A legfrissebb cikkek

Nincs megjeleníthető elem

Kapcsolat


Friss topikok

Statisztikák

Címkék

alkotmány (20) állam (6) állambiztonság (10) állambiztonságis jelen (6) arab (9) atom (7) a mennyei birodalomban (6) bajnai gordon (10) biológia (16) bíróság (6) bkv (7) budapest (10) cigány (86) demokrácia (87) diszkrimináció (6) egyház (6) ensz (8) erkölcs (6) eu (28) európa (7) evolúció (10) fantasy (9) fasizmus (6) fidesz (148) foci (6) gay (17) gay pride (12) gáza (14) gazdaság (19) google (6) gyász (7) gyurcsány (49) hamasz (13) hitler (8) holokauszt (12) hülyeség (6) humor (9) index (10) internet (9) irán (21) iszlám (6) izrael (39) jared diamond (6) jézus (10) jobbik (73) jog (8) kádár (7) katolikus egyház (7) kdnp (10) keresztény (12) kereszténység (11) kína (11) kolbenheyer ír (162) kolbenheyer olvas (233) kommunizmus (14) környezetvédelem (6) közélet (9) közgazdaságtan (26) krimi (17) külpolitika (20) kultúra (25) liberalizmus (13) lmp (9) magyar (15) magyarország (140) magyar gárda (9) magyar hírlap (6) martin (6) mdf (12) meleg (13) mongol (18) mszp (62) náci (51) nacionalizmus (10) németország (11) nemzet (32) nemzetbiztonság (8) nyelvészet (6) obama (21) oktatás (11) orbán (56) oroszország (8) összeesküvés (6) őstörténet (6) palesztin (15) politika (215) pszichológia (14) rasszizmus (19) regény (27) reggel (67) rendőr (7) rendszerváltás (24) rowling (7) rükverc (11) rukverc (15) sci fi (11) sólyom lászló (11) szabadság (17) szdsz (20) szeretet (6) szlovákia (11) társadalom (69) tech (7) terrorizmus (8) több fényt a kdnp be (8) történelem (155) tudomány (8) tüntetés (6) usa (47) választások (34) választás 2010 (44) vallás (14) válság (11) varga e tamás (6) vendégpost (11) világ (14) voks10 (26) vona gábor (7) zene (12) zsidó (48) Címkefelhő

Designerünk

Legutolsó kommentek

Nincs megjeleníthető elem

Mi szüli a terrorizmust?

2010.01.12. 07:00 Horváth Andor Márton

Régi, de téves elmélet, hogy a terrorizmus elleni harc növelné a terrorizmust. Választás csak a szabadságot és jogállamiságot támogató pártok esetében lehetséges. Kíváncsi vagyok, meddig élnék, ha a Gázai-övezetből publikálnék ehhez vagy a tegnapihoz hasonló írásokat, és azokat ott helyben elkezdeném szórólapon osztogatni a járókelőknek. És az vitathatatlan, hogy Magyarországon nagyobb mértékű a szabadság, mint a Gázai-övezetben. Ha a Hamasz támadási képességei elvesznek, és a "katonai szárnya" lehetetlenül meggyengül, az csak jó.

Valójában addig kell ütni a Hamaszt, ameddig el nem ismeri Izrael létjogosultságát, és le nem mond az Izrael elleni támadásokról. És persze aktívan támogatnia kell a demokratikus jogrendet. Utána lehet akármekkora támogatása, amekkorát akar, adni kell a palesztinoknak egy a németországihoz hasonló alkotmányt, módosíthatatlan részekkel, és nemzetközi megegyezést kötni arról, hogy milyen ütemtervnek kell megfelelni ahhoz, hogy Palesztinát önálló ismerje el az ENSZ. Ezzel párhuzamosan iszonyatos mennyiségű pénzt kellene segély formájában beleölni a régióba, az afganisztánihoz hasonlóan világi iskolák százainak létesítésével és hasonlókkal.

Valamint - ezúttal van egy új ötletem is. Kellene a születő palesztin államnak adózó, de izraeli területen, izraeli felügyelet mellett működő, nemzetközi tőkéből alapított, kizárólag palesztin állampolgárokat foglalkoztató gyárakat építeni. Egy ehhez hasonló konstrukció megoldaná a munkanélküliséget és azt, hogy a nemzetközi cégek nem hajlandók befektetni a Gázai-övezetben a térség instabilitása miatt.

Tudom, hogy ez így nem fog megvalósulni. De ezekhez hasonló elemekből lehet felépíteni a jóléti palesztin demokratikus nemzetállamot. Ráadásul minden ilyen elem áldásos külön-külön is.

24 komment

Címkék: izrael hamasz reggel terrorizmus gáza

A bejegyzés trackback címe:

https://sardobalo.blog.hu/api/trackback/id/tr291663359

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Talon Karrde · http://youtu.be/RNT_uICTe9M 2010.01.12. 07:38:42

Andorkám, szerintem ha ezt a posztot Izrael kormánya olvasná, nem nagyon dícsérne meg...

kitvalasztanal.hu - Választási tippért notebook! · http://www.kitvalasztanal.hu 2010.01.12. 09:01:45

@Talon Karrde: Se Izrael, se a Hamasz, de lehet még az ENSZ sem dicsérné meg:)
(kifelejtettem valamelyik érintetett?:)

Dr. Zoidberg 2010.01.12. 09:34:06

Nekem azért szimpi. Szerintem sok mérsékelt izraelinek is az lehet, bár biztos nem könnyű ott annak maradni. No meg a túloldalon se, de azért egyértelműen ez a követendő irány, csak sajna ez a palesztin kisember érdeke, akire mindenki szarik, meg az izraeliek érdeke, akik meg nem tudnak érdemben lépni partnerek nélkül és hát jah, se a Hamasz, se az ENSZ nem partner ebben, így marad a puszta önvédelem. Kicsit sziszifuszi a dolog, lehet Iránt kéne előbb helyre tenni, elvágni tőlük a Hamaszt.

Corry 2010.01.12. 09:39:06

Gyanítom ez is olyan, mint a politika mindenfelé. Az átlagemberek akiknek most telerakták a fejüket mindeféle dologgal, már a pokolba kívánják a szembenállást, de van egy kis agresszív élősködő népség mindkét oldalon, akik dogmáikkal, eszméikkel és agresszivitásukkal megmérgezik a helyzetet.

Talon Karrde · http://youtu.be/RNT_uICTe9M 2010.01.12. 10:24:58

@kitvalasztanal.hu: Igazad van, utolsó két említettre nem is gondoltam, pedig rájuk is érvényes. Tulajdonképpen egy ilyen tűzfészek sajnos sokaknak jól jövedelmez.
(üzenet ment az e-mail címedre)

k.o._laci 2010.01.12. 10:41:08

Terrorizmus elleni harc? Mekkora fals duma. zuhayer.files.wordpress.com/2009/10/israel-palestine_maps.jpg Ha Palesztinát is az USa támogatná lenne hadserege és nem lenne rászorulva az öngyilkos merénylőkre. Amíg Izraelnek nem volt hadereje, milyen meglepő ... ugyanezekkel az eszközökkel operált. Akkor ez még nem volt ciki, ma már igen és nem is nagyon beszélnek róla:)

"Valójában addig kell ütni a Hamaszt, ameddig el nem ismeri Izrael létjogosultságát, és le nem mond az Izrael elleni támadásokról."

UA:-És különben is: mikor Izrael a nyolcvana évek elején tárgyalásokba kezdett a Jasszer Arafat vezette PLO-val, akkoriban még az a szervezet is célként hirdette Izrael elpusztítását…
Mts:- A Fatah mindig nacionalista volt és az ma is-, a Hamasz viszont ezzel szemben egy radikális iszlamista csoport, ami azért hatalmas különbség…
UA:- Természetesen sokkal könnyebb lett volna békét kötni régebben a Fatahhal, mint a ma Hamasszal. Mi izraeliek azonban sajnálatos módon elmulasztottuk azt a lehetőséget, ami hatalmas hiba volt…Mellesleg, a Fatah ellen annak idején felhozott vádak ugyanazok voltak, mint amelyeket jelenleg a Hamasz ellen hoznak fel oly sokan.

hungary.indymedia.org/node/11018

k.o._laci 2010.01.12. 10:52:01

Ja meg ez a "békefal" ugye: Erről annyit hogy Nemzetközi bíróság, és az ENSZ is jogerősen, törvénytelennek nyilvánította, az építését.
És az eredeti állapot helyreállítására utasította Izraelt! A fal nem az eredeti (az ENSZ által jóváhagyott) határvonalon húzódik, hanem településeket vág ketté, parasztokat zár el a földjüktől, vízhozzáférésüktől!

Sorolhatnám még mennyi mindenben nem sikerült betartani az ENSZ rendelkezéseit és más országokkal ilyen esetben mik szoktak történni de gondolom felesleges:)

Horváth Andor Márton · http://mitszabad.blog.hu 2010.01.12. 13:21:28

@ko_laci: Most nincs időm utánanézni, de az ilyen ENSZ-határozatokat szokta a BT-ben az USA megvétózni. Szóval biztos vagy benne, hogy jogerős az a határozat? Kérünk linket!

k.o._laci 2010.01.12. 13:41:46

HAM:

kozelkelet.blog.hu/2009/07/09/a_nemzetkozi_birosag_bontana_izrael_epit

www.origo.hu/nagyvilag/20040721azensz.html

na meg úgy mondod mintha Izraelnek problémát okozna az ENSZ rendeletek figyelmen kívül hagyása

Horváth Andor Márton · http://mitszabad.blog.hu 2010.01.12. 14:04:58

Nos, az Origo-cikkből kiderül, hogy "Az Egyesült Államok képviselője nemmel szavazott. James Cunningham, az amerikai ENSZ-nagykövet helyettese azzal indokolta Washington elutasítását, hogy a tervezet elsietett és részrehajló."

Márpedig egy ENSZ-határozat nem jogerős a Biztonsági Tanács jóváhagyása nélkül. Különben az Egyesült Államoknak már vagy harminc éve fel kellett volna hagyniuk a kubai bojkottal.

A Nemzetközi Bíróság állásfoglalása sem jogerős önmagában véve. Érdekes, hogy az Egyesült Államok ebből is kivonják magukat ebből. (Direkt többesszámban írtam, furcsa is!)

És hát az ENSZ, ha jogerős határozatot hoz is, eléggé képtelen cselekedni. És nagyon nehezen szánja magát cselekvésre egy _alapvetően_ demokratikus országgal szemben.

k.o._laci 2010.01.12. 14:16:13

Jómagam is azt mondom, legyen két független állam.

Alapjában véve elég problémás demokratikus államokat mások által birtokolt területen erőszakkal és ilyen olyan politikai alkuk árán létrehozni. Főleg a XXik században. Az rendben van hogy a zsidóknak Ausztrália vagy Dél Amerika nem alternatíva, történelmi kötődésüket megértem és el is ismerem. Igaz ennyi erővel az olaszok igényeit is el kellene ismernem ha a Római Birodalmat szeretnék újra megalapítani de borítsunk fátylat az ilyen apróságokra. Azt az érvet is elfogadom mely szerint az erősebb kutya b..ik. Ok, legyen így és akkor ennyivel az összes erőszakos diktatúrát is sikerült legitimálni vagy a Szovjetek, Kína és Irán múlt (és esetleges jövőbeli) okosságait ha úgy gondolnák hogy nekik x vagy y terület ezért vagy azért jár.

Nem kell a púder ezzel a terrorizmus elleni háborúval amikor nem a Palesztinok kezdték a nem létező Izraelt megtámadni hanem fordítva történt. Legyen örök tanulság: Erőszakkal és háttéralkukkal nem lehet idegen államok területén egy másikat létrehozni. Ha mégis akkor annak sajnos következményei lesznek, ugyanis aki "eddig otthon volt" feljogosítva érezheti magát az önvédelemre. Az önvédelem ugyanis nem azt jelenti hogy valamit elveszek a másiktól és utána védem hogy ne tudja visszaszerezni- Olyan ez HAM mintha elvenném a havi fizetésedet, vagy a lakásodat és miután te ezt napi szinten szóvá tennéd rendre fizikailag bántalmaználak önvédelem jogcímen. Ilyen a világon nincsen, de hát mégis van ugye:) Szóval ez már annyira problémás és lehetetlen kimagyarázni hogy felejtsük el a demokráciát, önvédelmet, terrorizmus ellen folytatott szent harcot és beszéljünk inkább az "erősebb kutya baxxik" elvről. Ebből még mindig sokkal jobban jönnél ki mint amikor a fentiekkel takarózol.

A fenti térképet azért is linkelem be néha hogy mégis hány százalék területet tudnának elvenni jogos önvédelem címen a palesztinoktól? Hol van a határ? Mint objektív ember, ha két fél nem tud megegyezni te mit tartanál igazságosnak? 50-50%? Vagy ha a saját fizudról, házadról lenne szó nem e tartanád még ezt is felháborítónak? Mármint milyen jogon venném én el tőled a házad felét? Beletörődnél és úgy nevelnéd a gyerekeidet hogy "nézzétek, ő az a kedves bácsi akit tisztelnetek kell" vagy reggelente megdobálnának játékaikkal amikor az udvaron kell fürödniük mert enyém a fürdőszoba. (A magyarokkal valóban meg lehetett játszani ezt Trianonnal, ugye mi nem voltunk olyan helyzetben hogy megnyikkanjunk főleg nem a VH után.) Magyarán miért ne lenne joguk a palesztinoknak is foggal körömmel védeni azt a keveset ami még van és miből kellene engedni? A az eredeti hazájuk megmaradt 2-3%ából? Nézegesd a térképet és gondolkozz el ezen. (Ilyen nyalánkságokról ne is beszélve hogyan osszák fel Jeruzsálemet.)

Szerintem már egy 90-10 vagy 80-20% pro Izraeli terület és erőforrás aránnyal tartós békét lehetne teremteni. Ha lenne hozzá akarat. Amíg 100% kell addig nem lesz béke. Ha a falakkal is próbálnak újabb területeket elcsaklizni nem lesz béke. Ha telepeket építenek ezeken a területeken akkor nem lesz béke. Egyszerűen reális célokat kell kitűzni és nem olyanokat hogy a palesztinok örüljenek hogy egyáltalán még Gáza az övék maradhat.

ralf 2010.01.12. 14:18:43

Egy kivétellel egyetértek veled. Ne legyenek izraeli területen palesztinokat foglalkoztató és a palesztin államnak adót fizető gyárak. Én ugyanis azt tapasztaltam, hogy miközben a palesztinok az önállóságra készülnek (jogosan és teljes egyetértésemmel), egyben meg vannak sértődve azon, hogy 1. régebben orosz bevándorló, újabban vendégmunkások végeznek sok olyan munkát, amit korábban területekről jövő arabok végeztek. 2. Sértésnek veszik, ha biztonsági okokból (pl. robbantások vagy nagyobb ünnep) az izraeliek lezárják az átkelőt, így nem jutnak munkába.
Én sem sajnálnám a pénzt arra, hogy a palesztin államból élhető ország legyen (bár gazdaságilag olyasmi esélye van, mint Koszovónak), de egy önálló államnak:
1. tudomásul kell vennie, hogy kaphat segítséget, de az nem jár, Izraelnek elemi érdeke, hogy egy működő állam legyen mellette, de egy idegen államért semmiféle felelőssége nincs (erre utaltam az elején).
2. Egy önálló állam köteles gondoskodni, hogy a területéről a szomszédait ne érje támadás, és ha mégis éri, az az illető ország felelőssége. Ha erre nem képes, a megtámadott ország jogosult megvédeni magát. (Ez nemcsak Palesztinára, hanem pl. Libanonra is vonatkozik, bár a libanoniakon és a ciszjordániai palesztin országrészen látszik az igyekezet.

k.o._laci 2010.01.12. 14:19:02

@Horváth Andor Márton: Na látod, mindenre tudsz valami kibúvót. Majd amikor Irán esetleges atomfegyvereiről beszélünk remélem ugyanígy fogod látni:)

k.o._laci 2010.01.12. 14:22:57

+ gondolom ez sem számít

A Nemzetközi Bíróság öt évvel ezelőtt döntött arról, hogy az izraeli biztonsági fal (גדר ההפרדה ), ellentmond a nemzetközi törvényeknek és felszólította Izraelt, hogy állítsa le az építkezést és rombolja le az eddig felemelt falat.

A Nemzetközi Bíróság (International Court of Justice) az Egyesült Nemzetek Szervezetének elsődleges bírói szerve. A bíróság Hollandiában, Hágában található, 1945-ben alapította az Egyesült Nemzetek Alapokmánya és elsődleges feladata a tagállamok által elé tárt jogviták eldöntése.

A Nemzetközi Bíróság 2004 júliusában közölte döntését, miszerint a fal jogtalan, mivel nagy része Ciszjordánián belül épült.

A döntés felszólította az izraeli félt a fal építésének befejezésére a megszállt palesztin területeken belül, beleértve kelet Jeruzsálemet és környékét.

A Nemzetközi Bíróság továbbá döntött arról, hogy Izraelnek kompenzálnia kell azokat a károkat, amelyeket a fal megépítése okozott a palesztin területeken.

k.o._laci 2010.01.12. 14:30:17

és mivel a google csodálatos találatokat dob ki erre a témára:

“Az izraeli közvélemény többsége “falpárti”. Ez érthetõ is, hiszen a megépítése óta nagyon jelentõsen csökkent az öngyilkos merényletek és más terrorcselekmények száma.”

Ez csak annyit jelent, hogy az izraeli kozvelemeny (is) rovid memoriaval rendelkezik, valamint a puszta szamokat latja. A kerites nem akadalyozza meg azt, aki at akar jonni. Gazabol sem, az ottaniak komoly szakertelemre tettek szert alagutepitesben.

Datumok es adatok, merenyletekben meggyilkoltak szama hideg statisztikaban, evekre bontva:

1993 – 2 halott – helyszin: 1 Meholanal (Biqat haJarden)

1994 – a Jordaniaval kotott bekeszerzodes eve – 38 halott – helyszinek: 1 Afulan, 1 Hederan, 1 Tel Avivban, 1 Jeruzsalemben, 1 a teruleteken

1995 – a Rabin-gyilkossag eve – 40 halott – helyszinek: 1 Bet Lidnel, 1 Kfar Daromnal, 1 Ramat Ganban, 1 Jeruzsalemben

1996 – 59 halott – helyszinek: 2 Jeruzsalemben, 1 Askelonban, 1 Tel Avivban

1997 – 24 halott – helyszinek: 1 Tel Avivban, 2 Jeruzsalemben

1998 – 1 halott – helyszin: 1 Kfar Daromnal

1999 – 0 halott – helyszinek: 1 Tiberiasban, 1 Haifan

2000 – 0 halott – helyszin: 1 Meholanal

2001 – 82 halott – helyszinek: 3 Netanjan, 2 Kfar Szaban, 1 Hederan, 1 Tel Avivban, 1 Binjaminan, 3 + 1 dupla Jeruzsalemben, 1 Kirjat Mockinban, 1 Naharian, 1 kibuc Sluhotna1, 1 Afula kornyeken, 2 Haifan, 3 a teruleteken

2002 – a fal epitesenek kezdete – 230 halott – helyszinek: 8 Tel Avivban es kornyeken, 11 Jeruzsalemben, 6 Afulaban es kornyeken, 2 Netanjan, 1 Haifan, 2 Rison leCionban, 1 Petah Tikvan, 1 Herclian, 1 Cfat kornyeken, 1 Kfar Szaban, 7 a teruleteken

2003 – 139 halott – helyszinek: 2 Tel Avivban, 2 Haifan, 4 Jeruzsalemben, 1 Afulan, 1 Petah Tikvan, 6 a teruleteken

2004 – Arafat halala utan a kulonbozo palesztin szervezetek el voltak foglalva a valasztasaikkal, majd rovidesen azzal, hogy egymas torkanak essenek – 55 halott – helyszinek: 3 Jeruzsalemben, 1 dupla Ashdodban, 1 Beer Shevan, 1 Tel Avivban, 3 a teruleteken es hataratkeloknel

2005 – kijottunk Gazabol, utanunk az ozonviz – 29 halott – helyszinek: 2 Netanjan, 1 Beer Shevan, 1 Hederan, 1 Tel Avivban, 3 a teruleteken es hataratkeloknel

2006 – a masodik libanoni haboru szabira kuldte a terroristakat, no meg kozben el is voltak foglalva a katonainkkal Gazaban – 15 halott – helyszinek: 2 Tel Avivban, 1 a teruleteken

2007 – 3 halott – helyszin: Eilat

Forras: Wikipedia

“az elsõ ilyen elválasztó kerítést izraeliek és palesztinok között Jichák Rabin építtette: 1994-ben. Ez a kerítés a gázai õvezetet zárja el Izraeltõl: annyira “sikeresen”, hogy a gázai terroristáknak meg kellett tanulniuk házi rakétákat gyártani, mert átmenni már nem nagyon tudtak”

Nekik szolt valaki, hogy nem nagyon tudnak atjonni? :-)

A raketazas Gazabol Izraelbe 2001-ben kezdodott. Csak a kasszamokat szamolva (jonnek meg masfajta kuldemenyek is):

2001 – 7
2002 – 42
2003 – 105
2004 – 309
2005 – nincs adat
2006 – 861
2007 juni vegeig – 599

Forras: he.wikipedia.org/wiki/%D7%A7%D7%A1%D7%90%D7%9D

Konnyu rabokni 2002-re es azt mondani, hogy ime, onnantol csokken a merenyletek szama. Valoban, azt az evet nehez lenne tulszarnyalni… Valoban egyszeru a csokkeno szamokra nezni es nem azt keresni, vajon mi tortent 2001 kornyeken, amikor a merenyletek ujrakezdodtek ugy a hagyomanyos ongyilkosok modszerevel, mint az uj kasszamos modszerrel?

Talon Karrde · http://youtu.be/RNT_uICTe9M 2010.01.12. 14:48:52

@ko_laci: Nem szeretnélek elkeseríteni, de valami olyasmi válaszra számítok, hogy "wikipédia, kac, kac"...

ralf 2010.01.12. 14:49:28

Ugyanarról az ENSZ-ről beszélsz, amelyik elítélte Izraelt (már nem először), amikor megvédte magát? Elítélte a gázai bombázásokat, de egy szava nem volt arra, hogy onnan lövöldözik Izraelt? Elítélte, hogy Izrael sűrűn lakott területeket lő, holott Gázában alig van más, ráadásul szándékosan onnan lőtték a rakétákat.
Te például, ha annyira elkapna a hév, hogy lövöldözni kezdesz, és tudod, hogy a lövés irányába fognak visszalőni, beállnál egy két iskola közötti szűk utcába? Ugye, hogy nem?

Hidd el azt is, hogy az utca embere többnyire békét akar, de mi lenne a Hamasz-vezérekből, ha eljönne a megbékélés? Már nem büntetésre gondolok, hanem az egzisztencia elvesztésére.

k.o._laci 2010.01.12. 14:55:36

@Talon Karrde: Persze, nem is várok mást:) Sima Google és copy pastel elő lehet ezeket keresni. A véleményemet elmondtam tulajdonképpen, úgy meg felesleges vitatkozni ha csak a szokásos érvelési technikákat sütik el xedjére.

k.o._laci 2010.01.12. 14:56:50

@ralf: Azt hiszem már mindent elmondtam ezzel kapcsolatban.

k.o._laci 2010.01.12. 14:57:31

@Talon Karrde: Ja és egyúttal várom a cáfoló, hiteles(ebb) adatokat:)

molaris 2010.01.13. 19:32:27

@Horváth Andor Márton:
Csak tátom a szám, csak tátom a szám; milyen okos is vagy Te.:D:D

roland_ 2010.01.13. 21:19:33

kedves andor!

izrael mikor lesz kötelezve egy németországi szintű alkotmány létrehozására?

senki nem tud befektetni jelenleg a gázai-övezetbe, még ha akarna akkor sem, mivel blokád van immáron négy éve... jelenleg semmilyen épitőanyag sem tud bemenni gázába, de gondolom ez rendben van, hogy nem haladhat az újjáépítés...

te aztán a független palesztin állam mellett vagy: izraeli felügyelet alatt álló határt, légteret, vízgazdálkodást és gyárakat szeretnél, akkor kb. akkora függetlenséget, mint amikor nálunk szovjet megszállás volt ugye?

Horváth Andor Márton · http://mitszabad.blog.hu 2010.01.13. 22:39:47

@roland_: A holnap reggeli poszt, ha minden igaz, részben neked szól.