A legfrissebb cikkek

Nincs megjeleníthető elem

Kapcsolat


Friss topikok

Statisztikák

Címkék

alkotmány (20) állam (6) állambiztonság (10) állambiztonságis jelen (6) arab (9) atom (7) a mennyei birodalomban (6) bajnai gordon (10) biológia (16) bíróság (6) bkv (7) budapest (10) cigány (86) demokrácia (87) diszkrimináció (6) egyház (6) ensz (8) erkölcs (6) eu (28) európa (7) evolúció (10) fantasy (9) fasizmus (6) fidesz (148) foci (6) gay (17) gay pride (12) gáza (14) gazdaság (19) google (6) gyász (7) gyurcsány (49) hamasz (13) hitler (8) holokauszt (12) hülyeség (6) humor (9) index (10) internet (9) irán (21) iszlám (6) izrael (39) jared diamond (6) jézus (10) jobbik (73) jog (8) kádár (7) katolikus egyház (7) kdnp (10) keresztény (12) kereszténység (11) kína (11) kolbenheyer ír (162) kolbenheyer olvas (233) kommunizmus (14) környezetvédelem (6) közélet (9) közgazdaságtan (26) krimi (17) külpolitika (20) kultúra (25) liberalizmus (13) lmp (9) magyar (15) magyarország (140) magyar gárda (9) magyar hírlap (6) martin (6) mdf (12) meleg (13) mongol (18) mszp (62) náci (51) nacionalizmus (10) németország (11) nemzet (32) nemzetbiztonság (8) nyelvészet (6) obama (21) oktatás (11) orbán (56) oroszország (8) összeesküvés (6) őstörténet (6) palesztin (15) politika (215) pszichológia (14) rasszizmus (19) regény (27) reggel (67) rendőr (7) rendszerváltás (24) rowling (7) rükverc (11) rukverc (15) sci fi (11) sólyom lászló (11) szabadság (17) szdsz (20) szeretet (6) szlovákia (11) társadalom (69) tech (7) terrorizmus (8) több fényt a kdnp be (8) történelem (155) tudomány (8) tüntetés (6) usa (47) választások (34) választás 2010 (44) vallás (14) válság (11) varga e tamás (6) vendégpost (11) világ (14) voks10 (26) vona gábor (7) zene (12) zsidó (48) Címkefelhő

Designerünk

Legutolsó kommentek

Nincs megjeleníthető elem

A gyűlöletbeszéd-törvény kísértete

2009.01.24. 13:00 R_John

Gyurcsány Ferenc miniszterelnök szerint rasszizmus kísértete járja be Európát, erről egy konferencián beszélt:

"Nyíltan támadják az emberi méltóságot azok, akik akadályozzák, hogy az Országgyűlés jogi eszközöket teremtsen a gyűlöletbeszéd elleni fellépéshez - jelentette ki Gyurcsány Ferenc miniszterelnök, az MSZP elnöke pénteken Budapesten, a Kísértet járja be Európát: a rasszizmus kísértete című nemzetközi konferencián."

Nekem fura, hogy a Táncsics alapítvány miért rendez ilyen címmel konferenciát, miért kell a Kommunista Kiáltvánnyal viccelődni. Ezen mondjuk nem is kellene fennakadni, nem tudnak viccelődni, ez oké. A konferencián elhangzottak azonban már érdekes, amelett, hogy nagyon erősek a szélsőséges hangok, ezt sok kutatás igazolja. (Kovács András, Erős Ferenc vagy Tamás Pál publikációi is ezt támasztják alá.)

Gyurcsány szerint mindenki összefogott az ellen, hogy fellépjenek a gyűlöletbeszéd ellen, holmi alkotmányos jogvédelemre hivatkozva. A Magyar Narancs mostani számában jelent meg egy interjú Paczolay Péterrel, az Alkotmánybíróság elnökével. Elég szimpatikusan nyilatkozik arról, hogy egyelőre nem jött létre az, amit szerettek volna 1992-ben, hogy elszigetelődnek a szélsőséges csoportok a társadalomban és így szalonképtelenné válnak. Azt is világos kimondja, hogy a közösség elleni izgatás és az uszítás törvényellenes, alkotmányosan van benne a törvényekben. Tehát szerinte ezek a határok. Ha valaki zsidózik, cigányozik, de azt nem követi erőszakos cselekedet, akkor nem törvényellenes. Ő is mondja, hogy ezek nem egzakt határok, nehéz megszabni, hogy miből következik törvénytelenség és mi a véleményszabadság része, de ha elkezdünk korlátozni, akkor felszámolja saját magát a demokrácia, ezt már én teszem hozzá. Persze a kérdés itt sem ilyen egyszerű. Ugyanis a gyűlöletbeszéd félelmet kelt, ami súlyosan korlátozza mások szabadságát. Németországban nem szabad zsidózni, mégis senki sem gondolja, hogy ezzel sérülne a szólásszabadság. Ettől még szerintem Magyarországon nem szabad ilyen törvényt hozni, mert adott esetben visszaüthet azokra, akik hozták, hiszen teljesen mások a honi közállapotok, mint Németországban. (A Narancs csak jövő csütörtökön teszi elérhetővé az interjút az interneten)

Gyurcsány szerint nem jött létre a szélsőségek elleni összefogás a jobbközép és a balközép pártok között. Ez igaz. A jobboldali pártok sokszor összekacsintottak, összekacsintanak a szélsőségesekkel, ami hatalmas hiba, teljesen érthetetlen. A jobboldal felelőssége az is, hogy sokszor nem határolódtak el az antiszemita, rasszista, kirekesztő hangoktól, így tulajdonképpen legitimálva azokat. Ez megbocsájthatatlan hiba, nem lett volna szabad ezt tenni. Elég csak Bayer Zsoltra gondolni.

De a helyzet nyilván nem ennyire egyszerű. A '90-es években, amikor elkezdtek a szélsőségesek erősödni, akkor az MSZP még nem ez a párt volt, mint ma és ma sem egy igazi, a múltjától megtisztult szociáldemokrata párt. A vezetője Horn Gyula volt, akinek '56-os múltja nem teszi őt a demokrácia mintaképévé. (Érdekes módon Horn Gyula idején volt a leggyorsabb a privatizáció, valamint ekkor volt pénzügyminiszter a libertáriusok hazai vezetője, Bokros Lajos.) Kérdés, hogy egy kommunistával össze lehet-e fogni a nácik ellen, vagy ez csak egy színjáték lenne. Az SZDSZ-nek nem lett volna szabad koalicióra lépni a szocikkal és akkor ma teljesen más lenne a helyzet. Az MSZP jelene és múltja persze nem igazolja a Fidesz szélsőségesekhez való viszonyát.

Amit Gyurcsány mond nagyon veszélyes. A gyűlöletbeszéd elleni fellépés a szólásszabadság súlyos korlátozása lenne, amit nem lehet engedni. Nagyon nehéz lenne kiválasztani, hogy mit lehet és mit nem. Sokkal értelmesebb arra várni, amit az Alkotmánybíróság 1992-ben elképzelt, hogy a társadalom kiveti magából a szélsőségeseket, az ilyennek összefogó pártokat meg megbünteti, úgy, hogy nem szavaznak rájuk. Ez az egyetlen demokratikus út, ekkor nem sérül a demokrácia. (Itt is felmerül, hogy ameddig ez bekövetkezik addig mit kezdünk azokkal, akik már most félnek)

Gyurcsány, tehát megint előjött a gyűlöletbeszéddel, gondolom van ebben szavazatszerzési kísérlet. A Fidesznek viszont megint sikerült egy jó nagy baromsággal reagálnia a miniszterelnökre:

"Cser-Palkovics András, a Fidesz helyettes szóvivője közleményben reagált az elhangzottakra. "Elég furcsa, ha rasszizmusról, szélsőjobbról szónokol az az ember, aki minden nap egy olyan villából jár dolgozni, amelyet kétszeresen: előbb a nyilasok, majd a kommunisták koboztak el zsidó tulajdonosától"

Ennél nagyobb hülyeséget nehéz lett volna reagálni. Cser-Palkovics tisztában lehetne azzal, hogy Magyarországon a rendszerváltás után nem adták vissza az ingatlanokat korábbi tulajdonosaiknak, így azt sem, ahol Gyurcsány lakik. Ha követnénk, amit Cser-Palkovics akar, akkor nagyon sok ember szívná meg, nagyon sokaknak kellene elég gyorsan kiköltözni onnan ahonnan laknak. A kölltözés azonban csak az egyik része a dolognak. Mi köze van annak, hogy hol lakik Gyurcsány ahhoz, hogy szélsőségesek vannak Magyarországon? Ez a legegyszerűbb cinizmus, a probléma elkenése. Tényleg ezt reagálni sokkal egyszerűbb, népszerűbb és látványosabb volt, mint azt mondani, hogy, de ezt nem folytatom.

A poszt olvasása utána felmerülhet, hogy néhol belső ellentmondások vannak. Ezt helyesen gondolja az olvasó, ugyanis a kérdés nem egyszerű, nehéz eldönteni, hogy mi a jó megoldás. A kérdést valahogyan úgy kell megoldani, hogy minél kevésbé sérüljön a szólásszabadság, de a megfélemlítetteket is valamilyen módon megvédje az állam.

23 komment

Címkék: politika mszp fidesz gyurcsány kommunista

A bejegyzés trackback címe:

https://sardobalo.blog.hu/api/trackback/id/tr58897948

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

ufó - tardai arc, modoroschan küldi a szlenget 2009.01.24. 13:33:45

az gyurcsány-féle állam maga az, ami megfélemlíti a tisztességes embereket...

R_John · http://sardobalo.blog.hu 2009.01.24. 13:52:53

@ufó: szerintem ez ennél összetettebb

kolbenheyer 2009.01.24. 14:17:21

@calam:
Mellékszál. A Fidesz nyilatkozata valóban irreleváns, ha akarod hülyeség (értsd: tényleg nem azért vanank üvöltöző szkinhedek, mert Gyurcsány ott lakik).
De: azzal, hogy Gyurcsány az Apró-villában lakik, azt üzeni a fél országnak, hogy leszarja, hogy '56-ban mi volt, hogy miként működött a Kádár-rendszer és azt is, hogy a hatalom átmentése sokak szerint erkölcstelen. Nem az a baj, hogy nem adják vissza a házat az eredeti tulajnak. Csak az, hogy Magyarország miniszterelnökének nem ciki 2009-ben ilyen házban lakni.

R_John · http://sardobalo.blog.hu 2009.01.24. 14:23:39

@kolbenheyer: igen, azon lehet gondolkozni, hogy mit üzen, hogy Gyurcsány hol lakik (bár ő ebbe a házba csak beköltözött). Azonban, ahogy te is mondod, semmi köze nincs az antiszemitizmushoz.

ufó - tardai arc, modoroschan küldi a szlenget 2009.01.24. 14:36:24

@calam: jó van akko' csapjunk a lecsóba...

"Gyurcsány szerint nem jött létre a szélsőségek elleni összefogás a jobbközép és a balközép pártok között. Ez igaz."
így igaz..., aztán folytatás... "A jobboldali pártok sokszor összekacsintottak, összekacsintanak a szélsőségesekkel, ami hatalmas hiba, teljesen érthetetlen."

a baloldal kivel kacsint össze...?
az uborkatolvajokkal..., "ami hatalmas hiba, teljesen érthetetlen."

R_John · http://sardobalo.blog.hu 2009.01.24. 14:38:52

@ufó: uborkatolvajokkal? Ezt hogy érted?

ufó - tardai arc, modoroschan küldi a szlenget 2009.01.24. 14:49:41

@calam: büntetlenül bemászkálhatnak bárki kertjébe...

R_John · http://sardobalo.blog.hu 2009.01.24. 14:50:56

@ufó: büntetlenül? Nem hiszem, szerintem ezt a törvény üldözi. És ennek mi köze van a szocikhoz?

kolbenheyer 2009.01.24. 14:55:22

@calam:
Az, hogy csak beköltözött tkp. sokkal rosszabb. Hiszen így személyesen döntött, nincs családi kötődés.

R_John · http://sardobalo.blog.hu 2009.01.24. 15:00:08

@kolbenheyer: de ezt onnan is lehet nézni, hogy ő odaköltözött a felesége házába, mindenféle többlet ok nélkül. Ezzel nem azt mondom, hogy ne lenne értelme ezen gondolkozni, hogy van-e ebben szimbolikusság. Igen, valószínűleg van, amivel el kellene számolnia. Én szeretem az ilyen elvi dolgokat, de speciel vele messze nem ez a legnagyobb baj.

Stoney Hill Billy 2009.01.24. 18:27:48

Éljen a szólásszabadság!
A fidesz meg kapja be.

R_John · http://sardobalo.blog.hu 2009.01.24. 18:36:35

A poszt szempontjából ténylegesen mellékszál, hogy Gyurcsány hol lakik, mert nem erről van szó. A kérdés a gyűlöletbeszéd és az, hogy arra milyen választ adjunk.

bm613 · http://izland2009.blog.hu 2009.01.24. 19:58:04

"teljesen mások a honi közállapotok, mint Németországban"
Igen. Sokkal rosszabbak. Pont a németek engedhetnék meg maguknak, ha nagyon akarnák, hogy ne büntessék az uszítást, mert ott a többség úgysem vevő az ilyenekre, leszarhatnák a pár hülyét. Nálunk viszont, amíg a társadalom nem jut el erre a szintre, pont hogy bele kell szólnia ebbe a hatalomnak.

Corry 2009.01.24. 21:06:15

@calam:

A gyűlöletbeszéd mint olyan létezik, lehet adminisztratíve szabályozni, de akkor pont ugyanaz a helyzet áll elő, mint a cócalizmusban; az aki gyűlöletbeszélni akar, meg fogja tenni, megvoltak anno is a technikák.

Az internetes világban pedig megvalósítható, hogy egy anonim proxyn keresztül egy idegen országban hostolt oldalon keresztül terjessze azt amiért itthon lecsuknák.

A másik oldal pedig az előítéletek, amiknek hagyományaik vannak (nem szokta a cigány a szántást, nem kell a cigányt lopni tanítani) ja én most nem gyűlöletbeszédet folytattam, hanem magyar közmondásokat elevenítettem fel. Ez akkor is megfordul majd az átlagember fejében, ha nem hall gyűlöletbeszédet. Éppen elég az, ha kifosztják a konyhakertjét és az okozott kár összege nem haladja meg a 20 ezer forintot, de ha meghaladja, akkor is mi van?

A problémát kéne kezelni, és nem a tüneteket, mert a tüneti kezelés ideig óráig működik.

ufó - tardai arc, modoroschan küldi a szlenget 2009.01.24. 22:45:15

@Corry: "...az előítéletek, amiknek hagyományaik vannak..."
országh lászló: angol-magyar kéziszótár, akadémia kiadó, bp. 1981, 565 o.: nigger in the woodpile-gyanús körülmény, vmi disznóság (készül); wood-pile: farakás...

@calam: bocs melóba vótam... "A kérdés a gyűlöletbeszéd és az, hogy arra milyen választ adjunk."
szerinted, hány emberhez jut el a 'gyűlöletbeszéd'?, hányan gyűlölik (akármelyik oldalon) a másikat eme beszéd nélkül? tényleg lesz itt majd 'valami' a gyűlöletbeszédek elhangzása után...?
történt-e vmi a híres-hírhedett-nevezetes csurka böszéd hatására...?, a mijafaszommmm..., mögvan, bácsfi dijána..., szabóalbertberci..., az blood & donor...
??? vér és donor...??? ja nem..., mija fxszom vér és..., na mijaz mán egyesület...
hú..., mán nem is tom mit akartam kérdezni...

szerintem, a többség (egy bizonyos pontig) leszar mindent..., és éli v. élni akarja az életét...

ufó - tardai arc, modoroschan küldi a szlenget 2009.01.24. 23:28:50

career soldiers: Live my life resisting

How can you be proud to live in a country where people are killed because of their race?
How can you be proud to live in a country where the innocent is oppressed day by day?
I will not fly that flag of hate I won't let them take my life away
I will not recite nationalistic anthems, of fascism and greed

Look back on your entire life; you've followed every order you've been told to do
You no longer have a mind of your own
I will always live my life resisting
Live my life resisting
Live with resistance
Live my life resisting

How can you be proud to live in a country where ignorance breeds hate everyday?
How can you be proud to live in a country where the government lies to your face?
I will never pledge allegiance to a flag, of capitalism and hate
I will not fight a mindless war; do to my nation's greed for more

Sounds of liberation

Corry 2009.01.25. 09:25:15

@ufó:
Nekem a cigány-néger párhuzam nem annyira tetszik, más az indulás, meg úgy nagyjából minden.
Abban teljesen igazad van, az amerikaiaknál is megvannak a szólásmondások a feketéket illetően, amit idéztél 1800 körülről való. Ekkortájt amerikában rabszolgaság volt, melyet 65 évvel később töröltek el.

De ugorjunk egy nagyot, nem a szakterületemről hozok példát, de szerinted ilyet lehetne itthon csinálni???
www.cdc.gov/hiv/topics/surveillance/resources/reports/2004supp_vol10no1/default.htm

Még egyszer mondom, hogy az adminisztratív út komplett melléfogás. És ha ez a "megélhetési bűnözés" förmedvény kifejezéssel párosul, akkor visszatértünk a cócalizmusba.

Nem szabad uszítani, mert a törvény tiltani fogja, tehát nem a meggyőződésünk, hanem a törvény. Brrr.
Ugyanakkor ha egy kisnyugdíjasnak lekopasztják a konyhakertjét, az "megélhetési bűnözés". (Ergo nincs olyan gazdasági környezet, melyben ezek a tolvajok munkát kapnának; ilyen környezetet nem tudtak a kormányzatok már 20 éve kialakítani, ezért szemet kell hunynunk bizonyos bűncselekmények elkövetése esetén bravó, jogállam...)

Tudjátok mi hiányzik: a párbeszéd a kisebbség és a többség között és az, hogy ne csak a többségnek legyen mindig megmondva, hogy mit nem szabad, hanem a kisebbségnek is néha.

Még egy apróság: van valahol Európában egy követendő példa a cigányokkal való együttélésre. Mert ha igen nézzük meg mi a megfontolandó abban, és ha lehet vegyük át részben, vagy egészben. Tanulni mindig érdemes.

ufó - tardai arc, modoroschan küldi a szlenget 2009.01.25. 10:36:30

@Corry: "Tudjátok mi hiányzik: a párbeszéd a kisebbség és a többség között és az, hogy ne csak a többségnek legyen mindig megmondva, hogy mit nem szabad, hanem a kisebbségnek is néha. "
tökéletes...

az olasz példára gondolsz?
ujjlenyomat meg minden?

Corry 2009.01.25. 12:50:00

@ufó:
Én a követendő példánál egy teljesen szabadon választott példát gondoltam. Tekintettel arra, hogy a cigányok Spanyolországtól Romániáig sok helyen előfordulnak, bizonyára akad egy belátóbb nép nálunk, akik szépen együtt élnek a cigány kisebbséggel és akiknek a példájából mi magyarok is tanulhatunk.
Az olasz erre rossz példa, mert a média nagy hisztit kavart körülötte, ámbár amikor ott járt az EU küldöttség, akkor azt állapította meg, hogy az olasz intézkedések nem sértik a közösségi jogot. A fene se érti ezt, mármint azt, hogy akkor a média miért is hisztizett, de hát a média csak ilyen már.

Én egy pozitív, követendő példára gondoltam, negatív példának itt vagyunk mi (nagy lehet a baj, mert a válság kellős közepén nem a helyzet megoldásával, hanem antirasszista konferenciával tölti drága idejét a prájm miniszterünk). De "negatív" példa (már akinek) cigánykérdésben a szlovákok, de ők legalább az eurót bevezették, mi azt se.

ufó - tardai arc, modoroschan küldi a szlenget 2009.01.25. 16:58:40

@Corry: köszi válaszod, reméljük meglesz nálunk is a változás + irányban...

Billy Weaver 2009.01.25. 17:46:00

calam,

ami itt történik, az a tipikus gyurcsányista felelősség-hárítás.

az mszp többségben van a parlamentben. lényegtelen, hogy a "független", a fideszből átvásárolt (császár antal) vagy az eltartott mdf képviselőinek szavazatával, de többségben van. ha el akar fogadni egy törvényt, elfogadja, marhára nem kell hozzá sem a fidesz, sem az szdsz, de még az mdf támogatása sem.

akkor most feri, mégis mi a baj?

az, hogy nem sikerült évek óta egy olyan törvényt összehozni, ami nem alkotmányellenes. egy olyat, ami nem szúrja a szabadelvűen gondolkodók szemét (szólásszabadság korlátozása), nem ad táptalajt a jobboldali médiának és ami hatékony is.

nemcsak rossz úton közelítik meg a kérdést, de bénák is. aztán az egészet rákenik a fideszre meg az szdsz-re.

tipikus.

Corry 2009.01.26. 09:08:13

@ufó:

nagyon szívesen, máskor is :-)