A legfrissebb cikkek

Nincs megjeleníthető elem

Kapcsolat


Friss topikok

Statisztikák

Címkék

alkotmány (20) állam (6) állambiztonság (10) állambiztonságis jelen (6) arab (9) atom (7) a mennyei birodalomban (6) bajnai gordon (10) biológia (16) bíróság (6) bkv (7) budapest (10) cigány (86) demokrácia (87) diszkrimináció (6) egyház (6) ensz (8) erkölcs (6) eu (28) európa (7) evolúció (10) fantasy (9) fasizmus (6) fidesz (148) foci (6) gay (17) gay pride (12) gáza (14) gazdaság (19) google (6) gyász (7) gyurcsány (49) hamasz (13) hitler (8) holokauszt (12) hülyeség (6) humor (9) index (10) internet (9) irán (21) iszlám (6) izrael (39) jared diamond (6) jézus (10) jobbik (73) jog (8) kádár (7) katolikus egyház (7) kdnp (10) keresztény (12) kereszténység (11) kína (11) kolbenheyer ír (162) kolbenheyer olvas (233) kommunizmus (14) környezetvédelem (6) közélet (9) közgazdaságtan (26) krimi (17) külpolitika (20) kultúra (25) liberalizmus (13) lmp (9) magyar (15) magyarország (140) magyar gárda (9) magyar hírlap (6) martin (6) mdf (12) meleg (13) mongol (18) mszp (62) náci (51) nacionalizmus (10) németország (11) nemzet (32) nemzetbiztonság (8) nyelvészet (6) obama (21) oktatás (11) orbán (56) oroszország (8) összeesküvés (6) őstörténet (6) palesztin (15) politika (215) pszichológia (14) rasszizmus (19) regény (27) reggel (67) rendőr (7) rendszerváltás (24) rowling (7) rükverc (11) rukverc (15) sci fi (11) sólyom lászló (11) szabadság (17) szdsz (20) szeretet (6) szlovákia (11) társadalom (69) tech (7) terrorizmus (8) több fényt a kdnp be (8) történelem (155) tudomány (8) tüntetés (6) usa (47) választások (34) választás 2010 (44) vallás (14) válság (11) varga e tamás (6) vendégpost (11) világ (14) voks10 (26) vona gábor (7) zene (12) zsidó (48) Címkefelhő

Designerünk

Legutolsó kommentek

Nincs megjeleníthető elem

Kolbenheyer ír 124.: Annyira tudtam

2014.05.31. 07:00 kolbenheyer

Néha az ember kényszert érez arra, hogy írjon. Az eredményt látva aztán a józan ész, valamint a család és a barátok lebeszélik róla, hogy túl komolyan vegye. De arról már nem sikerül, hogy közzé is tegye. Íme.
Vigyázat, fikció! A kitalált történet szereplői is kitaláltak, mindennemű hasonlóság a valósággal a véletlen műve.

P1040718.JPGNehezen találtam meg a termet de úgy látszik, itt nem lehet elkésni. Meglepően kevesen voltak benn, azok alapján, amit hallottam a Garayról, teltházra számítottam. Persze korán volt még, a szociológusok nem szeretnek korán kelni, és ez kifejezetten egy bevezető kurzus volt. Azért is voltam itt, mert majdnem minden bölcsésznek kreditet ért ez az előadás, mindenki azt mondta, hogy a vizsga komolytalan, viszont a Garay iszonyat jófej, és még tanulhatsz is tőle. Középtájt ültem le, és közben laza arcot vágva próbáltam nézelődni. A tarsolylemezeseket rögtön kiszúrtam. Legalább nyolcan voltak, elöl ültek, és mindenhol hallatszottak. Nem tudom, miért van, hogy ha háromnál többen vannak, akkor feltétlenül hangosnak kell lenniük, olyasmi lehet ez, mint a kutyák kényszere, hogy körbepisiljék a sajátnak vélt területet. Az egyetemen kopasz bakancsos csak elvétve volt, de tarsolylemezesektől hemzsegett a töriszak. Na, basszus, most nézhetem őket egész órán. De minek vannak itt? Azt mondják, a Garay elég egyértelműen a másik oldalon, ja, vagy pont azért, és akkor majd jól beszólnak, hú de fáin lesz ez. És akkor vettem észre a csajt. Egy sorral hátrébb ült sajnos, és elég messze az ablaknál, persze így nem kellett teljesen hátrafordulnom, hogy megnézzem, de szembefényben is volt. Ami miatt viszont észrevettem azt a kis vöröset is a fekete hajában. Atyaég! Tudtam, annyira tudtam!

Ekkor jött be a Garay, és egyből beszélni kezdett A tarsolylemezesek persze nem csöndesedtek el rögtön, sőt vigyorogva nézték, hogy most mi lesz, de a Garay le se szarta a morajlást, beszélt és beszélt. Végül ő győzött, valszeg azzal, hogy nem vette fel a kesztyűt. Mindig irigyeltem azokat, akiknek van annyi önbizalmuk, hogy ezt megtehetik. Lassan már figyelni is tudtam arra, amit mond, mert nem a tarsolylemezeseket lestem bénultan, vagy a csajra pislogtam görcsösen, aki a füzetébe firkálgatott és fel se nézett. – Ide mindenki a kis előítéleteit dédelgetve jön, abban a reményben, hogy majd vitába szállnak vele, és bizonygathatja a hagymázas igazát. Attól tartok, csalódást kell okoznom Önöknek, hölgyeim és uraim, én nem fogok vitatkozni senki agymenésével. – A tarsolylemezesek vigyora lehervadt, láttam élvezettel, és megint elkezdtek pusmogni. – A szociológia tudomány, hölgyeim és uraim. Itt és ma a tényekről lesz szó, akár tetszik valakinek, akár nem. Tudom persze, hogy minden futóbolond a tényekre hivatkozik de ettől nem fogunk hasra esni: a tényeket tudományos módszertannal kell gyűjteni, feldolgozni és elemezni, ez pedig ellenőrizhető. Ha bárki ilyen tényekkel szembesít, annak állok elébe, megvizsgáljuk és megvitatjuk, de a nettó hülyeség nem érdekel. – Tudtam, annyira tudtam! A tarsolylemezesek erre nem számítottak, láttam rajtuk, hogy a zavaruk egyre nő, csak azt tudnám, hogy bírja ki a Garay anélkül, hogy rájuk nézzen. Meg, hogy a csaj miért firkál egyre csak unottan.

Úgy látszik egy időre Garay megunta az ekézést, mert bekapcsolta a projektort, és elkezdett grafikonokat és táblázatokat vetíteni. Hogy a társadalom jövedelmi csoportok szerinti megoszlása, ennek változásai, az ezen belüli mobilitás, decilisek és százalékok. Ez kicsit gyors volt, de azt hiszem a lényeget értettem. – Namármost, miért érdekes ez? Mondhatják, hogy semmiért, de ez egy önkéntes kurzus, bocsika. Szóval nézzük, mondjuk, a jövedelmi egyenlőtlenséget. Most nem csak arra gondolok, hogy mekkora a különbség a legfelső és legalsó decilis között, hanem, hogy konkrétan kik azok, akik gazdagok vagy szegények. Mert ez megmondható, sőt az okát is tudjuk. – A tarsolylemezesek megint összesúgtak. Valami változóban volt. Ó, az ostobák, most biztos azt hiszik, pedig hát! – Nézzék meg ezt a grafikont! Jól látható, hogy van egy társadalmi csoport, melynek átlagos jövedelme jócskán meghaladja az országos átlagot. Most egyelőre direkt nem mondom, kikről van szó, úgyis kitalálják. De nézhetjük így is: ez a grafikon azt mutatja, hogy a vezető pozíciókat milyen mértékben birtokolják, láthatják, hogy van ugyan egy kis ingadozás, különösen a rendszerváltás táján, de mostanában megint erősödik a pozíciójuk. – A tarsolylemezesek egyre hangosabbak lettek, de ez már nem az ellenségeskedő hangoskodás volt, hanem az érdeklődés zaja. WTF? A csaj is felnézett erre már, de az arca közönyös maradt. – Van még néhány érdekes felmérés, ami tovább árnyalja a képet. Valaki például egy reprezentatív mintán, mert az eddigi két grafikon KSH adatsorokon alapszik, szóval egy reprezentatív mintán megnézte ennek a csoportnak a karitatív tevékenységét. Nézzék ábrázolva: szánalmasan alacsony az országos átlaghoz képest. Kezd összeállni a kép? Harácsoló, könyöklő egoista paraziták, hm? – A tarsolylemezesek virultak. Tudtam, annyira tudtam!

– Akkor már csak az a kérdés, kikről beszéltem. Remélem, megvan! Hm? Vagy tegyem még hozzá, hogy a kommunista vezetők milyen arányban kerültek ki ebből a csoportból? Majdnem száz százalék, hm? – És most először Garay ránézett a tarsolylemezesekre, akik teli szájjal vigyorogtak, és kórusban zúgták: – Zsidók! – Garay is vigyorgott, de volt benne valami farkasszerű. – Kedves agyhalott barátaim, mit mondtam az elején? Ez tudomány, és tényekkel dolgozunk! Mi láttak a grafikonokon? Hogy ha ezt a csoportot kiemeljük, akkor a többiek jövedelme óriásit esik. Lehet ez úgy, hogy egy pár százalékos csoportról van szó? Vagy csak Mórickának mindenről ugyanaz jut eszébe? Szánalomhalmaz! Na, kinek van meg? – Ekkor szólalt meg a feketehajú csaj a kis vörös fénnyel a hajában, és a hangjától is lúdbőrzött a hátam: – A férfiak. – Ennyire egyszerű. Tudtam, annyira tudtam!

Kolbenheyer kommentpolitikája

Szólj hozzá!

Címkék: kolbenheyer ír

A bejegyzés trackback címe:

https://sardobalo.blog.hu/api/trackback/id/tr416179027

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.