Mit örököltünk a rómaiaktól? Városokat, utakat, vízvezetékeket. A latin nyelvű antik kultúrát. A keresztény ökumenét. Persze, persze, esetleg még valamit? Maga ott hátul, a sarokban! A római jogot. Ez az! Az európai jogrendszerek a római jogra épülnek a helyi joghagyományok (pl. a common law) mellett. Az európai államelméletek, kezdve a királyok világi hatalmának középkori legitimálásával mind-mind a római jogból merítenek. Ezért tanítanak a jogi egyetemeken mind a mai napig római jogot (gondoljunk bele, milyen furcsa lenne, ha az építészek római építészetből szigorlatoznának). Az antik Mediterráneum minden polisza nagy hangsúlyt fektetett arra, hogy ki tagja a közösségnek, kik és hogyan irányítják azt, és mik a tagok lehetőségei és kötelességei: azaz a jogra. De talán a rómaiak fejlesztették tökélyre. Vagy csak Rómából lett világbirodalom, mely sok más mellett a jogrendszerét is széthordta a világban. Mondhatjuk hát, hogy Róma jogállam volt. De az eddig elmondottak ellenére nagyon is különbözött a jogállamról vallott mai felfogásunktól. Én ezeket a különbségeket szeretném bemutatni Zlinszky János Ius publicum. A római közjog (Osiris, Budapest, 1997) című könyve segítségével.
Rómában a közösség választott vezetői által gyakorolt hatalom egységes és teljes volt: ezt hívták imperiumnak. Tartalmazta a katonai és polgári végrehajtást, az igazságszolgáltatást, sőt még a törvényhozás egy részét is: csak a magistratusok tehettek törvényjavaslatokat. Volt viszont ma már ismeretlen korlátja, az intercessio, azaz egy másik imperiummal rendelkező magistratus megsemmisíthette a kedvezőtlennek ítélt döntést. Az imperiummal rendelkező magistratust (consult, praetort) csak utólag lehetett felelősségre vonni, de akkor is csak politikai alapon. Azaz a senatus nem azt vizsgálta, hogy törvényes volt-e a magistratus eljárása, hanem azt, hogy az állam, a közösség üdvét szolgálta-e. Szükségállapot esetén pedig még erre sem volt lehetőség, hiszen ilyenkor a senatus kiadta a consultum ultimumot, azaz berekesztette üléseit és a consulnak szabad kezet adott; vagy éppenséggel dictatort neveztek ki, ilyenkor pedig a többi magistratus hatalma is szünetelt, azaz intercessiotól sem kellett tartani. Bár a magánszféra sérthetetlen volt (magánházba a családfő engedélye nélkül hivatalos személy sem léphetett be), a közhatalom sokkal személyfüggőbb volt, mint ma. Úgy tűnk, minden azon múlt, kiket választottak meg.
Akárkit valóban nem lehetett megválasztani. Aki consul akart lenni, annak először öt évig szolgálnia kellett a hadseregben, majd végig kellett járnia a cursus honorumot, a tisztségek ranglétráját. A tisztségviselőket ráadásul hivatali elődeik jelölték, és két tisztség között megint csak el kellett telnie öt évnek. Majdnem negyven éves volt tehát, akiből consul lett, ráadásul végig sikeres politikusnak kellett lennie. No meg gazdagnak, hiszen fizetés nem volt, és bár a csúcson meggazdagodhatott az ember a hadizsákmányból (ha sikeres hadvezér volt), vagy korrupcióból (ha elég ügyes volt), de addig költeni kellett a rokonszenv megszerzéséért. Ráadásul az imperiummal rendelkező magistratusokat a comitia centuriatan, azaz a jövedelem alapján szervezett katonai népgyűlésen választották. Róma polgárait ötévenként a censorok besorolták a lovagok közé, az öt osztályba, vagy a vagyontalanok közé. A lovagoknak és az öt osztálynak különböző számú katonai egységet, centuriát kellett kiállítani. Ez a szám nem a létszámuktól, hanem az anyagi erejüktől függött. A népgyűlésen viszont egy-egy centuria kiállítói alkottak egy szintén centuriának nevezett testületet, a szavazás pedig ilyen centuriánként történt. Azaz a vagyonosok szavazata döntött, hiszen ők viselték a közösség védelmének terhét.
Egy polisz, egy kis közösség megszervezhető, és a közös döntés erővel kikényszeríthető. A magistratus javasol, a népgyűlés és a senatus pedig igennel vagy nemmel szavaz, ezt jelenti az SPQR (senatus populusque Romanus). De mi van a külvilágot is érintő döntésekkel? Itt bizony csak az istenekre lehet számítani. Így aztán a külügy, sőt a hadüzenet és a békekötés kérdése is kezdetben a papi testületek kezében volt. Ha a pater patratus átdobott egy lándzsát a szomszéd polisz földjére, akkor kitört a háború. Mivel a papi testületek fejei a senatus tagjai is voltak, ezeket a jogköröket később a senatus gyakorolta. Aztán felügyelte az állam pénzügyeit (hiszen a kincstárat Saturnus templomában őrizték). Feloszlathatta a népgyűlést kedvezőtlen előjelekre hivatkozva (rosszul repültek a madarak, az áldozati állat belsőségei nem voltak tiszták, nem ettek a szent csirkék). Mindezt egy nem választott testület tette. A senatus ugyanis önkiegészítő volt: automatikusan bekerültek a volt consulok és praetorok, illetve kooptálhatott tagokat. Igaz a censor viszont kihúzhatta az érdemtelenek nevét a listáról (persze censor csak consul-viselt ember, azaz senator lehetett). Összegezzünk. Rómát egy rettenetesen tudatos és szervezett politikai osztály irányította. Nagyon alaposan megszűrte a szinte teljhatalommal felruházott vezetőit, a politizálás folyamatosságát biztosító senatus pedig zárt testületként őrködött a rendszer felett. Mindezt a római jog kristálytiszta szerkezete legitimálta. Így volt Róma jogállam.
Kolbenheyer olvas XXXVII.: Res publica
2009.11.28. 07:00 kolbenheyer
3 komment
Címkék: jog történelem róma kolbenheyer olvas zlinszky jános
A bejegyzés trackback címe:
https://sardobalo.blog.hu/api/trackback/id/tr751340796
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
vincemate 2009.11.28. 12:58:05
Bevallom, ezzel az írással ugyanaz a bajom, mint magával a könyvvel, amire támaszkodsz. A római állam- és jogrendszert egységes, időtlen tömbként kezeli.
A könyvet nagyon rég olvastam az egyik vizsgámra, de még mindig emlékszem a felháborodásra, hogy mennyire bután és naivan, mondhatni történetietlenül viszonyul a birodalom egyik legfontosabb aspektusához. Persze a későbbi jogrendszerek szempontjából talán megengedhető, hogy gyakorlatilag nem tesz különbséget a XII táblás törvények és a későcsászárkori törvények között, hanem egységesen a "római jog" részének tekinti őket, de azért talán nem érdektelen, hogy csomó mindent összemos, amelyek valójában időben egyszerre így sohasem léteztek.
És nem csak arról van szó, hogy olyan elemeket is belevesz az egységes rendszerbe, amelyek mondjuk a köztársaságkor elején valóban gyakorlatban voltak, a Kr. u. 3. században meg talán nem, hanem arról is, hogy nem számol azzal, hogy a törvények is - mint minden szöveg - folyamatosan értelmezés alatt álltak, így még ha azonos szó létezett is két időben távoli pillanatban, egyáltalán nem biztos, hogy az ugyanazt is jelentette. Tudom, példákat kellene hoznom, de sajnos nincs nálam a könyv, és 8 éve olvastam.
De például amit leírsz, az is csak egy elvi, idealizált változata az állam berendezkedésének, nagyjából a köztársaság kor vége felé (mondjuk Caesar előtt közvetlenül), ha jól sejtem. A szenátus összetétele, a törvényhozási folyamat nem egészen volt ugyanilyen a korai köztársaságkorban (gondoljunk bele az újonnan hozott tisztségekbe, a választó és választható populáció változásaiba), és főleg nem ugyanilyen a császárkorban, főleg nem a késő-császárkorban, vagy amikor a "római jog" talán legfontosabb forrása, a Iustinianus-féle Corpus Iuris Civilis született (VI. század!!!). Jó példa a tisztségek neve: az összes császár kényesen ügyelt arra, hogy ő a köztársaságot óvja, a köztársaság intézményrendszerét tartja fenn, aztán meg... Tudjuk, Augustus meg a teljhatalom visszautasítása.
Zlinszky könyve rengeteg visszamenőleges értelmezést tartalmaz (mondjuk a XII táblás törvények terminológiáját a császárkori viszonyok alapján értelmezi), és minimális forráskritikát sem alkalmaz, ez látszik pl. a papi testületekkel kapcsolatban írtakban is: nehogy azt gondoljuk, hogy az augurok, pontifex maximusok, egyebek nem ugyanolyan politikusok voltak, mint a többi, vagy mint a mai "politikai elemzők". A pohár akkor is innen nézve félig tele volt, onnan nézve félig üres...
off:
Az pedig már csak a hab a tortán, amit Zlinszky a (talán) 2004-es Ókortudományi konferencia nyitóelőadásán művelt az ELTÉ-n. Abban minden volt, világméretű New York-Tel Aviv-Moszkva összeesküvéstől az amerikai szenny kultúránkat megmételyező hatásáig. Azóta is szégyellem magam, hogy nem álltam fel és mentem ki a teremből az ajtót bevágva. És hogy senki se tette. De ez mondjuk nem releváns a könyv szempontjából.
A könyvet nagyon rég olvastam az egyik vizsgámra, de még mindig emlékszem a felháborodásra, hogy mennyire bután és naivan, mondhatni történetietlenül viszonyul a birodalom egyik legfontosabb aspektusához. Persze a későbbi jogrendszerek szempontjából talán megengedhető, hogy gyakorlatilag nem tesz különbséget a XII táblás törvények és a későcsászárkori törvények között, hanem egységesen a "római jog" részének tekinti őket, de azért talán nem érdektelen, hogy csomó mindent összemos, amelyek valójában időben egyszerre így sohasem léteztek.
És nem csak arról van szó, hogy olyan elemeket is belevesz az egységes rendszerbe, amelyek mondjuk a köztársaságkor elején valóban gyakorlatban voltak, a Kr. u. 3. században meg talán nem, hanem arról is, hogy nem számol azzal, hogy a törvények is - mint minden szöveg - folyamatosan értelmezés alatt álltak, így még ha azonos szó létezett is két időben távoli pillanatban, egyáltalán nem biztos, hogy az ugyanazt is jelentette. Tudom, példákat kellene hoznom, de sajnos nincs nálam a könyv, és 8 éve olvastam.
De például amit leírsz, az is csak egy elvi, idealizált változata az állam berendezkedésének, nagyjából a köztársaság kor vége felé (mondjuk Caesar előtt közvetlenül), ha jól sejtem. A szenátus összetétele, a törvényhozási folyamat nem egészen volt ugyanilyen a korai köztársaságkorban (gondoljunk bele az újonnan hozott tisztségekbe, a választó és választható populáció változásaiba), és főleg nem ugyanilyen a császárkorban, főleg nem a késő-császárkorban, vagy amikor a "római jog" talán legfontosabb forrása, a Iustinianus-féle Corpus Iuris Civilis született (VI. század!!!). Jó példa a tisztségek neve: az összes császár kényesen ügyelt arra, hogy ő a köztársaságot óvja, a köztársaság intézményrendszerét tartja fenn, aztán meg... Tudjuk, Augustus meg a teljhatalom visszautasítása.
Zlinszky könyve rengeteg visszamenőleges értelmezést tartalmaz (mondjuk a XII táblás törvények terminológiáját a császárkori viszonyok alapján értelmezi), és minimális forráskritikát sem alkalmaz, ez látszik pl. a papi testületekkel kapcsolatban írtakban is: nehogy azt gondoljuk, hogy az augurok, pontifex maximusok, egyebek nem ugyanolyan politikusok voltak, mint a többi, vagy mint a mai "politikai elemzők". A pohár akkor is innen nézve félig tele volt, onnan nézve félig üres...
off:
Az pedig már csak a hab a tortán, amit Zlinszky a (talán) 2004-es Ókortudományi konferencia nyitóelőadásán művelt az ELTÉ-n. Abban minden volt, világméretű New York-Tel Aviv-Moszkva összeesküvéstől az amerikai szenny kultúránkat megmételyező hatásáig. Azóta is szégyellem magam, hogy nem álltam fel és mentem ki a teremből az ajtót bevágva. És hogy senki se tette. De ez mondjuk nem releváns a könyv szempontjából.
kolbenheyer 2009.11.28. 15:43:31
@vincemate:
Mindig örülök a komoly kritikának, most is. De nem feltétlenül értek vele egyet.
Úgy érzem benned eleve munkál némi düh Zlinszkyvel szemben, de ez tényleg off. Nem történész, ez nekem is feltűnt, ezért aztán úgy szemzegettem a könyvéből, hogy ez ne legyen zavaró. Amúgy nem mos egybe mindent, a könyv kronologikus felépítésű, és bizony megkülönbözteti a királyság, a köztársaság és a császárság korát, sőt azokon belül is utal az időbeliségre.
Sem ő, sem én nem állítottam, hogy az itt leírt berendezkedés örökéletű lett volna. Valóban a köztársaság korát írtam le, bár nem az általad tippelt későit. Ha ehhez képest van benne hiba, kérlek konkretizáld. Az időt valóban nem határoztam meg pontosabban, de úgy sejtem olvasóim zöme nem klasszika-filológus, ókortörténész vagy jogtörténész.
Azt sem állítottam, hogy a papok ne lettek volna politikusok, sőt. Csupán leírtam Zlinszky magyarázatát, hogy bizonyos típusú döntéseket miért a papi testületek hoztak meg.
A többi kritikát nem is értem. Hogy jön ide a principatus vagy a Corpus Juris? Meg sem említettem!
Mindig örülök a komoly kritikának, most is. De nem feltétlenül értek vele egyet.
Úgy érzem benned eleve munkál némi düh Zlinszkyvel szemben, de ez tényleg off. Nem történész, ez nekem is feltűnt, ezért aztán úgy szemzegettem a könyvéből, hogy ez ne legyen zavaró. Amúgy nem mos egybe mindent, a könyv kronologikus felépítésű, és bizony megkülönbözteti a királyság, a köztársaság és a császárság korát, sőt azokon belül is utal az időbeliségre.
Sem ő, sem én nem állítottam, hogy az itt leírt berendezkedés örökéletű lett volna. Valóban a köztársaság korát írtam le, bár nem az általad tippelt későit. Ha ehhez képest van benne hiba, kérlek konkretizáld. Az időt valóban nem határoztam meg pontosabban, de úgy sejtem olvasóim zöme nem klasszika-filológus, ókortörténész vagy jogtörténész.
Azt sem állítottam, hogy a papok ne lettek volna politikusok, sőt. Csupán leírtam Zlinszky magyarázatát, hogy bizonyos típusú döntéseket miért a papi testületek hoztak meg.
A többi kritikát nem is értem. Hogy jön ide a principatus vagy a Corpus Juris? Meg sem említettem!
vincemate 2009.12.01. 11:47:48
Először is: kicsit félreérthetően fogalmaztam, de igazából nem elsősorban a te posztoddal szemben volt kifogásom, hanem a könyvvel (így jönnek ide azok a dolgok, amiket én megemlítettem, te viszont nem). Persze úgy tűnik, az se volt mindig megalapozott.
Sajnálom, hogy nincsenek itt a jegyzeteim, annak idején egy pár hülyeséget kigyűjtöttem belőle, így viszont tényleg nem fogok tudni konkrétumokat mondani.
Úgyhogy némiképp félve jegyzem meg: emlékeim szerint az egész könyv azt sugallja, hogy létezett a "római jog", ami így nyilván nem igaz, hiszen folyamatosan változott az egész. (Ennyiben a te posztodat is kritizálom: akármennyire csak "laikus" olvasóknak szántad, azt szerintem mindig fontos hangsúlyozni, hogy egy ilyen berendezkedés mennyire limitált érvényűen írható le, márpedig, ha jól látom, az is csak a kommentedben szerepel, hogy a köztársaság-korról beszélsz, nem pedig "általában Rómáról", ami egyébként csábító lenne, hiszen a legtöbb tisztség neve és elvileg a jogköre is gyakorlatilag végig ugyanaz maradt: épp emiatt fontos a behatárolás, szerintem.)
Például, ha jól emlékszem, az egyik dolog, ami idegesített, hogy a XII táblás törvényekről úgy beszél, mintha rendelkezésünkre állnának, illetve tudnánk az egyes terminusok egykorú értelmezését is. Csakhogy mivel ami egyáltalán fennmaradt belőle, az (ha jól emlékszem) mind jóval későbbi szerzőknél maradt fenn, az ő értelmezésükkel, tehát nagyon bizonytalan minden ponton, az viszont fel sem merül Zlinszkynél, hogy ez problémát jelenthetne. Erre mondhatod, hogy nem klasszika-filológusoknak/történészeknek írta, de itt a reflexió olyan szintű hiányáról van szó, ami számomra az egészet hiteltelenné teszi.
A papos példát meg azért emeltem ki, mert épp erről van szó: úgy tesz, mintha ezek a rómaiak hittek volna mindenféle ilyen sületlenségben. Biztos voltak, akik hittek, de a hadvezérek, consulok, később a császárok nyilvánvalóan ugyanúgy politikai manipulációra használták őket, ahogy ma tennék. Arról nem beszélve, hogy ugyebár ezeket a történeteket is leginkább olyan rendkívül elfogulatlan forrásokból ismerjük, mint Cornelius "sine ira et studio" Tacitus...
Off: igen, Zlinszkyvel szemben erős ellenszenv munkál bennem. Ha hallottad volna azt az előadását, biztos vagyok benne, hogy te is így éreznél. Eleve érthetetlen, hogy valaki miért használja fel egy tudományos konferencia nyitóelőadását arra, hogy vérgőzös aktuálpolitikai böfögést folytasson. Másrészről ami olyanokat mondott, amelyek valamennyire kapcsolódtak az ókortudományhoz, azok olyan szánalmasan tudománytalanok voltak, hogy számomra teljesen hiteltelenné tették őt. (Megjegyzem, amikor a könyvet olvastam és vizsgáztam belőle, az évekkel korábban volt...)
Sajnálom, hogy nincsenek itt a jegyzeteim, annak idején egy pár hülyeséget kigyűjtöttem belőle, így viszont tényleg nem fogok tudni konkrétumokat mondani.
Úgyhogy némiképp félve jegyzem meg: emlékeim szerint az egész könyv azt sugallja, hogy létezett a "római jog", ami így nyilván nem igaz, hiszen folyamatosan változott az egész. (Ennyiben a te posztodat is kritizálom: akármennyire csak "laikus" olvasóknak szántad, azt szerintem mindig fontos hangsúlyozni, hogy egy ilyen berendezkedés mennyire limitált érvényűen írható le, márpedig, ha jól látom, az is csak a kommentedben szerepel, hogy a köztársaság-korról beszélsz, nem pedig "általában Rómáról", ami egyébként csábító lenne, hiszen a legtöbb tisztség neve és elvileg a jogköre is gyakorlatilag végig ugyanaz maradt: épp emiatt fontos a behatárolás, szerintem.)
Például, ha jól emlékszem, az egyik dolog, ami idegesített, hogy a XII táblás törvényekről úgy beszél, mintha rendelkezésünkre állnának, illetve tudnánk az egyes terminusok egykorú értelmezését is. Csakhogy mivel ami egyáltalán fennmaradt belőle, az (ha jól emlékszem) mind jóval későbbi szerzőknél maradt fenn, az ő értelmezésükkel, tehát nagyon bizonytalan minden ponton, az viszont fel sem merül Zlinszkynél, hogy ez problémát jelenthetne. Erre mondhatod, hogy nem klasszika-filológusoknak/történészeknek írta, de itt a reflexió olyan szintű hiányáról van szó, ami számomra az egészet hiteltelenné teszi.
A papos példát meg azért emeltem ki, mert épp erről van szó: úgy tesz, mintha ezek a rómaiak hittek volna mindenféle ilyen sületlenségben. Biztos voltak, akik hittek, de a hadvezérek, consulok, később a császárok nyilvánvalóan ugyanúgy politikai manipulációra használták őket, ahogy ma tennék. Arról nem beszélve, hogy ugyebár ezeket a történeteket is leginkább olyan rendkívül elfogulatlan forrásokból ismerjük, mint Cornelius "sine ira et studio" Tacitus...
Off: igen, Zlinszkyvel szemben erős ellenszenv munkál bennem. Ha hallottad volna azt az előadását, biztos vagyok benne, hogy te is így éreznél. Eleve érthetetlen, hogy valaki miért használja fel egy tudományos konferencia nyitóelőadását arra, hogy vérgőzös aktuálpolitikai böfögést folytasson. Másrészről ami olyanokat mondott, amelyek valamennyire kapcsolódtak az ókortudományhoz, azok olyan szánalmasan tudománytalanok voltak, hogy számomra teljesen hiteltelenné tették őt. (Megjegyzem, amikor a könyvet olvastam és vizsgáztam belőle, az évekkel korábban volt...)