A legfrissebb cikkek

Nincs megjeleníthető elem

Kapcsolat


Friss topikok

Statisztikák

Címkék

alkotmány (20) állam (6) állambiztonság (10) állambiztonságis jelen (6) arab (9) atom (7) a mennyei birodalomban (6) bajnai gordon (10) biológia (16) bíróság (6) bkv (7) budapest (10) cigány (86) demokrácia (87) diszkrimináció (6) egyház (6) ensz (8) erkölcs (6) eu (28) európa (7) evolúció (10) fantasy (9) fasizmus (6) fidesz (148) foci (6) gay (17) gay pride (12) gáza (14) gazdaság (19) google (6) gyász (7) gyurcsány (49) hamasz (13) hitler (8) holokauszt (12) hülyeség (6) humor (9) index (10) internet (9) irán (21) iszlám (6) izrael (39) jared diamond (6) jézus (10) jobbik (73) jog (8) kádár (7) katolikus egyház (7) kdnp (10) keresztény (12) kereszténység (11) kína (11) kolbenheyer ír (162) kolbenheyer olvas (233) kommunizmus (14) környezetvédelem (6) közélet (9) közgazdaságtan (26) krimi (17) külpolitika (20) kultúra (25) liberalizmus (13) lmp (9) magyar (15) magyarország (140) magyar gárda (9) magyar hírlap (6) martin (6) mdf (12) meleg (13) mongol (18) mszp (62) náci (51) nacionalizmus (10) németország (11) nemzet (32) nemzetbiztonság (8) nyelvészet (6) obama (21) oktatás (11) orbán (56) oroszország (8) összeesküvés (6) őstörténet (6) palesztin (15) politika (215) pszichológia (14) rasszizmus (19) regény (27) reggel (67) rendőr (7) rendszerváltás (24) rowling (7) rükverc (11) rukverc (15) sci fi (11) sólyom lászló (11) szabadság (17) szdsz (20) szeretet (6) szlovákia (11) társadalom (69) tech (7) terrorizmus (8) több fényt a kdnp be (8) történelem (155) tudomány (8) tüntetés (6) usa (47) választások (34) választás 2010 (44) vallás (14) válság (11) varga e tamás (6) vendégpost (11) világ (14) voks10 (26) vona gábor (7) zene (12) zsidó (48) Címkefelhő

Designerünk

Legutolsó kommentek

Nincs megjeleníthető elem

Kolbenheyer olvas CXLI.: Mennyei Királyság

2013.11.23. 07:00 kolbenheyer

maalouf.jpgAmin Maalouf könyve, A keresztes hadjáratok arab szemmel (Budapest, Európa, 2002; a francia eredeti: Les croisades vues par les arabes, Paris, Èditions Jean-Claudes Lattès, 1983) az összeurópai lelkiismeret-furdalás és polkorrektség maradandó emléke, de kevésbé lehetett volna félrevezetőbb fülszöveggel ellátni, mint azt az Európa kiadó tette. Mert a „vérbeli történész” „pontos látlelete” nem más, mit egy jó tollú regényíró olvasmányos és alapos kompilációja a kortárs arab krónikákból. Nagy fegyvertény ez, véletlenül sem vitatnám, hiszen a középkori katonai sikereket még ma is belengi a romantikus múltszemlélet, nem árt az áldozatok szenvedéseinek bemutatásával lerántani róluk ezt a leplet. De ahogy maga a szerző is elmereng rajta a rövidke utószóban, a keresztes hadjáratok története valójában a 20. század konfliktusainak és nemzetépítő stratégiáinak megértéséhez nyújt adalékot, nem a régmúlt hiteles feltárásához. Akit csak az események, főleg azok eddig kevésbé ismert, mert muszlim szempontú részletei érdekelnek, annak tetszeni fog a könyv. Történészként kicsit hosszú alapanyag egy jóízű vitához a múltszemléletről és nacionalizmusról. Naiv amatőrök kezében viszont színtiszta méreg.

Kezdjük a címmel és a szóhasználattal. Arab szemszöget ígérnek nekünk, és az első oldalon tájékoztatnak arról is, hogy a behatolókra a korabeli krónikák megnevezését, a frandzsot használják. Valójában Maaloufnak is alig tűnik fel, hogy nem arab (tehát etnikai, nyelvi), hanem muszlim (azaz vallási) nézőpont az, amiből idézett krónikásai figyelnek. Az utószóban kitér ugyan arra, hogy a kor muszlim vezetői nem is arabok, hanem törökök és kurdok voltak, de ez csak a mának jelent problémát, legalábbis az idézett szerzők erre nem panaszkodnak. A frandzs megnevezés nyilvánvalóan népnévnek hat, és a francia torzított alakja, hiszen a keresztesek, de legalábbis vezetőik zöme francia kultúrájú területről érkezett. Ám a részletek megint nem stimmelnek, hiszen a német királyok is frandzsok. Kik nem azok? A bizánciak (rúmok) és más keleti keresztények. Tehát, természetesen, megint vallási identitásról van szó, a nyugati keresztényekéről. Még egy ilyen nyilvánvalóan vallási motivációjú témánál is, mint a keresztes hadjáratok, a mai író és olvasó optikája automatikusan hamisít, nemzeteket akar látni, ott, ahol azok nincsenek.

Ragyogóan illusztrálja a könyv, hogy miért alapvetően ideológiai tantárgy az iskolákban a történelem. A keresztes hadjáratok története Maalouf számára nem más, mint annak a kínzó kérdésnek a fölvetése, hogy miért történhetett meg ez a megalázó hódítás. Látjuk, már a kérdésfelvetés determinál. A hódítás konkrétan mindig egyszerű tény, de a ki volt itt előbb kérdése teljesen értelmetlen, és csak érzelmi válasz adható rá. A mai arabok szerint Jeruzsálem az övék. Ez nem egy racionálisan vitatható állítás. A vereség akkor lehet csak megalázó, ha az érdemtelen fél győz. Ha nem is megyünk bele abba a filozófiai kérdésbe, hogy a történelemben ki lehet érdemtelen vagy érdemes, akkor is problematikus a művelt Kelet és a barbár Nyugat ellentétpárja, pont annyira problematikus, mint a 19. századi gyarmatosítás művelt Nyugatja és barbár Keletje. Az így feltett kérdés után természetes, hogy a könyv hősei a katonailag sikeres muszlim uralkodók, míg a frandzsokkal együttműködők legalábbis gyengék, de inkább árulók. Maalouf a legjobban akkor csodálkozik, amikor olyan csatákról kell beszámolnia, ahol mindkét oldalon kevert, muszlim-keresztény seregek álltak fel.

Hozzátartozik az igazsághoz, hogy Maalouf a maga módján nagyon is törekszik a pártatlanságra. Az utószó ezért szinte érdekesebb, mint maga a könyv. Mert ott veti fel a kérdést, hogy vajon nem hanyatlott-e már az arab világ akkoriban is, és hogy míg a nyugatiak a találkozást tanulásra és gazdagodásra használták, addig a keletiek csak még jobban elzárkóztak. Pedig a nyugatiak nem csak jobb fegyverekkel rendelkeztek, de a keresztes államokban biztonságosabbak voltak a tulajdonviszonyok, emiatt fejlettebb a technológia, és emiatt bőségesebb a termelés. De vegyük észre, hogy ezek az önostorozó kérdések még mindig a hamis, mert történelmietlen nemzeti narratíván belül maradnak: mit kellett volna, kellene tenniük az araboknak, hogy egyenrangú vetélytársai lehessenek a Nyugatnak? Nem tudom, csak azt, hogy erre a kérdésre nem a keresztes hadjáratokat tanulmányozva kaphatunk választ. A Mennyei Királyság nem a nacionalizmus csatamezein születik vagy dől meg.

Kolbenheyer kommentpolitikája

2 komment

Címkék: történelem arab keresztes hadjárat kolbenheyer olvas maalouf

A bejegyzés trackback címe:

https://sardobalo.blog.hu/api/trackback/id/tr205568338

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Dr.Zomboss 2013.11.24. 19:27:19

Nem franciák voltak a nyugatiak, hanem frankok.
Malouf meg annyira pártatlan, hogy szerintem elélvezett, mikor a hattini csatáról írt.

kolbenheyer 2013.11.24. 20:59:13

12. századi frankok. Hm.