A legfrissebb cikkek

Nincs megjeleníthető elem

Kapcsolat


Friss topikok

Statisztikák

Címkék

alkotmány (20) állam (6) állambiztonság (10) állambiztonságis jelen (6) arab (9) atom (7) a mennyei birodalomban (6) bajnai gordon (10) biológia (16) bíróság (6) bkv (7) budapest (10) cigány (86) demokrácia (87) diszkrimináció (6) egyház (6) ensz (8) erkölcs (6) eu (28) európa (7) evolúció (10) fantasy (9) fasizmus (6) fidesz (148) foci (6) gay (17) gay pride (12) gáza (14) gazdaság (19) google (6) gyász (7) gyurcsány (49) hamasz (13) hitler (8) holokauszt (12) hülyeség (6) humor (9) index (10) internet (9) irán (21) iszlám (6) izrael (39) jared diamond (6) jézus (10) jobbik (73) jog (8) kádár (7) katolikus egyház (7) kdnp (10) keresztény (12) kereszténység (11) kína (11) kolbenheyer ír (162) kolbenheyer olvas (233) kommunizmus (14) környezetvédelem (6) közélet (9) közgazdaságtan (26) krimi (17) külpolitika (20) kultúra (25) liberalizmus (13) lmp (9) magyar (15) magyarország (140) magyar gárda (9) magyar hírlap (6) martin (6) mdf (12) meleg (13) mongol (18) mszp (62) náci (51) nacionalizmus (10) németország (11) nemzet (32) nemzetbiztonság (8) nyelvészet (6) obama (21) oktatás (11) orbán (56) oroszország (8) összeesküvés (6) őstörténet (6) palesztin (15) politika (215) pszichológia (14) rasszizmus (19) regény (27) reggel (67) rendőr (7) rendszerváltás (24) rowling (7) rükverc (11) rukverc (15) sci fi (11) sólyom lászló (11) szabadság (17) szdsz (20) szeretet (6) szlovákia (11) társadalom (69) tech (7) terrorizmus (8) több fényt a kdnp be (8) történelem (155) tudomány (8) tüntetés (6) usa (47) választások (34) választás 2010 (44) vallás (14) válság (11) varga e tamás (6) vendégpost (11) világ (14) voks10 (26) vona gábor (7) zene (12) zsidó (48) Címkefelhő

Designerünk

Legutolsó kommentek

Nincs megjeleníthető elem

Kolbenheyer olvas CCLIX.: A szocializmus újratöltve

2021.09.04. 09:00 kolbenheyer

Amazon.fr - Capital et idéologie - Piketty, Thomas - LivresThomas Piketty még mindig ellenszenvesen pökhendi, és új könyve, a Capital and Ideology (Tőke és ideológia; Cambridge, Harvard University Press, 2019, a francia eredeti: Capital et Idéologie, Paris, Éditions du Seuil, 2019) is feleslegesen unalmas és hosszú. Ráadásul nem folytatása az előző, A tőke a 21. században című kötetnek, hanem inkább annak újraírt, felduzzasztott, megalomán változata. Akkor minek elolvasni és ismertetni? Azért, mert amiről ír, az rettenetesen fontos és érdekes, és a társadalmi igazságosság kérdésével akkor is foglalkoznunk kell, ha magukat rocksztárnak képzelő, nárcisztikus francia közgazdászok mondanak csak róla érvényeset. Az alapállítások nem változtak. Piketty szerint a vagyoni és jövedelmi különbségek igazságtalanok, az utóbbi három évtizedben tapasztalt gyors növekedésük veszélyes, és az államok feladata ennek gátat vetni, sőt a folyamatot megfordítani. Ami a könyvében új, az egyrészt az időbeli és térbeli horizont kitágítása: az egyenlőtlenséget nem csak a modern Nyugaton vizsgálja, hanem a múltban és a jelenkori fejlődő világban is. Másrészt a modern demokráciák politikai pártjainak, programjainak és a választói magatartásnak az elemzése. Végül mindebből fakadóan még szélesebb és még mélyebb reformok sorozatának javaslata, amit egyáltalán nem szégyell szocializmusnak, mégpedig demokratikus és részvételi szocializmusnak nevezni.

 

Piketty azért szerepelteti a címben is az ideológia szót, mert egyik kiindulópontja, hogy az egyenlőtlenséget minden társadalom magyarázza valahogy. Ugyan mindig a hatalmon lévők számára előnyösen, és éppen ezért sokszor álszenten, de nem teljesen önkényesen, hanem az adott világképen belül koherens és hihető módon. A modernitás előtt a világ nagy részén háromosztatú társadalmak működtek, ahol a jövedelem és a vagyon java a papi és katonai elit kezében volt a többséget alkotó dolgozók rovására. Az elitek azonban fontos szolgáltatásokkal tartoztak a társadalomnak és egyben helyettesítették a még nem kellően kiépült államot is. Aztán a felvilágosodás – és persze a nagy francia forradalom, mi más – szigorúan elválasztotta a felségjogokat, amik az államé, és a magántulajdont, ami az egyéné. Ezzel születettek meg a tulajdonosi társadalmak, amelyek szakralizálták a magántulajdont (emberi jog!), és a jogi egyenlőség mellé soha nem látott vagyoni egyenlőtlenséget teremtettek. (A legegyenlőtlenebbek valójában a gyarmati rezsimek voltak, de ezekre most nem térnék ki.) A lényeg tehát, hogy az, hogy ki mit tulajdonol, nem természeti adottság, hanem az uralkodó világkép következménye. Piketty lakonikusan kifejti, hogy a tulajdon sosem egyéni teljesítmény eredménye: senki nem lehet ma sikeres vállalkozó az állam által biztosított közjavak, a gazdaságban uralkodó munkamegosztás és az emberiség eddig felhalmozott tudása nélkül. Éppen ezért alkothatunk más ideológiát is a tulajdonról.

 

És az ilyen ideológia nem is lenne új. Piketty újra leírja, hogy a két világháború és a világválság hogyan semmisítette meg a tulajdonosi társadalmakat, és teremtette meg pár évtizedre a szociáldemokratákat. Ahol az állam progresszív adókkal nem engedte meg a gigászi vagyonok újraalakulását, és a jóléti állam révén felemelte az addig szegény tömegeket. Mindezt az osztályalapú politika keretein belül: a jobboldal piacpárti, a baloldal újraelosztáspárti volt, előbbi a tulajdonosokat, utóbbi a tulajdon nélkülieket képviselte. Mindezt segítette a kommunista kihívás: a jobboldal nem mert mereven ellenállni, a baloldal viszont nem akart kommunista hírbe keveredni. Így születtek a magántulajdont megőrző, de bőkezűen újraelosztó kompromisszumok. Ezt a rendszert két dolog borította fel. Egyrészt megbukott a kommunizmus, és nem hatott fékező erőként. Másrészt tömegek léptek a felsőoktatásba, és kialakult egy új meritokratikus szemlélet: esélyed van, rajtad múlik, mire viszed. Mára a baloldal a legképzettebbek pártja lett mindenhol, míg a jobboldal maradt a legvagyonosabbaké. A két elit között pedig elvesznek a vagyontalan tömegek: visszavonulnak a politikától, vagy pedig az újraelosztás helyett az identitást helyezik a politika középpontjába.

 

A teendők listája tehát hosszú. A cél a társadalmi egyenlőség Piketty szerint. Ennek eszköze a tulajdon megreformálása. Kapjanak szavazati jogot a dolgozók is a vállalatok ügyeiben, és korlátozzák a legnagyobb tulajdonosok szavazatarányát. (Van már ilyen Skandináviában és Németországban.) Legyen újra progresszív vagyon- és örökösödési adó minden tulajdonra, ehhez természetesen jobban nyilván kell tartani nemcsak az ingatlant, hanem a pénzügyi eszközöket. Ebből lehetne fedezni a minden pályakezdő fiatalt megillető vagyonjuttatást, amiből lakást vehet, vagy vállalkozást indíthat. Ezzel a vagyon társadalmibbá válik, és gyorsabban cirkulál. Ugyanakkor nagyon progresszív jövedelemadók kellenek, minden jövedelemre. Ez önmagában csökkenti az egyenlőtlenséget, ráadásul finanszírozható belőle általános alapjövedelem és a mainál bőkezűbb jóléti állam (egészségügy, oktatás, nyugdíj). Mindezt nemzetközi összefogással lehet elérni, hiszen jelenleg a nemzetállamok engedélyezték a tőke szabad mozgását, de azt nem ellenőrzik, sőt adócsökkentési versenyben próbálják magukhoz csábítani. De Piketty szerint a nagy államok – USA, Kína, EU, India – képesek lennének ezt magukban is elkezdeni, ha van politikai akarat. És ez a lényeg: visszatérni az elosztás kérdéséhez a politikában az identitás helyett. Ez a baloldal felelőssége. És erre is van példa. Ma Indiában a szegény hinduk és muszlimok ugyanarra a pártra szavaznak, a New Deal idején az USA-ban a szegény fehérek és feketék szavaztak ugyanarra. Nem azért, mert nincs vallási feszültség vagy nem volt rasszizmus. Hanem mert elfogadták a baloldal újraelosztó politikáját, és nem menekültek helyette nativista és identitárius ideológiai zsákutcákba.

Szólj hozzá!

Címkék: társadalom adó közgazdaságtan tőke piketty

A bejegyzés trackback címe:

https://sardobalo.blog.hu/api/trackback/id/tr10016655280

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.