A legfrissebb cikkek

Nincs megjeleníthető elem

Kapcsolat


Friss topikok

Statisztikák

Címkék

alkotmány (20) állam (6) állambiztonság (10) állambiztonságis jelen (6) arab (9) atom (7) a mennyei birodalomban (6) bajnai gordon (10) biológia (16) bíróság (6) bkv (7) budapest (10) cigány (86) demokrácia (87) diszkrimináció (6) egyház (6) ensz (8) erkölcs (6) eu (28) európa (7) evolúció (10) fantasy (9) fasizmus (6) fidesz (148) foci (6) gay (17) gay pride (12) gáza (14) gazdaság (19) google (6) gyász (7) gyurcsány (49) hamasz (13) hitler (8) holokauszt (12) hülyeség (6) humor (9) index (10) internet (9) irán (21) iszlám (6) izrael (39) jared diamond (6) jézus (10) jobbik (73) jog (8) kádár (7) katolikus egyház (7) kdnp (10) keresztény (12) kereszténység (11) kína (11) kolbenheyer ír (162) kolbenheyer olvas (233) kommunizmus (14) környezetvédelem (6) közélet (9) közgazdaságtan (26) krimi (17) külpolitika (20) kultúra (25) liberalizmus (13) lmp (9) magyar (15) magyarország (140) magyar gárda (9) magyar hírlap (6) martin (6) mdf (12) meleg (13) mongol (18) mszp (62) náci (51) nacionalizmus (10) németország (11) nemzet (32) nemzetbiztonság (8) nyelvészet (6) obama (21) oktatás (11) orbán (56) oroszország (8) összeesküvés (6) őstörténet (6) palesztin (15) politika (215) pszichológia (14) rasszizmus (19) regény (27) reggel (67) rendőr (7) rendszerváltás (24) rowling (7) rükverc (11) rukverc (15) sci fi (11) sólyom lászló (11) szabadság (17) szdsz (20) szeretet (6) szlovákia (11) társadalom (69) tech (7) terrorizmus (8) több fényt a kdnp be (8) történelem (155) tudomány (8) tüntetés (6) usa (47) választások (34) választás 2010 (44) vallás (14) válság (11) varga e tamás (6) vendégpost (11) világ (14) voks10 (26) vona gábor (7) zene (12) zsidó (48) Címkefelhő

Designerünk

Legutolsó kommentek

Nincs megjeleníthető elem

Kolbenheyer olvas LIX.: Hol van a te fullánkod?

2010.10.02. 07:00 kolbenheyer

Vallásos bestseller? Nagyon úgy néz ki, hogy William P. Young A viskó (Immanuel Alapítvány, Budapest, 2009; az angol eredeti: The Shack, Windblown Media, Newbury Park, 2007) című könyve azzá vált. Pedig. Biztos sokan leírták már, de nagyon zavarba ejtő könyv. Közepes thrillernek indul: a boldog család kislányát elrabolja a gonosz sorozatgyilkos kempingezés közben. Aztán melodrámává alakul: az apa nem képes megbocsátani magának, hogy nem tudta megmenteni a lányt, plusz istenhite is megrendül. És akkor jön az utolsó átalakulás, erre nem tudok műfaji meghatározást: egy titokzatos levél hatására a bús apa visszamegy a tett színterére – és találkozik Istennel. Milyen lehet egyáltalán egy ilyen könyv? Kinek szól? Annyira furcsa volt, hogy elolvasása után hagytam is egy kicsit ülepedni, aztán beszélgettem róla, hogy csiszolódhasson a véleményem, de még mindig nem vagyok biztos benne, hogy van-e egyáltalán olyanom. Az alábbiakban mégis tennék egy próbát, mert akárhogy is csűröm-csavarom, volt hatása a könyvnek. Nézzük hát meg először, hogyan működik fikcióként, aztán meg, hogyan katekézisként.

William P. Youngot nem nevezném nagy írónak. De ügyes. A könyv cselekményes részeit jó olvasni, bár talán pont azért is, mert nem okoznak nagy meglepetést. Az író eljátszik az ilyenkor kötelező kerettel: a narrátor bevezetője alapján akár igaz történet is lehetne. Ami hamar feltűnik, az az, hogy a gyilkos kivételével csak jó emberekkel találkozunk. És ezt nem is bánom. Őszintén szólva eléggé meguntam, hogy a művészet lassan egyenlő lett a világ mocskának a publikum elé öntögetésével. Itt az ismeretlen rendőr vagy postás is kedves fickó. Amitől viszont nehéz elvonatkoztatni, de muszáj, az, hogy nagyon amerikai könyvet olvasunk: mindenki nagyon szereti egymást, mármint ezt folyton ki is mondja. Sajnos sok amerikai filmet és könyvet tesz tönkre, hogy a fordítók szolgaian átültetik a mondatokat, pedig az európai ember ezekben a helyzetekben máshogy kedveskedik. A cselekményes részekkel tehát alapvetően nincs gond. A filozófiaiakkal annál inkább, mármint megformáltsági szempontból: attól nem lesz valami regény, hogy párbeszédesítjük a nagy gondolatokat. Márpedig ez történik, ami egyrészt nem annyira izgi, másrészt kicsit idétlen, hiszen a válasz csupa meglepődés, meghatódás, fejlehajtás stb.

William P. Youngot zseniális teológusnak sem nevezném. De nem rossz. Sőt. Igazából tetszik a nem túl meglepő polgárpukkasztása: az Atya egy testes, afroamerikai asszonyság, a Szentlélek egy állandóan elmosódó, ezért megfoghatatlan ázsiai lány, Jézus pedig egy nagyorrú, közel-keleti munkásember. Még inkább tetszik néhány olyan gondolata, ami szintén nem tűnik felforgató erejűnek, de a megfogalmazása nagyon hatásos. Miért nem működnek olyan jól az emberi kapcsolatok? Mert túl sok minden szól bennük a hierarchiáról: azért küzdünk, hogy igazunk legyen, emiatt szeretünk vagy gyűlölünk. Az igazi (isteni) szeretet éppen ennek a meghaladása lenne. Ki halt meg a keresztfán? A főszereplő meglepetten látja, hogy nem csak Jézus csuklóján vannak sebhelyek, hanem mindhárom isteni személyén: ha egyetlen az Isten, akkor teljes egészében megszenvedte a halált. Miért áldozta fel magát Isten? Erre a választ egy külön kis történetben kapjuk meg: az apát választás elé állítják, melyik gyerekét mentené meg, ha tehetné? Természetesen képtelen választani, mindegyik gyermekét egyformán szereti, inkább magát adná oda. Pont ezt teszi és tette az Isten.

Mindez azonban eltörpül a könyv legfontosabb kérdése mellett, amire nem csak az Istennel folytatott beszélgetésekből, hanem az egész cselekmény felépítéséből kapunk választ: miért engedi Isten, hogy a jókkal gonosz dolgok történjenek? Hol van ilyenkor a mindenható, igazságos és szerető Isten? Ezt a kérdést minden hívő felteszi magának, a nem hívőknek pedig éppen az egyik legfontosabb bizonyíték Isten létezése ellen. A válasz pedig egyszerű, de megér egy (sok) könyvet. Isten szeret, és szabad akaratot adott. Az ember (Ádám) a függetlenséget választotta, az Istentől való függetlenséget. Ez azonban szenvedéssel jár, és a szenvedéstől sokan eltorzultak. A gonosztetteket Isten azonban csak annak árán akadályozhatná meg, hogy semmibe veszi gyermekei szabad akaratát. És ezt nem teszi, pedig fáj neki is, nagyon fáj. Amit tehet, azt viszont megteszi: ott van a szenvedőkkel. Amikor az apa szemrehányólag megkérdi Istent, hol volt, amikor a lányát megölték, a válasz éppen ez: vele volt, vigasztalta, szerette. És ő tudta ezt. Ennyi. És te hogy fogsz meghalni?

Kolbenheyer kommentpolitikája
 

11 komment

Címkék: kereszténység young kolbenheyer olvas

A bejegyzés trackback címe:

https://sardobalo.blog.hu/api/trackback/id/tr462175173

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

ralf 2010.10.02. 12:55:07

Ez alkalommal a könyv nem ébresztette fel az érdeklődésemet. Ellenben az Isten-értelmezésed nagyon tetszik.
Én nem vagyok hívő - talán emlékszel rá -, de a vallás, mint életfelfogás, filozófia érdekel. Nekem, aki csak olvasom, a Bibliát, beszélgetek hívő emberekkel, de nem ismerem a bevett értelmezéseket, gyakran úgy éreztem, hogy Istenről egy olyasfajta kép alakult ki, mint egy középkori főúr, aki kénye-kedve szerint tesz jót vagy rosszat, ám mi mindig hálásak vagyunk neki, és nyalunk.

Ezek mellett felüdülés a te értelmezésed, ami nagyon tetszik. Isten olyan, mint egy szülő. Tudja, hogy a (már nem apró) gyereke esetleg rosszul döntött, de szabadságot ad neki, hiszen különben soha nem lesz felnőtt. Nem akadályozza meg mindenáron, hogy a gyerek hibát kövessen el, legfeljebb tanácsot ad. De ha a gyerek kudarcot vall, ott van mellette, és nem azt harsogja: "Ugye, megmondtam!", hanem segít levonni a következtetéseket és tanulni a kudarcból. Így pedig már a kudarc sem annyira kudarc.

eastern sugar 2010.10.02. 14:22:32

a kolbeheyer olvas rovat most már kizárólag vallási témákra szűkült?

bm613 · http://izland2009.blog.hu 2010.10.02. 21:45:08

"Isten szeret, és szabad akaratot adott. Az ember (Ádám) a függetlenséget választotta, az Istentől való függetlenséget. Ez azonban szenvedéssel jár, és a szenvedéstől sokan eltorzultak. A gonosztetteket Isten azonban csak annak árán akadályozhatná meg, hogy semmibe veszi gyermekei szabad akaratát. És ezt nem teszi, pedig fáj neki is, nagyon fáj. Amit tehet, azt viszont megteszi: ott van a szenvedőkkel. "

Finoman fogalmazva: nem meggyőző... Talán majdnem egész Afrika, és Ázsia jelentős része elfordult Istentől? Az évente éhségtől, maláriától, AIDS-től, háborútól meghaló gyerekekkel az élen? Mit tehetnek a sorsukról ezek a szerencsétlenek? De ez csak egyetlen kis érv Isten létezése ellen.

kolbenheyer 2010.10.02. 22:18:19

@ralf: Nem csodálom, én is sokáig vívódtam, hogy elolvassam-e, de aztán a kíváncsiságom győzött. :-)
Az értelmezést nem nevezném az enyémnek, itt is csak könyvet ismertettem. És nem is új. Biztos nem hallani mindenkitől, de elég sok helyen. Amit te hagyományosnak neveztél, az számomra felfoghatatlan és elfogadhatatlan. Olyan Isten nem létezhet. :-)

kolbenheyer 2010.10.03. 14:21:11

@bm613:
Isten létének vagy nemlétének kérdése szerintem nem racionális, így eszem ágában sem lenne senkit sem meggyőzni erről érvekkel. Csupán bemutatam, hogy egyfajta vallásos szemszögből, hogy logikus ez. És pont arra válasz, amit hiányolsz.
Az ártatlanok nem tehetnek semmiről, ez világos, éppen a bűnösök teteit nem akadályozza meg Isten. A háborúkban világosan van tettes. Az éhínség és a malária ma elkerülhető lenne, ezek is emberi döntések eredményei. Az AIDS nem gyógyítható, de gyakotlatilag kizárólag felelőtlen nemi aktus útján terjed, azaz ez is emberi döntés következménye. Ezeket kellene felülírnia Istennek, de akkor megszűnne a szabad akarat.

ralf 2010.10.03. 16:05:08

Nem is személyesen neked tulajdonítottam az értelmezést, csak örültem, hogy van ilyen is.

"Ezeket kellene felülírnia Istennek, de akkor megszűnne a szabad akarat."
Én mindezek mellett/ellenére is a szabad akarat pártján vagyok.

flea 2010.10.04. 11:56:32

@kolbenheyer: és hogyan illenek ebbe a karácsonyi cunamik, a madárraj miatt lezuhanó repülők, a rubeolától az anyaméhben elpusztuló magzatok? Ezekre mi szükség a szabad akarathoz?

kolbenheyer 2010.10.04. 15:19:24

@flea:
Nem tudom. Semmi.
(Az első kettőnél még kötözködhetnék, hogy emberi döntés a vízparti építkezés meg a repülés, de inkább nem teszem.)

flea 2010.10.05. 10:32:23

@kolbenheyer: akkor jó, mert szerintem se. :) (Csak azért hoztam fel, mert sokan vannak, akik sommásan azt mondják, hogy _minden_ rossz az emberi bűnbeesés következménye, majd olyasmikkel vélik ezt megmagyarázni, mint a könyv is, amit most olvastál.)

kolbenheyer 2010.10.05. 14:03:35

@flea:
Lehet, hogy félreértettelek, de a könyv védelmében megjegyezném, hogy szerintem nem akar mindent a bűnbeeséssel megmagyarázni, csak az emberi bűnöket (lehet, hogy én fogalmaztam rosszul a posztban).