A legfrissebb cikkek

Nincs megjeleníthető elem

Kapcsolat


Friss topikok

Statisztikák

Címkék

alkotmány (20) állam (6) állambiztonság (10) állambiztonságis jelen (6) arab (9) atom (7) a mennyei birodalomban (6) bajnai gordon (10) biológia (16) bíróság (6) bkv (7) budapest (10) cigány (86) demokrácia (87) diszkrimináció (6) egyház (6) ensz (8) erkölcs (6) eu (28) európa (7) evolúció (10) fantasy (9) fasizmus (6) fidesz (148) foci (6) gay (17) gay pride (12) gáza (14) gazdaság (19) google (6) gyász (7) gyurcsány (49) hamasz (13) hitler (8) holokauszt (12) hülyeség (6) humor (9) index (10) internet (9) irán (21) iszlám (6) izrael (39) jared diamond (6) jézus (10) jobbik (73) jog (8) kádár (7) katolikus egyház (7) kdnp (10) keresztény (12) kereszténység (11) kína (11) kolbenheyer ír (162) kolbenheyer olvas (233) kommunizmus (14) környezetvédelem (6) közélet (9) közgazdaságtan (26) krimi (17) külpolitika (20) kultúra (25) liberalizmus (13) lmp (9) magyar (15) magyarország (140) magyar gárda (9) magyar hírlap (6) martin (6) mdf (12) meleg (13) mongol (18) mszp (62) náci (51) nacionalizmus (10) németország (11) nemzet (32) nemzetbiztonság (8) nyelvészet (6) obama (21) oktatás (11) orbán (56) oroszország (8) összeesküvés (6) őstörténet (6) palesztin (15) politika (215) pszichológia (14) rasszizmus (19) regény (27) reggel (67) rendőr (7) rendszerváltás (24) rowling (7) rükverc (11) rukverc (15) sci fi (11) sólyom lászló (11) szabadság (17) szdsz (20) szeretet (6) szlovákia (11) társadalom (69) tech (7) terrorizmus (8) több fényt a kdnp be (8) történelem (155) tudomány (8) tüntetés (6) usa (47) választások (34) választás 2010 (44) vallás (14) válság (11) varga e tamás (6) vendégpost (11) világ (14) voks10 (26) vona gábor (7) zene (12) zsidó (48) Címkefelhő

Designerünk

Legutolsó kommentek

Nincs megjeleníthető elem

A biciklik polgárjoga

2010.01.03. 07:00 Horváth Andor Márton

Na, most megkaptuk a jogainkat. Az új KRESZ-módosítás egész furcsa lett. Két új kerékpáros-jogot emelek ki. Az egyik: az egyirányú utcákba való behajtási lehetőség. Mostantól akármelyik egyirányú utcába behajthat kerékpáros ellenkező irányból, feltéve, hogy van ott bicikliút, ellenirányú buszsáv vagy kis kiegészítő tábla. Vajon mi ennek a gyakorlati haszna? Egyrészt a kerékpárosok úgyis mindig behajtottak ellenkező irányból az egyirányú utcákba, másrészt ezután már nem fognak olyan buzgón lehúzódni a gyanútlanul ötvennel közeledő gépkocsi elől. Marhaság azt hinni, hogy egy kis utcában elfér egymás mellett a bicikli és az autó. Ami azt jelenti, hogy az igazán kis utcákban nem fogják kirakni a kiegészítő táblát. A nagy utcákba meg úgyis kell bicikliút, minek hát a KRESZ-kiegészítés?

A másik szabály még hajmeresztőbb. Minden autósok egyik legszörnyűbb rémképe a kocsik között cikázó kerékpáros. Mostantól bicajjal, motorral be lehet furakodni az álló autók közé, és előre lehet sorolni. Ezzel két probléma van. Egyrészt: hiába mondja az új KRESZ, hogy nem szabad zavarni a leforduló autókat, a biciklistáknak ugyanis nincs feltétlenül KRESZ-vizsgájuk, és általában teljesen bambán úsznak előre a kocsisor mellett, egyenesen a lekanyarodó autó alá. Másrészt: aki biciklizett már a Nagykörúton, az tudja, hogy csakis a zöldhullám után szabad menni. Ha az ember az álló kocsioszlopok között előreoson, a zöld lámpánál harmincöt autó fogja nyomban leelőzni, és a többségük csak másodpercekkel az előzés előtt pillantja meg a kerékpárost. Na és ha nem kell tartani a zöld lámpától, ha dugó van? Akkor miért nem lehet a rossz, szmogos útviszonyokra való tekintettel a járdán közlekedni, maximum 10 km/h-val? Hiszen erre eddig is lehetőséget nyújtott a KRESZ.

Hogy az autósokkal mi fog történni, mikor kilencvennel hajtanak át a vasúti átjárókon, arra nem is érdemes gondolni. Bízzunk benne, hogy a biciklisták nem lesznek olyan hülyék, hogy húsz méter megspórolásáért szembe menjenek az egyirányú forgalommal, vagy hogy húsz üresben pöfékelő kocsi megelőzéséért a vezetőket idegesítsék a szlalomozásukkal. Én, mint tősgyökeres pesti kerékpáros, minden esetre továbbra is megmaradok a hagyományos szabályoknál. Bár ez a negyvenes sebességkorlátozás...

157 komment

Címkék: reggel bicikli kresz

A bejegyzés trackback címe:

https://sardobalo.blog.hu/api/trackback/id/tr971641169

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

marós 2010.01.03. 07:46:57

Még az a szerencse, hogy nem H.A.M. írta át a kresz-t.

bm613 · http://izland2009.blog.hu 2010.01.03. 09:56:04

"Akkor miért nem lehet a rossz, szmogos útviszonyokra való tekintettel a járdán közlekedni, maximum 10 km/h-val? Hiszen erre eddig is lehetőséget nyújtott a KRESZ."
Fenét. Szigorúan tiltja, más kérdés, hogy valóban sokan mennek a járdán. Akkor lehet járdán menni, ha az úttest "alkalmatlan" a kerékpározásra, és ebbe a forgalmi okok a hivatalos értelmezés szerint nem tartoznak bele, csak az útminőség.

Óriási tévhit az is, hogy ez az egyirányú utcás dolog valami újdonság volna. Eddig is létezett ez a kiegészítő tábla, csak nagyon ritka volt; most lehet h több lesz belőle. Remélem, gondolkodnak is majd az illetékesek, mielőtt kirakják, és rendesen jelzik is a keresztbe érkező autósoknak.

"húsz üresben pöfékelő kocsi megelőzéséért a vezetőket idegesítsék a szlalomozásukkal"
Ha neked ez nem tetszik, állj csak be a dugóba a biciklivel. Én viszont pont azért szoktam a biciklit választani, mert azzal meg lehet úszni a dugót. Ráadásul gondolj bele: a biciklis elvileg nem mehetett el az autók mellett, az autós viszont meg tudja őt előzni, ha néha megindul a sor, így tehát a szabályos biciklis a dugóban még lassabban is jutott volna előre, mint az autós.

bm613 · http://izland2009.blog.hu 2010.01.03. 10:04:40

Írtam az előbb egy szép hosszút, de nem jelent meg... ez vajon átmegy?

bm613 · http://izland2009.blog.hu 2010.01.03. 10:05:17

Na a hosszú is ott van, remek :-)

Krokodil · http://sardobalo.blog.hu 2010.01.03. 11:23:55

engem inkább az aggaszt, hogy ha előrecsorogsz a pirosnál álló kocsisor mellett, az ugyan monstantól szabályos, de ettől még ugyanúgy rádnyitják majd az ajtót a figyelmetlen sofőrök (pláne utasok), mint eddig, azaz másképp mondva: én eddig sem azért nem nagyon mentem el az álló autósor mellett, mert tilos volt, hanem mert nyuszi vagyok.

Alf (törölt) 2010.01.03. 12:21:17

amúgy tényleg eddig is volt ilyen tábla, hogy behajtani tilos, kivéve kerékpárral (1-et láttam életem során)

Bit Rot 2010.01.03. 12:22:53

Pontosan, a biciklis előresorolása a dugókra van kihegyezve.

Az autós vár 1 percet, megy előre 2-3 autónyit, megint áll 1 percet, megint előre 2-3 autónyit.

Nem várhatod el, hogy a biciklis közben ugyanezt a tempót nyomja!

Bit Rot 2010.01.03. 12:23:43

"én eddig sem azért nem nagyon mentem el az álló autósor mellett, mert tilos volt, hanem mert nyuszi vagyok. "

De azért egy 20-30 autóból álló dugóban álló sor mellett csak elcsorogtál, nem?
Vagy végigálltad a 20 percet a kereszteződésig?

metal · http://electric.blog.hu 2010.01.03. 12:23:50

"Eddig is létezett ez a kiegészítő tábla, csak nagyon ritka volt; most lehet h több lesz belőle. Remélem, gondolkodnak is majd az illetékesek, mielőtt kirakják, és rendesen jelzik is a keresztbe érkező autósoknak."

Az a furcsa, hogy külön kiemelték, hogy ezt táblával kell majd jelezni az autósoknak, csak ezt a táblát elfelejtették megalkotni!

"Bízzunk benne, hogy a biciklisták nem lesznek olyan hülyék, hogy húsz méter megspórolásáért szembe menjenek az egyirányú forgalommal, vagy hogy húsz üresben pöfékelő kocsi megelőzéséért a vezetőket idegesítsék a szlalomozásukkal."

Az a baj, hogy a biciklisták jó része, már eddig is megcsinálta ezeket a dolgokat, most meg már az sem fogja őket visszatartani, hogy szabálytalanok!

tyeli 2010.01.03. 12:25:26

mindig ez a ki******* agonizálás, szabályoktól függetlenül eddig is előrement a bringás pirosnál (sőt jobb esetben tovább is ment rajta, mire a kocsisor elindul már árkon-bokron túl van), no meg egyirányú utcába is behajtott (akárcsak én), úgy h szerintem nem sok minden fog változni.
legfeljebb az a parás szituáció amikor egyirányú utca egyirányúval kereszteződik és a helyismerő autósok csak egyik irányba néznek be a másik felől meg most már jöhet a bringás.. de itt a bringásnak figyelni kell!

járdázni 10-el mi?! remek tanács...

Mariannka51 2010.01.03. 12:28:12

Rém álmom az este világítás nélkül az egyirányú utcában velem szemben jövő...legalább egy lámpát...hogy legyen esélyem észrevenni...

Derik Erik 2010.01.03. 12:32:41

@Krokodil: "ha előrecsorogsz a pirosnál álló kocsisor mellett, az ugyan monstantól szabályos, de ettől még ugyanúgy rádnyitják majd az ajtót a figyelmetlen sofőrök"

nyilvánvalóan nem 40-el kell előre_csorogni_ hanem ésszel. csorogni. lassan.

Vegaaa 2010.01.03. 12:33:12

@metal: "Az a furcsa, hogy külön kiemelték, hogy ezt táblával kell majd jelezni az autósoknak, csak ezt a táblát elfelejtették megalkotni!"

criticalmass.hu/files/F%C3%A9nyk%C3%A9pek-0018_0.jpg

ez a kis fehér tábla az utca mindkét oldalán el van helyezve. nem csak a bicajosnak szól hogy bemehet mindkét végéröl, hanem az autósnak is hogy jöhetnek szembe. vagy ez egy több tonnás jármüvet vezetö embernek tul absztrakt lenne?:)

halar 2010.01.03. 12:33:47

az a probléma, hogy nem csak a gyakorlattal nem vagy tisztában, hanem a már régen bevált nemzetközi példákkal, amit ezek a változások követnek. elég elmenni bécsig. már nem egy "távolság"

mbazs 2010.01.03. 12:34:43

@Vegaaa: én ilyen táblát eddig csak az északi összekötő vasúti híd budai oldalán egy utcában láttam...

mbazs 2010.01.03. 12:36:59

Amúgy elég off (nem bicós téma), de ide tartozik.

Nem úgy volt, hogy a vasúti átjáróban a villogó fehér fény nem azt jelenti, hogy nem jön a vonat, hanem azt, hogy a berendezés működik?... (jól vagy rosszul)

Tehát ha valaki 90-nel hajt át, és villog a fehér fény, attól még jöhet a vonat - elvileg.

metal · http://electric.blog.hu 2010.01.03. 12:37:36

@mbazs: Én meg a széna térnél, csak ott hetekig nem volt kitéve az autósok irányából.
@Vegaaa: Nem olvastad a minisztérium tájékoztatóját. Abban azt írták, hogy az autósoknak azt kell kitáblázni, hogy a keresztező utcában jöhetnek visszafelé biciklisek, tehát nekik kellhet elsőbbséget adni. Ilyen tábla pedig nincs!

Vegaaa 2010.01.03. 12:38:22

@mbazs: szabály nem tudása nem mentesít. ha több millió ilyen tábla fog létezni, akkorsem fog mást jelenteni. egyébként szegeden ilyenböl van legalább egy tucat. ésakkó?:)

Öreg Sam 2010.01.03. 12:39:00

Hááát,ebben az új szabályozásban a temetkezési lobbi keze lehet....

Perselus Piton · http://www.weirdhungary.blogspot.com/ 2010.01.03. 12:41:30

a) aki egy keskeny utcában 'gyanútlanul' 50-nel dönget, azt azonnal ki kéne tiltani a forgalomból, mert életveszélyes.
b) keskeny egyirányú utcában szmbejövő biciklistát könnyebb kikerülni, mint a veled egyirányban haladót, mivel lát, és lehúzódik.
c) a fasz fogja nyelni 20 autó kipufogógázát az általuk generált dugóban, persze, hogy előrecsorgok.

Vegaaa 2010.01.03. 12:41:48

@metal: www.delmagyar.hu/kerekparos_halalzonak_szegeden/cikk/211/2106285/2.jpg

ha jobbkezes a környék, akkor ugye az alapján kell elsöbbséget adni. ha nem, akkor pedig macisajt.

metal · http://electric.blog.hu 2010.01.03. 12:41:54

@mbazs: Nem a villogó fehér fény azt jelzi, hogy átmehetsz! Amúgy az egész okfejtésed sántít, mert ha működik a fénysorompó, és jön vonat, akkor pirosat mutat, ha úgy jön vonat, hogy nem piros, akkor a fénysorompó nem működik. Amúgy nem hajthatsz most sem át 90-el a vasúti átjárón, mert fokozott figyelem mellett, mérsékelt sebességgel kell megközelíteni! Aki ezt nem tartja be, az nem tartotta be a konkrét szabályzást sem! Ezzel a szabállyal csak azt küszöbölték ki, hogy nagyon sok helyen az első figyelmeztető tábla (melytől 30-al, vagy 40-el kellett haladni) kurva messze volt kitéve az átjárótól, persze nem tartotta be senki, aztán a yard ott trafizott!

Kis ember 2010.01.03. 12:43:38

Hozzászólásod teljes dilettantizmusról árulkodik.
Aki eddig előrement, az eddig is óvatosan tette: ha nem, már kiszelektálódott.
A kis utcákban pedig azért nem fér el egymás mellett egy autó és egy kerékpár, mert általában két oldalt elfoglalják a helyet a parkoló autók. Tehát nem közlekedésre használják a közlekedőútvonalat. Mi a megoldás?

metal · http://electric.blog.hu 2010.01.03. 12:44:06

@Perselus Piton: "b) keskeny egyirányú utcában szmbejövő biciklistát könnyebb kikerülni, mint a veled egyirányban haladót, mivel lát, és lehúzódik."

Feltéve, hogy ki van világítva, és így te is látod! Mert ez nem jellemző.
@Vegaaa: Akkor tévedtem, tényleg van ilyen tábla. Remélem alkalmazni is fogják!

mbazs 2010.01.03. 12:47:05

@metal:

"A KRESZ-ben leírtak szerint egyébként a vasúti fénysorompó fehér villogó fénye nem szabad jelzést, azaz szabad áthaladást jelent. Csupán annyit, hogy a berendezés működik és ez esetben is meg kell győződni arról, hogy egyik irányból sem közelít vasúti jármű."

www.kisalfold.hu/rabakozi_hirek/mit_jelez_a_feher_feny/2057036/

Perselus Piton · http://www.weirdhungary.blogspot.com/ 2010.01.03. 12:49:26

@metal: a kivilágítással egyetértek. viszont: keskeny utcákban a leggyakoribb kivilágitatlan test az úton nem a biciklista, hanem a gyalogos.

mbazs 2010.01.03. 12:49:47

@metal: ja értem, tehát azt jelenti, hogy átmehetek, csak előtte szét kell nézni. Oké, felfogtam :)

Amúgy a kutya se szokott szétnézni fehér fénynél, főleg 90-nél. Erről meg ennyit.

Zsámboki Miklós · http://solaitid.tumblr.com 2010.01.03. 12:52:43

elfér egymás mellett a biciklis és az autós egyirányú utcában, főleg, mivel csak olyan egyirányú utcákba lehet szembe behajtani, ahol elfér egymás mellett a biciklis és az autós. a lényeg, hogy a biciklis ne a járdán menjen, hanem az úttesten.

a biciklis az új kresz szerint csak álló kocsisorban sorolhat elő, ami jobb mind a biciklisnek mind az autósnak is, mert így az autós látja a biciklist, a biciklis nem autósok között indul, az autós nem kanyarodik rá a biciklisre.

egyébként meg nyilvánvalóan nem bicikliztél még budapesten, de akkor minek belemenni ilyen cikk írásába?

I-brahi 2010.01.03. 12:52:45

A magyar KRESZ módosításában a kerékpárosok javára hozott intézkedések kivétel nélkül érvényesek voltak a korábbiakban pl. Hollandiában, Dániában, Svédországban, és jelentős részük Németországban, Franciaországban vagy éppen a szomszédos Ausztriában. Ha ott intelligensen el tudták fogadni a szabályokat az autósok, akkor ez miért is okoz gondot a magyaroknak? Ja, hogy ingerültebbek, intoleránsak, kivagyiak? Akkor viszont lehet, hogy mégsem a szabályokkal van a gond, és inkább arra lehet számítani, hogy kifejezetten jótékony hatásuk lesz?

Styxx 2010.01.03. 12:55:28

@Perselus Piton:

"b) keskeny egyirányú utcában szmbejövő biciklistát könnyebb kikerülni, mint a veled egyirányban haladót, mivel lát, és lehúzódik."

Ebben teljesen igazad van. Szerintem így biztonságosabb, gyakran így bicajozok. Előfordul, hogy autós ezért leordítja a fejemet, arra még sajnos nem nagyon volt példa, hogy meg is hallgatta volna a higgadt pár mondatomat, miszerint pontosan így a biztonságosabb.

@mbazs:
Személyes tapasztalatom szerint legalábbis Budapesten szinte kivétel nélkül kivilágítottak a bicajosok.

A bicajosnak is óvatosan, lehetőleg szabálykövetően kell közlekednie. Ha szabályt szeg, alaposan gondolja át, hogy azt miért teszi és annak milyen következményei lehetnek.

Szarintem legalábbis.

BKE2 2010.01.03. 12:56:58

Úgy illenék, hogy az engedményekkel együtt a már meglévő szabályokat szigorúbban tartassák be.

Ettől eltekintve elég sok pontatlanság van a posztban.

"Marhaság azt hinni, hogy egy kis utcában elfér egymás mellett a bicikli és az autó."

Ennek mi köze a módosításhoz? Ha tényleg nem fér el, akkor pl. ugyanabban az irányban haladva megelőzni se tudod (feltart).

"Ezután már nem fognak olyan buzgón lehúzódni a gyanútlanul ötvennel közeledő gépkocsi elől."

Gyanútanul? Már jó messziről látod. Másrészt, miért feltételezed, hogy a. öngyilkos akar lenni b. szánt szándékkal szabálytalan?

"A nagy utcákba meg úgyis kell bicikliút, minek hát a KRESZ-kiegészítés?"

Ezt nem tudom értelmezni. Pont azért van a kiegészítés, hogy ne kelljen, nem?

"Minden autósok egyik legszörnyűbb rémképe a kocsik között cikázó kerékpáros."

Lehet, hogy frászt kapsz a cikázó bringástól, de legalább látod. A gyakorlatban biztonságosabb, ha előtted imbolyog, mintha beszorul a kocsik mellé.

"többségük csak másodpercekkel az előzés előtt pillantja meg a kerékpárost"

Hát ha épp telefonál vagy sminkel vezetés közben, akkor igen, egyébként nem.

"Akkor miért nem lehet a rossz, szmogos útviszonyokra való tekintettel a járdán közlekedni, maximum 10 km/h-val? Hiszen erre eddig is lehetőséget nyújtott a KRESZ."

Nem igaz. Ha tényleg kresz vizsga kellene a biciklikre, nagy valószínűséggel ugrana a jogsid :)

Halál Bika 2010.01.03. 12:57:56

Ezeken gondolkozzatok azért el:

. Vasútiátjáró vs sebességkorlátozás:
Hány baleset történt vasúti átjáróban sebességkorlátozás miatt? Szerintem 0, emiatt törölték ezt a korlátozást - helyesen.

. Egyirányú utca:
A biciklis ezentúl néhol bemehet egyirányú utcába - nyilván kellő óvatossággal. Ez ugyanúgy megvolt eddig autóknál is, én úgy hívom hogy "funkcionális egyirányú utca". Akkor van ilyen, ha ugyan kétirányú az utca, de az egyik oldalon pl útfelújítás vagy parkoló autók vannak, ezáltal gyakorlatilag csak 1 autó fér el, valakinek ki kell állnia hogy tovább tudjon menni a forgalom. Ha másfél tonnás vasak meg tudják tenni egymás között, akkor biciklissel sem lesz gond...

Csak beugrottam 2010.01.03. 12:58:59

Nekem csak csak az nem tiszta ,hogy mi a helyzet a következő szituban:
Táblával jelzett főúton megyek, jobbra egyirányú utca.
Na ha onnan forgalommal szemben jön a kerekes akkor kinek van elsőbbsége? Honnan tudja a kerekes ,hogy nem jobbkezes utcához ért ? Kitábláznak "visszafelé" is minden utcát?

bm613 · http://izland2009.blog.hu 2010.01.03. 13:00:31

@Styxx: "Személyes tapasztalatom szerint legalábbis Budapesten szinte kivétel nélkül kivilágítottak a bicajosok."
Ez sajnos nem igaz. Viszont ha elütik valamelyik ilyen nagyokost, én nem fogom sajnálni... Nekem eszembe nem jutna lámpa nélkül biciklizni sötétben.

bm613 · http://izland2009.blog.hu 2010.01.03. 13:02:05

@Csak beugrottam: Normális esetben így lenne. No meg a keresztező úton is lenne figyelmeztetés az autósok számára. Ez Magyarország, úgyhogy fene tudja, mi lesz.
De az sem kizárt, hogy továbbra sem létesülnek nagy mennyiségben ilyen utcák. Eddig is lehetett volna, mégsem volt. Ahogy busz+bicikli közös sáv is van elvileg, mégis egész Bp-en egyetlen nagyon rövid szakasz létezik belőle a Dózsa György úton.

Róma 2010.01.03. 13:03:44

Az új szabályozással az alapvető probléma, hogy kiterjeszti a kerékpárosok és a gyalogosok jogosúltságait (sok esetben az autósok ellenében). Ez elsőre nem látszik problémának, de a törvényalkotók azt nem vették figyelembe, hogy kerékpárral és gyalog bárki közlekedhet. Míg az autóvezetéshez legalább valami elemi IQ, jogosítvány, KRESZ ismeret szükséges.
Ezzel szemben simán lehet olyan kerékpáros, aki a táblákat sem ismeri, vagy például nem tud olvasni. Erről valahogy mindenki megfeledkezett. Ezeknek a jogait miért kell kiterjeszteni a közlekedésben ?!
OK, terjesszék ki, de akkor legyen nekik is kötelező a KRESZ tanfolyam elvégzése.

Perselus Piton · http://www.weirdhungary.blogspot.com/ 2010.01.03. 13:06:33

@Róma: és ha a hülye gyalogos megbukik a Kresz-vizsgán, akkor onnantól ne hagyhassa el a lakását?

Róma 2010.01.03. 13:09:06

És még egy komment a kerékpárosokkal kapcsolatban. Gyakorlatilag a kerékpáros infrastruktúra kiépítése igazi luxus. Mert az Magyarországon leginkább csak az év 5-6 hónapjában használják.
Nem is értem, hogy a Critical Mass-t miért nem január 10.-én tartják?! Menjen a sok nagyarc és akkor emelgesse a kerékpárját.
Sok embert ismerek Budapesten, aki nyaranta vehemens kerékagyú (az autósok iránti ellenérzéssel). Ősszel viszont simán átül a jó meleg autóba...

Higany 2010.01.03. 13:09:12

@metal: Sajnos nem egyszer láttam már olyat, hogy a fénysorompó fehéren villogott és jött a vonat, szóval csak óvatosan. (Ahogy azt a KRESZ is írja)
Az előjelző tábláknak való 30-al és 40-el való tisztelgés eltörléséneknek viszont szívből örülök, mert az csak a Fakabát Rt.-nek volt jó. Mivel jártam már pórul vasúti átjáró előtt 39-el, ezért én általában igyekeztem ezt betartani, főleg mert 30-as megengedett mellett nem nehéz összeszedni nagy %-ban mért túllépést. Van ahol nagyon messze van az átjárótól az első tábla, volt, hogy egy gyengébb idegzetű boyracer az átjáróban dudálva előzött meg.
Remélem az így felszabaduló idejüket értelmes dolgokra fogják fordítani. (és itt nem arra gondolok, hogy a szemétégetőnél kb. minden kurva mellett rendőr áll már... :)

porthosz 2010.01.03. 13:10:43

Nekem csak egy kérdésem lenne (hátha tud valaki válaszolni rá):
-Minek vezetnek be a kerékpárra sebességlimiteket a kresz-ben, miközben a kerékpár egy olyan jármü aminek nem kötelező tartozéka a sebességmérő?...

Ráadásul azt is nehezen tudom elképzelni, ahogy a yard trafizik a kerékpáruton, majd 3 hét múlva kiküldik a csekket... kinek is? Az összes piros bukosisakos biciklisnek? Vagy akinek kék a kerékpárja?
Szóval kicsit úgy érzem, hogy ez kerékpárosokra vonatkozó sebességlimit egy kicsit nem életszerü...

Csak beugrottam 2010.01.03. 13:10:53

@bm613: Szerintem az az igazi probléma ha keveset csinálnak, ha sok lenne akkor az ember számít rá és óvatoskodik még ha gépjárművekkel szemben elsőbbsége lenne akkor is.Ha keveset csinálnak akkor csak néhány "halál" kereszteződést csinálnak ahol az elsőbbség tudatában vasalják ki a kerekeseket.

Róma 2010.01.03. 13:11:06

@Perselus Piton: Persze ezt a KRESZ vizsgát csak a kerékpárosoknál lehet kivitelezni. Emlékszem, hogy általánosaban fakultatív jelleggel lehetett is menni valami KRESZ tanfolyamra. Na azt kellene kötelezővé tenni a kerékpárhoz.

porthosz 2010.01.03. 13:12:22

@Higany:
"Sajnos nem egyszer láttam már olyat, hogy a fénysorompó fehéren villogott és jött a vonat, szóval csak óvatosan. "

Az érdekes lehetett :)
Egyébként speciel én még sosem láttam ilyet életem során.

molaris 2010.01.03. 13:14:54

Azt hiszem, ezt a módosítást, nyugodtan sorolhatjuk a pótcselekvések kategóriába.

bm613 · http://izland2009.blog.hu 2010.01.03. 13:16:50

@porthosz: Eddig is volt, csak egységesen 40, kevés kivétellel. Most differenciáltabb lett. Amúgy a 40 azért volt röhej, mert ez azt jelentette, hogy országúti kerékpárversenyző Magyarország területén legálisan csak emelkedőn edzhetett :D síkon (a lejtőről nem is beszélve) ugyanis a versenytempó túllépi a 40-et.

@Róma: Sok agy azért nem kell a jogsihoz sem. De nem elleneznék egy kerékpáros jogsit, amennyiben mondjuk csak egy KRESZ-vizsga lenne a feltétele. (nem pedig a méregdrága tanfolyam, ami szart sem ér, hiszen bemagolnivalót kár meghallgatni, elég otthon megtanulni)
Az az iskolai KRESZ vagy nagyon régen lehetett, vagy valami szerencsés iskolába jártál. Ilyen ingyenes lehetőségről én még soha nem is hallottam.

molaris 2010.01.03. 13:17:11

@porthosz:
Ez itt nem limit: kihívás!!:D:D

Róma 2010.01.03. 13:19:29

@bm613: Nem volt ingyenes, de nem is volt kötelező. De lehet, hogy érdemes lenne egy féléves ilyen tárgyat berakni az általános iskolásoknak. Kötelezően és ingyenesen.

porthosz 2010.01.03. 13:31:18

@bm613:
"Eddig is volt, csak egységesen 40, kevés kivétellel"

Tudom, de eddig is hülyeségnek tartottam, pont ezért.

beszélő 2010.01.03. 13:31:23

@Róma: A törvényhozás önmagát múlta felül, a KRESZ módosítással.(Mint ahogyan eddig is akár az építési ágazatot érintő rendelet alkotásokkal.)
Kérdés:Hol vannak a szakemberek amikor a törvény előkészítése folyik?Kik "gyártják" a speciálisan bizonyos szakterületeket érintő jogi szabályozást?
A képviselők, a miniszterek a külső - busás összegeket harácsoló- tanácsadói szerződések "elkövetői"?
Nem, ezek nem szakemberek.
A jogi vagy közgazdasági végzettség nem szakirányú végzettség.
Mint ahogyan nem számított Kóka dr. sem szakembernek az orvosi végzettségével.
Hát itt tartunk ma, és ilyen a KRESZ módosítás is.
A gyalogosnak, vajon meg kell-e győzödnie az úton történő átkelés veszélytelenségéről, vagy minden felelősség az autósoké?
A kerékpáros fogyaszthat-e alkoholt, kell-e neki valamilyen KRESZ vizsgát tenniük?Vagy minden felelősség az autósoké?
Lehetne sorolni a szakismeretek hiányát a végtelenségig.
Ki a felelős azért, hogy olyanok vezetik, irányítják hazánkat, akik leginkább a saját, vagy környezetük anyagi jólétét igyekeznek bebiztosítani?
Elsősorban bűnösök a médiákban dolgozók, mert hamis, vagy féligazságokkal vezetgetik a birkákat, másrészt a birkák is hibásak mert megeszik a vadkörtét.

a sötétség seregeinek vezénylő tábornoka 2010.01.03. 13:31:35

A nagy KRESZ-liberalizáció után lenne egy ésszerű javaslatom a következő módosításhoz:
Ha a biciklis nem fő- vagy védett úton (ahol a mellékutcáknál ott a macisajt vagy a STOP) megy, minden kereszteződésben vonatkozzon rá AUTOMATIKUSAN az "Elsőbbségadás kötelező" tábla hatása. Ideértem a főutakkal párhuzamosan futó bicikliutakat is.

beszélő 2010.01.03. 13:42:29

@Róma: Nem fakultatív alapon hanem kötelező tantárgyként kellene közlekedési ismereteket oktatni, mert ennek hiányában a kerékpárosok is nagy veszélynek vannak kitéve.
Én ugyan ki nem megyek a közútra, csak a járdán kerekezek, ha szabad ha nem, mert nem boldogít ha a felelősséget az autós viszi el én meg a baleset szenvedő alanya vagyok.

Halál Bika 2010.01.03. 13:42:52

@Róma: "Ezeknek a jogait miért kell kiterjeszteni a közlekedésben ?!"

A jogállam arról szól, hogy a polgár bármit megtehet amit törvény nem tilt, az állam pedig bármit, amit a törvény megenged neki.

Tehát alapvetően nem arról van szó, hogy valakinek kiterjesztik a jogait, hanem mérséklik a korlátozást. A szabad helyváltoztatáshoz való jog olyan alapvető, hogy bárkinek jár, aki belefér a szabad ember fogalmába (függetlenül IQ-tól, státusztól stb).

fghjk12345 2010.01.03. 13:43:26

Én csak azt nem értem, miért akar valaki előrecsorogni a lámpánál, mikor lassabban halad az autósoknál. Mert dugóban, álló autók között érthető, de normális közlekedésnél is előremegy. Nyer vele 70 métert, majd 25-tel haladva föltartja az egész sort. Aztán mire mindenki megelőzi, újra piros, ahol megint kikerüli azokat, akik nagy nehezen már túljutottak rajta.

Manyizga (törölt) 2010.01.03. 13:46:57

@Róma: "Míg az autóvezetéshez legalább valami elemi IQ,"

Sajnos ez nem igaz. Régen legalább 8 osztály elvégzése volt hozzá szükséges. Nagyon helyesen. Ma már elég ha írni-olvasni tud olyan szinten, hogy a számítógépes teszten rá tud bökni a helyes válaszra.

is 2010.01.03. 13:47:28

hát igen. volt 30 év, amit az autós felsőbbrendűségnek áldoztunk. megérthető, hogy amikor normális szintre próbáljuk ezt visszaállítani, azaz, hogy az autó csak szükséges rossz a városban, és nem a város van az autóért, hanem az autós vigyáz a gyalogosra, biciklisre, gyerekre, kutyára, parkra stb., nos ez tényleg erős lehet, és nehéz elfogadni, megemészteni, sőt, egyenesen úgy érzik, mintha hátrányos megkülönböztetés érné őket.

pedig bizony. az autó legyen felkészülve a biciklire. nem kell mellékutcában 50-nel menni, hiába lehet elméletileg. mellékutcában 30 is bőven elég, úgy is tele van jobbkezes sarokkal minek folyton gyorsítani-lassítani? és ha egy gyalogos lépne ki a parkoló autók közül? arra sem az autós legyen felkészülve? sajnos ezt meg kell szokni, mégha egy generációba is telik: első a gyalogos, második a biciklis, harmadik a tömegközlekedés, negyedik az autós. elkerített, kivételes autóutaktól eltekintve. a Nagykörút nem az, a Hungária az. aki siet, és nem akar biciklist, menjen a Hungáriára.

és még valami: az autó városban nem sietség, hanem funkció (teherautók), vagy kényelem. ne üljön senki autóba azért, hogy gyorsabban menjen. ha gyorsabbra jön ki, annak örüljön, ha nem, akkor se átkozódjon. a kényelem miatt ül az autóban, nem másért.

mbazs 2010.01.03. 13:47:56

Többször hallottam már fehér fényes áthajtást, mozdonyvezető ismerőstől is, és pl. itt is lehet olvasni ilyet:

mavfigyelo.blog.hu/2009/07/17/eletveszelyes_a_sorompo_balatonlellen

"A lezárulós-fel nem nyílós eset nem ritka, viszont én már láttam olyat is itt, hogy áthaladt egy tehervonat, miközben a sorompók fel voltak nyitva, és szabad jelzés villogott."

Komment:
"A villogó fehér jelzés viszont kizárja, hogy a mozdonyvezető továbbhaladást engedélyező jelzési kép mellett haladhasson el. Így aztán csak a mozdonyvezető hibája lehet...A tragikus monorierdei balesetnél is áthaladt a mozdonyvezető nagy sebességgel egy útátjárón, igaz, az épp sötét volt. De lehetett volna villogó fehér is..."

Szóval nem nagyon kell megbízni se a mozdonyvezetőkben, se a technológiában, mely utóbbi a vasút csodálatos anyagi helyzetét tekintve igen "rózsás" lehet...

XJS · http://www.ae86.hu 2010.01.03. 13:48:45

Kicsit eltevedtem ebben az uj "szemben az egyiranyuban" tortenettel. Ket kerdesem lenne:
Haladok egy uton, es befordulok balra egy egyiranyu utcaba, ahonnan jon egy bringas. Ugye jobbra adtam egy szep nagy elsobbseget, balra meg nem kell. Tudom, hogy elvileg neki kene adnia, de fog e? Honnan tudja, hogy kene neki?
Ugyanez, csak majdnem forditva. Haladok egy uton, ahonnan jobbra egyiranyu utcak nyilnak. Kigurul egy bringas. Kell-e neki jobbkezet adni, vagy sem?

fghjk12345 2010.01.03. 13:48:47

@porthosz: A sebbességkorlátozás nem azért van, hogy a rendőr megbüntethessen, ha túlléped, hanem, mert annál gyorsabban közlekedni balesetveszélyes. És gondolom, ha baleset történik, egy szakértő meg tudja állapítani, hogy mennyivel ment a biciklis, így a szabályszegés következményei is levonhatók.

Manyizga (törölt) 2010.01.03. 13:49:39

@vorobjanyinov: mert ezzel a módszerrel pont ugyanolyan sebességgel halad, mint az autós. :) (pont ezért bosszantja az autósokat a dolog, hiszen a bringás ingyen halad annyival, mint amivel az autós, de nem fizet a benzinért. :) )

Krokodil · http://sardobalo.blog.hu 2010.01.03. 13:52:28

@solaitid: Horváth Andor Márton ilyenkor télen azt hiszem kevesebbet biciklizik, de tavasztól őszig kerékpárral közlekedik. Ezt írta is: "Én, mint tősgyökeres pesti kerékpáros, minden esetre továbbra is megmaradok a hagyományos szabályoknál." Igazán elhihetnéd, hogy igazat mond.

BKE2 2010.01.03. 13:54:38

@Róma:
Én sem ellenezném a kresz vizsgát kerékpárra. De úgy lenne fer, hogy ne járjon automatikusan a B-kat. jogsival, mert a többség nincs tisztában a kerékpárosokra vonatkozó szabályokkal. Vagyis kelljen újra letenni és vonják be a jogsiját annak, aki megbukik (mint motor esetén).

A kérdés egyébként tárgytalan, mert a közlekedésről szóló Bécsi egyezmény (3. cikkely 5.) nem engedi meg jogosítvány előírását kerékpárra.

Krokodil · http://sardobalo.blog.hu 2010.01.03. 13:56:05

@XJS: "Kigurul egy bringas. Kell-e neki jobbkezet adni, vagy sem?" igen, szerintem kell, olyan jobbkéz, mint máskor.
@vorobjanyinov: pont erről szóló postot linkeltem az előbb, ahol "Megbüntették például azt a kerékpárost, aki száguldva előzte meg az éppen 40-nel haladó rendőrautót. Az Istenhegyi úton pedig a baleseti helyszínelők állapították meg egy bringásról, hogy körülbelül 80-nal haladt, amikor belerohant egy busz hátuljába.".

XJS · http://www.ae86.hu 2010.01.03. 13:59:03

@Krokodil: Dehat pont ez az, nincs maskor. Tolem elfele meno egyiranyu utca.

porthosz 2010.01.03. 14:00:40

@is:
"ne üljön senki autóba azért, hogy gyorsabban menjen. ha gyorsabbra jön ki, annak örüljön, ha nem, akkor se átkozódjon. a kényelem miatt ül az autóban, nem másért"

Hát ennyi hülyeséget régen olvastam már egy rakáson.

Megjegyzem, a bkv kiadásainak mindösszesen csak a 40%-át fedezi a jegy és bérlet árbevétel, mig az autó fenntartásának a 70% adó. Másképp fogalmazva, az hogy neked csak 9800 ft a bérlet az abból is fakad hogy az állam például az autó fenntartásból (és még máshonnan is) befolyt adóból fizeti (vagy nem) a különbözetet.

Ha te is teljes árat fizetnél érte mint az autósok, tehát például a havi bérleted 20 ezer forint a vonaljegy meg 600 ft lenne, akkor lehet hogy te is ideges lennél időnként.

Egyébként meg, a normális az lenne, ha fejlesztenék a tömegközlekedést igy az autózás magától is visszaszorulna, de ma magyarországon elsorvasztják a tömegközlekedést, az autózást agyonadoztatják, igy végül nem marad más csak a gyaloglás... idióta egy ország nem?

metal · http://electric.blog.hu 2010.01.03. 14:00:43

@beszélő: Ügyes vagy! Mivel képtelen vagy a KRESZ-t megtanulni, ezért nem mész ki az útra, mert veszélyes, de a gyalogosokat te veszélyeztetheted?
@vorobjanyinov: Ezt ne fejtegesd, mert nagyon leugatja pár ember itt a fejed:) Amúgy erre még nekem se tudott senki értelmes választ adni!

Krokodil · http://sardobalo.blog.hu 2010.01.03. 14:04:40

@XJS: de innentől kezdve fel lehet fogni az egészet úgy, hogy nincs több egyirányú utca, csak olyanok vannak, amik az egyik irényból személygépkocsival, teherautóval behajtani tilosak :)
de a lényeg, hogy szerintem ha jobbról jön egy biciklis, akkor is elsőbbsége van, ha abba az utcában egy jobbról jövő autónak nem lenne, mert az szabálytalanul jöhetne csak.

twollah / bRoKEn hOPe, sUppLeX · http://freewaresoftwarenews.blogspot.com/ 2010.01.03. 14:13:01

Kivancsi vagyok, hogy hany gazolas lesz mire az autosok felfogjak, hogy megvaltoztak a KRESZ szabalyok.

bontókalapács...... http:/ /sportblog.blog.hu 2010.01.03. 14:16:29

@Csak beugrottam: A kerekesekre nem vonatkozik a kresz! Már megtanulhattattad volna...

metal · http://electric.blog.hu 2010.01.03. 14:16:32

@Krokodil: Egyértelműen elsőbbséget kell majd ilyen esetben adni! De ezt a szabályok szerint neked ki fogják táblázni, tehát látni fogod, hogy ez egy másmilyen egyirányú utca (az más kérdés, hogy a valóban ki lesz-e). És nem árt máshol is óvatosan közlekedni, mert nem elég egyértelmű a kommunikáció, és bizony sokan értik úgy a mostani változásokat, hogy ezentúl bárhol, bármelyik egyirányú utcában mehet visszafelé a biciklis. És az elején (főleg tavasszal) biztos, hogy sok félreértés, és ebből veszélyes szitu lesz. Reméljük tragédia az nem!

Halál Bika 2010.01.03. 14:16:49

@XJS: "Tudom, hogy elvileg neki kene adnia, de fog e? Honnan tudja, hogy kene neki?"

Onnan, hogy ő átlagosan kb 80kg, az autós meg 1500kg. Hidd el, ezt semelyik közlekedő nem felejti el, legyen az gyalogos, biciklis, autós, vitorlás, stb...

beszélő 2010.01.03. 14:18:19

@metal: Hatalmas tévedésben vagy.
1961-ben szereztem hívatásos jogsit, és kb.1968 óta folyamatosan vezetek - és soha balesetet nem okoztam.
Igaz amikor 1975 táján az új KRESZ-ből önkéntes alapon vizsgát lehetett tenni megtettem, csak azért, hogy a szabályok ismeretében toppon legyek.
Ezért látatlanban ne ítélj......

beszélő 2010.01.03. 14:21:28

@metal: A gyalogosokat a járdán kerékpározva nem veszélyeztetem, mert tudom, hogy a járda először, és másodszor is az övéké.Ha a helyzet úgy kívánja, leszállok és tolom a kerékpárt, mert a járda (mint ahogyan a közút sem) nem versenypálya.
Különösen ügyelnünk kell egymásra, mert a temetők nem üresek.

tükörfúró 2010.01.03. 14:21:33

Mielőtt osztanák az eszet, kéretik ELOLVASNI a kib. jogszabályt!!
VAN egyirányú utca, MIND az marad, HA a biciklis bemehet szembe TÁBLÁVAL jelezni kell.
Neki, és (szemből) az autósnak is!!

A legnagyobb hülyeség egyébként a buszsáv használat biciklisnek, nincs olyan épeszű kerekező aki kikezdene a hatalmas holtterű, totyogó forgalomban is 50el ronygyoló 10tonnás buszokkal, ennél a villamossinen menni is biztonságosabb, ennyi erővel azt is megengednék a 2kerekűeknek..ehh

Don Blasius 2010.01.03. 14:21:35

@I-brahi:
Az a baj, hogy hoztak egy új szabályt, de elfelejtettek hozzá infrastruktúrát alkotni. Ami nem más, mint némi festék és tábla. És szar a kommunikáció, amiért a minisztérium és a sajtó egyaránt felelős. Tehát, elvileg csak táblával jelzett utcában jöhet szemben a kerékpáros. De ezt sokan úgy fogják értelmezni, hogy bárhol mehetnek szemben biciklivel a forgalomban. Bécsben ezek az utcák fel vannak festve és jól láthatóan (!) ki vannak táblázva. Ehhez hozzájárul, hogy az egyirányú ("einbahn") táblákat az úttal párhuzamosan helyezik el, így beforduláskor és keresztezéskor egyaránt látod, mint az alatta elhelyezett kiegészítő táblát is. Tehát akár benne haladsz, akár keresztezed, tudod, hogy jöhet vagy nem a kerékpáros ellentétes irányból. Nálunk majd e hiányosság miatt lesznek szép balesetek. És valóban mi van a főútvonalak keresztezésénél? Tegnap már láttam Kispesten fordítva jövő biciklistákat, éppen a Hunyadi utca felé közeledtek. Talán volt helyismeretük és eszük, hogy tudják, hogy főútvonalat kereszteznek. Mert ha elcsapom őket ott, nem vagyok érte felelős. De akkor is szarul érzem magam persze. Csak az nem fogja magát, aki ezt "ott fönt" így engedélyezte.

Rendben legyen szembe forgalom egyirányú utcában. De elvárom, hogy ilyen utcában pl. parkoló autók mellett körültekintéssel menjen a bringás. Mert nem biztos, hogy parkolóhelyről való kiálláskor látni fogom, én baloldalt ülök, előttem autó parkol takarja, mi van előttem. Eddig elég volt a tükörbe nézni, azt látom. De így lesz plusz veszélyhelyzet a kitakart bringás miatt.

marvin 2010.01.03. 14:21:57

@porthosz:
A választás viszont a tiéd; 40%, vagy 70%.

Egy munkatársam ecseteli hetente nekem aki kerékpárral közlekedik, hogy mennyire elege van a dugókból és hogy menyire felháborító a belvárosban egyre szaporodó sétáloutcák és forgalmi korlátozások. MNár előre látom, hogy holnap egész nap az új KRESZ-en fog rugózni. Már jópárszor elmondtam neki, hogy nekem nincs semmi bajom az autósokal. Mindenkinek önálló döntése, hogy mivel közlekedik. A döntésével viszont vállalnia kell a következményeket. azt is mindig elmondom neki, hogy jobb ha beletörődik, de Budapest egyre kerékpár barátabb lesz és egyre nehezebb lesz az autósoknak a gyalogosokkal, tömegközlekedésel szemben. Ez egy világtrend, amit mi is követünk. Egyelőre nagy lemaradásunk van, de a sebesség növekszik. A végső döfést avval szoktam neki megadni, hogy hiába a habzó száj, tapasztalataim alapján egyre több a toleráns autós (bringásokkal szemben) ami miatt én is sokkal, de sokkal előzékenyebb vagyok velük szemben. Egy egy "köszönöm", mosoly csodákra képes!!!

pakesz (törölt) 2010.01.03. 14:26:17

"Egyrészt a kerékpárosok úgyis mindig behajtottak ellenkező irányból az egyirányú utcákba, másrészt ezután már nem fognak olyan buzgón lehúzódni a gyanútlanul ötvennel közeledő gépkocsi elől. Marhaság azt hinni, hogy egy kis utcában elfér egymás mellett a bicikli és az autó."

itt ellentmondasz magadnak!!!
ennyire azert egy ember ismerhetne a mondatait, az ember ne legyen OV hogy egy bekezdesen belul 2 ellentetes dolgot mondjon

a masik a nagykorut...
az a gond?
hat meg kell oldani, 2 lehetoseg:
1., 2*1 sav + bringa + parkolok
2., 2*2 sav + bringa

Kis ember 2010.01.03. 14:31:27

Aki még egyszer kerékpáros KRESZ-ről ugat, annak ajánlom, hogy menjen vissza általános iskolába. Ugyanis ott majd megtanítják neki (jó esetben), hogy gondolkodjon és nézzen körül, mielőtt megszólal.
Léteznek ui. nemzetközi egyezmények, meg nemzetközi gyakorlat, melyekben nyoma sincs kerékpárosok számára kötelező vizsgáról.
De hát a magyar kommentelő az olyan, hogy mindig szereti feltalálni a meleg vizet.

porthosz 2010.01.03. 14:35:48

@marvin:

Sajnos a választás nem igazán az enyém.
Egy hidegebb éjszakán a 400 bkv busz döglött be a 900-ból. Most gondolj bele, hogy az a napi kb. 800 ezer autós aki budapest utcáin közlekedik, gondolna egyet, letenné az autót és megpróbálna bkv-ra szállni. Az emberek fele nem jutna el sehová sem, mert szimplán nem lenne elég busz, hisz gyakorlatilag már a mostani forgalmat sem tudja a bkv elszállitani és ez már csak rosszabb lessz.

Egyébként a világtrend nem az ami magyarországon folyik. Jártam már külföldön többször is, elmondom mi a világtrend:

-örzött ingyenes parkolókat létesitenek a külvárosokban
-felfejlesztik a tömegközlekedést, kiterjesztik a parkolókhoz is
-körgyürüket húznak a nagyobb városok köré, hogy a felesleges forgalom nem menjen át rajta
-bicikli utakat épitenek! (nem festenek, nagy különbség)

A fentiek folyományaként az autós forgalom magától csökken, a tömegközlekedés magától nő.

Ezzel szemben a "világtrend" magyarországon:
-nem épitenek parkolókat, amit épitenek az is fizetős lesz
-elsorvasztják a tömegközlekedést, a külső övezetekbe meg végképp alig jár valami
-nem épitenek körgyürüt, amit épitenek azt is 20 évig 10x áron és lehetőleg úgy hogy átmenjen a külső lakótelepeken, hátha elütnek egy-egy gyalogost...
-nem épitenek bicikli utakat, helyette festenek vagy a járdából, vagy az utból 1-1 sávot elcsaklizva, következmény: még nagyobb dugó

Lehet gondolkodni, hol van elcseszve a dolog...

beszélő 2010.01.03. 14:40:34

@Kis ember: Ugatni a kutyáim szoktak, meg néhány olyan ember akik a szellemi posvány legalján érzik jól magukat.
A közlekedésben résztvevő partneroknak bizonyos szabályokat a balesetmentes közlekedés érdekében be kell tartaniuk.
A "tudomány" megszerzésére több fajta lehetőség van.
Bizonyos szabályokat, a gyalogosnak is és a kerékpározóknak is be kell tartani.
Sajnos e két népcsoport véleményem szerint nem rendelkezik saját testi épségéhez tartozó kellő ismeretekkel.
Kérdezem például:A gyalogosok tudják-e, hogy ahol gyalogjárda nincs, ott az út jobb vagy bal oldalán közlekedhetnek?

tükörfúró 2010.01.03. 14:41:20

Nem a bicajosokkal ÁLTALÁBAN van a baj, hanem az emberekkel úgy általában.
Csakhogy amíg a gyalogost fülönfogják, az autóst elég felírni vagy lefényképezni, a bicikli egy tökéletes kibúvó kategória.
Na, oda is beszabadul az az x% tajparaszt, mint máshová, és kicsit sincsen ami jobb belátásra szorítsa, kéányszerítse.
Maximum amennyire az életét félti, de néha még az sem.
El nem tudom képzelni miből jön az a beteg logika, én BÁRMIT(!?) megtehetek, vigyázzon rám a másik.
Ez legnagyobb %ban a biciklisekre jellemző, a fent részletezettek miatt.

Kis ember 2010.01.03. 14:41:49

@porthosz:
Egy kissé egysíkúan látod a dolgokat, habár nagy vonalakban igazad van.
Nem baj, a Három Testőrben is Porthos volt a leghülyébb, de azért szerettük...

túrós_rudi 2010.01.03. 14:43:18

@porthosz:
Egyetértek teljes mértékben.

"Lehet gondolkodni, hol van elcseszve a dolog... " Ott, hogy őseink nem Európába vándoroltak, hanem a balkánra. Európa messze van innen.

Martian (törölt) 2010.01.03. 14:47:13

Bármilyen elméleti KRESZ vizsga helyett (amelynek túlszabályozott előírásait szinte minden közlekedő megszegi időnként) inkább arra kellene összpontosítani, hogy a közlekedő ura-e a járművének, alkalmazza-e a kiszámítható viselkedést és kellően figyelmes-e (mert már Fülig Jimmy is megaszondta, nem lehet minden pofon mellé KRESZ-táblát rakni... nincs minden helyzetre szabályokkal kikövezett megoldás) :))

Kis ember 2010.01.03. 14:53:59

@beszélő:
Egyetértek veled, az itt lévők egy része totális szellemi posványban él. Pl. azok, akik nem veszik észre, hogy azzal hogy autójuk van, egy rakás felelősséget is magukra vettek. Például, hogy vigyáznak azokra, akik náluk gyengébbek. Érdekes, nekem ez 17 év alatt, mióta jogosítványom (és autóm) van, ez mindig sikerült.

Csomag Olga · http://csomagolas.blog.hu/ 2010.01.03. 14:54:56

Európában sok helyen lehet szembemenő bicajossal találkozni. Ott elfogadták. A bicajosok meg boldogan kerekeznek. Nekünk is eljön ez az idő (remélem). Én több éve bicajozom Bp-en, és tapasztalható változás. Mostanában már alig van olyan, hogy nem állnak meg nekem, ahol elsőbbségem lenne. Ez 4 éve messze nem így volt... Én bizakodom.

Kis ember 2010.01.03. 14:54:59

@Martian:
Teljesen egyetértek veled. Ugye nem Magyarországon élsz? :)))

GaZe 2010.01.03. 14:58:26

Azt azért érdemes lenne odaírni a post elejére, hogy a szerzőnek nincs túl sok fogalma a KRESZ-ről, és az abban bekövetkezett változásokról, sem azok gyakorlati-elméleti hasznáról, működésükről. Valamint, hogy nem sok rálátása van a kerékpárinfrastruktúra építés/létrehozás szakmai és technikai miértjeiről, sem nemzetközi példákról, trendekről, de mintha hazai gyakorlati tapasztalatai is hiányoznának.
De hát ezért jó a blog, mert egy szubjektív dolog, szóval nem baj ha valaki olyasmiket ír le, mint a fentebbi post :)

Kis ember 2010.01.03. 15:00:26

@GaZe:
Erre írtam, hogy a posztíró dilettáns.
De hát, billentyűzete van, internete van, miért ne írjon?

bm613 · http://izland2009.blog.hu 2010.01.03. 15:02:26

@Kis ember: A nickjéből ítélve nem is a Földön :-)

RCH 2010.01.03. 15:04:49

Nem a szabalyokkal van baj, hanem azokkal, akik tojnak a sajat es masok testi epsegere.
Lehet szanbalytalanul is veszelytelenul kozlekedni es lehet a szbalyokat betartva, de esznelkul kozlekedve csunya balesetet okozni.
Es ez vonatkozik autosra, bringasra, gyalogosra, motorosra.

TreVoR 2010.01.03. 15:06:16

Csak idézni tudom egy indexes cikkhez írt kommentemet:

"A piroslámpás előrecsorgással kapcsolatban téved a cikk, ugyanis csak arra kijelölt külön kerékpár nyomvonalon csoroghatnak előre januártól a bringások.

Itt a konkrét "hamisítatlan" változtatása a KRESZ-nek:
www.kozlonykiado.hu/nkonline/MKPDF/hiteles/MK09185.pdf

Ctrl+F, majd keresőbe kopipészt az alábbi idézet, amire elő fog bukkanni a pontos szövege a hibásan közölt módosításnak:
(1) AzR.18.§(1)bekezdés"

Tehát a lényeg annyi, hogy csak előrecsorgásra kialakított kereszteződésekben mehetnek előre a bicajosok. Jó lenne nem félrevezetően bevezetni a köztudatba, mert annál nagyobb lesz az eshetősége annak, hogy a bringások a hibás közhiedelemnek megfelelően fogják alkalmazni a KRESZ-nek megfelelő forma helyett az említett lehetőséget (ezért jó lenne talán a posztban is megemlíteni ezt a kitételt).

porthosz 2010.01.03. 15:06:18

@Kis ember:
"Egy kissé egysíkúan látod a dolgokat, habár nagy vonalakban igazad van."

Lehet hogy egysikú, csak sajnos ezek a tények.
És sajnos nem csak nagyvonalakban van igazam.
Nyugat európában épitenek egy körgyürüt a főváros köré, majd a belvárosba bevezetik a dugódijat, hogy tényleg csak az menjen át rajta akinek fontos.

Magyarországra ebből csak annyi jut el, hogy vessünk ki dugódijat...

O.J. 2010.01.03. 15:11:26

Mindenki közlekedjen azzal amivel akar, akkor amikor akar vagy amikor tud! Mindenki figyeljen a többi közlekedőre! Este mindenki világítsa ki magát! Nézzetek fel az égre! Láttok közlekedési táblát? Nem ugye! A repülők/helikopterek stb. mégis viszonylag kevés balesettel megússzák! FIGYELNI MINDENRE AMI MOZOG! Ez mindenkinek az érdeke! egygyalogosautosbringás

I-brahi 2010.01.03. 15:16:00

@porthosz: Egy dologban tévedsz, és ott viszont nagyot: Nagyon kevés helyen építenek külön bringautat, mindenütt az egyéb járművek által is használt út tartozéka a kerékpársáv. És egyébként a biciklisták is jobban szeretik.

bm613 · http://izland2009.blog.hu 2010.01.03. 15:17:36

@TreVoR: Hm... ez viszont éppen annyira nem új, mint az egyirányúba szemből behajtás. Létezett eddig is, csak alig. Pl. Varsányi Irén utca.

is 2010.01.03. 15:17:39

@porthosz: a jövőből szóltam hozzád, olyan helyekről, ahol ez a jelen. persze, hogy egyelőre még hülyeségnek tűnik. térjél vissza ide félévente, meglepődsz, ahogy az értelme szép lassan kirajzolódik.

Kis ember 2010.01.03. 15:19:45

@O.J.:
Hát, azért a levegőben elég keményen megmondják, mikor merre menj...

O.J. 2010.01.03. 15:24:21

@Kis ember: Így igaz, csak nem szarnak bele abba amit mondanak nekik, és tudják, hogy a saját érdekük, hogy betartsák!

Benbe · http://www.benbe.hu 2010.01.03. 15:24:31

@mbazs: <<"A villogó fehér jelzés viszont kizárja, hogy a mozdonyvezető továbbhaladást engedélyező jelzési kép mellett haladhasson el. Így aztán csak a mozdonyvezető hibája lehet...A tragikus monorierdei balesetnél is áthaladt a mozdonyvezető nagy sebességgel egy útátjárón, igaz, az épp sötét volt. De lehetett volna villogó fehér is..."

Szóval nem nagyon kell megbízni se a mozdonyvezetőkben, se a technológiában, mely utóbbi a vasút csodálatos anyagi helyzetét tekintve igen "rózsás" lehet...>>

Nos, a vonali fénysorompók üzemképtelensége vagy zavara esetén valóban van olyan, hogy a vonat erről értesül például továbbhaladást tiltó jelzés képében, ám ez csak néhány vasútvonalon van kiépítve (pl. Budapest-Hegyeshalom, Budapest-Békéscsaba, Boba-Zalaegerszeg, Pécs-Villány, illetve a legtöbb, 60 km/h-nál kisebb sebességű mellékvonal). A többi vonalon a fénysorompó zavara csak a vonat elhaladása után derül ki, és akkor is csak az állomási személyzet számára.

Tehát a fénysorompó meghibásodása után áthaladó első vonat bizony még szembetalálkozhat az álló sorompókkal és a fehér fénnyel úgy, hogy ő maximális sebességgel (mondjuk 120-szal) halad. Ez esetben nem tehet semmit.

A további vonatok személyzetét azonban értesítik a meghibásodásról, így ők csak legfeljebb 25 km/h-s sebességgel érkezhetnek az útátjáróhoz, illetve bizonyos esetekben meg is kell állniuk előtte és elsőbbséget adniuk a közúti forgalomnak.

Egyébként a magyar vasúton a biztosítóberendezések kifogástalan állapotban vannak, az esetleges meghibásodások pedig az ilyen rendszereknél mindig a nagyobb biztonság irányába hatnak. Nem tudok arról, hogy a biztosítóberendezés hibájából baleset lett volna az elmúlt húsz évben.

a sötétség seregeinek vezénylő tábornoka 2010.01.03. 15:33:47

Vicces az a nagy tiltakozás a bringások KRESZ vizsgája ellen. Részt vesznek a közúti közlekedésben, nem? Ugyanazokon az utakon (pár kivétellel), ahol az autósok, nem?
A KRESZ, ha valaki esetleg nem tudná, a Közúti Rendelkezések Egységes Szabályozása elnevezés rövidítése. Amit kutya kötelessége lenne ismernie (és erről vizsgát tennie) bárkinek, aki igénybe veszi a közutakat. Pont.

Zsámboki Miklós · http://solaitid.tumblr.com 2010.01.03. 15:39:09

@Krokodil: valóban ezt írja, de az írásából nem ez tükröződik. ezek a változtatások egy biciklisnek egyértelműen örvendetesek. ha valaki tapasztalt biciklis pesten, nem ír le ilyeneket.

t0thl 2010.01.03. 15:47:10

Én robogózom és autózom is, mikor hogy !
A gond nem a szabályokkal, hanem a logikátlanul és elmebeteg módon gondolkodó közlekedőkkel van, legyen akár autós, vagy két keréken közlekedő.
Volt részem mindkettőt tapasztalni.
Láttam autót, amelyik csak azért, mert én elfértem miközben Ő állt, simán rámhúzta a kormyánt, vagy volt olyan ótvar füstöt okádó zöldséges Merci, aki csak azért mert egyrészt nem álltam teljesen elé, másrészt fékezhetetlen DÜH tört rá, mert én elcsorogtam a sor mellett. Volt olyan ki azért mert elé álltam DE nem akadályoztam! simán padlógáz padlóféket játszott mögöttem....miközben nem tartottam föl, előttem is ment másik autó.
Motorosból volt aki cikázott mint a gép, két sarokkal később meg ott állt egy letört tükör mellett.
Szóval nem a szabály a lényeg, az ön és közveszélyes ámokfutókat kell megfékezni.
Sajnos manapság már minden baromnak lehet jogsija és senki nem veszi el tőle. A rendőrök is azzal foglalkoznak, aki az indokolatlanul kitett 30as tábla mellett megy el 45-tel mondjuk, nem azzal, aki az orruk előtt akar megölni egy másik embert szándékosan, vagy figyelmetlenségből egyre megy.

2010.01.03. 15:50:46

Bízzunk benne, hogy az autósok nem lesznek olyan hülyék, hogy húsz méter megspórolásáért megálljanak a tilosban, vagy felálljanak a díszburkolatra.

Veér Farkas 2010.01.03. 15:51:48

A biciklisták nem LESZNEK olyan hülyék.

Ugyanis már rég olyanok.

Mekkora faszság ez a közlekedésrendészeti hatóság is... Ha nem tudnak betartani egy szabályt, akkor módosítják, pláne ha elég sok paraszt hangoskodik miatta (lényegtelen, hogy ez a sok paraszt még mindig csak egy jelentéktelen, ámde nagypofájú kisebbség egyébként).

Innentől autóval álljunk a kerékpárutakra és kerékpársávokra, és követeljük, hogy lehessen ott parkolni. Hátha el is érjük.

Vagy üssük karókkal a járdán biciklizőket, hátha beleveszik a KRESZ-be, hogy a járdán bicikliző tahót a gyalogos leütheti a biciklijéről.

igazi hős 2010.01.03. 15:53:37

@bm613: A keresztező útra nem kell semmilyen jelzés: ha jobbra nézel és egy egyirányú utca táblát látsz, akkor onnan nem vársz járművet, ha viszont olyan kiegészítő tábla van hozzá, hogy bringával kétirányú az út, akkor jobbról nem jöhet gépjármű (csak bringa).

Lámpáról: Pesten is van bőven lámpa nélküli öngyilkosjelölt.

Cpt. Flint 2010.01.03. 16:02:54

Sokan hivatkoznak itt arra, hogy ez a szabályozás nyugaton működik és nyilván csak az európai gondolkodású autósok hiányoznak hozzá itthon is. Ezzel - mint alkalmanként bicikliző - részben egyet tudok érteni, viszont mindenképpen ki kell egészítenem azzal, hogy a biciklisek (gyalogosok) között is kis híján ugyanakkora hányadban fordulnak elő a balkáni (? v. inkább csak magyaros) viselkedésűek; és a változáshoz nekik is változ(tat)niuk kellene. Aki látott már olyat, hogy jön a biciklis a főúton, aztán mikor éppen pirosat kap, nemes egyszerűséggel derékszögben ráfordul a zebrára, fel a túloldali járdára és onnan leugratva be a mellékutcába (egyirányúba, forgalommal szemben, kieg. tábla nélkül), v. rosszabb esetben nemes egyszerűséggel srégen átvág mindenki orra előtt a kereszteződés közepén... szóval aki látott ilyesmit, az tudja, mire gondolok.

bm613 · http://izland2009.blog.hu 2010.01.03. 16:03:39

@igazi hős: Azért nem árt, ha van figyelmeztetés. Ugyanis aki tudja, hogy az egy egyirányú utca, és nem jöhetnek onnan, az nem lassít. Ki kell tenni minimum egy Egyéb veszély táblát, Forgalmi rend változás kiegészítő felirattal, de jobb volna, ha egyszerűen egy kétirányú biciklis elhaladásra figyelmeztető tábla lenne, ami pl. a főutak menti kerékpárutaknál gyakori a keresztezőknek illetve a főútról lekanyarodóknak.

bm613 · http://izland2009.blog.hu 2010.01.03. 16:04:38

@Cpt. Flint: Ez természetes. Az, hogy valaki tahó, nem függ attól, hogy éppen mit és milyen eszközzel tesz. Autóban is fasz lesz, biciklin is, gyalog is, és bármilyen más, nem közlekedéssel kapcsolatos helyzetben is.

Esti Kornél, a Denevér szálló lakosa · http://sslazio.blog.nepsport.hu/ 2010.01.03. 16:04:56

Nem leszek ezzel itt népszerű, de egy rémálom a KRESZ módosítása.

Cpt. Flint 2010.01.03. 16:10:47

@bm613: egen. csak időnként úgy érzem, mintha egyesek úgy vélnék, hogy csak az autósoknak kell változni és akkor minden szép és jó lesz. szerintem meg úgy mindenestől nagy baj van a közlekedési morállal (ill. úgy általában a morállal). mondjuk az tény, hogy az autós másokra nézve sokkal veszélyesebb, mint a biciklis vagy a gyalogos (akik inkább magukra, ha az erkölcsi károkat nem tekintjük).

Forest (törölt) 2010.01.03. 16:11:19

@Bit Rot: "Pontosan, a biciklis előresorolása a dugókra van kihegyezve.

Az autós vár 1 percet, megy előre 2-3 autónyit, megint áll 1 percet, megint előre 2-3 autónyit.

Nem várhatod el, hogy a biciklis közben ugyanezt a tempót nyomja!"

Aztán miért nem? Kik vagytok ti, Istenek?

hans monderman 2010.01.03. 16:12:30

MINDKÉT SZABÁLY BEVETT, ÉS ÉVTIZEDEK ÓTA GOND NÉLKÜL ALKALMAZOTT SZABÁLY EURÓPÁBAN. Nem tudom ez zavar e valakit a méltatlankodásban... Nem hinném, de azért leírtam.

Forest (törölt) 2010.01.03. 16:18:05

@Cpt. Flint: Igen, a legveszélyesebb a tehervonat. Az aztán mindenkire veszélyes. Sosem értettem miért pont az autóst szivatják azzal hogy a legveszélyesebb? Van nála nehezebb, halkabb, kiszámíthatatlanabb, sőt, azonosító és vizsga nélkül az utakra vezényelt hülyék hada (tisztelet a kivételnek, és ezt nagyon őszintén mondom)
Na, most ezek majd cikázni fognak, jellemző módon akkor vágnak majd eléd, miközben vált a lámpa, és már indulnál (és felháborodottan mutogatnak majd) vagy jönnek szembe riksával! ott ahol bringával is nehéz megoldani.
Tényleg, amúgy a riksa milyen kategória? Miért nincs rajtuk egyedi azonosító, miért nem vonatkozik rájuk ugyanaz a megkötés (a szigorított műszakit és a PÁV II-t is beleértve) mint a normál taxikra?
Ők nem felelősek az utasok életéért? Ja, hogy ők az egyenlőbbek. Teljesen világos.
A napokban a XIII-ban egy ilyen fura szerzett kapaszkodott fel a járdára két parkoló autó között, ahol rögtön meg is fordult, és majdnem eltiport egy gyalogost.
Aztán kiderült hogy ők ott a járdán parkolnak üzletszerűen. Remek.

igazi hős 2010.01.03. 16:22:13

@porthosz: Pedig a belvárosban az autó a harmadik leggyorsabb közlekedési eszköz, csak a gyaloglás lassabb nála, az sem mindig.
A BKV ugyanúgy közszolgáltatás mint az iskolai oktatás. Egyiknek sem fizeted ki a teljes árát.

hans monderman 2010.01.03. 16:24:01

@Forest:
emberek vagyunk, gondolkodunk, és az értelmetlen dolgokon váéltoztatni próbálunk. Állni egy helyben a kipufogó mögött értelmetlen. Te egy kétsávos úton nem előznél ha a belső üres, és a szélsőben állnak? Egy bicikli szélessége 60 centi. Egy autó 1,80, egy sáv 2,70-4,00.

midnight coder 2010.01.03. 16:24:42

@Perselus Piton: És ezzel persze még több szmogot generálsz. Nagyjából úgy működik a dolog, hogy a farok kerékpáros elmegy a kocsik közt a lámpáig, ott megáll. Lámpa zöldre vált, a 25-tel tötyögő biciklist mindenki megelőzi, persze lassítva a forgalmat és növelve a balesetveszélyt. Ez eltart a következő lámpáig. Ott a biciklis ismét bemegy a kocsik közé és a folyamat megismétlődik. Ezzel a játékkal a 2-3 "környezetvédő" biciklis generál kb. annyi plusz CO2 kibocsájtást mint ha legalábbis SUV-val közlekednének egyesben.

Cpt. Flint 2010.01.03. 16:26:35

@Forest: most autó vs. bicikli (gyalog) viszonylatról beszélünk (legalábbis én arról). másrészt pedig, ha szembejön, cikázik, elédvág, akkor is MAGÁT veszélyezteti elsősorban. neked a kocsiban (és akár a kocsinak) sokkal-sokkal kisebb eséllyel lesz komolyabb (fizikai) bajod attól, hogy elütsz egy kerékpárost v. gyalogost. főleg max. 50-nel, városban.

VonBraun 2010.01.03. 16:27:07

"Vagy üssük karókkal a járdán biciklizőket..." - nem rossz az ötlet.
Egy alkalommal a kisebbik gyerekkel sétáltam a városban. Egy ilyen ... biciklis a járdán néhány milliméterrel az ujjai mellett haladt el, miközben én fogtam a gyerek másik kezét. Lassan mentünk, hogy úgy mondjam: meg-megállva. Hátulról ki a fene számít a járdán száguldó biciklire egy sétálóutcában?
Mondom: csak néhány milliméter választotta el a barmot attól, hogy ledarálja a gyerek ujjait a küllőkkel. Na,ott nem karóval ütés lett volna, hanem agyvelővel a falra fröcsköltetés, de tudnátok róla, mert benne lett volna a híradóban. Ez mondjuk fennáll a továbbiakban is, egyáltalán nem vagyok toleráns a biciklin ökörködőkre se a járdán se az úttesten.

Aladár69 2010.01.03. 16:34:23

értelmetlen módosítások és félig átgondolt szabályozások. egyik nagy hibának találom, hogy fővárosban lakó és ott - részleges - tapasztalatokat szerző emberek alkották a jogszabályt. Néhány vidéki nagyváros belvárosában olyan szűkek egyirányú utcák is vannak, hogy egy autó éppen csak elfér, különösen, ha valamelyik barom autóstársa félig az út közepén parkol le. Baromságnak tartom a kerékpárosok előresorolásának lehetőségét: egy zöld jelzésnél csak a teljes kocsisort tartja fel (szemben egy kismotorral, amely viszonylag jól gyorsul). Lehet, hogy csak az én figyelmetlenségem, de nem tesz kötelezővé olyan alapvető felszereléseket, mint a bukósisak! Fejlettebb országokban a sisak nélkül közlekedő kerékpárost helyben büntetik. Nincs szabályozva, hogy a kerékpáros miként közlekedhet járdán, gyalogátkelőhelyen. Nincs kötelezővé téve a kerékpárút használata. A falnak tudok menni, amikor az Andrássy úton a főúton bicikliző faszkalapokat látok, holott tőle 5 méterre ott a kerékpársáv. és még lehetne sorolni... Bízom benne, hogy a jogszabályt hamarosan módosítani, illetve pontosítani fogják.

GaZe 2010.01.03. 16:36:37

@VonBraun: gondolom ha zebran egy auto csinalja meg ugyanezt a gyerekeddel, akkor ugyanennyire fel lennel haborodva (joggal) csak most epp a biciklivel kozlekedot emelted ki...

GaZe 2010.01.03. 16:38:02

@Forest: a kerékpáros dugóban természetesen tök elvárható.
de amíg a dugót, a szmogot, a zsufoltságot, a zajt, és megannyi negatív hatást az autók fejtenek ki a városban, addig igen, a biciklisek és a gyalogosok az istenek.

Dr Kangörény 2010.01.03. 16:39:26

@Styxx: "Személyes tapasztalatom szerint legalábbis Budapesten szinte kivétel nélkül kivilágítottak a bicajosok."

Ezen konkrétan beszartam a röhögéstől.

Dr_utcai_arcos 2010.01.03. 16:43:30

@beszélő: Kérdezem például:A gyalogosok tudják-e, hogy ahol gyalogjárda nincs, ott az út jobb vagy bal oldalán közlekedhetnek?
Tudjuk ;).

Vizipaci 2010.01.03. 16:51:15

126 kommentet nem fogok elolvasni, nekem szimplán csak annyi a véleményem, hogy nap mint nap vezetek a városban, és utálom a bicikliseket. Ki kellene tiltani őket és kész, érveim az alábbiak:
- mivel nincs kresz vizsgájuk nem ismerik ergo nem tartják be a szabályokat
- a bicikli egyszer autónak számítja magát, egyszer gyalogosnak, ahogy épp neki jobb
- életveszély biciklizni Budapesten, mert nincs elég bicikliút, a saját érdekükben kellene leállítani őket (véletlenül elcsapok egy barmot és 10 évre engem zárnak börtönbe?)

+1: a Critical Mass egy faszság, nagy magyar rendezvény, ahol mindenki előadhatja magát, egyszerre felemeljük a biciklit, és mindenki boldog, szerintem szánalmas dolog. Féleg, hogy a résztvevők nagy része egész évben csak aznap ül biciklire
+2: csináljanak bicikliutakat, akkor örömmel támogatom a bicikliseket

pajci 2010.01.03. 16:52:16

nem olvasom el a cikket és a hozzászólásokat sem. de sejtem hogy olyan autósok osztanak észt akik soha nem kerékpároztak még. és talán ha azt felfogná a mélyen tisztelt nagyérdemű, hogy a KERÉKPÁR nem egy hétvégi sporteszköz vagy családi hobbymóka amit autóra felpakolva kiviszünk az erdőbe és bringázunk hanem egy KÖZLEKEDÉSI eszköz akkor könyebben viselné el. a buszosokat miért nem csesztetik, vagy a villamosokat? tessék kiszállni az autóból és kerékpározni. messze laksz? nem bírsz annyit tekerni? persze, mert autóban ülsz és szar punnyadék vagy

ionsrác 2010.01.03. 16:54:52

szerintem mindenképpen jók az új szabályok, de csak kezdésnek.

folytatásként az autók fokozatos kiszorítását kéne elérni a városban, ha máshogy nem megy, mint ahogy bunkóknál máshogy nem megy, akkor erőszakkal, fizetősen, büntetésekkel.

el kell ezt a "szolgáltatást" is adni, hogy centrum-szerű izék lopják szét az hasznot, akkor legalább bele lenne verve a tahók fejébe, hogy a belváros nem autózásra való.

igazi hős 2010.01.03. 17:06:20

@bm613: Igen, Forgalmi rend változás tábla kéne. De nem lepne meg ha megspórolnák,máshova sem teszik ki.

pajci 2010.01.03. 17:07:38

@VonBraun: te egy akkora barom vagy.
baja lett a gyerkőcnek????? ha jól olvastam nem. ennyi.
akkor miért nem szállsz ki az autóból mikor a kétsávos úton egy kamion milliméterekre megy el melletted? valószínű nem tudtad volna karóval ütni ha rádhúzza.

Krokodil · http://sardobalo.blog.hu 2010.01.03. 17:09:15

@pajci: "nem olvasom el a cikket és a hozzászólásokat sem. de sejtem hogy..." ezt észben tartom 2010 végéig, mert nagy eséllyel pályázik a legviccesebb komment címre.

igazi hős 2010.01.03. 17:09:41

@Forest: A párhuzamosan közlekedő busztól és a villamostól is elvárod, hogy veled együtt álljon a dugóban? Gondolkodj egy kicsit.

hans monderman 2010.01.03. 17:15:02

@Aladár69:
Te aztán tényleg nem tudod miről írsz. Vagy 3 ponton látszik, hogy nem ismered a módosításokat. Légyszi tanulmányozd, mert már érvényes az új kresz.

hans monderman 2010.01.03. 17:16:34

@Kangörény_:
Én pedig megszámoltam. 100-ból 70 kivilágított első+hátsó lámpával, és még néhány csak hátsóval.

vanyinorbi 2010.01.03. 17:17:38

@Aladár69: A kerékpárút/sáv használata bizony kötelező, de az Andrássy úti biciklisáv többnyire csak ráparkolásra, árurakodásra, figyelmetlen rákanyarodásra, ajtórányitásra és gyalogosforgalomra alkalmas, kerékpározásra nem.

bm613 · http://izland2009.blog.hu 2010.01.03. 17:22:45

@Aladár69: Életveszélyes az a festékcsík (a biciklisáv nevet nem érdemli meg). Próbáld ki, aztán meglátod, hogy nem viccből kerüli minden normális biciklis. Az új kiskörúti meg Thököly úti sávokat viszont használják, mert alkalmasak erre a célra.

igazi hős 2010.01.03. 17:24:24

@midnight coder: Ez mekkora duma! Ha nincs előtted bringás, akkor nem fogyaszt az autód, vagy csak CO2-t nem bocsát ki? Vagy tényleg ekkora nehézség sávon belül előzni a bringást? Akkor több lehetőség van: megtanulni vezetni, autó helyett bkvézni, bringázni, harcolni a bringasávokért...

Csak beugrottam 2010.01.03. 17:28:15

@bontókalapács...... http:/ /sportblog.blog.hu:
Szerencsére a rendőrök nem így gondolják.
A múltkor láttam ,hogyan kaptak le a kerékről valakit mert -jó kerékpáros szokás szerint - "elfelejtette" a jobbkezest megadni.
Egyébként véleményem szerint aki az úton közlekedik és közlekedési eszközt használ az legyen köteles legalább egy hajtási engedélyt kiváltani.

hans monderman 2010.01.03. 17:29:43

@Vizipaci:
Hozzá kell szoknod, mert egyre több lesz, és szerencsére nem a járdát ajánlja az általad utált critical mass hanem az úttestet. Ahol szerinted életveszélyes, a statisztikák szerint pedig rohamosan csökken az egy bringásra jutó balesetek száma. Épp azért mert láthatók, nem úgy mint a járdán és a bicikliutak sarkán.
A többit illetően:
Hangulatkeltés amit írsz. Nem kapsz 10 évet ha nem vagy hibás egy balesetért. Ha hibás vagy akkor is kevesebbet, de a vezetés felelősséggel jár. Több tonna van alattad.
Aztán a gyalogosoknak sincs kresz vizsgájuk. Akkor csak aluljáróban közlekedjenek? Mert ők a legszabálytalanabbak.

törzsmókus 2010.01.03. 17:37:39

@a sötétség seregeinek vezénylő tábornoka:
néhány hónapot töltöttem Leuvenben (belga város, kb Győr méret); szürreális érzés volt, h az autósok akkor is megálltak és elengedtek (intettek), ha nekem volt stoptáblám.
remélem megérem még ezt itthon is...

törzsmókus 2010.01.03. 17:48:22

@midnight coder: ha a biciklist nehéz megelőzni, az azt jelenti, dugó van. ekkor viszont az autók nem hozzák nemhogy a 25-ös, de a 15-ös átlagot sem, bringás ide vagy oda. (forrás: veke.hu/download/Kszemle_CIKK_917.pdf )
ha az autósok egy része (aki nem szállít festékesvödröt / nagymamát) átszállna egy hetedakkora helyet foglaló biciklire, mindjárt kisebb lenne a dugó.

VonBraun 2010.01.03. 18:00:01

@pajci: Nem, kisfiam, te tartozol a barom fajtához. Nem én kezdtem, de én fejezem be, ehhez nem tudok kellőképpen lealacsonyodni.

pajci 2010.01.03. 18:07:55

@VonBraun: az oknélküli kerékpáros szidásához lealacsonyodsz és kilátásba helyezed az agyvelőfröcskölést... (persze egyértelműen a gyermeket véded ez ok, na de azért...)
ha mondjuk azt mondanád hogy támogatod a használható kerékpárutak kiépítését, hogy elkerüld az általad említett szituációkat.

Áterpáter 2010.01.03. 18:22:31

@törzsmókus: "remélem megérem még ezt itthon is..."
Én ugyan nem voltam Belgiumban, csak a német RTL valamelyik riportműsorában láttam, hogyan kapta le a német rendőr a fickót a biciklijéről mert valami szabálytalanságot csinált a biciklisávon. Olyan, hogy nincs lámpa a bicón, nem volt a riportban. Meg olyat is mutattak, hogyan bünteti meg 10 euróra a srácot a közterület felügyelő mert a parkban nem szált le a bicórol. Én pedig ezeket szeretném megérni itthon is...

hans monderman 2010.01.03. 18:28:20

@Áterpáter: arról a Németországról beszélsz, ahol a jobbra kisív pirosban is szabályos bringásoknak, és gyakorlatilag egy stop táblát jelent nekik? Itt mit szólnál, ha ez került volna be a kreszbe? De még be fog kerülni... :)

Áterpáter 2010.01.03. 18:36:19

@hans monderman: Nem! Arról a Németországról és az összes nyugati államról, ahol mind a bicós, mind az autós, mind a gyalogos tisztában van vele, hogy ha szabálytalankodik akkor megbüntetik. Ez elég visszatartó erő... náluk! Nálunk azonban más a helyet, hetekig autózok úgy, hogy nem látok az úton rendőrt.

Csak beugrottam 2010.01.03. 18:44:49

@hans monderman: Még támogatnám is amit írtál, csak az a baj ,hogy itthon ez úgy valósulna meg ,hogy a jogot "jobbra kisív pirosban is szabályos bringásoknak" minden bringás ismerné de a kötelességet "gyakorlatilag egy stop táblát jelent nekik" már nem.
A mai jogkövetési morál mellett kész életveszély lenne egy ilyen jogszabály.

Zsámboki Miklós · http://solaitid.tumblr.com 2010.01.03. 18:46:35

@Áterpáter: azért ez így leegyszerűsítése a helyzetnek, ma ha egy biciklis szabályosan közlekedik pesten, akkor gyakorlatilag balesetveszélyesen közlekedik. ezért fontosak ezek a változtatások, mert egyszerűen a kresz le van maradva a közlekedési viszonyokhoz képest (értsd. a mai szabályok, az infrastruktúra nem számol biciklisforgalommal, miközben az egyre nagyobb)

Áterpáter 2010.01.03. 18:49:48

@Csak beugrottam: Egyet értek Veled! Itt is mindenki fujja a magáét, pedig nem ártana elolvasni a módosítás szövegét. Máris sok félreértés tisztázódhatna. Mert érdekes dolgokat ír és a médiában nem ugyanaz hangzott el.

Benbe · http://www.benbe.hu 2010.01.03. 18:57:29

@solaitid: mégis melyik az a szabály, aminek a betartása, ha föltételezzük, hogy az autós is betartja a rá vonatkozó szabályokat, balesetveszélyes?

Áterpáter 2010.01.03. 19:00:21

@solaitid: Az, hogy egy balesetveszélyes helyzetet törvényben rögzítünk, attól az már nem is veszélyes? Kell a változtatás, csak ésszerűen!

atila68 (törölt) 2010.01.03. 19:15:11

Engem elsőre ez az egyirányú utcába behajtás megijesztett, elképzeltem a sógorom ahogy behajt a Clark Ádám téren szembe a körforgalomba!
Aztán rákerestem és ott a táblácska kitétel.
Na mondom gratulálok, megint egy szabály amihez több a feltétel mint ami előnyt jelenthet bárkinek is.
Ilyenkor mindig a Gyalog Galop jut eszembe;
"Nincs ott valaki más akivel beszélhetnénk?"

A legnagyobb bajom, hogy ezentúl úgy lehet hülye önveszélyes a kerékpáros a körúton, hogy nem ő a felelős.

Benbe · http://www.benbe.hu 2010.01.04. 21:12:57

@solaitid: mégis melyik az a szabály, aminek a betartása, ha föltételezzük, hogy az autós is betartja a rá vonatkozó szabályokat, balesetveszélyes?

metal · http://electric.blog.hu 2010.01.05. 07:26:27

@Benbe: Erre én is kíváncsi lennék!

cantata profana 2010.01.07. 21:19:32

Bringások érdekében (mint bringázó és autózó):
Mi bringások kérjük az új KRESZ módosítását, mert tragédiákhoz fog vezetni.
Most örül sok bringás, de a tömeges haláleset krónikákra majd felébredünk. N
Ha nem hisztek, állítsunk fel egy Bringás Tragédia Számlálót és mérjük egy évig a bringás tragikus balesetek növekedését. Én a halálesetek többszöröződésére tippelek. Ez az új módosítás kisérlet bringások életével.
Mint autós is mondom, egy mellettem jobbról elszáguldó bringás LÁTHATATLAN, amikor befordulok jobbra. Nem beszélve egyéb őrültségekről ebben az új KRESZben. Sajnos az az egész egy modernizációellenes ideológiai harccá változott. Jobb lenne egy autó nélüli város, de itt Bp-en, ahol a lakosság fele 50 éve feletti, a maradék gyereket visz a kocsiján iskolába, ez abszurd követelés. Kiabálni persze lehet az autósok ellen. Majd a bringások tömeges tragédiája felébreszt.