A legfrissebb cikkek

Nincs megjeleníthető elem

Kapcsolat


Friss topikok

Statisztikák

Címkék

alkotmány (20) állam (6) állambiztonság (10) állambiztonságis jelen (6) arab (9) atom (7) a mennyei birodalomban (6) bajnai gordon (10) biológia (16) bíróság (6) bkv (7) budapest (10) cigány (86) demokrácia (87) diszkrimináció (6) egyház (6) ensz (8) erkölcs (6) eu (28) európa (7) evolúció (10) fantasy (9) fasizmus (6) fidesz (148) foci (6) gay (17) gay pride (12) gáza (14) gazdaság (19) google (6) gyász (7) gyurcsány (49) hamasz (13) hitler (8) holokauszt (12) hülyeség (6) humor (9) index (10) internet (9) irán (21) iszlám (6) izrael (39) jared diamond (6) jézus (10) jobbik (73) jog (8) kádár (7) katolikus egyház (7) kdnp (10) keresztény (12) kereszténység (11) kína (11) kolbenheyer ír (162) kolbenheyer olvas (233) kommunizmus (14) környezetvédelem (6) közélet (9) közgazdaságtan (26) krimi (17) külpolitika (20) kultúra (25) liberalizmus (13) lmp (9) magyar (15) magyarország (140) magyar gárda (9) magyar hírlap (6) martin (6) mdf (12) meleg (13) mongol (18) mszp (62) náci (51) nacionalizmus (10) németország (11) nemzet (32) nemzetbiztonság (8) nyelvészet (6) obama (21) oktatás (11) orbán (56) oroszország (8) összeesküvés (6) őstörténet (6) palesztin (15) politika (215) pszichológia (14) rasszizmus (19) regény (27) reggel (67) rendőr (7) rendszerváltás (24) rowling (7) rükverc (11) rukverc (15) sci fi (11) sólyom lászló (11) szabadság (17) szdsz (20) szeretet (6) szlovákia (11) társadalom (69) tech (7) terrorizmus (8) több fényt a kdnp be (8) történelem (155) tudomány (8) tüntetés (6) usa (47) választások (34) választás 2010 (44) vallás (14) válság (11) varga e tamás (6) vendégpost (11) világ (14) voks10 (26) vona gábor (7) zene (12) zsidó (48) Címkefelhő

Designerünk

Legutolsó kommentek

Nincs megjeleníthető elem

Kolbenheyer olvas XXVII.: Családi demokrácia

2009.07.25. 07:00 kolbenheyer

Az athéni demokrácia megítélésének külön története van. Arisztotelész az államformák osztályozása során a demokráciát a rossz kormányzatok közé sorolta (a türannisszal és az oligarchiával együtt, szemben a baszileiával, az arisztokrateiával és a politeiával): ugyan a többség uralkodik, de ez a hitványak uralmát jelenti az érdemesek felett. A mai köztudatban azonban a romantika felfogása gyökeresedett meg: az athéni demokrácia a történelem első fénypontja, a szabad egyének közösségének első megnyilvánulása. A kérdést sokféleképpen lehetne elemezni, most azonban egy olyan megközelítést mutatnék be, ami egész egyszerűen a görög poliszoknak egy nagyon is nyilvánvaló, mégis általában figyelmen kívül hagyott tulajdonságából indul ki: a méretükből. Németh György A polisok világa (Korona, Budapest, 1999) és A zsarnokok utópiája (Atlantisz, Budapest, 1996) című könyveiben ugyanis arra mutat rá, hogy a görög poliszok alapvetően aprók voltak, klasszikus értelemben vett társadalmi küzdelmekről még a nagyobbak esetében is csak megszorításokkal beszélhetünk. Ha pedig megvizsgáljuk a főbb tisztségviselőket (pl. az arkhón-listát), nem is lepődünk meg annyira: Athént a Kr. e. 7-5. században három család irányította: az Alkmeónidák, a Philaidák és a Peiszisztratidák. Hogyan alakult akkor ki a demokrácia?

A mitikus (történeti forrásokkal nem igazolható) királyság kora után Athén arisztokratikus köztársaság volt, politikai jogai csak a hagyományos földbirtokos családoknak voltak. Mint minden agrárkultúrában itt is néhány családi klán uralta a közösséget. A kérdés az volt, melyikük lesz képes a többi fölé kerekedni. A mondai elbeszélés szerint egy Külón nevű férfiú kísérelte meg, hogy egyeduralmat (türanniszt) vezessen be, ezt akadályozta meg az akkori Alkmeónida arkhón, sőt hitszegő módon meg is gyilkolta az elbukott puccsistát. Ez volt a vérbűn, ami miatt az egész család száműzetésbe kényszerült. Mivel a türanniszt aztán a Peiszisztratidák alapították meg, míg a Philaidák (Miltiádész) a Kherszonnészoszon hoztak létre zsarnokságot, erős a gyanú, hogy az Alkmeónidák is erre törekedtek, csak éppen első próbálkozásuk kudarcot vallott. Ezután először békülni próbáltak, házasságok révén tértek vissza Athénbe és az elitbe, de végül mégis a türannisz megbuktatására szövetkeztek Spártával. Sikeresen, Kr. 510-ben elűzték Hippiaszt, Peiszisztratosz fiát.

De hogyan lehet az erőszakkal megszerzett hatalmat megtartani? Kleiszthenész, az Alkmeónidák új reménysége olyan alapvető reformokat vezetett be, amik biztosíthatták, hogy ne térjenek vissza a korábbi klán-küzdelmek, és az Alkmeónidák hatalma tartós maradjon. Kiterjesztette a polgárjogot azzal az ürüggyel, hogy az addigi vérségi törzs-beosztást (phülék) területivé alakította. Az új mesterséges törzseket úgy állította össze, hogy mindegyikben jelentős súlyt képviseljenek az Alkmeónidáknak elkötelezett új polgárok, elsősorban az Athén gazdasági fellendülése miatt ideköltöző iparosok és kereskedők. A legkisebb közigazgatási egységeket (démosz), amik alapján a tisztségviselőket választották, úgy állította össze, hogy az Alkmeónida-párti területek kompakt egységeket képezzenek, míg a feltehetőleg ellenséges hangulatú kerületek szétszórva terüljenek el. Az eredményt nevezzük athéni demokráciának – melynek élén azonban ugyanaz a család állt.

A demokráciának azonban veszélyei is vannak. Az új berendezkedés ténylegesen megteremtette az esélyét annak, hogy új, alulról érkező politikus vegye át a hatalmat. És ez be is következett: az új ellenfelet Themisztoklésznek hívták. A hagyomány Kleiszthenésznek tulajdonítja a cserépszavazás (osztrakiszmosz) intézményét is, azaz hogy az athéniek azt a politikust, akit azzal gyanúsítanak, hogy türanniszt akar alapítani, száműzhetik poliszukból (ehhez elég volt hatezer szavazat, azaz a polgárok kb. ötöde). A valóságban azonban csak Themisztoklész fellépésétől tudunk ilyen szavazásokról, tehát ha létezett is ez az intézmény, nem alkalmazták. Ő viszont felismerte, hogy ezzel az eszközzel eltávolíthatja ellenfeleit: az első öt osztrakizált Alkmeónida volt. A fegyvert végül sikerült ellene fordítani, és a nép őt is száműzte. A nagy kérdés viszont az volt, hogy hogyan biztosíthatják az Alkmeónidák a családi hatalmat a cserépszavazás állandó fenyegetésében.

A megoldást a család új hőse, Periklész ismerte fel. Összekapcsolta Athén ún. „hatezres” intézményeit: ennyi szavazat kellett az osztrakiszmoszhoz, ennyi ember közül sorsoltak minden nap bírókat és ennyi férőhely volt a népgyűlésnek helyet adó Pnüx dombon. Periklész napidíjat vezetett be a bírók számára. Ennek összege alacsony volt, így nem vonzotta azokat, akik munkája többet ért, de nagyon is azokat, akik pl. a hajópakolást hagyták ott emiatt. Azaz minden nap ott tolongott legalább hatezer szegény a Pnüxön a bírói napidíj reményében, így aztán mindig csak ők vettek részt a népgyűlésen is, ami engedelmesen megszavazta jótevőjük előterjesztéseit. A családi demokráciának csak Athén katasztrófája, a peloponnészoszi háborúban Spártától elszenvedett megsemmisítő vereség vetett véget. Ebből a nézőpontból talán érthető Arisztotelész ítélete. A demokrácia öngyilkossága mindig akkor következik be, amikor a szegények szavazatukat anyagi előnyökre próbálják váltani ...
 

5 komment · 3 trackback

Címkék: történelem demokrácia athén kolbenheyer olvas

A bejegyzés trackback címe:

https://sardobalo.blog.hu/api/trackback/id/tr211194109

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Van egy történetem az iskolából 2009.07.31. 11:13:44

Tanár vendégszerzőnket felkértem, írjon nekünk a már emlegetett durva tapasztalataiból egy dolgozatot. A korábbi Oktatásügy a rendszerváltás után című posztot követően foglalkozunk tovább az üggyel:   Van egy történetem az iskolából. Nem a...

Trackback: Magyar mezőgazdaság a rendszerváltás után 2009.07.27. 15:18:29

A magyar mezőgazdaság a hozzáértő és tisztességes magyar paraszt szemszögéből(és nem a betonrengeteg okoskodóinak - tóta árpád - tollából) (szubjektív tanulmány) Röviden, hogy miért is panaszko...

Trackback: Empíriokriticizmusok az EU-tagság körül 2009.07.25. 12:34:32

Öt éve vagyunk tagja az Európai Uniónak. Amolyan kisjubileum ez, amely alkalmat ad arra, hogy megvonjunk egy mérleget, gondolatokat fogalmazzunk meg első benyomásunkról. Egyszersmind feltegyük a kérdést önmagunknak: van-e értelme tovább, s ha igen, mil...

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Bell & Sebastian 2009.07.25. 18:26:49

Látom, megértetted! :)
(pedig mennyi meló volt benne...) :)

Lodovik Trema · http://lodovik.blog.hu 2009.07.26. 14:16:18

Nem ö volt, én voltam. Görög szöveg és egy görög oldalra mutató link. Ebböl maximum az olvasok fél százaléka értene bármit is. Ez igy szemét sajnos. [Zsidózni viszont szabad - nem nagyszeru?]

Bell & Sebastian 2009.07.26. 22:31:21

@Lodovik Trema:

Nektek nincs fordítógépetek?
(nekem van, Google -on van, Moszad nem ad?)

A cikk pont az ellenkező következtetésre jutott a post aláírójával szemben.
A görögök már csak jobban tudják, mint a sz.demokraták!

Ez nyílt zsidózás. Nagyszerű! :)

Win Elen 2009.07.28. 08:38:08

Amugy ebbol is latszik, hogy a demokracia, amit most mi is alkalmazunk, amit a tortenelemorak, a media, valami legjobbkent talalt szamunkra felcseperedesunk soran, kozel sem az aminek latszik.

Ugy latom, hogy funciojat tekintve, a hatalmasoknak (elsosorban gazdasagi, masodsorban politikai) jobban kedvez, mint a demosznak. Eszkoze ugye a politika, ami az allam fenntarthatosagat, kozigazgatasat stb. hivatott szolgalni. Ugyanakkor kulonbozo elojogokat is biztosit. Amely a nem klasszikus ertelembe vett tuleleshez biztosabb alapokat ad. Ezert a politika minden szereploje, de part szinten, annak befolyassal biro tagjai kulonosen, erdekelte valnak statusuk allandositasaban. Ezt a torekvest szembe allitjak gyakorta a feladatukkal. Ezert a feladataik helyett a szavazatok megszerzesere torekednek.

Itt erdemes megallni egy pillanatra. Alapvetoen ez meg nem lenne baj. Mert ha a nepnek a kedvere cselekszik egy politikus, egy part, az emeli a nepszeruseget, es ujravalasztjak, ezt ma a valoban demokratikus orszagokban elok tobbsege alaptetelnek tekinti. Es valoban letezik egy ilyen nezopont is. Tehat erdekuk a jobbitas. De ha jobban megfigyeljuk, megsem ez trotenik. Az atlag embert, akiket a sajat eletukkel valo foglalatossagok jobban lefoglaljak, es ok vannak tobbsegben (alacsony valasztasi reszveteli arany), ha a demokracia alappillerenek szamito parlamenti valasztasok vannak (ekkor a hajlandosag mindig emelkedik) elsosorban az erzesei, szimpatiaja vezerli (ellenszavazas - igergetesek elfogadasa - ). A politika ma, es regebben is ennek meglovagolasara tesz es tett jelentos erofesziteseket. Ez pedig egyaltalan nem lenne a feladata, mert populizmusnak tekintheto. (ez ma kivetel nelkul minden partra jellemzo).

A szavazatok ilyen jellegu megszerzesere tett torekvesek mellett tobbnyire ritkan cselekednek proaktivan, az allam, es a nemzet epitese erdekeben. Hianyzik a innovacio. Az oszinte vezetoi habitus. Ehhez tartozik meg az az opportunista magatartas, amelyet leginkabb a nagyobb gazdasagi erdekek hasznalhatnak ki. Mivel ehhez a nepszerusegi jatekhoz hozzatartozik, hogy folyamatos eredmenyeket is felmutassanak, ezert a penz itt is kozponti szerepet kap. Az adobeveteleket pedig nemigazan lehet mutogatni az embereknek, mint teljesitmeny igazolas - leven toluk veszik el - ezert olyan tokebevonasokat tamogatnak, amik valodi eredmenynek hatnak a szemleloben. Bar tobbnyire ezek az osszegek az allam teljesitmenyet nem lenditi semmilyen iranyba, sot a tulertekelese okan kifejezetten visszaveti azt. De ez nem szamit, mert ez nehezen ertheto a tobbseg szamara. Es a harc ezert a penzert a ma is jollathato korrupciot lenditi elore.

Az erdemi munka, az allam fenntartasa a politika teljes kizarasaval is problema nelkul megy. A mostani gazdasagpolitika elvetese mellett meg a korrupcio is jelentosen visszafoghato.

A demokracia ebben a formajaban szerintem elfogadhatatlna, es mas formajaban is feltetelez egy jelentos erdektelen kozeget, akit az aktualis erdekek konnyen befolyasolhatnak.

Ez felvet egy haom kerdest, hogy akkor, hogyan.

Az biztos, hogy mivel egy optimaisan mukodo rendszer csak akkor elkepzelheto, ha annak minden tagja torekszik is az optimalitasra. Ez feltetelezne azt, hogy a benne szereplo dontessel rendelkezo egyedek mentesek legyenek a hatalom altal mindig sokszorosara erositett onzo emberi vonasoktol. Ez viszont elkepzelhetetlen egyelore. Es aki ugy gondolja hogy nem, az vagy az elemek kiszuresevel, vagy eros szabalyozassal gondolja. Ez pedig hosszutavon egy eletidegen kornyezet megteremteset vonja magaval.

Na

Win Elen 2009.07.28. 08:38:47

Utkozbe gepeles rulez