A legfrissebb cikkek

Nincs megjeleníthető elem

Kapcsolat


Friss topikok

Statisztikák

Címkék

alkotmány (20) állam (6) állambiztonság (10) állambiztonságis jelen (6) arab (9) atom (7) a mennyei birodalomban (6) bajnai gordon (10) biológia (16) bíróság (6) bkv (7) budapest (10) cigány (86) demokrácia (87) diszkrimináció (6) egyház (6) ensz (8) erkölcs (6) eu (28) európa (7) evolúció (10) fantasy (9) fasizmus (6) fidesz (148) foci (6) gay (17) gay pride (12) gáza (14) gazdaság (19) google (6) gyász (7) gyurcsány (49) hamasz (13) hitler (8) holokauszt (12) hülyeség (6) humor (9) index (10) internet (9) irán (21) iszlám (6) izrael (39) jared diamond (6) jézus (10) jobbik (73) jog (8) kádár (7) katolikus egyház (7) kdnp (10) keresztény (12) kereszténység (11) kína (11) kolbenheyer ír (162) kolbenheyer olvas (233) kommunizmus (14) környezetvédelem (6) közélet (9) közgazdaságtan (26) krimi (17) külpolitika (20) kultúra (25) liberalizmus (13) lmp (9) magyar (15) magyarország (140) magyar gárda (9) magyar hírlap (6) martin (6) mdf (12) meleg (13) mongol (18) mszp (62) náci (51) nacionalizmus (10) németország (11) nemzet (32) nemzetbiztonság (8) nyelvészet (6) obama (21) oktatás (11) orbán (56) oroszország (8) összeesküvés (6) őstörténet (6) palesztin (15) politika (215) pszichológia (14) rasszizmus (19) regény (27) reggel (67) rendőr (7) rendszerváltás (24) rowling (7) rükverc (11) rukverc (15) sci fi (11) sólyom lászló (11) szabadság (17) szdsz (20) szeretet (6) szlovákia (11) társadalom (69) tech (7) terrorizmus (8) több fényt a kdnp be (8) történelem (155) tudomány (8) tüntetés (6) usa (47) választások (34) választás 2010 (44) vallás (14) válság (11) varga e tamás (6) vendégpost (11) világ (14) voks10 (26) vona gábor (7) zene (12) zsidó (48) Címkefelhő

Designerünk

Legutolsó kommentek

Nincs megjeleníthető elem

Kolbenheyer olvas CLXXXIX.: Uff

2016.03.12. 07:00 kolbenheyer

dunbarortiz.jpgHagytam magam elcsábítani a címtől, aztán pedig a fokozódó düh és elképedés hajtott tovább. Roxanne Dunbar-Ortiz An Indigenous People’s History of the United States (Az Egyesült Államok őshonos népeinek története, Boston, Beacon Press, 2014) könyve alig mond bármiféle tényszerű újdonságot a témáról, sőt az eddig tudhatóról sem ad szerkesztett összegzést, fogalomhasználata és világlátása pedig vállalhatatlanul tudománytalan, leegyszerűsítő, sőt – megkockáztatom (és tényleg meg fogom kockáztatni) – tulajdonképpen rasszista. Történelmi népszerűsítésnek álcázott politikai pamflet. Már az elején gyanús volt, hogy az amerikai könyvekben kötelező dicséretoldalakon nem történészek, hanem indián politikusok szavai sorakoznak: egy kis hátbaveregetés körbe-körbe. Maga a szerző sem hallgatja el őslakos származását, amiben csak az a zavarba ejtő, hogy sem az nem derül ki, hogy pontosan milyen származású, sem az, hogy ez a származás milyen hatást gyakorolt az éltére, nem más ez tehát, mint egyszerű marketing: én is indián vagyok, szóval jobban tudom, pont. Hát nem tudja jobban, sőt nagyon rosszul tudja, pontosabban az a gyanúm, hogy akár jól is tudhatná, de nem azt mondja, kihasználva, hogy az elnyomott kisebbség haragos hangját jól nevelt fehér emberként igazságosnak, mi több igaznak kell hallanom. Hát juszt sem.

Ha a magyar történetírásban ez a szó nem lenne már a nyilasok megnevezésére foglalt, azt mondanám, ez a könyv méregzöld bolsevizmus. Álnaiv mese a természettel harmóniában élő, tökéletesen közösségi lény indiánról, akit a csúnya fehér ember tönkre tett. Dunbar-Ortiz nem sok szót veszteget a Kolumbusz előtti Amerikára, csak fölényeskedve közli, hogy roppant fejlett, kifinomult civilizációkkal volt tele, ahol se szegénység, se háború, se betegség. Az indiánok nagy részét a járványok ölték meg, de ezt ne hangsúlyozzuk, mondja, mert ezzel természetes jelenséggé redukáljuk azt, ami valójában szándékos népirtás. A fókusz közben össze-vissza csúszkál, éppen milyen szemszögből rúghatunk a fehér emberbe. A spanyolok ördögök, aztán a mexikóiak már elnyomott őslakossá válnak maguk is, mihelyt őket veri el az Egyesült Államok. Mert a főgonosz azért az USA, azon belül pedig a kapitalizmus. A „kereskedő kapitalizmus” ugyanis direkt függővé teszi az őslakos népeket, így kizsákmányolja, majd mindenükből kiforgatja őket. Minden indián vezető „nagy főnök”, sőt az indián csoportok is „nagy nemzetek”. Azt hiszem ezt a narratívát Európában még a romantikus nacionalizmus fénykorában is körberöhögték volna.

Az indiánok a könyvben következetesen nemzetek. Addig rendben, hogy a szerző el akarja kerülni a szakmailag pontatlan és pejoratív mellékízzel terhelt törzs szót, de a nemzet a legrosszabb választás. Főleg, hogy teljesen tudatosan a mai amerikai köznyelv fogalmi rendszerében használja: egy nemzetállam lakosságára. Tehát Amerikában Kolumbusz előtt is már szervezett, homogén politikai közösségek léteztek, és ezek kontinuusak a mai napig. Még arra sem veszi a fáradtságot a szerző, hogy az ellentmondásokat kigyomlálja a könyvéből, mert azért egy-egy odavetett utalásból megtudjuk, hogy bizonyos csoportokat a hódítók „hoztak létre” a közös megnevezéssel, vagy hogy a mai „nemzetek” egyszerűen a nemzet szót nevükben viselő rezervátumok teljesen esetleges földrajzi megnevezéssel. Arra sem veszi a könyv a fáradtságot, hogy adjon valamilyen képet arról, hol és mekkora indián autonómiák léteznek, ezek mikor és hogyan alakultak ki, milyen összetételű a lakosságuk, mennyire elterjedtek az egyes őshonos nyelvek. Nem véletlenül, hiszen minden tényszerűség csak csökkentené a könyv támadó élét, mert megkérdőjelezné a felháborodás hitelességét.

És ezért érzem ezt a könyvet veszélyesnek. Jólneveltségünk miatt nem kiabálhatunk vissza, hogy mégis milyen általánosítás az, hogy az indiánoknak mint közösségnek ez meg az jár, ez meg az számukra szent hely, ne osszuk fel a közöset magántulajdonban álló darabokra stb. Ha valaki Európában így közelítene meg egy etnikai vagy politikai közösséget, arra azt mondanánk, és igazunk is lenne, hogy: fasiszta. Kit tetszik képviselni Mrs. Dunbar-Ortiz? Honnan tudjuk, mit akarnak „az indiánok”? Egyáltalán: kik azok az „indiánok”? Komolyan kell vennem, hogy létezik „nyugati sosón” kulturális és politikai közösség? És ki a tagja? Aki tud „nyugati sosónul”? Vagy aki annak vallja magát? És ha én keszinek vallom magam vagy tarjánnak, akkor jár nekem vissza Etelköz? Én nagyon híve vagyok annak, hogy a történelmet alulnézetből, sőt kifejezetten az elnyomottak szemszögéből is írjuk meg. Annak is híve vagyok, hogy merjük kimondani elődeink vakságait, és legyünk boldogok, hogy mára ezek enyhültek. Annak meg a leginkább híve vagyok, hogy minden társadalomban a történelmileg elnyomott kisebbségek mai tagjait próbáljuk segíteni, hiszen velük szemben élvezett kiváltságos helyzetünk nem a mi érdemünk. De ehhez nem kérem a történettudomány politikai megerőszakolását, és nem kérek értelmezhetetlen, de megkérdőjelezhetetlennek beállított kollektív „jogokat”. Ne ijedjünk meg, nem az a liberalizmus, ha engedünk a kisebbségi jogvédelemnek álcázott hülyeségnek.

Szólj hozzá!

Címkék: indián történelem usa kolbenheyer olvas dunbar-ortiz

A bejegyzés trackback címe:

https://sardobalo.blog.hu/api/trackback/id/tr668036774

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.