A legfrissebb cikkek

Nincs megjeleníthető elem

Kapcsolat


Friss topikok

Statisztikák

Címkék

alkotmány (20) állam (6) állambiztonság (10) állambiztonságis jelen (6) arab (9) atom (7) a mennyei birodalomban (6) bajnai gordon (10) biológia (16) bíróság (6) bkv (7) budapest (10) cigány (86) demokrácia (87) diszkrimináció (6) egyház (6) ensz (8) erkölcs (6) eu (28) európa (7) evolúció (10) fantasy (9) fasizmus (6) fidesz (148) foci (6) gay (17) gay pride (12) gáza (14) gazdaság (19) google (6) gyász (7) gyurcsány (49) hamasz (13) hitler (8) holokauszt (12) hülyeség (6) humor (9) index (10) internet (9) irán (21) iszlám (6) izrael (39) jared diamond (6) jézus (10) jobbik (73) jog (8) kádár (7) katolikus egyház (7) kdnp (10) keresztény (12) kereszténység (11) kína (11) kolbenheyer ír (162) kolbenheyer olvas (233) kommunizmus (14) környezetvédelem (6) közélet (9) közgazdaságtan (26) krimi (17) külpolitika (20) kultúra (25) liberalizmus (13) lmp (9) magyar (15) magyarország (140) magyar gárda (9) magyar hírlap (6) martin (6) mdf (12) meleg (13) mongol (18) mszp (62) náci (51) nacionalizmus (10) németország (11) nemzet (32) nemzetbiztonság (8) nyelvészet (6) obama (21) oktatás (11) orbán (56) oroszország (8) összeesküvés (6) őstörténet (6) palesztin (15) politika (215) pszichológia (14) rasszizmus (19) regény (27) reggel (67) rendőr (7) rendszerváltás (24) rowling (7) rükverc (11) rukverc (15) sci fi (11) sólyom lászló (11) szabadság (17) szdsz (20) szeretet (6) szlovákia (11) társadalom (69) tech (7) terrorizmus (8) több fényt a kdnp be (8) történelem (155) tudomány (8) tüntetés (6) usa (47) választások (34) választás 2010 (44) vallás (14) válság (11) varga e tamás (6) vendégpost (11) világ (14) voks10 (26) vona gábor (7) zene (12) zsidó (48) Címkefelhő

Designerünk

Legutolsó kommentek

Nincs megjeleníthető elem

Kolbenheyer olvas XCIV.: Zarándoklat a pokolba

2012.02.04. 07:00 kolbenheyer

Leon Uris-tól leginkább az Exodus-t szokás ismerni, Izrael születésének hőskölteményét, ami vállalt pártossága mellett is a dokumentarista regényírás gyöngyszeme. Kevésbé ismert, nekem legalábbis eddig fogalmam se volt róla, hogy Uris írt egy párt is regényének A Zarándok címmel (Debrecen, Aquila, 1997; az amerikai eredeti: The Haj, New York, Doubleday, 1984). A zsidók Palesztinába visszatérésétől a szuezi válságig terjedő korszakot egy palesztinai arab család szemszögéből követhetjük nyomon. A téma hallatlanul érdekes, a szerkesztés viszont kifejezetten problémás. Uris az elejére oda is biggyeszt egyfajta mentegetőzést: a fiktív elbeszélő Ismael próbálja megmagyarázni (sikertelenül), hogy honnan tudhat olyan dolgokról, amik a regény dramaturgiájának lényege szerint titkosak. De még ha ezt figyelmen kívül is hagyjuk, akkor is szétveti sokszor a regény kereteit, hogy az író kénytelen „történelmi” betéteket beleilleszteni, hiszen az olvasót mindenről tájékoztatni akarja, arról is, amiről a főszereplő írástudatlan arab parasztok nyilvánvalóan nem tudhatnak. Aki tehát a történelemre kíváncsi olvasmányos formában, annak tetszeni fog A Zarándok, de az irodalmi értéke jóval csekélyebb. Nem tartom ügyesnek a cím fordítását sem, hiszen a könyv nem egy zarándokról szól, hanem egy család (vagy legalábbis annak minimum három fontos tagja) sorsán keresztül egy egész nép, egy egész kultúra, egy egész generáció metaforikus utazásáról – a pokolba. Ennek az utazásnak három hátborzongató keretéről szeretnék most írni: a családról, a társadalomról és a nemzetről.

Az arab család leírása a regényben iszonytató. A teljhatalmú apa, Hadzsi Ibrahim a falu elöljárója (muktárja) nem dolgozik, megteszik azt helyette fiai, öccse és feleségei, utazáskor ő ülhet a szamárra, míg a terhes vagy kisgyerekes asszonyok gyalogolnak, a házba belépéskor a családtagok kezet csókolnak neki, egyedül dönt a lányok házasságáról és a fiúk karrierjéről – vagyis valóban élet és halál ura. De nem eszelős önkényúr: meggyőződése szerint a lehető legjobban gondját viseli családjának, aztán falujának, sőt olykor-olykor egész népének. Kiváltságait igazságosnak tartja, nem csak a megkérdőjelezhetetlen hagyomány miatt, hanem azért is, mert melléjük hatalmas felelősség járul. Nagyszabású karakter, de itt is kiütközik a regény irodalmi gyengesége: még ha néha meg is értjük motivációit, azonosulni vele lehetetlen. A legszörnyűbb a nők helyzete, akik apjuk, majd férjük (illetve sokszor apósuk) uralma alatt dolgoznak, szülnek és temetnek gyerekeket, iskolába nem járhatnak, nem utazhatnak, pénzük nem lehet. Az egyik legszívfacsaróbb szál, amikor a már idősödő Hadzsi Ibrahim egy második, tinédzser feleséget vesz magának. Hágárt, az első feleséget az esküvő idejére a rokonaihoz küldi, majd kidobja hálószobájából. Hágár egy ideig féltékeny az új feleségre, de aztán a közös rettenet egyfajta pótanya-pótlány kapcsolatot teremt köztük.

A regényben leírt arab társadalom a család kivetülése. Teljes kiszolgáltatottság a családfőnek, a falu elöljárójának, a földesúrnak és az államnak. Erről mondaná egy intézményi közgazdász, hogy a kizsákmányoló intézmények mintapéldái, amik a reménytelen szegénység folyamatos újratermelői. Ez a gazdasági kiszolgáltatottság és szegénység teszi lehetetlenné a horizontális szervezetek létrehozását, a szolidaritás kialakulását, és végső soron a demokrácia megteremtését. Az iszlám vallás teljesen átszövi a mindennapokat, ahogy Európáét a felvilágosodás előtt a kereszténység. De a „hívők” alig ismerik a Koránt, csak néhány idézetet, sőt azok interpretációját, így a vallás leginkább a hagyományok megkérdőjelezhetetlen legitimációjára szolgál, még pontosabban az embertelen intézményrendszer fenntartására, de legalábbis a beletörődésre („Allah akarata”). Az természetes, hogy egy regény figurái sokszor archetípusok. De A Zarándok-ban szinte mindenki az, még a főszereplők se nagyon változnak. És ez a regény nézőpontjának másik nehézsége: az arab álláspont néha megérthető, de sosem fogadható el. Nem abban az értelemben párja az Exodus-nak, hogy a másik fél igazát mutatja be, hiszen a másik félnek nincsen igaza.

A bemutatott korszak a nemzetté válás kora a Közel-Keleten. Ekkor jön létre az izraeli zsidó nemzet, hiszen a holokauszt után menekülők tömegei csatlakoznak a kisszámú cionistához, és véget ér az európai zsidóság asszimilációs álma. De megkezdődik az arab nemzetek kialakulása is, egy rettenetesen ellentmondásos folyamat. Egyrészt állandó a hivatkozás a közös arab (és muzulmán) identitásra, de ez mégsem elég erős ahhoz, hogy politikai közösséget teremtsen. A létrejött államok viszont nagyon is esetlegesek, ugyanakkor villámgyorsan kiépülő hatalmi apparátusukkal mégis képesek lesznek megindítani az egyes (egyiptomi, libanoni, szír, jordán stb.) nemzetek kialakulását. A palesztinok helyzete ebből a szempontból is kétségbeejtő. Önálló álam híján a nemzetté válás bajos, de az Arab-Palesztinát feldaraboló és bekebelező szomszédok elzárkózása mégsem hagy más utat. Mélységesen elkeserítő, ahogy a térségben szinte kizárólagossá válik az ellenségkép szerepe az identitás kialakításában. Hiszen mindenért a zsidók hibásak: azért, hogy a palesztinok feleslegesen elmenekültek, hogy nem voltak hajlandóak visszatérni, hogy táborokba zárva vegetálnak, hogy öngyilkos, de főleg gyilkos támadásokat indítanak. Egy igaz nemzet mindig áldozat, sosem felelős semmiért. Ámen. Akarom mondani: insallah.

Kolbenheyer kommentpolitikája
 

Szólj hozzá!

Címkék: regény történelem izrael palesztin kolbenheyer olvas leon uris

A bejegyzés trackback címe:

https://sardobalo.blog.hu/api/trackback/id/tr753334509

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.