A legfrissebb cikkek

Nincs megjeleníthető elem

Kapcsolat


Friss topikok

Statisztikák

Címkék

alkotmány (20) állam (6) állambiztonság (10) állambiztonságis jelen (6) arab (9) atom (7) a mennyei birodalomban (6) bajnai gordon (10) biológia (16) bíróság (6) bkv (7) budapest (10) cigány (86) demokrácia (87) diszkrimináció (6) egyház (6) ensz (8) erkölcs (6) eu (28) európa (7) evolúció (10) fantasy (9) fasizmus (6) fidesz (148) foci (6) gay (17) gay pride (12) gáza (14) gazdaság (19) google (6) gyász (7) gyurcsány (49) hamasz (13) hitler (8) holokauszt (12) hülyeség (6) humor (9) index (10) internet (9) irán (21) iszlám (6) izrael (39) jared diamond (6) jézus (10) jobbik (73) jog (8) kádár (7) katolikus egyház (7) kdnp (10) keresztény (12) kereszténység (11) kína (11) kolbenheyer ír (162) kolbenheyer olvas (233) kommunizmus (14) környezetvédelem (6) közélet (9) közgazdaságtan (26) krimi (17) külpolitika (20) kultúra (25) liberalizmus (13) lmp (9) magyar (15) magyarország (140) magyar gárda (9) magyar hírlap (6) martin (6) mdf (12) meleg (13) mongol (18) mszp (62) náci (51) nacionalizmus (10) németország (11) nemzet (32) nemzetbiztonság (8) nyelvészet (6) obama (21) oktatás (11) orbán (56) oroszország (8) összeesküvés (6) őstörténet (6) palesztin (15) politika (215) pszichológia (14) rasszizmus (19) regény (27) reggel (67) rendőr (7) rendszerváltás (24) rowling (7) rükverc (11) rukverc (15) sci fi (11) sólyom lászló (11) szabadság (17) szdsz (20) szeretet (6) szlovákia (11) társadalom (69) tech (7) terrorizmus (8) több fényt a kdnp be (8) történelem (155) tudomány (8) tüntetés (6) usa (47) választások (34) választás 2010 (44) vallás (14) válság (11) varga e tamás (6) vendégpost (11) világ (14) voks10 (26) vona gábor (7) zene (12) zsidó (48) Címkefelhő

Designerünk

Legutolsó kommentek

Nincs megjeleníthető elem

Oroszország békeszándékai?

2010.02.10. 07:00 Horváth Andor Márton

Az Aranysas magazin februári kiadása az orosz légierő leszerelési terveiről tudósít. Állítólag a közeljövőben 40%-al csökkentenék a pilóták számát, ugyanakkor 2020-ra a repülőgépek 70%-a korszerű típusra cserélődne. Vajon mit jelenthet ez?

Egyrészt: a most korszerű géptípusok 2020-ban már korántsem lesznek annyira modernek. Ami keveset az orosz repüléstechnológiáról tudni lehet, Oroszország igen fejlett, negyedik generációs harci gépekkel rendelkezik. Ugyanakkor készül az ötödik generációs harci gép is - egyelőre ilyen típus még csak kettő létezik a világon: a már hadrendbe állított F-22 Raptor, valamint a nagy nemzetközi finanszírozással hamarosan elkészülő F-35 Lightning család. Mindkét géptípus amerikai gyártmány; ezeket nagyon nehéz felderíteni radarral, és huzamosabb ideig, tehát üzemanyag-takarékosan képesek hangsebesség fölött repülni. Hogy a fegyverzetvezérlésben milyen újításokat alkalmaztak, arról csak néhány részletet lehet tudni, de annyi bizonyos, hogy a különféle érzékelők minden eddiginél összeforrottabb rendszere segíti a fegyverek célba juttatását. Ezt a szintet célozta meg tehát Oroszország, de 2020-ban még minden bizonnyal csak a negyedik generációs gépek lesznek elterjedtek az orosz légierőnél. Ez persze a '90-es évek végét jellemző mélyponthoz képest nagy fejlődés. Bár a ma korszerűnek számító orosz gépek már az ezredfordulón sem biztosan számítottak volna csúcstechnológiának, azért mondjuk azt, hogy 2020-ban az orosz légierő törzsét 20 éves műszaki színvonalú repülőgépek teszik majd ki. A '90-es évek végén hasonló volt a helyzet, azonban azok a gépek még az összeomlás előtti Szovjetunióból származtak, a FÁK megalakulása után pedig a régi tagállamokban a hadiipar gyakorlatilag tetszhalott állapotba került. A 2020-ra újra feltöltött gépparkot a mai orosz hadiipar látja el, és ez nagy változás.

Még egy kérdés fontos a fel-leszereléssel kapcsolatban. Az a 70% a jelenlegi légierőnek csupán kb. 40%-át tenné ki. Kína valószínűleg egyre jobb erőben lesz, de az energiaimport miatt nem fog összetűzést keresni Oroszországgal, más szomszéd pedig nincs, aki komolyan háborgatná ezt a nagy országot. Ugyanakkor a többi szovjet utódállam, talán Ukrajna kivételével, nincsen abban a helyzetben, hogy igazán korszerű gépeket szerezzen be. Ezekben az országokban továbbra is a - legfeljebb részben modernizált - szovjet típusok fognak szolgálni, ahogyan Grúzia légierejének esetében is volt. Ilyen módon Oroszország bármikor abszolút légifölényt vívhat ki szomszédainak légterében, hiába csökkenti a hadrafogható gépek és pilóták számát. Egyszerűen fölösleges volna annyi sok gépet üzemben tartani, mikor a szomszédos országok légiereje gyorsan amortizálódik, ám a közeljövőben biztosan nem frissül.

7 komment

Címkék: oroszország reggel légierő

A bejegyzés trackback címe:

https://sardobalo.blog.hu/api/trackback/id/tr591744538

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

kitvalasztanal.hu - Választási tippért notebook! · http://www.kitvalasztanal.hu 2010.02.10. 08:27:45

Kína ellen az egész nyugati társadalom együtt fog fellépni. III. VH.
Ha háború lesz.

Az oroszok meg gazdasági úton próbálják leigázni a világot fegyverek helyett. Saját területre senkit nem engednek be, durván szabályozzák a belföldi gazdaságuk. Viszont terjeszkednek.
Nem is értem miért fegyverkeznek :)

Bell & Sebastian 2010.02.10. 09:26:06

Audiatur et altera pars!

hungarian.ruvr.ru/?lng=hun
hungarian.ruvr.ru/2009/12/23/3208110.html

Ez meg itt az 5. generációs gépük:

hungarian.ruvr.ru/2010/01/29/3985162.html

Szolgáltam olyan reptéren, amit közösen haszlált orosz-magyar. Technikailag jobbak és bátrabbak voltak, a 20x annyi gyakorlás okán.

Oroszország ereje nem (csak) a fegyverekben vagyon!

Bell & Sebastian 2010.02.10. 09:32:59

Ja, még annyit, ha tolóerővektor-kormányzásúvá fejlesztik, a benne ülő ember lesz a leggyengébb láncszem az elviselhetetlen G-terhelések miatt.

Horváth Andor Márton · http://mitszabad.blog.hu 2010.02.10. 13:16:08

@Bell & Sebastian: Érdekes volt a cikk, amit az ötödik generációs orosz gépről linkeltél, másoknak is ajánlom az elolvasását. Valóban nem sikerült az orosz gépet az amerikaihoz hasonlóan bonyolult formájúra tervezni, inkább néz ez ki úgy, mint egy 4. generációs gép. A külső felfüggesztések lopakodó üzemmódban használhatatlanok, ezeket tehát legfeljebb üzemanyaghordozásra lehet használni éles helyzetben; majd lopakodóvá alakítani a gépet az ellenséges terület előtt, az üzemanyagtartályok ledobásával.

Az amerikai gépekben a vezérlés természetesen messzemenően automatizált, és az volt már a korábbi típusoknál is. A hangvezérlést eddig nem alkalmazták, de ez nem az amcsi számítógépek intellektusát méri: én 1996-ban IBM OS/2 rendszert használtam, a Windows egy korábban népszerű riválisát, és hát az egy 486-os gépen is remekül értette az angol kiejtésemet, ugyanis hangvezérelt volt. Most ha az orosz gépbe beraktak egy 486-ost OS/2-vel, és azon át is lehet vezérelni, hát le a kalappal. A tolóerővektor-kormányzás pedig negyedik generációs trükk, még szép, hogy beépítik.

Szerintem az orosz gép előnye, ahogyan korábban is, nem az elektronikában, hanem éppen az aerodinamikában lesz. A Szuhoj és MiG irodák tervezései baromi jól manőverezhető gépek szoktak lenni. A hidegháború végén az elektronika messze elmaradt a nyugati színvonaltól, és ebből most valóban kezd behozni valamennyit az orosz légierő. De azért még van hátra.

A 220 megrendelendő repülőgép mellesleg a mostani légierő 10%-át jelentené, tehát az amerikai mintához képest itt sem válik döntővé az ötödik generációs gépek aránya.

Bell & Sebastian 2010.02.10. 14:31:35

@Horváth Andor Márton:

Tulajdonképpen egyetértünk.
A vektor kormányzáson elforgatható fúvócsövet értek, de legalább a lamellák asszimetrikus mozgatásával manipulált gázsugarat.

Az elektronika terén nem féltem őket, baromi jók számtechben az orosz gyerekek. Fémtechnológiai és fegyverrendszer fejlesztési hátrányuk leküzdése a nagyobb gond. Meg a tűzvezetés, célkövetés, AVACS koordináció. Árban, karbantartás igényben nyerők lesznek. Be is vallották, a sárkányszerkezetig akartak csak eljutni, minden más alakul még. Ébredezik ez a Medve.

Bell & Sebastian 2010.02.10. 14:46:57

A poen lemaradt:

Basic-aerodinamika egyes számú főtörvénye:
- Ami szép, az jó is!

(ausgenommen olasz cuccok: szépek, német cuccok: jók, francia cuccok: egyik sem)

Vidéki 2010.02.10. 14:52:39

A szerző írja: „ugyanakkor 2020-ra a repülőgépek 70%-a korszerű típusra cserélődne. Vajon mit jelenthet ez?”

Ez azt jelenti, hogy az orosz vezetés is alapvetően elfogadja a régi rómaiak elvét:
„Ha békét akarsz, készülj a háborúra”.

A régi európai nagyhatalmak közül egyedül Oroszország maradt talpon. Területe, erőforrásai óriásiak.

Tekintve, hogy az 5. generációs repülőgép prototípusát már be is mutatták, jó esélye van annak, hogy a 2020-as tervek meg is valósuljanak.