A legfrissebb cikkek

Nincs megjeleníthető elem

Kapcsolat


Friss topikok

Statisztikák

Címkék

alkotmány (20) állam (6) állambiztonság (10) állambiztonságis jelen (6) arab (9) atom (7) a mennyei birodalomban (6) bajnai gordon (10) biológia (16) bíróság (6) bkv (7) budapest (10) cigány (86) demokrácia (87) diszkrimináció (6) egyház (6) ensz (8) erkölcs (6) eu (28) európa (7) evolúció (10) fantasy (9) fasizmus (6) fidesz (148) foci (6) gay (17) gay pride (12) gáza (14) gazdaság (19) google (6) gyász (7) gyurcsány (49) hamasz (13) hitler (8) holokauszt (12) hülyeség (6) humor (9) index (10) internet (9) irán (21) iszlám (6) izrael (39) jared diamond (6) jézus (10) jobbik (73) jog (8) kádár (7) katolikus egyház (7) kdnp (10) keresztény (12) kereszténység (11) kína (11) kolbenheyer ír (162) kolbenheyer olvas (233) kommunizmus (14) környezetvédelem (6) közélet (9) közgazdaságtan (26) krimi (17) külpolitika (20) kultúra (25) liberalizmus (13) lmp (9) magyar (15) magyarország (140) magyar gárda (9) magyar hírlap (6) martin (6) mdf (12) meleg (13) mongol (18) mszp (62) náci (51) nacionalizmus (10) németország (11) nemzet (32) nemzetbiztonság (8) nyelvészet (6) obama (21) oktatás (11) orbán (56) oroszország (8) összeesküvés (6) őstörténet (6) palesztin (15) politika (215) pszichológia (14) rasszizmus (19) regény (27) reggel (67) rendőr (7) rendszerváltás (24) rowling (7) rükverc (11) rukverc (15) sci fi (11) sólyom lászló (11) szabadság (17) szdsz (20) szeretet (6) szlovákia (11) társadalom (69) tech (7) terrorizmus (8) több fényt a kdnp be (8) történelem (155) tudomány (8) tüntetés (6) usa (47) választások (34) választás 2010 (44) vallás (14) válság (11) varga e tamás (6) vendégpost (11) világ (14) voks10 (26) vona gábor (7) zene (12) zsidó (48) Címkefelhő

Designerünk

Legutolsó kommentek

Nincs megjeleníthető elem

Mentők

2009.01.02. 06:00 R_John

Ma este mentőt hívtam a Nyugati aluljáróban egy hajléktalanhoz. Mielőtt odaértem hozzá próbált bekúszni a jóval megelegebb metróba, de onnan az egyik ellenőr egy egyszerű kézmozdulattal kiküldte.  Nem tudtam megállapítani a korát, általában nem is lehet ilyen esetekben. Remegett, úgy tűnt, hogy bepisilt, nem bírt felállni. Minden cucca vizes volt, a hálózsákja is, amit előcibált a hátizsákjából Amikor odamentem hozzá, nem tudta, hogy hol van, mit keres itt, alig lehetett érteni, hogy mit beszél. Részeg nem volt különösebben, bár ezt az életformát nem lehet alkohol nélkül kibírni. Megkérdeztem, hogy kér-e segítséget, először kért, másodszorra nem tudta mit akar. Úgy döntöttem, hogy segítséget hívok, zavart volt és láthatóan rosszul érezte magát.

Először a Menhely alapítványt próbáltam hívni, valamiért technikai okok miatt nem működött a diszpécser szolgálatuk. Ezek után hívtam a mentőket. Rövid, kicsit több, mint 3 perces beszélgetés következett. Elmondtam, hogy hol vagyok, és miért keresem őket, miért kell, hogy segítsenek. Ekkor teljesen elképedtem. A mentős diszpécser megpróbált lebeszélni arról, hogy kihívjam őket. Kérdezte, hogy nem csak a lelkiismeretem miatt hívom-e őket (miért hívnám, nyilván azért, mert féltem, hogy meghal az az ember),  mondta, hogyha fázik az nem mentési feladat, meg egyébként is, az alkohol is csak ront. Erre mondtam, hogy nem tudom megítélni, hogy beteg-e, megint elmondtam, hogy mit látok. Ezek után nagy nehezen felírta, hogy hol vagyunk, majd azt ígérte, hogy küld egy mentőt. 30 percen belül. Fura volt, mert előtte azt mondta, hogy a mentők 10 percenként járnak a Nyugatiba összeszedni a hajléktalanokat, akik-állítása szerint, amit biztos részben igaz is- elküldik őket. Nem nagyon értem, hogy akkor most 10 percenként vagy fél óránként járnak a mentők a Nyugatiba.

Miután letettem a telefont két rendőr sétált arra. Először elmentek mellette, nyilván látták, hogy ott ácsorgunk. Majd visszajöttek, és mondták a földön ülő embernek, hogy "el kellene menni" és még integettek neki. Mondtam nekik, hogy mentőt hívtam. A következő kérdést tette fel: miért, beteg? Erre mondtam, hogy nem tudom, de látványosan rosszul van. Egyszerű vállrándítás közeppette közölte: az alkohol. Majd elsétáltak. Mikor a hajléktalantól eljöttünk (közben kiderült, hogy Ferencnek hívják), megköszönte a segítséget.

15-20 perccel később sétáltunk visszafele.  A hajléktalan már be volt takarózva a vizes hálózsákjába és feküdt. Nem volt körülötte senki. Persze belül voltunk még a fél órán, a 10 percen már biztos, hogy nem. Nem tudom, hogy végül érte mentek-e a mentők, remélem, hogy igen, mert ma nagyon hideg volt.

Értem a mentőket is. Ezek az emberek piszkosak, büdösek, nehéz velük kommunikálni és még csak nem is izgalmas esetek. De emberekről van szó. Nekik az a feladatuk, hogy megmentsék azokat, akik segítségre szorulnak. A segítség ígéretét is elég nehéz volt elérni.

Utcai szociális munkások többször mondták nekem, hogy ha lehet előbb őket hívjuk, mert a mentők nem bánnak túl finoman a hajléktalanokkal. Valószínüleg ez sem igaz úgy általában, de azt is tudom, hogy úgy általában nem szeretik az ilyen eseteket ellátni a mentők, sokszor morognak. Ha máskor nem, most a diszpécser biztosan ezt tette.

UPDATE: Ha valakinek van valamilyen élménye mentőkkel vagy kórházakkal kapcsolatban, akár jó, akár rossz, azt küldje el nekünk a call104.blog@gmail.com e-mail címre. Rémtörténet, ijesztő gondatlanság, betegek hülyesége, bármi jöhet. Mi kitesszük majd egy nemsokára induló blogra.

265 komment

Címkék: közélet hajléktalan nyugati mentők menhely alapítvány

A bejegyzés trackback címe:

https://sardobalo.blog.hu/api/trackback/id/tr21852192

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nymus 2009.01.03. 01:11:59

nevetsegesek vagytok sracok!

vincemate 2009.01.03. 01:12:46

@Káposztakukac: Köszönjük, hogy megosztottad velünk, hogy fiatal korodban A3-assal jártál. calamról ugye semmi okod sincs ugyanezt feltételezni, azon kívül, hogy nem tudod elképzelni, hogy vannak másmilyen emberek is, mint te. (mellesleg, szövegértés: az előbb írta, hogy nincs jogsija).

De ez mindegy is, a lényeg ez: "és igaza van annak is, aki szerint, bármennyire brutálisan is hangzik, de az ilyeneket nem érdemes megmenteni... " Mert miért is? Nem felejtettél el ehhez érvet is csatolni véletlenül. Király, hogy te kihirdeted az igazságot és az úgy van, csak nem biztos.

104 2009.01.03. 01:12:49

@mavo: mélyen tisztelt mavo. Lehet zavarosan írtam. Ne haragudj. Az időérzékes dolog csak olyan mellékesként tettem be. Ha nem tudod miért majd kifejtem. De olvasgasd a saját hozzászólásaidat is.

mavo · http://polmavo.blog.hu 2009.01.03. 01:13:37

Káposztakukac,

csodálatos képességeid révén leírtad calamot, meghajlok előtted bölcs ember.

Énrám azonban egyáltalán nem illik a leírás.

Most akkor mi van?

Netuddki. 2009.01.03. 01:13:49

Asszem egyvalami biztos. Kommunikációs problémáról van szó. Mint általában sok esetben. Szerintem nem igazán tanítják az alkalmazottaknak, legyen szó diszpécserről vagy jegyárusról, hogyan kommunikáljanak azokkal az emberekkel akikkel percről-percre beszélniük kell a munkájukból kifolyólag. Nincs rá pénz? Vagy inkább a főnök amatőr? Sok változás kell még ide.

A hajléktalan kérdés is egy ilyen dolog. Már régen kiszámolhatta volna az akinek a feladata lenne, mi éri meg jobban. "10 percenként" mentőt küldeni a hajléktalanokért vagy így télen valahova összegyűjteni őket.

mavo · http://polmavo.blog.hu 2009.01.03. 01:14:36

104,

igen, értem, miért írtad. Mert nem olvastad el a postot figyelmesen.

vincemate 2009.01.03. 01:16:59

@104: "Úgy érzem te most játszod a sértődött embert, mert nem neked adtak igazat." Azért arról távolról sincs szó, hogy mindenki veled értene egyet...

mavo · http://polmavo.blog.hu 2009.01.03. 01:17:36

Hozzáteszem a kommentezők számottevő hányada nem vette a fáradságot, és nem olvasta el rendesen a postot ... na mindegy ...

104 2009.01.03. 01:17:55

Igen mavo, mindenki hülye csak te vagy mentőautó. :)

R_John · http://sardobalo.blog.hu 2009.01.03. 01:18:58

@macskafaraok: apafej, te kicsit el vagy tévedve a latin/angol/magyar nyelvek között, de neked ezt is szabad ezen a blogon
@Káposztakukac: nincs jogsim, se A3-om, viszont sokat foglalkozom szegényekkel. Nem áll össze a világ a Rózsadombról? Szar lehet.

104 2009.01.03. 01:22:17

@vincemate:
calam · sardobalo.blog.hu 2009.01.03. 00:42:55
@mavo: egy dolgot: mentőt hívni. Se én se vincemate, se pl Lodovik nem baszott le, hanem egyetértettünk veled. Meg a post is.
Válasz erre
macskafaraok 2009.01.03. 00:43:15
bezony, szerintem is,
legalabbis sokkalta azabb mint a post.

na mindenesetre lassan szokni kene hogy h. bizony sokan irhatnak comment-et... :)

Akkor az a subs, aki a sarokban csak siman nem tudja mi van vele, es ott remeg, mar nincs is benne a szorasban, az rendben van?
(ez is demagog, de olyan gyermekien gyeng amit irsz, hogy nem kulonbozik,.,)

Bocs a másolásért. Innen a többes szám. Két ember. Mellesleg nem hiszem hogy van mavo véleménye és van az enyém, és lehet csatlakozni valahova. Egy szóval nem mondtam hogy valaki is egyetért velem.

R_John · http://sardobalo.blog.hu 2009.01.03. 01:23:08

Na, már az iskolákban is elsősegély, szerencsére:
index.hu/politika/belfold/elso020109/

mavo · http://polmavo.blog.hu 2009.01.03. 01:25:26

vincemate,

ha 104 néven írogató emberünk valóban mentős, akkor ajánlom neki a post utolsó előtti bekezdését, amivel egyébként én is egyetértek, mert éppen elégszer láttam hajléktalanhoz érkező mentősöket - legutóbb a Lehel téren láttam esetet.

Nincs is ezzel baj. De ettől még odafigyelhetne a másikra. Csak egy picikét.

Szerencsére mostanság nem sok telefont kapok segítségkéréssel. Régebben gyakori volt. De még ha úgy éreztem, hülye van a túloldalon, akkor is megpróbáltam segíteni.

Volt hogy majdnem egy órán keresztül beszéltem telefonon egy nővel, azt se tudta, mit csinál, csak követte az instrukciómat. Ötféleképpen kellett elölről kezdeni, hiszen nem tudott normális információt adni, lévén fingja nem volt, mi a rák van, csak annyit tudott, valami nem működik, ezért én is csak tapogatóztam.

Sikerült megoldani a gondot, pedig simán mondhattam volna neki, hogy mára az alapképzésben informatika is van, ez pedig egy alapfokú probléma, oldja meg egyedül.

harfamuvesz 2009.01.03. 01:25:51

@nick:: aha, aha...

Élnél egy kicsit köztük. Megtudnád te is...!
A legnagyobb baj, hogy a pesti hajléktalanok legalább 70 %-a nem is pesti, hanem vidéki falvakból áramlanak ide. Mert itt van napi legalább 3szori étkeztetés, meg melegedő, meg szeretetcsomag. És ezért SEMMIT nem kell dolgozni. És lehet molesztálni a lányokat a megállóban, hogy "aggyá má' zsemlére egy százast, mer'éhes vagyok". (megfigyeltem.férfiakhoz nyúl odamenni a legtöbb...)

És sokuk nem is hajléktalan, van neki tanyája, csak nincs rajta asszony, aki művelje a földet, meg rendet tartson, mert az meg megunta, hogy a férjeura részegen mindig megveri. Hát lelépett...

Káposztakukac 2009.01.03. 01:26:39

@mavo: miért, te ki a fasz vagy? a bejegyzéshez írtam valamit, nem hozzád.

@vincemate: nincs igazad, soha sem volt A3-asom. 3-as bmw coupéval jártam;) amúgy hol áll az a bejegyzésben, hogy nincs jogsija? tudod, aki magyarországon az utcán él, az általában maga tehet róla, maga választotta azt az életmódot. az ilyenen miért segítsen a társadalom? magyarország minden hiányossága ellenére világviszonlyatban egy fejlett ipari állam szoros szociális hálózattal. aki ennek ellenére az utcára kerül... miért kellene a társadalomnak ezeket a teljesen lezüllött, emberre már csak távolról hasonlító valamiket megsegítenie, ha ők maguk nem akarnak helyzetükön változtatni?

R_John · http://sardobalo.blog.hu 2009.01.03. 01:30:02

@Káposztakukac: egyrészt nem tudod, hogy nem akarnak innen kitörni. Másrészt mert emberek. És az emberi élet értékét nem lehet relativizálni. Ennyire egyszerű.

vincemate 2009.01.03. 01:32:31

@Káposztakukac: valóban nem a posztban írta, hanem az egyik kommentben. Ahogy rengeteg kommentben volt arról is szó, hogy miért nem igaz, hogy "aki magyarországon az utcán él, az általában maga tehet róla, maga választotta azt az életmódot." Értem, hogy nem akarsz végigolvasni 180 kommentet, de akkor ne kérd ki magadnak.

harfamuvesz 2009.01.03. 01:33:29

@ratman_: ott a pont! Jönnek, özönlenek vidékről, a jófajta pesti ellátásért. Meg követelőznek, meg nekik az egész társadalom tartozik, mert nagy részük életében sza*t tenni valami értelmeset.

Fa*szért a központban kajáltat a Krishnás egyház, meg a Vöröskereszt (asszem az van a Deákon...)

A napi 0 órát melózó hajléktalannak, aki ingyen utazik a BKV-n, mert "neki jár", nyilván nincs ideje kimenni egy külső kerület egy elhagyatott részére.
Nagyon szép turista látványosság a Blahán, meg a Deákon a kigyózó hajléktalansor..., akik nagy része nem is pesti.
(tényleg nagy. max.30% ha pesti.)

Káposztakukac 2009.01.03. 01:34:45

@calam:

"nincs jogsim, se A3-om, viszont sokat foglalkozom szegényekkel. Nem áll össze a világ a Rózsadombról? Szar lehet. "

sokat foglalkozol szegényekkel? na ez mit takar ugyan? ezek szerint minden zavarodott, dezorientált csövire mentőt hívsz? szerintem pesten reggeltől estig csak a mentőkkel telefonálsz akkor...
amúgy tökéletesen összeáll a világ, köszi:) te még fiatal vagy, van benned egy dicsérendő és meglehetősen naiv eszményeken alapuló idealizmus, de hidd el, ezen is túl fogod tenni magad. nem neked kell megmenteni a világot. nm neked kell megmenteni azokat, akik nem akarják, hogy megmentsék őket. 10 év múlva szerintem úgyis lényegesen lecsökken ezeknek a száma. egész egyszerűen kihalnak.

R_John · http://sardobalo.blog.hu 2009.01.03. 01:37:31

@Káposztakukac: ne menjünk bele, hogy ez mit jelent.
Az emberi élet értéke nem idealizmus, hanem axióma. Egyébként följebb írtam, hogy nem megyek oda minden csövihez.

104 2009.01.03. 01:38:15

@mavo: Elolvastam az utolsó bekezdést mégegyszer, a kedvedért. Én ilyet még nem tapasztaltam, azt pedig nem tudom hogy mi az a nem túl finoman.
A kommented második részét pedig kifejthetnéd, érdekelne.

Káposztakukac 2009.01.03. 01:38:19

@vincemate: mindig mindenre lehet kivételes példát felhozni. de ugye te is tisztában vagy azzal, hogy az utcán élő hajléktalanok 99%-a nem szorgalmas és tisztességes egész életen át tartó munkájának köszönheti, hogy ott van ahol.

bokacsizma 2009.01.03. 01:38:30

Tényleg érdekesek a kommentek...
Én is hívtam volna mentőt. Remélem észrevettem volna, észreveszem, ha baj van.
Akik nem hívnának, elszámolnak a saját lelkiismeretükkel. Sajnos, ennél többet nem lehet tenni.

Káposztakukac 2009.01.03. 01:47:39

@calam: csak az lehet ember, aki hajlandó bizonyos alapvető társadalmi normákat betartani. a maga alá szaró és vizelő, kórosan alkoholista csöves már végérvényesen annyira leépült, hogy visszafordíthatatlanul kivonta magát a társadalomból. ezeket már nem lehet visszailleszteni, a világ minden pénzével sem. nem érdemes öntudattal rendelkező egyénekként kezelni őket. persze, élőlények. és mint ilyenek megilleti őket egy bizonyos védelem. ebbe talán az is belefér, hogy az egyértelműen az ő befolyási körükön kívül álló események negatív hatásaitól őket is meg kell védeni. (ha elüti a zebrán egy autó, akkor őt is megilleti a mentő)
na de ha visszavonul egy alkoholmérgezéssel a sarokba, hogy végre meghaljon, akkor minek mentse meg a társadalom?

Káposztakukac 2009.01.03. 01:50:02

@bokacsizma: égvilágon semmi bajom nem lenne a lelkiismeretemmel. amikor egy részeg csöves a teli villamoson megtámadt egy kb. 15 éves lányt én voltam az egyetlen aki közbelépett és segített a lányon. számoljanak el azok a felnőtt férfiak és nők a lelkiismeretükkel, akik ebben a helyzetben nem csináltak semmit.

R_John · http://sardobalo.blog.hu 2009.01.03. 01:56:28

@Káposztakukac: hogy ez hogy függ össze egy emberi élet megmentésével nem tudom (nincs jogod eldönteni, hogy az még élet-e vagy sem)

harfamuvesz 2009.01.03. 01:58:24

@vincemate: igen. Akik arról irnak, hogy a hajléktalan nem maga választotta ezt az életmódot, azok nyilván a ma oly' divatos szociális munkás - ruhatáros szakon végeztek, vagy épp tanulnak. Mert ma ebben van a pénz, oszt akinek van hozzá gusztusa, az elvégzi. (vagy olyan hülye, hogy máshova már nem került be...)
Még mielőtt megkérdeznéd: igen, volt dolgom szocmunkással. Az én igen alacsony szociális érzékenységemhez képest neki, akinek ugy kéne lennie, hisz ez a szakmája alapköve, nem volt. Gondolkodni sem nagyon tudott, csak a sablont próbálta ráhúzni ránk, anyummal, azt a sablont, amit a 8 általánost sem végzett, "szegény sorsú" emberek megsegitésére tanult a főiskolán. Nem sikerült neki, kérdéseink voltak, amire sajnos nem tudott válaszolni..., mert az nem volt tananyag. Meg nem tehet arról, hogy hülye, de átcsúszott a ZH-n.

Te sem éltél nyilván köztük (nekem megadatott ez a tapasztalat, még mielőtt kioktatódnék általad), szóval nem kell a rizsa. Nagyon nagy részük tehet arról, hogy "hajléktalan". Már irtam, hogy sokszor ez sem igaz.
És még valami: a kint élők 98%-a férfi...
Ajjjaj, ez meg hogy lehet? Mert ma nem a családon belüli erőszak folyik a csapból is, ahol a nők az áldozatok, ugye? És hol vannak a nők a hajléktalanok között? Azoknak hogy sikerül talpra állni? Talán, mert akarnak? Talán, mert nem az ivást tekintik a problémájuk megoldásának...

R_John · http://sardobalo.blog.hu 2009.01.03. 02:01:34

@harfamuvesz: azt ugye tudod, hogy az utcai szoc.munkások nem keresnek sokkal több pénzt, mint ami arra elég, hogy minden hónapban kaját tudjanak venni. Szóval: semmit sem keresnek. Nincs benne pénz, jó lenne azt gondolni, de nincs. Nem tudom mennyire látod át, de a nemzetközi gazdálkodás szakon kívül kb mindenhova minimális ésszel be lehet kerülni...

harfamuvesz 2009.01.03. 02:03:31

@harfamuvesz:
"Nagyon nagy részük tehet arról, hogy "hajléktalan". Már irtam, hogy sokszor ez sem igaz."

Mármint az nem igaz, hogy hajléktalanok. Papiron van házuk (igaz, egy tanya), de lakható. Jah, hogy ott kéne dolgozni azért, hogy legyen mit ennyi...? Hát igen kérem. Ez szomorú. Hagyjuk a pics*ba, jöjjünk inkább Budapstre, ott tejjel-vizzel folyó Kánaán van...

R_John · http://sardobalo.blog.hu 2009.01.03. 02:06:11

@harfamuvesz: persze a nyugati aluljáró vagy a deák annyira kurva jó hely. Csak 1 éjszakát próbálj ki ilyen időben ott.

vincemate 2009.01.03. 02:07:05

@Káposztakukac: "az utcán élő hajléktalanok 99%-a nem szorgalmas és tisztességes egész életen át tartó munkájának köszönheti, hogy ott van ahol." Ezt pedig onnan lehet ilyen biztosan tudni, hogy...? Honnan is? Ja, ezt elfelejtetted leírni. Ja, vagy már megint kinyilatkoztattál volna? Attól, hogy valamit kétszer leírsz, még nem lesz igaz, sőt ha háromszor, akkor se.

@harfamuvesz: sosem értem, hogy miért kerül elő mindig, hogy a szociológusok/szocmunkások csak kitalálják a divatos dumákat. Az, hogy ők hosszú éveken át gyűjtenek adatokat intézményektől és hajléktalanoktól egyaránt miért lenne megbízhatatlanabb a te személyes tapasztalataidnál? Ha holnap szembejön velem négy nő és abból 3 szőke, akkor már helyes lesz az a következtetésem, hogy magyarországon a nők 75%-a szőke?
Másrészt: hol is van ebben a sok pénz?

vincemate 2009.01.03. 02:11:11

Ja, és még valami: ez a "tehet arról, hogy ide jutott" se ennyire egyszerű. Fent is írtam már példaként: a dohányos-tüdőrákos is tehet róla, és remélem azért te sem tagadnád meg tőle az orvosi ellátást. Vagy a hülyegyerek, akinek a kezében felrobban a petárda, attól igen?

0xFFFF 2009.01.03. 02:11:28

@calam: "...valóban, megvárhattam volna, de nem volt rá módom, és nem is tudtam mit csinálni."

Hmm. Majdnem "besétáltál" ezért nem tudtál várni ? Visszafelé menet csak bámultál vagy megkérdezted ferencet, hogy mi a helyzet ? Beugatunk a mentőnek, de a saját kötelező segítségnyújtásunk helyett sétafikálunk ? Bagoly huhog a verébnek ?

R_John · http://sardobalo.blog.hu 2009.01.03. 02:14:20

@0xFFFF: de visszafele is megnéztem. De ismétlem magam 100adszor is. Nyilvánvaló volt, hogy nem tudok rajta segíteni azon kívül, hogy profi segítséget hívok hozzá. Ilyenkor számomra egyértelmű, hogy az én kötelességem mentőt hívni, nem okoskodni. Megtettem. Innentől kezdve az ő dolguk. Én megtettem, ami állampolgári kötelességem.
Te leálltál volna beszélgetni és ránézni, hogy hogy van? Én megtettem.

Káposztakukac 2009.01.03. 02:28:43

@vincemate: hát például a dohányos-tüdőrákos esetében erős fenntartásaim vannak, hogy tényleg a társadalomnak kellene-e fizetni teljes egészében a kezelését. kerüljön egy doboz cigi 2000 ft-ba. egyrészt meggondolja, hogy vesz-e, másrészt a befolyó pénzt egy tüdőrák-kezelési alapba nyomni. végső soron maguk fizetnék, legalábbis részben a saját magatartásuknak köszönhető egészségkárosodást. mert ugye köztudomású tény, hogy a cigizés súlyosan károsítja az egészséget és tüdőrákot okoz.
a petárdázó egész más téma. normális esetben nem szándékosan sérti meg magát, tudata ki sem terjed arra, hogy esetleg történhet valami. kézlerobbanás vagy egyéb sérülés nem a petárdázás tipikus és közismert velejárója, ha tehát tényleg történik valami, akkor nagy valószínűséggel baleset miatt, amit természetesen még a legjózanabb, legfelkészültebb emberrel is előfordulhat.

Káposztakukac 2009.01.03. 02:32:19

@vincemate: "az utcán élő hajléktalanok 99%-a nem szorgalmas és tisztességes egész életen át tartó munkájának köszönheti, hogy ott van ahol." Ezt pedig onnan lehet ilyen biztosan tudni, hogy...? Honnan is? Ja, ezt elfelejtetted leírni. Ja, vagy már megint kinyilatkoztattál volna? Attól, hogy valamit kétszer leírsz, még nem lesz igaz, sőt ha háromszor, akkor se.

hogy honnan veszem? kérlek szépen, ez köztudomású tény. (achtung: ez egy jogi kifejezés:D)
egyébként pár perc google kereséssel már jónéhány cikk található, amely ezt alátámasztja. de igazad van, biztos van valahol 4 diplomás, 5 nyelvet beszélő professzor is, aki 30 év egyetemi munka után utcára került...

R_John · http://sardobalo.blog.hu 2009.01.03. 02:33:47

@Káposztakukac: akkor kérlek: google-z nekünk pár percet, hogy kiokosodhassunk. kössz

104 2009.01.03. 02:49:41

mavo: várom a válaszodat továbbra is...

veiszi 2009.01.03. 03:13:08

lehet, hogy hülye kérdés, de a Nyugati gyalog mindössze 2 és fél percre van a Markó utcai mentőállomástól, akkor miért tart fél óráig kiérni a mentőknek?

Xezs 2009.01.03. 04:08:22

Ez de egy álszent írás. Nekem ne mondja senki hogy őt tényleg érdekli a hajléktalan sorsa. Vagy mit gondolt az író, beviszik a mentők, és egykettőre megoldódik a hajléktalan minden problémája? Lesz munkája, lakása, leszokik a piáról? Nagy fenét. Másnap ugyanúgy fetreng a saját szarában.

lonyai 2009.01.03. 04:12:15

Szükség lenne a szociális munkások számának a növelésére, akik a hajléktalanokkal foglalkoznak.
Egyre kevesebb a mentő és az életveszélyes ( nem tudom, hogy ez az volt-e) esetekhez, lehet, hogy egy kevésbbé veszélyes kihívás miatt nem jutnak el( Kolonics).

tarsolya 2009.01.03. 04:46:43

Calam, az emberi élet értéke kurvára relatív bizony, max. NEKED nem az. Állj le ezzel a demagóg szarral, hogy semmiképpen és senkinek sem lehet relatív, már hogyne lehetne, hisz nekem is az.

Valaki lehet saját döntés alapján, lehet a körülmények szerencsétlen áldozata okán hajlékony, esetleg épp egy végletekig gyenge ember, aki képtelen változtatni a saját sorsán.

A te ideális világodban és a nehéz munkával a bölcsészkaron innen-onnan szedett vedett, összefoltozott, szürreális énképed tükrében nyilván minden élet egyenlő, csakhogy a te ideális világod köszönő viszonyban sincs a valósággal, ezért nem csoda, hogy ilyen önmegerősítő visszacsatolásokra van szükséged ahhoz, hogy kis kártyavárad össze ne dőljön a szar alapok miatt.

Te bizony segítettél egy szegény szerencsétlennek, te kiálltál mellette, te megtetted a "kötelességedet", mondod te. Kár, hogy ezzel egyből durván relativizáltad is a "szegény szerencsétlen" életének az értékét, hiszen a döntésedet változó vagy változtatható paraméterek mentén hoztad meg ... azaz a falnál fekvő, lehet hogy sokkal betegebb hajlékonyhoz basztál mentőt hívni, basztál végignézni mindet az aluljáróban ... te megkönyörültél ezen az egy hajlékonyon, ami már eleve vicces annak tükrében, hogy itt próbálod magyarázni, hogy neked bizony egyformán minden élet ugyanolyan értéket képvisel.

Ugyanolyan szelektív és ignoráns vagy, mint a többi kommentelő itt, egy fikarcnyival sem vagy jobb vagy rosszabb egyiknél sem, ezek a problémák régen túlnőttek már a te szerencsétlen egódon és az évi egy "jócselekedeteden".

Látod, ez is kurvára relatív. Lehet, hogy a hajlékony akit te fehér lovag módjára meg akarsz menteni, kést basz a hátadba legközelebb, mert zaklatod. Aztán majd vérben fekve, leszaggatott vesével a kórházi ágyon elgondolkodhatsz azon, hogy hol és mi hibádzik abban a sok bölcsész maszlagban, amit te itt összehordtál az emberi élet értékének abszolút voltáról.

lacibetyár 2009.01.03. 05:42:01

Néhány megjegyzés

A 10 perc - 30 perc problémakörhöz: valszeg a "10 perc" ebben az esetben azt jelentette, hogy "gyakran", az élőbeszéd már csak ilyen.

Markó u. 2 percre van: a mentőállomáson ebben az időpillanatban nincs riasztható egység.

A 112 NEM a mentők száma, ott egy rendőr veszi fel a telefont és belátása szerint kapcsol tűzoltót/mentőt stb.

Ha kihívod a mentőt, illik megvárni. Egyrészt azért, mert úgy ítélted meg, hogy olyan állapotban van aggodalmad tárgya ami azonnali segítséget igényel. Tehát maradj a helyszínen, hátha szükség lesz a felkészültségednek megfelelő beavatkozásra (pl. stabil oldalfektetés).
Másrészt azon praktikus okbó, hogy megmutasd a hajléktalanodat a mentőknek. Mindennapos probléma, hogy a mentőegység nem tudja beazonosítani melyik hajléktalanra gondolt a - nyilván jószándékú ám a helyszínt addigra elhagyó - bejelentő.

Ha megvártad a mentőt, készülj föl, hogy estleg kellemetlen megjegyzést kapsz valamelyiküktől. A mentők között (köztünk:) is vannak sutyerákok, bunkók stb. valószínüleg pont olyan arányban, mint bármely munkahelyen.
Ha én megyek ki, megköszönöm, hogy megvártál.

Sajnos a mentőszolgálat nem tökéletes, de hát nem működhet minden olyan jól, mint pl. a média vagy a törvényhozás. Nemde?

ARK-10 2009.01.03. 07:29:27

Nem értem az itt jelenlévő, liberális, humánus, emberbaráti szeretettől vezérelt embereket... Ha ennyire lobog lelkükben a segíteniakarás kiolthatatlan fáklyája, úgy miért is nem visznek haza 1-2-3...sok példányt ezekből a maguk alá szaró, hugyozó, tetvektől hemzsegő, kannásbort vedelő állatokból?? Miért is nem a saját kocsijukon szállítják haza őket? Miért is nem a saját vagyonukat ajánlják fel "újrakezdési" segélynek?? Ja, hogy a társadalom farkával könnyebb a csalánt verni??...

molaris 2009.01.03. 07:49:28

@ARK-10:
Barátom, Téged honnan szalasztottak? Nehogy egyszer Te könyörögj, hogy segítsen valaki. Igfn rosszérzés lesz megtapasztalni, hogy meg se hallanak, pedig nem részeg vagy csak leesett a vércukrod és kílódás közben összemocskoltad magad.

gpetersz 2009.01.03. 07:52:22

Az első két post nem lepett meg, ezt vártam. Szar a világ, szarok vagyunk mi is. Ezt itt most szépen demonstrálta a két "hő-de-barom-vagy-hogy-segítenél" post.

Köszönjük!

2009.01.03. 07:54:37

Még az irás elött jobb lett volna tájékozódni-hogy milyen esetben kell és lehet mentöt hivni! Csak szeretném megjegyezni--a sürgösségi betegellátás és a hajléktalan ellátás nem keverendö össze--még humanitárius okokból sem!

klacus 2009.01.03. 08:05:27

Szerintem a Mantőnek kutya kötelessége kimenni. Nehogy már a diszpécser döntse el hogy kell vagy sem. A leírás alapján eldöntheti, hogy milyen kocsit küldjön, és kész.

Ez kb olyan mint a tűzoltóság. A diszpécser nem azon fog töprengeni, hogy ez vajon tényleg tűz, vagy csak szórakoznak velem... 10 esetből 3 a tűznél is vaklárma. De mindíg kimennek.

Ha nincs elég mentő, akkor venni kell. AH nincs személyzet akkor meg kell fizetni. Bassza meg a kutya ez alap. Annyi mindenre elbasznak itt egy csomó pénzt, ha már erre sincs akkor lel lehet húzni a rolót.

Minden társadalmat a büntetés végrehajtás, és az egészségügy állapotán keresztül lehet lemérni. A börtönben sok embernek valszeg jobb dolga van mint idekint.

kata63 2009.01.03. 08:08:49

4 éve történt, XI. ker., Diószegi út, szombat délelőtt.
Középkorú úr fekszik a járdán, vértócsában, egész jó ruhában, szerintem halott. Mellette öregúr áll, tétovázik, kéri, ha van mobilom, hívjak rendőrt, mentőt... hívok. 10 perc múlva jönnek, ígérik. Nevem, címem felírják.
Közben középkorú halott megmozdul, feláll, elmenne. tartom vissza, hisz arca, feje csupa vér, meg hát, ugye, mit mondjak mentőknek...kis huzakodás. Közben rendőrök megérkeznek, és zsörtölődnek: Józsi bá', mondtuk, máskor menjen a parkba aludni, különben minden hülye minket hív...
Mivel ez az eset nekem már a második volt a kerületben (előző héten nagyon öreg néni durván elesett, arcán csúnya véres seb, öklömnyi dudor és félrebeszélt, de a mentős, akit szintén én hívtam, nem vitte el, mert néni ezt nem akarta), és a rendőr kissé kiabált velem, ezért úgy döntöttem, a következő vészhelyzetben talált polgártársamat berúgdosom a bokor alá és továbbmegyek, mert semmiképp nem szeretném a közeget még egyszer zavarni.

üdv mindenkinek

ARK-10 2009.01.03. 08:10:48

@molaris:

Ha én összeesek, akkor nem saját szaromban/hugyomban/okádékomban fognak rámtalálni, zsírtól összetapadt, tetvektől hemzsegő hajjal!!! Ne mondd, hogy nem tudsz egy - bármilyen betegség miatt magát összerondító - embert megkülönböztetni egy permanensen szarban élőtől...! Nyilván én is segítek - ha tudok - minden bajba jutott embertársamon - és a hangsúly itt az "ember" -en van. Aki(?) viszont sikeresen "leküzdötte" magát arra a szintre, hogy saját áporodott kigőzölgése sem zavarja, az a szememben nem ember (Nem írom, hogy állat, mert az állat nem piszkít maga alá...)

kata63 2009.01.03. 08:13:45

@ARK-10: értem. tehát teendő: ha nem tudom megállapítani, a járdán heverő mozdulatlan, embernek látszó entitás ember vagy hajléktalan, akkor elég átlépnem vagy rugdossam le az úttestre, hogy ne zavarja embertársaim közlekedését?

nemerdekel 2009.01.03. 08:18:34

nehogy már még a mentős legyen a hibás nevicceljetekmár. Hányszor mennek ki ilyenekhez szerintetek? Nyitott szemmel kéne járni, nempedig egyszer-egyszer ünnepi mámorban észrevenni hogy bajvan, így könnyű fikázni adott esetben a mentőket.
a hajléktalan igenis tudna tenni a saját sorsa ellen, munka van mindenkinek aki akar dolgozni, csakhát ha valami büdös akkor azt nemcsináljuk, ugye.

nehogymár a mentő kirohangáljon tízpercenként a nyugatihoz mikőzben mondjuk egy súlyosabb balesethez az ilyen feleslegesen kirendelt hülyeségek miatt nemérnek oda.

mindannyian álszentek vagytok, ahogy többen leírták, könnyü a társadalom faszával a csalánt verni. A befizetett adónkból már ígyis sokkal több megy el olyanokra akik semmit nem tesznek a társadalomért, gecijó hogy a munkámból a családom mellett másik tíz - valószínüleg naplopó - faszkalapot is el kell tartanom.

big_mafa 2009.01.03. 08:18:58

A minap jött egy koldus, pénzt kért. Láthatólag le volt robbanva. Tuti hogy IGAZÁBÓL szükség lett volna a segítségre. Megszántam - megmutattam neki hol a bank. Ott sok pénz van. A pénztárosoknak úgyis az a dolguk, hogy pénzt adjanak ki, majd ők segítenek.

Aztán volt olyan is, hogy egy autóbalesetnél ott lógott ki a szerencsétlen az ablakon kifele véresen. Épp siettem, de odaléptem hozzá, és mondtam, hogy közel a tűzoltóság, majd kivágják, tartson ki.

Nemrég volt ám olyan is, hogy egy csávó kérte hogy toljam már be az autóját, mert lemerült az akksi. Nem tudom megállni, hogy okulásul (nem dicsekvésből!) el ne mondjam, hogy a SAJÁT telefonomról felhívtam az Autóklubot, hogy jöjjenek már segíteni neki mert nem indul a verda. Ja, tolni nem toltam.

Aztán a sztori a hajléktalannal. Kihívtam hozzá a mentőket.

Hiába no, annyira empatikus jófej vagyok...


(A hozzászólás nyomokban ironikus elemeket tartalmazhat)

Szóval kiskomám lehet szidni a rencert, de azért ne attól legyünk jófejek hogy kihívjuk a mentőt majd vehemensen ecseteljük a naaagy problémát. Tessék előkapni a gumikesztyűt, takarót, hazavinni a muksót, lecsutakolni, és akkor nem fog megfagyni. Ha beteg, haza is kihívhatod a mentőt, ezzel sokat segítesz rajtuk is (nem fürdéssel kell kezdeni). Utána jöhet az elismerés és a más fikázása. Én nem vittem volna haza - de nem is fröcsögnék itt körbe.

Barkanyúl 2009.01.03. 08:21:49

104
"D:D:D:D valóban:D meg még 99999999** baja lehetett amiért remegett. PL: hideg volt:D 2. alkoholista és nincs pénze piára:D"

Azt hiszem nem teljesen tiszta előtted, hogy mi is az a delirium tremens, kicsit segítek: ez az alkoholfüggőknél jelentkező tulajdonképpeni elvonási tünetegyüttes.

De talán egyértelműbb, ha úgy írom, hogy én az általad 2. példaként említett lehetőségre tippeltem.

Moralizálni nem áll szándékomban (a Maslow-piramist említőkhöz áll legközelebb egyébként a véleményem), pusztán arra próbáltam célozni, hogy amennyiben elfogadjuk, hogy a mentők feladata az életmentés, úgy ebben az esetben a cselekvés részükről mindenképpen indokolt lett volna.
Mindemellett elfogadom azt is, hogy nehéz helyzetben van az, akinek el kell döntenie, hogy vajon csupán mocsár részegségről, vagy életveszélyes állapotról van szó. Bár, hozzáteszem, hogy jelen esetben, a calam által a bejelentéskor felsorolt tünetek alapján, akár komoly vészhelyzetre is gondolhattak volna - semmi közöm az egészségügyhöz, de ahogy elolvastam, nekem azonnal ez jutott az eszembe, ezért is kerestem rá.
Nyilván nem tudhatom, hogy valóban delirium tremensről volt-e szó, a hangsúly viszont azon van, hogy akár az is lehetett. Az pedig életet veszélyeztető állapotot jelent. Az ilyen állapotban lévő emberen a mentő hivatott segíteni. És kurvára mindegy, hogy mitől van vészhelyzetben. Te fikázhatod a hajléktalant, én is fikázhatom, ahogy itt a blogon bárki megteheti ugyanezt, sőt, aki az aluljáróban elmegy mellette még felé is köphet, váljék kedves egészségére, részvétem a családjának... DE! A mentőknek KÖTELESSÉGÜK megkísérelni a vészhelyzet elhárítását. Nincs olyan, hogy fujj, büdös, hugyos, mocskos, én ehhez nem nyúlok! Fintoroghat, Magyarországot ismerve még be is szólhat a kiszolgáltatott helyzetben lévőnek, de KÖTELESSÉGE megkísérelni a segítségnyújtást. Igen, szar pénzért, zéró társadalmi megbecsülésért, szánalmas munkakörülmények között. És mindez csupán azért KÖTELESSÉGE, mert az ő szabad választása volt, hogy (élet)mentős lesz.

Számtalanszor előfordult a munkám során, hogy ilyen-olyan okokból egyszerűen a gyomrom forgott egy-egy embertől, mégis KÖTELESSÉGEM volt normálisan, a tőlem elvárható legmagasabb színvonalon végezni a munkámat, pusztán azért, mert én döntöttem úgy, hogy ezt fogom csinálni. Én is szívesebben lennék kisimult lottónyertes, vagy boldog örökös, de még agyonhajszolt milliárdos vállalkozó is, ám nem vagyok. Még csak olyan szerencsés sem, hogy valódi hivatásom lenne (mint ahogy az életmentést hivatásnak tekintem), nekem csak munkám van, amit kénytelen vagyok megbecsülni. Mert változtatni nem áll szándékomban. Akár lustaságból, akár más miatt - mindegy, a lényeg, hogy bár nem ez életem álma, mégis próbálom a legjobban elvégezni, mert ebből élek.
És igen, ilyen hozzáállást várnék el a mentőktől is. Egyébként meg mindenkitől, de hát nyilván kommunista vagyok.

kata63 2009.01.03. 08:22:37

@nemerdekel: igazad van, ez nem mentős dolga, de akkor találjuk ki, kiket hívjak, ha szenvedőt látok feküdni keresztbe a járdán, de hát, ugye, nem ember, hanem hajléktalan. Biztosan megoldható, hogy ne a belvárosban szenvedjen ki, hanem legalábbis fűtött helyen...és ezért nyugodtan vállaljuk a felelősséget, anyagilag is, az egész társadalom, mint mnden elesettért, mert ez az ún. "feljett" társadalmakban így szokás.

ARK-10 2009.01.03. 08:28:11

@kata63:

Nem! Ha nem tudod megállapítani, akkor szagold meg - a több heti/havi/évi ápolatlanságnak ugyanis jellegzetes "illatai" vannak. Ha csövi, akkor rugdald le az útra, ha ember, akkor hívj mentőt hozzá.

nemerdekel 2009.01.03. 08:35:02

@kata63: vannak melegedők pl, de necsak a fejlécet olvasdelaz újságokban, akár megis látogathatsz egy két ilyen társadalom által szponzorált helyet hogy mi folyik ott, pedig a körülményeket biztositanák , DE:

A bent levők egymást se bírják elviselni, nemhogy ha valaki segíteni akar rajtuk, részegek, kötekednek, egymást meglopják, szétverik a helyet etc, pedig azt is a mi adónkból szarták a fejük fölé.

Elvileg azért vannak súlyos pénzeket összeharácsoló alapítványok hogy azokat hívhassad hajléktalanokhoz.

kata63 2009.01.03. 08:36:07

@ARK-10: nézd, én hisztis és finnyás csaj vagyok, nem akarom a helyzetet még egy kisróka elhelyezésével súlyosbítani. Egyébként képzeld el, jössz haza nyáron egy hetes nomád gyalogtúráról, sárosan, esetlen izzadtan, piszkosan, és elájulsz az utcán, és én nem akarok megint konfliktusba kerülni a mentősökkel, tehát átléplek és/vagy lerugdoslak...
tanulság: mindig a legjobb ruhánkban, a fodrásztól jövet kapjunk infarktust az utcán.

0xFFFF 2009.01.03. 08:37:53

@calam: Te setét ! otthagytad. Nem hagyhatod magára és illik megvárni a mentőt, mint azt már említette valaki. Megnyugtatlak, hogy ha olyan állapotban van az utcán valaki - aki lehet akár hajléktalan is, de nem ARK-10 - akkor hívok hozzá mentőt és meg is várom, nem pedig a kirakatot bámulva és a csajom seggében matatva sétafikálok.

0xFFFF 2009.01.03. 08:38:27

Konklúzió: Te legalább akkora fasz voltál calam, mint a mentős akivel társalogtál.

nemerdekel 2009.01.03. 08:40:28

@kata63: kár leragadni a kínézetnél, a körülmények + millió egyéb tényező alapján lehetne számonkérni dolgokat... de azért van különbség esetek között, hogy az általad leírt túra után sárosan összesel az utcán, vagypedig Ferenc aki x éve mindennap ugyanúgy szarban-húgyban részegen fekszik a metrólejáratnál más priorítású az hétszentség.

ARK-10 2009.01.03. 08:40:30

@kata63:

Te vagy nem érted, vagy nem akarod megérteni, amit mondok! Nagyon könnyen, egy másodperc alatt megkülönböztethető a végstádiumú alkoholista homeless az utcán rosszul lett embertől!!! Ha ez Neked nem megy, úgy sorry!

awsedrftg 2009.01.03. 09:17:00

Akkor kis értelmezés:

A "10 percenként jár arra a mentő" leszerelő duma, ami azt jelenti, hogy elég gyakran.....

A 30 perc múlva megy a mentő, gyakorlati leszerelés, ami jelen esetben is bejött, lévén a bejelentő nem várja ki, mert azért annyira nem fontos........

Ha valami komoly baj van, azt azért a diszpécser az esetek nagyon nagy százalékában meg tudja ítélni, ha meg utcán, közterületen van nagy baj, arról nem egy bejelentés érkezik és megvárják a mentőt, adott esetben segítenek nekik, legalább a helyszín megközelítésében....(ez otthon is hasznos, pl lakótelepen nem olyan egyszerű gyorsan megtalálni a megfelelő címet emeletet stb.)

Hajléktalank is kerülhetnek bajba, sürgősségi ellátásra is szorulhatnak, de ez előitéletek (amiknek lássuk be van alapja) miatt adott esetben lehet hogy nehezebben jutnak hozzá.
A hajléktalan kérdés akkor is elsősorban szociális probléma, amit NEM mentők feladata megoldani. Az esetek nagy részében a mentők hívása kapcsán mégis erre lenne szükség, ezért állnak így a kérdéshez. Az adott eset ezen két probléma (akut ellátás, szociális probléma megoldás) nehezen elkülöníthetőségének konfliktusábűl adódik. Van aki erre, van aki arra gondol elsőként és köti az ebet a karóhoz.

Mellesleg lehet moralizálni az egészségügyről is, de tessék benne részt venni, az ott kapott bérekből megélni.
Lehet szociális hálóról moralizálni, de tessék a közbe rendesen adót fizetni, akkor leszen miből fönntartani mindkettőt.
Lehet hajléktalanokért aggódni, biztosan van sok aki nem teljesen önhibájából került ide, de van arra is példa, hogy valaki kikerült onnan és ha belekerült nem föltétlen kell nyilvános helyeken csövezni....vannak forumok, ahol ha nem uis sokat de némi segítséget kapnak ha akarnak. Senkit nem lehet ezen állapotból kimenteni, ha ő maga nem is akarja. Mindezekből általánosítva adott esetre következtetni nem lehet, mert minden eset egyéni, így mindenkinek van igazsága is meg nem is....

Szép napot!

Senki fia 2009.01.03. 09:30:34

A hajléktalan menjen a menhelyre, ott nem fagy meg. Ja! Ott nem lehet inni/drogozni! Akkor menjen ki a hegyek közé remetének. Vagy adjunk neki ingyen heroint, ahogy a "legjobb" indexvideok egyikében láthatjuk.

Tilcsák Bea (törölt) 2009.01.03. 09:31:18

@Fischer: alaphelyzetben.
amúgy a fizetés 30%-ig terhelhető, kivéve a gyerektartást, mert azzal 50 %-ig.
kiskorú gyermek esetén pedig a gyerektartásra kötelezett szülő a saját létfenntartása veszélyeztetése árán is köteles gyerektartást fizetni.
ha a másik fél ügyes, akkor ezt akkor is eléri, ha egyébként simán el tudná tartani a gyereket.
ezért mondtam, hogy ócska a családjogi törvény.

Tilcsák Bea (törölt) 2009.01.03. 09:36:40

@ratman_: számoljunk kicsit.
budapesten 120 ezer az átlagfizetés (MO-on 110e), 40% elmegy gyerektartásra (2 gyerek esetén pl.), egy rosszabb albérlet 30 ezer, rezsi 20 ezer, bkv bérlet 8 ezer.
marad 14 ezer forint kajára, ruhára egyébre.

Ceres 2009.01.03. 09:41:53

Nem szabadna általánosítani, de a mentősök és rendőrök oldaláról nyilván más az ingerküszöb. Fiatal barátom nemrég mentőzött pár hétig. A hívások 75-80%-a részeg hajléktalanokhoz vezetett. A probléma gyökere még mindig ott van, hogy a társadalom sehogy, legfeljebb alig tudja kezelni az egész hajléktalan kérdést, amivel jobbára csak télen szembesülünk.

Tilcsák Bea (törölt) 2009.01.03. 09:48:05

@veiszi: lassan tud lemenni a lépcsőn...
azért.

2009.01.03. 10:04:35

Jó lenne ha, ha valaki--mentösként-- elmagyarázná, hogy mikor kell és mikor nem kell elszállitani a hajléktalant!Mert szerintem--csak akkor kell, ha közvetlen életveszély áll fenn! Ezt minden esetben--ha tettszik ha nem--az orvos, illetve ennek hiányában, a diszpécser határozza meg!Azonkivül jó ha tudják a kommentezök, hogy ha a szállitás nem indokolt ezt valakinek ki kell fizetni!Ugyanakkor lehet hogy egy másik helyröl (közlekedési, vagy egyéb baleset,stb)vonjuk el a mentöt! Akkor most mi a fontosabb? Azonkivül, a bloggiró megtudta hogy mi volt a baja, betegsége a nevezett embernek? Lehet, hogy részeg volt, lehet hogy éhes volt, vagy az elvonási tünetek jelentkeztek? Ki tudja! Akkor meg miről beszélgetünk? A hajléktalan ellátás nem egészségügyi, hanem szociális probléma! Mint már irtam, a kettöt ne mossuk egybe!

Senki fia 2009.01.03. 10:37:49

Azt tudjátok, hogy minden hajléktalan után fertőtlenítőbe viszik a mentőt és több órán át míg újra beteget szállíthat?

R_John · http://sardobalo.blog.hu 2009.01.03. 11:39:47

@janos551: próbáltam kérdezgetni, hogy mi van vele. Alig tudta, hogy mi van vele, hol van. Nem vagyok orvos, és gyűlölöm, ha valaki nem orvosként orvosi dolgokkal okoskodik. Ezért láttam a legjobbnak, hogy mentőt hívjak.

Tilcsák Bea (törölt) 2009.01.03. 11:59:16

@janos551: egy szakképzetlen, ámde jószándékú ember honnan is kéne, hogy tudja, szociális vagy egészséügyi a probléma?

ARK-10 2009.01.03. 12:06:01

@Lukrécia Bögre: Egy szakképzetlen, ámde jószándékú ember (is) tökéletesen meg tudja állapítani, hogy a delikvens egy ember, aki éppen sajnos rosszul van, avagy egy "ember", aki bűzlik mint a görény - és mint írtam, a hónapos/éves ápolatlanság, keverve a kannás bor "illatával" eléggé szignifikáns jelleget kölcsönöznek a csövinek...

R_John · http://sardobalo.blog.hu 2009.01.03. 12:07:01

Azt azért minden engem támadó kommentelőtől megkérdezném, hogy miért is én vagyok a fasz, ha megpróbáltam egy általam veszélyes helyzetben lévő emberhez segítséget hívni? Valóban, lehet, hogy megvárhattam volna a mentőt, de nem láttam biztosítva, hogy egyáltalán kijönnek-e. És nekem annyi a dolgom, hogy segítséget hívjak. Semmilyen ellátást nem tudtam nyújtani, kicsit sem értek hozzá. És semmilyen eszköz sem volt nálam. Ja aki azt kérdezi, hogy miért nem vittem haza: egyrészt mert mintahogy mavo írta: nem vagy Szent Teréz, másrészt meg, mert szinte nem tudott járni. Na, ezért.

R_John · http://sardobalo.blog.hu 2009.01.03. 12:07:51

@ARK-10: igen, szerintem mindenki ember.
Ja, és nem vagyok bölcsész.

ARK-10 2009.01.03. 12:11:20

@calam: Akkor vidd haza ezeket az "embereket"! Miért is nem teszed? Megmondanád????
NEM, mert csak a pofád nagy - anyuka-apuka elkényeztetett csemetéje!!!

R_John · http://sardobalo.blog.hu 2009.01.03. 12:12:42

@ARK-10: előbb mondtam, hogy nem az én feladatom ellátni, de főleg nem is tudom. Ráadásul ez az ember alig tudott járni.

mavo · http://polmavo.blog.hu 2009.01.03. 12:13:30

104,

látod, ilyesmire gondoltam. Figyelmedbe ajánlom az utolsó előtti bekezdést, mire te az utolsót olvasod el. Az UPDATE: kezdetű az betoldás (amikor hajnalban hivatkoztam az utolsó előttire, még nem is volt ott), nem a post eredeti része. Apróságok ezek, de kegyetlenül zavarják a kommunikációt.

Lodovik Trema · http://lodovik.blog.hu 2009.01.03. 12:15:27

@calam: "Ja, és nem vagyok bölcsész. "

Jo vicc. >:)

R_John · http://sardobalo.blog.hu 2009.01.03. 12:16:45

@Lodovik Trema: tényleg nem, ezt neked tudni kell(ene)!

Xezs 2009.01.03. 15:21:28

calam: Szerintem hagyd a dolgot, már így is túlmagyaráztad. Ha neked a csöves lett volna fontos, akkor elintézted volna amit elintéztél, de nem írod ki ide, meg nem jössz vissza vitatkozni. Itt már rég nem a csöviről van szó, hanem arról hogy neked igazad legyen. Ha neked ez így jó, ám legyen, de semmi értelme, és szánalmas is.

kata63: Éreztél már hajléktalanszagot? És érezted már magadon/barátodon/apukádon/tesódon azt a szagot amikor megizzadsz? Nem hiszem el hogy nem tudod megkülönböztetni a kettőt. Az izzadságszag köszönőviszonyban sem áll a hónapok óta a ruhára rakódó irdatlan szenny szagától. Milyen szennyre gondolok? Szar, húgy, hónapos testszag, hányás. Ezeknek az elegye ad egy olyan leírhatatlanul gyomorforgató, csípős, tüdő mélyére hatoló szagot, melyet bármikor kiszúrsz. Nem is kell látnod az illetőt, érzed hogy mögéd lépett. A szagot elviselni lehetetlenség, ha 10mp-nél tovább szagolod, tuti elhányod magad.

jeanango 2009.01.03. 16:14:58

Sok közöm van a jelenséghez, és "örömmel" láttam a "hiteles" statisztikai adatokat a hajléktalanság tárgykörével kapcsolatban. Mondjuk, a "Kedves" számadat-idézők jelöljenek már meg, (ha tényleg tudnak)olyan forrást, amiből ezeket a végtelenül "pontos" adatokat merítették! Sokban válna a szakma javára. Egyébiránt aki akarja, az meg fogja találni a módját, hogy segítsen, akárhogyan is, aki szerint meg mindegy, hogy ki-, mikor- és hová fagy, az meg ugyanúgy menjen tovább becsukott szemmel, az ő lelkiismeretük baromira nem az én dolgom, és mindössze remélni fogom, hogy egyszer ők kerülnek a fedél nélkül élőkéhez hasonló nyomorúságos helyzetbe! Csak, hogy átérezzék ezt teljes mélységében.

R_John · http://sardobalo.blog.hu 2009.01.03. 16:35:34

@jeanango: tegnap nem írtam le itt a vitában, de a szoc.munkások körében az is vitatott, hogy mi számít hajléktalannak. Asszem a Vecsey Miklós szerint azok is hajléktalanok, akik mondjuk 5-en élnek 10 nm mindenféle komfort nélkül.
Már csak ezért is kár nagyon számokkal előhozakodni.

Tilcsák Bea (törölt) 2009.01.03. 16:52:01

@ARK-10: sose tudhatod. a részeg és a cukorbeteg kómás embernek ugyanolyan acetonszaga van.
néhány éves az oktogonon a vajassütemények boltjánál feküdt egy bácsi, az emberek pedig álltak mellette a villamosmegállóban, rá sem hederítve.
próbáltam beszélni a bácsival, hogy mi baja, de nem tudott válaszolni. berohantam a sütiboltba cukros vízért, ekkor jött egy lány, aki hívta közben a mentőket. mire kiértek, a bácsi jobban lett.
a mentők megköszönték a segítséget, a bácsi pedig olyan hálásan nézett, hogy sosem felejtem el.
a kabátja mocskos volt, mert esett az eső, és aceton szaga volt.
akár részeg is lehetett volna. és hajléktalan.

a közömbösség ugyanaz.

2009.01.03. 18:29:04

Kedves calam és kedves Lukrécia!Nem olvastátok el amit irtam? Azt hogy kit kell elszállitani mentövel azt vagy egy orvos vagy pedig orvos hiján-- a diszpécser fogja eldönteni, minden esetben!Mert a mentök csak és kizárólag orvosi beutalóval, vagy életveszély esetén szállithatnak beteget kórházba!De nem azért nem viszik el a hajléktalant, mert nem akarják, hanem mert nem tehetik, nem engedi az eü. törvény!Nem rájuk kell haragudni, hanem az ostoba politikusokra és a parlamentben ülö, alvó "gittegylet"re!

Tilcsák Bea (törölt) 2009.01.03. 19:23:40

@janos551: ahhoz, hogy a diszpécser avgy a mentős el tudja dönteni, valakinek fel/ki kell hívni őket.
csak ennyit mondtam és nem többet.
(ami annyit tesz, hogy calam jól tette, amit tett)

104 2009.01.03. 20:20:58

@janos551: Azért az sem igaz, hogy kizárólag orvosi beutalóval vagy életveszélyben levő kötelesek bevinni. Pl: Egy szimpla végtagtörés, amennyiben nem jár komolyabb vérzéssel, nem életveszélyes sérült, ahogy egy szülő nő sem, mégis kötelesek bevinni. Egyébként amihez riasztják őket, azokat a betegeket be kell vinni, ha csak alá nem írja a beteg, hogy saját felelősségére kihagyja az ingyen utat.(vagy ha a sérült ismeretlen helyre távozik)Részeg, magánkívül levő, összevissza beszélő nem írhatja alá nyilván, tehát szállítandó. Kérdés az, hogy hol fogják átvenni.

molaris 2009.01.04. 07:23:46

@ARK-10:
Gratulálok, igen szép bizonyítványt állítottál ki magadról. Különösen a magabiztosságod tetszik.

104 2009.01.04. 15:40:42

@Barkanyúl: Ha nagyon utánanéztél volna mielőtt okoskodsz, rájössz, hogy nem lehetett delirium tremens. Ugyanis akkor az emberünk nem nagyon csúszkált volna sehova. A tremor ebben az esetben egy azaz 1 tünet. Ezenkívül hypertermia, hypertonia, tachycardia, szapora pulzus, illetve levegővételek, hallucinációk a tünetei. Te meg ha tachycardiával csúszkálsz, akkor nagyon meg leszel dicsérve. Azt sem szabad figyelmen kívül hagyni hogy ez az alkoholmegvonásos szindrómák 5%-ában fordul elő. Tehát ritka.
Emberünknek a te biztos diagnózisod mellett kismillió baja lehetett. Csak egy pár ami eszembe jut: sclerosis multiplex, parkinson-kór, nikotin mérgezés. Esetleg fogyaszthatott kokaint, de még a marihuána is belefér, ha szerinted delirium volt az egyik tünet.
"Mindemellett elfogadom azt is, hogy nehéz helyzetben van az, akinek el kell döntenie, hogy vajon csupán mocsár részegségről, vagy életveszélyes állapotról van szó. Bár, hozzáteszem, hogy jelen esetben, a calam által a bejelentéskor felsorolt tünetek alapján, akár komoly vészhelyzetre is gondolhattak volna"
Mint említettem aki felveszi a telefont nem hülye. Mentőtisztek, kisebb helyeken szakápolók ülnek a telefon mellett. Szerintem egy mentőtiszt X év vonulás után jobban meg tudja ítélni, hogy kinek van szüksége segítségre, kinek nem, mint te/én/blogoló/kommentelők. Lehet hogy Ferenchez 2 naponta járnak a mentők már a taj számát is tudják.
És nem a mentő dönti el hogy hova megy, mikor, hanem KICS. Azt meg írtam feljebb, hogy nem tudod hogy hova mész. A diszpécser nem alkot azonnal szakvéleményt mint mondjuk te. A kivonuló egységnek annyit mondanak amit a telefonáló mondott. "Földön fekszik nem mozdul"
Ez lehet egy hajléktalan, lehet egy infarktusos, az is lehet h leugrott/esett a tetőről.
"DE! A mentőknek KÖTELESSÉGÜK megkísérelni a vészhelyzet elhárítását. Nincs olyan, hogy fujj, büdös, hugyos, mocskos, én ehhez nem nyúlok! Fintoroghat, Magyarországot ismerve még be is szólhat a kiszolgáltatott helyzetben lévőnek, de KÖTELESSÉGE megkísérelni a segítségnyújtást."
Ment mentő? Ment. Fintorgott? Nem. Otthon, maguknak kell mosniuk a munkaruhát tudni illik. Mint írta valaki feljebb az esetek nagy részében(kocsifüggő) hajléktalanokhoz hívnak mentőt. És látom félreértettetek, én nem azt mondom, hogy adott esetben neki nem kellhet mentő. DE! Ha Ferenc vészhelyzetben lett volna, azt felismerte volna a diszpécser. Ezért mondta hogy 30 perc. Mert nem volt vészhelyzetben ez mindenkinek tiszta. Ha én úgy látom hogy egy ember meg fog halni de semmit nem értek hozzá, még egy stabil oldalfektetésre sem vagyok képes, akkor sem megyek el sétálni, aztán meg haza. Ez abszurd.
"És igen, ilyen hozzáállást várnék el a mentőktől is. Egyébként meg mindenkitől, de hát nyilván kommunista vagyok. "
Nyilván te vagy mindenki példaképe ha munkáról van szó. Mint írtam a mentő megy ha riasztják ezt nem tudom veled jobban megértetni, csörög a telefon, megkapják az esetet, aztán futás. Ha olyan lenne a hozzáállás amit te mondasz, akkor legalább szépen nyugiban megehetnék az ebédet.
Arra meg azért még kíváncsi lennék, mit szólnál ahhoz ha a feleségedhez mentőt kellene hívni és egy hajléktalan miatt: 1. késne a mentő, 2. telehányt kabátban jönne a személyzet.
"Igen, szar pénzért, zéró társadalmi megbecsülésért, szánalmas munkakörülmények között. És mindez csupán azért KÖTELESSÉGE, mert az ő szabad választása volt, hogy (élet)mentős lesz."
Csak az nem volt benne hogy mindenki okosabb, és jobban tudja mikor mit kell csinálni, mert látott 2 részt a vészhelyzetből 3-at meg a harmadik műszakból.
Üdv

104 2009.01.04. 16:09:50

Csak még egy gondolattal kiegészíteném.
"Fintoroghat, Magyarországot ismerve még be is szólhat a kiszolgáltatott helyzetben lévőnek, de KÖTELESSÉGE megkísérelni a segítségnyújtást."
Ahogy azt minden állampolgárnak kötelessége. Nem mentőt hívni kötelesség, hanem segíteni. Ha te fikarcnyit nem értesz hozzá, akkor addig kiabálsz, míg nem segít valaki. Attól pedig nem leszel jobb ember, mint az a több száz aki eddig elment mellette, hogy hívsz egy mentőt, és elsétálsz. A helyesírási és a vesszőhibákért elnézést, kicsit fáradt vagyok.

gof 2009.01.09. 17:40:52

megkésve bár, de brutális állat leszek: tele van a tököm a hajléktalanokkal! Bazz, fölszállok a buszra, és leesik az arcom a bűztől; lemegyek egy aluljáróba, és 2x meggondolom, hogy vegyek-e levegőt, mert elhányom magam, vagy TBC-s leszek; stb, stb, stb. Egyszerűen unom, és nem akarom elviselni, sőt lehetőleg még látni sem.
és akkor egy kis közgazdasági megközelítés: a tömeges hajlatalanság nem más, mint egy látványos transzformációs veszteség. Az ilyenek pedig legkorábban is csak középtávon dolgozhatók le. Nagyon valószínű, hogy 10-20 év múlva töredéke lesz a hajléktalanság a mainak, mert nagyrészt kihalnak. Ez durván hangzik, de mindenkinek jobb lesz.
repülhetnek a kövek (hegyek, laposak vegyesen), de a véleményemet tartom

R_John · http://sardobalo.blog.hu 2009.01.09. 18:08:21

@gof: nem tudom, hogy visszanézel-e, ha igen, akkor itt van a válaszom. Akikről beszélsz, azok emberek. Tehát Emberek. Az élet értékét kétségbe vonni, kb olyan, mintha az egész nyugati civilizációt vonnád kétségbe. (Ha ezt más írná le, akkor habzó szájjal kezdenék el vitatkozni, de így talán megérted.)
A másik, amit ezek szerint közgazdászként nem tudhatsz. Ugyanis nem csak azok hajléktalanok, akiket te látsz. A szociális szakmában azokat is hajléktalannak tekintik, akik fűtetlen zsúfolt lakásban laknak, minden segítségtől elzárva. Ha ezt nézed, akkor nem a pontatlan adatok alapján saccol 30-50 ezer hajléktalan van Mo-on, hanem 500 ezer+.

gof 2009.01.09. 22:14:25

@calam: tisztában vagyok vele, h ingoványos talajra lép, aki értékek fölött ítélkezik, de: őszintén, az _alapvető elvi értéken_ túl mennyi érték van egy vizeletben, szarban, állandó betegségben, állandó részegségben, éhezésben, fagyban, agresszióban, gyakran csökkent értelmi képességben, stb eltöltött életnek az egyén és a társadalom számára? Le merem írni, hogy nem szerintem nem sok, valaszínűleg a megélője számára sem (már ha egyáltalán a belátóképessége még megvan, és felfogja saját helyzetét).
a mélyszegénységet pedig nem keverném az utcai hajléktalansággal. Egy átlagos vagy annál rosszabb állapotú hajléktalannak semmilyen esélye nincs az integrációra, mert pl. a hólapátolásba, mint fizikai munkába valsz belehalna...ha egyáltalán vki fölfogadná.

R_John · http://sardobalo.blog.hu 2009.01.09. 22:24:09

@gof: persze, amikor az idősek meghalnak, előtte általában leépülnek. Ez lehet hosszú idő, akár 2-3 év is. A végén már szarban, húgyban fekszenek, saját lábukat sem ismerik meg. Milyen értékük van a társadalom számára?
(alapvetés (számomra): saját magam fölött csak én rendelkezem, ha nem akarok meghalni, akkor az államnak kötelessége segíteni, nem mérlegelhet, hogy egy ember (EMBER), milyen mentális, fizikai állapotban van

Ez most nem neked szól, és egyébként is, akkor kellett volna ezt a kérdést föltennem, amikor jöttek a kommentelők sokan, de kíváncsi lennék arra, hogy kedvesek mit szólnának az eutanáziához? Mindegy ez mellékes, inkább gondolkodj el a nagymamádon.

gof 2009.01.09. 23:36:59

@calam: jujujujuj, ha a szegénység után most már a végelgyengülést is összemosod a legkilátástalanabb hajléktalan életmóddal, akkor én ezennel befejezem a veled való vitát. Személyeskedésbe pedig végképp nem megyek bele. Amúgy rejtett eutanázia bizonyos módokon és esetekben ma is van Magyarországon (orvos és család hallgatólagos megegyezésével). Ennyi volt.

R_John · http://sardobalo.blog.hu 2009.01.10. 00:17:09

@gof: nem, gof, félreértesz. társadalmi hasznosságot kértél számon. Erre megkérdeztem, hogy az öregeknek mi a társadalmi hasznuk. Egyébként nem kilátástalanabb annak a családnak a sorsa, akik 10 laknak 30 nm-en, fűtés nélkül.

R_John · http://sardobalo.blog.hu 2009.01.10. 01:19:46

@calam: természetesen, ha azt feltételezem, hogy félreértesz, akkor jóindulatú vagyok. Ha rossz, akkor azt mondom, hogy belemagyarázol valamit abba, amit írtam.

R_John · http://sardobalo.blog.hu 2009.01.10. 02:32:57

@calam: ez persze gofnak próbált menni, csak késő van