Felnőtt tartalom!

Elmúltam 18 éves, belépek Még nem vagyok 18 éves
Ha felnőtt vagy, és szeretnéd, hogy az ilyen tartalmakhoz kiskorú ne férhessen hozzá, használj szűrőprogramot.

A belépéssel elfogadod a felnőtt tartalmakat közvetítő blogok megtekintési szabályait is.

A legfrissebb cikkek

Nincs megjeleníthető elem

Kapcsolat


Friss topikok

Statisztikák

Címkék

alkotmány (20) állam (6) állambiztonság (10) állambiztonságis jelen (6) arab (9) atom (7) a mennyei birodalomban (6) bajnai gordon (10) biológia (16) bíróság (6) bkv (7) budapest (10) cigány (86) demokrácia (87) diszkrimináció (6) egyház (6) ensz (8) erkölcs (6) eu (28) európa (7) evolúció (10) fantasy (9) fasizmus (6) fidesz (148) foci (6) gay (17) gay pride (12) gáza (14) gazdaság (19) google (6) gyász (7) gyurcsány (49) hamasz (13) hitler (8) holokauszt (12) hülyeség (6) humor (9) index (10) internet (9) irán (21) iszlám (6) izrael (39) jared diamond (6) jézus (10) jobbik (73) jog (8) kádár (7) katolikus egyház (7) kdnp (10) keresztény (12) kereszténység (11) kína (11) kolbenheyer ír (162) kolbenheyer olvas (233) kommunizmus (14) környezetvédelem (6) közélet (9) közgazdaságtan (26) krimi (17) külpolitika (20) kultúra (25) liberalizmus (13) lmp (9) magyar (15) magyarország (140) magyar gárda (9) magyar hírlap (6) martin (6) mdf (12) meleg (13) mongol (18) mszp (62) náci (51) nacionalizmus (10) németország (11) nemzet (32) nemzetbiztonság (8) nyelvészet (6) obama (21) oktatás (11) orbán (56) oroszország (8) összeesküvés (6) őstörténet (6) palesztin (15) politika (215) pszichológia (14) rasszizmus (19) regény (27) reggel (67) rendőr (7) rendszerváltás (24) rowling (7) rükverc (11) rukverc (15) sci fi (11) sólyom lászló (11) szabadság (17) szdsz (20) szeretet (6) szlovákia (11) társadalom (69) tech (7) terrorizmus (8) több fényt a kdnp be (8) történelem (155) tudomány (8) tüntetés (6) usa (47) választások (34) választás 2010 (44) vallás (14) válság (11) varga e tamás (6) vendégpost (11) világ (14) voks10 (26) vona gábor (7) zene (12) zsidó (48) Címkefelhő

Designerünk

Legutolsó kommentek

Nincs megjeleníthető elem

Kolbenheyer olvas CLXXVII.: Szex és London

2015.06.06. 07:00 kolbenheyer

dabhoiwala.jpgA tévésorozatok instant sikerreceptje történelmi (és áltörténelmi) témák esetén már egy jó ideje a vér és cicik. Míg az előbbiben a hivatalos történetírás sem szenvedett sosem hiányt, utóbbi méltatlanul alulreprezentált volt, egészen mostanáig, amikor is szabályos bestseller lett Faramerz Dabhoiwala The Origins of Sex című könyve (A szex eredete; London, Penguin, 2012). Az eredeti témaválasztást talán nekem sem kell tovább dicsérnem, és az is teljesen egyértelmű, hogy a könyv valóban hatalmas forrásanyagot mozgat meg, ráadásul nem a szokványos formában. Magánlevelek, irodalmi alkotások, pamfletek, újságcikkek egészítik ki a hivatalos iratokat, amiken keresztül a szerző bemutatja, no és igen, itt az első probléma, mert nem a szex eredetét (hiszen mit is keresne az egy történelemkönyvben), hanem az általa első szexuális forradalomnak nevezett átalakulást a 17. század végétől a 19. század elejéig. Vagy talán nem is csak azt, hanem tovább az egész 19. századot, azaz a viktoriánus erkölcsöt, – kompromisszumot, ahogy ő nevezi – és aztán persze máig tartó hatását. A könyv alapállítását én abban foglalnám össze, hogy a 17. század végétől gyökeresen átalakult az európai felfogás a szexről, a viktoriánus erkölcs ennek az átalakulásnak egy törékeny equilibriuma volt, ami aztán törvényszerűen torkollott a 20. század második felének szabadságába. Miközben a könyv gyakran állítja, hogy az európai, sőt a nyugati mentalitás történetét vázolja fel, valójában csak Angliáról szól, egészen pontosan Londonról. Ami ezek szerint szexuális szempontból is a világ közepe.

A hagyományos szexuális rezsim nem különböztette meg a magánéletet és a közéletet, a szexualitást kizárólag a házasság keretében engedélyezte, és ennek ellenőrzésében a teljes közösség lelkesen részt vett: így festi le Dabhoiwala a középkor és a koraújkor világát (korábbi korokról és más régiókról nem esik szó). A szexualitás szorosan összefüggött a vallással: egyrészt szabályait a Bibliával magyarázták (önkényesen, hiszen az abban szereplő poligámiáról nem vettek tudomást – erre éppen a 18. század szexuális forradalmárai világítanak majd rá), másrészt a vallási elhajlást mindig szexuális kicsapongással is azonosították. A reformáció vallásos lendülete éppen ezért erkölcsi megújulásnak is indult, de paradox módon végül megsemmisítette az addigi szexuális rezsim jogi építményét. A gyakorlatban ez azt jelentette, hogy a különböző vallási irányzatok üldözésének rémálmai végül teljesen felszámolták (legalábbis Angliában) az egyházi bíróságokat, amik eddig a paráználkodást büntették. Elviekben pedig azt, hogy a vallásháborúk utáni kompromisszum a lelkiismeret szabadságán alapult: mindenki maga választhassa meg üdvözülésének útját, sőt akár az is elfogadható, hogy valóban több ilyen út is létezhet. De ha ez így van, akkor milyen alapon büntethető valamely erkölcsi kihágás, ami nem okoz senkinek kárt? Ezzel született meg az a modern felfogás, hogy a magánélet nem tárgya a közbeszédnek, és az egyetértő felnőttek cselekedeteit a jog nem üldözheti.

Mindennek a következménye nem a szexualitás magánüggyé válása lett, hanem épp ellenkezőleg a közbeszéd teljes átitatódása a szex témájával, ez a közbeszéd azonban sokszólamú volt. A felvilágosodás tudományos alapot is teremtett a szexualitás új értelmezéséhez: ami „természetes”, azaz örömet szerez, az nem lehet rossz, annak korlátozása valószínűleg indokolatlan. Másrészt, ha vágyaink „természetesek”, akkor szexuális cselekedeteinkért sem vagyunk teljes egészében felelősek. A prostitúció tehát nem egyéni bűn, hanem társadalmi jelenség. Felszámolása közügy, jótékony cselekedet. Újabb paradoxon, hogy a prostitúció felvirágzását éppen a szexuális szabadság terjedése eredményezhette. Mert ez a szabadság egyoldalú volt: míg a férfiak esetén „természetesnek” és kielégítendőnek tartattak a vágyak, a nők esetén viszont veszélyesnek és ezért elnyomandónak. A szabad szerelem tönkretehette egy lány házassági esélyeit, és öröklési káoszt okozhatott egy férjes asszony esetén, ezért ment végbe a „tisztességes” nők deszexualizálása, és egy különálló prostituált kaszt megteremtése. Ez volt a viktoriánus kompromisszum.

A mentalitás átalakulása az írásbeliség forradalmi változásaival is egybeesett. A regény angol nyelvterületen viszonylag hamar női műfaj is lett, a női szerzők hangja egyszerre volt az érzelmek szabadságáé és az erkölcsök moderálásáé. Ugyanakkor a sajtó mindenkihez eljuttatta a szexualitás celebhíreit, már a késői 17. század királyi szeretői hírességek voltak, akiknek még az arcképe is terjedt országszerte. A szabadság árnyoldalaihoz tartozott, hogy ha a „természetes” szex szabad, akkor ennek a definícióját komolyabban kell venni: a homoszexualitás üldözése éppen a heteroszexuális szabadság terjedésével vált szigorúbbá. Az aszimetrikus szabadság kompromisszuma csak akkor működhetett, ha a nők deszexualizálása kulturálisan teljes körű, azaz kiterjed a házasságon belülre is. A születésszámok 19. század végi csökkenésének ez lehetett talán a legfontosabb oka, hiszen biztonságos mesterséges védekezés még nem létezett. Megjelenése fogja majd a 20. század közepén felborítani az addigi kompromisszumot, és meghozni a nőknek is a szex élvezetének szabadságát. A promiszkuitás megítélése a férfiak és nők körében persze mind a mai napig nem teljesen azonos. Az átalakulás a szemünk előtt zajlik: az egyéni szabadság végleges felülkerekedése a közerkölcsökön a szex kérdésében lassan meghozza a homoszexuálisok szabadságát is.

Kolbenheyer kommentpolitikája

Szólj hozzá!

Címkék: történelem szex erkölcs kolbenheyer olvas dabhoiwala

A bejegyzés trackback címe:

https://sardobalo.blog.hu/api/trackback/id/tr1007341250

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.