A legfrissebb cikkek

Nincs megjeleníthető elem

Kapcsolat


Friss topikok

Statisztikák

Címkék

alkotmány (20) állam (6) állambiztonság (10) állambiztonságis jelen (6) arab (9) atom (7) a mennyei birodalomban (6) bajnai gordon (10) biológia (16) bíróság (6) bkv (7) budapest (10) cigány (86) demokrácia (87) diszkrimináció (6) egyház (6) ensz (8) erkölcs (6) eu (28) európa (7) evolúció (10) fantasy (9) fasizmus (6) fidesz (148) foci (6) gay (17) gay pride (12) gáza (14) gazdaság (19) google (6) gyász (7) gyurcsány (49) hamasz (13) hitler (8) holokauszt (12) hülyeség (6) humor (9) index (10) internet (9) irán (21) iszlám (6) izrael (39) jared diamond (6) jézus (10) jobbik (73) jog (8) kádár (7) katolikus egyház (7) kdnp (10) keresztény (12) kereszténység (11) kína (11) kolbenheyer ír (162) kolbenheyer olvas (233) kommunizmus (14) környezetvédelem (6) közélet (9) közgazdaságtan (26) krimi (17) külpolitika (20) kultúra (25) liberalizmus (13) lmp (9) magyar (15) magyarország (140) magyar gárda (9) magyar hírlap (6) martin (6) mdf (12) meleg (13) mongol (18) mszp (62) náci (51) nacionalizmus (10) németország (11) nemzet (32) nemzetbiztonság (8) nyelvészet (6) obama (21) oktatás (11) orbán (56) oroszország (8) összeesküvés (6) őstörténet (6) palesztin (15) politika (215) pszichológia (14) rasszizmus (19) regény (27) reggel (67) rendőr (7) rendszerváltás (24) rowling (7) rükverc (11) rukverc (15) sci fi (11) sólyom lászló (11) szabadság (17) szdsz (20) szeretet (6) szlovákia (11) társadalom (69) tech (7) terrorizmus (8) több fényt a kdnp be (8) történelem (155) tudomány (8) tüntetés (6) usa (47) választások (34) választás 2010 (44) vallás (14) válság (11) varga e tamás (6) vendégpost (11) világ (14) voks10 (26) vona gábor (7) zene (12) zsidó (48) Címkefelhő

Designerünk

Legutolsó kommentek

Nincs megjeleníthető elem

Az eke szarva

2012.01.18. 07:00 kolbenheyer

Ez egy Fülke- poszt

Orbán Viktor bejelentette az új vidékfejlesztési stratégiát, szokás szerint újra egy ismeretlen dualizmus-kori politikus, most éppen Darányi Ignác neve alatt. És persze újra szokás szerint nem konkrét szakpolitikát kapunk, hanem nemzeti hőzöngést. Nekem nincs bajom önmagában a szimbolikus politizálással, nem baj, ha a szakpolitikához érzelmi szálakkal kötnek politikai tábort. Az sem baj, ha a történelmet kreatívan újrahasznosítjuk (másra amúgy se nagyon jó), azaz nevezzünk el bátran bármit bárkiről. A szimbólumban az a jó, hogy használata során derül csak ki a jelentése. Ha azonban csak szimbólum van, és az a szimbólum mindig valamilyen idilli, de sosem létezett, ugyanakkor paternalista múltba mutat, akkor baj van. Lássuk!

Orbán szerint a kisbirtokot kell támogatni. Ha ez azt jelentené, hogy meg kell védeni a nagybirtok erőfölényétől, azaz biztosítani kell a piaci versenyt, akkor minden oké. De ha állami támogatással vagy korlátozásokkal teszik versenyképessé a drágább termelést, akkor vagy az árakat emelik, vagy a támogatásokat finanszírozó adót.
Orbán szerint a külföldi élelmiszer ipari hulladék. Aha, rajtunk kívül mindenki szemetet eszik. De ki dönti el, mit kell ennünk? A Tervhivatal? És ha nem ehetünk külföldi szemetet, akkor szűkül a kínálat, a piac, tehát megint drágább lesz az élelmiszer.
Orbán szerint harc folyik a termőföldért és a vízért. Persze, Afrikában. De Európában mezőgazdasági túltermelés van, mindenki szabadulni akar a terményeitől. A vízhiány sem európai probléma. A leminősítéseket ennek a számlájára írni annyira ócska próbálkozás a gazdaságpolitika kudarcainak másra hárítására, hogy nem is reagálok rá. A külföldi tulajdonszerzés korlátozása csökkenteni fogja a föld árát, ami az élelmiszerárakat is csökkenthetné. De ugyanakkor visszafogja a külföldi tőke és technológia beáramlását, azaz fenntartja az alacsony hatékonyságot, és ezzel a magasabb árakat.
Összegezve azt mondhatjuk, hogy Orbán az élelmiszerárak és/vagy az adók nagyszabású emelésére készül, miközben újabb piackorlátozó intézkedéseket vezet majd be. Ez azon túl, hogy még jobban elnyomorítja a magyar szegényeket, tovább rombolja az ország kilábalási esélyeit.

Orbán szerint Magyarország eredendően mezőgazdasági ország, és akkor volt erős, amikor a mezőgazdasága erős volt. Ez értelmezhetetlen hülyeség, és tökéletes példája a kitalált múltba forduló nemzeti ámokfutásnak. Minden ország mezőgazdasági eredendően, hiszen az ipari forradalomig mindenhol a társadalmak elsöprő többsége a földből élt. És vannak országok, amik azok is maradtak, ezek ma a világ menthetetlenül szegény nyomorrégiói. Amikor a GDP zömét a mezőgazdaság adta, akkor ez az ágazat nem termelt többet, mint most, sőt inkább kevesebbet, csak épp semmi más nem volt: a GDP töredéke volt a mostaninak. A mezőgazdaság relatív „ereje” egy ország gyengeségének legbiztosabb jele. A mezőgazdasági „erő” konzerválása pedig mindig a modernizáció, és ezzel a gyarapodás megakadályozásának hazug ideológiája volt. Most se hagyjuk ezt megtörténni!

Kolbenheyer kommentpolitikája
 

42 komment · 3 trackback

Címkék: orbán mezőgazdaság

A bejegyzés trackback címe:

https://sardobalo.blog.hu/api/trackback/id/tr143569794

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Bencsik András életrajza 2012.01.18. 12:43:06

Nemzeti kaméleonunk, a 61 éves bajkeverő, a Békemenet egyik szervezője szinte minden pártnak felajánlkozott már, az MSZMP-től a Jobbikig. A lentebbi életrajz-sablonba feltöltött adatokból az is kiderül, hogy Bencsik Andrásnak legfeljebb egy OKJ-s tör...

Trackback: Matolcsy György életrajza 2012.01.18. 12:42:16

Hogyan irányíthatja egy nemzet gazdaságát az, akinek egyetlen nap munkatapasztalata sincs a versenyszférában? Nemzetgazdasági miniszterünk soha nem dolgozott vállalkozásban, ám figyelemre méltó időt töltött igazgatással, elnökléssel, kurátorkodással és...

Trackback: Orbán Viktor életrajza 2012.01.18. 12:41:53

Alkalmas-e az ország vezetésére Orbán, akinek mindössze egy éves szociológus gyakornoki szakmai gyakorlata van a megélhetési politizálás mellett? Mihez ért az ELTE-n huszonnégy éve szerzett jogi diplomájával? Nézzük meg Europass sablonba feltöltött él...

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Ékszíj 2012.01.18. 07:55:17

Kíváncsi leszek nagyon erre, hogy fog e működni vagy megint azok kapják akik semmit nem csinálnak....

aeidennis 2012.01.18. 11:10:55

Ha ti nem tudjátok, ki az a Darányi Ignác, az nem az Orbán-kormány szegénységi bizonyítványa.

ciceró · http://magyarinfo.blog.hu/ 2012.01.18. 11:16:14

Nem fog történni semmi. Ez egy politikai kiálltvány, nem több annál.
Jó eséllyel ma is futó programokat fognak átkeresztelni erre, oszt jó napot.
Ez a bevállt repect. Ma is létező támogatásokat átcímkéznek, adnak neki egy hangzatos nevet, majd nem történik több, mint ami előtte történt.
És természetesen majd Matolcsy kimegy Bécsbe nyugati szemetet zabálni, mint ahogy kijár Bécsbe ruházati cikkeket vásárolni, hogy támogassa a magyar piacot.

ciceró · http://magyarinfo.blog.hu/ 2012.01.18. 11:19:59

@aeidennis: Lényegtelen mi a program neve. Lehetne Skywalker-program is. Ezen végképp nem múlik semmi.
Ez egy közhelygyűjtemény, vágyak és álmodozások összegereblyézése.
Orbánék kezdettől fogva szakpolitika helyett dualista politikusokról elnevezett kiáltványokat gyártanak le.

kitiltott bögre 2012.01.18. 11:21:29

ez csupán egy új fedőneve az EU-s pénzek lenyúlásának.
mertugye csak azok fognak kapni akik jó mélyen benne vannak a Kedves Vezető seggében.

Le_Penseur 2012.01.18. 11:27:32

Vedd le a polcról a közhelyszótárt, ragadj ki belőle néhány kifejezést, rázd össze, majd az így kapott irományt nevezd el. A kész termék lehet bármilyen terv. A lényeg, hogy még véletlenül se tartalmazzon konkrétumokat! Dátumok, határidők, forrásmegjelölés, cél megjelölés, hatástanulmányok még véletlenül sem kerülhetnek bele!

zoltaan71 2012.01.18. 11:27:49

@kitiltott bögre: ahogy mondod. Lopás, csalás, hazugságok, disznóságok mindenütt. A szegény paraszt meg megdögölhet, mert a drága takarmnyból nem lesz a szlovák tejnél olcsóbb. Gyalázat mindenütt. Gyilkosság, a mezőgazdaság padlóra küldése folyik. Földeket majd eladják külföldieknek, akik olcsó magyar rabszolgákat fognak hajtani a határban és termelik a kaját majd külföldre. A magyar meg éhen dögölhet.

Terézágyú 2012.01.18. 11:38:38

@aeidennis:
"Ha ti nem tudjátok, ki az a Darányi Ignác, az nem az Orbán-kormány szegénységi bizonyítványa."

A derestörvényes Darányi?

dr.kakaósbögre 2012.01.18. 11:44:54

@zoltaan71: nem,nem külföldieknek fogják eladni. hanem ők manapság a legnagyobb földbirtokosok. a Selmeczi Abádszalókon,az Orbánné Tokajban.csupán meg kell nézni a vagyonbevallásokat.hozzátéve hogy mondjuk az Orbánné különböző cégeken,strómanokon keresztül Tokaj bortermelésének kb.75%-át ellenőrzi.kialakulóban van egy új nemesség a maga különböző előjogaival- büntethetetlenség,leválthatatlanság,adókedvezmények-,és belőlünk csinálnak egy új jobbágyságot a maga hátrányaival-sztrájkjog megkerülése,(orvosok,BKV),röghözkötés(diplomások)etc. Új Magyarország.

aeidennis 2012.01.18. 11:45:36

@Terézágyú: Nagyon szép kommunista terminus technikus. Gratulálok.

Frady Endre · http://fradyendre.blogspot.com/ 2012.01.18. 11:47:25

Ha már eke:

DURRDEFEKT

Elakadt a turbó-eke,
Kilukadt a vaskereke,
Vakond-hordák átharapták
S cövekként áll a’la hapták.

Szegény ekém durrdefektet
Kapott! E tény földre fektet
Vaskereket cserélendő
S nincs alattam babos kendő.

Babtalan e kiskeszkenő,
Házi-áldásos, mi menő,
Ruhámat a földtől védi,
S gerlemintás: olyan édi!

Hej, lapos a pótvaskerék!
Belesajdul térd és derék,
Mire én ezt felpumpálom,
E munka nem leányálom.

Pótvaskerék, körben küllő
(Mint Pest körül Vecsés, Üllő,
Szigetszentmiklós és Ócsa),
Alatta meg rozsdatócsa.

Míg pumpálok, rozsda pereg,
S közben Szabolcs-Szatmár-Bereg
És Zala közt minden megye
Azt figyeli, tönkremegy-e?

Arrébb gurul (remek egy csel!),
Ám hirtelen fémes reccsel
Durran s fejem viszi messze…
Következő versszak lesz-e?

Lesz, mert kacag Szentpétervár,
S Menny-kapuban Szent Péter vár,
Hasát fogja s rezgő zajt ad:
Még az Úr is röhög rajtad!

illusztrálva:
fradyendre.blogspot.com/2010/03/durrdefekt.html
:)

Anselmo 2012.01.18. 11:58:31

"a társadalmak elsöprő többsége a földből élt. És vannak országok, amik azok is maradtak, ezek ma a világ menthetetlenül szegény nyomorrégiói."

Pontosan, mint például Dánia és Hollandia.

csoko20 2012.01.18. 11:59:26

Azért fasza, hogy megint egy olyan pofázik mezőgazdaságról aki egy napot nem dolgozott életében szabad levegőn!!!

Tavasszal majd azt is megmondja hol termeljenek gyapotot, hol pedig narancsot.
Ilyen alapon a NASA-nak is adhatna tanácsot űrszondákról, vagy Alex Frergusont is kioktathatná....

ob.szerver 2012.01.18. 11:59:59

@ciceró:

"Nem fog történni semmi."

Attól tartok, hogy fog. Az ilyan hazug lózungokból álló közhelygyűjtemény fideszéknél általában gigalenyúlások beharangozásaként szokott funkcionálni. A bejelentett 300 milliárd közpénz (vajon miből) saját magukhoz (ne mi kapjuk a legtöbbet) és a haverokhoz fog kerülni, az egybitesek csápolása közepette, hogy Orbán megvédte a magyar földet, ami köztudomásúlag a világ szívcsakrája, és a vízvagyont.
Mi meg abban bízhatunk, hogy a legújabb aljasságára talán már nem marad ideje.

Macséta 2012.01.18. 12:01:39

Most kiragadnám ezt a kijelentést:

"Ha viszont korlátozzák a külföldi tulajdonszerzést, azzal felhajtják a föld árát, ez megint megjelenik az élelmiszerárakban"

Korlátozzuk a külföldi tulajdonszerzést, az szerintem csökkenő keresletet jelent. Az unortodox közgazdaságtan meg nem írt könyveiben olvasható, hogy a csökkenő kereslet emeli az árakat.

De most tényleg, WTF?

ob.szerver 2012.01.18. 12:02:49

@Anselmo:

"Pontosan, mint például Dánia és Hollandia."

Tehát Dánia és Hollandia a földből él. Hát hogyne. Anélkül, hoggy utánanéznék, a két ország GDP-jében a mezőgazdaság kb. 3%.

Plagizáló+Asszonyverő+Gyilkos+Garázda=FideszMaffia 2012.01.18. 12:03:47

Az a baj, hogy valóban semmit sem fog tenni a viktor. Pedig kellene. Íme, az előzmény, amely ismeretében elindulhatnánk:

1.) a rendszerváltáskor egy közepes falu kb 300 családját gyönyörűen eltartotta a TSZ birtokában lévő ~7000 haktár föld, disznótelep, marhatelep, baromfitelep, stb.

2.) ez a kb 300-as szám húsz évvel későbbre 10-re redukálódott !!!

3.) a 290 nyomorgó család mellett kialakult a maradék 10 családból az úgynevezett "zöld-báró" pénzes szféra.

Ez így normális...? Érvelni tessék, komcsizni nem ér.

gyilkos fűegér 2012.01.18. 12:04:22

A posztoló elkövette azt a hibát, hogy megpróbálta elemezni Orbán legutóbbi verbális ámokfutását: felesleges.

Orbán amúgy sem egetverő szellemi képességei úgy kb 10 évvel ezelőtt elég látványosan megroppantak, mára gyakorlatilag alulról veri egy mandineres troll színvonalát.

csoko20 2012.01.18. 12:05:53

@Anselmo: Dánia GDP-jének 3%-át adja a mezőgazdaság.
A hollandoknál sem másabb a helyzet. Ha a tulipánon kivül más is beugrana róluk lehet nem írnál ilyen hülyeségeket.

gonoszzsiga 2012.01.18. 12:06:07

Hát sok mindenben igaza van a blogírónak, a politika mocsok dolog, de semmi sem fekete vagy fehér. csupán egy két dologgal vitatkoznék, nem mondom, hogy minden külföldi élelmiszer ipari hulladék, de egy része kétséget kizáróan az. Azért született egy-két cikk már arról is, hogy valahogy a kelet európai piac nem mindig azokat a minőségi standardokat kapja, mint a nyugati (ugyanazon az áron).De mondjuk pl az a félsertés, ami eltöltött már pár hónapot egy nagy hűtőházban valahol nyugaton, az sokkal nagyobb valószínűséggel kerül ide hozzánk valamelyik hipermarketbe vagy húsüzembe, mint nyugatra. De ezek is kiragadott példák, van hazai ipari hulladék is, sőt van olyan is, hogy a nyugati ipari hulladékból csinálnak itthon "élelmiszert". Szerintem ennek is véget kellene vetni.
Az alábbi mondatnak meg nem értem a logikáját, ha valaki megmagyarázná nekem, akkor megköszönném: "Ha viszont korlátozzák a külföldi tulajdonszerzést, azzal felhajtják a föld árát, ez megint megjelenik az élelmiszerárakban."

Dirty Harry 2012.01.18. 12:10:37

@Anselmo: www.cia.gov/library/publications/the-world-factbook/geos/da.html

GDP - composition by sector:
agriculture: 1.2%
industry: 22.1%
services: 76.7% (2010 est.)

www.cia.gov/library/publications/the-world-factbook/geos/nl.html

GDP - composition by sector:
agriculture: 2.8%
industry: 24.4%
services: 72.9% (2010 est.)

Ezek az országok bizony nem a földből élnek. De nézzünk egy olyat, ami igen:

www.cia.gov/library/publications/the-world-factbook/geos/et.html

GDP - composition by sector:
agriculture: 50%
industry: 11%
services: 39% (2010 est.)

50%, ez már igen, ez az ország legyen a mi példaképünk!

Frady Endre · http://fradyendre.blogspot.com/ 2012.01.18. 12:41:17

No, mi van még eke témában?

SZERELEM
(Valentin nap elé...)

"Vakond vértől veres ekén
Megcsillan a Nap sugára,
Kisangyalom, szeretlek én!
Elég ennyi líra mára?"

"Dehogy elég, dehogy elég,
Rőtbajuszú édes szentem!
Szenvedélytől szívem elég,
Lángnyelveit rád tüsszentem!"

"Hinnye, lelkem kunkorodó
Forgácsa, mit Ámor gyalul,
Lángolj, mint a mézbor-sodó,
S szólj helyettem kisangyalul!"

"Ó, én céklafejű párom,
Borostádnak sörillata
Vonz, mint egykor sokszázhárom
Bambát Hari nevű Mata!"

Így évődött egymással a
Parasztlyányka, meg a paraszt,
S esztendőre, sala-lala,
Nászvendéget sár is maraszt!

illusztrálva:
fradyendre.blogspot.com/2010/02/szerelem.html
:)

Macséta 2012.01.18. 12:42:45

Am. sokmindent megmagyarázna, lehet hogy Orbán simán csak energiaszkeptikus, vagyis azt feltételezi (nem feltétlenül alaptalanul) hogy 1. a hivatalos OPEC adatokhoz képest már jóval kevesebb van gázból-olajból, és 2. azt se szívesen adják, ergo 3. ha akarjuk, el kell venni, amit csak úgy lehet ha ehhez feléljük azt ami nekünk (Európának) van, vagy mégse, hiszen 4. már megvan a gazdája, ki nem találjátok hogy kik azok... :)

Ha ez csak részben igaz, és egy hordó ára a mostaninak csak a másfélszeresére nőne, már azzal ott tartanánk, hogy többé nem érkezne külföldi junkfood (mondjuk semmi más sem, örülnének ha nem halnak éhen), a Szent GDP 3%-át kitevő, lesajnált mezőgazdaság elsőrendű létkérdéssé válna pillanatok alatt, ilyen körülmények között főleg a tanyák és háztáji gazdaságok lehetnek a túlélés alapkövei.

Meg persze valami épkézláb haderő, ami -ha másra nem is jó- majd lóról hátrafelé lenyilazza a határokon betörő éhező hordákat :)

Daeril 2012.01.18. 12:45:14

@Dirty Harry:
Olyan statisztikád van, amiben az ipari termelést felbontják részegységekre? Érdekelne, hogy a mezőgazdasági-élelmiszeripari feldolgozók milyen arányban vannak. Vagy Dániában az ipar csak nagyolvasztókból és fémöntödékből áll?

Azt kéne megérteni, hogy a mezőgazdaság, pontosabban a mezőgazdasági termelés csak az alapokat adja. Tehetős gazdag országokban gyárak, iparágak, mesteremberek százezrei dolgoznak ezeknek a termékeknek a feldolgozásán. A feldolgozott termékek prezentálása értékesítése (boltok, éttermek) megint sok embernek ad munkát a szolgáltató szektorban.

Abban igaza van a bírálóknak, hogy a földből primer nyersanyagtermeléssel nem lehet fejlett gazdaságot fenntartani. A feldolgozóipar a kereskedelem és a vendéglátás integrálásával magas hozzáadott értéket előállítva érdemes ezt csinálni. Vannak példák: Japán, Franciaország, északi európai államok (köztük Dánia, Hollandia)

csoko20 2012.01.18. 13:03:37

"Olyan statisztikád van, amiben az ipari termelést felbontják részegységekre? Érdekelne, hogy a mezőgazdasági-élelmiszeripari feldolgozók milyen arányban vannak."

Mint például húsipar, malomipar, konzervgyártás??? Mégis, mi köze ennek a mezőgazdasághoz?
-a magyar léalmát, almasűrítményt Ausztriába viszik ki és ott dolgozzák fel, csomagolják
-a magyar gabonát szintén
-és mi van az ide importált sertéshússal? Lengyelországban még mezőgazdasági produktum nálunk meg már ipari.
-Ugyanígy a szlovák tej

Ezek CSAK alapanyagok az ipar számára. Aki pedig csak alapanyagot dob a világpiacra felejletnek tekinthető. /Bahrein meg a kőolaj talán kivétel/
A hozzáadott érték ami dob egy terméken.

Suzukit, meg Opelt is mi gyártunk pedig nincs se vasércbányánk, se vaskohónk mégis többet ért egy itteni magyar munkás produktuma mint az indiai olvasztáré.

Daeril 2012.01.18. 13:22:29

@csoko20: Tehát azt mondod, hogy semmi értelme az országban vetni, aratni, gyümölcsöt szedni. Sokkal jobb Etiópiából hozni a cuccot, iparilag feldolgozni és továbbszállítani?

Az EU nyugati felén lévő államok akkor mind tévúton járnának? USA is tévúton jár... hiszen semmi értelme a farmereket támogatni, amikor Brazíliából importálhatnának mindent.

Terézágyú 2012.01.18. 13:30:11

@aeidennis:
"Nagyon szép kommunista terminus technikus. Gratulálok. "

Nah,
1. ezt annak idején mondták róla. ja, biztos komcsik mondták.

2. te meg fasiszta terminusokat használsz. :) kvittek vagyunk.

Köszönöm az értelmes párbeszédet.

csoko20 2012.01.18. 13:46:23

@Daeril: Arra céloztam, hogy a mezőgazdasági termelés nem közvetlenül előfeltétele a feldolgozóiparnak. Emmellett a mg. aránya a GDP-ben eltörpül az ipar mellett.
Fejlett országokban természetesen a mezőgazdaság is fejlett. De ha a piaci viszonyok úgy alakulnak akkor percek alatt át tudnak állni az olcsóbb import nyersanyagra. Pl. kishazánk.
Az iparnak, sőt azon belül a feldolgozóiparnak nincs sok köze a mezőgazdasághoz. Nem hiába szerepeltetik külön a statisztikákban.

Hogy miért támogatta az EU a gazdákat /a nyugati gazdákat/, az már inkább társadalmi mint gazdasági kérdés. A több száz-ezer hektáros ültetvényekkel, nagyüzemekkel nincs gond. De a kisebb, családi gazdaságok csődje esetén elég sok emberről kellett volna gondoskodni.
Volt rá pénz, megmaradtak kisebb gazdaságok, termeltek is és még a munkanélkülisg sem nőtt.

Pont ilyen kis és középgazdaságok preferálni nálunk elég kockázatos és nem csak gazdaságilag: vihar, aszály, jégeső, fagykár, rovarinvázió, akár évekig tartó kedvezőtlen piaci viszonyok. Egy nagyobb egységet is megviselne hosszútávon, a családokat meg 2 hónap alatt hazavágná. Megoszlik a kockázat és a költség a tsz-ben, de mi nem Dánia vagyunk...

gonoszzsiga 2012.01.18. 14:09:43

@csoko20: Ez nem csak nyugaton, nálunk is társadalmi kérdés. Attól, hogy nálunk szerencsésebb történelmi fejlődésű országokban tőkeerősebbek a kisebb gazdaságok és nyilván kevésbé kitettek az általad felsorolt kockázati faktoroknak, még nem kell a hazaiakat azonnal leírni. A mai technológiákkal egy falu határát egy tucat ember el tud látni, az a kérdés, hogy mi lesz a többivel?
Ahogy az idő halad, törvényszerű a birtokkoncentráció, kérdés, hogy érdemes-e ezt gyorsítani (helyesebben fogalmazva nem fékezni) egy olyan gazdasági környezetben, ahol a városban élőknek is gondot okoz a munkahelykeresés?
Ja és még valami dániához, a dán húsüzem managerének eszébe nem jut a külföldi sertést előbbrehelyezni a dánnál, 10 cent árkülönbség miatt, mert ott a feldolgozóipar a termelők kezében van, nálunk a privatizált üzemeknél ez nem szempont. Mindamellett a dán sertés-előállítás a leghatékonyabbak között van a világon, mert a jószágtartó is felismerte, ha nem fejleszt versenyhátrányba kerül, de nem is csinálja meg vele a feldolgozó, hogy nem veszi át a disznót, mert pillanatnyi pénzügyi érdekei miatt éppen jobba járna az importtal. Meg nem is csődöltették be a vágóhidakat évenként "pénzügyi" hazardőrök, mint ahogy ez nálunk sok éven át működött.

KopaszMercis 2012.01.18. 14:09:48

@zoltaan71:
Amugy ne az muvelje a foldet, aki a leghatekonyabban tudja? Hanem valami szarmazas szerinti szerencsetlen?

Nem mellesleg, miert is van az, hogy basznak az emberek a sajat portajukon termelni, ha amugy megtehetnek? Biztos hogy errol mindenki mas tehet, csak eppen ok nem?

Daeril 2012.01.18. 14:13:27

@csoko20: Tisztázzuk, hogy magas hozzáadott értékű termékekről beszlünk vagy gépsonka és trappistasajt jellegű "szükségélelmiszerekről".

Persze egy trappistagyárat át lehet állítani, import tejre. Minőségi sajtot, ami éttermi szinten prezentálható már nem lehet UHT kezelt 2000 km-t utaztatott tejből lehozni. Ahhoz kell a helyi termelés az odafigyelés. Mint ahogy bordeaux-i bort sem lehet import marokkói szőlőből csinálni.
Vagy pl. málnát szedés után vagy megeszed vagy 6-órán belül lefagyasztod. A helyi hűtőház és az ott dolgozók akkor a földből élnek vagy iparnak minősül? Az általad említett almasűrítményt gyártó üzem az ipari statisztikában van vagy a mezőgazdaságiban?

Az iparnak - különösen az élelmiszeriparnak nagyon sok köze van a mezőgazdasághoz. Csak olyan temékeket lehet előállítani az iparban, amire lehetőséget ad a mezőgazdaság. Nagygazdasági uniformizált mezőgazdasági termelés csak uniformizált termékeket tud előállítani. Az 580 Ft-os trappistából meg nem él meg sem a tejtermelő sem a sajtgyáros sem a kereskedő.

csoko20 2012.01.18. 14:29:10

@Daeril: " Az általad említett almasűrítményt gyártó üzem az ipari statisztikában van vagy a mezőgazdaságiban?"

Az almaszedés mezőgazdasági statisztika. Az almalé előállítás pedig már ipari.

"Minőségi sajtot, ami éttermi szinten prezentálható már nem lehet UHT kezelt 2000 km-t utaztatott tejből lehozni."

A magyar társadalom mekkor arésze eszik, ehet ilyen minőségű sajtot? A 100 l tej mezőgazdasági statisztika. A belőle előállított X kg sajt pedig az IPARI termelés statisztikájában szerepel. Még ha a két üzem egymástól 100m-re is van.
A bordeaux-i bor ugyanígy.

Attól, hogy egyes IPAR-ágak a helyben fellelhető nyersanyagokra épültek még nem a mezőgazdasági termelés nem lesz ipari, és bizonyos iparágak statisztikái sem részei a mezőgazdaságnak.

Daeril 2012.01.18. 14:40:14

@csoko20: Nem értjük egymást láthatóan.

Arra próbálok példákat hozni, hogy a statisztikai adataid rosszak, hamis képet festenek. Ha Dániában kiesne a mezőgazdasái termelés akkor GDP nem 3%-ot esne vissza hanem 30-at.

A sajt és a bor pedig egy példa. Ilyen minőségű termékeket fogyasztani egy fejlett országban nem kiváltság hanem norma. Nem arról beszélünk ahol MOST tart az ország, hanem arról ahová el tudnánk FEJLŐDNI.

csoko20 2012.01.18. 14:46:58

@gonoszzsiga: "Meg nem is csődöltették be a vágóhidakat évenként "pénzügyi" hazardőrök, mint ahogy ez nálunk sok éven át működött."

És még fog is nálunk sokáig működni, sajnos.
Míg Dániában 15-20 gazda tud szövetkezetbe tömörülni addig százszor jobb alkupozícióban lesznek, mint 30 önálló magyar gazda. Itt simán ki lehet baszni ezzel a 30 emberrel, mert tudom hogy min. 20 úgyis velem fog szerződni, mert önállóan arra is sincs lehetőséguk hogy csak 100 km-rel arrébb szerződjenek, szállítsanak egyenként.
Nálunk rosszul cseng a szövetkezet kifejezés...

csoko20 2012.01.18. 15:12:50

@Daeril: "Arra próbálok példákat hozni, hogy a statisztikai adataid rosszak, hamis képet festenek."

A statisztikák már csak ilyenek:)))

Ha Ukrajna megtermel 2 millió tonna gabonát 1 millió tonna helyett még nem lesz jobb a helyzete. Ha Svédország megtermel 100 ezer tonnát, de impotál 1 milliót azt feldolgozza, továbbértékesíti a termékeket, az valóban dob GDP-n. De ez már IPARI termelés, a malmaik kiválóan elvannak hazai mg-itermékek nélkül is. A McDonalds-es kaják is az ipari termelést növelik, és nem csak azért mert full műanyag.

A mezőgazdaság csak alapanyagot termel! Attól hogy Esztergomban legurul 100 db közel egytonnás vas a futószalagról még nekünk nem kell, hogy a bányászatra építsünk, vagy valami ottani statisztikában szerepeltessük.

Ja, miért esne ki a mg-i termelés? Mindig is volt és lesz is. De minél kevesebb ember dolgozik benne-függ tőle, annál jobb. Stratégiailag fontos a hazai erőforrások kihasználása, megőrzése, de bármikor lehet váltani importra. /Amivel kurva sok gazdálkodót megszívattak az elmúlt 20 évben./

A XX. század végétől már nem is az ipar, hanem a szolgáltató szektor súlya ami mutatja a fejlettséget. Most akkor egy IT cég által előállított GDP-t az ipari termeléshez kellene sorolni, mert informatikai eszközöket /ipari termékeket/ használ? Vagy egy részét a mg-hoz, mert az alkalmazottak almát ettek brainstorming közben?

Daeril 2012.01.18. 16:03:37

@csoko20: "Ja, miért esne ki a mg-i termelés? Mindig is volt és lesz is."

Hazai példa ennek az ellenkezőjét bizonyítja. Minimális a hazai termelés, a hozzá kapcsolódó feldolgozó ipar is gyakorlatilag megszünt, vegetál (nem csak a nagy gyárak, de a kis üzemek is). Ebből következően nagy a munkanélküliség. A munkanélküliek meg nem vesznek igénybe szolgáltatásokat így a szolgáltató szektor is leépült. (Fejlett szolgáltató szektor nem egyenlő az IT cégekkel)

Szerintem bázistermelő tevékenység nélkül, nem lehet megindítani a fejlődést. Nálunk ez lehet a mezőgazdaság, adottságunk van rá. Ha rézbányászat lenne az adottságunk akkor arra lehetne alapozni. A bázistermelésre lehetne ráépíteni a feldolgozóipart, meg a szolgáltató szektort (gépszerelőktől az éttermekig).

Ha a helyi termelésre enyire érzéketlen volna a feldolgozóipar, akkor miért feküdt meg a legtöbb konzerv és zöldségfeldolgozóüzem a borászatok a húsüzemek garmadái péküzemek? Hiszen csak annyit kellet volna tegyenek, hogy átállnak imprt árura.

csoko20 2012.01.18. 16:32:04

@Daeril: "Ha a helyi termelésre enyire érzéketlen volna a feldolgozóipar, akkor miért feküdt meg a legtöbb konzerv és zöldségfeldolgozóüzem a borászatok a húsüzemek garmadái péküzemek? Hiszen csak annyit kellet volna tegyenek, hogy átállnak imprt árura."

Kb. ezer féle képpen tudunk elkurni dolgokat. Az elmúlt 20 évben azt ment, hogy mindenki próbált minél rövidebb idő alatt minél több pénzt kihúzni egy cégből, üzemből.
Tudok olyan konzervgyárat, ami kb. hatszor cserélt gazdát, holott jó évet zártak. Pitiáron felvásárolták mondjuk az uborkát, aztán méregdrágán exportálták. Szép összeget leakasztatottak, kirúgták az alkalmazottakat, cserben hagyták a termelőket. Magyar vállalkozó.

Ellenpélda: német érdekeltségű cég idejött, megvette az üzemet, évek óta korrketen fizeti a beszállító termelőket és az alkalmazottakat. Aztán az anyavállalat teríti az árut egész Európában és ott már ő kaszál rajta. Lehet így is.
A debreceni konzervgyárat franciák üzemeltetik, hasonló logikával.

"Hiszen csak annyit kellet volna tegyenek, hogy átállnak imprt árura."

Nem gondolod, hogy az a párezer hazai tehén biztosítja Magyarország teljes tejfogyasztását? Még emlékszem arra, amikor majdnem 20 éve román sertéseket hoztak be. Vagy Lengyelországból krupmlit. De volt olyan év is, hogy GABONÁból szorultunk behozatalra.
A '80-as években világszinvonalú mg-unkból a rendszerváltás után fasza kisbirtokrendszer alakult ki. Erre még rátett egyet a "sajátos magyaros észjárás" és itt tartunk. Ha a nagyszerű Darányi-terv az önellátó kisbirotkra alapozza az agrárium jövőjét, akkor lesz még lejjebb is.
Abban egyetértek, hogy a mg. alapja lehet több feldolgozó ágazatnak is.

"(Fejlett szolgáltató szektor nem egyenlő az IT cégekkel)"
Csak egy sarkos példa volt.

narmer 2012.01.18. 18:52:09

@gyilkos fűegér: Megszólaltál? Bár ne égetted volna ezzel be magadat!

julios 2012.01.18. 20:14:27

A konkrét cikk spekulációival nem értek egyet. Én azt remélem, hogy valaki észhez tért, és a feldolgozásból kiveszik a fékeket, tízmilliós nagyságrendű nem-kamatozó letétek az adóhivatalban, irracionális kvóták, egyéb megugorhatatlan dolgok. Csodálkozunk, hogy a feldolgozott élelmiszerforgalom 75%-a import? A magyar termelő befűt a gyümölcsfákkal, mert a hazai feldolgozó a bürokrata marhaságok miatt maximum irreális árat tudna fizetni. A folyamat természetesen önfenntartó (egy tiszteletbeli tanyasi hozzászólását kompiláltam a homokháti végekről).

sisszi 2012.01.19. 10:28:33

nem értek a mezőgazdasághoz, engem ez a dualizmus utáni romantikus áhítozás akaszt ki. képzeljük lelki szemeink elé az egész fidesz kart és képzeljük el, hogy melyik "osztály" lenne az akkori agrár nagyhatalomban. na ugye. az sem stimmel, hogy Orbán párhuzamot von az EU és Moszkva között, akik ellen szabadságharcot kell vívni, miközben a dualizmus tudtommal nem éppen az önállóság szimbóluma....