A legfrissebb cikkek

Nincs megjeleníthető elem

Kapcsolat


Friss topikok

Statisztikák

Címkék

alkotmány (20) állam (6) állambiztonság (10) állambiztonságis jelen (6) arab (9) atom (7) a mennyei birodalomban (6) bajnai gordon (10) biológia (16) bíróság (6) bkv (7) budapest (10) cigány (86) demokrácia (87) diszkrimináció (6) egyház (6) ensz (8) erkölcs (6) eu (28) európa (7) evolúció (10) fantasy (9) fasizmus (6) fidesz (148) foci (6) gay (17) gay pride (12) gáza (14) gazdaság (19) google (6) gyász (7) gyurcsány (49) hamasz (13) hitler (8) holokauszt (12) hülyeség (6) humor (9) index (10) internet (9) irán (21) iszlám (6) izrael (39) jared diamond (6) jézus (10) jobbik (73) jog (8) kádár (7) katolikus egyház (7) kdnp (10) keresztény (12) kereszténység (11) kína (11) kolbenheyer ír (162) kolbenheyer olvas (233) kommunizmus (14) környezetvédelem (6) közélet (9) közgazdaságtan (26) krimi (17) külpolitika (20) kultúra (25) liberalizmus (13) lmp (9) magyar (15) magyarország (140) magyar gárda (9) magyar hírlap (6) martin (6) mdf (12) meleg (13) mongol (18) mszp (62) náci (51) nacionalizmus (10) németország (11) nemzet (32) nemzetbiztonság (8) nyelvészet (6) obama (21) oktatás (11) orbán (56) oroszország (8) összeesküvés (6) őstörténet (6) palesztin (15) politika (215) pszichológia (14) rasszizmus (19) regény (27) reggel (67) rendőr (7) rendszerváltás (24) rowling (7) rükverc (11) rukverc (15) sci fi (11) sólyom lászló (11) szabadság (17) szdsz (20) szeretet (6) szlovákia (11) társadalom (69) tech (7) terrorizmus (8) több fényt a kdnp be (8) történelem (155) tudomány (8) tüntetés (6) usa (47) választások (34) választás 2010 (44) vallás (14) válság (11) varga e tamás (6) vendégpost (11) világ (14) voks10 (26) vona gábor (7) zene (12) zsidó (48) Címkefelhő

Designerünk

Legutolsó kommentek

Nincs megjeleníthető elem

Kiképzett bűnözők

2012.02.20. 07:00 kolbenheyer

Rendszeresen visszatérő konzervatívnak tetsző nosztalgia az általános hadkötelezettség visszasírása. Mert azokban a régi, szép időkben minden férfi igazi férfi volt, bírta a kiképzést, rendet tanult, és ez még a lányoknak is tetszett. Persze mások máshogy emlékeznek: a katonaság az értelmetlen kegyetlenség csúcsa, a fogkefével történő vécémosások helyszíne. De megint beleveszünk a személyes sztorizgatásba, pedig – sokszor mondom, hogy mindenki megértse – a társadalmi jelenségeket meg lehet vizsgálni, meg lehet mérni. És mi derült ki a katonaság férfinevelő hatásáról? Az, hogy a szolgálat a hadseregben növeli az erőszakos bűncselekmények elkövetésének valószínűségét.

Legyünk pontosabbak. A vietnámi háború idején egyfajta sorsolással hívták be az amerikai legényeket. Ez kitűnő természetes kísérlet, nagyszerűen modellezi, hogy mit tesz statisztikailag mérhetően a katonai szolgálat a véletlenszerűen kiválasztott alanyokkal. Az eredmény elsőre meglepő. A katonaviseltek szignifikánsabban kevesebb nem erőszakos bűncselekményt követnek el. Csak nem embert faragtak az enyveskezű fiúkból? Hát nem. Ugyanis ugyanilyen szignifikánsan nőtt az erőszakos bűncselekmények száma. Azaz a katonaviselt férfiak nem bűnöznek kevesebbet, viszont azt erőszakosabban teszik. Akinek fegyver volt a kezében, az a civil konfliktusait is nagyobb valószínűséggel oldja meg erőszakkal. Van még egy fontos momentum, ami azt is magyarázza, hogy korábbi hasonló mérések mért nem vezettek ilyen eredményre. A bűncselekmények elkövetésének valószínűsége közvetlenül a katonai szolgálat után magas, később az adatok belesimulnak a nem katonaviselt férfiakéba.

Állítsuk hát helyre a sorkatonaságot, és képezzünk ki minden férfit potenciális bűnözővé. Persze, túlzok. Elég, ha éppen csak valószínűbbé tesszük, hogy erőszakosakká váljanak. Igazi férfiakká.

P.S.: Akit érdekelt, az látta, hogy ez nem egy Fülke poszt. A Fülke egyelőre bezárult. Kár.

P.S.2.: Most már többedik társadalmi-gazdasági-politikai posztom háttéranyagát köszönhetem egyik állandó kommentelőmnek Paradise Lost-nak. Éljen!

Kolbenheyer kommentpolitikája


 

136 komment

Címkék: bűnözés sorkatonaság

A bejegyzés trackback címe:

https://sardobalo.blog.hu/api/trackback/id/tr614135239

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Kutchek (törölt) 2012.02.20. 10:58:23

@Lorp: Valóban. Akkor csak maradjuk Bolíviánál, Kolumbiánál, Braziliánál, fél Afrikánál.

Mivel minden mutatónál inkább ezekhez tendálunk Svájc helyett, valszeg a bűnözéssel is így lesz.

Lorp 2012.02.20. 11:04:01

@Kutchek: Értem, szar minden. Amerikában meg a rendőrök verik a négereket. Osszlassuk fel azt is?

Peter__Blau 2012.02.20. 11:05:48

Fegyvertartó közegben szocializálódott, vietnami háborút megjárt veterán katonák bűnözési szokásait felmérő kutatás alapján állítod, hogy a magyarországon békeidőben kiképzett és békeidőben szolgáló sorkatonák fegyveres bűnözési hajlandósága megnő a sorkatonaság után?
Ez valami vicc ugye?
Aki nem ért hozzá minek elemez szociológiai kutatásokat?

fidesz = házmesterek pártja 2012.02.20. 11:09:47

@olap: te elmebeteg vagy... szerencse, hogy nem voltál katona. (bár tartok tőle, hogy így is van fegyvered :( )

a legkisebb ugrifüles 2012.02.20. 11:10:45

A lopás minden nagy szervezetnél megy.
Multicégeknél is. Nekem haverom melózott egy külföldi cég magyarországi gyárában és gyakorlatilag szétlopták a gyárat a magyarok. Csak laptopból eltűnt vagy 60 darab pár év alatt...
mindezt biztonsági szolgálat mellett.
És huszonéves srácok csinálták, akik már nem voltak katonák.
Hasonló volt a tűzoltó ismerősökkel is. Gyakorlatilag üzemanyagot bentről loptak mindig, kúton nem tankoltak sose. Ma nem tudom hogy van ez, de régen mindenütt loptak.
Közétkeztetésből a kaját, kórházból a gyógyszert, gyárból bármit, vonat wc-jéből a szappant, vasútról, ami éppen megállt az adott állomáson azt zabrálták a vasutasok.
Ez egy ilyen ország. Ilyen a katonasága is.

dr. Ringlósztár 2012.02.20. 11:11:31

@olap:
Ez mekkora baromság már.
Persze, ha nekem sem kellett volna 1,5 évig szopnom, biztos én is látnék benne ilyen patetikus idiótaságot: "A fegyver és kezelésének ismerete fontos ismérve egy szabad embernek. Rabszolgáknak nincsen fegyvere, szabad embernek van."
Ezt honnan szoptad, Mel Gibson-tól?

fidesz = házmesterek pártja 2012.02.20. 11:13:47

@Kompli: az az ú.n. "alapkiképzés", ami gyakorlatilag azt jelentette a gengszterváltás előtti pár évben, hogy a vonuló csürhéből alakzatban vonuló csürhe lett.
Fegyverrel kb. annyi dolga volt a sorállomány nagy részének, hogy megtanították szétszedni, összerakni, majd a kiképzés utolsó napjaiban éleslövészeten ellőhetett hat darab lőszert.
Ilyen kiképzés után küldték pl. őrszolgálatba a sorállományt, két v. három teli tárral...
Képzelheted, mi lett volna, ha véletlenül használnia is kell a fegyverét.

Kutchek (törölt) 2012.02.20. 11:18:40

@Lorp: Nem. Csak nem kellene Svájcot felhozni egyedüli példának, amikor ugyanabból a kategóriából van legálább 100 ellenpélda.
A svájc katona nem azért nem bűnözik mert katona volt, hanem azért már svájci.

Érdekes, hogy a '90-es években nem leszerelt svájci katonák szedték a védelmi pénzeket Pesten, hanem leszerelt délszláv, ukrán, albán, orosz sorkatonák.

Ha majd mentalitásban Svájchoz állunk közelebb a félbalkáni, posztkomcsi felfogás helyett, akkor tényleg összehasonlíthatjuk magunkat Svájccal. De ez már nem sokratonaság vs. hivatásos hadsereg kérdése....

Peter__Blau 2012.02.20. 11:18:52

Ha a posztírónak igaza lenne, a sorkatonaság megszüntetése után Magyarországon csökkennie kellett volna a 19-24 éves korú férfiak által elkövetett fegyveres bűncselekményeknek. A posztíró nézzen utána, hogy csökkent e.

a legkisebb ugrifüles 2012.02.20. 11:22:34

@al kotmány aláiro álamfö - alias másolo gépp: Az amerikai kultúra szerves része a fegyvertartás.
Aem olyan beteg módon viszonyulnak hozzá, mint itt Magyarisztánban. A hülye hírekkel ellentétben nem fegyverbuzik.

Az amerikai szabadságot, a függetlenséget a szabad, felfegyverzett polgárok teremtették meg. Aki szabad, annak joga van fegyvert tartani, megvédeni magát.
Magyarországon a fegyver a földesúr, nemesek, elnyomók kiváltsága volt, a többi paraszt, jobbágy stb meg felköttetett, ha fegyvert rejtegetett.
Az amerikai szabad embernek akarja látni magát, aki magára is képes támaszkodni, akár az állammal szemben is, libertarianus, self reliance, meg minden ami ezzel jár.
A magyar nép meg mindig alattvaló volt, várta a csodát, rettegett az elnyomástól és lánglelkű, de a világon semmihez sem értő költőket és kocsmafilozófusokat imádott.
A magyar szolga nép. A magyar uralkodó osztály meg akár komcsi, akár vadkapitalista, nem bízik meg a szolgalelkű népben. Ezért nem ad neki fegyvert. Részben meg is értem ezért.

fidesz = házmesterek pártja 2012.02.20. 11:22:55

@Peter__Blau: az a gáz, hogy a sorkatonaság megszűnése és az életszínvonal meredek zuhanásának kezdete kb. egy időre tehető. És lehet, hogy a katonaság megszűntével csökkent volna az erőszakos bűncselekmények száma, ha az életszínvonal nem változik, de ugye akkortájt már kezdett tombolni a munkanélküliség is...

fidesz = házmesterek pártja 2012.02.20. 11:24:30

@a legkisebb ugrifüles: a hülye hírekből évente több esetről hallunk, amikor valakinek bekattan az agya és halomra lövi pl. egy iskolában a diákokat vagy egy bevásárló központban a vásárlókat. Persze ennek semmi köze ahhoz, hogy bárki, bármikor fegyverhez juthat.

olap 2012.02.20. 11:25:46

@al kotmány aláiro álamfö - alias másolo gépp: Törvénytisztelő állampolgárként, a jogszabály által engedélyezett formában neked is lehet. Én nem tartok tőle ha neked is van, mert gondolom, te sem vagy bűnöző. Én csak örülnék, ha egyre több ember élne a lehetőségeivel és terjedne a lövészélet Magyarországon. 1956 után itthon mindenkinek a fejébe verték, hogy akinek fegyvere van az bünöző, és/vagy elmebeteg, (márha nem párttag). Ez nincsen így, Ausztriában, Szlovákiában, más a hozzállás, hogy csak közeli példákat említsek.

És igen általában diktatúrákra jellemző, hogy tiltják, vagy adminisztratív akadályokkal nehezítik az emberek fegyverhez jutását. Sőt Európában a hírhedten szigorú fegyvertörvényekkel rendelkező Nagy-Britanniában a legmagasabb az erőszakos bűnözési statisztika.

A (lő)fegyver nem egyenlő az erőszakkal, ezt ideje lenne már felfogni.

Lorp 2012.02.20. 11:26:20

@Kutchek: Az ellenpélda semmivel sem rosszabb, mint a vietnámi háborús veteránok bűnelkövetési statisztikáját ráhúzni a hazai állapotokra. Majd ezt alátámsztani Brazil, Kolumbiai, illetve afrikai "példákkal". Majd a végén belekeverni a balkánt és az oroszokat.
Maradjunk annyiban, hogy egy hülye példára hasonló szinvonalú ellenpéldát hoztam fel. És ez a egyetlen épkézláb dolog amit a beszélgetésünkből ki lehet hozni.

Peter__Blau 2012.02.20. 11:29:34

@al kotmány aláiro álamfö - alias másolo gépp:

Igen, ez így van, vannak egyéb befolyásoló tényezők is, nekem is eszembe jutott, de jelenleg nem tudok jobb megoldást erre a problémára. Talán valahogy ki lehet szűrni bizonyos tényezőket, de ahhoz el kellene kezdeni foglalkozni a dologgal, számba venni minden lehetséges befolyásoló tényezőt. Minden esetre kiindulási pontnak jónak tartom. Jobbnak mint az amerikai kutatás citálását.

a legkisebb ugrifüles 2012.02.20. 11:32:09

@Peter__Blau: na kb ennyi a lényeg... a bűnözést millió dolog határozza meg, ennek csak hangyafasznyi része a katonai előképzettség

@Kutchek: ez igaz, ahol jól működik az állam és a társadalom, ott bizony a hadsereg sem mumus, a fegyver sem egy rettegett tabu (Kanada, USA, Finnország, Svédország, Svájc, Németország)
tirpák, primitív népeknél még a békés szervezetek, intézmények sem működnek normálisan, mint az egészségügy, oktatás, közigazgatás, pedig ezeknek az lenne a feladata, hogy békét és kiszámíthatóságot hozzanak a mindennapokba, segítsék a polgárokat

és ez nem csak pénzkérdés, hanem mentalitás kérdése is

Liquid_Night 2012.02.20. 11:36:49

A vietnámi háborút és egy x ideig tartó sorkatonai szolgálatot egy lapra tenni olyan szinten agyrém hogy az...arra nincs szó.

A vietnámi háborút amerikai nagyvárosokból, illetve nagy amerikai, mérsékelt égövi síkságokról származó fiatal srácok vívták egy trópusi esőerdő/hegyvidék/monszun terepen - egy olyan ellenfél ellen aki késsel a szájában ásta az alagutakat a bázisaik alá, meg ugyanígy állt lesben minden bokor mögött, nem törődve semmi mással. Ezt tekintve, és azt hogy már a közepe felé evidens volt a háború reménytelensége, értelmetlensége, és kegyetlensége, nem csoda hogy a fiúk bekattantak.

A sorkatonai szolgálat az egykori keleti blokk seregeiben 99%ban tényleg csak a szopatásról, megtörésről szólt, effektív katonai ismeretekről nem, de ez összhangban áll a volt szovjet doktrínával miszerint az ember a harcban fogyóeszköz...szemben a nyugati felfogással mely szerint a katona profi, és érték.

Sok országban a (nem is feltétlen kötelező) katonaság értékes ismereteket, személyiségfejlődést, sőt mi több kapcsolatokat ad a sorkatonának is - persze ott tényleg nem wc-pucolásról, 40 éves AK-val 2 lövésről, meg hasonlókról van szó. Sőt mi több nem is feltétlen csak harcról erőszakról meg primitív keménységről, de ez már egy másik lap.

a legkisebb ugrifüles 2012.02.20. 11:39:35

@al kotmány aláiro álamfö - alias másolo gépp: most akkor számold össze azt, hogy hány amerikai életét mentik meg a fegyverek
ugye emlékszel arra az esetre a közelmúltból, amikor egy fiatal anyára rátörtek ketten, utólag kiderült, hogy ölési szándékkal az otthonában, ő meg a shotgunnal megvédte magát

a fegyveres ámokfutások nagy részét lopott vagy visszaéléssel szerzett fegyverrel követik el mindenütt
Nem mondom, hogy az USA a példa mindenben, de sokkal felelősebben élnek, mint az átlag magyar. Az igaz, hogy sok a társadalmi feszültség, mert rengeteg kultúra, rassz él együtt. Gyűlik ott a világ emberi szemete is a jobb élet reményében. Ahogy itthon is a rendszerváltás után: magyar, roma, szerb, ukrán, román, vietnami, kínai, arab stb. bűnözők, bevándorlók.
Éltem ott rövid ideig, láttam, hogy már-már betegesen szabálykövetőek az átlag amerikaiak, mindenre van form, van eljárás, szabály. Persze a germán-skandináv népek még ennél is durvábban fegyelmezettek. Fegyvertartás terén is.

manes 2012.02.20. 11:42:39

Én 76-78-ig voltam katona.annak a zömét Tatán. Érdekes,hogy akkor és utánna se egészen a rendszerváltásig nem volt ekkora a bünözés mint most.Pedig most nincs is sorkatonaság.Igaz,hogy akkor a zsaru odabaszhatott ha úgy alakultak a dolgok és nem ugattak bele a hála istennek még nem létező jogvédők.

((Adam)) 2012.02.20. 11:45:05

Két dolgot fűznék hozzá:
1. A cikk erős csúsztatás, amint azt már sokan elmondták előttem.
2. A sorköteles katonaságnak addig volt értelme amíg egy hadsereg erejét nagyrészt a tömeg, csúnya szóval az "élőhús" adta meg. Manapság, -amikor egy pattanásos, ferde hátú, intenzíven szemüveges IT huszár távirányított bombákkal és repülőkkel le tud tarolni egy megyényi területet-már nem sok értelme van, mostanában a kisebb, jobban képzett, specializált hadseregek korát éljük.
+1: Az összetartás erejét meg lehet tanulni szervezett csapatépítő tréningeken is, csak ott nincs egy állat aki közben ordít, és akkor elégedett ha megalázhat. Mindkettőben volt részem, nem a levegőbe beszélek.

fidesz = házmesterek pártja 2012.02.20. 11:52:45

Mindig elfelejtem, hogy fegyverbuzikkal kb. annyira sem érdemes vitatkozni, mint fideszessel a demokráciáról...
További kellemes maszturbálást! :D

a legkisebb ugrifüles 2012.02.20. 11:59:54

A brit helyzet? Az elszabadult, rendkívül erőszakos bűnözés is a sorkötelezettség miatt van? kb. 1960 óta nincs sorozás ott és egy elég erős demokráciának tartják az országot.

Ha a sorkötelezettséget és a fegyvereket betiltjuk, akkor tiltsuk be az IT szektort is, mert aki ért a számítógépekhez, az veszélyes lehet, kémkedhet, letölthet, szerzői jogokat sérthet, gyerekpornó, bankkártya és más trükkös csalások.
Magyarországon azt erőszakos bűnözés, különösen az emberölés stagnál. Anyu bepipul, megszúrja aput szívtájékon, mert szeretője van és amúgy is egymás idegeire mennek már évek óta, vagy egy hülyegyerek agyonver egy másikat a diszkó előtt, mert sokat ivott és nem érzi a felelősséget, mozdonyszőke fiatalember rátör egy 80 éves öregasszonyra a tanyáján és 5000 forintért meg egy Szokol rádióért megerőszakolja és megöli. Ilyen eseteknek semmi köze a katonaviseltséghez, márpedig ezek adják az emberölések 99%-át.
Az iskolázatlanság, alkohol és a drogok szerintem sokkal jobban hozzájárulnak a bűnözővé váláshoz.
A gazdasági helyzet, a megélhetés kilátástalanságáról nem is szólva.

fifibá55 2012.02.20. 12:08:23

Mama elkényeztetett kedvence voltam. Nem kellett teljes 2 év, hogy megtanuljam, mit jelent közösségben élni, és - mint már más is írta - egy vagyok a sok közül, nem több, nem kevesebb, és bizony azt kell csinálni, amire utasítanak.

Remélem, a posztoló csak életkora és információhiánya miatt írta ezt az enyhén szólva éretlen posztot.

olap 2012.02.20. 12:10:10

@al kotmány aláiro álamfö - alias másolo gépp: huh ez rendkívül szinvonalas részvétel volt a vitában, köszönjük.

denevér3333 2012.02.20. 12:33:13

Sosem volt a mama kedvence és 22 éves koromtól egyedül éltem sőt előtte meg kollégista voltam szóval közösségbe voltam rendesen, de a katonaságot kifejezetten elleneztem és ellenzem a mai napig. Legyen az katona aki úgy gondolja, hogy szereti ezt a szakmát. Vagy úgy gondoljátok, hogy egy ilyen felgyorsult világban korrekt kiragadni valakit mondjuk az életteréből? Tegyük fel ha vállalkozása van. Mi lesz vele ki re bízza?

adhuvbeigiqe upiugtqeőoqőoqqe 2012.02.20. 12:35:07

A poszt elég gyatra (vietnámi háborús veteránok és a bűnözés kapcsolatából levezetni a magyar sorkatonaság újraindítását....ezt kicsit jobban át kellett volna gondolni.

Én Nagyatádon voltam, ahol az alapkiképzés után (pl. megtanultunk lőni 3db vak lőszer és 5db éleslőszer segítségével...hahaha) felekerültem a századomhoz. A körletben az emeletes ágyak tetején éppen két db öregkatona versenyt maszturbált, a többi kolléga me lelkesen drukkolt nekik.

Na kb. ilyen volt a magyar néphadsereg.

Rwindx 2012.02.20. 12:39:25

"Rendszeresen visszatérő konzervatívnak tetsző nosztalgia az általános hadkötelezettség visszasírása. "

Nem kellene a hadkötelezettséget keverni a sorkötelezettséggel. Védelmi helyzetben jelenleg is és korábban is szinte mindenkit (vannak kivételek) behívhatnak polgárivédelmi munkára vagy hadvédelmi munkára vagy katonának.

Innentől kezdve a posztnak ebben a formában semmi értelme.

Ha esetleg lányos zavarában a sorkötelezettségről szeretett volna írni, a posztoló, akkor szedje össze magát, és mutasson fel valamit ami indokolja hogy a sorkötelesek agresszívabbakká váltak az átlag embereknél.

Másrészről ami korábban létezett sorkötelezettség annak tényleg semmi értelme nem volt. Ellenben el tudok képzelni több olyan változatot ami már értelmesebb lenne és felkészítené a lakosságot védelmi helyzetekre.

Peetee 2012.02.20. 12:39:36

@Bélabáttya:

Svéjcban egy igen magas színvonalú kiképzést kap az, aki szeretne katona lenni. Mivel ez a társadalomban alapvetően pozitív töltetet kapott az év(tized)ek során, így büszkén vállalják hazájuk védelmét a férfiemberek.

Ezzel szemben nálunk a Viki azt mondta tegnap, hogy holnaptól így lesz, én meg mehetek Urált vezeti, játékfegyverekkel gyakorlatozni, meg árkot ásni, vagy homokzsákot rakni.

A kettő nagyon-nagyon távol áll egymástól, szerintem nem jó példa volt a jelen helyzetre Svájc.

Senkifia 2012.02.20. 12:46:57

@meroterem: Én Iasi-ban, Moldova keleti részén :) És magyarként, a román hadseregben,ami szintén baráti cucilista stílusra épült. És érdekes, meg tudták oldani,hogy nem mostunk fogkefével wc-t meg nem hordtunk ki csajkával fingot. Mert az újoncoknak külön hálója volt,é amikor az öregbaka bejött kérni egy tűt,majd az ágy szélére ült felvarrni a gombját,bejött az üti és szegény csórót mi kellett kihúzzuk az 1 hét fogdából,amit azért kapott volna,mert velünk akarta varratni a gombját. pedig dehogyis.
Volt eszetlenség is,nem igaz hogy nem. De összességében taknyos szerencsétlen anyámszoknyáján üldögélő csóringerekből kicsit felnőttebbek és önállóbbak lettünk. És mellesleg az AK47-est is szét tudom szedni,meg össze tudom rakni,ha szorulna a kapca :)
Szóval van az a sorkatonaság,ami nem kib.szásokon, és szivatáson alapszik. És lehet olyan sorkatonaságot csinálni,hogy valóban többel jöjjön ki az ember,mint amennyivel bement. Persze úgy kell megcsinálni,és oda kell figyelni....

spooler daemon 2012.02.20. 12:50:53

"Si vis pacem, para bellum !!"

(Ha békét akarsz, készülj a háborúra !!)

torró 2012.02.20. 12:52:58

Kedves posztíró! Ez nagyon nem jött össze!Egyébként Attól függetlenül, hogy valóban nálunk semmi nem úgy működik ahogy kellene, azért vannak a katonai kiképzésnek pozitív vonzatai is.Fizikai értelemben,de fegyelemben is.Én 1965-l 1967-ig voltam egerszegen,első vonal felderítő.Aki volt katona tudja, gyakorlatilag mindenre kiképeztek bennünket.Voltam alpinista kiképzésen.deszant,stb. Sőt megtanultuk a csendes ölést. Igen! És soha nem jutott eszembe hogy használjam is! Mikor leszereltem jártam lövész versenyekre és otthon tarthattam a pisztolyt és a puskát is. Mégsem lőttem agyon senkit! Nem azon múlik kit mire képeztek ki!
Még valamit.Amikor pár éve a Szlovákoknál megengedték a fegyver viselést és önvédelemre használhatóságát, nálunk az SZDSZ hatalmas kirohanásokat tett ellene. Majd Két hónap múltán nyilatkozott az akkori Szlovák belügyminiszter, hogy szeretné a figyelmünkbe ajánlani, miszerint 2 hónap alatt 48%-t eset vissza a bűnözés, úgy hogy még nem is adtak ki fegyvertartási engedélyt! Lehet moralizálni csak hát az élet nem mindig azt produkálja amit mi vizionálunk!

Senkifia 2012.02.20. 12:53:40

@Senkifia: ja persze nekem szerencsém volt, csomó protekciós tiszti csemetével voltam együtt :) de a lényeg ugyanaz. hogy lehet szivatásmentesen is csinálni.
és nem lettem agresszívebb,mint voltam... fene tudja. csomó fasziról olvasunk manapság,akik fegyverrel rabolnak bankot, vasrúddl rabolnak ki 80 éveseket, és lehetne sorolni... mennyibe, hogy egyik se volt katona? :)

jonatanxx 2012.02.20. 12:56:15

Ekkora baromságot rég olvastam.

spooler daemon 2012.02.20. 12:59:26

@((Adam)): ne adja az ég, hogy egyszer adódjon olyan helyzet, hogy a saját, vagy szeretteid életét kellene megóvnod valamitől a kezed ügyében lévő fegyverrel, amit nem tudsz használni, mert a csúnya sorkatonai szolgálatot eltörölték.

haverka 2012.02.20. 12:59:26

@comes: Szentkirályszabadján 300 építőipari szakmás fiatal volt a én szintén tartalékos hadnagyi beosztásom alatt, szerszám és anyag nélkül hetekig egy építkezésen. Egyszer megjelent egy civil, hogy ő tiszt és kéne neki anyag és ember a nyaralója építéséhez. Mondtam neki, ok, de írja be az építési naplóba. Erre elsomfordált, de rövidesen hívott a laktanyaparancsnok, hogy ezt nem szoktuk így intézni. Csak azért írom, mert konkrétumot akartál. Egyébként a katonaságnak nem a nevelés vagy képzés a lényege, hanem a gondolkodás nélküli parancskövetés, csak akkor működik. A helyet ugyan Szentkirályszoppattyának csúfolták, de valóban kirívó bántás senkit nem ért, de minden előnynek ára volt. Akkor is, most is úgy látom büntetésben voltunk bűn nélkül. Ez az abszurdítása a dolognak. Sajnos másfelől be kell látnom, hogy ha valaki fegyvert fog rám, jobb ha nálam is van és jobban értek hozzá.

spooler daemon 2012.02.20. 13:02:24

@olap: Így igaz, fegyvertelen emberből egyszerűbben lehet rabszolgát csinálni.

Akkor most nézzük csak a Magyrországon hatályos fegyvertörvényt...

2012.02.20. 13:07:35

A Magyar Néphadsereg fizikai kiképzésének feltétlen megemlítendő, pozitív hozadéka, amit annyiszor hallhatott az ember: "Én a katonaságánál híztam meg."
Nem megerősödött, hanem elhízott - más nem is lehetett a szar étkezés és semmittevés eredménye.

2012.02.20. 13:08:18

A sorkatonaság ellen meglátásom szerint főleg azok ágálnak, akik nem voltak katonák. Akik voltak azok jelentős része azt vallja, hogy bár baromi sok értelmtelen marhaságot kellett megcsinálni, adott egyfajta erőt és tartást mindenféle nehéz helyzet elviseléséhez, adot egy kitekintést a mi kis köreinkből, mert ott aztán kaptunk társadalmi keresztmtszetet rendesen.
Erőszakosabbá tenne? Maga a sorkatonaság nem hiszem, a háború az, ami erőszakosabbá tesz.
Mett az egy olyan műfaj.

Azt gondolom hogy egyre inkább sebezhetővéss tesz bennünket az a veszélyes illúzió, hogy úgyis regóta béke van, ki is akarna bántani minket, úgysem lesz háború, vagy ha lesz azt majd monitrok előtt ülve bitekkel vívják meg, és egyébként is védjen meg minket más.

Hát nem. Háború lesz, előbb vagy utóbb, mert az emberiség története háborúk sorozata is egyben, és ne legyen illúziója senkinek.: véres lesz, és nem fog kímálni senkit. Ne tessék bízni Európában és a NATO-ban, mert mikor ez bekövetkezik, lehet már egyik sem lesz meg mai formájában. És ha baj lesz, bevisznek így is, úgy is, legfeljebb majd szarabbul kiképezve mentek a frontra, mintha békeidőben kaptatok volna kiképzést.

Sze la ví, mondja a spanyol. Én még mindig össze tudok rakni csukott szemmel egy gépkarabélyt.
Elismerem, ez manapság kevésbé menő mint a lájkolás, de még jól jöhet.

2012.02.20. 13:09:49

A gépelés hótt szar, de siettem. Bocs.

Emilke mesél 2012.02.20. 13:13:03

Ha a katonaság "bűnözőket" képez, akkor megengeditek, hogy megkérdezzem:
A kommandósok és TEK-esek képzése micsoda?

Emilke mesél 2012.02.20. 13:15:10

@zulu: De mennyire igazad van!
Csak ezt azok sumákolják el, akik szolgaságban akarnak tartani.

Kutchek (törölt) 2012.02.20. 13:19:17

@spooler daemon: "(Ha békét akarsz, készülj a háborúra !!)"

Valóban. Ennek leghatékonyabb módja, ha hivatsos, profi katonákat képeznek ki és látnak el megfelelő technikával.

Etnikai tisztogatásnál kétségtelenül hatásosabb 10 sorkatona 1-1 AK-val, de harci helyzetben inkább fogadnék 2-3 megfelelően felszerelt profira.

2012.02.20. 13:20:21

@zulu: Arra azért kíváncsi lennék, mit ér _ma_ az a kiképzés, amelyben - esetleg - párszor szétszedték-összerakták az AMD-65-öst...
A Magyar Néphadsereg "lőkiképzése" (6 db lőszer, egy rövid sorozat, három egyes lövés) ugyan mire lenne elég?

báró Csekonics 2012.02.20. 13:24:33

@mesélek: mondjuk olyan helyekre kifejezetten dicsőség bekerülni. Ha megnézed a világ bármelyik speciális egységét, kiderül, hogy x (vagy inkább xx) százaléka a jelentkezőknek már valamelyik 'előszűrésen' kiesik és akik a kiképzést egyáltalán végigcsinálhatják, azok sem biztos hogy a 'vizsgán' átmennek és ténylegesen tagjai lesznek az egységnek. Ezt kár is bármilyen kötelező (értsd: csak azért csinálom, mert muszáj) katonai szolgálattal / kiképzéssel összevetni.

Amúgy nem voltam katona, de a felvetett max. 20-30 napos alapkiképzéssel én is egyetértenék.

lutria 2012.02.20. 13:25:21

Én meg Börgöndön voltam,az isten háta mögött,madárcsicsergés,40-50 litert fogyasztó teherautókkal csapattunk falvakon keresztül(az állam költségére:),dobáltuk a mozdonyszőkéket a laktanyán kívüli étkezésekből megmaradt száraz kenyérrel...
Szerencsére az ultra már olyan drága volt hogy egy egész emeletre jutott egy zacskóval,(az is csak 2 havonta),a legnagyobb szívatás az volt amikor a sosem használt hátsó alakulótér betonjának repedéseiből kellett fűszálakat gyomlálni.A kiképzés utáni időszakban már egész jól elvoltunk,csak nem jártunk túl gyakran haza.

min 2012.02.20. 13:33:56

@lutria: Annyira az isten háta mögött van, hogy arra szoktam futni Fehérvárról... Mennire van a várostól max 10km? de szerintem lehet, hogy csak a fele...

jonatanxx 2012.02.20. 13:37:22

@Kutchek: Igazad van, 10 sorállományú helyett jóbb 2-3 profi. Na most akkor általános sorkötelezettség mellett alhangon össze lehet rántani 1 millió sorállományút. Persze azt ki lehet váltani két- háromszázezer hivatásossal, profin felszerelve. Van nekünk annyi? Kell nekünk annyi? Van pénzünk annyira?

This_is_Sparta (törölt) 2012.02.20. 13:39:06

Kedves Posztíró!

A cím (Kiképzett bűnözők) végére, azért jó lenne legalább egy kérdőjelet tenni, mert így nagyon sokakat sértesz meg emberi méltóságukban, többek között engem is!

A másik gond, hogy körtét hasonlítasz össze almával, azaz egy korábbi, katonai szempontból messze nem hatékony szolgálatot a Magyar Honvédség (korábban Néphadsereg) keretein belül, és egy amerikai felmérést, amelyet jelentősen befolyásolt az akkor zajló, szokványosnak nem nevezhető, vietnami háború is. Jelentős különbség az is, hogy a két ország jogrendszere szöges ellentétet képvisel egymással szemben, a polgári lakosság fegyverviselési szabályait illetően. Amerikában ez alkotmányos jog, míg a magyar rendszer (szerencsére) nagyon szigorú ezen a téren.

Úgy vélem, hogy aki magában hordozza a másokat is elpusztítani képes agresszivitásra való hajlamot, abból előbb vagy utóbb, de előtör a benne szunnyadó szörnyeteg, és ehhez nem feltétlenül van szükség egy, a fegyver használatára történő kiképzésre.

A sorkatonai szolgálatról egyébként nekem is az a véleményem, hogy semmilyen jótékony nevelő hatása sincs a felnőtt férfiakra. A nevelés alapvetően a család feladata. Amit ott elmulasztottak, vagy elrontottak, azt egy erőszakszervezet nem fogja sem pótolni, még kevésbé kijavítani!

teljesen idióta agresszívan eszement troll 2012.02.20. 13:46:07

Súlyos torzítás: a vietnámi háborúba részt vettek nem egyszerűen sorkatonák voltak, hanem nagyon komoly stresszhelyzetekben, valódi bevetést átélő katonák.
Pszichológiai szempontból egy vietnámi veteránt összemosni egy sorkatonával, alaphangon is csúsztatás.
Nem alaphangon pedig bengáli-betyár kurva nagy baromság.

This_is_Sparta (törölt) 2012.02.20. 13:47:05

@Medx: Az attól függ, hogy melyik felet kérdezed...!

denevér3333 2012.02.20. 13:51:11

Nos még egyszer kérdem mi történik azzal akinek vállalkozása van és el kell még tartani 2-3 embert mondjuk 25-30 évesen? Kire bízza arra a 6 hónapra ( minimum 3-ra). Mert ahogy egy munkát sem lehet megtanulni 2 hét alatt úgy katonáskodni sem lehet megtanulni főleg mert ez egy veszélyes "üzem"! Az meg aki azt mondja, hogy itt háború lesz az valahol nem a 21. században él hanem még ott ragadt az átkosba. Nem lesz itt semmiféle háború ha mégis vajmi keveset fog érni 20-30 nap lőszerfogó kiképzés!

((Adam)) 2012.02.20. 13:53:59

@spooler daemon:
Azt hiszem nem olvasol figyelmesen.
Voltam sorköteles. Kilőttem összesen kb 40 lőszert, és ez több mint amire a legtöbbnek lehetősége volt.Az hogy valaki ki tud biztosítani egy fegyvert és meg tudja húzni a ravaszt még nem teszi katonává. Egy AK vagy AMD használata szerintem egyértelmű egy olyan embernek aki nem teljesen hülye. A különbség a gyakorlat és az elméleti tudás.
Példa amiről tudósítottak is (a linket nem találom de ha meglesz bemásolom): Egy angol szakaszt (10 fő) megtámadott 4 teherautónyi iraki milicista. Angol veszteség 1 sebesült, iraki veszteség 42 halott. Na ez a különbség a puskával rendelkező emberek és a katonák között.

This_is_Sparta (törölt) 2012.02.20. 13:54:25

Ez alapján be lehetne tiltani a munkahelyeket is, ugye!?

www.mfor.hu/cikkek/Vietnam_szindroma_az_irodaban.html

"Dr. Noreen Tehrani pszichiáter az ütközetek túlélőinek és az úgynevezett 'bullying' - fizikai és lelki zaklatás - áldozatainak lelkivilágát hasonlította össze, és igen sok hasonlóságot fedezett fel. Mind a veteránokra, mind a hosszú ideig pszichoterrornak vagy bántalmazásnak kitett alkalmazottakra jellemző, hogy túl sok adrenalin termelődik a szervezetükben, állandóan nyugtalanok és ugrásra készek. Közös vonása mindkét csoportnak, hogy gyakran vannak rémálmaik. Az átlagosnál többször fordulnak elő megbetegedések az áldozatoknál, főleg szívbetegség és alkoholizmus.

A zaklatás a munkahelyen nem annyira ritka, mint gondolnánk. Dr. Tehrani 165 egészségügyi dolgozót vizsgált, és a férfiak 36 százaléka, a nőknek pedig 42 százaléka számolt be arról, hogy már átélt pszichés vagy fizikai bántalmazást. A szakember többségüknél kimutatta a PTSD, a poszttraumás szindróma jeleit. A 165 alany egyötöde egyébként ebben a lelki betegségben szenvedett, derült ki a kutatás során.

A munkahelyi zaklatás áldozatai a korai stádiumban könnyen megbetegszenek, és sokat hiányoznak. A pszichiáter szerint a férfiak esetében inkább a fizikai erőszak jellemző, a nőknél pedig a pszichoterror. A főnök hatalmaskodása mellett sokszor okoz problémákat a munkatársak általi kiközösítés, gúnyolódás, bántalmazás. Egy felmérés szerint tízből egy munkavállalónak voltak ilyen jellegű élményei az elmúlt fél évben, állítja a BBC Online cikke."

torró 2012.02.20. 13:56:56

Csak nézzétek meg milyen anyámasszony katonák vannak ebben az X traktor/szándékos/ nevezetű valamiben vagy a megaszarban.Öcsém meglett fiúk úgy bőgnek mint egy taknyos gyerek még a veszítést sem tudják emelt fővel elviselni!Abban az időben mi ilyesmit hogy valami kudarc ért és elbőgjem magam?! Ez a férfi ideál? Hogy fog az ilyen egy családdal megbirkózni?

2012.02.20. 14:01:24

Már csak azért sem túl értelmes dolog a sorkatonság, mert ma már egy korszerű lövész katona is milliós technikákat kezel, iszonyat drága felszerelése van, (www.origo.hu/tudomany/20111007-forradalmi-atalakulason-ment-at-az-amerikai-katonak-felszerelese.html), és ezt a felszerelést készségszinten, automatizálva kell tudni kezelni.
Ez nem olyan dolog, amit egy meleg nyári hónap alatt meg lehet tanulni. Azt végképp nem gondolhatja senki, hogy sorkatonák kezelnének egy korszerű harckocsit...
Persze, ha nekünk elég egy gépkarabélyt puffogtató "katonság", akkor csak hajrá!

Az "ott tanulnak rendet, fegyelmet" kezdetű lózungokra nem is érdemes szót vesztegetni.

2012.02.20. 14:04:04

@((Adam)): Végre, hogy rámutat valaki erre, a "katona" és "puskás ember" közötti különbségre!

Dekatlon 2012.02.20. 14:08:57

@((Adam)): az egy angol speciális alakulat volt, nem 4 random sorkatona. Azért ezt ne felejtsük ki. Sarkosan fogalmazva, azt a 10-et 10.000 emberből válogatták össze, és jóval több pénzt és technikát használtak el a kiképzésükre, mint a 100 milicistáéra. Amiről itt beszélgetünk (sorkatonaság), az a 100 milicistákat termeli, nem a 10 kommandósokat. Azok ugyanis jellemzően hivatásosok (zsoldosok).

fidesz = házmesterek pártja 2012.02.20. 14:10:20

@Medx: hogy jön ide Izrael, te (nem)náci faszkalap?

fidesz = házmesterek pártja 2012.02.20. 14:11:58

@zulu: anyukádnak lehet, hogy adott tartást, amíg egy sorkatona kefélte, de egyébként... Elvett rengeteg, értelmesen eltölthető időt sok fiatalember életéből. Semmi pozitívumot nem adott.

min 2012.02.20. 14:13:13

@denevér3333: Nem is olyan rég kb 10 éve a dél-vidékieknek is ezt mondtad volna? Ahol naponta történtek átlövések? Ahol véletlenül leejtettek egy kazettás bombát, ahol a túloldalon ugyan de olyan támadófegyverekkel felszerelt alakulat foglalt lőállást aminek a hatósugarába Szeged is belefért? Ahol néha könnyes szemmel és örömmel fogadták a magyar járöröket a határmenti falvakban?
Könnyen beszélsz a monitor elől mindentől távol és a híreket is csak a blikkből ismered...

Dekatlon 2012.02.20. 14:14:39

Az a fajta hadviselés, amiben a sorkatonaságnak szerepe van, az egy embertelen daráló. Oda magától épeszű ember nem megy. Ezért a kiképzés is arról szól, hogy az egyszeri baka jobban féljen az örmesterétől, mint a másik ruhába öltözött szerencsétlentől, aki szemben pukkogtatja a makkospuskát.
A kiképzés ész nélküli engedelmességre hivatott tanítani. És nem "gonoszságból", hanem, mert azon a szinten erre van szükség. Ez, háborús helyzetben az életet jelentheti. Ha azt üvöltik feküdj, akkor az az idivídum tuti halott, aki visszakérdez, hogy Hádemér?
Háborús helyzetben.
Békeidőben, meg totál használhatatlan az ilyesmi. Az érvényesül, aki a leginkább el tudja felejteni.

adhuvbeigiqe upiugtqeőoqőoqqe 2012.02.20. 14:15:23

@torró:
ujjujúúúj!
öcsém azért óvatosan a nagy szavakkal. a néphadseregben (és aki volt bent az ezzel egyetért) semmi olyat nem lehetett megtanulni amit említesz.
lopni, sunnyogni, hazudni, lapítani azt meg lehetett tanulni.

az "alpin" kiképzést meg hagyjuk, mert Rezi-ben (gondolom arra céloztál) azért nincsenek csomolungmák, meg lhotzék...

"csöndes ölés" bazzmeg...szénné röhögöm magam itt a gép előtt...

((Adam)) 2012.02.20. 14:21:00

Rend, fegyelem, tartás?
Ezeket gyermekkorban kell megtanulni, 18 év elb*szott nevelését, vagy annak hiányát nem fogja kompenzálni 9 hónap / 1 év értelmetlen szívatás.

flea 2012.02.20. 14:21:31

@al kotmány aláiro álamfö - alias másolo gépp: felteszem, úgy, hogy ott a nők is sorkötelesek.

2012.02.20. 14:25:35

A sorkatonaságot valamire is tartóknak érdemes elolvasni Arkagyij Babcsenko: Jelenetek egy háborúból c. könyvét. (első csecsen háborúról egy orosz sorkatona)
Ízelítő: "Kopaszra nyírt kisfiúk, néha komorak, néha mulatságosak, a laktanyákban a végtelenségig megnyomorítottak, eltört állal és megrepedt tüdővel – háborúba hajtottak minket, és százával öltek meg. Hiszen még lőni sem tudtunk, nem tudtunk embert ölni, nem tudtuk, hogyan kell ezt csinálni, nem tudtunk mást, csak sírni és meghalni. És meghaltunk."

((Adam)) 2012.02.20. 14:26:11

@Dekatlon:
Pont erről beszélek! Az olyan hadseregnek van értelme, mert ki lettek képezve. Belőlem és a hozzám hasonlókból kb annyit szednének le amennyi lőszerük van, max 3-at lőnek mellé közben.

denevér3333 2012.02.20. 14:28:26

1 nem a Blikkből ismerem a híreket nem tudom honnan vetted ezt a hülyeséget. Sőt voltam anno elég sokat arra Szeged és környékén, mert nyomdai alvállalkozóm ott volt fellelhető. Azóta azonban sok víz lefolyt a Dunán! Az hogy megtámadjon bennünket bárki vajmi kevés esély van és ha mégis akkor sem a sorkatonák fogják megoldani ahogy ez történt a dél-szláv háborúban! A másik még mindig nem kaptam választ arra, hogy mi van akkor ha valakinek cége van és mondjuk alkalmazottai? Határidős munkái? A mai piaci helyzetben nem hogy 6 hónap kiesés csődbe visz egy vállalkozást, de már 1 hónap is komoly gondot okoz.

moophlander 2012.02.20. 14:32:30

Jól tudom, hogy Izraelben még a nőknek is kötelező az alapkiképzés???

moophlander 2012.02.20. 14:33:46

......ja, és Szabadszállás, Zalaegerszeg!

Dekatlon 2012.02.20. 14:37:04

@((Adam)): kezdem érteni. Viszont az nem hadsereg. Nem lehet az. Egész egyszerűen _nincs_ egy hadseregre való ilyen képességű ember. Vagy ha valahogy mégis lenne, akkor nincs lehetőség tömegesen ilyen minőséget kiképezni.

hammer 2012.02.20. 14:38:17

Jaj de szánalmas. Tényleg nehogy egyetlen férfi is megtanúljön lőni, pfujj pfujj... Akinek fegyvere van az minde gyilkos. Rendőr, mezőőr, erdész... ugye... Ekkora hülyeséget is ritkán olvastam. Svájcban otthon tartják a gépkarabélyt, az óragyártás és a svájcibicska után persze hírhedt is az erőszakos bűncselekményekről. Ritka hülye cikk ez.

((Adam)) 2012.02.20. 14:38:53

@min:
Igazad van. Pont ezért van szükség olyan katonaságra amelyik tud is tenni valamit, nem csak az áldozatok számát növeli azzal hogy ott van.

jozsefka1 2012.02.20. 14:41:35

Lehet, hogy kicsit off és hosszú lesz, de most már elmondom.
Szeretem, ha olyanoknak is van véleménye, sőt: értékítélete, akik semmit sem tudnak a valós helyzetről.
1991-1992 között voltam katona, elsőlépcsősben, tűzérségi felderítőként. Az ország déli részén. Kitört a szerb-horvát háború (még erősen kopasz voltam), szombat hajnalban HK, de élesben. Amikor elrendelték a rakéták és lövegek éles feltöltését, na azt látni kellett volna. Annyi zöld arcú tisztet még én sem láttam. Mozgósították az egész laktanyát, mert néhány humanitárius segélyt szállító kamion Szerbiában, akkor Jugoszláviában földúton, a zöldhatár felé jött és a MAGYAR földi és légi felderítés beazonosítatlan harci járműnek minősítette. Ha jól tudom, ehhez az akkori elnök, miniszterelnök és vezérkari főnök együttes aláírása kellett. Ennyit a szakmaiságról...
Akkor a lopás 1:
Miniszter
Ó lábú lajosunk, majdnem gárdista és márnem dajcs lejött szemlézni Pestről helikopterrel, amihez leszállópályát kellet kialakítani. Ezzel még nem is volna gond, de leküldte keréken a 600-as merdzsót, hogy a laktanya bejáratától talán 400 méterre lévő, újonnan kialakított leszállóhelyről behozzák. Ami aztán vissza is vitte a helikopterig és aztán el... 3 napig takarítottunk (fogkefével is) és csak meg sem nézett semmit sem. Ja de: az egyetlen körletet, amit erre az alkalomra kifestettek, véletlenül pont oda nyitott be.
Lopás 2:
A laktanya buszaiban (Ikarusz) ugyebár volt oldalsó csomagtartó. A 25 literes benyás kannákból jó pár belefért. Ha délután, amikor hazavitték a tiszteket, a teli tankon kívül miért kellett a csomagtartókat is telepakolni benyával? Arra a 15 km-re? Ja, az Ural 365-ös nálunk 192 litert fogyasztott 100 km-en. Nahát, vannak csodák, mert ennyi nem is mehetett át az üzemanyag-rendszerén.
Lopás 3:
Részt vettem 1992-ben egy közös tűzérségi hadgyakorlaton, Várpalotán: vonaton vitték a hadianyagot és visszafelé az összes kiürült lőszerszállító (12 db Ural 365, 10 db GAZ 66) dugig tele lett pakolva (természetesen mi őröltük és pakoltuk) frissen őrölt murvával. Mondanom sem kell, egy db lapátnyi sem került be a laktanyába. Nahát...

Nesztek katonaság!

És még van sztorim bőven, és mindet alá is támasztom, ha kell. Szerencsére még többen élnek a társaságból. Ja, és az összes tiszt nevére is emléxem, az egyik most villamos-kalauz egy nagyvárosban. Biztos magára ismer, ugye? Hurtony? Megtaláltalak...

j.

min 2012.02.20. 14:41:53

Ausztriában és Németországban is van sorkötelesség... Nyilván nem ők teszik aki a harcoló alakulatok gerincét de belső veszély/katasztrófa elhárításban aktívan tudnak részt venni.

Kutchek (törölt) 2012.02.20. 14:42:48

@hammer: "Svájcban otthon tartják a gépkarabélyt, az óragyártás és a svájcibicska után persze hírhedt is az erőszakos bűncselekményekről."

A Balkánon is szinte minden férfinak van otthon fegyvere és mégis a világ legbékésebb szeglete :)))

Dekatlon 2012.02.20. 14:42:50

@hammer: te meg ritka hülye. Nem lőni tanítanak te szerencsétlen, hanem buditmosni, krumplitpucolni, meg a rangjelzéseket. Örülhetsz ha ellősz 5 lőszert: 2 célzott + 1 rövid sorozat. Svájcban meg leszarom, hogy mi van. Magyar viszonyok közt, a magyar sorkatonaság visszaállításáról beszélgetünk. Van azzal tapasztalat épp elég, nem kell svájcig szaladni példáért.

denevér3333 2012.02.20. 14:43:41

Nem utolsó sorban a Dél-szláv háború inkább a 90-es tehát 20. századi háború mint 21. századi.

moophlander 2012.02.20. 14:44:36

@((Adam)): Egy egészséges alapkiképzésre igen is szükség lenne! Emlékszel a dél-szláv háborúra? Nem volt olyan rég..... és nem is volt olyan messze! Nagyobb eséllyel védte meg a családját, aki jártasabb volt a katonai dolgokban!

Mokate (törölt) 2012.02.20. 14:47:30

@zulu: "A sorkatonaság ellen meglátásom szerint főleg azok ágálnak, akik nem voltak katonák."
Nem tudom, hogyan tettél szert erre a remek statisztikára:-)

@meroterem: több helyen, de legtovább Cegléden.

@lutria: "Szerencsére az ultra már olyan drága volt hogy egy egész emeletre jutott egy zacskóval,(az is csak 2 havonta)"
Egyszer kilógtam a konyháról meccset nézni. Mire visszaértem, már szórta a konyhaügyeletes őrmester a szódát (NaOH) a folyosóra. A VVSZ felöntötte vízzel, majd bepróbálkozott, hogy gyökérkefével sikáljam fel. Mivel a lúgos tisztításnak valóban volt közegészségügyi értelme egy tömegkonyhán, így becsületes munkásemberként seprővel meg is dörzsölgettem egy kicsit a padlót, gondosan ügyelve, hogy a bakancsomra ne fröccsenjen rá. Aztán szépen besepertem a lefolyóba a löttyöt. Ennyiben maradtunk:-)

denevér3333 2012.02.20. 14:49:56

Csak hogy egy nevet említsek így a Balkán felől! Magda Marinko ha jól írom a nevét és ne egy Szerb-Albán szabadcsapat jött anno Magyarországra és még van mindig itt!

((Adam)) 2012.02.20. 14:50:01

@Dekatlon:
A minőségi katonából nem is kell nagy tömeg, pont ez a lényegük. Kevés "talpas",ahogy te mondtad 10 a 10.000 -ből, csak a legjobbak, erős tüzérségi / légi fedezettel (ami megint csak specializált hadviselés, nem 1 hónapos képzéssel). Ha nem megrohamozod a beásott ellenséget hanem leadod a koordinátákat a tüzéreknek akkor túléled 1000 társaddal együtt, és még győzöl is. Ja, a beméréshez elég 1 ember is, tehát nem kell eltartani a nagy hadsereget.

moophlander 2012.02.20. 14:51:57

a 14:32:30 -as kérdésemre tud valaki válaszolni?

a legkisebb ugrifüles 2012.02.20. 14:52:44

@denevér3333: az egy hatalmas hülyeség, hogy sose lesz többé háború, pláne itt nem... ezért aztán nem is kell készülni semmi gebaszra

ezt hitték az 1. vh után is, hogy a sok millió lemészárolt emberéletet látva tanult a világ és még egyszer nem lesz ilyen borzalom
aztán a 2. vh után is mindenki azt hitte, hogy béke, boldogság, demokrácia
közben a világban helyi konfliktusok dúltak, ahol milíciák, törzsek, bandák mészárolták egymást, egy gépkarabély sem kell a mészárláshoz, lásd Afrika, Ruanda, machete-kkel irtottak ki milliókat.
Jugoszlávia a leggazdagabb irigyelt, békés szoci állam volt. És egy pár év alatt a balkáni szoci jóléti államból lett egy etnikai háborúba süllyedt zóna.
És tudjátok kik védték meg a városokat? Szarajevót? Milicisták. Muszlim zsoldosok, önkéntesek, szaúdiak, dzsihádisták, amatőrök. És a szerbek, horvátok csapatai is a területvédelmi egységekre támaszkodtak, mert Jogo-ban volt olyan. Partizán taktikák, városi harcászat. Tito nyomdokain oktatták a fiatalokat. Ezért tudtak függetlenedni a horvátok, visszaverni a szerbeket, mert volt alapkiképzésük. Hogy képes volt valaki elhelyezni egy taposóaknát, aláaknázni egy hidat, az nagyon primitív képességnek tűnik, de működik háborúban. Nem a nagyhatalmakkal fogunk összezördülni, hanem a szomszédokkal és az etnikai kisebbségekkel, bűnözőkkel.
Valamilyen kiképzés kell. Nem értelmetlen, mint anno a Néphadseregben, hanem hasznos.

Etnikai konfliktusra már nem kell sokat várni a Kárpát-medencében. És azt nem hi-tech robotrepülőkkel fogják megvívni. Hanem kaszával, baltával, meg kézifegyverekkel.

A földéhség, nyersanyagéhség, gazdasági válság is közelebb sodorja a világot a felforduláshoz. Aki nem készül fel, az buta.

Persze ez csak részben az állam feladata. Otthonról kellene hozni olyan dolgokat, hogy hogy oltok el egy tüzet, hogy segítek egy sebesültnek, vagy baleset esetén, mit teszek, hogy klórgáz ömlik a közeli gyártelepen. Ez is önvédelem, honvédelem.
És az otthoni fegyvertartás is ebbe a körbe tartozik. Felelősséggel.

denevér3333 2012.02.20. 14:55:06

S mi van ha megfordítjuk a dolgot és azt mondjuk, hogy azon személyek akik agresszívebbek az átlagnál esetleg bűnözésre hajlamosak könnyeben fognak fegyvert egy háborús helyzetben, mint akiknek nincs ilyen érdek gondolataik. Ha már a Dél-szláv háborút nézzük ez elég jó példa rá!

a legkisebb ugrifüles 2012.02.20. 15:06:04

@moophlander: Igen, én jártam Izraelben, rengeteg a katonalány Izraelben, mindenféle poszton.

Kötelező a szolgálat nekik, de rövidebb, mint a fiúknak.
Az izraeli fiatalok a katonaság végén kapnak egy szép összeget, tényleg szépet :) és ebből utazgatnak a világban, egyetemre mennek és nem rokkannak bele a katonásdiba.
Én zsidó vagyok, de én pl. nem szolgálhatok ott, mert nem jártam izraeli iskolába.
Mondjuk a színvonal sem magyarisztáni, ott nem a szopatás a cél, mert nem babra megy a játék.

Lehet a katonásdit értelmesen, profi módon is csinálni, még ha sorozott is az állomány: Svájc, Izrael, Finnország, Norvégia
amilyen a társadalom, olyan a hadserege és minden szervezete...

((Adam)) 2012.02.20. 15:09:35

@moophlander:
Alap fegyveres kiképzést kapnak pár napot,ezt minden állampolgár megkapja. De nem vonulnak be, az aktív hadsereg náluk is hivatásosokból áll.

((Adam)) 2012.02.20. 15:10:54

@a legkisebb ugrifüles:
Öhm akkor nem vagyok naprakész, az én infóm kb 10-15 éves, bocs.

a legkisebb ugrifüles 2012.02.20. 15:13:09

@denevér3333: háborús helyzetben nem számít, hogy én vagy te agresszívak vagyunk-e, ott parancsra történnek a dolgok
nem akkor fogsz fegyvert, amikor te akarsz, akármilyen agresszív vagy

ha te hót békés vagy, de a szomszéd állam lerohan, akkor akár fegyvert fogsz, akár nem, háború van

világbéke úgy lesz, hogy nem képezünk ki katonákat, beolvasztjuk a fegyvereket, hanem hogy a politikusok nem használják a hadseregeket más államok ellen
de ultima ratio-ként mindig ott voltak és lesznek a fegyverek
a fegyver sosem rossz, a szándék, az ember lehet rossz, ami kezeli
senki nem szereti a háborút (pár perverztől eltekintve), de mégis milliókat elér évente

ha békében parancs nélkül nyúlsz fegyverhez agresszív céllal, akkor meg simán bűnöző vagy, sitten a helyed

a legkisebb ugrifüles 2012.02.20. 15:25:58

@((Adam)): Fiúk 3, lányok 2 évet szolgáltak, amikor ott jártam.
És nem lesznek tőle vadállatok, még a nők sem :) Sőt a katonalányok közt kifejezetten szépek vannak. A többség továbbtanul utána, akár külföldön akár otthon.
Ez egyszerűen normális ott. Mondjuk a mentalitás és a társadalom sem olyan, mint a magyar...

Magyarországon semmi nem működik normálisan, miért éppen a katonaság lenne kivétel.
Persze Izrael lét fenyegetett, ezért kell a hatalmas hadi gépezet, hi-tech hadsereg.
De a kiképzés, ha színvonalas, értelmes, akkor nem ártana a magyaroknak, sőt senkinek a világon.

This_is_Sparta (törölt) 2012.02.20. 15:35:10

@a legkisebb ugrifüles: No az Izraeli Védelmi Erőkkel meg aztán tényleg nem érdemes a volt magyar sorkatonai szolgálatot összehasonlítani. Kevés olyan bátor és harcban edzett, sikeres katonai alakulat van, mint a zsidó állam fegyveres ereje! Igaz ennek ára is van.

Az ország katonai költségvetése évi 8,7 milliárd USD, ami a GDP 9,4%-a (!)
Békeidőben a teljes személyi állomány: 168 000 fő, a Tartalék: 50 348 fő
Háborúban mozgósítható lakosság: 1 499 186 fő, amelyből 1 226 903 fő alkalmas katonai szolgálatra

Megjegyezném, hogy a mozgósítható lakosság az ország teljes népességének majd 20%-a (!)

min 2012.02.20. 15:47:04

@adhuvbeigiqe upiugtqeőoqőoqqe: te nagyon okos szerinted az alapfokú hegymászást hol tanulják a civil hegymászók a Himalájában? Még a bécsinek is elég egy 50m-es sziklafal az alapok megtanulásához nem kell ahhoz a Matternhorn.

Medgar 2012.02.20. 17:45:43

@al kotmány aláiro álamfö - alias másolo gépp: Úgy látom érzékeny pontra tapintottam. Ugyanakkor, pont a te hozzászólásod erősíti a gyanúmat.

torró 2012.02.20. 18:14:16

adhuvbeigiqe upiugtqeőoqőoqqe:
Te voltál katona? Tudod mi az hogy felderítő? Kisfiam a háborúban ő jár elől "nyelvet" fog,aknamezőt nyit, célokat robbant.És a célokhoz nem zeneszóval lehet bejutni te hatökör. Még egy kérdés, ha már Rezivel tisztában vagy,akkor tudod mi az a hármas biztosítás? Meséld el mielőtt belehalsz a röhögésbe öcsém!

min 2012.02.20. 19:08:42

@torró: Azért árnyaljuk egy kicst a dolgot. Voltak Mélységi felderítők, Különleges felderítők és csapatfelderítők. Valószínű, hogy te is az utóbbi voltál viszont azok a te által fesoroltakból semmit nem ténykedett.

torró 2012.02.20. 20:23:53

min!
Amikor én voltam ott akkor ezeket gyakoroltuk.Hogy később már tagolták a tevékenységeket, azt én már nem tudom.Egy biztos, én piszkosul beletenyereltem, mert nem voltak túl könnyű napjaink.Mindegy.

torró 2012.02.20. 20:26:17

min! Ha már bűnözőkről volt szó teszek fel egy linket.Na ez érdekesebb mint ez a katona história.
www.youtube.com/watch?v=PgiWLuzSDpY&feature=share
Autótolvajok!

fidesz = házmesterek pártja 2012.02.21. 21:16:40

@flea: ha neked érzékeny pont, hogy rühellem a tetves, gerinctelen náci patkányokat, akkor igen... Undorodom a fajtádbéli férgektől.

flea 2012.02.21. 23:31:32

@al kotmány aláiro álamfö - alias másolo gépp: máskor próbálj meg annak a hozzászólására kattintani, akinek válaszolsz, jó?

És ha már: kissé disszonánsan hangzik a nácizás olyasvalaki szájából, aki a "fajtádbéli féreg" kifejezést használja a következő mondatban.