Húsz éve kikiáltották a harmadik magyar köztársaságot. Vagy: húsz éve egy méltán kiszuperálás előtt álló vérkomcsi a Parlament erkélyén akadozó orrhangon felolvasott egy patetikus szöveget, amitől semmi sem változott. Ez történt? Egy túrót! Nem, nem ez történt. Húsz éve tényleg kikiáltották a köztársaságot. Ez az állítás. Bizonyítsuk.
1989 – mint már volt szerencsém erről írni – igencsak mozgalmas év volt. Érettségi, felvételi, elköltözés otthonról a fővárosba: minden megváltozott. És mintegy mellesleg az egész világ is. Az érettségin csak 1945-ig kérdeztek, mert hát azután már minden olyan bizonytalan. A felvételin már nem kérték a KISZ-ajánlást. Hiába is kérték volna, mert mi voltunk az első évfolyam a suliban, amelyik már nem lépett be.
Az egyetem első előadásaival párhuzamosan zajlott az MSZMP utolsó, és az MSZP első kongresszusa. A kollégiumi szobatársam apja küldött volt, este beugrott hozzánk, és teljes extázisban mesélt a reformerek sikereiről. Én örültem persze, de azt azért szóvá tettem, hogy nem értem, hogy az Ajtósi Dürer soron lévő szállásról a küldötteket minden reggel miért szirénázó rendőrkíséret viszi át a budai Kongresszusi Központba. Jóska bá csak nézett: mi rossz van abban, majd ha az MDF-nek lesz kongresszusa, ők is kapnak rendőri kíséretet. Ez nagyon belém égett, mert úgy éreztem, ebben a hozzáállásban lehet a leginkább megfogni az állampárt attitűdjét. Azóta is figyelem, kap-e valamelyik pártkongresszus rendőri felvezetést.
Egész ősszel gőzerővel folyt már a kampány. Előbb a négyigenes népszavazásra, majd a választásokra. Új arcokkal, nevekkel ismerkedtünk, tiszta lappal induló, okos és lelkes emberekkel. Emlékszem, ültem a jogi kar egyik nagy előadójában, és Tölgyessy Pétert hallgattam. Nekem mindig is ő marad a rendszerváltás esze. Világosan és szellemesen magyarázott, és lelkesített, ez utóbbi tűnik furcsának annyi év után. Éppen amikor feltette valaki a kérdést, hogy miniszterelnök-jelöltjük van-e már, lépett be a terembe Tamás Gáspár Miklós, aki akkor még nem fura neokommunista volt, hanem az utolsó pártállami parlamentbe a visszahívásokkal bejuttatott népi hős. Meg is tapsoltuk, és Tölgyessy azt mondta, több is, íme itt az egyik. És ez volt akkor az SZDSZ. A mai pártok már szerencsére nem tehetséges emberek véletlenszerű halmazai, hanem kristályosodó politikai erők.
A népszavazási kampányban személyesen nem vettem részt. De a koleszban véres viták folytak az MDF és az SZDSZ hívei között. Döbbenetes, hogy napok alatt állást foglaltunk, megfellebbezhetetlen véleményt formáltunk, és lelkesen kommunistáztuk egymást. Miközben még le sem váltottuk rendesen a rendszert. És még mondja valaki, hogy a politika hangja eldurvult. Bár igaza lehet, tényleg eldurvult: néhány óra alatt, valamikor 1989 nyarán. Azt nagyon sajnálom, hogy ebben részt vettem. Annyira naivak voltunk, és akkora nagy marhák. Mentség a fiatalság és a tapasztalat teljes hiánya? Remélem, igen. Igyekszem mindig felidézni ezt, amikor fiatalokkal vitázom: én is ilyen forrófejű voltam, aztán mégis rendes konzervatív lett belőlem. De az is eszembe jut, hogy a maiaknak már van miből tanulniuk. A mi hibáinkból.
A választási kampányban viszont már ott voltam. Igen, azt is megírtam már, hogy éjjel ragasztottuk a plakátokat magával a képviselőjelölttel, aki sok-sok évvel később kulturális miniszter is lett. Az aluljáróban a kopogtatócédulákat a későbbi fővárosi frakcióvezető-helyettessel gyűjtöttük, miközben megpróbáltunk a járókelők keresztkérdéseire válaszolni, lehetőleg őszintén, de közben mégsem elijesztve a másként gondolkodókat, mindezt úgy, hogy azért csak meglehetősen hozzávetőleges ismereteink voltak annak a pártnak a programjáról, amelyiknek dolgoztunk. Hiszen nem az ragadott magával, hanem a hangulata, a dallama. Aztán amikor este beugrottunk a székházba, ott találtam egy teljesen üres szobában a földön törökülésben telefonálni a későbbi EP-képviselőt, akinek persze rögtön felajánlottam a segítségemet a vidéki választókerületében: szülővárosomban. Ezt nem tanultuk sehol, az önkéntes munkát, ezt a szabadság hozta elő belőlünk.
De erre már nem került sor, mert közben – bármily furcsa is utólag ez a földhözragadtság – egyetemre is jártam, és januárban egy félévre az akkor kimúlni készülő NDK-ba mentünk részképzésre. Szavazni persze hazajöttünk mindkét fordulóra. A határőrökkel azonban összevesztünk. Mégpedig a köztársaságon. Ugyanis útlevelünk borítóján természetesen még a Magyar Népköztársaság felirat díszelgett, melynek „Nép” előtagját gondosan lekapartuk. A határőr üvöltött, hogy ez okirat-hamisítás, és minket is a népköztársaság nevelt fel. De aztán nem tett semmit, és továbbment. Ez a jelenet egyszerre jelentette nekem a Kádár-rendszer továbbélését az emberek fejében, és annak teljes vereségét.
Számomra mindez együtt volt a rendszerváltás: valódi, méltóságteljes és mámoros forradalom. És ennek az egyik csúcspontja október 23., a köztársaság kikiáltása. Aminek az értékéből még Szűrös Mátyás sem képes levonni semmit. Nagyon készültünk a Parlament elé. Aztán egyszerűen nem fértünk fel a metróra, hiszen mindenki oda tartott. Egymás után mentek el a szerelvények, és esélyünk sem volt arra, hogy bejussunk. A másik irányba viszont szinte üresen mentek a kocsik. És ez volt a nagy ötlet. Felszálltunk arra, és minden megállónál figyeltünk: bizony, ritkult a tömeg. A hatodiknál kiszálltunk, átrohantunk a túloldalra, beugrottunk, és nagy levegőt véve vártuk, hogy mindenhol újabb és újabb tömegek préselődjenek mellénk. De benn voltunk, és időben érkeztünk. Hallani alig lehetett, látni még kevésbé. De nem is ez volt a lényeg. Ott voltunk, és kikiáltottuk a harmadik magyar köztársaságot.
Köztársaság
2009.10.23. 07:00 kolbenheyer
54 komment · 1 trackback
Címkék: politika magyarország rendszerváltás
A bejegyzés trackback címe:
https://sardobalo.blog.hu/api/trackback/id/tr911437480
Trackbackek, pingbackek:
Trackback: A mi időnk 2009.10.30. 08:15:48
Összegyűltünk páran, mert úgy gondoljuk, hogy a Harmadik Magyar Köztársaságnak és polgárainak szüksége van ránk. Keresve sem találhattunk volna megfelelőbb alkalmat köztársaságunk huszadik születésnapjánál, hogy színre lépjünk.Húsz éve élünk egy olyan ...
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
eastern sugar 2009.10.23. 09:50:55
tudtam hogy előbb kellett volna születnem vazze
basta 2009.10.23. 10:18:55
Na és akkor meg most azon siránkoznál, hogy milyen öreg van. Fiatalság + technológia: megnézed a youtube-on.
Fedor · http://fedor.blog.hu/ 2009.10.23. 10:30:41
88 őszén lettem gimis. A tanév elején még gyanúsan méregetett minket a tanári kar egy része, mert mi voltunk az első osztály, ahonnan senki se lépett be a KISZ-be.
A tanév végére már nem volt KISZ.
Matyi bácsit tévén néztük, rajzórán, élőben.
Erről a hosszú, másfél évig tartó évről (89 január, Pozsgai nyilatkozat - 90 április, első szabad választás) nekem mindig az eufória jut az eszembe, ahogy ránk tört a szabadság akár olyan apróságokban is, hogy nem kellett többé köpenyt viselni a suliban, és hogy a frissen alakuló diákönkormányzatokban demokráciát játszhattunk (mert azért játék volt az, igazi hatás nélkül).
A tanév végére már nem volt KISZ.
Matyi bácsit tévén néztük, rajzórán, élőben.
Erről a hosszú, másfél évig tartó évről (89 január, Pozsgai nyilatkozat - 90 április, első szabad választás) nekem mindig az eufória jut az eszembe, ahogy ránk tört a szabadság akár olyan apróságokban is, hogy nem kellett többé köpenyt viselni a suliban, és hogy a frissen alakuló diákönkormányzatokban demokráciát játszhattunk (mert azért játék volt az, igazi hatás nélkül).
ladislaus 2009.10.23. 10:49:22
fleto probalta a negyediket is kikialtani... mennyiszer mondogatta ezt a "koztarsasag" szot
Amugy en is sajnalom hogy akkor még csak 7-8 éves voltam... nem sokat emlekszem rá. Semmit tulajdonképpen! :)
Amugy en is sajnalom hogy akkor még csak 7-8 éves voltam... nem sokat emlekszem rá. Semmit tulajdonképpen! :)
Non est volentis · http://nonest.blog.hu/ 2009.10.23. 10:54:22
Érdekes írás, grat. Én a nyolcvanas évek közepén születtem, úgyhogy nincs semmi emlékem a rendszerváltásról, már csak ezért is érdekes 1-1 személyes élményt olvasni róla...
Vidéki 2009.10.23. 11:01:45
A szerző cikke nagyon jól érzékelteti azt a naív, optimista hangulatot, ami a rendszerváltás hajnalán jellemezte az országot.
Sokan földi paradicsomnak képzelték a nyugati „szociális piacgazdaságot”, ami hamarosan beköszönt nálunk is, ha lerázzuk magunkról a hosszú megszállás gonosz varázslatát, hasonlóan ahhoz, ami a „Csipkerózsika” mesében az ifjú herceg megjelenésével köszöntött be.
Én sem értek egyet azokkal, akik szerint: ” húsz éve egy méltán kiszuperálás előtt álló vérkomcsi a Parlament erkélyén akadozó orrhangon felolvasott egy patetikus szöveget, amitől semmi sem változott. „
Valójában az akkori államvezetésben is nagyon sok értelmes ember működött, akik jól felismerték a szükségszerű változások irányát, amit Gorbacsov és Reagan világpolitikai súlyú döntései tettek lehetővé.
Cselekvésük lehetővé tette, hogy az átalakulás ne olyan véráldozattal menjen végbe, mint Romániában.
Sokan földi paradicsomnak képzelték a nyugati „szociális piacgazdaságot”, ami hamarosan beköszönt nálunk is, ha lerázzuk magunkról a hosszú megszállás gonosz varázslatát, hasonlóan ahhoz, ami a „Csipkerózsika” mesében az ifjú herceg megjelenésével köszöntött be.
Én sem értek egyet azokkal, akik szerint: ” húsz éve egy méltán kiszuperálás előtt álló vérkomcsi a Parlament erkélyén akadozó orrhangon felolvasott egy patetikus szöveget, amitől semmi sem változott. „
Valójában az akkori államvezetésben is nagyon sok értelmes ember működött, akik jól felismerték a szükségszerű változások irányát, amit Gorbacsov és Reagan világpolitikai súlyú döntései tettek lehetővé.
Cselekvésük lehetővé tette, hogy az átalakulás ne olyan véráldozattal menjen végbe, mint Romániában.
porthosz 2009.10.23. 11:07:02
@Vidéki:
"Cselekvésük lehetővé tette, hogy az átalakulás ne olyan véráldozattal menjen végbe, mint Romániában. "
Igy elnézve az ország gazdasági helyzetét, nem vagyok biztos benne hogy a vértelen átalakulás jobb volt... Hisz igy semmi más nem történt mint a komunista vezetők átmentették magukat a következő rendszerbe, és meg lehet nézni a milliárdosain neveit is... És ami még nagyobb gond, hogy ez az átmentett hozzá nem értésről tanubizonyságot tett vezetőség azóta már kinevelte az ugyanilyen "kvalitásokkal" rendelkező réteget és az ország azóta is csak egyre lejebb és lejebb csúszik...
"Cselekvésük lehetővé tette, hogy az átalakulás ne olyan véráldozattal menjen végbe, mint Romániában. "
Igy elnézve az ország gazdasági helyzetét, nem vagyok biztos benne hogy a vértelen átalakulás jobb volt... Hisz igy semmi más nem történt mint a komunista vezetők átmentették magukat a következő rendszerbe, és meg lehet nézni a milliárdosain neveit is... És ami még nagyobb gond, hogy ez az átmentett hozzá nem értésről tanubizonyságot tett vezetőség azóta már kinevelte az ugyanilyen "kvalitásokkal" rendelkező réteget és az ország azóta is csak egyre lejebb és lejebb csúszik...
Pirx 2009.10.23. 11:08:49
Ennyit az emlékezetről. Azt tartja meg, ami neki fontos. Én 78-82-ig jártam gimibe. Nem volt mindenki KISZ tag. Mégis felvették.
ladislaus 2009.10.23. 11:09:28
@Vidéki: Pedig tetszettunk volna...
És hogy miért? Mert pufajkas lett a miniszterelnok, mert KISZ elnok lett a miniszterelnok, mert KISZ KB tagok nyuljak le a milliardokat minden nap...!!!! Jah, és a legfontosabb hogy akkor a MINDENKORI politikai elitre tekintettel lenne a tarsadalomnak kontrollja, felugyelete! Ez az ami nincs meg!
Az irás remek egyébként, nem is akarok itt sárdobálozni és elmenni a politika mint szukseges rossz véleményezésére! Oktober 23-án ne frocsogjunk.
És hogy miért? Mert pufajkas lett a miniszterelnok, mert KISZ elnok lett a miniszterelnok, mert KISZ KB tagok nyuljak le a milliardokat minden nap...!!!! Jah, és a legfontosabb hogy akkor a MINDENKORI politikai elitre tekintettel lenne a tarsadalomnak kontrollja, felugyelete! Ez az ami nincs meg!
Az irás remek egyébként, nem is akarok itt sárdobálozni és elmenni a politika mint szukseges rossz véleményezésére! Oktober 23-án ne frocsogjunk.
BKV reszelő 2009.10.23. 11:09:33
@Vidéki: Hmm. A román példa pedig jobb. Nem kellett volna 10 évig hallgatni a horngyulák elmélkedését a demokráciáról...azokét a horngyulákét, akik szüleinket, nagyszüleinket lelövették, börtönbe terelték, ha nem tapsoltak a kommunista disznóknak. Rendszerváltás ? Fenét. Módszerváltás. Az volt húsz éve. Ugyanazok az arcok, csak felosztották maguk között az állam vagyonát és kész.
Fedor · http://fedor.blog.hu/ 2009.10.23. 11:12:06
@ladislaus: "Mert pufajkas lett a miniszterelnok, mert KISZ elnok lett a miniszterelnok"
Azért tegyük hozzá, hogy demokratikus körülmények között, a múltuk ismeretében. És innentől kezdve a demokráciával van gondod...
Azért tegyük hozzá, hogy demokratikus körülmények között, a múltuk ismeretében. És innentől kezdve a demokráciával van gondod...
ladislaus 2009.10.23. 11:14:22
@Fedor: Az hogy a multuk mennyire volt ismert... illetve hogy milyen korulmenyeket teremtve...hazugsagok, trukkok szazai... mar akkor is!
Es ilyen demokratikus korulmeny nem igazan kell nekunk. Szerintem!
Es ilyen demokratikus korulmeny nem igazan kell nekunk. Szerintem!
ralf 2009.10.23. 11:25:46
@Vidéki: @porthosz: Mindkettőtöknek van igazsága. Annak, hogy nem történt véráldozat (amit én jelentős pozitívumnak tartok), lett a következménye, hogy nem történt olyan markáns cezúra a régi és az új rendszer között, ami beleégett volna az emberekbe. Ez részben abban nyilvánul meg, hogy sokan még mindig kádárista módon gondolkodnak, részben abban, hogy nem veszik észre a rengeteg változást.
A Kádár-rendszer a megtorlások után élhetőbb volt, mint a környező országok, és különösen Románia rendszere, viszont ezért sokkal inkább benne maradt az emberekben a nosztalgia és az állami gondoskodás iránti vágy, ami minden polgári reformot alapjában megsemmisít.
A Kádár-rendszer a megtorlások után élhetőbb volt, mint a környező országok, és különösen Románia rendszere, viszont ezért sokkal inkább benne maradt az emberekben a nosztalgia és az állami gondoskodás iránti vágy, ami minden polgári reformot alapjában megsemmisít.
úriparaszt · http://varanus.blog.hu 2009.10.23. 11:28:03
@ladislaus: a demokrácia előnyét élvezed akkor is ha jobbikus gyűlésen vonára csápolsz. mert megteheted. csókolgathatod orbán kezét. mert megteheted. beájulhatsz fletótól, mehetsz vele akár futni is. mert megteheted.
amit nem tehetsz meg, az a kettős mérce.
amit nem tehetsz meg, az a kettős mérce.
spacedevil 2009.10.23. 11:28:43
Én ott voltam 89-ben a Kossuth téren. A hangosítás elég rossz volt, a köztársaság kikiáltása inkább motyogásnak tűnt...
20 év távlatából meg leginkább mutyizásnak tűnik.. de ti tudjátok.
20 év távlatából meg leginkább mutyizásnak tűnik.. de ti tudjátok.
Rigor Mortis 2009.10.23. 11:34:53
Ezt a baromságot hogyan sikerült kiszámolnod?
Első köztársaság: 1946
Harmadik (szerinted) 1989
Második ????
Mint a South Parkban az alsógatyagnómok: első fázis a begyűjtés, harmadik fázis a haszon, második az nincs
Gyengébbek kedvéért:
1849: álladalom
1918: népköztársaság
1919: tanácsköztársaság
1949: népköztársaság
Csak 2 volt b+ !
Első köztársaság: 1946
Harmadik (szerinted) 1989
Második ????
Mint a South Parkban az alsógatyagnómok: első fázis a begyűjtés, harmadik fázis a haszon, második az nincs
Gyengébbek kedvéért:
1849: álladalom
1918: népköztársaság
1919: tanácsköztársaság
1949: népköztársaság
Csak 2 volt b+ !
JohnWatt · http://allas.dolgok.com 2009.10.23. 11:35:09
Azért egy youtube-ot be lehetett volna illeszteni!
ladislaus 2009.10.23. 11:37:11
@úriparaszt: Nem cáspolok, nem csokolgatok ferfiak kezet, futni meg magam szoktam :)
De mas egy tuntetes, felvonulas, egy politikai gyulesen valo reszvetel es mas egy gyilkos, hazaarulo politikai, kozeleti szerepvallalasa. Es ez nem kettos merce.
De mas egy tuntetes, felvonulas, egy politikai gyulesen valo reszvetel es mas egy gyilkos, hazaarulo politikai, kozeleti szerepvallalasa. Es ez nem kettos merce.
ladislaus 2009.10.23. 11:40:33
@Rigor Mortis:
Elso 1918. november 11-én volt (Károlyi Mihály), a másodikra pedig 1946. január 31-én.
Elso 1918. november 11-én volt (Károlyi Mihály), a másodikra pedig 1946. január 31-én.
spacedevil 2009.10.23. 11:40:40
@Rigor Mortis:
Akkor ez már az ötödik köztársaság!
Húú mennyire jók vagyunk.. tuti bekerülünk ezzel a Guinnes Rekordok könyvébe!
Sólyomnak nem volt igaza, ezért kellene becsülni a magyart. Öt köztársaság , az a valami!
Akkor ez már az ötödik köztársaság!
Húú mennyire jók vagyunk.. tuti bekerülünk ezzel a Guinnes Rekordok könyvébe!
Sólyomnak nem volt igaza, ezért kellene becsülni a magyart. Öt köztársaság , az a valami!
ladislaus 2009.10.23. 11:42:39
@Rigor Mortis: Jah, és 1918-as nem politikai beallitottsaga miatt volt népkoztarsasag. Hanem az addigi uri vilagtol valo megvalast jelentette!
Ne b+ -olj! :)
Ne b+ -olj! :)
Normális 2009.10.23. 11:42:53
A Pártnak, meg a KISz -nek évtizedeken keresztül jól bejáratott módszere volt rárepülni minden, tömeget mozdító eseményre, évfordulóra, hogy kisajátítsa, saját célja felé üsse el az élét.
Igen fiatalnak-naivnak kellett 20 éve ezt nem felismerni. Az ócska trükk sikerült: máris osztoznia kell okt. 23-án a Forradalomnak ezzel az izével... :(
Igen fiatalnak-naivnak kellett 20 éve ezt nem felismerni. Az ócska trükk sikerült: máris osztoznia kell okt. 23-án a Forradalomnak ezzel az izével... :(
Normális 2009.10.23. 11:46:23
bocs, korr:
A Pártnak, meg a KISz -nek évtizedeken keresztül jól bejáratott módszere volt rárepülni minden, tömeget mozdító eseményre, évfordulóra, hogy kisajátítsa, saját célja felé üsse el az élét.
Igen fiatalnak-naivnak kellett lenni 20 éve ezt nem felismerni. Az ócska trükk sikerült: máris osztoznia kell okt. 23-án a Forradalomnak ezzel az izével... :(
A Pártnak, meg a KISz -nek évtizedeken keresztül jól bejáratott módszere volt rárepülni minden, tömeget mozdító eseményre, évfordulóra, hogy kisajátítsa, saját célja felé üsse el az élét.
Igen fiatalnak-naivnak kellett lenni 20 éve ezt nem felismerni. Az ócska trükk sikerült: máris osztoznia kell okt. 23-án a Forradalomnak ezzel az izével... :(
úriparaszt · http://varanus.blog.hu 2009.10.23. 11:46:45
@ladislaus: a lényeg fedor hozzászólásában van. szabadon választott pufajkás. a demokrácia gyengéje, de ez van.
több minden kimaradt a rendszerváltákor (ügynöklisták nyilvánosságra hozása, közéleti szereplés szabályozása...etc) de ezen most, 20 évvel később felesleges keseregni.
több minden kimaradt a rendszerváltákor (ügynöklisták nyilvánosságra hozása, közéleti szereplés szabályozása...etc) de ezen most, 20 évvel később felesleges keseregni.
qwertzu 2009.10.23. 11:49:03
@Rigor Mortis:
Minden releváns google találat azt állítja, hogy ez a 3. Pl:
www.polhist.hu/koztars/index.php?fkod=0
Minden releváns google találat azt állítja, hogy ez a 3. Pl:
www.polhist.hu/koztars/index.php?fkod=0
ladislaus 2009.10.23. 11:54:05
@úriparaszt: Keseregni lehet, es korrigalni kell a kozelmult hibajat! Ez sosem keso! Ezek halala meg majd megszepiti tettuket??? lsd: Kadar.
úriparaszt · http://varanus.blog.hu 2009.10.23. 11:59:45
@ladislaus: én mindig mondtam, hogy jó uralkodóval nincs hatákonyabb az alkotmányos monarchiánál :-D
jelenleg a fidesz lehetne a legütőképeebb, hisz kvázi diktatorikusan működik, némi demokratikus szósszal leöntve. gyurcsány sem önerőből lett közellenség, egyszerűen nem tudott megbirkózni a pártbéli kiskirályokkal, a népi ülnökökkel. orbánnak nincs ilyen problémája, aki nincs vele az nincs és kész.
jelenleg a fidesz lehetne a legütőképeebb, hisz kvázi diktatorikusan működik, némi demokratikus szósszal leöntve. gyurcsány sem önerőből lett közellenség, egyszerűen nem tudott megbirkózni a pártbéli kiskirályokkal, a népi ülnökökkel. orbánnak nincs ilyen problémája, aki nincs vele az nincs és kész.
Vidéki 2009.10.23. 11:59:56
@porthosz:
Írod: „Igy elnézve az ország gazdasági helyzetét, nem vagyok biztos benne hogy a vértelen átalakulás jobb volt.”
Egy (állítólagos) közmondás szerint, a disznóból kolbászt könnyebb csinálni, mint fordítva.
Vedd figyelembe, hogy az átmenet a szocializmusból a szociális piacgazdaságba még sehol sem ért el teljes sikert.
A berlini fal leomlásakor hatalmas eufória jellemezte a keletnémeteket. A gazdaságilag erős nyugati testvér a hónuk alá nyúlt, nem sajnálta tőlük a német márka , később az euro sok-sok milliárdját.
Ma (húsz év elteltével) mégis ott tartanak hogy az életszínvonal a régi NDK-s területeken jóval alacsonyabb, a lakosság jelentős tömegei nyugatra vándorolnak, a demográfiai fő jellemző, az egy nőre eső születésszám ( 0,77) rendkívül kedvezőtlen.
Írod: „Igy elnézve az ország gazdasági helyzetét, nem vagyok biztos benne hogy a vértelen átalakulás jobb volt.”
Egy (állítólagos) közmondás szerint, a disznóból kolbászt könnyebb csinálni, mint fordítva.
Vedd figyelembe, hogy az átmenet a szocializmusból a szociális piacgazdaságba még sehol sem ért el teljes sikert.
A berlini fal leomlásakor hatalmas eufória jellemezte a keletnémeteket. A gazdaságilag erős nyugati testvér a hónuk alá nyúlt, nem sajnálta tőlük a német márka , később az euro sok-sok milliárdját.
Ma (húsz év elteltével) mégis ott tartanak hogy az életszínvonal a régi NDK-s területeken jóval alacsonyabb, a lakosság jelentős tömegei nyugatra vándorolnak, a demográfiai fő jellemző, az egy nőre eső születésszám ( 0,77) rendkívül kedvezőtlen.
Gremlin (törölt) 2009.10.23. 12:03:38
@ladislaus: Jogos.DE.
Rendet rakni nehéz lenne.Elég sokan köpönyeget váltottak(Martonyi,Mikola,Szűrös,Csintalan,Stumpf,stb...).Velük mi lenne?
Rendet rakni nehéz lenne.Elég sokan köpönyeget váltottak(Martonyi,Mikola,Szűrös,Csintalan,Stumpf,stb...).Velük mi lenne?
ladislaus 2009.10.23. 12:32:17
@Gremlin: nyilvanos listára veluk is de mindenkinel aki rajta van, megvizsgalni hogy milyen mélységig volt benne a 88/89 elotti allapotokban.
Rigor Mortis 2009.10.23. 12:36:41
@qwertzu: Attól, hogy az ostobaságot gyakorta ismételgetik, még ostobaság marad. Mo. államformája most másodszorra köztársaság. 1918-ban népköztársaságot kiáltottak ki. Kettőig el kellene tudni számolni.
hu.wikipedia.org/wiki/Magyar_N%C3%A9pk%C3%B6zt%C3%A1rsas%C3%A1g
hu.wikipedia.org/wiki/Magyar_N%C3%A9pk%C3%B6zt%C3%A1rsas%C3%A1g
Bell & Sebastian 2009.10.23. 12:37:38
Kolbenheyer!
A zárókép a megoldás. (metro)
A normal hangnem kifejezetten az írás legfontosabb előnye. Kösz.
A zárókép a megoldás. (metro)
A normal hangnem kifejezetten az írás legfontosabb előnye. Kösz.
ladislaus 2009.10.23. 12:40:36
@Rigor Mortis: De pusztan azert nevezték ugy mert az azt megelozo uri, nemesi, kiraly berendezkedes ellen volt! En igy tudom...
Rigor Mortis 2009.10.23. 12:42:40
@ladislaus: "Jah, és 1918-as nem politikai beallitottsaga miatt volt népkoztarsasag. Hanem az addigi uri vilagtol valo megvalast jelentette!" Pont annyira volt politikai beállítottsága miatt n. k., mint 1949-ben.
spacedevil 2009.10.23. 12:51:29
Ez nektek ünnepi megemlékezés!!?
Dobszó, harsona, kisdobosok,úttörők?
-akarom mondani kiscserkészek?
A múltat végképp eltörölni meg minden?
Hol van a hurrá optimizmus..? He?
Csak szar van és kulákok? vagy most nem berúgni kellene mint a 6:3-nál? No a kutyafáját! Inkább igyunk.
Dobszó, harsona, kisdobosok,úttörők?
-akarom mondani kiscserkészek?
A múltat végképp eltörölni meg minden?
Hol van a hurrá optimizmus..? He?
Csak szar van és kulákok? vagy most nem berúgni kellene mint a 6:3-nál? No a kutyafáját! Inkább igyunk.
ladislaus 2009.10.23. 12:52:16
@Rigor Mortis:
"1918. november 16. és 1919. március 21. között "népköztársaság" alatt polgári demokratikus köztársaságot kell érteni" ... "1949 és 1989 között a Magyar Népköztársaság elnevezés tartalmilag szintén diktatúrát, kommunista pártállamot jelentett. Ez a rendszer az 1918-19-es Magyar Népköztársaság államformáival nem állt közvetlen összefüggésben."
"1918. november 16. és 1919. március 21. között "népköztársaság" alatt polgári demokratikus köztársaságot kell érteni" ... "1949 és 1989 között a Magyar Népköztársaság elnevezés tartalmilag szintén diktatúrát, kommunista pártállamot jelentett. Ez a rendszer az 1918-19-es Magyar Népköztársaság államformáival nem állt közvetlen összefüggésben."
cérnácska (törölt) 2009.10.23. 14:22:44
ott voltam én is a köztársaság kikiáltásánál. nem sokat láttam és nem sokat hallottam belőle, de nem is ez volt a lényeg. hanem az ott álló emberek hangulata. nagy kár, hogy hagytuk ezt elmúlni. akkor talán elviseltünk volna több nehézséget is, most ugyanezeket lelkesedés nélkül nehezebb...
kolbenheyer 2009.10.23. 14:58:57
Én ezt pont azért írtam, hogy végre ne csak a sírás menjen, hgy nem is volt rendszerváltás, meg ugyanazok az arcok lopnak stb.
Volt. Az 1989 előtt és utáni helyzet gyökeresen különbözik, ami nem azt jelenti, hogy azóta itt a földi mennyország. És nem is lesz soha, ha mindenki csak sír. Rajtunk múlik, mi lesz.
Románia amúgy iszonyú rossz példa. Ott folyt vér, és aztán még annyira sem történt semmi. Kb. mintha Grósz lelövette volna Kádárt.
A számháborúból kimaradnék: ezt a mai bizony harmadik köztársaságnak hívják, ha tetszik, ha nem.
[Kifejezetten védjegyem a normál hangnem. :-) Amilyen az adjonisten, olyan a fogadjisten.]
Volt. Az 1989 előtt és utáni helyzet gyökeresen különbözik, ami nem azt jelenti, hogy azóta itt a földi mennyország. És nem is lesz soha, ha mindenki csak sír. Rajtunk múlik, mi lesz.
Románia amúgy iszonyú rossz példa. Ott folyt vér, és aztán még annyira sem történt semmi. Kb. mintha Grósz lelövette volna Kádárt.
A számháborúból kimaradnék: ezt a mai bizony harmadik köztársaságnak hívják, ha tetszik, ha nem.
[Kifejezetten védjegyem a normál hangnem. :-) Amilyen az adjonisten, olyan a fogadjisten.]
Bell & Sebastian 2009.10.23. 16:21:45
K! A zenében (is) a le nem írt, el nem játszott hang a legfontosabb.
kolbenheyer 2009.10.23. 17:22:15
@Bell & Sebastian:
Biztos igazad van, a zenéhez egyáltalán nem értek.
Viszont mivel a látszat ellenére valójában utálom az enigmatikus beszélgetéseket, megvilágítom, mire is gondoltam: alapvetően kiegyensúlyozottan beszélek és írok, sok tanum van rá. Ha tehát a hozzászóló nem küld el kapásból a picsába, akkor kedélyesen elbeszélgetek bárkivel.
Biztos igazad van, a zenéhez egyáltalán nem értek.
Viszont mivel a látszat ellenére valójában utálom az enigmatikus beszélgetéseket, megvilágítom, mire is gondoltam: alapvetően kiegyensúlyozottan beszélek és írok, sok tanum van rá. Ha tehát a hozzászóló nem küld el kapásból a picsába, akkor kedélyesen elbeszélgetek bárkivel.
Bell & Sebastian 2009.10.23. 18:27:08
@kolbenheyer:
Meglepetten tapasztalom, a külön-külön kirakott kép feltűnően hasonlít. Aztán az, hogy van-e köze a valósághoz, egy másik kérdés.
A szeretem előbb-utóbb meghozza az értek hozzát is. Abcúg szakbarbárok! Enigmatikusan ennyi. :)
Meglepetten tapasztalom, a külön-külön kirakott kép feltűnően hasonlít. Aztán az, hogy van-e köze a valósághoz, egy másik kérdés.
A szeretem előbb-utóbb meghozza az értek hozzát is. Abcúg szakbarbárok! Enigmatikusan ennyi. :)
DeMarco 2009.10.24. 01:30:47
Hát igen. Ki melyik korosztályba tartozik. Én a kommenteket olvasva, talán Fedorhoz állok a legközelebb, kicsit alatta. Engem a rendszerváltáskor jobban foglalkoztattak a csajok, mint a körülöttem zajló események. A szüleim a dolgozó középosztályba tartoznak, elég védett környezetben nevelkedtem, nem rémlik, hogy alkapta volna őket a hév. De az is igaz, hogy tinérdzserként a magam kis dolgai jobban érdekeltek. Inkább apróbb dolgokban láttam a változást. Megszűntek a május elsejék, a piros zászló lekerült a pincébe, mindenhol a városban leverték a vörös csillagokat és a ronda szobrokat eltüntették, helyettük modernebbeket kaptunk, megváltoztak az utcák nevei, az iskolák nevei, elküldték az igazgatót, úttörők helyett diákönkormányzatot építettünk ki (ált.isk. !!) ahol szavazással döntöttünk az iskola diákokat érintő kérdéseiről, úgymint, hogy ne hordjunk köpenyt, stb. A zöld és kék-fehér zászlók tömkelegéről, amik ugyanolyan hurkapálcikán voltak, mint előtte a vörösök, meg a piros-fehér-zöldek. Az ünnepeken végre nem proletárokról és leninről kellett szavalnom a műv.házban, hanem Petőfitől. Aztán kicsit később jött a hír, hogy kivonulnak az oroszok... Erre biztosan emlékszem, mert fater magánkívül volt az örömtől, nem akarta elhinni, h tényleg kimennek... (igaz azóta visszajöttek a kiskapun gazd.szempontból.) Aztán rá két évre ugyanezt el kellett játszani a gimiben is ahová mentem, mert ott megállt az élet és nem változtattak semmit sem a 40 éve kialakult helyzeten. Összefogtunk a frissen érkező tanárokkal és egy működőképes diákönkormányzatot csináltunk, kiszorítva a régi beidegződéseket. Nem volt könnyű, de nagyon élveztük.
Utazás szempontjából utána kellene néznem, hogy mikortól lett világútlevelem a 7 országos helyett, de valamikor azidőtájt. Csak ez kevésbé tűnt fel, mert előtte is relatíve sokat utaztam az ndk-ba, a jugókhoz, szlovákiába, erdélybe.
Szal az akkori események legtöbb részét már a feledés homálya fedi, de a lányokra akikért akkor rajongtam, bezzeg most is emlékszem... :)))
Utazás szempontjából utána kellene néznem, hogy mikortól lett világútlevelem a 7 országos helyett, de valamikor azidőtájt. Csak ez kevésbé tűnt fel, mert előtte is relatíve sokat utaztam az ndk-ba, a jugókhoz, szlovákiába, erdélybe.
Szal az akkori események legtöbb részét már a feledés homálya fedi, de a lányokra akikért akkor rajongtam, bezzeg most is emlékszem... :)))
Nyaligátor · http://autostat.hu/technikai-szotar 2009.10.24. 12:51:58
Komcsik vannak ma is. Kész. Szégyen, és bármit beszélünk, nem sokat változik. De olvasni jó erről. Névtelenül. Ez már nem tetszik.
DeMarco 2009.10.24. 15:52:09
@kolbenheyer: Hát ha azt 5-6 év különbséget ami köztünk lehet, annak tartod akkor jah... :))))
Fedor · http://fedor.blog.hu/ 2009.10.25. 10:33:17
@DeMarco: Világútlevél 88-tól van. Én magam először 89 március 15-én léptem át életemben először a határt, és el is jutottam a távoli Oberpullendorfig :-) Természetesen egy egynapos bevásárlótúráról volt szó, az Erzsébet térről (oppardon, akkor még Engels térről) tömött sorokban indultak hajnalban a teli Volánbuszok. Többek között aznap szereztük be az első sztereómagnómat...
Fedor · http://fedor.blog.hu/ 2009.10.25. 10:34:18
A két előszörből az egyiket fakultative át lehet ugorni :-)
DeMarco 2009.10.25. 16:59:21
@Fedor: Megnéztem a meglévő régi útleveleimet, de sajnos csak a 94'-es van már meg, amikor Angliába mentem. Az már nyilván Köztársaságos és Világútlevél volt. De ezelőtt volt már másik kettő is. A legelső az tuti, hogy 7 országos volt, de azt ki kellett cserélnem, mert a kgst-ben nagy divat volt ku*va nagy pecséteket belenyomni minden határon és egyszerűen telenyomkodták. A következő pedig már egyből Világútlevél volt, de sajnos nem emlékszem a dátumra. Vélhetően 88 lehetett, mert mintha rémlene, hogy nagyon korán lett olyan.
Így utólag határtalan mázlim volt, mert volt lehetőségem sok helyre eljutni. Végigutaztuk a Felvidéket, szinte minden Magyar várban, nagyobb városban jártam akkor, meg persze a Chopokra, Csorba-tóhoz jártunk síelni. Ebben a várnézésben a szüleim fáradhatatlanok voltak, felmásztunk mindenhová, megnéztünk minden érdekességet. Azóta is rámragadt ez a szokás...
A jugókhoz nyáron mentünk az Isztriára tengerben fürdeni. Nagy társasággal, buszos kirándulás keretében, azokat imádtuk.
Igaz egy idő után elég lett belőle, most már inkább olasz fan vagyok, de két éve visszamentünk nosztalgiázni...
Végigjártuk Erdélyt is anno. A legtöbbet, négy egymást követő évben meg az NDK-ban nyaraltam, egy hónapot, hat hetet mikor hogy. Az akkor csúcs volt, repülővel mentünk, jöttünk. Mit bántam én, hogy régi négypropelleres szar interflug, fel se tűnt... amíg egyszer nem malévvel mentünk... az azért nagy különbség volt.. :))
A határnyitás után, természetesen nekünk is volt Oberpullendorfi, meg Pandorfi bevásárló kirándulásaink, dacián hazahozott hűtő, meg sztereómagnó.. :)))
Bár egy idő után már nem mentünk ki, egyszerűen megrendeltük a Quelle katalógusból amit szerettünk volna (BMX, stb.) Kicsit el is szomorodott a szívem, hogy éppen a múlt héten csődölt be. Régen a Hegyalja úton volt az irodaházuk.
De pont ezek miatt az élmények miatt, az újdonságot keresve később már dél felé és nyugat felé orientálódtak a nyaralásaim.
Így utólag határtalan mázlim volt, mert volt lehetőségem sok helyre eljutni. Végigutaztuk a Felvidéket, szinte minden Magyar várban, nagyobb városban jártam akkor, meg persze a Chopokra, Csorba-tóhoz jártunk síelni. Ebben a várnézésben a szüleim fáradhatatlanok voltak, felmásztunk mindenhová, megnéztünk minden érdekességet. Azóta is rámragadt ez a szokás...
A jugókhoz nyáron mentünk az Isztriára tengerben fürdeni. Nagy társasággal, buszos kirándulás keretében, azokat imádtuk.
Igaz egy idő után elég lett belőle, most már inkább olasz fan vagyok, de két éve visszamentünk nosztalgiázni...
Végigjártuk Erdélyt is anno. A legtöbbet, négy egymást követő évben meg az NDK-ban nyaraltam, egy hónapot, hat hetet mikor hogy. Az akkor csúcs volt, repülővel mentünk, jöttünk. Mit bántam én, hogy régi négypropelleres szar interflug, fel se tűnt... amíg egyszer nem malévvel mentünk... az azért nagy különbség volt.. :))
A határnyitás után, természetesen nekünk is volt Oberpullendorfi, meg Pandorfi bevásárló kirándulásaink, dacián hazahozott hűtő, meg sztereómagnó.. :)))
Bár egy idő után már nem mentünk ki, egyszerűen megrendeltük a Quelle katalógusból amit szerettünk volna (BMX, stb.) Kicsit el is szomorodott a szívem, hogy éppen a múlt héten csődölt be. Régen a Hegyalja úton volt az irodaházuk.
De pont ezek miatt az élmények miatt, az újdonságot keresve később már dél felé és nyugat felé orientálódtak a nyaralásaim.
Fedor · http://fedor.blog.hu/ 2009.10.25. 21:19:17
@DeMarco: Jó, hát azóta már én is körbebarangoltam a Kárpát medencét és Európát...