A legfrissebb cikkek

Nincs megjeleníthető elem

Kapcsolat


Friss topikok

Statisztikák

Címkék

alkotmány (20) állam (6) állambiztonság (10) állambiztonságis jelen (6) arab (9) atom (7) a mennyei birodalomban (6) bajnai gordon (10) biológia (16) bíróság (6) bkv (7) budapest (10) cigány (86) demokrácia (87) diszkrimináció (6) egyház (6) ensz (8) erkölcs (6) eu (28) európa (7) evolúció (10) fantasy (9) fasizmus (6) fidesz (148) foci (6) gay (17) gay pride (12) gáza (14) gazdaság (19) google (6) gyász (7) gyurcsány (49) hamasz (13) hitler (8) holokauszt (12) hülyeség (6) humor (9) index (10) internet (9) irán (21) iszlám (6) izrael (39) jared diamond (6) jézus (10) jobbik (73) jog (8) kádár (7) katolikus egyház (7) kdnp (10) keresztény (12) kereszténység (11) kína (11) kolbenheyer ír (162) kolbenheyer olvas (233) kommunizmus (14) környezetvédelem (6) közélet (9) közgazdaságtan (26) krimi (17) külpolitika (20) kultúra (25) liberalizmus (13) lmp (9) magyar (15) magyarország (140) magyar gárda (9) magyar hírlap (6) martin (6) mdf (12) meleg (13) mongol (18) mszp (62) náci (51) nacionalizmus (10) németország (11) nemzet (32) nemzetbiztonság (8) nyelvészet (6) obama (21) oktatás (11) orbán (56) oroszország (8) összeesküvés (6) őstörténet (6) palesztin (15) politika (215) pszichológia (14) rasszizmus (19) regény (27) reggel (67) rendőr (7) rendszerváltás (24) rowling (7) rükverc (11) rukverc (15) sci fi (11) sólyom lászló (11) szabadság (17) szdsz (20) szeretet (6) szlovákia (11) társadalom (69) tech (7) terrorizmus (8) több fényt a kdnp be (8) történelem (155) tudomány (8) tüntetés (6) usa (47) választások (34) választás 2010 (44) vallás (14) válság (11) varga e tamás (6) vendégpost (11) világ (14) voks10 (26) vona gábor (7) zene (12) zsidó (48) Címkefelhő

Designerünk

Legutolsó kommentek

Nincs megjeleníthető elem

Kolbenheyer olvas CCLXXIV.: Egy rendszer mind fölött

2022.04.23. 09:00 kolbenheyer

Amazon.com: Capitalism, Alone: The Future of the System That Rules the  World eBook : Milanovic, Branko: Kindle StoreBranko Milanovic könyve a címében hordozza az alaptézisét: Capitalism, alone (Csak a kapitalizmus; Cambridge, Harvard University Press, 2019), napjainkban a világtörténelemben először az emberiség egésze egyetlen gazdasági és társadalmi rendszerben él, a kapitalizmusban. A termelőeszközök java magántulajdonban van, a termelés jórészt bérmunka keretében történik, a gazdasági tervezés pedig decentralizált. Mindez azonban nem a történelem végét jelenti, hanem azt a kérdést veti fel, hogy miként alakul tovább a már eddig is több változatot megért kapitalizmus. A globalizáció ugyanis felerősítette a kapitalizmus alaptermészetét, a profitra való törekvést azzal, hogy lebontott minden fizikai és erkölcsi korlátot. A tőkeáramlás szabadsága aláássa a jóléti államot, mert a költségcsökkentés és az adóelkerülés józan döntéssé szelidül. A munkaerő áramlása még nem szabad, mert a migrációval szemben érzelmi fenntartások vannak. Talán fel lehetne adni a jogegyenlőséget: a bevándorlóknak nem adni állampolgárságot, így kizárni őket az újraelosztásból. Milanovic szerint a technikai fejlődéstől nem kell félni, bár leginkább azért nem, mert fogalmunk sincs, mit hoz. Eddig összességében és hosszú távon több munkát teremtett, mint amennyit megszüntetett. A mindennapjainkat viszont teljesen átalakítja a kapitalizmus, ahogy értékesíthető áruvá válik a szabadidőnk, a szórakozásunk s társas kapcsolataink.

 

Jelenleg a kapitalizmus két formája verseng egymással. Az egyik a liberális meritokratikus kapitalizmus, amely a Nyugaton alakult ki és terjedt el, és az Egyesült Államok az archetípusa. Nemcsak kialakulása fonódott egybe velük, de önképében is elválaszthatatlan a demokráciától és a jogállamiságtól. Krédója szerint mindenki egyenlő, és azonos esélyeik miatt végül mindenki a megérdemelt helyzetbe kerül. A valóságban azonban éppen ez tűnik el fokozatosan. A gazdasági növekedés lassulásával nő a tőkejövedelmek aránya a nemzeti jövedelmen belül, ami automatikusan az anyagi egyenlőtlenség növekedéséhez vezet. Emellett azonban új jelenségeket is megfigyelhetünk: a gazdagoknak hatalmas munkajövedelmeik is vannak, amit magas képzettségüknek köszönhetnek, és ezt át is örökítik a következő generációra, mivel a leromló közoktatás helyett meg tudják fizetni a magánoktatást, és egyre inkább csak a hasonló helyzetűekkel házasodnak. Miközben a társadalmi mobilitás csökken, a gazdagok úgy érezhetik, hogy a rendszer meritokratikus, hiszen eredményeik következtében vannak pozíciójukban, és ha valakinek alulról sikerülne felküzdenie magát, azt nemcsak befogadják, de ünneplik is.

 

A másik forma a politikai kapitalizmus, amely a harmadik világ néhány országában alakult ki, és iskolapéldája Kína. Önképéhez a nemzet és annak minden társadalmi rétege érdekeit hatékonyan, mert pártatlanul képviselő, ezért autonóm, magyarul autoriter állam tartozik. Milanovic provokatív tétele, hogy a kommunizmus nem a kapitalizmus meghaladása – ahogy azt Marx hitte –, hanem a kapitalizmus előkészítője a gyarmatosított vagy félgyarmati országokban. Ott ugyanis sikeresen épített ki nemzetgazdaságot, hozott létre saját tőkés réteget és építette ki a gazdasági infrastruktúrát. Mivel ezeket az országokat mindenható bürokrácia irányítja, nem érvényesülhet a jogállamiság, ezért aztán a rendszer beépített eleme a korrupció. Ez féken tartható esetleg, de meg nem szüntethető, hiszen az éppen a bürokrácia mindenhatóságát semmisítené meg. Fő legitimációja a gyors gazdasági növekedés, és mindaddig, amíg ez gyorsabb marad a liberális meritokratikus vetélytársénál, addig példaként, annak alternatívájaként szolgálhat. Az egyelőre nem tudható, hogy a gyorsabb növekedés csupán felzárkózás-e, és amint eléri az elérhető legfejlettebb technikai szintet lelassul-e. Ahogy az sem, hogy képes lehet-e önálló innovációra, vagy örökké a nyugati technikát másolja. És végül az sem, hogy az esetleges gazdasági lassulás okoz-e olyan legitimációs válságot, amely megrendíti a diktatúrát.

 

Milanovic röviden eltöpreng azon, milyen irányban fejlődhet a valójában sokkal alaposabban tanulmányozott, mert demokratikus rendszere miatt megbízható adatokat szolgáltató liberális meritokratikus kapitalizmus. Az ideális az általa népi kapitalizmusnak nevezett verzió lenne. A legfontosabb feladat a vagyoni egyenlőtlenség növekedésének megállítása, sőt annak csökkentése lenne. Ehhez számos lehetőség adott, sőt a 20. század második felének szociáldemokrata kapitalizmusa már alkalmazta ezek egy részét. Sokkal progresszívebbé kellene tenni az adórendszert, azon belül jobban adóztatni a tőkejövedelmeket. A vagyon átörökítését magas örökösödési adókkal lehetne enyhíteni. Ugyanakkor adókedvezmények segíthetnék a középosztály tőkeszerzését, mivel jelenleg szinte teljes vagyona csak alacsony jövedelmezőségű ingatlanban van. Természetesen a társadalmi mobilitást az egyenlő és jó minőségű közoktatás teremthetné újra, amiből a gazdagok nem akarnának, de nem is volna lehetőségük kilépni. Mindehhez meg kell erősíteni a rendszer demokratizmusát. Ma ugyanis a gazdagok a politikai kampányok finanszírozásával gazdasági hatalmukat politikaira is kezdik váltani, azaz félő, hogy kialakul egy leválthatatlan elit. Ha ezt nem akadályozzuk meg, akkor a politikai kapitalizmus győz: nem azért, mert gyorsabban növekszik, hanem azért, mert Nyugaton is megszűnik a politikai verseny és a jogállamiság.

Szólj hozzá!

Címkék: történelem usa társadalom közgazdaságtan kapitalizmus Kína

A bejegyzés trackback címe:

https://sardobalo.blog.hu/api/trackback/id/tr3217814241

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.