A legfrissebb cikkek

Nincs megjeleníthető elem

Kapcsolat


Friss topikok

Statisztikák

Címkék

alkotmány (20) állam (6) állambiztonság (10) állambiztonságis jelen (6) arab (9) atom (7) a mennyei birodalomban (6) bajnai gordon (10) biológia (16) bíróság (6) bkv (7) budapest (10) cigány (86) demokrácia (87) diszkrimináció (6) egyház (6) ensz (8) erkölcs (6) eu (28) európa (7) evolúció (10) fantasy (9) fasizmus (6) fidesz (148) foci (6) gay (17) gay pride (12) gáza (14) gazdaság (19) google (6) gyász (7) gyurcsány (49) hamasz (13) hitler (8) holokauszt (12) hülyeség (6) humor (9) index (10) internet (9) irán (21) iszlám (6) izrael (39) jared diamond (6) jézus (10) jobbik (73) jog (8) kádár (7) katolikus egyház (7) kdnp (10) keresztény (12) kereszténység (11) kína (11) kolbenheyer ír (162) kolbenheyer olvas (233) kommunizmus (14) környezetvédelem (6) közélet (9) közgazdaságtan (26) krimi (17) külpolitika (20) kultúra (25) liberalizmus (13) lmp (9) magyar (15) magyarország (140) magyar gárda (9) magyar hírlap (6) martin (6) mdf (12) meleg (13) mongol (18) mszp (62) náci (51) nacionalizmus (10) németország (11) nemzet (32) nemzetbiztonság (8) nyelvészet (6) obama (21) oktatás (11) orbán (56) oroszország (8) összeesküvés (6) őstörténet (6) palesztin (15) politika (215) pszichológia (14) rasszizmus (19) regény (27) reggel (67) rendőr (7) rendszerváltás (24) rowling (7) rükverc (11) rukverc (15) sci fi (11) sólyom lászló (11) szabadság (17) szdsz (20) szeretet (6) szlovákia (11) társadalom (69) tech (7) terrorizmus (8) több fényt a kdnp be (8) történelem (155) tudomány (8) tüntetés (6) usa (47) választások (34) választás 2010 (44) vallás (14) válság (11) varga e tamás (6) vendégpost (11) világ (14) voks10 (26) vona gábor (7) zene (12) zsidó (48) Címkefelhő

Designerünk

Legutolsó kommentek

Nincs megjeleníthető elem

Kolbenheyer olvas LIV.: Mítoszrombolók

2010.07.24. 07:00 kolbenheyer

A konferenciakötetek sajátos melléktermékei a tudományos életnek: a felszólalók elteszik a polcra, újabb címmel bővül a publikációs lista, de arra általában teljesen alkalmatlanok, hogy a laikus érdeklődő forgassa őket. Ezért is lepődtem meg, amikor azon kaptam magam, hogy élvezettel olvasom a Történelemtanárok Egylete által kiadott, Lőrinc László által szerkesztett Egyezzünk ki a múlttal! Műhelybeszélgetések történelmi mítoszokról, tévhitekről című kötetet (TTE, Budapest, 2010). Az Egylet több műhelyvitát rendezett a 20. század magyar történelmének eseményeiről és korszakairól, ahol történészek nyitóelőadásai után történelemtanárok vitatták meg mítoszainkat. A cél kettős. Egyrészt a kötet fel akar lépni a csak eufemisztikusan mítosznak nevezhető marhaságok ellen, ezt egyfajta rövid, kérdezz-felelek típusú írásokkal teszi. A forma természetesen nem a fanatikusok meggyőzésére szolgál, hanem a történelemtanárnak ad szakszerű mankót, ha váratlan kérdést kap. Ebben a részben a 20. század mellett helyet kapott az örökzöld őstörténet is (etruszk és sumér rokonság cáfolata, up-to-date finnugrisztika, turul, rovásírás stb. Klima László és Fodor István tollából). A másik cél viszont az volt, hogy a különböző értékrendű történelemtanárok elbeszélgessenek a közös történelem értékeléséről. És ez az ami nagyon érdekes ebben a kötetben, és az alábbi három példával meg is próbálom érzékeltetetni, hogy történelemszemléletünk annak ellenére különbözik, hogy az értékelendő tényekben majdnem konszenzus van. Nézzük meg tehát Trianont, a II. világháborút és a „népi demokráciát”.

Trianon esetében a vitázó felek között csak hangsúlybeli különbséget lehetett felfedezni, jóllehet ők a vita közben ezt mintha másként látták volna. Salamon Konrád, Zeidler Miklós és Fazekas Csaba egyetértettek a mártírium mítoszának oszlatásában. Magyarország nem a legsúlyosabb mértékben büntetett ország volt, hiszen Ausztria és Törökország is hasonló arányú veszteséget könyvelhetett el. De az egész mítosz egy félreértésen alapszik: nem homogén nemzetállamok, hanem heterogén dinasztikus államok lettek feldarabolva, a Habsburgoké és az Oszmánoké, még akkor is, ha a feldarabolás ideológiájául szolgáló nemzeti önrendelkezési elven a stratégiai megfontolások többször erőszakot tettek. Vita elsősorban a felelősség kérdése körül bontakozott ki: tehet-e Károlyi, illetve a Tanácsköztársaság Trianonról? Egyrészt nyilvánvalóan nem: az antant túlerőben volt, és a határok nagyrészt kialakultak 1919 tavaszára. Másrészt Károlyi leszerelési politikája eleve esélytelenné tette a fegyveres ellenállást, a kommunista Katonatanács pedig tudatosan rombolta az ellenálló képességet. A Tanácsköztársaság ugyan elindította az északi hadjáratot, de ez internacionalista és nem nacionalista vállalkozás volt.

A II. világháború kapcsán a szemléletbeli különbség azzal párosul, hogy a felek tényeket nem vesznek tudomásul (vagy hallgatnak el). Ezért különösen értékes Ungváry Krisztián vitaindítója, mert ő elkerüli az antifasizmus és az antikommunizmus félreértésének csapdáit is. Le kell ugyanis számolni mind a magyar ártatlanság, mind az utolsó csatlós mítoszával. Mert bizony Magyarországon saját virtigli antiszemitizmus és szélsőjobb tenyészett már az 1920-as években, amikor nemhogy német nyomásról, de még példáról sem beszélhetünk. Magyarország vezetői önként és dalolva vitték az országot a háborúba is (a revízió reményében, természetesen, de megérte?). És a magyar hadsereg bizony egy népirtó háborúban vett részt, mégpedig annak népirtós részében is. Másrészt azonban a magyar antiszemitizmus nem rítt ki a térségből, nem itt született az első zsidótörvény. És nem is Magyarország tartott ki legtovább Németország mellett, hanem Olaszország és Horvátország (bár mindkettőnek volt ellenkormánya is). Így aztán a háború végét is árnyalnunk kell: felszabadulás csak az ország egy részének volt, a többieknek megszállás.

A II. világháborút követő átmeneti időszak, az ún. „népi demokrácia” kora azért vitatott fejezet a magyar történelemnek, mert a vitázó felek a gyakorlatilag azonos ténysort egészen más narratívába helyezik. Rainer M. János és Schmidt Mária képviselte a két pozíciót, a kérdés pedig az, hogy Magyarország szovjetizálása 1944-től kezdve folyamatosan és tervszerűen haladt-e előre, vagy pedig egy demokratikus kibontakozást tört ketté a fordulat éve. Sántítónak érzem Rainer érvelését, hogy nem került elő olyan egyértelmű utasítás, ami direkt sztálinizációt írt volna elő. Provokatívan úgy mondhatnám, hogy ez emlékeztet a holokauszt-tagadók érvére, miszerint Hitlernek nem volt ilyen értelmű parancsa. Mindketten foglalkoztak azzal a tulajdonképpen irreleváns kérdéssel, hogy a kortársak hogyan érzékelték a folyamatot. Irrelevánsnak azért nevezem, mert az ő érzékcsalódásuk még nem cáfolja az esetleges tervezettséget. Más szempontból azonban nagyon fontos a kortársak véleménye: milyen demokráciát akartak ők? Ugyanis naivnak tűnik Schmidt narratívája a demokrácia utáni vágy eltiprásáról: a demokráciát sosem tapasztalt Magyarország lakosságának jelentős része forradalmi változásokat, elsősorban társadalmi egyenlőséget követelt demokrácia címén, és ebbe bizony sok minden belefért. Hogy is mondják? A történelem az élet tanítómestere?

Kolbenheyer kommentpolitikája

 

3 komment

Címkék: trianon történelem mítosz kolbenheyer olvas tte

A bejegyzés trackback címe:

https://sardobalo.blog.hu/api/trackback/id/tr682078382

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

greybull 2010.07.25. 09:41:18

Maximálisan egyetértek a mítoszrombolással. Kíváncsi lennék magam is a kötetre.
A történelem tanítással is úgy vagyok azonban, mint a háborúval:
A háború túl komoly dolog ahhoz, hogy a katonákra bízzuk!
A történelem tanítás is túl komoly dolog ahhoz, hogy a történelemtanárokra bízzuk.
Mert bizony a történelemtanítás az alapvetően történelemIRÁS, azaz mint írás, valahol irodalom is. S ha irodalom, akkor fantázia, képzelet, emóció, fikció is - mert embernek írja egy másik EMBER. Ergo: a másik ember szubjektuma maximálisan befolyásolja, torzíthatja a tényeket.
Ha azonban a történészek azok, akik mindettől mentesíteni szeretnék saját szakmájukat, hát az mindenképpen dícséretes.
Lőwy Árpádot idézve, parafrazálva:
"Disznólkodni szabad - de csak szépen!"
Történelmet írni szabad - de csak tények alapján, célzatosságtól és indulattól mentesen!

R_John · http://sardobalo.blog.hu 2010.07.26. 00:02:19

most jelent meg valami hasonló könyve az ablonczynak trianonról meg volt a romsics szerkesztette könyv a 20. századi mítoszokról. asszem elég fontos ez a fajta tanítás, népnevelés