Kapcsolat


Friss topikok

Statisztikák

Címkék

alkotmány (20) állam (6) állambiztonság (10) állambiztonságis jelen (6) arab (9) atom (7) a mennyei birodalomban (6) bajnai gordon (10) biológia (13) bíróság (6) bkv (7) budapest (10) cigány (86) demokrácia (85) diszkrimináció (6) egyház (6) ensz (8) erkölcs (6) eu (27) európa (6) evolúció (9) fantasy (8) fidesz (148) foci (6) gay (17) gay pride (12) gáza (14) gazdaság (18) gyász (7) gyurcsány (49) hamasz (13) hitler (7) holokauszt (11) hülyeség (6) humor (9) index (10) internet (9) irán (21) iszlám (6) izrael (39) jézus (10) jobbik (73) jog (7) kádár (7) katolikus egyház (6) kdnp (10) keresztény (12) kereszténység (11) kína (11) kolbenheyer ír (162) kolbenheyer olvas (232) kommunizmus (14) közélet (9) közgazdaságtan (21) krimi (16) külpolitika (20) kultúra (24) liberalizmus (13) lmp (9) magyar (15) magyarország (140) magyar gárda (9) magyar hírlap (6) martin (6) mdf (12) meleg (12) mongol (18) mszp (62) náci (50) nacionalizmus (9) németország (10) nemzet (32) nemzetbiztonság (8) obama (21) oktatás (10) orbán (55) oroszország (7) összeesküvés (6) palesztin (15) politika (208) pszichológia (8) rasszizmus (19) regény (26) reggel (67) rendőr (7) rendszerváltás (24) rowling (6) rükverc (11) rukverc (15) sci fi (11) sólyom lászló (11) szabadság (17) szdsz (20) szeretet (6) szlovákia (11) társadalom (58) tech (7) terrorizmus (8) több fényt a kdnp be (8) történelem (139) tüntetés (6) usa (43) választások (34) választás 2010 (44) vallás (14) válság (10) varga e tamás (6) vendégpost (11) világ (14) voks10 (26) vona gábor (7) zene (12) zsidó (47) Címkefelhő

Designerünk

A durva tanyátok!

2008.11.11. 08:00 Vörös BLORóka

 

 MTI

|2008. november 8., szombat 11:35

 

A székelyudvarhelyi Nézőpont Színház Love and Money című előadása obszcén kifejezésekkel sokkolta a nyugdíjasokat.

 

Voltak, akik otthagyták, mások utólag kritizáltak obszcenitása miatt egy csütörtöki vendégelőadást a Miskolci Nemzeti Színházban; a csalódott nézőknek ajándékjegyet ajánlott fel a teátrum.

A negatív kritikát a székelyudvarhelyi Nézőpont Színház Love and Money című előadásában elhangzott obszcén kifejezések váltották ki. Árvai Judit közölte, az első magyar erdélyi magánszínház vezetője, Kroó Ádám elnézést kért a miskolci teátrum vezetőségétől és közönségétől, amiért az előadásról küldött anyagaikban és plakátjukon nem szerepelt korhatárra vonatkozó figyelmeztetés. A Ráadás bérlettel rendelkező nézők között ugyanis több nyugdíjas, valamint iskolás fiatal található. Nekik, illetve az őket kísérő pedagógusoknak feltétlenül tudniuk kellett volna az olykor meglehetősen szókimondó kifejezésmódról - fejtette ki a kommunikációs vezető.

Hozzátette: mivel azonban erre nem készülhettek fel, a Miskolci Nemzeti Színház jogosnak tartja és megérti azon nézőinek felháborodását, akik a trágár szavak miatt nem tudták, nem akarták végignézni az előadást. "Az őket ért erkölcsi és anyagi kárért a fentiek miatt a teátrum vállalja a felelősséget", és felajánl egy ingyenes színházjegyet azoknak, akiknek a Love and Money csalódást okozott.

Index.hu

 

Amikor elolvastam ezt a kis hírt, úgy gondoltam, hogy úgy, ahogy van, kirakom a blogra, lehet kommentelni. Végül persze feléledt bennem a lelkiismeret, és beláttam, ez nem lenne fair a többi poszt írójával szemben, hiszen cikket bemásolni nem igazán kreatív munka. De mégis, tettem fel magamban a költői kérdést, mit lehet erre írni? Hogy a magyar társadalom annyival el van maradva kulturálisan a Nyugat mögött, hogy már szóbahozni is fáj? Vagy hogy egy színház, amely egy ilyen darabot elvállal, igazán fel is vállalhatná az előadást? Nem értem, hogyan lehet az, hogy megragadtunk azon a színvonalon, amit a mai média fenntart. Nem értem azt, hogy a magyar lakosság körében 2 millióan vannak, akik Győzikéért élnek-halnak, de nincs párszáz olyan, aki élvezne egy „obszcén” darabot.

 

Kövezzetek meg, de nem láttam a darabot, mégis az interneten elérhető tájékoztatók alapján nem voltam csalódott, és nem éreztem a bennem okozott erkölcsi kárt. És lehet, hogy valamit húde félreértek, de az anyagi kárt egyszerűen felfoghatatlannak tartom. Ki az, aki elmegy úgy egy előadásra, hogy fogalma sincs arról, mit fog látni? Akinek pedig bérlete van, az miben szenvedett anyagi kárt? Térítsék vissza az egész bérlet árát?! Nevetséges. Valahogy az az érzésem, hogy senkit nem érdekel a modern drámai irodalom, főleg nem színpadra víve. Akit viszont mégis, az ugye megveszi a jegyet, majd veri az asztalt, hogy „basszus, ez tényleg modern, tényleg dráma, mégis hogy képzelik ezt?!” Győzike káromkodhat, egy székelyudvarhelyi színész nem?

 

Mégis mi az, hogy obszcén kifejezés? Száz éve a szex szó is obszcén volt, ma meg minden valamirevaló médiaszereplő, aki részletesen kifejti saját és környezete nemi életét, százezrek érdeklődését élvezi. Hogy van ez? Szerintetek ez normális? A fenébe is, nem tudok úgy végigmenni az utcán, hogy ne lássak legalább egy fehérneműre vetkőzött nőt/férfit óriásplakáton, valami húdeegészséges szupercuccot hirdetni, most akkor ki téríti meg az engem ért erkölcsi kárt? Tiltsunk be mindent, és mindenkit, ha van egy tucat felháborodott konzervgyáros kisiparos, akik a fejét vennék!

 

Várom a véleményeket, helyezzétek nekem olyan megvilágításba a dolgot, amiben értelme van ennek az egész helyzetnek, vagy fikázzátok velem a társadalmunkat!

 

UPDATE 15:52: Csak annyit tennék hozzá, hogy ennél nem biztos, hogy jobb ez, de valahogy más képet ad mégis az emberek hozzáállásáról...

2 komment

Címkék: miskolc obszcén székelyudvarhely nézőpont színház dennis kelly miskolci nemzeti színház love and money

A bejegyzés trackback címe:

https://sardobalo.blog.hu/api/trackback/id/tr94761612

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

vincemate 2008.11.11. 10:36:05

Tök igazad van, ráadásul az a furcsa, hogy most még csak nem is vizuálisan volt "obszcén" a darab, hanem - ha jól értem, bár én se láttam - egyszerűen lehetett benne pár szexualitásra vonatkozó kifejezés.

Érdekes egyébként a hírben, hogy mi okozta a felháborodást: "nézők között ugyanis több nyugdíjas, valamint iskolás fiatal található". A nyugdíjasok, azok hadd legyenek - mai szemmel - prűdek, őket még úgy nevelték, hogy a szexualitásról nem illik beszélni, inkább fojtsuk el a dolgot és legyünk neurotikusak (persze az nem igaz, hogy lett volna valaha olyan kor, amikor ne használtak volna "obszcén" kifejezéseket).

De az iskolásokkal mi is a baj pontosan? Ilyenkor szokott jönni az érvelés, hogy eltanulják a trágárságot, rosszra neveli őket, pedig a színháznak (művészetnek általában) a jóra kéne nevelnie. Egyrészt: ugye azt azért nem gondoljuk komolyan, hogy egy iskolás egy színdarabból fog "obszcén" szavakat tanulni...? Másrészt: komolyan azt gondoljuk, hogy ha egy színdarabban valaki káromkodik, akinek aztán rosszra fordul a sorsa, akkor az követendő példaként értékelődik majd a közönségben? (Már persze ha hiszünk egyáltalán abban, hogy a színháznak van bármi hatása a nézőkre.) Kötve hiszem, hogy a mondjuk a Csirkefej nézői közül bárki szeretné követni a szereplőket bármiben is. Bár az "akkor bazmeg, bazmeg" jó szöveg:)

R_John · http://sardobalo.blog.hu 2008.11.11. 22:33:39

meg most majd jöhet az, hogy eldöntik mi mehet és mi nem. Illetve megpróbálják, mint a Gecynél. Az pedig nem lenne jó...