A legfrissebb cikkek

Nincs megjeleníthető elem

Kapcsolat


Friss topikok

Statisztikák

Címkék

alkotmány (20) állam (6) állambiztonság (10) állambiztonságis jelen (6) arab (9) atom (7) a mennyei birodalomban (6) bajnai gordon (10) biológia (16) bíróság (6) bkv (7) budapest (10) cigány (86) demokrácia (87) diszkrimináció (6) egyház (6) ensz (8) erkölcs (6) eu (28) európa (7) evolúció (10) fantasy (9) fasizmus (6) fidesz (148) foci (6) gay (17) gay pride (12) gáza (14) gazdaság (19) google (6) gyász (7) gyurcsány (49) hamasz (13) hitler (8) holokauszt (12) hülyeség (6) humor (9) index (10) internet (9) irán (21) iszlám (6) izrael (39) jared diamond (6) jézus (10) jobbik (73) jog (8) kádár (7) katolikus egyház (7) kdnp (10) keresztény (12) kereszténység (11) kína (11) kolbenheyer ír (162) kolbenheyer olvas (233) kommunizmus (14) környezetvédelem (6) közélet (9) közgazdaságtan (26) krimi (17) külpolitika (20) kultúra (25) liberalizmus (13) lmp (9) magyar (15) magyarország (140) magyar gárda (9) magyar hírlap (6) martin (6) mdf (12) meleg (13) mongol (18) mszp (62) náci (51) nacionalizmus (10) németország (11) nemzet (32) nemzetbiztonság (8) nyelvészet (6) obama (21) oktatás (11) orbán (56) oroszország (8) összeesküvés (6) őstörténet (6) palesztin (15) politika (215) pszichológia (14) rasszizmus (19) regény (27) reggel (67) rendőr (7) rendszerváltás (24) rowling (7) rükverc (11) rukverc (15) sci fi (11) sólyom lászló (11) szabadság (17) szdsz (20) szeretet (6) szlovákia (11) társadalom (69) tech (7) terrorizmus (8) több fényt a kdnp be (8) történelem (155) tudomány (8) tüntetés (6) usa (47) választások (34) választás 2010 (44) vallás (14) válság (11) varga e tamás (6) vendégpost (11) világ (14) voks10 (26) vona gábor (7) zene (12) zsidó (48) Címkefelhő

Designerünk

Legutolsó kommentek

Nincs megjeleníthető elem

Vajon Jézus feszített a kereszten?

2009.11.18. 07:00 Horváth Andor Márton

„Többeket megbotránkoztatott a líbiai vezető előadásának több kijelentése. » Önök azt is hiszik, hogy Jézust keresztre feszítették, pedig ez nem így van. Isten a mennybe emelte őt, és egy rá hasonlító embert feszítettek meg. A zsidók meg akarták ölni Jézust, mert ő a helyes útra akarta terelni Mózes vallását. Jézust a zsidóknak küldték, Mohamedet viszont az egész világnak. Bárki, aki nem Mohamed útját követi, hibát vét « – magyarázta Kadhafi.” Az Index ezt benézte: a botránkozók egyszerűen műveletlenek voltak. Kadhafi nem akart senkit megbotránkoztatni, csak egyszerűen nem volt jó szónok. Egy szónoklat stílusát ugyanis a célközönséghez kell igazítani, és ez a stílus a VII. században volt érvényes, és sikereit akkor kezdte elérni. Ugyanis Kadhafi gyakorlatilag szó szerint idézett a Koránból. Ezt pedig, kedves liberális, multikulti Nyugatom, ki vetheti szemére?

A Korán 4:157. szakasza szerint „[...] azt mondták: » Megöltük Jézust [...] « – holott nem ölték meg őt és nem feszítették keresztre, hanem [valaki más] tétetett nekik [Jézushoz] hasonlóvá [és azt ölték meg].” Ezt a hitvitát igazán nem ma kell lefolytatni, mindenki azt hisz, amit akar. A Korán a kereszténységet nem veti el, hanem javítani próbálja. „Azoknak, akik hisznek, akik zsidók és a keresztények és a sabeusok, mindazok, akik hisznek Istenben, a Végső Napban és helyesen cselekszenek, megvan a fizetségük az Uruknál és [az Utolsó Ítélet alkalmával] nem fognak bánkódni” – írja a 2:62. szakaszban. A Korán antiszemitizmusa a zsidó vallásúak ellen irányul: az a problémája, hogy a zsidó vallás szerint Istennek nem kell a keresztények és a muzulmánok hite (persze emiatt elég dühös is, 62:6), sőt általában a lelkiismereti és vallási kérdéseket mintha inkább az isteni megítélésre bízná (2:115). A keresztesháborúk alatt nem ment ritkaságszámba, ha valaki átállt keresztényből muzulmánnak vagy fordítva – ez inkább politikai kérdés volt. És persze a politikai helyzet miatt akkor élesen ütköztek a két rokon vallás hitelvei. Na de ennek már majd’ egy évezrede, és most már nem csak kereszténynek vagy muszlimnak szabad lenni. Most már, ha valaki nyilvánosan fel akar háborodni egy mégoly terrorbarát muzulmán vezető felszólalásán, nem árt, ha belenézett abba, amiből az illető az iskolában tanult. És akkor mondhatjuk azt, hogy elfogadjuk vagy elutasítjuk a nézeteit – de azt nem mondhatjuk, hogy feszegeti a közbeszéd korlátait.

Már akkor is marhaság volna pattogni Kadhafi szavain, ha nem mondott volna igazat. Pedig mindenki tudja, hogy igaza volt, Jézus helyett Brian került a keresztre.

21 komment

Címkék: jézus zsidó kereszt muzulmán brian kadhafi

A bejegyzés trackback címe:

https://sardobalo.blog.hu/api/trackback/id/tr281532576

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Horváth Andor Márton · http://mitszabad.blog.hu 2009.11.18. 00:44:23

Az idézetek Simon Róbert Korán-fordításának 2001-es kiadásából (és naná az Indexről) vannak, de Allah helyett mindig Istent írtam, mert a Korán a zsidó-keresztény Istenről beszél, amint az ki is derülhetett.

molaris 2009.11.18. 08:14:07

@Horváth Andor Márton:
A gondolatébresztőt írni nehéz,- elismerem.
De ennyi hülyeséget összehordani,- szintén.
Bár, én csak az egyik oldalt ismerem elég behatóan, az a véleményem, hogy a jég esszenciáját, nem a a forró víz fogja megfogalmazni.

Bell & Sebastian 2009.11.18. 10:06:41

Erről mondjuk 270 áldozat jut az eszembe, meg az, hogy az első szűrő a "Ki mondja?", utána csak a "Mit is?".

A konklúzió, -bármi is legyen az-, duplán esett ki az első feltételnél.
Meg aztán káromkodás is, (nem kicsit - nagyon), mert hiábavalóan és haszontalanul keveri bele Istent valami öncélú elménckedésbe. Drog mellékhatására, bizonyára.

Horváth Andor Márton · http://mitszabad.blog.hu 2009.11.18. 10:11:58

@molaris: Érvelj, kérlek. Mutasd be, hogy az idézett Korán-szakaszok értelme nem az, amit én tulajdonítottam nekik. Vagy mutasd be, hogy Kadhafi beszélhetne más szavakkal, amikor nőket próbál áttéríteni a muzulmán hitre, mint a Korán szavai. Vagy ha nem hiszed, hogy ez van a Koránban, nézd meg, a Helikon adta ki, nem is egyszer. Netán a szögletes zárójelbe írt értelmezéseket találod humbugnak? Azokat nem én írtam, hanem a fordító, a nyelvi sajátosságok összehangolása érdekében.

Poros Julcsi 2009.11.18. 17:53:40

A következő problémáim vannak ezzel a gondolatébresztővel:
1) Mást jelent úgy idézni, hogy megmondom, hogy most idézek, és más ugyanazt mondani, mint amit olvastam valahol, mégha a Koránban vagy a Bibliában is. Kadhafi, legalábbis a te idézeted alapján a másodikat tette. Így már kevésbé védhető, amit mondott.
2) Mindenki azt hisz, amit akar, valóban, ezért problémás úgy kezdeni egy vallási kérdést érintő gondolatot, hogy "ti azt hiszitek, pedig nem így van".
3) Mi az, hogy "a Korán a kereszténységet javítani akarja"? Ezt honnan idézed? Elég furán hangzik. Egyébként ellentmond a Kadhafitól idézett szövegnek ("hibát vét, aki nem M. útját követi").
4) "a politikai helyzet miatt akkor élesen ütköztek a két rokon vallás hitelvei"
Nincs sok értelme itt a rokon vallás kifejezésnek szerintem, főleg akkor nem, ha személyes áttérésekről beszélsz. Ugyanis a vallások természetükből adódóan (per definitionem vagy mi) kizárólagosak: teljes világmagyarázatot adnak, ebből következik, hogy nincs átjárás közöttük, és teljesen mindegy, hogy hasonlít-e az én hitem a muzulmánra vagy sem, számomra (az én esetemben pl.) a református az "egyedül üdvözítő" vallás. Tökmindegy, hogy muzulmánnak térek-e át, vagy hindunak, mindkét esetben buktam az Isten országát. A másik probléma az ezzel a mondattal, hogy a hitelvek alapvetően állandóak, nem változnak korszakonként, főleg nem politikai okból. Hamis tanítók persze mindig vannak. Itt inkább erről volt szó szerintem.
5) Iskolában tanult dolgokkal is lehet feszegetni a közbeszéd korlátait. Nálunk, Magyarországon is, most, a 21. században is.
Amúgy nem rossz téma, jó, h fölvetetted.

kolbenheyer 2009.11.18. 21:32:40

Én nem értem, miről folyik a vita. Kit botránkoztatott meg Kadhafi és miért? Én azt sem látom lényegesnek, hogy a Koránt idézte-e, vagy sem. Egy előadásra, amire önként elmegy a sok hülye az ajándékért, azt mond, amit akar, főleg, ha az a nem muzulmánok számára teljesen irreleváns.
Viszont a "rokon vallások" kifejezés tök rendben van, hiszen az iszlám saját bevallása szerint is a zsidóság és a kereszténység javított csúcsverziója.

Poros Julcsi 2009.11.18. 21:57:24

@kolbenheyer: szerintem is hülye, aki ezen a Kadhafi-szövegen megbotránkozik, csak nem azért, amit a posztíró írt.
A rokon vallás muzulmán szempontból ezek szerint értelmezhető, keresztény szempontból viszont szerintem nem.

Bell & Sebastian 2009.11.19. 00:13:33

Bookmarks

Törölve - örökre.
Egyedül K. volt olvasásra érdemes. Illetve az ajánlott könyvei, átértelmezés nélkül. Egy mégszebb jövőt! :)

Sosem bírtam Lendvai Ildikót, de még a szellemét se!

next.nolblog.hu/files/Lendvai.jpg

Horváth Andor Márton · http://mitszabad.blog.hu 2009.11.19. 00:17:49

@Poros Julcsi: Keresztények szempontjából az a lényeges, hogy nem Allahról és Istenről mint különböző istenekről van szó; a különbség a legtöbb szempontból inkább olyan, mint a katolikus és a református istenkép között. De például az egylényegűség-többlényegűség-vita eléggé hasonlíthat az ilyen muzulmán-keresztény-különbséghez. És ki mondaná, hogy a katolicizmus és a református nem minimum rokon vallások?

A keresztény világ hagyományosan elzárkózóbb az iszlámmal szemben, mint fordítva. Értelmezhező keresztény szempontból a két vallás rokonsága, csak a keresztények nem szeretik értelmezni. Pedig a rokonság elfogadásával a különbségek is könnyebben tetten érhetők: a kereszténység a szeretetre alapul, valamint Isten és ember párbeszédére, egyeszségeire, szövetségeire. Az iszlám egy Isten által egyoldalúan kihirdetett gyakorlati szabályrendszerre, és az isteni gondviselésbe vetett mély hitre - amennyire ismerem.

Horváth Andor Márton · http://mitszabad.blog.hu 2009.11.19. 00:20:41

@kolbenheyer: A megbotránkozásban megdöbbenés, meglepetés is van. Én pusztán annyit állítok: ez indokolatlan. Az, hogy az Index mégis foglalkozott vele, azt jelenti, hogy kedvenc internetes hírportálunk [nyalás helye] ezúttal fölöslegesen felfújt valamit. Pláne, hogy a felháborodást címbe tette. Szerintem ennyi ennek a jelentősége, nem több. Meg persze az, hogy így berakhattam a Brian-videót épp a megfelelő témához.

molaris 2009.11.19. 19:24:22

@Horváth Andor Márton:
Én, mint írtam, csak az egyik oldalt ismerem behatóan. A másikról így nem nyilatkoznék.

Mindössze csak azt jegyezném meg, hogy a keresztyénség, az isteni helyettes áldozattal, teljesen unikum. A sok hülye belemagyarázást meg unom.

kolbenheyer 2009.11.19. 22:19:15

@Bell & Sebastian:
Én töröltelek. És nem fogsz hiányozni.

Idola Tribus 2009.11.20. 18:48:36

Ezennel megtiltom a Kolbenheyer név keresőmotorba helyezését! Idola Tribus.

kolbenheyer 2009.11.21. 13:42:55

@Idola Tribus:
Viccesnek tetszik akarni lenni?

Bell & Sebastian 2009.11.21. 18:57:45

@kolbenheyer:

A porral oltást általában hosszú takarítás követi, (gondolom nem kell indokolnom).

kolbenheyer 2009.11.22. 22:10:36

@molaris:
Csak tudnám, kihez beszélsz. Ki magyarázott bele hülyeséget a micsodába? A kerezsténységet rajtad kívül még mások is ismerik, Andor arról írt, hogy ezzel szemben az iszlámot fájón kevesek, oszt jól meglepődnek.

@Bell & Sebastian:
Most akkor mész vagy maradsz? Nem volt túl teátrális az előző végszó? Persze nem tudom, van-e értelme a 'túlzás' kifejezésnek veled kapcsolatban ...

R_John · http://sardobalo.blog.hu 2009.11.22. 22:26:38

@kolbenheyer: az a kérdés, hogy Bellhez, vagy Sebastiánhoz beszélsz

Bell & Sebastian 2009.11.24. 01:01:47

@kolbenheyer: @calam (vincedani):

Köszi az aggódást, eddig szabad akaratból, szórakozásból, ezek után parancsra teszem fizetségért.

A végjátékig, aminek eljöveteléről elsőként szereztek tudomást, megígérem.

Horváth Andor Márton · http://mitszabad.blog.hu 2009.11.24. 01:24:41

@Bell & Sebastian: Most hisztizhetsz tovább, vagy folytathatod a párbajt is. Én reggel hétkor kint leszek a Sárdobáló-címlapon. Ha te is, tudsz kommentelni. Ha nem kommentelsz, akkor - nem lesznek kommentjeid. Ennyi a játék. A szavak ereje, mint a Kossuthon.

Na de titokzatos jövőbeli mitológiát gyártani valamiféle végjátékról... Ez egy közéleti blog. Mi nem fenyegetjük egymást virágnyelven.