Na, most megkaptuk a jogainkat. Az új KRESZ-módosítás egész furcsa lett. Két új kerékpáros-jogot emelek ki. Az egyik: az egyirányú utcákba való behajtási lehetőség. Mostantól akármelyik egyirányú utcába behajthat kerékpáros ellenkező irányból, feltéve, hogy van ott bicikliút, ellenirányú buszsáv vagy kis kiegészítő tábla. Vajon mi ennek a gyakorlati haszna? Egyrészt a kerékpárosok úgyis mindig behajtottak ellenkező irányból az egyirányú utcákba, másrészt ezután már nem fognak olyan buzgón lehúzódni a gyanútlanul ötvennel közeledő gépkocsi elől. Marhaság azt hinni, hogy egy kis utcában elfér egymás mellett a bicikli és az autó. Ami azt jelenti, hogy az igazán kis utcákban nem fogják kirakni a kiegészítő táblát. A nagy utcákba meg úgyis kell bicikliút, minek hát a KRESZ-kiegészítés?
A másik szabály még hajmeresztőbb. Minden autósok egyik legszörnyűbb rémképe a kocsik között cikázó kerékpáros. Mostantól bicajjal, motorral be lehet furakodni az álló autók közé, és előre lehet sorolni. Ezzel két probléma van. Egyrészt: hiába mondja az új KRESZ, hogy nem szabad zavarni a leforduló autókat, a biciklistáknak ugyanis nincs feltétlenül KRESZ-vizsgájuk, és általában teljesen bambán úsznak előre a kocsisor mellett, egyenesen a lekanyarodó autó alá. Másrészt: aki biciklizett már a Nagykörúton, az tudja, hogy csakis a zöldhullám után szabad menni. Ha az ember az álló kocsioszlopok között előreoson, a zöld lámpánál harmincöt autó fogja nyomban leelőzni, és a többségük csak másodpercekkel az előzés előtt pillantja meg a kerékpárost. Na és ha nem kell tartani a zöld lámpától, ha dugó van? Akkor miért nem lehet a rossz, szmogos útviszonyokra való tekintettel a járdán közlekedni, maximum 10 km/h-val? Hiszen erre eddig is lehetőséget nyújtott a KRESZ.
Hogy az autósokkal mi fog történni, mikor kilencvennel hajtanak át a vasúti átjárókon, arra nem is érdemes gondolni. Bízzunk benne, hogy a biciklisták nem lesznek olyan hülyék, hogy húsz méter megspórolásáért szembe menjenek az egyirányú forgalommal, vagy hogy húsz üresben pöfékelő kocsi megelőzéséért a vezetőket idegesítsék a szlalomozásukkal. Én, mint tősgyökeres pesti kerékpáros, minden esetre továbbra is megmaradok a hagyományos szabályoknál. Bár ez a negyvenes sebességkorlátozás...
Az utolsó 100 komment: