A legfrissebb cikkek

Nincs megjeleníthető elem

Kapcsolat


Friss topikok

Statisztikák

Címkék

alkotmány (20) állam (6) állambiztonság (10) állambiztonságis jelen (6) arab (9) atom (7) a mennyei birodalomban (6) bajnai gordon (10) biológia (16) bíróság (6) bkv (7) budapest (10) cigány (86) demokrácia (87) diszkrimináció (6) egyház (6) ensz (8) erkölcs (6) eu (28) európa (7) evolúció (10) fantasy (9) fasizmus (6) fidesz (148) foci (6) gay (17) gay pride (12) gáza (14) gazdaság (19) google (6) gyász (7) gyurcsány (49) hamasz (13) hitler (8) holokauszt (12) hülyeség (6) humor (9) index (10) internet (9) irán (21) iszlám (6) izrael (39) jared diamond (6) jézus (10) jobbik (73) jog (8) kádár (7) katolikus egyház (7) kdnp (10) keresztény (12) kereszténység (11) kína (11) kolbenheyer ír (162) kolbenheyer olvas (233) kommunizmus (14) környezetvédelem (6) közélet (9) közgazdaságtan (26) krimi (17) külpolitika (20) kultúra (25) liberalizmus (13) lmp (9) magyar (15) magyarország (140) magyar gárda (9) magyar hírlap (6) martin (6) mdf (12) meleg (13) mongol (18) mszp (62) náci (51) nacionalizmus (10) németország (11) nemzet (32) nemzetbiztonság (8) nyelvészet (6) obama (21) oktatás (11) orbán (56) oroszország (8) összeesküvés (6) őstörténet (6) palesztin (15) politika (215) pszichológia (14) rasszizmus (19) regény (27) reggel (67) rendőr (7) rendszerváltás (24) rowling (7) rükverc (11) rukverc (15) sci fi (11) sólyom lászló (11) szabadság (17) szdsz (20) szeretet (6) szlovákia (11) társadalom (69) tech (7) terrorizmus (8) több fényt a kdnp be (8) történelem (155) tudomány (8) tüntetés (6) usa (47) választások (34) választás 2010 (44) vallás (14) válság (11) varga e tamás (6) vendégpost (11) világ (14) voks10 (26) vona gábor (7) zene (12) zsidó (48) Címkefelhő

Designerünk

Legutolsó kommentek

Nincs megjeleníthető elem

Kolbenheyer olvas CXLVII.: Az ingyenebéd

2014.02.15. 07:00 kolbenheyer

mokyr.JPGA gazdaságtörténet egyik legérdekesebb, mert egyelőre megválaszolatlan kérdése az, hogy miért gazdagodott meg a Nyugat. Maga a kérdés is bonyolult, hiszen sem az nem világos, mit értünk Nyugaton, sem az, mikor is gazdagodott meg, az meg főleg nem, hogy a Nyugat gazdagodása vagy a többiek lemaradása a magyarázatra szoruló jelenség. (És akkor nem is beszéltünk arról – sőt, javaslom, ne is beszéljünk –, hogy vannak, akik az egész jelenséget mint avítt haladás-fogalmat elutasítják.) Joel Mokyr A gazdagság gépezete (Budapest, Nemzeti Tankönyvkiadó, 2004; az angol eredeti: The Lever of Riches, London, Oxford University Press, 1990) című könyvében a technológiai kreativitást nevezi meg a Nyugat felemelkedése okaként. Bevezetőjében az ugrásszerű gazdasági növekedésnek négy formáját különbözteti meg, ezek hozzák létre a mindennapok közgazdaságtanában nem létező ingyenebédet: amikor a kibocsátás nem valamilyen más igény rovására, hanem önmagában, mégpedig jelentősen nő. A megtakarítások bővülése révén megnövekvő tőkejavak okozta növekedést (ún. solowi növekedés), a kereskedelem miatti specializáció eredményezte növekedést (ún. smithi növekedés) és a gazdaság (tkp. a népesség) növekedéséből következő volumenhatások miatti növekedést (ezt Mokyr nem nevezi el, de én boserupinak mondanám) a könyv nem tárgyalja, csak a tudáskészlet bővüléséből következő schumpeteri növekedést.

Az első gondok itt következnek. Mokyr úgy véli, hogy a magyarázatra tett kísérlet előtt át kell tekinteni magát a technológiai fejlődést. A könyv szűk harmadát a találmányok és újítások története teszi ki, többféle hiányérzetet hagyva az olvasóban. Aki technikatörténetet vár, az keveset kap, mert az egy-két mondatos magyarázatok a laikusnak akkor sem mondanak sokat, ha kézikönyvhöz képest sok és jó ábra segíti a tájékozódást. Az oksági magyarázatra váró olvasó viszont türelmét veszti az óraművek és vaskohók taxonómiájában. Az sem világos, hogy mi a narratíva kerete: a klasszikus (görög-római) ókor általában külön civilizációként említtetik, de a technológiatörténetben szervesen össze van illesztve a későbbi Nyugattal. A találmányok története váratlanul véget ér a hosszú 19. század végén, amire azon túl, hogy a 20. század lehetetlenül bonyolult, más magyarázat nem kínálkozik. És persze az sem világos, pontosabban éppen a technológiatörténet elmesélése teszi homályossá, hogy hol a határ a technika és az intézmények fejlődése között. Mondhatnánk, hogy sehol, csak akkor miért csak a háromnyomásos gazdálkodásról olvashatunk és a részvénytársaságokról miért nem?

Miután mindent megtudtunk az acélról, elérkezünk végre a magyarázó fejezetekhez. Mokyr három esettanulmányt kínál. Összeveti az antikvitás és a középkor technológiáját, Kína 1400 előtti és utáni kreativitását, valamint az ipari forradalom korának Angliáját a többi európai országgal. A magyarázat azonban itt is inkább leírás, ami akkor is sokkal érdekesebb az előző fejezeteknél, ha megállapításai nem feltétlenül jelentenek újdonságot (mivel a könyv elmúlt húsz éves, ez nem feltétlenül Mokyr hibája). A középkor egyértelmű és meghökkentő fölénye az ókorral szemben a mezőgazdaságban és az energiahasznosításban engem meglepett. Kínának nem annyira a korai sikerei, mint inkább a késői hanyatlása – mégpedig a szó szoros értelmében vett hanyatlása, azaz a már létező technika feladása – roppant érdekes. És azt sem tudtam, hogy Anglia a 18. században nem járt élen a természettudományokban, de képes volt az elgondolások importálására és gyakorlati hasznosítására. Mokyr azt is állítja, hogy iskolarendszerének hatékonytalansága miatt ipari fölényét a 19. század végére elvesztette. Ez a találmányok és ipari eljárások tekintetében valószínűleg igaz, de Anglia pénzügyi-gazdasági fölénye megmaradt: Mokyr nézőpontja kissé szűknek tűnik.

Más szempontból ezt maga is elismeri. A zárófejezet magyarázata zavarba ejtően hosszú evolúcióbiológiai metaforává válik: a technika fejlődése véletlenszerű mutációk sora, amiket a kiszámíthatatlanul változó környezet választ ki (ráadásul a technika esetében maga is alakítója a változásnak), ahol így érvényesül az útfüggőség, azaz nem a leghatékonyabb, hanem az adott szinten megvalósítható változatok terjednek el, és ezek határozzák meg a későbbi megvalósíthatóságot. A technikai kreativitás tehát a Nyugat gazdagságának oka, de magának a kreativitásnak nincs egyetlen, meghatározható oka. Két pillérének Mokyr a gyakorlatias, a természet átalakítását igenlő gondolkodást (ami jórészt keresztény örökség!) és a versengő politikai alakulatokat tartja: de ezek is csak részben szükséges (lásd Kína 1400 előtt), és semmiképp sem elégséges (lásd Hellász) feltételei a fejlődésnek. A fejlődés nincs kódolva, tartósan eddig csak a Nyugatnak sikerült. Ugyanakkor a hanyatlás sem kódolt: amíg a világ bármely szelete kreatív (feltételezve a már kialakult világkereskedelmet), addig az ingyenebédek sora végtelen.

Kolbenheyer kommentpolitikája


Szólj hozzá!

Címkék: gazdaság történelem kolbenheyer olvas mokyr

A bejegyzés trackback címe:

https://sardobalo.blog.hu/api/trackback/id/tr645717258

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.