A legfrissebb cikkek

Nincs megjeleníthető elem

Kapcsolat


Friss topikok

Statisztikák

Címkék

alkotmány (20) állam (6) állambiztonság (10) állambiztonságis jelen (6) arab (9) atom (7) a mennyei birodalomban (6) bajnai gordon (10) biológia (16) bíróság (6) bkv (7) budapest (10) cigány (86) demokrácia (87) diszkrimináció (6) egyház (6) ensz (8) erkölcs (6) eu (28) európa (7) evolúció (10) fantasy (9) fasizmus (6) fidesz (148) foci (6) gay (17) gay pride (12) gáza (14) gazdaság (19) google (6) gyász (7) gyurcsány (49) hamasz (13) hitler (8) holokauszt (12) hülyeség (6) humor (9) index (10) internet (9) irán (21) iszlám (6) izrael (39) jared diamond (6) jézus (10) jobbik (73) jog (8) kádár (7) katolikus egyház (7) kdnp (10) keresztény (12) kereszténység (11) kína (11) kolbenheyer ír (162) kolbenheyer olvas (233) kommunizmus (14) környezetvédelem (6) közélet (9) közgazdaságtan (26) krimi (17) külpolitika (20) kultúra (25) liberalizmus (13) lmp (9) magyar (15) magyarország (140) magyar gárda (9) magyar hírlap (6) martin (6) mdf (12) meleg (13) mongol (18) mszp (62) náci (51) nacionalizmus (10) németország (11) nemzet (32) nemzetbiztonság (8) nyelvészet (6) obama (21) oktatás (11) orbán (56) oroszország (8) összeesküvés (6) őstörténet (6) palesztin (15) politika (215) pszichológia (14) rasszizmus (19) regény (27) reggel (67) rendőr (7) rendszerváltás (24) rowling (7) rukverc (15) rükverc (11) sci fi (11) sólyom lászló (11) szabadság (17) szdsz (20) szeretet (6) szlovákia (11) társadalom (69) tech (7) terrorizmus (8) több fényt a kdnp be (8) történelem (155) tudomány (8) tüntetés (6) usa (47) választások (34) választás 2010 (44) vallás (14) válság (11) varga e tamás (6) vendégpost (11) világ (14) voks10 (26) vona gábor (7) zene (12) zsidó (48) Címkefelhő

Designerünk

Legutolsó kommentek

Nincs megjeleníthető elem

Lemondani méltósággal?

2010.05.12. 06:00 Vörös BLORóka

Következzék egy részlet a bbc.co.uk egyik cikkéből, nyers fordításban:

Miután kiderült, hogy a tárgyalások kudarcot vallottak, Brown úr felajánlotta lemondását, és azt mondta, hogy sok siker kíván a következő miniszterelnöknek. 

A Downing street 10 előtt adott érzelmes lemondó nyilatkozatában Brown köszönetet mondott a személyzetnek, feleségének, Sarah-nak, és gyermekeiknek, akik csatlakoztak a párhoz, ahogy elhagyták a Buckingham Palotát. elindultak a Buckingham Palotába. [UPDATE: az eredeti szövegben eskü tegnap este még from volt és nem for... de lehet, hogy fáradt voltam. Köszönet Phxmike-nak az ellentmondás feltárásában]

Brown úr azt mondta "kiváltság volt szolgálni", hozzátéve: "Imádtam a munkát nem a presztízs, a címek és a ceremónia miatt - ezeket egyáltalán nem szerettem. Nem, én azért a lehetőségért szerettem ezt a munkát, amit megadott, hogy az általam szeretett országot korrektebbé, toleránsabbá, zöldebbé, demokratikusabbá, gazdagabbá és igazságosabbá - valóban nagyobb Britanniává tehettem. " 

Tisztelettel adózott a fegyveres erők bátorsága előtt is, hozzátéve: "Soha nem fogom elfelejteni mindazokat, akik meghaltak a hazáért, és akiket ma családjaik gyászolnak." 

Később megköszönte a Munkáspárt aktivistáinak és a parlamenti képviselőinek minden erőfeszítését, és azt mondta, a Munkáspárt választási teljesítménye "az én hibám, és egyedül az én hibám"

Főképp az utolsó mondatra hívnám fel a figyelmet: nálunk miért nem vállalja senki sem a felelősséget a baloldal történelmi kudarcáért? Miért nem mond le a bukott kormány emblematikus figurája minden pártbeli posztjáról? Miért írogat helyette mindenféle tanulmányokat, és próbál egy progresszív pártot maga köré építeni? Nálunk miért nincs egy csepp méltóság sem a bukott politikusokban?
 
Tudom, tudom. A demokrácia még új dolog nekünk, nekik már volt rá pár száz évük. Majd 2110-ben! ...

 

177 komment

Címkék: orbán gyurcsány demokrácia gordon brown választás 2010

A bejegyzés trackback címe:

https://sardobalo.blog.hu/api/trackback/id/tr751993898

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Bromwyn 2010.05.12. 11:48:22

Nem tudom, említette-e már más hozzászóló, de nem csak lemondani lehet úriember módjára.
David Cameron tegnapi beszédéből is tanulhatna minden friss győztes.
Én nem emlékszem, hogy Orbán Viktor valaha hasonlókat mondott volna.

"Before I talk about that new government, let me say something about the one that has just passed.

Compared with a decade ago, this country is more open at home and more compassionate abroad and that is something we should all be grateful for and on behalf of the whole country I'd like to pay tribute to the outgoing prime minister for his long record of dedicated public service."

Arrius (ex-Nathan D'Xantine) 2010.05.12. 11:48:33

@pg2: Dehogy csak...
Bár pont tegnap ingott meg az angolokba vetett hitem amikor szinte szóról szóra másolták, le a magyar politika egy elég undorító kliséjét.
(Miniszterelnök, akit nem választott meg az ország, jaajjj, jajjj).

A most leírtak fényében némileg visszatért a bizodalmam. Bennük.
A mieink meg úgy szarok, ahogy vannak.

Páneurópai Harci Kos 2010.05.12. 11:49:34

Nem olvastam végig a hozzászólásokat, majd később.
Node, amikor Orbán Viktor belebukott az előző választásba akkor nem mondott le, hogy most nyerjen. Úgyhogy miért kéne másnak lemondania?
Szerencse forgandó.

pg2 2010.05.12. 11:49:40

@l3v1: Pont ezzel van a baj. Amíg frontemberként van ott valaki, addig nem halljátok meg még az ellenzék értékelését sem (ugyebár a Fidesz-oldalon elhangzott az, hogy az egész MSZP a ciki), hanem mindent egy emberen próbáltok számonkérni. Az a minden meg leginkább a terüljasztalkám. Gyurcsány legnagyobb vétke, hogy nem tudta legyőzni, de legalább ráncba szedni az MSZP-t. Ha olyan szervezeti háttere lett volna, mint a Fidesz, lehet istenként néznél rá. Talán az sem véletlen, hogy Orbán már vagy 20 éve felismerte benne az (méltó?) ellenfelet...

Várúr 2010.05.12. 11:49:52

@intruderjani:
Komcsik megtanulhatnák a "Ződre van a rácsos (börtön)kapu festve" c. nótát is.

egerészölyv 2010.05.12. 11:50:47

@Bromwyn: talán ott a különbség, hogy efféléket a legkevésbé sem lehetett elmondani a mi elmúlt 8 évünkről...

Bromwyn 2010.05.12. 11:50:57

@Nathan D'Xantine:

Csak most látom, hogy megelőztél.

egerészölyv 2010.05.12. 11:52:03

@is: ne tévedj, ott csápol a Táncsics Alapítvány kurátori posztján. Ugyan miért annyira fontos az neki?

Bromwyn 2010.05.12. 11:53:14

@egerészölyv: (előrebocsátva, hogy ki nem állhatom az MSZP-t, soha nem is szavaztam rájuk) - komolyan gondolod, hogy egy úriemberhez méltó gesztus érdekében semmit nem lehetne találni, amit 8 év alatt jól csináltak?

Páneurópai Harci Kos 2010.05.12. 11:53:32

@Várúr: Nincsenek itt komcsik, még Abszurdistánban se nagyon, ha lettek volna, sokkal több börtön lenne, telve olyan alakkokkal mint pl te:)

egerészölyv 2010.05.12. 11:53:32

@Nathan D'Xantine: demokráciákban igenis van bizonyos legitimációs ereje, ha valakit közvetlenül a nép és nem valami pártmutyi választ meg.

Várúr 2010.05.12. 11:54:47

@fenehorizont:
Ez az orbánozás egyre viccesebb. Sem ballibék, sem a kommentársak egy része nem fogja fel, mennyire szánalmas, hogy képtelenek máshoz, mint Vityához és a Fideszhez viszonyítani. Elképesztő 5let és gondolatszegénység. Jó, hogy nem Haynauhoz viszonyulnak.

Várúr 2010.05.12. 11:55:49

@Páneurópai Harci Kos:
Hm.... téged nem küldenélek börtönbe, sokkal inkább elmeotthonba...

egerészölyv 2010.05.12. 11:56:25

@Bromwyn: azt gondolom, hogy egy ilyen félresikerült gesztus a Jobbik táborát hízlalná.
És bolgárúr hersegne rajta, "mekkora cinizmus az elmúlt 8 év eredményei közül éppen a 2003-mas tojáslágyító alprogramot megdicsérni".

egerészölyv 2010.05.12. 11:57:29

@Nathan D'Xantine: tetszett volna másképp szavazni.

Páneurópai Harci Kos 2010.05.12. 12:00:04

@Várúr: "
@Páneurópai Harci Kos:
Hm.... téged nem küldenélek börtönbe, sokkal inkább elmeotthonba... "
elhiszem hogy fáj a logikus gondolkodás neked, de megnyugtatlak a kommunizmus ha lett volna ténylegesen mostanában akkor egy csomó ember nem lenne a politikai palettán.

Lásd észak-korea és a politikai ellenzék, internetcenzúra és egyebek, hány bloggert tartóztattak le M.O-n? vittek börtönbe, táborba stb?

u.i. a hozzád hasonló fotelhuszároknak gőze sincs milyen az amikor tényleg kommunizmus van.
(szvsz igen szar)

ghalleck 2010.05.12. 12:04:25

Hogy miért nem? Hát talán ezért:

"Nem imádtam a munkát csak a presztízs, a címek és a ceremónia érdekeltek - ezeket nagyon szerettem. Nem azért a lehetőségért szerettem ezt a munkát, ami lehetőséget megadott, hogy az általam szeretett országot korrektebbé, toleránsabbá, zöldebbé, demokratikusabbá, gazdagabbá és igazságosabbá - valóban nagyobb Magyarországgá tehettem."

Ezt szerintem nagyon-nagyon sok kormányzati tisztviselő elmondhatná az előző ciklusból...

ben2 2010.05.12. 12:05:17

Egy politikusnak nem feltétlenül kell lemondania egy kudarc után. Minden alkalommal mérlegelnie kell, hogy lemondásával segít vagy árt-e az országnak, vagy a pártjának.
Gyurcsánynak is megvolt a mérlegelési lehetősége az öszödi beszéd és az azt követő önkormányzati választási bukta, vagy legkésőbb a kiütéses eredménnyel végződő népszavazás és a koalíció felbomlása után.
Ehhez képest a hatalomhoz való ragaszkodása mind az országnak, mind a pártjának rengeteget ártott, az ország romokban, az MSZP mélyponton.
Ha még az ilyen alapvető tények felismerése is gondot okoz a balosoknak, akkor az MSZP tényleg menthetetlen.

Arrius (ex-Nathan D'Xantine) 2010.05.12. 12:06:50

@egerészölyv:
Sem a magyar sem az angol alkotmány szerint nem választják a miniszterelnököt.

Arrius (ex-Nathan D'Xantine) 2010.05.12. 12:07:40

@Nathan D'Xantine:
Mármint az állampolgárok. Azok "csupán" a törvényhozásba küldenek képviselőket.

Arrius (ex-Nathan D'Xantine) 2010.05.12. 12:08:19

egerészölyv 2010.05.12. 11:57:29 @Nathan D'Xantine: tetszett volna másképp szavazni.

Mi van?

ghalleck 2010.05.12. 12:09:40

@Csigorin: Már nem kavar. Távozik. Bejelentette.

Mediacapa 2010.05.12. 12:10:28

Itt pedig David Cameron első szavai a kinevezés után a Downing street 10-hez érve. (saját fordítás):

"Mielőtt beszélek az új kormányról, engedjék meg, hogy szóljak pár szót az előzőről. Az egy évtizeddel ezelőtti helyzettel összehasonlítva az ország nyitottabb itthon és empatikusabb külföldön és ezért hálásnak kell lennünk. Az egész ország nevében szeretném tiszteletemet kifejezni a leköszönő miniszterelnöknek, aki hosszú ideig odaadóan állt a köz szolgálatában."

Politikai kultúra 2010 - sajnos nem Magyarországból...

Várúr 2010.05.12. 12:17:11

@Páneurópai Harci Kos:
Foglald el a helyed az elmegyógyban bátran, fotel van ott is... Amúgy egyetemista voltam a komcsi rendszerben, ki is rúgtak "uszításért", estin fejeztem be, stb... Egy írásomat az Egyetemi lapokban személyesen Lendvai eeetársnő cenzúrázta (ki)... Na, jobbulást.

stratez 2010.05.12. 12:18:23

Jellemző, hogy a maszoposoknak erről is Orbán ugrik be, Orbán nem bukott meg ciklus közben, csak úgy mellesleg. Többek között ezért is nem húz el a picsába Gyurcsány, mert még mindig van néhány fogyatékos, aki mentségeket keres neki, pedig egy szál sincs.

Várúr 2010.05.12. 12:19:33

@ben2:
A ballib szavazók esetleg menthetők. Hátha leporolják a jobbik eszüket (nem a Jobbikra gondolok, ott a szellemi tartalék nulla).

pg2 2010.05.12. 12:19:34

@Nathan D'Xantine: Angliában nincs alkotmány, a választásokat a választási törvény szabályozza. Amúgy stimt.

Dr Kangörény 2010.05.12. 12:19:42

"nálunk miért nem vállalja senki sem a felelősséget a baloldal történelmi kudarcáért? Miért nem mond le a bukott kormány emblematikus figurája minden pártbeli posztjáról? Miért írogat helyette mindenféle tanulmányokat, és próbál egy progresszív pártot maga köré építeni? Nálunk miért nincs egy csepp méltóság sem a bukott politikusokban?
"

Ezt miért nem írtad meg anno a jobboldalról?

Mintha ott lett volna egy vezér, aki több bukta után sem mondott le semmilyen pozíciójáról, nem vállalt semmiért felelősséget, és nem volt benne egy csepp méltóság sem.

Tessék ragaszkodni az erkölcsi elvekhez és azt számonkérni a másikon, amit számonkérünk az egyiken is.

És ennek nincs köze ahhoz, hogy orbán éppen választást nyert és még nincs is kormányon, ennek egyedül ahhoz a szemellenzőhöz van köze, aminek mostanában egyre többször tanúi vagyunk a jobboldalon.

(Pl. a milliárdosok kormánya után itt egy újabb kormány, amiben ugyanolyan milliárdosok lesznek, csak itt annyival furcsább a helyzet, hogy egy rendőrből-miniszterből lett milliárdos röpke 8 év alatt, ami minimum elég érdekes; nekem inkább gyanús)

Szűcslaci 2010.05.12. 12:19:49

Kommunista nem hibás.
Kommunista nem mond le.
Kommunista lelövi vagy megmérgezi a szülőanyját is.

Plagizáló+Asszonyverő+Gyilkos+Garázda=FideszMaffia 2010.05.12. 12:19:53

@Vörös BLORóka:

Lemondani méltósággal:

2002:

-Erzsébet híd lezárása
-választási csalás kiáltása
-felhívás a kormány teljes ellehetetlenítésére
-a magyar állampolgároknak a Hír TV megalapításával torz tükör tartása

2006:

-választási csalás kiáltása
-emberek utcára hívása
-polgári engedetlenségre buzdítás (úlezárások, ucai erőszak, adó be nem fizetése)
-MTV székház felgyújtása
-a kormány utcáról való fenyegetése (72 órás ultimátum, képviselők és bírók nevei és személyes adatai a gerilla lapokban)
-polgárháborúra való buzdítás (okt 23, márc 13 stb.)

Nem tudom érzed e a kontrasztot drága picsanyaló barátom.

Arrius (ex-Nathan D'Xantine) 2010.05.12. 12:21:30

@pg2:
Tudtam, hogy valaki előjön ezzel.
Angliában VAN alkotmány. Csak éppen történeti.
A választásokat nálunk is a választási törvény szabályozza.

Arrius (ex-Nathan D'Xantine) 2010.05.12. 12:23:31

@tróger.gyerek:
Bár úgy általában OK, de azért annyit megjegyeznék, hogy azért mert a másik tükör mást mutat, nem okvetlenül az torzít(csak).

harcigolya 2010.05.12. 12:33:53

G. Brown elvileg egy erőszakos állat, aki az utolsó pillanatig ragaszkodott a hatalomhoz, és amikor elérkezett arra a pontra, hogy lám nincs tovább, már bukott pozícióból így "búcsúzott", hátha. Persze, fejlettebb politikai kultúra, de a magyar helyzettel így explicit párhuzamba állítani nem kellene. Nem ezt kellene.

Ott is elbaszták a választásokat, sorok álltak, ráadásuk ott nem is szavazhattak az illetők. Azt nézd meg inkább hogy azt hogyan intézték.

tölgyes 2010.05.12. 12:33:59

@is: És vállalta a felelősséget?? MIben nyilvánult meg a felelősségvállalása??

Orbán a magyar nép ópiuma! 2010.05.12. 12:48:35

Hát igen, szégyen, hogy nem mond le valaki, ha egyszer megbukott.
No de ha kétszer??? (2002, 2006)

csárli hárper 2010.05.12. 12:51:23

nem, nem, rosszul látjátok,csak a baloldalon lehet bukni,a jobboldal "éppenhogyveszít" "elcsalták" "a haza nem lehet ellenzékben"stb.stb.stb.szánalmas......

Netuddki. 2010.05.12. 12:53:13

Azt kihagytad, hogy összefogást ajánlott a pártoskodás helyett.

Na mindegy, nálunk meg lehet újra miniszterelnök egy bukott politikus...

mucsai 2010.05.12. 12:56:25

@tróger.gyerek: Nagyon találó a neved. És még ostoba is vagy, meg hazudsz és csúsztatsz.

Bambano 2010.05.12. 13:00:37

Nem kicsit ostobácska poszt, hanem nagyon... Az mdf, az mszp és az szdsz elnökei is lemondtak, fletóra történik célzás, ő már régen lemondott, gordon meg előre szólt, hogy nála véges az intervallum.

Mesterházy értelemszerűen nem mond le, mivel ő csak a választások idejére megválasztott bohóc, neki a buktában kevesebb szerepe van, mint a nagyoknak.

Az csak a jobb oldalon lehetséges, hogy két buktás választás után is vezér maradhat valaki, viktor nagyon megköszönheti az őszödi beszédet fletónak, mert ha az nincs, akkor már rég nem lenne pártvezér.

dusomoja 2010.05.12. 13:07:02

@Vörös BLORóka: Te hülye vagy? Orbánt nem az elbaszott dolgok miatt váltotta le a nép (a brit választásokon mértnél sokkal kevesebbel, mondhatni minimális szavazatkülönbséggel a szocik javára) hanem a túlzásba vitt szimbolikus politizálás és az elképesztő ballib médiakampány miatt. Brown egyszerűen elszúrt egy csomó dolgot,valamnt nyögte a Blair-fél iraqi átkot (na az meg, mármint Tonz, egy Gyurcsány formátumú hazudozó és küldetéstudatos fickó volt). Arról nem is szólva, hogy Brown mindig másodhegedűs volt amúgy, csak kényszerből lett Labor főnök jobb híján. Hát náluk se nagy a felhozatal utánpótlásból...

wice 2010.05.12. 13:07:05

jaja, nyugaton bezzeg minden jobb. kiveve, hogy:

1. az, h "az én hibám, és egyedül az én hibám", itt egy sima udvariassagi formula, es arrafele ezzel mindenki tisztaban is van, ahogy azzal is, h elsosorban tony blair korabbi politikaja az oka annak, h a munkaspart most vesztett (ahhoz kepest egyebkent nem is tul sokkal). ezzel szemben ha egy magyar politikusnak eszebe jutna ilyet mondani, onnantol kezdve mindenki ugy kezelne, mint a leprast, hiszen "o maga mondta, h az egesz az o hibaja".

2. gyurcsany esetet gordon browneval osszehasonlitani teljesseggel ertelmetlen. ha mar vkivel ossze akarod hasonlitani, akkor javaslom tony blairt, aki koromszakadtaig ragaszkodott a poziciojahoz, azutan is, h kiderult, az iraki haboruban valo reszvetelt tudatosan koholt vadakra alapozta.

Kopi3.14 2010.05.12. 13:07:54

@DominoFX: Mert a FIDESZ roszabbul élünk mint négy éve, lesz tizennegyedik havi nyugdíj ígérete nem demagóg hazugság volt? Nem az MSZP hazudott kisebbet 2006-ban?

Kopi3.14 2010.05.12. 13:12:49

@ben2: nem Gyurcsány ártott a pártnak, hanem önnön maga. Akik miatt kellett az öszödi beszéd, olyan hangnemben, amilyenben, akik miatt nem lehetett egyetlen refomrtervezetet sem értelmesen megvitatni, végiggondolni, akik miatt hetente kellet új ötlekkel elöállni, hátha valami az ö négy elemi-három elsö, egy második- szintü agyuknak is elfogadható. karsai és co. meg lendvai és co.

Kopi3.14 2010.05.12. 13:14:27

@dusomoja: szimbolikus politizálás volt az orbánbányák, az esüthajó és társai is? A hosszú byteok éjszakája is? torgyrgyándoktor ámokfutása a mezögazdaságban is?

Arrius (ex-Nathan D'Xantine) 2010.05.12. 13:20:34

@kovi1970:
Máshol is lehet.
Churchill esete elég szép példa a bukott politikus(többszöri) visszatérésének.

Neo07 2010.05.12. 13:20:35

@Páneurópai Harci Kos:

Észak-Korea hogy jön ide?! Ott totális sztálinizmus van, ne ahhoz viszonyíts! Inkább Fehéroroszországot nézd, és azt, hogy hogy jutottak idáig. Ott már visznek el bloggereket... Nálunk is bekövetkezett volna ez a fázis, ha nem ilyen szerencsésen alakultak volna a dolgok...

Inkább úgy nézd, hogy szemkilövetés nem európai, hanem sokkal inkább közel-keleti és latin-amerikai stílus! Fejlett demokráciákban el tudnád képzelni, hogy egy családos, kisgyermekes tömegbe könnygázgránátot lőjenek? Amelyik hatalom azt meg meri tenni, hogy a saját választópolgárai közé lövet, az többé nem demokratikus! Hónapokig vegzálták az embereket, ha tüntetni merészeltek, meggátolva az embereket az alkotmányos joguk gyakorlásában! És most ne jöjjön senki a székházgyújtogatókkal, mert azok egyszerű felbérelt futballhuligánok voltak! Szántszándékkal hagyták őket tombolni, ez teljesen nyilvánvaló!

Választási csalás: akkor lehetséges ilyet csinálni, és különösen akkor van "értelme", mikor csak pár százalékos különbségek vannak. Utólag talán jobb is, hogy így történt, különben sosem jöttünk volna rá az mszp igazi természetére...

1x1 2010.05.12. 13:21:19

Minél keletebbre megyünk Európában, annál gyakoribb, hogy ugyan azok a politikusok forognak körbe-körbe, más - más koalíciók élén, ez nem magyar jelenség.
A leginkább hajmeresztő az volt, hogy az öszödi beszéd kiszivárgása (sokan hajlamosak utólag úgy beállítani, mintha kiállt volna vele a nyilvánosság elé :D) után nem mondott le azonnal.
Külföldi ismerőseim egyszerűen nem értették, hogyan lehetséges ez, de megmondom őszintén én sem. Szerintem ennél jobban nem sok minden ártott a magyar politikai etikának: felhatalmazás arra, hogy mindent lehet.

brazileiro 2010.05.12. 13:25:12

@wice:

Jaja, ezért mondott végül le Blair, mert körömszakadtáig ragaszkodott...

Egyébként torz dolog országok részleteit összehasonlítani az egész helyett. Brown távozása pont annyiban különbözik a magyar kultúrától, mint Cameron belépője. Aki, ugye, meleg szavakkal méltatta Brown-t (aki nem nyert egyszer sem választást miniszterelnökjelöltként). Bár Orbán még méltathatja meleg szavakkal Bajnait :-)

egerészölyv 2010.05.12. 13:28:41

@1x1: én meggyőződéses szocialista voltam és vagyok, mindig is rájuk szavaztam, de én is furcsálltam, hogy Gyurcsány nem mondott le az őszödi botrányt követően, lehetőleg még azon a szent vasárnapon.

egerészölyv 2010.05.12. 13:29:35

@brazileiro: érdekes tréfa, ha Blair nem mond le - több kuka lángolt volna Londonban egyedül, mint az egész Andrássy úton.

brazileiro 2010.05.12. 13:35:49

"több kuka lángolt volna Londonban egyedül, mint az egész Andrássy úton."

Bocs, de ez a mondat magyarul azt jelenti, hogy az Andrássy út nagyobb, mint London...

Kopi3.14 2010.05.12. 13:36:43

@egerészölyv: szerintem pont a pártot kellett volna lemondatni mögüle-mert ö nem baloldali politikus, az egyértelmü, s így egy tényleg népköztársaság mentalitású párttal maga mögött láttuk mire képes.

Mj · http://www.archiregnum.blog.hu 2010.05.12. 13:43:58

Az még hagyján, hogy valaki szerint nem Teleki, hanem Bethlen tartotta a fejéhez a revolvert, amikor látta a bukást, de hogy ennyi ember képes legyen összemosni a közérdekű adatok választás miatti eltitkolását, a hazudozást, a trükkök százait, az elkúrást és a hitelesség elvesztését a választás elvesztésével... Hát gratulálok. Gyurcsánynál egyszerűen nincs épeszű mentség, de úgy látszik, tényleg mindig van lejjebb az MSZP háza tájánál.

Balance Of Power 2010.05.12. 13:45:01

@Rotfuchs: JAJJAJJAJJJ, igaz igaz igaz! En kerek elnezest, egyuttal lehuzom magam a klotyon.

Mj · http://www.archiregnum.blog.hu 2010.05.12. 13:49:48

@Balance Of Power:

Amúgy Bethlen Istvánnak sem jutott jobb sors, illegalitásba vonulva még megérte '45-öt, és kivitték a szovjetek. Kint is halt meg egy kórházban.

Balance Of Power 2010.05.12. 13:53:07

@1x1: Na igen, a Magyarorszag irant erdeklodo kulfoldiekkel mindig tanulsagos beszelgetni. Es tenyleg nem ertik. Mi pedig ertjuk, hogy mit nem ertenek :)

jeremyclarkson · http://progressziv.blog.hu/ 2010.05.12. 13:55:35

Tezsvéreim a mindenkori kormányban!
ki mondta, hogy Magyarországon demokrácia van?
Jogrendük igen, mentalitásunk balkáni.Márpedig demokrácia, demokraták nélkül nehezen képzelhető el.
ezért ne csodálkozzatok se a jobb, se a bal oldal méltatlan viselkedésén. ők a régi mentalitás gyermekei, nekik minden "jár", erről lemondani veszteség.

Balance Of Power 2010.05.12. 13:57:58

@Mj: Na igen. Es a mai vilagban termeszetesen senki nem varja Gusanyitol, se Demszkytol, hogy kovessek Teleki peldajat, csak szimbolikusan. Meg Megyo is elkesett a lemondassal, pedig o megtette.
De ugyanez ervenyes a tobbi, nem politikus ugynokos sztorira is: az altalam amugy nagy muvesznek tartott Szabo Istvan is elkezdett osszevissza beszelni, hogy az nem igy volt meg nem ugy volt. Nem egyszerubb azt mondani, hogy igen hibaztam, igen fasz vagyok, most elhuzok a verbe egy darabig.

miskagyerek 2010.05.12. 14:07:17

Nagy tévedés a gyurcsányi "küldetéstudatot" komolyan venni. Hatalomvággyal ágyba bújt anyagi kapzsiság, sajnos a többségnél ez a tünet egyszerű leírása. Nem hisznek ezek semmi efféle magasztosan naiv dolgokat, annál valamivel több agysejtjük van. Korlátlanul gátlástalan törekvésük következetesen a saját gyarapodásukra koncentrál. A felvett pózoló, kezdettől fogva undorító előadásmódtól a szakértelem minden jelét nélkülöző tetteikig mindenhol ez a magatartás érhető tetten.
Naivitás a jelenkor magyar politikusaitól az angol példához hasonló elegáns gesztust várni. (ne legyen illúziónk, az angolok sem fotoszintézissel élnek)

Az igazi Sipi - Citizen of European Union (törölt) · http://www.youtube.com/results?search_query=ud+zrt 2010.05.12. 14:07:32

"Nálunk miért nincs egy csepp méltóság sem a bukott politikusokban?"

mert kozulunk valoak. es mi valasztottuk meg oket. ok az elitunk. a legjobbjaink.

es pontosan ennyit er a borunk.

miert nem mond le ~700.000 kamurokkantnyugdijas a koltsegvetes meglopasarol? mikor mond le 2 millio ember a mindennapos kis lopasokrol, adocsalasokrol, kozlekedesi eszkozokon bliccelesrol? mikor mondanak le az orvosok a halapenzrol? mikor fog az egyszeri allampolgar lemondani a rendorok korrumpalasi lehetosegerol ha kozuti szabalysertest kovet el?

na majd utana a politikusok is lemondanak.
mart ha majd abbol a nemzedokbol lesz politikus, akik mar gerincesnek erzik magukat annyira, hogy lemondjanak az altalam fent felsoroltakrol es utana politikus lesz beloluk...

es mielott jonnenek az "azert van igy, mert.." vagy "igen de a masikok is.." kommentek elore szolok, hogy ezekkel a megmagyarazasokkal es kifogasokkal csak tovabb nyujtjuk a szarfaszuak mandatumat...

alessandri 2010.05.12. 14:44:31

Miért nem zavarja egyetlen fideszes pszihopatát sem,az a tény hogy az mszp minden alkalommal udvariasan, a gyözőnek gratulálva, segítőkészen adta át a hatalmat míg orbán mindent megtett, hogy az országot anarchiába, polgárháborúba sodorja. Ezt minden ország alkotmánya hazaárulásnak nevezi és főbelövéssel jutalmazza.

Ízisz, a macska 2010.05.12. 14:55:46

@Várúr: nem látok ebben semmi szánalmasat! Ha a posztban Haynaut említik, akkor nyilván arról szólnak a kommentek, de a poszt arról szól, hogy miért nem vállalja a BALOLDAL a felelősséget a kudarcaiért.
Ezzel azt állítja, hogy a jobboldal vállalja.
Hát egy nagy szart drága barátom!

Vörös BLORóka · http://fulke.blog.hu 2010.05.12. 15:17:24

@Ízisz, a macska: Ha elolvastad volna a poszt utolsó linkjét, akkor megértenéd, hogy csak a képzeleted játszik veled. Mint ahogy korábbi kommentemben is kifejtettem (vissza lehet keresni), nem a baloldalt kívánom ostorozni, a megjegyzés mindkét oldalra érvényes, különösképp a mindenki által oly nagyra tartott leendő miniszterelnökre is.
@tróger.gyerek: Nem tudom, hogy csak azért, mert nem olvasod el, vagy nem érted meg a posztot, miért érzed magad feljogosítva arra, hogy "picsanyaló barátomnak" szólíts. A fentebbi válaszom az egyiptomi istennőnek érvényes rád is: kérlek olvasd el az utolsó linket tartalmazó mondatot, nyomj rá a linkre, olvasd el azt is. Ha még mindig nem érted meg, hogy csak beleképzeled a posztba azt, hogy a baloldalt pécézi ki, akkor nem tudok segíteni. Ja és természetesen nem vagyok a barátod, szíveskedj ettől a megszólítástól is tartózkodni. Ha továbbra is érvelési és szövegértési képességedet ilyen "jól" fitogtatod, nem is leszek soha.

TROLL 2010.05.12. 16:31:54

@intruderjani: Te egy akkora barom vagy, hogy belőled a fidesznek is csak a szavazatod kellett, de ha ismernének, megkértek volna, hogy szavazz inkább a szocialistákra. Gyere inkább tapossunk együtt virágot!

TROLL 2010.05.12. 16:40:26

Akkora a sötétség itt a fejekben baloldalon, jobboldalon hogy.. gyertek gyerekek tágas a barlangom, egy egy bunkó is jut mindenkinek hehehe

nem nemsiker_s 2010.05.12. 17:21:44

@alessandri:
"Miért nem zavarja egyetlen fideszes pszihopatát sem,az a tény hogy az mszp minden alkalommal udvariasan, a gyözőnek gratulálva, segítőkészen adta át a hatalmat míg orbán mindent megtett, hogy az országot anarchiába, polgárháborúba sodorja. Ezt minden ország alkotmánya hazaárulásnak nevezi és főbelövéssel jutalmazza."

Látom nálad gondok vannak a memóriával. Nem a Fidesz sodorta polgárháború közeli állapotba az országot, hanem épp a maszop a hazudozásaival, és a felelőtlen gazdaságpolitikát valamint annak káros folyományát letagadó igérgetéseivel.

A Fidesz ennek káttán mit mondott volna?
Emberek igaz hogy hazudozással nyert ellenfelünk választást, de ti azért csak maradjatok nyugodtan, a Maszopnak meg gratulálunk, és nem haragszunk, hogy faulttal győzött, sőt mostantól minden eszközzel segítünk ennek az elvtelen bandának, hogy egy esetleges számukra (a segítségünkkel) sikeres négy év után megint őket válasszák meg, és újra gratulálhassunk.
Figyu, egy műtét mindíg fájdalmas, és itt nincs még fájdalom csillapítás sem.
Ez a négy év fájdalmas volt, mert egy bizalmatlanságtól fuldokló tehetetlen kormányunk volt, aki ennek ellenére, öszöd után sem volt hajlandó lemondani, inkább végigbukdácsolta, a 4 évet, még annak árán is, hogy az országnak ez volt a legrosszabb forgatókönyv.
De a 2/3 tudatában már azt lehet mondani, megérte.
A daganatot eltávolítottuk, én azonban nem lettem egészen nyugodt, még egy kis kemoterápia azért a biztonság kedvéért kéne. Mert bizony azt mondom, eza fajta politikai elit, akik az elmúlt 8 évben itt kormányoztak bizony daganat volt, a rosszabbik fajtából.

Mj · http://www.archiregnum.blog.hu 2010.05.12. 20:56:05

@Balance Of Power:

A legtisztább mindig az azonnali belátás, mellesleg egészségesebb is, mert nem lesz tőle gyomorfekélyed.:) Csak hát ugye a politikusiskola elemi első osztálya ott kezdődik, hogy "Az nem úgy volt, áh, én sosem".:-/ Mindez pitiáner dolgoknál is, ahol sokkal kevesebbet veszítesz, ha rögtön bevallod, hogy bunkó voltál, mintha körömszakadtáig tagadsz:

www.blikk.hu/blikk_aktualis/20080926/lebukott_tilosban_cigizett_a_kepviselo/

Mj · http://www.archiregnum.blog.hu 2010.05.12. 20:58:29

@miskagyerek:

Nem tudhatjuk, hogy Fletó mit hisz, de az biztos, hogy az ő helyében én mindenképp megpróbálnám elhinni, amit mondok, mert így legalább kevésbé leszek önképzavaros, meg tudom magam áltatni is, hogy mennyire egy arany ember vagyok.:) (Így is van neki elég pszichés problémája.:P)

Mj · http://www.archiregnum.blog.hu 2010.05.12. 21:04:04

@az igazi Sipi:

Pont az a baj, hogy a tisztességes emberek undorodnának politikusnak menni. (Hála Istennek ismerek egy kivételt, aki ráadásul most államtitkár lesz.:)) Na róluk senki sem beszél, hiszen észre sem veszed, hogy mindig rendesen megveszik a bérletet, nem csalnak adót, és inkább a piroson sem mennek át kocsival. Viszont csöndes, pontos, tisztességes munka helyett mások miatt panaszkodni magyar betegség.:(

Mj · http://www.archiregnum.blog.hu 2010.05.12. 21:06:44

@alessandri:

Szerintem ne emiatt kérj bocsánatot.:P Úgy viselkedsz, mintha nem démonizálná a baloldali "értelmiség" Orbán Viktort már '98 óta. Szerencsétlenek, teljesen kétségbe esnének, ha OV hirtelen eltűnne a palettáról, mert rögtön megszűnik a gyűlölet összetartó ereje, ami a baloldal düledező falait még valahogy egyben tartja.:)

Sólyom Bátor 2010.05.12. 21:06:57

Tényleg nem látja senki, hogy Gyurcsány-nak azért alapvetően igaza volt és most is van? Igazat mondott Öszödön, hogy eddig senki semmit sem (reform, ez-az) nem csinált, és ők sem (bár, akkor még eléggé friss miniszterelnök volt). Igaza van most, hogy az MSZP beszari politikája vezetett a bukáshoz. Az, hogy a reformszerű változások élére SZDSZ-es politikusokat engedtek, azok faszával kezdték verni a csalánt, majd amikor már túl sokan sipákoltak az országban (tüntetések), akkor visszalépegetett. Így történt, és ezzel nem futtatni akarom Gyurcsányt, mert összességében nálam nem üti meg a felelős államvezetői szintet, de ami igaz, az igaz.

Mj · http://www.archiregnum.blog.hu 2010.05.12. 21:19:34

@Sólyom Bátor:

Őszöddel kapcsolatban elsősorban nem az igazmondás, hanem a lebukás és a hazugság szót érdemes megjegyezni, mivel dehogyis akarta ő nekünk elmondani azt, amit az elvtársaknak, másrészt benne volt az is, hogy hazudott azért, hogy a hatalmat megtarthassa. Veres kollégája ennek érdekében még közérdekű adatokat sem hozott nyilvánosságra. (A beszéddel kapcsolatban a félelmetes az, hogy a hanganyagokért akkor felelős Juhász Ferenc először nem is tudta, hogy melyik beszédről is van szó. Te jó ég, mik lehetnek még azokon a felvételeken, amikről nem is tudunk!) Szóval a bukás kezdete az volt, hogy tudatosan hazudott egy egész országnak, a tüntetésekre empátia helyett cinikusan reagált - október 23-án ráadásul politikai alapon verette szét a békés tömeget is -, utána olyan reformnak átnevezett megszorításokat akart keresztülverni a társadalmon, amikről senkivel sem egyeztetett, majd amikor kiderült, hogy egy nép ellenében nem lehet kormányozni, jött az ötletelés. Ráadásul még azt is elkúrta, hogy a "válság szele sem fog minket érinteni", de a szarlapátolást inkább meghagyta Bajnainak, nehogy már mások buktassák meg, amikor önként is lemondhat. A végére meg maradtak a korrupciós ügyek.

Sólyom Bátor 2010.05.12. 21:41:16

@Mj: Akkor azért abban igaza lehetett (és volt), hogy senki előtte nem csinált semmit, és abban is, hogy az MSZP frakció szarjancsi volt ebben a történetben.
Csak ennyit állítottam és ezt egyelőre tartom, mert ehhez nem szóltál hozzá.

Mj · http://www.archiregnum.blog.hu 2010.05.12. 22:24:14

@Sólyom Bátor:

Azt mondta, hogy ő (nyilván a kollégákkal együtt) nem csinált semmit, maximum trükkök százaival hitette el, hogy éppen kormányzást művel. A frakciót egy pillanatig nem fogom mentegetni, hiszen bizalmat szavaztak neki a nagy böszmeség után is, aztán most le is nyelette velük az ország, amit főztek.:P

Ízisz, a macska 2010.05.12. 22:33:06

@Vörös BLORóka: ha elolvastam volna a linket. De nem olvastam el, hanem a posztot olvastam, abban pedig annyira a baloldalról van szó, hogy jobban már nem is lehet.
Nem elég pártatlannak látszani akarni, annak is kellene lenni.

Vörös BLORóka · http://fulke.blog.hu 2010.05.12. 23:50:57

@Ízisz, a macska: Azt nehéz megérteni gondolom, hogy nekem nem a magyar baloldallal van problémám, hanem konkrétan a Gyurcsánnyal, konkrétan az Orbánnal.

A posztban 4 kérdő mondat van, vegyük őket sorra. Az első az egyetlen, amelyben a baloldalról beszélek. A másodikban általánosan a bukott miniszterelnökökről. A harmadikban konkrétan Gyurcsányról. A negyedikben általánosan a bukott miniszterelnökökről, konkrétan Orbán nevét jelölve.
Az, hogy a linket meg sem nézed, egy dolog. Másik, hogy akkor miért hiszed azt, hogy tudod, miről szól a poszt. A harmadik, hogy miért állsz neki osztani engem, amikor nem ismersz, és még a fáradtságot sem veszed, hogy megértsd a posztom indítékát és célját, vagy a neked írt kommentem jelentését.

Sólyom Bátor 2010.05.13. 06:53:18

@Mj: Abban a két dologban, amit említettem, igaza van, volt. Ennyit állítottam, nem azt, hogy nagy államférfi. És ezt nem cáfoltad,

Mj · http://www.archiregnum.blog.hu 2010.05.13. 14:25:24

@Sólyom Bátor:

Azt állítottad, hogy senki előtte nem csinált semmit, és ebben igaza volt. (Eltekintve attól, hogy ez az állítás csak akkor lehet igaz, ha mind a két eleme igaz, én inkább a gyakorlati oldaláról fogom meg.) Ez azért hamis állítás, mert 2002-től 2004-ig Megyóék valóban megpróbáltak kormányozni, a legnépszerűbb intézkedésük például a közszférában dolgozók béremelése volt. Ferenc testvér viszont hiába vette át a stafétabotot, na pont ő volt az, aki nem csinált semmit, és ő ezt vallotta be az elvtársainak.
A másik állítás valóságtartalma mindenképpen 100% körül mozoghat, hiszen az MSZP magának csinálta a bajt. Hogy konkrétan vállalták a figurát akkor is, amikor vállalhatatlanná vált, az legalábbis mindent eldönt.

Sólyom Bátor 2010.05.13. 16:38:39

@Mj: Valódi intézkedésre gondolok. Az általad említett emelés inkább propaganda , ennek megfelelően a magyar válság egyik előzménye. Én nem dicsérném. Amit nem csináltak, az a tényleges átalakítások az államszervezeti rendszerben (egészségügy, sajtóügy, reformok).

Mj · http://www.archiregnum.blog.hu 2010.05.13. 17:50:58

@Sólyom Bátor:

Na most hogy különítjük el a "valamit tenni" és a "semmit sem tenni" fogalmakat akkor, ha ezeket a kategóriákat ki-ki szubjektív megítélésére bízzuk? Egyébként én nem dicsértem, azt állítottam, hogy a Medgyessy-kormány tett valamit, és ezek között a legnépszerűbb a közszférában dolgozók béremelése volt. Én ezt egyébként vegyesen ítélem meg, mert egyrészt én is pedagógusnak készülök, ezért tudom, hogy vagy elhivatottságból, vagy lúzerségből tanár valaki. Márpedig így nem fogjuk tudni visszaépíteni az országunk egyik legütőképesebb forrását, a szellemi tőkét. Másrészt csak akkor lehet béreket emelni, ha ezt elbírja a gazdaság, de hosszú távon, már az elejétől osztogatni semmiképpen sem lehet. A reformok '90 óta váratnak magukra, úgyhogy erről gyakorlatilag mindegyik kormány tehet.

Sólyom Bátor 2010.05.13. 18:39:30

@Mj: Erről, az utolsó mondatodról beszélek. Mindenki verte a faszt, meg választások előtt a pénzt, majd szopott kicsit eleinte a következő, aki szintén intézkedéseknek látszó semmittevést végzett, demagóg gesztusokat tett, és Gyurcsány erről beszélt. Ha az egész beszédet olvastad, akkor világos ez is, az is, hogy az első valódi politikusi megnyilvánulás volt. (Nem mintha ez Gyurcsány érdeme lenne, mert ezt nem a sajtónak, nem a közvéleménynek szánták.) Azonban állításai pontosak, igazak, önkritikusak.

Mj · http://www.archiregnum.blog.hu 2010.05.14. 01:28:06

@Sólyom Bátor:

Gyurcsány Ferenc elsősorban magukat minősítette, tehát ebben a tekintetben önkritikus volt. (Aztán persze kenegette volna szét a felelősséget.) Viszont az önkritikáját megsütheti, hiszen az önmaga által megfogalmazott hibáknál százszor súlyosabbakat követett el később.

Sólyom Bátor 2010.05.15. 22:04:32

@Mj: Ha abban megegyezhetünk, hogy ez a két kijelentése igaz volt, akkor a vita részemről le van zárva. Nagyon nem érdekel Gyurcsány. Ezt gondolom róla (és a többiről):
lehetmaskentpkerdojel.blog.hu/2010/03/28/arcok_es_jellemek_a_politikaban

Mj · http://www.archiregnum.blog.hu 2010.05.15. 22:32:41

@Sólyom Bátor:

A blogodban azt írod, hogy jól irányíthatta volna az országot, ha ebben partnere a pártja. Te itt milyen intézkedésekre, elképzelésekre gondolsz? (A többibe nem kötök bele, mert túl hosszúra nyúlna. Azonban a Civil Mozgalomról naivitás azt gondolni, hogy nem a pénzre hajtanak oltári nagy lózungok bedobásával.)

Sólyom Bátor 2010.05.16. 09:48:24

@Mj: Egészségügy rendbetételének elkezdése, átalakításának kidolgozása egy olyan dolog volt, amit legalább elkezdtek. És ebbe nem is saját gyávaságuk, hanem az alkotmánybíróság döbbenetes pártossága akadályozta meg őket.

Mj · http://www.archiregnum.blog.hu 2010.05.16. 19:28:22

@Sólyom Bátor:

Szerinted a Molnár Lajos-féle átalakítás használt volna az ország egészségügyének? Nincs több kérdésem.:-/

Sólyom Bátor 2010.05.16. 19:32:55

@Mj: Ezeket az átalakításokat most sem úszhatjuk meg. Ha a Fidesz valaki, akkor nekimegy a feladatnak, ha szarjancsi, akkor megint ellébecolnak egy kis időt semmittevéssel.

Mj · http://www.archiregnum.blog.hu 2010.05.17. 01:47:40

@Sólyom Bátor:

Átalakítani hála Istennek nem csak egyféleképpen lehet.

Tóth Jocó 2010.05.29. 14:09:31

@Bromwyn: Jobb is, hogy nem mondott ilyet, mert az oltári nagy hazugság lett volna!

Sólyom Bátor 2010.05.29. 19:19:33

@Mj: Nem egyféleképpen, de el kell kezdeni, és bárhogy is, ha valami nagyon népszerűtlen, akkor kezdődött el a változás. (Még az sem forradalom, persze, vagy mi a szösz, csak átalakítása annak, amit még mindenki elfelejtett átalakítani, és éppen azért, mert ez népszerűtlen dolog. No, vajon, a Fidesz megteszi-e?

Mj · http://www.archiregnum.blog.hu 2010.05.30. 23:55:17

@Sólyom Bátor:

Szerintem a változás pont azzal kezdődött, hogy nem akartuk, hogy egy hazugsággal hatalmát megtartó kormány a fejünk fölött döntsön olyan nagy horderejű átalakításokról, amik még rosszabb rendszereket hoztak volna létre a mostaniaknál is. (Itt nemcsak a 2008. március 9-iki népszavazásra gondolok, hanem az őszödi beszéd utáni tüntetésektől keltezem a folyamatot.) Áprilisban viszont teljesen legitim felhatalmazást kapott az átalakításokra a mostani kormány, úgyhogy az érdemi változás 2010-től kezdődhet el.

Sólyom Bátor 2010.05.31. 15:23:47

@Mj: Ezt a két harmadot ilyen jellegű felhatalmazásnak értelmezni teljes képzavar. Jogilag mindent megtehetnek, amit nem tilos, de ez a szavazás annak belátása volt, hogy senkire nem lehet szavazni, akkor próbálja meg a legnagyobb szájú. Szerintem.

Mj · http://www.archiregnum.blog.hu 2010.05.31. 17:40:43

@Sólyom Bátor:

Amíg nem lesznek tiltakozások a tovább nem halogatható átalakításokkor, addig bizony annak kell tartanunk a felhatalmazást, aminek látszik: a változás akarásának.
A legnagyobb szájú jelző egyébként is inkább a Jobbikra illik, és rájuk tényleg sokan szavaztak protestből.

Sólyom Bátor 2010.05.31. 22:47:50

@Mj: Ebben igazat kell adjak, amíg nem tesznek kárt, addig nagyon nem járhat senki szája, mert el kellett volna menni szavazni például, ha nem tetszik valakiknek a két harmad, vagy elmenni meggyőzni olyanokat, akik nem mentek el.