Kapcsolat


Friss topikok

Statisztikák

Címkék

alkotmány (20) állam (6) állambiztonság (10) állambiztonságis jelen (6) arab (9) atom (7) a mennyei birodalomban (6) bajnai gordon (10) biológia (13) bíróság (6) bkv (7) budapest (10) cigány (86) demokrácia (85) diszkrimináció (6) egyház (6) ensz (8) erkölcs (6) eu (27) európa (6) evolúció (9) fantasy (8) fidesz (148) foci (6) gay (17) gay pride (12) gáza (14) gazdaság (18) gyász (7) gyurcsány (49) hamasz (13) hitler (7) holokauszt (11) hülyeség (6) humor (9) index (10) internet (9) irán (21) iszlám (6) izrael (39) jézus (10) jobbik (73) jog (7) kádár (7) katolikus egyház (6) kdnp (10) keresztény (12) kereszténység (11) kína (11) kolbenheyer ír (162) kolbenheyer olvas (232) kommunizmus (14) közélet (9) közgazdaságtan (21) krimi (16) külpolitika (20) kultúra (24) liberalizmus (13) lmp (9) magyar (15) magyarország (140) magyar gárda (9) magyar hírlap (6) martin (6) mdf (12) meleg (12) mongol (18) mszp (62) náci (50) nacionalizmus (9) németország (10) nemzet (32) nemzetbiztonság (8) obama (21) oktatás (10) orbán (55) oroszország (7) összeesküvés (6) palesztin (15) politika (208) pszichológia (8) rasszizmus (19) regény (26) reggel (67) rendőr (7) rendszerváltás (24) rowling (6) rükverc (11) rukverc (15) sci fi (11) sólyom lászló (11) szabadság (17) szdsz (20) szeretet (6) szlovákia (11) társadalom (58) tech (7) terrorizmus (8) több fényt a kdnp be (8) történelem (139) tüntetés (6) usa (43) választások (34) választás 2010 (44) vallás (14) válság (10) varga e tamás (6) vendégpost (11) világ (14) voks10 (26) vona gábor (7) zene (12) zsidó (47) Címkefelhő

Designerünk

Száz vasútat, ezeret!

2009.01.09. 08:00 Vörös BLORóka

Száz vasútat, ezeret!
Csináljatok, csináljatok!
Hadd fussák be a világot,
Mint a testet az erek.

[…a teljes vers...]

Miért nem csináltatok
Eddig is már?... vas hiányzott?
Törjetek szét minden láncot,
Majd lesz elég vasatok.

Ma reggel irodalmi hangulatomban talált a Nap; Marhaságot, ezeret! Csináljatok, csináljatok! Persze tudom, hogy a MÁV-START Vasúti Személyszállító Zrt. menetrendjeivel foglalkozó szakemberek(?) már réges rég megfogadták eme sorok tanácsát.

Egyszer volt, hol nem volt, volt egyszer egy Stephenson nevű szegény bányász. Mikor a nyár elején megszületett második fia, még nem is sejthette, hogy a kis George mennyi társadalmi feszültséget fog közvetve okozni a 21. század Magyarországán.

Aztán szintén egy szép nyári napon, mintegy 87 évvel később, a Magyar Királyi Kormány megvásárolta a csődbement Magyar Északi Vasutat, és létrejött a Magyar Államvasutak nevű képződmény. (Ironikus, hogy a szabadságharcos Petőfi által istenített közlekedési módot ma tönkretenni készülő társaságot Ferenc Jóska hozatta létre. Az Apostol már akkor is sejthetett valamit…)

Egy szó mint száz, végül pontosan a 139-edik születésnapján széthasogatták eme nemes társaságot, és létrejött a hőn szeretett MÁV-START Zrt., amely átvette a személyszállítással kapcsolatos feladatokat, úgy, hogy a biztonság kedvéért a menetjegyen kívül semmilyen egyéb bevételi forrást nem hagytak neki (ha figyelmen kívül hagyjuk a mozdonyok időszakos külföldi bérbeadását). Kiadást persze rengeteget: fizetni kell a mozdonyok fenntartását (hopp, itt repült a bérbeadásból befolyó pénz), a kocsik karbantartását (mármint takarítását, mert lássuk be, ennél sokkal többet nem látunk rajtuk), a pályahasználatért a MÁV Zrt.-nek, és akkor még nem is beszéltünk a fejlesztésekről. 

Feladata a személyszállítással összefüggő szolgáltatások minőségének gyors javítása, ezen belül például az elővárosi közlekedés fejlesztése, az utazási szokásokhoz leginkább alkalmazkodó menetrend minél szélesebb körű bevezetése, a több pályaudvarunkon már nagy népszerűséggel üzemelő jegykiadó automaták további állomásokra telepítése, az utas-tájékoztatás javítása, s természetesen a személyszállítási járműpark korszerűsítése. 
A 62 milliárd forint tőkével és összességében mintegy 7200 fő munkavállalóval nemrég megalakult új társaság a Személyszállítási Üzletág dolgozóit, feladatait vette át. A MÁV-START Zrt. küldetése, hogy a rá bízott értékekkel gazdálkodva gondot fordítson a személyszállítás szolgáltatási színvonalát növelő fejlesztésekre, az ütemes menetrend kiterjesztésére, a gördülőállomány, a jegyárusítás korszerűsítésére és a vonatok tisztábbá, komfortosabbá tételére.

(http://www.mav.hu/mav/cegtortenet.php)

 

Humorosnak tűnhet, hogy a MÁV honlapján a mai napig ez szerepel, holott egész más „feladatokat” lát el az említett társaság…

A tisztánlátás elősegítése kedvéért egy-két példa: a Balatonakarattya - Budapest vonalon (a gyengébbek kedvéért, mint például a MS Word helyesírás-ellenőrzője, Balatonakarattya egy kisebb település, amely a Balaton északi partján futó vasútvonal első Balaton melletti települése, és az M7-es autópályától induló, az északi parton végigfutó 71-es főúton is az első falu) ugyan az eddigi 7 közvetlen vonatpár helyett csupán 3 közlekedik, de az átszállásos kapcsolatokkal együtt 11-ről 12-re nőtt a lehetőségek száma. Mégis az új menetrendben van, hogy 20 perccel kell többet várni az átszállásra, mint korábban. Ezen átszállások kijavítása nem lenne nehéz:

  1. A reggeli időszak egyik jó kapcsolata a 9719-es személy lenne (ez váltotta le a 9709-es gyorsot, ami 2 óra alatt ért fel a Délibe). Erről a vonatról nagyon rossz az átszállás, 30 percet kell várni Székesfehérváron a 4527-es személyre. Furcsa, hogy ezt megelőzően 4:48-tól 6:48-ig 30 percenként indulnak a személyvonatok, de éppen 7:18 maradt ki, ami pont csatlakozna a 7:17-kor beérkező vonathoz, és így a menetidő 2:36 helyett 2:11 lehetne, egy negyedórával rövidebb, és csak 10 perccel hosszabb, mint a mostani 9709-essel.
  2. A 9729-es személy 8:43-ra érkezik Fehérvárra, ahonnan ugyanabban a percben indul 909-es (Szombathelyről jövő) gyors. Ha a személy pár perccel előbb érkezne, akkor nagyon jó csatlakozása lenne, és 1:45 alatt lehetne Budapestre jutni.
  3. Hasonló a helyzet a 9715-ös személlyel. Ez 13:13-ra ér be Fehérvárra, ahonnan a 855-ös (Nagykanizsáról jövő) gyors 13:06-kor megy el. Ha a személy 10 perccel korábban közlekedne, akkor itt is csodálatos átszállási lehetőséget lehetne létrehozni, 2 órán belüli menetidővel.

(Ilyen, és hasonló példákból rengeteget lehet találni a kotottpalya.blog.hu-n, illetve kevésbé menetrendi jellegű problémákról a megintallunkvazze.blog.hu-n lehet tájékozódni.)

 

Felmerülhet minden józan emberben (és már eltelt egy hét, úgyhogy tegyük fel, idén már mindenkinek volt pár józan órája), hogy mégis kinek az érdekeit szolgálja az új menetrend. Az utasokét? Nem igazán (persze vannak olyan menetrendi változások, amelyek kifejezetten előnyösek, de ezeket jócskán felülmúlják számban az előnytelenek). A vasutasokét? Nem hiszem, akkor miért kellett volna az ünnepek alatt is sztrájkkal felhívniuk a figyelmet a problémáikra? Akkor talán a cég vezetőségének áll érdekében, hogy használhatatlan menetrendet készítsenek? Az első válaszom erre is nem lenne, de ki tudja. Jobb ötletem jelenleg nincs. Gondoljuk végig, kinek lenne érdeke, hogy tönkretegye a vasúti közlekedést? A Volán-lobbinak? Talán. Az olajcégeknek? Mindenképp. A románoknak? Kényelmes lenne, hiszen a vasútközlekedés tönkretételéért egyszer már  (némileg ugyan jogosan) őket okoltuk, de lássuk be, ezt nem lehet rájuk kenni.

Szerintetek ki húzódik a háttérben?

 UPDATE: akit kicsit mélyebben érdekel a vasút magyarországi jelentősége, annak melegen ajánlom Takács László közlekedésmérnök Indexen megjelent vasárnapi írását: Hogyan helyettesítsük a vasutat

3 komment

Címkék: magyarország máv sztrájk vasút máv start petőfi sándor george stephenson

A bejegyzés trackback címe:

https://sardobalo.blog.hu/api/trackback/id/tr52864976

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Lodovik Trema · http://lodovik.blog.hu 2009.01.09. 22:04:32

"Szerintetek ki húzódik a háttérben?"

Nem ki, hanem mi. Mérhetetlen inkompetencia.

Lodovik Trema · http://lodovik.blog.hu 2009.01.09. 22:50:17

A teljes versre mutato link nekem halott.:(

Ujabb egy evre elment a kedvem a kulturatol.

Vörös BLORóka · http://fulke.blog.hu 2009.01.09. 23:56:04

Most bűntudatom van. Mindazonáltal kijavítottam, fura, mert amikor beraktam még működött.