A legfrissebb cikkek

Nincs megjeleníthető elem

Kapcsolat


Friss topikok

Statisztikák

Címkék

alkotmány (20) állam (6) állambiztonság (10) állambiztonságis jelen (6) arab (9) atom (7) a mennyei birodalomban (6) bajnai gordon (10) biológia (16) bíróság (6) bkv (7) budapest (10) cigány (86) demokrácia (87) diszkrimináció (6) egyház (6) ensz (8) erkölcs (6) eu (28) európa (7) evolúció (10) fantasy (9) fasizmus (6) fidesz (148) foci (6) gay (17) gay pride (12) gáza (14) gazdaság (19) google (6) gyász (7) gyurcsány (49) hamasz (13) hitler (8) holokauszt (12) hülyeség (6) humor (9) index (10) internet (9) irán (21) iszlám (6) izrael (39) jared diamond (6) jézus (10) jobbik (73) jog (8) kádár (7) katolikus egyház (7) kdnp (10) keresztény (12) kereszténység (11) kína (11) kolbenheyer ír (162) kolbenheyer olvas (233) kommunizmus (14) környezetvédelem (6) közélet (9) közgazdaságtan (26) krimi (17) külpolitika (20) kultúra (25) liberalizmus (13) lmp (9) magyar (15) magyarország (140) magyar gárda (9) magyar hírlap (6) martin (6) mdf (12) meleg (13) mongol (18) mszp (62) náci (51) nacionalizmus (10) németország (11) nemzet (32) nemzetbiztonság (8) nyelvészet (6) obama (21) oktatás (11) orbán (56) oroszország (8) összeesküvés (6) őstörténet (6) palesztin (15) politika (215) pszichológia (14) rasszizmus (19) regény (27) reggel (67) rendőr (7) rendszerváltás (24) rowling (7) rükverc (11) rukverc (15) sci fi (11) sólyom lászló (11) szabadság (17) szdsz (20) szeretet (6) szlovákia (11) társadalom (69) tech (7) terrorizmus (8) több fényt a kdnp be (8) történelem (155) tudomány (8) tüntetés (6) usa (47) választások (34) választás 2010 (44) vallás (14) válság (11) varga e tamás (6) vendégpost (11) világ (14) voks10 (26) vona gábor (7) zene (12) zsidó (48) Címkefelhő

Designerünk

Legutolsó kommentek

Nincs megjeleníthető elem

A kollektivizmus négy halálos bűne 4.: Többségi zsarnokság

2011.04.19. 07:00 kolbenheyer

A mai Magyarországon kollektivista ellenforradalom zajlik – mondhatnánk, ha lett volna bármikor is individualista forradalom. De nem volt, legalábbis a 20. században nem, pedig a nyugati civilizáció mindhárom alappillére – az antikvitás, a kereszténység és a felvilágosodás – az egyént emelte a közösség elé és fölé: az egyén hírnevét, az egyén lelkét és az egyén szabadságát. Ezt romboljuk most le, amikor a közösség oltárán feláldozzuk az egyént. Ez köti össze ugyanis a következőkben ismertetett négy problémakört: a kollektivizmus négy halálos bűnét.
1. piacellenes etatizmus (04.15.), 2. romantikus etnicizmus (04.16.), 3. álszent moralizmus (04.18.), 4. többségi zsarnokság (04.19.)

Magyarországon húsz éve demokrácia van, vagy inkább lenne. Mert ma Magyarországon sokan még mindig úgy vélik, hogy aki többségben van, annak mindenben igaza is van, hogy az ellenzék valójában ellenség, és hogy a politikai vita kicsinyes és felesleges torzsalkodás. Ma Magyarországon közönyös belenyugvás kíséri, ha egy új kormány az iskolaigazgatókig bezárólag lecserél szinte mindenkit az állami szférában, ha törvényeket, sőt alkotmányt változtatnak meg pillanatnyi hatalmi érdekek miatt, és mindent ellep a politika és a politikus feleslegességének, sőt kártékonyságának hamis és ostoba legendája. Mindezt a közösség nevében: népuralom és nemzeti egység. Mert a kisebbség szánalmas lúzer, röhögjük is ki, ha már kisebbség, az előző kormány pedig nyilvánvalóan köztörvényes gazemberek gyülekezete, akik elszánt akarattal tették tönkre a hazát, a pártok zsivaja helyett meg kövessük a politikán felülemelkedő, erőskezű vezető akaratát. Ezzel a szemlélettel azonban három súlyos probléma van: ostobának néz, korrumpálja a politikát és megöli az egyéni szabadságot.

A demokrácia a történelem során kétszer alakult ki (vagy pontosabban két politikai berendezkedés határozta meg magát ekként). Az antik demokráciától eltérően a mi modern rendszerünk liberális demokrácia, és itt a jelző egyben kronologikus elsőbbséget is jelent. Az egyéni szabadságjogok kinyilvánítása majd érvényre juttatása teremtette meg az alkotmányosságot, és ez fejlődött demokráciává a részvétel kiszélesítése során. A rendszer lényege tehát, hogy a többségi akarat nem önmagában igazság, hanem az eddig megismert leghatékonyabb módja az igazsághoz való közelebb kerülésnek, azzal a megszorítással, hogy az igazság az egyes döntésekben nem állhat ellentétben azokkal az alapvető igazságokkal, amik miatt a rendszer kialakult: az egyén méltóságával, szabadságával és tulajdonával. Ahhoz pedig, hogy valóban demokratikus döntések szülessenek, szükség van a véleménynyilvánítás szabadságára, azaz arra, hogy a politikai vitákat ne bíróságok döntsék el, és arra, hogy a vitában látható felek és vélemények jelenjenek meg, ezek artikulálóit nevezzük pártoknak.

Nehéz komolyan venni minden olyan állítást, ami szerint nem a liberális demokrácia a modernitás legjobban működő politikai rendszere. Akár az anyagi jólétet, akár a kulturális sokszínűséget, akár bármilyen más életminőség-mutatót veszünk, mindig a demokráciák nyernek. Ha ugyanis a többség korlátlan felhatalmazást ad (hogy egy sajnálatosan amortizálódott politikusunkat idézzem: „a legfontosabb játékszabály az, hogy kétharmados felhatalmazással minden játékszabály megváltoztatható”), akkor valójában éppen a többségi döntéshozatal semmisül meg. Ez ugyanis arról szólna, hogy minden egyes alkalommal, minden egyes kérdésben külön-külön kell többséget szerezni. Ha tehát a kisebbség veresége totális, akkor lehetetlenné válik mind a többségből, mind a kisebbségből való kilépés, a szekértáborok közti küzdelem pedig nem demokrácia, hanem klán-háború. Az állandó visszacsatolás hiánya pedig megszünteti a politikusi felelősséget, és az ilyen hatalom korrumpál.

Azért ezt a kérdéskört hagytam a végére, mert ez egyben össze is foglalja az előző három problémát. Demokrácia csak piaci viszonyok között működhet, ahol a polgárok zöme nincs kiszolgáltatva az államnak, és a versengés nem a juttatásokért folyik. Demokráciában a politikai közösségből nem lehet származási alapon senkit sem kizárni, hiszen a megváltoztathatatlan kategóriák lehetetlenné teszik a többségi elv érvényesítését. Demokráciában a köz- és a magánszféra élesebben válik el, hiszen a berendezkedés azon a felismerésen nyugszik, hogy értékválasztásainkhoz ragaszkodunk a legjobban, ezért ezekben kell elkerülni a vitát. A többségi zsarnokság tehát tökéletes táptalaja és egyben terméke is a piacellenes etatizmusnak, a romantikus etnicizmusnak és az álszent moralizmusnak.

A demokráciában a többség dönt. De a többség szabad egyének alkalomszerű halmaza, akik más alkalommal, más ügyekben más többséget alkothatnak, sőt négy év múlva teljesen meg is gondolhatják magukat. Ha bölcsek, akkor azt is tudják, hogy létszámuk nem bizonyítéka igazuknak, csupán eszköze véleményük megvalósításának. A kollektivizmus bűne a rossz társaságé: ahol cikivé válik néha mást mondani, mint a többiek, és ahol a másik asztaltársaság eleve hülye. Miért kellene a többségnek mindenről döntenie? A többségi döntést az egyet nem értő kisebbség csak két esetben fogadja el: egyrészt ha belátja, hogy bár most veszített, a dolgok logikájából fakadóan máskor neki is lehet igaza, valamint biztos benne, hogy alapvető méltóságát, szabadságát és tulajdonát semmilyen többségi döntés nem írhatja felül; másrészt ha erőszakkal arra kényszerítik. A kollektivizmus kollektív erőszakot szül, és azt a beszűkült tudatállapotot eredményezi, ahol nem egyének, hanem csak baráti és ellenséges tömegek érzékelhetők: amikor azért folyik a küzdelem, hogy a többség örökre legyőzze a kisebbséget, miközben meggyőzi tagjait arról, hogy ők ezzel nyertek. A kollektív erőszak a negyedik halálos bűn. Amit a legkisebbel tesztek, azt énvelem teszitek.

Kolbenheyer kommentpolitikája
 

25 komment · 4 trackback

Címkék: liberalizmus demokrácia kollektivizmus

A bejegyzés trackback címe:

https://sardobalo.blog.hu/api/trackback/id/tr502826989

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Feudális alkotmány 2011.04.21. 01:27:58

Werbőczy Istvánnak az ő Tripartituma volt a legutóbbi efféle, az adott közállapotokat közjogilag is konzerváló, hosszú távú normaszöveg, amit most ránk eresztett a kétharmad. Akkor a Dózsa-féle „parasztháború” tanulságainak figyelmen kívül ...

Trackback: Milyen nap volt tegnap? 2011.04.20. 08:35:48

„Mint tudjuk, az alkotmány egésze, így a preambuluma is jogértelmezés céljára felhasználható. Ezt fontos tudni. Ezért a preambulumban benne foglalt ideológiai kategóriák, ha nem is olyan mértékben, de szintén veszélyesek a későbbi joggyakorlat sz...

Trackback: Nem tisztelem az új alkotmányt 2011.04.20. 00:35:17

Az új Orbán-rendszer csak egy ruha, valójában a nemzet a test, azon az Orbán-rendszer a ruha. Mielőtt Szalai Anomália rám küldené a gondolatrendőrség rohamosztagát, hogy így belerondítok az alkotmányozás fennkölt ünnepébe, emlékeztetném arra, hogy ezek...

Trackback: A kollektivizmus négy halálos bűne 4.: Többségi zsarnokság 2011.04.19. 15:32:58

A mai Magyarországon kollektivista ellenforradalom zajlik – mondhatnánk, ha lett volna bármikor is individualista forradalom.

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

nexialista · http://nexialista.blog.hu 2011.04.19. 08:05:31

más oldalról megközelítve: úgy bánik állampolgáraival a hatalom, ahogyan a család 'erős' embere bánik a – valamely szempontból – gyengébbel (nővel, gyerekkel, időssel, beteggel)

nandras1951 2011.04.19. 10:06:53

"Akár az anyagi jólétet, akár a kulturális sokszínűséget, akár bármilyen más életminőség-mutatót veszünk, mindig a demokráciák nyernek."

Szép tézis - csak valószínűleg felcseréli az okot az okozattal.

Azok az államokba szerveződött társadalmak, amelyek már elég jól kizsákmányolták saját népüket ("az úgynevezett eredeti felhalmozás" korában - például, amikor Angliában a "juhok felfalták az embereket"), majd gyarmatosítókén (a gyarmatosítás nem mindig történik a gyarmatosított országok politikai szuverenitásának a felszámolásával) más népeket kellőképpen kiraboltak, nos azok az így biztosított anyagi jólétükkel megengedhetik maguknak egyfelől a kulturális sokszínűséget, másfelől a demokrácia luxusát.

nandras1951 2011.04.19. 10:16:10

Ismét bátorkodom a témában egy marxista álláspontot elővezetni (közben, mivel korábbi írást idézek, előfordulnak ismétlések - ezekért elnézést kérek):

Ha a demokrácia és a diktatúra fogalmait akarjuk vizsgálni, akkor mindenek előtt abból kell kiindulnunk, hogy mindkét fogalom a hatalom fogalmához kapcsolódik. A hatalom alatt azt értjük, hogy emberek szűkebb vagy tágabb csoportjának lehetősége van egyoldalúan ráerőszakolni a többi emberre (akik felett hatalmuk van) a saját akaratukat.

Az emberi nem alapvető megkülönböztető jegye ("differentia specifiká"-ja) az élővilágon belül a termelés, azaz az emberi szükségletek sajátos kielégítési módja, amelyben az emberek nem egyszerűen alkalmazkodnak természeti környezetükhöz, hanem e környezetet alkalmazzák, vagyis a szükségleteik kielégítésére alkalmatlan természeti dolgokat átalakítják arra alkalmasakká. E termelésnek, mint folyamatnak a döntő, szubjektív összetevője az emberi munka. Az emberi munka lényegénél fogva társadalmi folyamat, amelyben ezért benne rejlik az együttműkődés (kooperáció) és a megosztás lehetősége. Mindekettő meghatványozza a munka termelékenységét. Ám amig a kooperáció a munka általános, minden történelmi feltétel közepette hatékony formája, addig a munkamegosztás csak egy történelmileg körülhatárolható periódusban játszik hatékonyságnövelő szerepet.

A természet ember általi elsajátításának e munkamegosztáson alapuló formáját, ami szükségszerűen egyes embercsoportok munkájának más embercsoportok által történő leigázását, kizsákmányolását vonja magaután, nevezi Marx magántulajdonnak. Nyilván a hatalom a magántulajdon körülményei között, mint társadalomszervező erő jelenik meg. Azokban a társadalmakban, ahol nincs magántulajdon és munkamegosztás, ott a hatalom sem létezik, legalább is társadalomtudományi értelemben. Tehát a demokrácia és diktatúra problematikája csak a magántulajdonon alapuló társadalmakban vizsgálható egyáltalán.

A magántulajdonon alapuló társadalmakban alapvetően két társadalmi forma típus különböztethető meg:

a) ahol a társadalom a legfőbb hatalom birtokosának egy személyt ismer el, és ez az elismerés vallási burokban jelenik meg, amennyiben az egyszemélyi hatalmat isteni forrásból eredeztetik, ott a társadalmi (állam-)forma a monarchia;

b) ahol a hatalmat egy jelentősebb csoport gyakorolhatja és e hatalom forrásaként nem Istent, hanem a népakaratot jelölik meg, ott a társadalmi (állam-)forma a köztársaság (Respublika). Természetesen az alkotmányos (parlamentáris) monarchia e szempontokból szintén köztársaságnak tekinthető.

A hatalom kérdése a monarchiában eléggé egyértelmű. Az egyeduralkodót az Isten ruházta fel a hatalommal, ezért az egyeduralkodó hatalmának megkérdőjelezése egyenlő az egyeduralkodónak, mint olyannak a megkérdőjelezésével. A monarchia hatalmi struktúrája piramisszerű hierarchia, ahol az alsóbb szintek hatalma csupán a csúcs (az egyeduralkodó) isteni hatalmának a meghosszabbítása. Az egyeduralkodó Isten kegyelméből gyakorolja a hatalmát, az uralkodó osztály pedig az egyeduralkodó kegyelméből.

Más a helyzet a köztársaságban. Az egészen nyilvánvaló, hogy vannak a hatalmat gyakorlók és a hatalomból kirekesztettek, hiszen a hatalom lényege az egyik ember uralma a másik felett. Ha tehát mindenki rendelkezne hatalommal, mindenki a hatalom szubjektuma lenne, akkor nem lenne a hatalomnak objektuma. Ugyanakkor akik rendelkeznek a hatalommal, azok valamennyien a népfelség felhatalmazásával indokolják hatalmukat, vagyis a köztársaság hatalmi struktúrája nem piramis alakú. A hatalom birtokosai többé-kevésbé osztoznak a hatalomban, valamiféle hatalmi egyenlőség, egyensúly áll fenn közöttük.

a) A társadalom egy részének kirekesztése a hatalomból, azaz a hatalom kisajátítása a kirekesztők által - a diktatúra;

b) A hatalom megosztása a hatalmat gyakorlók között - a demokrácia.

Az Isten kegyelméből uralkodó egyeduralkodónak nem kell senkitől a hatalmat kisajátítania és senkivel nem kell megosztoznia a hatalomból. Tehát a monarchiában a demokrácia és a diktatúra értelmezhetetlen fogalmak. Vagyis a demokrácia és a diktatúra a köztársaság két oldala, mégpedig két elválaszthatatlan oldala.

Azt már láttuk, hogy a köztársaság mindig diktatúra a hatalom gyakorlói által a hatalomból kirekesztettek felett. Azokban a társadalmakban, amiket a hétköznapi nyelv demokráciáknak nevez, e szükségszerű diktatúrát a hatalom-megosztás speciális formáival, a hatalmi ágak megosztásával ellensúlyozzák, fedik el.

Ám a történelmi tapasztalat azt mutatja, hogy a legkegyetlenebb diktatúrákban is léteznek hatalom-megosztási, azaz demokratikusnak nevezhető formák. Szélsőséges példaként említeném a náci haláltáborok fogoly-önkormányzati rendszerét (a hirhedt kápó-rendszert).

Azokban a társadalmakban, ahol nincs munkamegosztás, azaz magántulajdon és így hatalom sincs, ott természetesen nincs állam sem.

A monarchiák esetében nyugodtan megelégedhetünk a Napkirály klasszikus bonmonjával: "az állam én vagyok!"

Az állam problematikáját tehát leszűkíthetjük a köztársaság államára, vagyis a tőkés államra.

Az állam az uralkodó osztályok hatalmi szervezete (ez a monarchia esetében passzol azzal, amit fentebb írtam a hatalmi struktúráról, illetve XIV. Lajos idézett bonmonjával). Ennek keretében:

1) A tőkés állam a tőkés társadalom fenntartására, védelmére szolgáló erőszakszervezet;

2) A tőkés állam az össztőkés érdekek megjelenítője akár az egyes egyéni tőkékkel szemben is;

3) A tőkés állam a társadalmi béke fenntartója, koordinátora, amely azokat a társadalmi helyzeteket próbálja (több-kevesebb sikerrel) kezelni, ahol a tőkés társadalom fő koordinátora, a piac kudarcot vallott (a piac monopolisztikus, oligopolisztikus korlátozása, a piaci tevékenységek externál hatásai, a közjavak termelése és finanszírozása)

Agent Cooper 2011.04.19. 12:28:08

A mai politikai hatalomban ez a probléma egyszerűen tabu. A rendlózungokkal együtt a maguk abszolút többségnek kikiáltása mind a politikai kommunikáció alapelemei. Fel sem vethető probléma a többség zsarnoksága, mert azzal önmaguk alapzatát ásnák. Ezt pedig tilos.
Aki ilyesmiről gondolkozik tehát, az nem velük van, hanem ellenük.

readonly 2011.04.19. 14:35:05

Demokrácia nem lehet liberális, hiszen ha liberális, már nem demokratikus.

ralf 2011.04.19. 14:43:01

Talán tévedek, de nem emlékszem, hogy a piac témakörénél szóba került-e a verseny. Én ugyanis úgy gondolom, hogy bármely egyenlőségen és munkamegosztáson alapuló társadalom azért nem lesz életképes, feleljen bár meg a legigényesebb idealista elképzeléseknek, mert nincs verseny, ami a fejlődés motorja. Nem csak a gazdaságban van verseny, az van a törzsfejlődésben, az állatok párválasztásában, gyakorlatilag az élet minden szeletében.
Ami a demokráciát illeti, teljesen egyetértek kolbenheyerrel. A magyar demokráciával az a baj, hogy a törvényeinkben ugyan kódolva van a demokrácia, de a lelkekben nem.

Ha az ember dohányzik joga van a vonat dohányzókocsijában rágyújtani. (Tudom, ez a műfaj már nem él.) De ettől még, ha sokan vannak, és a kupéban nem-dohányzók is ülnek, bunkóság rágyújtani.
Ha az embernek kétharmada van, joga van módosítani az alkotmányt, vagy joga van tök újat készíteni. De ha ez a kétharmad a kormánykoalícióé, tehát az ellenzéket teljesen ki lehet hagyni belőle, akkor bunkóság.
No, ez a felfogás szintén hozzátartozik a demokráciához.
(Ez a legfrissebb példa, de nem akarom azt sugallni, hogy bezzeg a másik oldal demokratikus elkötelezettsége megkérdőjelezhetetlen.)

Caenorhabditis elegans 2011.04.19. 15:00:06

@readonly: Nem az abszolútumoktól lesz liberális, hanem a tendenciától, törekvéstől, alapértéktől. Kár abszolút fogalmakat keresni ebben a témában.

Alamio 2011.04.19. 15:09:58

Szerintem ez a vita akadémikus. Érdekes ettől még lehet, de az marad. Az alapvetések közül, melyek fent elhangzanak ugyanis van téves is.
Pl. piacellenes etatizmusról nem beszélhetünk egy, a piacgazdaságot működtetni szándékozó hatalom esetében. És ezt (szemben az összes többivel) eddig egyetlen kormány sem akarta megvalósítani.

Stanley Macsai 2011.04.19. 15:28:02

Az egesz tarsadalmi berendezkedes alapjat ado kerdeseket feszeget a szerzo es igy talan egy diskurzust is elindit errol a kerdesrol. Gratulalok! Kulfoldon ennek a kerdesnek nagyon komoly irodalma van, es aktiv "parbeszed" (a szokasos baloldal-jobboldal polaritas menten, gyakorlatilag az allaspontok merev ismetlesevel) zajlik a kerdesben, ami nalunk idaig nem igazan volt.
Annyi finomitas azert kellene, hogy a demokracia nem allamforma, hanem egy allamszervezesi mod. (Nem egy kis csoport dont, hanem a tarsadalom tobbsege, mint alapelv.)
Az alkotmanyos koztarsasag a liberalis demokracia szervezesi elvet gyakorolja nagyobb reszt, innen szarmazik az egyeni szabadsagjogok tisztelete. Ill. egy abszolut lenyegi kerdes tisztazasa: hatalom forrasa (szuverinitas). A hatalom forrasa az egyen es az emberi kozosseg (varos, allam, stb.) kap bizonyos jogositvanyokat, a hatalom gyakorlasarol reszlegesen lemondanak az egyenek bizonyos teruleteken egy mukodo tarsadalom letrehozasahoz (honvedelem, rendfenntartas, birosagok es kb. itt lenne vege).
A logika a feje tetejere all, ha onnan indulunk ki, hogy minden hatalom forrasa az egyenek kozossege (kollektivizmus) es az egyen orulhet, ha van nehany terulet, ahol szabadon donthet. A hatalmat raadasul a valasztott kepviselok gyakoroljak, ami a jelenlegi partrendszer alapjan az egyennek szinte minimalis beleszolast jelent a sorsa iranyitasaba. A kozjo, tarsadalmi igazsagossag, szabadsagjogok (mi maradt meg az egyen hatalmabol szabadon gyakorolhato) mar egy ilyen filozofia es az ebbol kialakulo kollektiv allamvezetes kovetkezmenyei.
Es sajnos a tortenelmi tapasztalat, hogy ez jora nem vezet (fasizmus, a szocializmus kulonfele formai) szazmilliokat kuldtek a halalba a kozjo cimszava alatt.
A jelenlegi alkotmany egy leginkabb kollektivista alkotmany. Innentol nemi extrapolacio es latszik, hogy az ut mar csak lefele megy tovabb, ha valaki ertekeli a fuggetlen dontes lehetoseget. Ha teljesen jo volt a szocializmus alatt is, akkor persze a mostani alkotmannyal igazan semmi baj. Kell az a kemeny kez a sok ostoba iranyitasahoz, akinek meg ez nem tetszik, majd elobb-utobb rendori zaklatasok, borton, gulag, kivegzes sorrendben csak megerti, hogy ne ugraljon, hanem szokja meg.

Aztek68 2011.04.19. 15:30:00

"Nehéz komolyan venni minden olyan állítást, ami szerint nem a liberális demokrácia a modernitás legjobban működő politikai rendszere."

avagy szavazz a liberálisokra, különben lelőjük a kutyádat.

Én meg azt mondom, hogy a liberalizmus beteljesítette történelmi küldetését, önálló, vegytiszta liberális pátra nincs már szükség. Egy ilyen vegytiszta liberális párt ugyanis annyira liberális, hogy senkivel és semmivel szemben nem toleráns, aki vagy ami nem liberális.

bohumil stejskal 2011.04.19. 15:32:13

hát erre csak ennyi.

www.youtube.com/watch?v=ZtsI0CS0ebY&feature=related

ahol nem vagyunk mi, ott van az ellenség... :)
csak el ne jöjjön egyszer értünk éjszaka a nagy, fekete autó.

sibenik 2011.04.19. 15:43:22

Folyamatosan és vissza-vissza térő jelleggel blogol, elmélkedik, vizionál az úgynevezett baloldali liberális értelmiség a magyarországi demokrácia végnapjairól.

Pedig ez a dolgok állásának jelentős leegyszerűsítése.

Alapfeltételezés, hogy az előző 20 évben demokrácia volt Magyarországon, pedig amennyiben az demokrácia volt úgy a mai is az.

Csak egy apró példa: Vajon demokráciának nevezhető-e az előző vezetés görcsös ragaszkodása a hatalomhoz, amikor már néhány hónappal a választások után gyakorlatilag minden támogatójukat elvesztették ?

És vajon demokratikus-e, hogy ugyanezen szervezetek, mint a mai ellenzék elvitatják a választott hatalom jogát a hatalomgyakorláshoz ?

Természetesen ha a jog normáit tekintjük, akkor akit megválasztottak, azt azért választották 4 évre, hogy megpróbálja elképzeléseit tető alá hozni.

Ezen a jogon a Gyurcsány adminisztráció teljes joggal töltötte ki a 4 évet, és talán a másik oldal is megérdemel ennyit.

Hibáznak-e a mai vezetők ? Igen !

Sokat hibáznak-e ? Igen !

Joguk van-e hibázni és rosszul dönteni ? Igen !

Joguk van-e a választóknak a következő választáson leváltani őket ? Igen !

Truth-Love 2011.04.19. 15:50:29

@readonly: "Demokrácia nem lehet liberális, hiszen ha liberális, már nem demokratikus."

Ezen a hülyeségen dolgozzál még egy kicsit:)

misc · http://misc.blog.hu 2011.04.19. 18:18:13

szokták mondani hogy az USA nem demokrácia, hanem köztársaság.

Leonard Zelig 2011.04.19. 18:26:18

Ezt nem hiszem el. Egy színvonalas blogposzt. Grat!

lüke 2011.04.19. 18:28:44

@SCUMM:
a demokráciáján kicsit vitatkoznék, cenzusos

@nexialista:
macso, férfi párt a fidesz

tölgyes 2011.04.19. 18:35:51

Készült egy összehasonlító összeállítás a kormányvátásokat követő személycserékről. A legnagyobb tisztogatás 2002-ben volt. 94, ben 98-ban 2006-ban lényegében azonos mértékű volt. 1990-ben küldték el a legkevesebb embert.

Az hogy minálunk a zsákmányelv érvényesül 94-ben Hornék tisztogatása idején dőlt el. Ez azonban demokratikus megoldás. Az USA-ban is ez uralkodik.

Stanley Macsai 2011.04.19. 19:10:02

@sibenik: "Alapfeltételezés, hogy az előző 20 évben demokrácia volt Magyarországon, pedig amennyiben az demokrácia volt úgy a mai is az."
Idaig Magyar Koztarsasag volt kiirva, nem Magyar Demokracia. Mit ertesz az alatt, hogy demokracia?
A valasztott tobbsegi part zsarnoki es megkerdojelezhetetlen uralmat mindenki folott? Tehat a szavazas soran valahogy egy kisebb miszterium kereteben atadod a teljes hatalmad nekik es onnantol nincs reklamacio? Nem kovetelheted az igereteik betartasat, amiert megvalasztottad oket? Es ez normalis?

kvadrillio 2011.04.19. 19:16:16

kétharmados felhatalmazással minden játékszabály megváltoztatható”),...BION....BION.....még a régi Alkotmány is Új Alkotmányra !

Igaz, hogy az Mszp és LMP nem vótt benn, a Jobbik nem-mel savazott, DE !, AZÉRT NE FELEJTSÜK EL, HOGY 900 EZER EMBER VISSZAKÜLDTE VÉLEMÉNYÉT, hogy mi volt az, azt nem tudjuk ?!....de mindegy is...., mert ez a 900 ezer, nomeg a 365 ezer, avagy 365 képviselő, az ugye annyi....meg a határon túliak is....tudtak róla !!!..., ezért nyugodt szívvel át lehetett fogalmazni ezt az Új Alkotmányt az összes kivett álompolgári joggal együtt !

VIKTOR ! AZÉRT ERRE NE LEGYÉL BÜSZKE !
sSOHA !!!

különvélemény 2011.04.19. 19:16:37

"Mert ma Magyarországon sokan még mindig úgy vélik, hogy aki többségben van, annak mindenben igaza is van, hogy az ellenzék valójában ellenség, és hogy a politikai vita kicsinyes és felesleges torzsalkodás."

Mert ma Magyarországon sokan még mindig úgy vélik, hogy aki ellenzékben van, annak mindenben igaza is van, hogy a kormánypárt valójában ellenség, és hogy a politikai vita célja, a másik fél összes fórumon történő lejáratása.

különvélemény 2011.04.19. 19:22:50

"azzal a megszorítással, hogy az igazság az egyes döntésekben nem állhat ellentétben azokkal az alapvető igazságokkal, amik miatt a rendszer kialakult: az egyén méltóságával, szabadságával és tulajdonával"

Ezt meséld az amcsiknak, ahol olyan törvényt fogadtak el a "terrorizmus" elleni harc nevében, hogy ezeket bármikor indoklás nélkül figyelmen kívül lehet hagyni.
Lel lehet tartóztatni, házkutatni, lefoglalni, megalázni, börtönbe zárni, mindenféle jogorvoslati lehetőség nélkül.

Stanley Macsai 2011.04.19. 19:26:36

@Advanced Flight: A tajekozatlanok magabiztossaga beszel beloled? Mert a hozzaszolasod mutatja, hogy el sem olvastad a posztot.
Vagy te mar az uj TEK 1.0 avatar vagy? Es fizetest kapsz, hogy blogokba turkalj es ellehetetlenits? Egy igazi agent provocateur?
Hamarosan majd robbantgatni is kezdtek?

Egyvélemény 2011.04.19. 19:32:17

@tölgyes: Mikori ez az összehasonlító elemzés? Tartalmazza 2010/2011-et? És milyen szintig megy le? Egyáltalán mennyiben azonos a metodika, ill. a felmérés köre?

Szerintem ilyen mértékű még nem volt. Ez
1. egyrészt szubjektív - saját tapasztalat,
2. másrészt olvasd el, hogy milyen "párhuzamos foglalkoztatások" történetek (mert nem merték azonnal elküldeni az embereket, hátha mégis kell majd valamit kérdezni Tőlük - ez jó sokba is került nekünk),
3. harmadrészt már az alkotmányban is szabályozzák a foglalkoztatást, lásd a bírókra vonatkozó esetet.

A szubjektívhez magyarázatképpen, hogy tudok olyat, ahol az emberek 60-90%-t küldték el, helyette még többet vettek fel, nem szakmabelieket, akik nem értenek hozzá. Itt nem arról van szó, hogy a vezetést kicserélték lojális emberekre, hanem romboltak. És ez kontraproduktiv! A mi, azaz az adófizetők pénzén.

kolbenheyer 2011.04.19. 21:55:34

@Stanley Macsai:
Köszönöm.
Ne haragudj, de szerintem nem írtam, hogy a demokrácia államforma lenne.