A legfrissebb cikkek

Nincs megjeleníthető elem

Kapcsolat


Friss topikok

Statisztikák

Címkék

alkotmány (20) állam (6) állambiztonság (10) állambiztonságis jelen (6) arab (9) atom (7) a mennyei birodalomban (6) bajnai gordon (10) biológia (16) bíróság (6) bkv (7) budapest (10) cigány (86) demokrácia (87) diszkrimináció (6) egyház (6) ensz (8) erkölcs (6) eu (28) európa (7) evolúció (10) fantasy (9) fasizmus (6) fidesz (148) foci (6) gay (17) gay pride (12) gáza (14) gazdaság (19) google (6) gyász (7) gyurcsány (49) hamasz (13) hitler (8) holokauszt (12) hülyeség (6) humor (9) index (10) internet (9) irán (21) iszlám (6) izrael (39) jared diamond (6) jézus (10) jobbik (73) jog (8) kádár (7) katolikus egyház (7) kdnp (10) keresztény (12) kereszténység (11) kína (11) kolbenheyer ír (162) kolbenheyer olvas (233) kommunizmus (14) környezetvédelem (6) közélet (9) közgazdaságtan (26) krimi (17) külpolitika (20) kultúra (25) liberalizmus (13) lmp (9) magyar (15) magyarország (140) magyar gárda (9) magyar hírlap (6) martin (6) mdf (12) meleg (13) mongol (18) mszp (62) náci (51) nacionalizmus (10) németország (11) nemzet (32) nemzetbiztonság (8) nyelvészet (6) obama (21) oktatás (11) orbán (56) oroszország (8) összeesküvés (6) őstörténet (6) palesztin (15) politika (215) pszichológia (14) rasszizmus (19) regény (27) reggel (67) rendőr (7) rendszerváltás (24) rowling (7) rükverc (11) rukverc (15) sci fi (11) sólyom lászló (11) szabadság (17) szdsz (20) szeretet (6) szlovákia (11) társadalom (69) tech (7) terrorizmus (8) több fényt a kdnp be (8) történelem (155) tudomány (8) tüntetés (6) usa (47) választások (34) választás 2010 (44) vallás (14) válság (11) varga e tamás (6) vendégpost (11) világ (14) voks10 (26) vona gábor (7) zene (12) zsidó (48) Címkefelhő

Designerünk

Legutolsó kommentek

Nincs megjeleníthető elem

Antikomcsi, az

2010.06.06. 07:00 R_John

Orbán Viktor úgy döntött, hogy a nagy nemzeti együttműködés rendszerében új alkotmányt is összepakoltat. Ez akár még jó is lehetne, vagy nem - bár egyes alkotmányjogászok szerint a ma hatályos Alkotmánnyal a sorszámán kívül különösebb gond nincsen. Tulajdonképpen az alkotmányozás nem önmagában rossz dolog, bár az utóbbi napokban fontosabb volt a Fidesznek, hogy a forinttól kezdve bedöntse az egész világpiacot - egyelőre úgy néz ki, sikertelenül, bár ha Kövér úr elkezdi még kicsit komcsizni az IMF elnökét, még akár sikerrel is járhat.

De most nem is ez a lényeg, hanem az, hogy Orbán szakrális tanácsadó testületet kért fel, hogy segítsenek összerakni az új Alkotmányt. Egész pontosan a hvg.hu-t idézve

"Hat szaktekintélyt" kért fel Orbán Viktor miniszterelnök, hogy hozzanak létre egy olyan testületet, amely a kormányfő mellett fog működni, és az új alkotmány koncepcióját fogja kidolgozni - jelentette be Szijjártó Péter, a miniszterelnök szóvivője pénteki budapesti sajtótájékoztatóján."

A szaktekintélyek a következők: "Boross Péter volt kormányfő, Pálinkás József, a Magyar Tudományos Akadémia elnöke, Szájer József fideszes európai parlamenti (EP) képviselő, Schöpflin György, aki szintén fideszes EP-képviselő, Stumpf István volt kancelláriaminiszter és Pozsgay Imre volt államminiszter." Szijjártó "államcsőd" Péter eufemisztikusan csak annyit mondott róluk, hogy nem elméleti, hanem gyakorlati szakemberek.

Ezt így is meg lehet fogalmazni. Boross Péter valamikor jogot végzett, alapvetően azonban nem ilyen területen dolgozott. Pálinkás József valójában igazi elméleti szakember. Mondhatjuk nyugodtan, hogy annyit ért az alkotmányhoz, mint a Tokaj Kereskedőház a marketinghez. Szájer József szimpla politikus, olyan, aki gyakorlati tapasztalattal rendelkezik az alkotmányosság működéséről - jelentsen ez bármit is. Stumpf minden jobbos buliban részt vesz, még ha be is ragadt nála a lemez 1998-ban, és kérdéses az ő gyakorlati ismerete az alkotmányosság működésével kapcsolatban, tekintve, hogy egy időben aktívan kiszezett Gyurcsány Ferenccel közösen. Schöpfin György pedig évek óta mindig halál unalmas műsorokban vesz részt az InfoRádióban.  Láthatjuk, hogy már ezek az emberek is olyanok, akiket még kocsmázni sem hívnánk el, nemhogy a tanácsadó testületünkbe.

De a lista végén ott figyel a velünk élő kádárizmus maga. Pozsgay Imre egyszemélyben jeleníti meg azt, ami miatt szarul működik ez az ország. Pozsgay Imre egy igazi feketeöves komcsi, akit valamiért imád a jobboldal. Ki tudja, milyen kompetenciahiány miatt hiszik azt, hogy elősegítette volna a rendszerváltást. Nem, Pozsgay Imre az utolsó pillanatig élvezte a kádárizmust, azt a rendszert, amely miatt még mindig kis szabadságokért kell küzdeni, amely miatt ciki a szolidaritás, és a piaci versenyt divat gyűlölni. Pozsgay Imre a Kerekasztal tárgyalások idején is olvasta az állambiztonsági szolgálatok által írt Napi Operatív Jelentéseket - pozíciójából fakadóan nemcsak hogy megkapta ezeket, hanem abba is volt beleszólása, hogy milyen információk kerüljenek bele. Ő is azok közé tartozik, aki miatt ma sokan hiszik azt ebben az országban, hogy addig jó, míg Kádár él. Pozsgay Imre a bizonyítéka annak, hogy Orbán Viktor semmilyen változást nem akar, ellenben egy igazi komcsit vitt be a tanácsadó testületébe.

Orbán Viktor annyira antikommunista, hogy talán csak azért nem Péter Gábort kérte föl titkosszolgálati miniszternek, mert 1992-ben - felelősségre vonás nélkül - meghalt.

58 komment · 1 trackback

Címkék: politika fidesz kommunizmus

A bejegyzés trackback címe:

https://sardobalo.blog.hu/api/trackback/id/tr992059437

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Alkotmányt és népszavazást! 2010.06.06. 12:43:07

Egy új alkotmány kifejezésre juttatná, hogy az ország végleg maga mögött hagyja az 1949-ben elindult korszakot. Ehhez azonban társadalmi támogatottság - népszavazás kell! A Fidesz új alkotmányt akar írni. Szükség van-e erre? Jogi szempontból biztosa...

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Corry 2010.06.06. 09:14:32

A Szíjjártó nekem is a bögyömben van, nem lehetne őt is kiküldeni az Európa Parlamentbe, mint a Deutsch Tamást?

Azzal is egyetértek, hogy nem bizti, hogy pont ezeket az embereket kellett kijelölni a feladatra, viszont az egyes személyeknél írtakkal már nem értek teljesen egyet.

Kezdjük Pálinkás akadémikussal. Nekem régebben megadatott, hogy fiatal emberként segíthettem egyes akadémikusok munkáját és így elég sokat beszélgettem is velük. Biztosíthatlak, hogy ezeknek az embereknek olyan élettapasztalatuk és rendszerezett tudásuk van, ami bizton hasznos lesz az alkotmányozási folyamatban, mert gondolom egyetértünk, hogy az sem lenne jó, ha csak jogászok csinálnák az alkotmányt, sőt az lenne szerintem a legrosszabb.

Pozsgayval kapcsolatban is lenne pár megjegyzésem. Ő volt az első a vezetők közül aki forradalomnak nevezte 1956 -ot miközben még élvezte a Kádár rendszert, ahogy írod. 1990 óta nem tagja az MSZP -nek. Én persze készséggel, de kritikusan fogadok minden gondolatot, ha valami olyanról tudsz, amiben Pozsgay úr résztvett és én nem hallottam volna róla, akkor ki vele, érdeklődéssel várom.

Még egy nagyon fontos dolog. Valószínűleg nem ők fogják írni az alkotmányt, a szövegezést beosztott jogászok fogják végezni, mint ahogy gondolom támaszkodni fognak szakvéleményekre is. Ők csak az egész szellemiségéért felelősek, és ezügyben viszont és személyesen bízom ezekben az emberekben.

ralf 2010.06.06. 09:21:34

Hogy Pozsgai tényszerűen azt csinálta-e, amit leírsz, nem tudom, de a "Ki tudja, milyen kompetenciahiány miatt hiszik azt, hogy elősegítette volna a rendszerváltást." kérdésre van egy válaszom.

Én már felnőtt fejjel éltem át a rendszerváltozást, és a készülődés időszakában (1988-89), amikor Pozsgai a Hazafias Népfront elnöke volt (ennek a szervezetnek a funkciójára azóta sem jöttem rá), bizony eléggé újszerű és izgalmas dolgokkal állt elő, aminek az egyik csúcsa volt az 56-os forradalom népfölkelésként való meghatározása. Hogy aztán ez mennyire függött külső körülményektől vagy ki súgta neki vagy mi is volt a háttérben, nem tudom, de kétségtelenül így jött le.
Ezt a nimbuszát persze azóta sokszorosan lerombolta, de volt neki, és nem alaptalanul.

Kivlov 2010.06.06. 09:29:03

hiába sírunk ezeken.
'89-ben kellett volna tökösnek lenni, felakasztani mindenkit akinek köze volt a vörös-korszakhoz, de minimum kitiltani a közéletből.
amíg az ilyen lendvai félék nem bújnak a föld alá, mindig ez lesz. ahhoz meg kell vagy 40-50 év hogy kikopjanak ezek a kommerek...

bm613 · http://izland2009.blog.hu 2010.06.06. 09:45:47

@Corry: Jogszabályt a jogászoknak kell csinálniuk. Ők értenek hozzá ugyanis. A mögötte levő alapelvekbe természetesen beleszólhat más is, de kidolgozni ők tudják. A jogászok pedig optimális esetben nem szólnak bele Pálinkás professzor atomfizikai kísérleteibe.

Nem vagyok fideszes 2010.06.06. 09:46:31

Pozsgai, Szűrös, Csintalan, Martonyi, stb.

Az ő komcsijuk jó komcsi, más komcsija rossz komcsi.

Nem vagyok fideszes 2010.06.06. 09:47:28

@Kivlov:

Főleg, hogy a fideszből kikopjanak, ahhoz kell sok idő...

Vidéki 2010.06.06. 09:49:11

@Corry:
Nagyon egyetértek azzal a jellemzéssel, amit az alkotmányozásba bevont személyekkel kapcsolatban írsz és miért jó, ha nemcsak jogászok vesznek rész a folyamatban.

Calam nihilista mentalitása még a földreszállt angyalokban is találna alkalmatlanságra utaló hibát. Ha az ő gondolatmenetét kellene követni, sohasem lenne mód alkotmányozásra.
Szerinte ebből a szempontból mi már acsúcson vagyunk, ahonnan csak lefelé lehet menni.

Nazareus 2010.06.06. 09:54:50

Attól, hogy Pozsgay bizonyos dolgokban eltért a megszokott komcsiktól attól még - ahogy a cikk is irja - bizony feketeöves komcsi. Ugyanazzal a szellemiséggel. És bizony elég ciki abban a bizottságban.

életfa · http://polgarmesterpilisszanto.blog.hu 2010.06.06. 10:06:24

Az országnak van Alkotmánya. (Nem, nem az ideiglenes.) A Szent Korona Alkotmány élhető és igaz, és még hatályban is van.

Kivlov 2010.06.06. 10:23:33

@Lófasz Hadnagy:
mindenhonnan sok idő kell.
"zsidaj, kommer nem vész el, csak átalakul..."

Szarrobbantó ügynök · http://szarrobbanto.blog.hu 2010.06.06. 10:38:48

Nem Pálinkás személye ellen akarok szólni, de ő mégis mit keres a sorban, azt leszámítva, hogy akadémikus? Zseniális tudós, de baszki, ezek a fideszesek tényleg annyira hülyék, hogy óvodás módjára azt gondolják, hogy a tudós mindent tud? Egyszerűen nem kompetenciája és kész. Azon pedig nagyon meg lennék lepődve, ha Pálinkás a nevét adná az újraalkotmányozósdihoz'.

OFF:
Bár már akkor azt hittem, hogy rosszul látok, amikor megláttam Réthelyi Miklós nevét a kormánytagok közt. Húzónév, pont, semmi több. Réthelyi jól jár, mert magasabb a fizuja, na meg elmondhatja magáról, hogy miniszter, de ha nem veszi észre, hogy mire is kellett, na meg, hogy valójában egy báb, akkor az azt jelenti, hogy olyan hülye lett idős korára, mint amilyen nagyot villantott az anatómia terén.

Gera 2010.06.06. 10:38:51

Valaki elmondhatná már egyszer, hogy _konkrétan_ mi a baj az alkotmányunkkal, mert egy csomóan pofáznak, hogy új kell, de ezeknek a 99 százaléka a mostanit se olvasta még.

baba jaga 2010.06.06. 10:53:09

@Szarrobbantó ügynök:

igaz,nagyon igaz!

pozsgay - könyörgöm,ezer évig benne volt a kádár-rendszer felső vezetésében,ami ellen orbán / is! / olyannyira harcolt,tagja volt a párt KB-nak,
hogy kerül ide?????!!!!

Sancho Panda 2010.06.06. 11:06:22

@Gera: Az a baj a mostani Alkotmánnyal, hogy teli van joghézagokkal, és sok fogalmat nagyon pontatlanul definiál. Ugyanúgy ki lehet belőle olvasni, hogy a népszavazásnak fontos szerepe, mint azt is, hogy nincs fontos szerepe, lásd: "szociális" népszavazás előtti mizéria.
Más fogalmakat egész egyszerűen szarul definiál, így lehet, hogy az Alkotmány szerint társadalombiztosítás = szociális biztonság. És még lehetne sorolni.

Professor Pizka · http://raerunk.blog.hu/ 2010.06.06. 11:07:22

@Gera: különösebb gond nincs vele, szépen beleírogatták, ami kell, annyi baja van, finnyásabb és magyar jogszabályokhoz nem szokott szemlélőnek, hogy saláta az egész, meg ugyanaz a száma, mint a réginek. Sag, schon ez is "történeti" alkotmány...

Gera 2010.06.06. 11:13:09

@Sancho Panda: Attól tartok, hogy ez a legtöbb alkotmányra jellemző lehet, ezért találták ki az alkotmánybíróságot. Egy tízoldalas szövegben elég nehezen lehet minden részletre kiterjedő útmutatást adni.

Sancho Panda 2010.06.06. 11:17:20

@Gera: Egy normális Alkotmánnyal szemben alapvető elvárás, hogy ki lehet olvasni belőle, hogy mekkora szerepet szán például a népszavazásnak. Mert ez lenne az a feladata, hogy az ilyenek szépen le legyenek írva. Ugyanúgy, mint mondjuk az államfő feladatai, jogosítványai, stb.

Krumplicukor1987 2010.06.06. 11:19:31

@Sancho Panda: az egész jog sajnos erről szól, hogy mindent lehet ígyis nézni, meg úgyis nézni. Ha egyértelmű lenne a jog, akkor a tárgyalások se tartanának évekig (és ugye ez nemcsak nálunk van így, hanem Nyugat-Európában, Amerikában is).
Arról nem beszélve, ha a jog valami abszolút, objektív dolog lenne, nem lenne szükség az ügyvédek/jogászok 99%-ára.

Sancho Panda 2010.06.06. 11:28:08

@Krumplicukor1987: Persze, ha a jog egyértelmű lenne, akkor a jogászok már éhen haltak volna. De azért azt se felejtsük el, hogy egy büntetőperben nem arról folyik a vita, hogy mi a gyilkosság fogalma, hanem azon, hogy a bizonyítékok alapján megállapítható-e a vádlott bűnössége.
Azért vannak dolgok, amik elég konkrétan meg vannak fogalmazva.

bambapacák 2010.06.06. 11:29:17

A sávváltás idejében 40 éves voltam, így valszeg nagyobb figyelemmel követtem az eseményeket. Pozsgay, Szűrös belülről bomlasztotta az MSZMP nagy, főleg megélhetési vörös (800.000 tag!!!) táborát, amit sok most bős jobbos, europer nem tett, hanem csendben abbahagyta a tagdíjfizetést. Amit megtudtam róluk az alapján joggal elhiszem, hogy a "Pálfordulásuk" valódi volt és hitelesnek tekinthető. A többieket nem minősítem, bár Pálinkás pár évvel alattam járt a JATE-re, de nem tünt ki akkoriban, viszont nem kell mindenkinek csodagyereknek lenni, elég ha később produkál ezt-azt. A sok csodálkozó komentezőnek csak annyit jegyzek meg, hogy a hiányolt jogászok zömében nem annyira analitus elméjükről híresek. Egy jó alkotmánynak logikusnak és egyszerűnek kellene lennie. Egy jó fizikus dolga minden területen annyi, hogy elegendő paraméterrel modellezze a vizsgált jelenséget, folyamatot. Ha modell jó(pl a társadalom alapműködését szabályozó alkotmányé)a változások követése, előrejelzése is korrekt,ha nem akkor csak időjárás előrejelzésre számíthatunk. Az ember ennél fontosabb (életbevágó) ügyekben sem tudott egyelőre jó modellt készíteni (klímaváltozás, gazdasági folyamatok, földrengések, stb, stb)

P.mester 2010.06.06. 11:37:56

Nem is az a gáz ebben, hogy "komcsi" vagy nem komcsi", hanem az, hogy szakembereknek állítják be azokat, akiknek nem az a szakterületük. Arra meg különösképpen kíváncsi lennék, minek a "szaktekintélye" Szájer Jóska. Soha nem dolgozott másként, csak politikusként, Brüsszelben pedig folyton az országot fúrta, azon az alapon, hogy "annál jobb, minél rosszabb". Így lehet szépen beöltöztetni a partikularizmust a nemzeti ideológia álruhájába.

wip 2010.06.06. 11:38:54

@kivlov én meg azt mondom, hogy '56 után kellett volna felakasztani a sok gazembert,akik '90 után még követelték a "jussukat", ehhez mit szólsz? Nem tudom, hány éves vagy és hol éltél '90-ig, de lehet hogy homokbuckában volt a fejed.Én azt állítom, hogy olyan 15 év, ami 1975-1990 között az átlagmagyar élvezett, nem volt az azt megelőző 1100 és az azt követő 20 évben semmiképp!Azóta tönkrement a mezőgatdaság, a könnyűipar, az emberek többsége vegetál, hol élsz-éltél te, aki ilyen hazuságokat mer írni?Az, hogy Pozsgai és a hozzá hasonló köpönyegforgató gazemberek akár a maszop,akár a fidess, akár a pedofilpárt színeiben vannak,még most is elötérbe kerülhet, azt jelenti,hogy az emberek többségének igenis tetszett a KÁDÁR-rendszer a maga buktatólval együtt. Hiába akarod te és a magadfajták lehazudni a csillagot az égről, ellopni, meggyalázni Kádár holttestét,mi akkor is azt mondjuk:Kádár élt, Kádár él, Kádár élni fog - bennünk tovább! Erre varrjál gombot!

MSimon 2010.06.06. 11:56:11

Nem olvastátok el a posztban idézett szöveget. A lényege, hogy a testület, amelynek tagjai a fenti kiváló "szak_tekintélyek_" (tehát nem szak_emberek_, ahogy kiváló képességű Szijjártó kollega mondja posztíró szerint, tehát a testület az új alkotmány _koncepcióját_ fogja kidolgozni.
A koncepció nem jogi kérdés: a koncepciót megcsinálják a politikusok, a megfelelő (hittel bíró vagy jól megfizetett) jogászok pedig végrehajtják, hogy illeszkedjék a jogba.
A szaktekintély kategóriába maximum Pálinkás fér bele. Hogy a többi milyen szakember, döntse el mindenki maga.

bambapacák 2010.06.06. 11:58:51

@wip: Én ott voltam, de nem tetszett. Az igaz, hogy sportolhattunk, kiegyenlítettebb volt a korlátozott élettér érzés, zömében az járhatott egyetemre, aki tanult is valamit, stb. Sajnos a változások, miszerint szétzuhant az ipar, a mezőgazdaság,é s hogy "összeszerelő üzem és disztribúciós központ" ország lettünk, a hajdani világban megtanult sunnyogás, álmunkavégzés, lógás, lötyögés, lopáskészség rovására írható Sok európai országban ez nem divat és jobban élnek. Sajnos volt MSZMP-sek és későbbi bármilyen pártiak egymás kezéből kivéve a stafétabotot a csavarokért szétszedték a mozdonyt, hazalopták az üzemeket. A megbízott hivatalnokok, szakemberek meg piti baksisért kiárúsították a földet az ipart. Legalább is nekem így összegződött a gyorsított privatizáció, a kárpótlás "nagy " menetelése. A sok hiányolt jogász elég nagy hányada pedig élenjárt a telekspekulációkban, a céges csalásokban. Megjegyzem már a XIX. században is jó kis politikusaink voltak, ajánlom mindenki figyelmébe Mikszaáth Kálmán erre vonatkozó, belső információit megíró könyveit.

panPeter 2010.06.06. 12:09:32

Remélem, az új Alkotmányban az ország neve "Magyarország" lesz. Már ezért megéri újat csinálni :-)

lüke 2010.06.06. 12:09:53

ha ez érv,akkor
1, Barroso maoista volt
2, Joschka Fischer is
senki nem lehetne ott ahol van

Patrick Bateman 2010.06.06. 12:10:04

@wip: A gond csak az, hogy ennek a belterjes, pörkölt- és lábszagú gulyáskommunista pszeudokonjunktúrának egyszerűen nem volt anyagi bázisa. A 100%-os foglalkozatás mellett elavult technológiával termelt selejtet csak KGST-n belül lehetett elsózni gombokat érő "transzferábilis rubelért", innováció nem volt, 90-ben is a hatvanas-hetvenes években tervezett autókkal jártunk. A virslis-vattacukros-kékútleveles jólétet a gonosz kapitalistáktól felvett kölcsönökből fizették, emlékszel? Szép lassan vált az egész finanszírozhatatlanná. Először csak az SZJA, meg a bruttósítás, utána meg brutális megszorítás és a hetekkel elkerült államcsőd.
És nem, valójában nem volt ez jó világ, az emlékeid szépítik meg. Sötét, ingerszegény prolimenyország volt, tele szorongással, frusztrációval, kisszerűséggel. Pont ez az, amibe beleroppant a nép morális gerince.

lüke 2010.06.06. 12:15:22

Poszgayt nem valamoiért imád: hanem ő mondta ki először, hogy
56 forradalom
volt
ha jól emlékszm repülőn nyilatkozott, gondolom azért, hogy elrepülhessen:)
ha Grósz a letartóztatását tervezi

lüke 2010.06.06. 12:15:55

valamiért imádja a jobb o.

greybull 2010.06.06. 12:17:30

Csak nagyon halkan teszem fel a kérdést: kell egyáltalán Alkotmány? Nem lehetne azt mondani, hogy a legfontosabb kb.50 törvény (Ptk, Btk, Pp., Be., Közig.elj.tv., Bv tv., Családjogi tv., Választójogi tv, Házszabály, Önkormányzati tv., Földtörvény, Ingatlannyilvántartási tv., és sorolhatnám még) - "alkotmányerejű" törvények? Amelyek minősített többséggel fogadandók el, és csak így is módosíthatóak? Nos?

R_John · http://sardobalo.blog.hu 2010.06.06. 12:22:08

@lüke: egy rádió interjúban mondta.
Ettől még tény: az állambiztonsági szolgálatok megrendelője volt az utolsó pillanatig.

@Corry: tekintélyelv rulez!

Patrick Bateman 2010.06.06. 12:23:04

@lüke: Azért van nimbusza, amiért Horn Gyufa bácsinak is: ezek az emberek még valódi, belső és külső intrikák és vihatok által megedzett politikusok, ún. államférfiak voltak, akik (egy sajátos geopolitikai helyzetben persze) még beleszólhattak a világ dolgaiba. A rendszerváltás utáni húsz év valós súly és momentum nélküli hordószónokokat meg sunyi Amway-ügynököket volt képes kitermelni.

Patrick Bateman 2010.06.06. 12:31:44

@greybull: De, jogtechnikailag abszolút elképzelhető, egy sor ország működik így (pl. Egyesült Királyság). Az alkotmányozás tipikusan ideológiai szinezetű tevékenység, deklaratív jellegű, olyankor szokott előjönni, ha valamiféle irányváltást kíván egy politikai erő kinyilvánítani.

ralf 2010.06.06. 13:50:45

Wipnek sajnos igaza van ebben: "az emberek többségének igenis tetszett a KÁDÁR-rendszer a maga buktatóival együtt."

A Kádár-rendszer biztonságot adott az embereknek. Akik ma nosztalgiáznak, szarnak a szabadságra, nincs igényük rá. Ha megkapják a napi fejadagot, valaki kitörli a kis popsijukat, nekik több nem is kell. Nem véletlen, hogy a parlamentben egyetlen kapitalista párt nincs (na jó, a Fideszben néha-néha elhangzanak piacgazdaságot igénylő hangok, de csak nagyon csendben).

Az, hogy többpárti demokrácia van, persze bizonyos fokig növeli a szabadságot, de az, hogy az állam elveszi a pénzünk nagy részét (horribilis adó), és beosztja helyettünk, hogy az emberek jövedelmük arányában fizetnek járulékot a nagy közös hivatalba (és ha a Fidesz államosítja a magán-nyugdíjpénztárakat, még inkább így lesz), és szükségletük szerint kapnak belőle, még a Kádár-rendszer hagyatéka. Szóval nem kell sírni érte, itt van még.

lüke 2010.06.06. 15:29:10

@calam: @Patrick Bateman:
ilyen alapon Barroso és Fischer Jóska maoista volt:)
persze párton kívüli:)
nem védem, s nem ellenzem
csak egy tényt mondtam:)
.......

legeslegujabbkor 2010.06.06. 21:58:03

Ezeknek az embereknek pont annyi a szerepük, mint a Fidesz nagygyűlésen a dobogón ülő sportolóknak. Őket bámuljuk, és közben nem figyelünk a pénztárcánkra.

Mj · http://www.archiregnum.blog.hu 2010.06.07. 16:41:16

@wip:

Jézusom, és még hány ilyen ember alkothatja ezt a posztkádári, rothadó társadalmat...

Mj · http://www.archiregnum.blog.hu 2010.06.07. 16:45:30

@Patrick Bateman:

Horn Gyula mint államférfi? Ez most komoly?!

Patrick Bateman 2010.06.07. 17:25:28

@Mj: Itt ez most a többiekkel kontrasztolva értendő. Horn "európaunió" Gyula bá dolgozott a Külügyminisztériumban, külszolgálatos volt Szófiában és Belgrádban, majd két évtizedet lenyomott az MSZMP KB tagjaként, aztán külügyminiszter is volt, mielőtt miniszterelnök lett. Ez két dolgot indikál:
1. Nyilvánvalóan keményvonalas csőkommer
2. (és most ez a lényeges) ha ebben a közegben talpon tudott maradni, az azt igazolja, hogy rendkívül rutinos, dörzsölt vén róka, aki pontosan tudja, hogy merre forduljon a széllel, mikor pillantson a háta mögé és mikor szólaljon meg. Ne feledjük: 94 után gyakorlatilag kétharmaddal kormányzott, és át tudott nyomni egy Bokros-csomagot, ami máig az egyetlen, gyakorlatilag vita nélkül elismert gazdasági kiigazítás volt.
Külpolitikai pályafutásának egy szerencsés húzása volt: a vasfüggöny megnyitása. Nimbusza ebből táplálkozik. Jókor volt jó helyen, és felismerte, mit kell tennie. Kb. ez a legújabb kori magyar külpolitika egyetlen olyan mozzanata, amely nemzetközi értelemben is emlékezetes tudott lenni. A többieknek ennyi sem jutott. Antall gyakorlatilag Horthytól vette át a stafétát, és nem vette észre, hogy közben eltelt egy fél évszázad, Medgyessy "Útelágazódás" Péter máig a legnagyobb netes bakigyűjtemény forrása és eredője, Gyurcsány körbetarhálta a Nyugatot, mégis csak annyi maradt meg belőle, hogy a Washington Post mint a "lying Prime Minister"-t emlegeti. OV úgy ment ki Brüsszelbe, hogy majd jól meggyőzi Barrosot, hogy 7-8%, meg mozgástér, és behúzott farokkal jött vissza, hogyizé, tartani fogjuk az eredeti hiánycélt. Libajnai leült tárgyalni Ficóval, mint férfi a férfival, utána a szlovákok szépen elfogadták a nyelvtörvényt.
Nekem is végletekig ellenszenves figura, de profi volt, ezt kénytelen vagyok émelygéssel küszködve elismerni.

Tóth Jocó 2010.06.07. 19:22:28

@wip: No igen. Az az érdekes, hogy tényleg sok jót el lehet mondani a Kádár rendszerről. Egész tűrhető és olcsó volt pl. a közoktatás és a felsőoktatás, az egészségügy, a kultúra (könyv, színház, mozi), egy kicsit igyekeztek művelni a munkást, kevés embert nyírtak ki (az előzményekhez viszonyítva). Volt elég jó létbiztonság (ha megtartottad magadnak a véleményedet bizonyos kérdésekről - vagy egyáltalán nem is volt olyanod).

Volt vele néhány "apró" probléma:
1. Nem volt működőképes hosszabb ideig - csak addig ment, amíg fel nem élte az ország gazdasági lehetőségeit. Utána csendesen összeomlott - és jött a "rendszerváltozás".
2. Erkölcsi tunyaságra és főleg erkölcstelenségre nevelte az emberek nagy részét. Ennek isszuk a levét azóta is. A hazugság és az elhallgatás volt a normális.

Nagyon súlyos károkat okozott nekünk!

De tényleg, tök kényelmesen lehetett benne élni, ha az ember meg tudott szabadulni az erkölcstől és a lelkiismerettől. (Az meg csak gyakorlás kérdése...)

Tóth Jocó 2010.06.07. 19:28:25

A kiinduláshoz: Amennyire értem, nem ezek az emberek fognak alkotmányt csinálni, hanem az alapelvek tekintetében kíváncsi a véleményükre a miniszterelnök. Előkészítő feladatot szánnak még egy parlamenti ad-hoc bizottságnak is (45 fős bizottság. 2011. közepéig kell letenniük az alapelvekre vonatkozó javaslatot). A jogszabály megalkotása még csak ezután jön.

Nem érzem jelentősnek ezt a nyolcfős testületet. Ja, azt nem értem, hogy miért pont ezek a tagjai, Pozsgay végképp fura...

Tóth Jocó 2010.06.07. 19:33:56

@greybull: Kelleni éppen nem kell, tök jól lehet alkotmány nélkül is alkotmányos rendszerben élni (pl. ilyen a polgári demokrácia mintaképének tekintett királyság itt rögtön a kontinensünk mellett). A világ legtöbb országában van alkotmány. Lehet nekünk is, ha eddig is volt - már jól megszoktuk :-)

Érdekes, hogy az, amit a a magyar történelmi alkotmánynak szokás nevezni, nem volt a mai értelemben alkotmány. Inkább az angol alkotmánynak felelt meg, vagyis évszázadok alatt összegyűlt szabályok gyűjteménye volt.

Mj · http://www.archiregnum.blog.hu 2010.06.07. 21:26:26

@Patrick Bateman:

Na, így már egészen más a színezete.
A Bokros-csomagnál antiszociálisabb "kiigazítás" azóta sem született, és bizony a "nemzetközi hírverésnél" is megfontolt maradnék addig, amíg a nemzetközi sajtót olyan "külső" magyarok informálják, akik a hazai baloldali értelmiség kinti bástyái. A történelmi jelentőség szempontjából Horn Gyula igencsak leértékelendő, főleg, mert önként vállalta '56 fegyveres megtorlását, ami egyenlő a hazaárulással.

Mj · http://www.archiregnum.blog.hu 2010.06.07. 21:33:02

@Tóth Jocó:

"kevés embert nyírtak ki (az előzményekhez viszonyítva)"

7 évig tartott '56 megtorlása, és utólag Kádár sajnálkozott is, hogy "novemberben 1600 fasisztát végezhettünk volna ki, milyen kár, hogy nem tettük", illetve, hogy Húsvétkor "körmenetben kellett volna akasztani". (A forrás dr. Zinner Tibor jogtörténész egyébként.)

"Volt elég jó létbiztonság (ha megtartottad magadnak a véleményedet bizonyos kérdésekről - vagy egyáltalán nem is volt olyanod)."

Na igen, ellenkező esetben ha rossz helyen voltál rossz időben, egy Petőfi-idézetért 30 napig csücsülhettél Baracskán. (Így járt a nagybátyám '73-ban.)

Amúgy pedig abszolút egyetértek veled. Csak ugye aki akkor volt fiatal, annak az a kor nosztalgikus, és az emlékeit semmi sem írhatja felül.

Mj · http://www.archiregnum.blog.hu 2010.06.07. 21:34:46

@Tóth Jocó:

Ezért is teszünk fogalmi különbséget írott alkotmány és történeti alkotmány között.

Tóth Jocó 2010.06.07. 21:55:58

@Mj: Igen, az is a "szépségei" közé tartozott, hogy kiszámíthatatlan volt. Nem lehetett tudni, hogy mit lehet simán megúszni, és miért viszik el az embert. (Persze, ha "alaposabbak", akkor még rosszabb lett volna.)

Remélem, nem tettem olyan benyomást, hogy visszasírom!

Patrick Bateman 2010.06.07. 22:12:25

@Mj: Ez van, ez jutott nekünk. Sajnos, a mi rendszerváltásunk nem tudott kitermelni sem egy Walesat, sem egy Havelt, de még egy Putyint sem, aki (amellett, hogy egy alattomos, vérengző vadállat), olyat tett az oroszokkal, amit már kétszáz éve nem láttak: ismét büszkék arra, hogy oroszok. Ez persze - mint annyi minden - Kádárnak köszönhető. Brezsnyev árnyékában, a langyosvízben tapicskolva az ún. demokratikus ellenzéknek túlságosan sok veszítenivalója volt az Orion színestévével, a két év alatt egy új Ladát termő háztájival, a megbízhatóság ellenében osztogatott nyugati tanulmányutakkal, no meg persze idejekorán beleszocializálódtak az urambátyámvilág édesgyerekébe, a kliensrendszerbe, amit maradéktalanul sikerült átmenteniük a 90-es évekre is. Aki négykor kelt, hogy fóliázzon, este már csak félszívvel Xeroxozta a MoM pincéjében a Gulág-szigetcsoport szamizdatját.

Tóth Jocó 2010.06.07. 22:20:15

@Patrick Bateman: Igen. Ezt úgy is szokták mondani, hogy az volt a baj, hogy nem volt elég rossz. (Nem csak az ún. demokratikus ellenzéknek, hanem általában, az emberek nagy többségének túl sok vesztenivalója volt ahhoz, hogy forradalmat akart volna.)

Mj · http://www.archiregnum.blog.hu 2010.06.07. 23:07:48

@Tóth Jocó:

Nem, egyáltalán nem, csak gondoltam, egy-két kiegészítést még elbír a blog.:)

Mj · http://www.archiregnum.blog.hu 2010.06.07. 23:10:43

@Patrick Bateman:

Az utolsó mondat megfogalmazása különösen tetszik.:) (Nekem egyébként ott van az első kiadás a polcomon.:))

Mj · http://www.archiregnum.blog.hu 2010.06.07. 23:12:26

@Tóth Jocó:

Bizony, egy Rákosi-rendszer ki tudott robbantani egy '56-ot, mert a nagy nyomás nagy tömegeket taszít, a gyenge árral sodródni viszont gerinctelenül kényelmes...

Patrick Bateman 2010.06.07. 23:18:48

@Mj: És ez azóta is kísért bennünket. Némi támogatott lakáshitel meg egy kis svájci indexálás fejében hatalmon tartottunk egy igazi, életnagyságú karhatalmistát a pufajkájával, egy jól képzett kémet és egy jól fejlett szociopata konfabulátort. Ez utóbbit újra is választottuk.

Mj · http://www.archiregnum.blog.hu 2010.06.07. 23:23:22

@Patrick Bateman:

Ezért is van igazuk azoknak, akik azt mondják, "Kádár velünk él".:( És az igazi baj az, hogy a társadalom tekintélyes része ilyen, nem pedig csak a társadalom tekintélyes hatalmú vezetői.:-/

Patrick Bateman 2010.06.07. 23:30:31

@Mj: Bezony. Vele fekszünk és melletünk ébred, minden nap, míg ki nem hal ez az elveszett nemzedék.
Túlzás nélkül állítható, hogy Kádár a XX. század legnagyobb hatású és talán legzseniálisabb politikusa volt, ami természetesen nem menti föl az alól, hogy mindemellé egy utolsó, amorális, irígy gazember is, akit a köztársaság kikiáltásának napján a Hősök terén kellett volna fölkötni. Talán ez megtörte volna az átkot.

Patrick Bateman 2010.06.07. 23:35:16

@Patrick Bateman: kieg.: úgy értem, persze _magyar_ politikusa, a saját kis panoptikumunkba.
Ő mellesleg félt is ettől, az utolsó beszéde nem más, mint hideg verejtékes rettegés Nagy Imre az ágya alól előkúszó szellemétől. Szerintem ő is ott látta magát, a 301-esben, egy esős hajnalon elföldelve és gyorsan elfeledve.

dobtaras 2010.06.08. 14:16:12

A nagy kérdés az, hogy ez a 6 ember fogja-e alkotni a tanácsadó testületet, vagy ők fogják azt létrehozni, a tagság pedig majd elválik. Bár már maga a kérdés is szimplán a szarrágás nemes kategóriájába tartozik, hiszen gyakorlatilag arra keressük a választ, hogy formálisan(!) ki fog Orbánnak tanácsot(!) adni egy nem túl terjedelmes jogszabály elkészítéséhez.

Mike36 2010.06.15. 21:58:16

"az MSZMP harmadik vonala pedig hatalomba került.

Stumpf István-MSZMP tag, Hazafias Népfront alelnök
Járai Zsigmond-MSZMP tag, kormánytag, III/2 együttműködő
Matolcsy György-MSZMP tag, III/2 együttműködő
Martonyi János-MSZMP tag, kormánytag, III62 együttműködő
Chikán Attila-MSZMP tag
Boros Imre-MSZMP titkár, III/2 együttműködő, D-8-as
Mikola István-Hazafias Népfront
Fónagy János-MSZMP tag
Kövér László-az MSZMP Központi Bizottsága alá tartozó Társadalompolitikai Intézet munkatársa
Pozsgai Imre-MSZMP KB tag, Hazafias Népfront főtitkár
Csintalan Sándor-MSZMP tag
Szűrös Mátyás-MSZMP KB titká"

MasterMason 2010.06.16. 11:16:41

Most már legalább azt is megérted, miért Orbán Viktor 20 éve a miniszterelnök jelölt...