A legfrissebb cikkek

Nincs megjeleníthető elem

Kapcsolat


Friss topikok

Statisztikák

Címkék

alkotmány (20) állam (6) állambiztonság (10) állambiztonságis jelen (6) arab (9) atom (7) a mennyei birodalomban (6) bajnai gordon (10) biológia (16) bíróság (6) bkv (7) budapest (10) cigány (86) demokrácia (87) diszkrimináció (6) egyház (6) ensz (8) erkölcs (6) eu (28) európa (7) evolúció (10) fantasy (9) fasizmus (6) fidesz (148) foci (6) gay (17) gay pride (12) gáza (14) gazdaság (19) google (6) gyász (7) gyurcsány (49) hamasz (13) hitler (8) holokauszt (12) hülyeség (6) humor (9) index (10) internet (9) irán (21) iszlám (6) izrael (39) jared diamond (6) jézus (10) jobbik (73) jog (8) kádár (7) katolikus egyház (7) kdnp (10) keresztény (12) kereszténység (11) kína (11) kolbenheyer ír (162) kolbenheyer olvas (233) kommunizmus (14) környezetvédelem (6) közélet (9) közgazdaságtan (26) krimi (17) külpolitika (20) kultúra (25) liberalizmus (13) lmp (9) magyar (15) magyarország (140) magyar gárda (9) magyar hírlap (6) martin (6) mdf (12) meleg (13) mongol (18) mszp (62) náci (51) nacionalizmus (10) németország (11) nemzet (32) nemzetbiztonság (8) nyelvészet (6) obama (21) oktatás (11) orbán (56) oroszország (8) összeesküvés (6) őstörténet (6) palesztin (15) politika (215) pszichológia (14) rasszizmus (19) regény (27) reggel (67) rendőr (7) rendszerváltás (24) rowling (7) rukverc (15) rükverc (11) sci fi (11) sólyom lászló (11) szabadság (17) szdsz (20) szeretet (6) szlovákia (11) társadalom (69) tech (7) terrorizmus (8) több fényt a kdnp be (8) történelem (155) tudomány (8) tüntetés (6) usa (47) választások (34) választás 2010 (44) vallás (14) válság (11) varga e tamás (6) vendégpost (11) világ (14) voks10 (26) vona gábor (7) zene (12) zsidó (48) Címkefelhő

Designerünk

Legutolsó kommentek

Nincs megjeleníthető elem

Kolbenheyer olvas XXXV.: A turul nyomában

2009.10.31. 07:00 kolbenheyer

Már kétszer érintettem a magyar őstörténet kérdését: Patrick J. Geary, ill. Kiss Attila könyveinek ismertetése során. Most még egyszer nekirugaszkodom, ezúttal egy teljesen ennek a témának szentelt könyvet ismertetek: Róna-Tas András A honfoglaló magyar nép (Balassi, Budapest, 1996) című írását. Furcsa könyv ez. Róna-Tas nyelvész, emiatt aztán a régészek nem is lelkesednek igazán az elméleteiért (ez persze fordítva is így van: a nyelvészek fanyalognak a régészek eredményein, de erről még lesz szó). De ami a legkülönösebb, az az, hogy Róna-Tas megfogalmazza az egész őstörténettel kapcsolatos legfontosabb kételyeket, aztán mégiscsak ír egy őstörténeti könyvet népek szétválásával és kialakulásával, vándorlásával és honfoglalásával. Pedig az elején meghatározza, hogy a nép (ethnosz) olyan embercsoport, mely közös szemiotikai rendszerrel (nyelv, kultúra), önelnevezéssel, eredettudattal, valamint közös területtel és politikai szervezettel bír. De ha ez így van, akkor magyar népről a Kárpát-medencébe kerülés előtt alig beszélhetünk. A politikai keret a törzsszövetség volt, ami rugalmas, változékony egység. Közös nyelve nem volt (biztosan voltak köztük török nyelvűek). Neve a törzseknek volt, meg a szövetségüknek (hétmagyar), de ez a helyzethez alkalmazkodó elnevezés. Csak az Árpád-dinasztia eredettörténetét ismerjük. A közös terület pedig épp változóban volt. Miért jó mégis Róna-Tas könyve? Mert körbejár még néhány kérdést, amit fel kell tennie annak, akit érdekel az őstörténet.

A legalapvetőbb probléma az őstörténeti tudományágak eredményeinek összeegyeztethetetlensége. A két kulcstudomány a nyelvészet és a régészet. A magyar nyelv finnugor mivolta tudományos tény. A nyelvrokonságok mibenléte azonban korántsem világos. Az ősnyelvek és a szétváló és -vándorló nyelvcsaládok romantikus képe ma már meghaladott, de nincs helyette működő elmélet. Azaz nem tudunk semmit arról, hogy a többi finnugor nyelvet beszélő nép ősei mikor, hol és hogyan találkoztak az ősmagyarokkal. Már csak azért sem, mert egy nyelv mai beszélőinek biológiailag vajmi kevés közük van a több ezer évvel ezelőtti beszélőkhöz. A régészet szép eredményeket ért el a kárpát-medencei anyag feltárásában, de van két gond. Folynak ugyan ásatások Etelközben, de a vándorlás régészetileg akkor sem igazolható. Másrészt a régészek kultúrákat tudnak megkülönböztetni, nem népeket. Szóba jöhet még a néprajz mint segédtudomány, de a kárpát-medencei népesség az utóbbi ezer évben annyit változott, hogy a hazai néprajzi kutatások nem segítenek. Analógiákat persze lehet találni a közép-ázsiai vagy szibériai népeknél, de ezek csak analógiák, ráadásul prekoncepció alapulnak: ilyenek lehettek az ősmagyarok. Végül rohamosan fejlődik a történeti antropológia, de egyelőre kevés csontvázat vizsgáltak meg, és a biológiai jegyek sem népekhez kötődnek. Ezért tudunk olyan keveset a népek őstörténetéről, pontosabban ezért lehetetlen rekonstruálni egy valószínűleg sosemvolt vándorutat.

Hol voltak a magyar őshazák? Aki járt iskolába, az rávágja: Baskíriában (Magna Hungaria), illetve Levédiában és Etelközben. Az előbbit Julianus nyomán tartjuk annak, az utóbbiakat a magyar krónikák nevezik meg az Árpád-dinasztia történetét leírva. Róna-Tas szerint Baskíria nem illik bele a sztyeppei vándorútba. Ez nem a Kárpát-medence felé tartó magyarság egyik állomása volt, hanem egy másik végállomás. Amikor a 8. században a Kazár birodalom meggyengült, és a magyar törzsszövetség önállósult, bolgár és magyar töredékek húzódtak északra a Volgához, létrehozva a volgai bolgár államot. Itt járt Julianus. Levédia és Etelköz elhelyezése örök probléma. Hagyományosan az előbbit keletebbre, az utóbit nyugatabbra helyezzük, de egyik helye sem ismert pontosan. Róna-Tas a problémát a Levedi-monda újraértelmezésével oldja fel. Eszerint a formálódó törzsszövetség keleti részén a Levedi-, a nyugatin pedig az Árpád-dinasztia emelkedett ki. Kettőjük küzdelmét az Árpádok nyerték, a hatalomváltást legitimálta utólag a mondai elbeszélés Levedi önkéntes visszalépéséről. A két őshaza voltaképp egy. Etelköz történeti őshaza, de ami előtte volt, az csak feltételezés, a sztyeppe előtt pedig minden a homályba vész.

Végül vessünk egy pillantást a törzsszövetség politikai szervezetére. Azt tanultuk, hogy két fejedelem, a hatalom nélkül, szent kende, és a valódi vezető, hadvezér gyula állt az élén. Álmost mint szent fejedelmet áldozták fel a honfoglaláskor. Utána Kurszán lett a kende, és az ő halálával ért véget a kettős fejedelemség. Na most a kettős fejedelemséget ugyan arab és bizánci források is említik, de azt, hogy az egyik szent lenne, nem. Ez csupán analógia: a kazároknál tudunk ilyen rendszerről. Ha Álmos kende volt, akkor hogy lett a fia, Árpád a gyula? Mert őt tekintjük a honfoglalás vezetőjének. De Kurszán is több hadjáratot vezetett, egy ilyen alkalmával halt meg. Hogy lehetett volna kende, és hová tűntek az utódai? Róna-Tas úgy véli, hogy Álmos politikai gyilkosság áldozata lett, és nem szent, hanem valódi fejedelem volt. Kurszán sem lehetett kende, sőt valószínűleg maga is Árpád-házi volt, ezért nem emlékeznek meg a krónikák külön az utódairól. A többes fejedelemség viszont nem ismeretlen a nomád törzsszövetségeknél. Az Árpádok viselhették a valódi hatalommal bíró fejedelemséget, mellettük egy másik törzsfő lehetett a hadvezér (a gyula), végül volt a csatlakozott segédnépeknek (pl. a kabaroknak) is egy kormányzója (a horka). Ez lehetett az a nomád törzsszövetség, ami megszállta a Kárpát-medencét és magával hozta a magyar önelnevezést, és talán a magyar nyelvet. De néppé csak itt vált a helyi lakossággal való összeolvadás lassú folyamatában.
 

3 komment

Címkék: történelem őstörténet kolbenheyer olvas róna tas andrás

A bejegyzés trackback címe:

https://sardobalo.blog.hu/api/trackback/id/tr51340783

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Bell & Sebastian 2009.10.31. 19:35:25

Jópár monográfiát elolvastam már, mindegyikben az volt a közös, hogy a humán rész a rk. matrikulákon alapult.

Nagyban gondolkodva: csak idő kérdése, a genom választ ad erre is.

Csak kérdezem: az emberi szervezet meddig őrzi az emlékét azoknak a környezeti/természeti körülményeknek, amelyekhez a legtökéletesebben alkalmazkodott? Merthogy a cseheken kívül csak a magyar röghözkötött, nagy szó már az is, ha elmegy a szomszéd faluba dolgozni, de lakni már semmi esetre.
Megjegyzem, az állandósult népkeveredés mintha inkább hátrány lenne - mostanában főleg.

Mi változott, a minőség vagy a mennyiség a döntőbb?

vincemate 2009.11.01. 13:32:39

Nagyon érdekes dolgokról írsz, csomó minden jutott eszembe erről. Pl. nagyon érdekes nekem az, hogy a magyar-őstörténet-régészek és -nyelvészek nem szeretik egymás munkáit, mert eddig bárhol ilyen rekinstruáló kutatásokkal találkoztam, az archeológia és a nyelvészet mindig egymás nélkülözhetetlen segítőjeként szerepelt (mondjuk a közelkeleti népek történeténél, vagy akár a görög törzsekkel kapcsolatban).

Egy csomó kérdésem lenne, de most csak egyet.

Nekem az nem világos teljesen, hogy pontosan mit is kutatnak az őstörténészek. Addig értem, hogy az általad ismertetett könyv (meg átnézve a másik két írást, az általánosan elfogadott) "nép" definíció szerint a magyar nép története a honfoglalás után kezdődik, csak akkortól van értelme magyar népről beszélni.

Mondjuk még azt a lépést is értem, hogy ettől függetlenül van értelme kutatni azt, hogy milyen elemekből áll össze az a csoport, amelyet a 9-10. század után magyar népnek nevezhetünk, és a mai magyarok elődeinek tekinthetünk, még akkor is, ha itt kezd minden állítás egyre spekulatívabbá válni.

De akkor már miért az Őshaza a végcél? Annak az embercsoportnak, aki a feltételezett őshazában élt, miért nincs ugyanúgy történetisége? Azok is "jöttek valahonnan", nem feltétlenül fizikai értelemben, hanem olyan értelemben, hogy mindenféle hatások érték őket, hiszen azt nem gondolja senki, hogy Isten eleve "ősmagyarokat", "ősgörögöket" stb. teremtett, nem?

Vagyis: egy tudomány, jelen esetben az őstörténet, hogyan húzhat ennyire önkényes határt saját kutatási területének? Miért nem megy akkor már vissza Ádámig és Éváig?

Sose foglalkoztam őstörténettel, ezért tényleg kíváncsi lennék, hogy az őstörténészek hogyan határozzák meg saját tudományuk határait.

kolbenheyer 2009.11.01. 16:36:13

@vincemate:
Én sem foglalkozom őstörténettel, ezért a válaszomat is kritikával kezeld. A válasz kétféle lesz, egy konkrétabb, és egy elméletibb.

Az "őstörténészek" ma már nem az Őshazást keresik, hiszen olyan nincs. Hanem egyszerűen a honfoglaló népcsoport eredetét kutatják. Hogy miért éppen őket? Azért, mert a magyar önelnevezést valószínűleg ők hozták magukkal. De mivel írásos források hiányában ez a szál valójában (ebben az értelemben) nem követhető, az ok is inkább más szerintem, és itt jön az elméletibb válasz.

Az őstörténet olyan mint a kémia. A 19. századi akadémiákon létrejött egy ilyen nevű tudomány, és azóta olyan apparátusa és irodalma van, hogy önsúlyánál fogva működik. Ez most így megfogalmazva provokatív túlzás, csak a lényeget akartam megragadni. Mivel mindenki tud a honfoglalásról, minden tankönyvben van valami erről, mindenképpen kutatni kell, akkor is, ha az ellenkezőjét akarjuk állítani. És ez a legnagyobb nehézsége: annyira átszőtt érzelmekkel (ebben már nem hasonlít a kémiára), hogy nehéz gyökeresen új alapra helyezni.

Mint mondtam, nem én vagyok a legmegfelelőbb kútfő, de ha van még kérdésed, hát rajta.