méreténél nem két számmal kisebb, ezúttal visszatér az Akadémia látókörébe a Changeling című filmmel (elrabolták a gyerekemet, valaki segítsen). Meryel Streep-röl nem sokat mondanék, nyilvánvaló, hogy ha egy kőkonzervatív apáca szerepét ölti magára, abból minimum egy Oscar jelölést kihoz. (őt is a The Doubt-ért jelölték) A két mumus ebben a kategóriában Anne Hathaway (Rachel getting married) és Melissa Leo (Frozen river), akik nem kaptak akkora figyelmet, bár Hathawayt jó ismét komoly szerepben látni. (A Bride Wars nem hozott neki akkora sikert)
Actress is supporting Role /legjobb női mellékszereplő/
Szoros, nagyon szoros. Nem tudnék tuti befutót mondani, mert nagyon sok minden közrejátszhat. Bár a bőrszín egyre kevésbé fontos a jelölések és díjazások terén, nem nehéz észrevenni, hogy a korábbi kategóriákban egy fekete jelölés sincs, megszakítva az elmúlt évek hagyományait. (Downey Jr. nem számít) Bármilyen szörnyűen hangzik, ez Taraji P. Henson (The Curious Case of Benjamin Button) és Viola Davis (The Doubt) esélyeit növeli a kategóriában, akik ettől függetlenül megérdemelten kaptak jelölést. Mint írtam, ebben a kategóriában Kate Winslet zsebelte be a Golden Globe-t, így nehéz megjósolni. Amy Adams (The Doubt) a kétkedő apáca szerepében jó esélyekkel indul (igaz én tavaly is odaadtam volna neki az Oscart a Bűbájért), de könnyen lehet, hogy Marissa Tomei (The Wrestler) beelőz, hiszen az Akadémia szereti az új feltörekvőket. Ő a kategória Seabiscuit-je.
Animated Feature Film /legjobb animációs film/
Wall-e. A sokak által bénának/gagyinak/ügyetlennek/ nyominak/ furának/esetlennek/ beszélő konzervnek tartott robotot imádta amerika és a világ, nehéz lenne elképzelni, hogy egy kung-fu panda (Kung fu Panda) vagy egy beszélő kutya (Volt) elhappolná az aranyat előle. Így tehát nagyon úgy tűnik, hogy a Pixar újabb győzelmet arat a DreamWorks ellen folytatott háborúban.
Best Picture /legjobb film/
Az legnagyobb esélyes a Slumdog millionaire, mely ugyan színészi teljesítményben nem kiemelkedő, de mindenképpen megható alkotás, melyet szinte mindenki szeret. Mármint ki ne szeretné egy szegény indiai fiú történetét, aki milliókat nyer a Legyen Ön is milliomos indiai adaptációjában. Nekem bejön. Ettől függetlenül természetesen mindenkinek ajánlom figyelmébe a másik négy jelöltet. Azt hiszem az Akadémia által legjobb filmnek jelölt alkotásokat minden évben érdemes megnézni, ez nem a cseresznye a hab tetején… ez az a kis pöcök a cseresznye szárának végén. Így tehát, ha érveim nem bizonyulnának megfelelő késztetésnek rá, hogy az Olvasó eltipegjen a legközelebbi moziba, álljon itt az öt legjobb film bemutatója kedvcsinálónak:
Milk
The Curious Case of Benjamin Button
Slumdog Millionaire
Frost/Nixon
The Reader