A legfrissebb cikkek

Nincs megjeleníthető elem

Kapcsolat


Friss topikok

Statisztikák

Címkék

alkotmány (20) állam (6) állambiztonság (10) állambiztonságis jelen (6) arab (9) atom (7) a mennyei birodalomban (6) bajnai gordon (10) biológia (16) bíróság (6) bkv (7) budapest (10) cigány (86) demokrácia (87) diszkrimináció (6) egyház (6) ensz (8) erkölcs (6) eu (28) európa (7) evolúció (10) fantasy (9) fasizmus (6) fidesz (148) foci (6) gay (17) gay pride (12) gáza (14) gazdaság (19) google (6) gyász (7) gyurcsány (49) hamasz (13) hitler (8) holokauszt (12) hülyeség (6) humor (9) index (10) internet (9) irán (21) iszlám (6) izrael (39) jared diamond (6) jézus (10) jobbik (73) jog (8) kádár (7) katolikus egyház (7) kdnp (10) keresztény (12) kereszténység (11) kína (11) kolbenheyer ír (162) kolbenheyer olvas (233) kommunizmus (14) környezetvédelem (6) közélet (9) közgazdaságtan (26) krimi (17) külpolitika (20) kultúra (25) liberalizmus (13) lmp (9) magyar (15) magyarország (140) magyar gárda (9) magyar hírlap (6) martin (6) mdf (12) meleg (13) mongol (18) mszp (62) náci (51) nacionalizmus (10) németország (11) nemzet (32) nemzetbiztonság (8) nyelvészet (6) obama (21) oktatás (11) orbán (56) oroszország (8) összeesküvés (6) őstörténet (6) palesztin (15) politika (215) pszichológia (14) rasszizmus (19) regény (27) reggel (67) rendőr (7) rendszerváltás (24) rowling (7) rükverc (11) rukverc (15) sci fi (11) sólyom lászló (11) szabadság (17) szdsz (20) szeretet (6) szlovákia (11) társadalom (69) tech (7) terrorizmus (8) több fényt a kdnp be (8) történelem (155) tudomány (8) tüntetés (6) usa (47) választások (34) választás 2010 (44) vallás (14) válság (11) varga e tamás (6) vendégpost (11) világ (14) voks10 (26) vona gábor (7) zene (12) zsidó (48) Címkefelhő

Designerünk

Legutolsó kommentek

Nincs megjeleníthető elem

Kolbenheyer olvas LIII.: Mi lett volna, ha ...?

2010.07.10. 07:00 kolbenheyer

Bibó István nevét illik ismerni, de nem nagyon szokás a könyveit olvasni. Éppen ezért szeretném felhívni a figyelmet egy vicces, de mégis nagyon komoly írására, egy pár oldalas vázlatra. A Ha a zsinati mozgalom a 15. században győzött volna … (Válogatott tanulmányok 4. kötet, Magvető, Budapest, 1990) című uchrónia tényleg vázlat, egy fiktív dialógus tartalmi kivonata. Mint a cím is jelzi, történelmi alternatívával van dolgunk, ami a kidolgozatlansága ellenére is szórakoztató, jóllehet jelentős műveltségi anyagot mozgat meg. Bár a mai olvasónak talán már nem sokat mond a zsinati mozgalom fogalma, Bibó jó érzékkel választott egy olyan kiindulópontot az alternatív történelem elágazásához, ami tényleg gyökeresen megváltoztathatta volna a világunkat. A 15. században ugyanis több nagy, egyetemes zsinatot tartottak, ahol többek között sikerült elhárítani az avignoni fogság utáni nagy nyugati skizmát, azaz a kettős pápaválasztás miatti egyházszakadás veszélyét. A zsinatok egy ideig azzal kecsegtettek, hogy megváltozik a katolikus egyház kormányzata, a pápai hatalmat a rendszeresen ülésező zsinatok korlátozták volna. A mozgalom azonban elhalt, a pápaság megerősödött, az egyház pedig a 16. század elején belefutott a reformációba. De mi történt volna Bibó szerint, ha a zsinati mozgalom győz?

Bibó szerint a katolikus egyház demokratizálódott volna, aminek a politikai és ideológiai jelentősége is óriási lett volna. Egy demokratikus egyház esetén ugyanis nem történt volna meg a reformációs egyházszakadás. Bibó világában Luthert és Kálvint utólag szentté avatják, miután mozgalmaikat sajátos szerzetesrendekként befogadja az egyház. Sőt, sikerül helyreállítani a keleti ortodoxiával is az ökumenét. Az egyetemes egyház aztán mintául szolgál a világi politika számára: az uralkodói hatalmat demokratikus intézmények korlátozzák. Ahol ez nem valósul meg békésen, ott az egyház áll a politikai forradalom élére, mint a 18. század végi Franciaországban, vagy a 20. század eleji Oroszországban. Ez persze újra felveti a világi es az egyházi hatalom összefonódásának veszélyét, amit Bibó ugyan elítél, de jó baloldaliként azért sokkal engedékenyebb a kommunisztikus teokráciák irányában. A politikai befolyás megőrzése mellett az egyház képes lesz befogadni a szellem- és tudománytörténet új áramlatait is: megszelídít és a kereszténységen belül tart az evolúcióelmélettől a pszichoanalízisig szinte mindent. A demokratikus intézmények és a szellemi szabadság egy sokkal békésebb világot eredményeznek. Bibó világában nincs holokauszt (csak egy öt-hat ember életét követelő pogrom), és a hidegháború is csak a zsinatokon zajlik.

Az alternatív történelem különös vonzereje, hogy ismert történelmi alakokat lehet felvonultatni más szerepekben. Bibót olvasva azt hamar megszokja az ember, hogy minden valamire való történelmi alak katolikus egyházi címeket visel Danton kanonoktól Dzsugasvili bíboros-pátriárkáig. Íme néhány csemege. Savonarolából bíboros lesz, aki megfosztja Borgiát a bíborosi kalaptól (így abból sosem lesz VI. Sándor pápa), és megmenti Kálvint a kiközösítésétől, így az egyházat a szakadástól. 1848-ban pápai enciklika jelenik meg Spectrum pervadit Europam címmel, szerzője a vatikáni könyvtárban bujkáló, mert a világi uralkodók által üldözött Marx páter. Garibaldi pápai tábornok legyőzi a Savoyai-dinasztia csapatait, ezzel elhárul az olasz egység utolsó akadálya, és létrejön az Olasz Köztársaság. A Szuezi csatornát már 1689-ben megnyitják, miután XI. Leó vezetésével legyőzik az Oszmán Birodalmat, és felszabadítják az arab népeket. Zola püspök leleplezi a Luerdos nevű indián faluban bekövetkezett állítólagos csodákat. És persze a magyar történelem is máshogy alakult volna. Werbőczy kanonok 1514-ben jobbágyvédő Urbariumot ír, így a Dózsa vezette paraszthadak megérkeznek Mohácsra, megmentik szegény II. Lajost a fulladástól és megverik a törököt. A Jagellók így nem halnak ki, hanem hosszú távra egyesítik Magyar-, Cseh- és Lengyelországot, jelenleg éppen VII. István ül a trónon. A tehát még mindig létező monarchia legnagyobb kritikusa, a köztársasági eszme magyar bajnoka pedig a megboldogult Mindszenty bíboros volt.

És persze Bibónak eszébe jut a játékok játéka is. Mi lenne, ha uchróniájának szereplői kitalálnának egy uchróniát: Mi lett volna, ha a zsinati mozgalom elbukik? Bibó István címzetes váci kanonok, 1963-ban, hatéves márianosztrai gyógykezelése után arról elmélkedik Ravasz László pesti bíboros érseknek, hogy ha a zsinati mozgalom elbukott volna, a reformáció szétszakította volna az egyházat, és mind a politikai, mind a tudományos fejlődés az egyházi kereteken kívül, sőt sokszor éppen azok ellenében valósult volna meg. Ez az alternatíva hátborzongató, hiszen azt jelentené – mint a fiktív Ravasz László meg is jegyzi –, hogy a Szentlélek elhagyhatja az egyházat.

Kolbenheyer kommentpolitikája
 

5 komment

Címkék: történelem kereszténység bibó istván kolbenheyer olvas

A bejegyzés trackback címe:

https://sardobalo.blog.hu/api/trackback/id/tr802045497

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

greybull 2010.07.10. 09:20:43

A "mi lett volna ha..." kérdése igen tetszetős, kb.olyan elcsépelt a gondolkodásban, mint a filmkészítésben a "hasonmás-ikertestvér" ötlet alkalmazása. Gejl.
A mi lett volna ha felvetése annak keserű beismerése, hogy mindig vannak akaratos kis faszok, akik mennek a saját hülye fejük után, rendre elbasszák a dolgokat, utána meg néznek, hogy: Nű má' mi va'?
Na most én ezt érzem a frissen felállt Orbán kormánnyal kapcsolatban is, sajnos.
Kimondom:
Pintér, Martonyi, Matolcsy, Réthelyi és jóformán az egész új kormány ezen személyekben való kinevezése - totális melléfogás. A csúcs Schmitt (legalább magyarosított volna Kovácsra) k.elnökké választása.
Lőwy Árpádot idézném: "Meg vagyunk már mi baszva mindörökre!".

ralf 2010.07.10. 13:12:01

Én rühellem, amikor arról beszélnek, hogy a történelemben értelmezhetetlen a "mi lett volna, ha...", pedig az alternatívák mérlegelése segít egy-egy kor értékelésében.

Csak egy példa: Nem hívőként nem tartom különösebb érdemnek, hogy I. István felvette a kereszténységet, mert a kereszténységet nem tartom sem jobbnak, sem rosszabbnak más vallásnál. De ha megvizsgáljuk, mi történt a népvándorlás korában Európában letelepedett, ám pogány hiten maradt népekkel, nagy biztonsággal kiszámíthatjuk, mi lett volna, ha ezt nem teszi. Történeti szempontból tehát a megmaradásunkat köszönhetjük annak, hogy erőszakkal is rákényszerítette a népre a kereszténységet, és azt is, hogy épp a kereszténységet.

Ha megvizsgáljuk Közép-Európa történetét a török korban, azért is külön hálásak lehetünk neki, hogy a nyugati, és nem a keleti kereszténységet tette államvallássá. (150 év vs. 500 év)

greybull 2010.07.11. 09:22:19

@ralf: "hálásak lehetünk neki, hogy a nyugati és nem a keleti kereszténységet tette államvallássá", írod.
Hálás a nyavalya!
A hála felvetése azt jelenti, hogy azt feltételezzük I.Istvánról, hogy akkora ész volt, hogy saccperkábé 1000 évet, annak a történéseit előre látta, és ennek tudatában döntött, ahogy döntött.
Hát nem látta előre az 1000 évet. Kb.30-40 év távlatban gondolkodott előre, tudniillik leszarta a "seniorátus"-t és helyette megtette a "primogeniátus"-t a fejedelemmé válás lehetőségeként. És akik ragaszkodtak a kialakult jogrendhez (mármint szokásjogként) azokat - Ajtony, Koppány - kiirtotta. És a legfeljebb 40 éves előregondolkodásban az volt a lényeg, hogy - az egyébként teljesen alkalmatlan - fia, Imre herceg, legyen a király őutána. A Sors, hogy úgy mondjam, azonban az ebül szerzett jószágot el is vette tőle, amikor meghalasztotta Imre herceget, és később az Árpád-i oldalágból lettek az "Árpádházi" királyok.
Nem, nem: I. István - elismerem a maga módján tehetséges emberként - felismerte, hogy az akkor éppen erősödőben lévő Német-Római Birodalommal tanácsos jóban lenni, a Pápa meg talán még veszélyesebb az ő, azaz I.István hatalmára nézve - hát ezért vettük mi fel a kereszténységet: ami kb. akkora pusztítással volt a magyar, azaz a: MAGYAR népi kultúrára, mint a spanyol hódítás a maya kultúrára.
Én Bibó helyében azt vizsgáltam volna, vagy azt is, hogy vajjon mi az oka annak a szinte egységesnek mondható viszolygásnak, útálatnak, és néhol gyűlöletnek, amit szinte kivétel nélkül minden nép érez velünk szemben itt a környékünkön és a távolabbi környezetünkben - lényegében egész Európában (most ne gyere nekem a lengyelekkel, a bolgárokkal, esetleg a horvátokkal, hogy ők aztán nem, mert - amúgy sajnos - jelenlegi állapotunkban, illetve állapotainkért /Trianon/, ők alig, vagy semennyire nem számítanak, nem is felelősek), szóval ennek az ellenérzésnek az okait kellene kikutatni. Ennek a zsigeri iszonyatnak, gyűlöletnek. Mit hordoz vajjon a magyar, azaz: A MAGYAR nép?, nyelv?, gondolkodás? Nem tudom, amiért ilyen irracionálisan gyűlölve vagyunk?
Lehet, hogy az emberiség egy olyan korszakának túlélői - kövületei- vagyunk nyelvünkben, amikor uralkodók voltunk más népek felett, de jött valami katasztrófa, amit nem tudtunk elhárítani, és ezért minket okolnak a mai napig? (Tudom, hogy ez sci-fi, de már erre is gondoltam.)

ralf 2010.07.11. 15:40:24

Teljesen igazad van, sőt, hozzátenném, gyakorlatilag lenullázta a teljes magyar hagyomány rendszert. Az ellenfelei okkal kritizálták, és nem véletlen, hogy csak kegyetlen erőszakkal tudta véghez vinni. Amiről én beszélek, az csak annyi, hogy ma, a fejlemények tükrében mindezt pozitívan értékeljük, mert már van távlatunk látni, mi lett volna, ha...
Ebből vezetem le, hogy nem elcsépelt és nem is felesleges vagy értelmetlen annak a vizsgálata, hogy mi lett volna, ha..., hanem épp ellenkezőleg, nagyon is fontos.

greybull 2010.07.12. 09:30:52

@ralf: anélkül, hogy szőrszálhasogatónak akarnék tűnni, annyiban szintetizálható a dolog, hogy ha nem történelmi alternatívaként közelítünk a kérdéshez, hanem politikai-politológiai alternatívaként, utóbbi esetben a politikailag lehetséges válaszok és az elérendő célok közötti adekvát lehetőségek feltárása oldaláról, nos akkor a mi lett volna, ha kérdés felvethető - azzal a megkötéssel, hogy az inputból következő output is természetesen önkényes lesz, és az output, mint egy következő alternatíva input-ja is újabb önkényes output-ot eredményez majd és így tovább. Arra azonban vigyázni kell, hogy ez a gondolkodás végig érték semleges legyen, különben a reálisan lehetséges alternatíva objektivitása a minimumra fog csökkenni, magyarán: értelmetlen volt a kérdésről alternatív módon gondolkodni.
Én erre példaként a Mátyás király halála után kialakult helyzetet szoktam legtöbbször alkalmazni lezzárva gondolkodás időhorizontjának első síkját 1526.aug.26-val, a második idősíkot 1540-el.
Itt ugyanis elképesztően világos cezúra vonható, tudniillik Mátyás halála napjával, és a jelzett két időponttal:
Mátyás halála pillanatáig - nem túlzás - Európa egyik, ha nem a legerősebb állama volt Magyarország.
A halálát követő első másodpercben az uralkodó osztály szisztematikusan elkezdte szétverni mindazt, amit Mátyás létrehozott.
Itt vethető fel - politikailag-politológiailag -, hogy "mi lett volna ha?", nos ha Corvin Jánost, Mátyás törvénytelen, de kiváló hadvezér fiát királlyá koronázzák? Aki fenntartja mindazt, amit Mátyás létrehozott. Elindít egy flottát az Újvilágba, hogy ne maradjunk ki a "jóból" pld. Az onnan elgyarmatosított pénzből - hogy finoman fogalmazzak - tovább erősíti a hadsereget, és 1526-ban - nem Mohácsnál, hanem valahol a legdélebbi végeken - ízzé porrá zúzza a török hadsereget, felszabadítja Bulgáriát, Görögországot, visszahódítja Konstantinápolyt? létrehozva egy Római Birodalom közeli méretű hatalmas kelet, délkelet-európai birodalmat? Mi hódítjuk meg Ausztriát, Csehországot, perszonálunióban Lengyelországgal! Fél Európa a Magyar Birodalom része. Buda elképesztő ütemben fejlődik, már 1550 körül 1 millió a lakosa, 5 egyeteme van, és amikor a franciák piszkoskodnak a pápával (a franciák mindig piszkoskodnak, minden történelmi helyzetben és korban!!) a pápa Budára menekül, pár évtized múlva Rómából végleg át is teszi a helyét hozzánk. Kb.1610 körül az oroszok segítséget kérnek tőlünk a tatárok ellen. Megkapják, cserébe hűbéres birodalom lesznek - Mo. határai az Uralnál végződnek, az oroszok áttérnek a nyugati kereszténységre. 1720 körül a Magyar Birodalom meghódítja Szibériát - kijutunk a Csendes-óceánra! 1790 körül Japán szövetséget köt a Magyar Birodalommal és együttes erővel meghódítjuk Alaszkát, Kanadát,majd a nyugati part mentén megalapítjuk a Magyar Maya Birodalmat a mai Mexico helyén. Közben 1789-ben a francia rebelliót két huszár hadosztály leveri, Franciaország provinciaként a Magyar Birodalom része lesz. Egy Éjfél nevű magyar mérnök a valamikori Párizs, új nevén Nyugat-Buda központjában felállít a magyarok dicsőségére egy 300 méter magas tornyot!
Folytassam?