A legfrissebb cikkek

Nincs megjeleníthető elem

Kapcsolat


Friss topikok

Statisztikák

Címkék

alkotmány (20) állam (6) állambiztonság (10) állambiztonságis jelen (6) arab (9) atom (7) a mennyei birodalomban (6) bajnai gordon (10) biológia (16) bíróság (6) bkv (7) budapest (10) cigány (86) demokrácia (87) diszkrimináció (6) egyház (6) ensz (8) erkölcs (6) eu (28) európa (7) evolúció (10) fantasy (9) fasizmus (6) fidesz (148) foci (6) gay (17) gay pride (12) gáza (14) gazdaság (19) google (6) gyász (7) gyurcsány (49) hamasz (13) hitler (8) holokauszt (12) hülyeség (6) humor (9) index (10) internet (9) irán (21) iszlám (6) izrael (39) jared diamond (6) jézus (10) jobbik (73) jog (8) kádár (7) katolikus egyház (7) kdnp (10) keresztény (12) kereszténység (11) kína (11) kolbenheyer ír (162) kolbenheyer olvas (233) kommunizmus (14) környezetvédelem (6) közélet (9) közgazdaságtan (26) krimi (17) külpolitika (20) kultúra (25) liberalizmus (13) lmp (9) magyar (15) magyarország (140) magyar gárda (9) magyar hírlap (6) martin (6) mdf (12) meleg (13) mongol (18) mszp (62) náci (51) nacionalizmus (10) németország (11) nemzet (32) nemzetbiztonság (8) nyelvészet (6) obama (21) oktatás (11) orbán (56) oroszország (8) összeesküvés (6) őstörténet (6) palesztin (15) politika (215) pszichológia (14) rasszizmus (19) regény (27) reggel (67) rendőr (7) rendszerváltás (24) rowling (7) rükverc (11) rukverc (15) sci fi (11) sólyom lászló (11) szabadság (17) szdsz (20) szeretet (6) szlovákia (11) társadalom (69) tech (7) terrorizmus (8) több fényt a kdnp be (8) történelem (155) tudomány (8) tüntetés (6) usa (47) választások (34) választás 2010 (44) vallás (14) válság (11) varga e tamás (6) vendégpost (11) világ (14) voks10 (26) vona gábor (7) zene (12) zsidó (48) Címkefelhő

Designerünk

Legutolsó kommentek

Nincs megjeleníthető elem

Kolbenheyer ír 12.: Retro

2010.02.13. 07:00 kolbenheyer

Néha az ember kényszert érez arra, hogy írjon. Az eredményt látva aztán a józan ész, valamint a család és a barátok lebeszélik róla, hogy túl komolyan vegye. De arról már nem sikerül, hogy közzé is tegye. Íme.
Vigyázat, fikció! A kitalált történet szereplői is kitaláltak, mindennemű hasonlóság a valósággal a véletlen műve.

Csaba sosem értette a Kádár-parát. Ezt a rugózást a diktatúrán, meg besúgókon, meg oroszokon. Pedig élt ő a Kádár-rendszerben, igaz leginkább gyerekként, de hát az olyanoknak a legélesebb a szeme állítólag, meg hát olyan hamvas még a lelkük, ugyebár, tehát nagyon is érzékelnie kellett volna, ha valami nincs rendben. De orosz katonát csak képen látott egész életében, pedig állítólag pár kilométerrel arrébb, a szomszéd falu melletti erdőben állt a laktanya. Arra viszont nagyon is emlékezett, hogy mennyire egyszerű volt az élet. Pont időben, az ő születése előtt kaptak lakást, pont időben, hatéves korára kaptak autót, pont időben, minden év augusztus első hetében kaptak beutalót Zánkára, pont időben, minden októberben érkeztek az új kabátok az áruházba, és még azt is eldönthette, hogy zöldet vagy kéket szeretne. Volt házmester, portás meg rendőr, szóval minden nagyon rendben volt.

Emlékezett például arra is, hogy március 19. mindig milyen vidám volt. Az igazgató bácsit Józsefnek hívták. Reggel háromnegyed nyolckor minden osztályból a két hetes felsorakozott az igazgatói iroda ajtaja előtt, egy-egy szál szegfűvel a kezükben. Az igazgatóhelyettes néni bekopogott, óvatosan benyitott, majd beszólt: Igazgató elvtárs, néhány kisdiák keresi. Jóska bácsi mindig tökéletesen színlelte a meglepetést, és nagy örömmel nyálazta össze valamennyi hetes arcát. Ezután az iskolarádió bemondta, hogy az igazgató bácsi annyira meghatódott a felköszöntéstől, hogy aznap rövidített tanítás lesz, az órák csak harmincöt percig tartanak, és csak az első öt lesz megtartva. Kitört az üdvrivalgás, pedig mindenki tudott mindent előre, a szülők is így jöttek a gyerekekért. Csabának ez tetszett az egészben a legjobban: a kiszámíthatóság.

Emlékezett aztán a szeptember 29-ékre is. A magyar honvédelem napja. Természetesen nem volt tanítás ezen az általában aranylóan őszi napon (legalábbis esőre sosem emlékezett). Az úttörőőrsöknek riadólánc segítségével kellett eljutniuk a sportpályára. Reggel pontban nyolckor egy reszketeg hangú bácsi, állítólag valami partizán veterán, beolvasta, hogy a riadólánc indul. Ezt persze mindenki hallotta, és el is indulhatott volna (meg enélkül is, hiszen a vekkeróra még alapvetőbb felszerelés volt). De nem. Riadólánc. Meg volt szabva, hogy az őrsvezető kit hív fel, az utána kit, és így sorban. Akinek nem volt telefonja (hja kérem, akkoriban még nem mindenkinek volt), ahhoz a legközelebb lakó telefonnal rendelkezőnek el kellett mennie. És a gyorsaság persze nagyon fontos volt, az őrsök versenyeztek. Mint ahogy versenyeztek azután a célbalövésben és a fakézigránát hajigálásban is. Csaba szerint jót tett mindez a férfiasságuknak.

És persze arra is emlékezett, hogy az akkori diákok sokkal többet tudtak a világról. Amikor Brezsnyev elvtárs meghalt, bemondta az iskolarádió, és a magyaróra kellős közepén egyperces néma felállással adóztak az elhunyt szeretett vezető emlékének. Az aulában ott díszelgett a felirat: Veled vagyunk Vietnám! Naná, hogy nem a maoista-sztálinista kínaiakkal! És az osztályfőnöki órán is Teca néni, a testnevelő olyan szépen elmagyarázta, hogy miért fenyegeti a világbékét az amerikai imperializmus, amikor lerohanja a békés Grenadát. Csabának ez nagyon hiányzik, ez a biztonság, ez az egyszerűség: a Kádár-kor. Amikor még mindennek megvolt a maga értelme. Amikor még az iskoláról is lehetett tudni, mire való. Nemhiába díszelgett termük falán az idézet: ucsityszja, ucsityszja, ucsityszja.

Kedves Olvasók! Ez volt a 100. posztom a Sárdobálón. Köszönöm a figyelmet!
 

127 komment

Címkék: kolbenheyer ír

A bejegyzés trackback címe:

https://sardobalo.blog.hu/api/trackback/id/tr951615977

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

burian 2010.02.13. 11:59:09

Teca néni, a testnevelő?! Akkor te a Lovag-utcai általánosba jártál!

kolbenheyer 2010.02.13. 12:00:51

@burian:
Csaba vidéki gyerek volt ...

burian 2010.02.13. 12:06:02

Pedig a leírt személy létezett és úgy, ahogy. :)

NGA 2010.02.13. 12:13:22

@nyekk:
"A Kádár rendszert csak az fikázza, aki nem élt abban a korban, és csak a 20 éve regnáló maffia által végeztetett agymosásból ismeri."

43 éves vagyok, benne éltem, és utáltam, és most is utálom azt a mocskos rendszert.

"Aki élt benne, az tudja, hogy humánus, barátságos (és főleg igazságos) élhető rendszer volt. "

Az. Kádár egy jó ember volt. Van is róla egy vicc: Egy kisfiú focizik, és véletlenül nekirúgja Kádár et-nak a labdát. Kádár elvtárs mosolyogva visszadobja. Ugye milyen jó ember is Kádár elvtárs? Pedig le is lövethette volna a kisfiút.
Valami ilyen volt a rendszer. Ha befogtad a pofád, és nem lázadtál, akkor lehetett munkád, és nem vittek be időnként mindenféle indok nélkül, főleg március 15 és okt. 23 környékén. Csodajó rendszer volt ám!

"Az emberek 99%-a boldog, és elégedett volt."
A szocializmusban tudod melyik országban volt a legtöbb az öngyilkosok száma? Magyarországon! Hát ennyire boldog éselégedett nemzet voltunk!

"Valaki írja, hogy mi lenne, ha a szupermarkettek, meg hasonlók eltűnnének; egyrészt akkor is jó volt az ellátás"

Érdekes, ha akkor nem értem oda 5-ig kenyérért, akkor már nem volt, és nem evett a család. Volt 3 féle szalámi, meg 2 féle sajt. Meg az állandó hiánycikk mindenből. De a rendszer kegyes volt, ünnepek elött megengedte alattvalóinak, hogy vegyenek mást is mint a parizer kenyérrel.

"meg világhírű patinás nagy állami cégek"

Hát bizony igen. Aztán ahogy összeomlott az orosz piac, ezek a cégek is összeomlottak. Főleg a sok selejtes, divatjamult kacat gyártása miatt.

"Az a leundorítóbb ebben a 20 éve garázdálkodó rendszerben, hogy nem elég az hogy sokkal sz.rabb az előzőnél, de még állandóan köpködi is azt."

Én boldog vagyok ebben a rendszerben. Van munkám, amit szeretek csinálni, megfizetnek, van autóm, családom stb..

Mi a szocializmusban éltünk. Szüleim diplomások voltak.Lófaszt sem kerestek, autónk nem volt, mert nem engedhettük meg magunknak, lakás otp részletre, Zánkát csak a képeken láttam, mert nem voltunk elég jó káderek, és mi nem mehettünk... Csak azt sajnálom, hogy akkor voltam fiatal...

joos 2010.02.13. 12:14:41

Én csak annyit írok, hogy IGENIS HIÁNYZIK!!!!!!

burian 2010.02.13. 12:17:58

NGA.

"van autóm, családom..."
"Lófaszt sem kerestek, autónk nem volt..."

Látszik, hogy kinek mi a fontos. Akinek az autó, annak ez a rendszer jó.
Akinek meg az autó nem annyira fontos, annak nem ez a rendszer.

(Próbáld meg átvinni az értelmet.)

bugajakab2000 2010.02.13. 12:20:55

@nyekk:
Ez így igaz.
Az a gazdag , aki kevesebbet költ mint amennyi a bevétele !
Mindenkinek volt munkája, sőt kötelező volt dolgozni ( aki még emlékszik KMK !).
Mindenki tudta , hogy van 10-20 % aki csak bejár dolgozni, ezek ma a segélyezettek.
Szerintetek nem jobb bejárni dolgozni és nem csinálni semmit, mint otthon várni a segélyt ?
Arról már nem is szólva , hogy bement dolgozni csak csinált valamit.

twollah / bRoKEn hOPe, sUppLeX · http://freewaresoftwarenews.blogspot.com/ 2010.02.13. 12:21:28

Jo igy visszagondolni a regi idokre, amiben en is felnottem.

átlátó 2010.02.13. 12:21:38

Én csak annyit akarok mondani, hogy 20 évvel ezelőtt megkaptuk amit akartunk. Vele együtt viszont kritikátlanul ránk tört a fos is. Akkor kellett volna az akkori "harcálláspontnak" az országért gondolkodni, most sokkal nehezebb lesz azokat a hibákat kijavítani. Egy jó antrét sokkal nehezebb elrontani, mint egy rosszat javítani.

Panther_V · http://kigondoltam.blog.hu 2010.02.13. 12:25:32

Megállpíthatjuk: van akinek 25 éve volt szarabb az élete, van akinek most. Akiknek akkor és most is szar nincs internetük vagy hazudnak. Akiknek akkor és most is jó nem érnek rá írni, kampány van.

Szűcslaci 2010.02.13. 12:28:19

@nyekk:
Meg a jelek szerint az is fikázza, aki élt abban a korban. Akár csak én. Na akkor boncolgassuk egy kicsit a hozzászólásod:
1."humánus, barátságos (és főleg igazságos) élhető rendszer volt."
- legyél szíves elmagyarázni ezt azoknak, akik politikai okokból ültek börtönökben, akiket szintén hasonló okok miatt tettek tönkre családostul, akiknek ellopták a találmányaikat, akiket csak nem hagytak érvényesülni, akik 3 évente egyszer utazhattak "nyugatra", de csak meghívóval, vagy utazási irodával - és kaptak hozzá 30 kemény német márkát.
2."jó volt az ellátás, csak közértek, ABC-k, meg hasonlók voltak"
- igen, voltak. A polcokon meg a nagy semmi. Tropi-cola, kátrányos BAMBI és társaik. Zacskós tej ( már akkor is csak meszes víz), takarmány-banán és selejt kakaóból készült selejt csokoládék. Ismerős hentestől jattért pacal, ismerős párttitkár közbenjárásával jattért bélszín. Egy évben egyszer narancs, helyette jó kis kubai grape-fruit, meg iraki datolya ( Irak baráti - sőt testvéri ország volt), meg egyiptomi füge. Meg sorbanállás. de az rogytig.
3. "ingyenes egészségügyi ellátás, meg ingyenes és színvonalas oktatás"
- eü ellátás tényleg volt - anyukám pl. a Szövetség utcai kórházban feküdt a folyosón, trombózisos lábát egy lázlapba csomagolt ikersejt téglára helyezték, hogy magasabban legyen. Szegény meghalt. Ott. Ha lett volna színvonalas oktatás, nem írnál ilyeneket.
4. "világhírű patinás nagy állami cégek"
- Melyek lenének azok? Csak a KGST országaiba lehetett értékesíteni bartelben a sok szart. Vannak kivételek - pl az Ikarus a kezdetekben - de igen hamar lelépett minket a nyugat. Az EMG-ben olyan számítógépeket készítettek még a 80-as években is, amik még röhejnek sem voltak jók a Bécsi út másik végén. Vagy tán a szovjet belű Munkácsi color TV-re gondolsz, ami egyben volt kályha, ellensúly és televízió? Vagy a BRG kazettás magnóra, ami pont egy szovjet üvegszálas lámpát ért? Vagy tán a Csepel varrógépre? Vagy mire?
5. "világszínvonalú mezőgazdaság"
- Igen, de azt a kádárék már pusztították. Az még előtte volt. Mire alapozod ezt? Azért, mert voltak tehenek, meg búza és kukorica táblák? Most is vannak. Akkkoriban kezdték erőltetni a hibrid retkeket, kiirtani a kis terméshozamú, de jó minőségű gabonát, mert a szovjet piac felszippantott bármilyen mennyiségű és minőségű élelmiszert - cserébe kaptunk Krivoj-Rogi vasércet, aminek a 70 %-a közönséges föld volt. Szarért szart.

Szűcslaci 2010.02.13. 12:30:47

@NGA:
Pedig nem beszéltünk össze. :)

bugajakab2000 2010.02.13. 12:31:32

@Panther_V: Nekem akkor és most is jó, mert mindig alkalmazkodtam és elfogadtam , azt ami-aki vagyok, akkor nem akartam tanácselnök lenni , most nem akarok király, ennyi.

burian 2010.02.13. 12:35:22

Érdekes. Szüleimnek semmi közük nem volt a párthoz, mégis volt lakásunk, autónk, telefonunk. Én arra emlékszem, hogy a boltokban minden szükséges dolgot meg lehetett kapni. Nagyon kevés olyan dolgot tudok mondani, ami tényleg fontos és nem lehetett beszerezni. Én normális és ingyenes egészségügyre emlékszem, a rémtörténetek a rendszerváltás után kezdődtek az én világomban. Volt oktatás és nem olyan, mint most. A pénzünkből futotta könyvre, mozira, nyaralásra. Gyerekként egyedül mentem az iskolába és senkinek az eszébe sem jutott, hogy bajba kerülhetek. Ma azon a környéken drogosok, hajléktalanok és cigány bandák garázdálkodnak.
Úgy látszik más világban ltünk.

Krumpli Bogart 2010.02.13. 12:37:00

Én meg azzal értek egyet, hogy a szart fosra cseréltük.
Mert itt nincsenek demokratikusan gondolkodó emberek, itt nincs tisztességes üzleti verseny, itt nincs nemzeti összetartás, itt nincs szolidaritás, itt nincs tisztes jómód és nincs általános biztonság.
Van viszont önzés, könyöklés, irigykedés, erőszak, korrupció, meg összegürizett jómód, frusztráció, széthullott családok, felszínes emberi kapcsolatok, politikailag kettészakadt ország és mindennek a mértékegysége a pénz. Részemről a pénzt utálom a legjobban.
Ugyan olyan utálatos ez a rendszer is, mint Jani bácsi rendszere volt. Talán azért, mert ugyanaz az emberanyag ....

burian 2010.02.13. 12:40:40

1979-ben azt gondoltuk gyerekfejjel, hogy 2000-ben már a Holdra járunk víkendezni.
Nem jutottunk el a Holdra. Ma, 2010-ben senki nem gondol semmit a harmic évvel későbbi jövőről. A holnap is bizonytalan. Nincs jövő, nincsenek álmok. Van helyette pénz és mobiltelefon és pornó.

Krumpli Bogart 2010.02.13. 12:42:58

Hozzátenném még, hogy az un. ingyenes oktatás és egészségügy helytelen megfogalmazás. Akkor a gazdaság un. újraelosztásos rendszerben működött. A megtermelt jövedelemből levették a közös bugyellárist érintő részt és tkp. netto jövedelmet kaptunk. (Átálláskor azt a fizetést bruttósították fel, ha még emlékszik valaki).
Tehát az egészségügy sem akkor, sem most nem volt "ingyenes", a módos emberek pedig akkor is magánrendelésre jártak a jobb ellátásért fogorvoshoz, nőgyógyászhoz, meg magánórákon tanultak nyelvet, zenét, stb.)

bugajakab2000 2010.02.13. 12:43:01

@Szűcslaci:
1:Nem politizáltam, nem volt gondom.
Nem akartam nyugatra menni (nem akartam szegénynek érezni magam), mentem délre,ott gazdagnak éreztem magam.
2:Csak felnőtt rajta több generáció és nem voltak betegebbek mit most.

stb., stb. hidd el mindenre megvan a magyarázat, arról nem is beszélve , hogy 20-30 év telt el és nem lehet hasonlítani a mostani ' léthez'.

Panther_V · http://kigondoltam.blog.hu 2010.02.13. 12:43:34

@Krumpli Bogart:

János bácsi testét kukacok eszik,
János bácsi testét kukacok eszik,
János bácsi testét kukacok eszik,
És az egyik felkiált:

Glóri, glóri alleluja,
Glóri, glóri alleluja,
Glóri, glóri alleluja,
Ez az ember már hulla.

Panther_V · http://kigondoltam.blog.hu 2010.02.13. 12:45:11

@burian:

Akkor bújtam a Jövôvel foglalkozó tudományos cikkeket. Mennyi mindent ígértek. Most már csak új mobilt nagyobb memóriával.

Punxsutawney Mormota 2010.02.13. 12:45:33

@Szűcslaci:
Szia!
Lehet, hogy Te egy kicsit idősebb vagy nálam, de nekem már nincsenek olyan rossz emlékeim erről az időszakról.
Szintén XVI. kerületi lakosként nem egyszer előfordult, hogy a haverokkal gyalogoltunk haza a Pecsából (szép kis séta volt, de ha elvertük az utolsó 65 forintunkat, akkor nem volt pénz taxira.), az Örs környékén rendszerint "felszedtek" minket a rendőrök és hazavittek Sashalomra. Persze, kitettek az utca elején, nehogy valamelyik szomszéd meglásson.
És arra is emlékszem, hogy az Ikarusz diszkóba 20 forint volt a beugró, a Világ moziban pedig 4 forintért a páholyban ültünk. :) és fél évig ugyanaz a film volt prolongálva, lett légyen az a Ben Hur vagy Piedone.
És emlékszem még arra, hogy az országgyűlési választásokon, a Hazafias Népfront és a Hazafias Népfront két jelöltje közül lehetett választani - ez már valódi glasznoszty volt, mert a hetvenes években még csak egy jelölt volt!
Az oroszokkal kapcsolatban sincsenek rossz emlékeim, amikor jogosítványt szereztem 24 forint körül volt a benzin ára, de tőlük 10 forint körül lehetett benzint venni. Némi pénzért és Marlboro cigiért mindent be lehetett szerezni tőlük, kivéve a tiszti dísztőrt, mert azért Szibéria járt!

Logan Grimnar 2010.02.13. 12:46:36

Ha már szóba került a drága brezsney elvtárs, emlékezzünk rá eme örökbecsűvel, ajánlanám a sok baromnak, aki a kádár-rendszert sírja visza. ( 40 éves vagyok, gyerekként éltem benne jól, de annyira nem vagyok hülye, hogy visszasírjam azt a nagy kupac szart, ugyanis tovább látok az orromnál )

Petri György :

Leonyid Iljics Brezsnyev emlékére

Felfordult a ferdeajkú vén trotty,
az orosz-magyar monarchiának kezd vége lenni.
Jaru és Csau, a két rossz arcú temetőőr,
Kelet-Európa csődtömeggondnokai,

latolgatják, hogy lesz-e borravaló.
Szuszognak, piszmognak a koszorúkkal.
Fülelnek: tán már lövik is az üdvöt.

Mindenesetre: halott.
Nem veszi elő többé
a húgyfoltos sliccből a Nagy Októberit.

Corry 2010.02.13. 12:50:03

@kolbenheyer:
Részedről igen, de azt a scenáriót is el tudtam képzelni, hogy Te most egy pillanatra a Csaba gyerek bőrébe bújtál és onnan "halál komolyan" írtad mindezt.

Jó, persze vannak területek, ahol visszafejlődtünk, ha én is irónikus szeretnék lenni, akkor a jogrendet írnám első helyre...

burian 2010.02.13. 12:51:48

Panther_V

A sci-fi menő műfaj volt. Kozmosz könyvek, Galaktika... Kiadtak futurológiával foglalkozó könyvet. Az embernek az volt az érzése, hogy ha tanul, akkor bármi lehet belőle. Tanulni lehetett és volt miért.
Most utánad dobják a diplomát, ami szart sem ér. De meg is veheted akár. Úgyis csak az számít, hogy kit ismersz, mennyi pénzed van.
Jövő? Hát az is a pénztől függ. Ha van pénzed, akkor élhetsz úgy, mint most a jövőben is. Ez a jövőkép. Ha nincs pénzed, akkor lecsúszol.
Olyan, hogy távolabbi jövő, nincs.

Punxsutawney Mormota 2010.02.13. 12:52:28

Ja, csak még egy gondolat:
Akkoriban nem volt az kérdés, hogy melyik osztálytársad zsidó, cigány, örmény vagy szlovák származású. Az számított, hogy jó fej-e, és be tudja-e adni a labdát jobbszélről? :) Mert ha igen, akkor haver volt / marad egy életen át.

Ezzel szemben ma már az általános iskolában megy a zsidózás, cigányozás, a "gazdag" gyerekek csicskáztatják a "szegény" gyerekeket.

Valami baromira félrecsúszott itt, az elmúlt 20 évben. Nem sírom vissza a Kádár-korszakot, hiszen tiszta, hogy mennyit szívtunk miatta. De van egy olyan érzésem, hogy gazdasági és morális szempontból az elmúlt húsz év jobban alávágott kishazánknak, mint az azt megelőző 45.
És most hagyjuk ki a plazmatévés és hitelre vásárolt suzukis szólamokat.

rawdu 2010.02.13. 12:53:35

Egyébként Lenin elvtárs soha nem mondta hogy ucsityszja, ucsityszja, ucsityzja, ellenben mondta: "Tanulni, tanulni, tanulni kell az ifjúsági szervezetekkel való munkát." Erre mondják: mecsoda különbség. Ez az idézet olyan, mintha azt adnánk aszánkba: "Az összes hazai politikus link". Mi pedig azt írtuk volna: "Az összes haza politikus, link a Wikipédián".

Panther_V · http://kigondoltam.blog.hu 2010.02.13. 12:53:38

@Logan Grimnar:

Szerintem, buta vagy. Az emberek nagy része nem Kádárt és rendszerét sírja valójában vissza, hanem a biztonságát, a kiszámítható világot. Akik a Horthy-rendszer után sírtak nem a Don-kanyarba akartak menni.

kolbenheyer 2010.02.13. 12:53:40

@Corry:
Hát pont azt nevezem iróniának: bebújni a bőrébe, és komolyan venni.
:-)

Krumpli Bogart 2010.02.13. 12:54:14

@Panther_V: Erre van igény. Meg autóra, meg szupermarketre.
Pedig lett volna lehetőség áttérni a piacgazdaságra úgy, hogy még a kapitalizmus hibáiból (mert van neki)is tanulhattunk volna.
Ez a vonat azért ment el, mert ostoba módon átmentettük a fostalicska pártelitet a piacgazdaságba.
És lám, a piacgazdaság is csak fostalicska lett.
De van, aki örül, hogy van má' telefon, szupermarket, nyugati autó, meg minden.
Csak nekem szar mindegyik rendszer.

Panther_V · http://kigondoltam.blog.hu 2010.02.13. 12:57:21

@burian:

Ennek viszont nem sok köze van Kádárhoz, mert gyanítom a Nagy Vizen Túl sincs másként. Az Elnök megígérte megyünk a Holdra. Mentek. Azóta? Vietnam. Irak + Afganisztán. Elveszett valami, de kurvára.

Krumpli Bogart 2010.02.13. 12:58:13

@Logan Grimnar: Valójában senki nem sírja vissza Jani bácsit, hanem az elmaradt/elb....tt rendszerváltást siratjuk.

burian 2010.02.13. 13:01:47

Panther_V

Igaz. Az is, hogy nem sok köze van Kádárhoz - bár véletlenül mégis csak egy időre estek - és az is, hogy valami nagyon nincs rendben cuzammen.

Krumpli Bogart 2010.02.13. 13:08:12

@Panther_V: Elveszett, valóban. Ahogyan pl. a "dévuból" "sevrolet" lett. Meg lett egy pöttynyi világválság.
Ennyit a dicső piacgazdaságtól.
Merthogy a kapitalizmus is rohad ám.... Csak most nem pofázunk róla, mert közben átlendültünk a kerítésen arra az oldalra.

Logan Grimnar 2010.02.13. 13:09:34

@Panther_V: semmi baj, elélhetsz úgyis, hogy 5 cm-re látsz el.
"Boldogok a lelki szegények mert övék a mennyek országa"
Amit te "biztonságnak" meg "kiszámíthatóságnak" nevezel, az nem volt más, mint egy diktatúra rendszere, mely az egyszerű emberek részére megteremtette az alacsony életszínvonalon történő elvegetálás lehetőségét, miközben tönkretette minden szinten ezt az országot és lakóit.
Mindenkinek volt munkája amiből tellett párizsira, kenyérre, kőbányira. Kaptál panelt a fejed felé, és ha "ügyes" voltál, és sokat tudtál lopni az állami cégtől, ahol dolgoztál, akkor még telket is tudtál magadnak venni, és rá felhúzni egy vityillót.
Mehettél a többi szoci országba nyaranta, tapsolhattál az állami ünnepeken. Üveggyöngyöket szórtak a népnek, miközben iszonyatos bűnöket követtek el ellene.

Ajánlom neked Faludy György versét, amit a gyilkos kádár elvtárs halálára írt:

"Faludi György

EGY HELYTERTÓHOZ, 25 ÉV UTÁN

Haynaunak indultál. Ez rég volt, mondják.
Megszelídültél. Naftalinba tetted
a kötelet s előkerült a kolbász.
Azt hallom, hogy szeretnek.

Trézsi anyánk! Jó öreg Ferenc Jóska!
Tisza István: esze mint a borotva!
bölcs vezetőnk, Rákosi! Ha az ember
meg nem szökik, megszokja.

Lehet utazni, csendben morogni
s lopni - várhatsz -e helytartóktól többet?
Olbrich, Bierut, Gottwald, Ulbricht, Novotny:
Mind elmarad mögötted.

Álnok vagy, szkizofrén, provinciális
s hazug. Opportunizmusod csigája
hány orosz elvtárs nadrágján mászott fel!
Többnyire hiába.

Erős vagy. Néked a hatalom minden,
más nem számit. Ezért, hogy alkirály
székedből még legjobb barátaid sem
tudtak kiintrikálni.

Egy népet segítettél megalázni
a szovjetnek. Függetlensége álmán
tipródsz fölényes közönnyel mint Pálffy,
Bach Sándor, Tisza Kálmán.

A szabadság csodaszarvasát űztük
négyszáz éve. De ki fut most utána?
Te érted el. Szívós vagy Egy országot
toltál át Ázsiába.

Tiéd a jelen. Agyoncenzúrázott
múltaddal mint vagy? Olykor, esti csendben
hallod-e, újra, hogy Rajk barátod
nyakcsigolyája reccsen?

Ha altatóval sem tudsz már aludni:
Tóth Ilonka sóhaja utolér-e?
s Losonczy hörgése, akinek kását
töltöttél tüdejébe?

Mint vízalatti, elmerült harangok:
hintáznak-e hajnal felé agyadnál
a tizenhat esztendős iskolások,
kiket felakasztattál?

És a jövő? Aki még el nem gárgyult,
az ismeri a kilövőpályákat,
miket Brezsnyevék szerte a Dunántúl
gyér erdeibe vágtak.

Ha háború jön rajtunk kezdik. A föld
olajfestéke hámlik. Izzó szőre
leperzselődik. A Balaton fölforr,
gázfelhő lesz belőle,

a városok rizsporrá kenődnek szét,
halálsugarak csapnak fel az égre,
és nem marad se sir, se rom, se emlék.
Más nem lehet a vég.

Mit bánod ezt? Amíg élsz, zsíros torkok
csámcsognak körül és ha meghalsz, tested
díszsírba kerül. És hol vannak ők már,
akik utat kerestek,
hogy nagyhatalmak öngyilkos viszálya
közt magunkat békésnek és szabadnak
tudjuk egyszer? Nagy Imre így kívánta.
Őt is felakasztattad."

stars7726 2010.02.13. 13:10:29

A szocializmus 7 csodája:

1. Mindenkinek volt munkája.
2. Bár mindenkinek volt munkája, senki sem csinált semmit.
3. Bár senki sem csinált semmit, a terv 100% fölött teljesült.
4. Bár a terv 100% fölött teljesült, mégsem lehetett semmit kapni.
5. Bár nem lehetett semmit kapni, mindenkinek megvolt mindene.
6. Bár mindenkinek megvolt mindene, mégis mindenki lopott.
7. Bár mindenki lopott, mégsem hiányzott soha semmi

Flandry 2010.02.13. 13:11:04

@Szűcslaci: csak egy pár aprólék kiegészítésként
5# Ganz: Malájzia, Indonézia, Új-Zéland, Dél-Amerikai államok, Egyiptom, stb. és bizony nagyon sok magyar dolgozott akkor külföldön...
2# Irak: akkoriban USA barát ország is volt mivel Irán ellen harcolt, és bizony az ott dolgozó magyar (!) építőipari cégeknek bizony zöld hasúval fizettek, és még lehetne sorolni,
1 # Utazás?: mindig az volt a lényeg hogy visszagyere :-) ...
Nem volt tökéletes rendszer, ez tény mondhatnám, hogy most jobb, ....de körülnézve az ember csak szomorúan ingatja a fejét. Szerintem az NDK-ban is legalább annyi ha nem nagyobb volt az öngyilkosok aránya.
...és érdemes sci-fit olvasni nem egy író megpróbálta leírni milyen lenne ha az előd rendszer megmarad és a technológiai verseny győztese, és a hidegháború tovább tart, igen viccesek :-D vagy ijesztőek...

Krumpli Bogart 2010.02.13. 13:13:05

@Logan Grimnar: Nem tisztem Panther_V-t megvédeni, de azt hiszem, nem fogtad fel, hogy ő nem dicsőíti az átkost.

bugajakab2000 2010.02.13. 13:15:15

@Logan Grimnar: Miért kezded a barmozást ?
Aki nem a Te véleményeden van az biztosan csak barom. lehet ?

R_John · http://sardobalo.blog.hu 2010.02.13. 13:16:05

"Ez volt a 100. posztom a Sárdobálón. Köszönöm a figyelmet!"

És még sokszor ennyit akar a nép! (de legalábbis az olvasók)

Krumpli Bogart 2010.02.13. 13:16:09

@stars7726: Most viszont senkinek nincs munkája, négis mindenki ezerrel pörög, s bár mindent lehet kapni, azt senki nem tudja megvenni és mégis eltűnik minden (lásd BKV).

Szűcslaci 2010.02.13. 13:27:22

@Flandry:
o yeah, faterom is dolgozott Kuwaitban - culágermelót csináltak kemény valutáért. Nem mérnöknek mentek a magyarok külföldi munkára, hanem segédmunkásnak. ( fater is mérnök volt)
Mindenkinek:
Persze, hogy szar most is, de ne egy másik szar emléke felett nosztalgiázzunk! Tudjátok, fázunk és éhezünk, meg átlőve oldalunk, stb - de úgy-ahogy szabadok vagyunk! Ha holnap valakinek Párizsban támad kedve éhen dögleni, akkor megteheti. Na, ez a szabadság. És én inkább választom ezt, mint a kiszámítható és folyamatos hígfossal folyó kommunista kánaánt.

Szűcslaci 2010.02.13. 13:33:02

@Punxsutawney Mormota:

Szép emlékei mindenkinek vannak - még a rezervátumban élő indiánoknak is. Meg a rabszolgagyerekeknek is. Mi is csencseltünk a ruszki katonákkal - többek közt benzint - de jobb, hogy elmentek a retek faszáára.
Az Őrs Vezér téren minket a rendőrök a gombából fényképezgettek - akkora albumuk volt, hogy alig bírták el.Minket nem vettek fel egyszer sem, pedig mi nemegyszer Csömörig gyalogoltunk az Őrsről. De nem azért utáltuk őket, amit nem tettek, hanem azért, amit igen.

Panther_V · http://kigondoltam.blog.hu 2010.02.13. 13:36:40

,,Kihűlt világ
E világ nem az én világom,
csupán a testem kényszere,
hogy egyre beljebb, mint a féreg
furakodom beleibe.

Így táplálkozom a halállal,
és így lakik jól ő velem;
az életem rég nem enyém már,
vadhúsként nő a szivemen.

Minden teremtett elevenből
kijózanodva a szemét
így ütközik ki, leplezetlen
föladva hiú szégyenét.

A mindörökre ismeretlen
végül is így lesz otthonos.
Mint hervadás az őszi lombot,
a pusztulás bebalzsamoz.

Kihűlt világ ez, senki földje!
S mint tetejébe hajitott
ócskavasak, holtan merednek
reményeink, a csillagok."

Panther_V · http://kigondoltam.blog.hu 2010.02.13. 13:41:26

@Logan Grimnar:

Nem nagyon értesz engem, de semmi baj. Aki akkor elvegetált a parizerével, s az olcsó sörével, ma is ezt teszi, (ha van hol laknia) de nem jár dolgozni. A munkahely, még ha csak arra is volt kitalálva, hogy az illetô ne lopjon, adott valami keretet, s talán némi tartást.

burian 2010.02.13. 13:45:03

@Szűcslaci:
Ahogy van egy gyereked, ez az úgynevezett szabadság, azaz, hogy ott halsz éhen, ahol akarsz, már nem sokat ér. Egyébként ez az ott halok éhen duma sem igaz. A legtöbb országból úgy vágnak ki, hogy a lábad nem éri a földet. Persze, mint turista mehetsz, költhetsz.
De, ha elképzelek egy mérleget és annak az egyik serpenyőjében van az utazási szabadság, a másikban meg az a mocskos, jövőtlen, immorális káosz, ami itt van, akkor azt mondom, hogy nincs egyensúly, nem éri meg.
Itt jegyzem meg, hogy simán utaztunk Kádár alatt. Megfelelő munka kellett és akkor utazhattál. Ha valutát hoztál haza, akkor nemhogy mehettél, de küldtek. Persze, aki csak nézett ki a fejéből, az három évente mehetett. Ugyanis az ő kis kirándulását az állam fizette.

kolbenheyer 2010.02.13. 13:47:49

A Kádár-rendszerben tiszta, jövőorientált, morális rend uralkodott.
És aki megérdemelte, az még utazhatott is. Nyilván, aki nem, az nem is érdemelte meg.

Végül is ez is egyfajta morál... :-)

Panther_V · http://kigondoltam.blog.hu 2010.02.13. 13:49:10

Párizsba a XX. század elején is szabadon lehetett járni. De szép idôk jöttek ezután - hogy kicsit demagóg legyek én is.

Logan Grimnar 2010.02.13. 13:52:37

@bugajakab2000: Természetesen nem. Én csak azt tartom baromságnak, hogy visszasírunk egy eltűnt korszakból bizonyos jó elemeket, miközben tudjuk, hogy sajnos ez mennyi negatív dologgal párosult. Hogy megértsd az álláspontomat ezért egy drasztikusabb példa:

Megengedhető-e, elfogadható-e az, hogy egy német ember visszasírja a náci Németország rendjét és gazdasági fellendülését?

Egyik barátom apukája a 60-as évek végén az NDK-ban volt szakmai gyakorlaton, és egy átlag német családnál lakott pár hétig. Az utolsó este leült borozni a családfővel, aki a sokadik elfogyasztott pohár bor után elkeseredetten azt mondta: meghalt Hitler, nincsen rend.

Szűcslaci 2010.02.13. 13:53:16

@burian:
Már megbocsáss, de miről is beszélsz? Kinek az utazásait fizette az állam? Szerintem azokét, akikét ma is fizeti. Én spec jártam nyugatra, évente tíz-tizenöt alkalommal - szolgálati útlevelem volt, sportolásból kifolyólag - de a többségnek az cak álom volt, hogy akár csak Bécsbe eljussanak. Helyette lehetett menni Warsóba, Prágába, Uszty-Ilimszkbe, sőt, akár Havannába. ( Szarér-hugyér. )
Az én mérlegem mást mutat. Nekem anyagilag nem volt rossz dolgom a kádárista fosadékban sem - ahogy most sincs - de én szerettem dolgozni akkor is és szeretek most is. Nekem akor is volt autóm, a telefont is megoldottam harminchárom kerülőúttal, nyugatra is kijutotam épp eleget, volt videóm, meg kazettás magnóm, meg milka csokim, meg minden szarság - de ez csak a felszín. Én ma akkor is jobban érzem magam, ha éhen halok. Uff.

Panther_V · http://kigondoltam.blog.hu 2010.02.13. 13:53:50

Az utazás szabadsága egy illúzió. Az USA lakosainak jelentôs része max. 2-3 államban járt. De mehetnének bárhova. Ha Tahitin élnék mielôtt a csigazabáló arra járt vajon akarnék-e menni bárhova? Egyáltalán tudnám-e mi az a bárhova. Az afrikaiak se akarnak Európába jönni, csak azok akik látták a TV-ben - vagy a szomszédjuk -, hogy ez milyen tuti hely.

Logan Grimnar 2010.02.13. 13:54:30

@Panther_V: nagyon szép ez a Pilinszky vers nagyon szeretem én is :-)

Panther_V · http://kigondoltam.blog.hu 2010.02.13. 13:56:10

Értsétek már meg: az emberek nem Kádárt, Hitlert, Sztálint stb. sírják valójában vissza, hanem a korszakot. A fiatalságukat, vagy azt, hogy jobban éltek - legalábbis most így rémlik nekik.

kolbenheyer 2010.02.13. 13:56:44

Az illúziótól pedig meg kell fosztani az embereket, minek az nekik.
Ahogy mondtam: morál.

Logan Grimnar 2010.02.13. 13:57:35

@Panther_V: Igen nem tudlak könnyen megérteni téged, de azért megpróbálom :-)
"A munkahely, még ha csak arra is volt kitalálva, hogy az illetô ne lopjon, adott valami keretet, s talán némi tartást. " ezzel viszont egyetértek.

Szűcslaci 2010.02.13. 13:59:34

@Panther_V:
A szabadság az az, hogy mehetnék, ha akarok - ne az, hogy megyek. A fiatalságot sirathatjátok - az nem veszélyes. De a kommunistákra szavazni századszor is, az bizony az.

Panther_V · http://kigondoltam.blog.hu 2010.02.13. 13:59:55

@Logan Grimnar:

Ez esetben még egy:

,, Ház. Kutya. Gépkocsi.
Pázsit és fogadások.
De csakugyan szebb attól a mennyország,
hogy a poklokra lecementelt,
gyermeküket, nemüket, fajukat
és mindenüket megtagadó lények
póklábakon egyensulyozva
nyáladzanak senkiért, semmiért?"

Panther_V · http://kigondoltam.blog.hu 2010.02.13. 14:01:45

@Szűcslaci:

Nade kik a kommunisták. Hogyan nevezik ma ôket, mely köntösbe bújtak.

Panther_V · http://kigondoltam.blog.hu 2010.02.13. 14:03:22

@kolbenheyer:

Illúziót kell adni az embereknek nem valódi szabadságot. Ez a kapitalizmus.

vincemate 2010.02.13. 14:07:45

@kolbenheyer: Ja, meg voltak azok is, akiknek kérés nélkül a kezébe nyomták az útlevelet, a személyijét meg elvették, aztán csá.

Akik szerint "akkor bezzeg jó volt az oktatás", ajánlom Szilágyi Gyula Megbukott az iskola? című könyvét. Érdekes adatok vannak benne pl. a 70-es évek olvasás-szövegértés felméréseiről... Nyilván a 70-es évek végi óriási oktatási reform is azt mutatta, hogy minden rendben volt. Meg az azt követők, amik rendre valahogy sose úgy lettek végrehajtva, ahogy azokat kitalálták. De persze annak nyilván semmi köze a mai problémákhoz, hogy a mai tanárok jelentős részének is már gond volt a tudásával. (Mielőtt mindenki felhördül: nem minden tanárról beszélek, csak megjegyzem, hogy ahhoz, hogy valaki valaki mást meg tudjon tanítani olvasni, ahhoz neki magának is kéne tudni. És ugye a tanítók/tanárok jelentős része még nem a rendszerváltás után járt iskolába...)

vincemate 2010.02.13. 14:12:30

Szilágyi könyve megtalálható a MEK-en:

mek.oszk.hu/05200/05263/05263.pdf

és persze nem csak a 70-es évekről és nem csak az olvasás-szövegértésről szól. Hanem arról, hogy a magyar oktatási rendszerrel már rég baj van.

burian 2010.02.13. 14:13:10

Szűcslaci

Örülök, hogy jobban érzed magad, akár az éhenhalás árán is.
A múlt rendszert nem sírom vissza, kommunistákra nem szavazok.
De azt gondoltam, hogy annál, ami volt, jobb jön. És nem jött. Máshogy rossz jött.
És nekem ez a máshogy rossz nagyon rossz. Nem azért, mert személy szerint szegényebb vagyok, vagy mert hiányzik Kádár bácsi buksisimogatása, hanem azért, mert az előző rendszert meg lehetett haladni, a mostanit meg nem. Az előző rendszerben volt valami jövőkép, a mostaniban semmi. És végső soron az is számít, hogy az előző rendszerben (tudom, ennek ára van) nem semmisült meg családostul az, aki nem lopott, hazudott, harácsolt és könyökölt. Igen, szerintem a langyos víz egy fontos és értékes dolog. Főleg, ha azt vesszük, hogy a másik lehetőség a hideg.
Nem abból kell kiindulni, hogy most mindenkinek meg van a lehetősége arra, hogy milliomos legyen és bejárja a világot. Abból kel kiindulni, hogy a lehetőség csak elvi Gyakorlatilag a legtöbb embernek nulla mozgástere van és a jövő semmi reményt nem tartogat.

kolbenheyer 2010.02.13. 14:13:49

@Panther_V:
Nem, a kapitalizmus az, ha nem lopod el más pénzét az igazságosságra hivatkozva.
Most nem kényszerít senki senkit a plazmatévé-vásárlásra, ha kommunában akar élni, hajrá.
Elég lenne, ha békén hagynák az embereket. na ebben jobb ezerrel a mai kor.

kolbenheyer 2010.02.13. 14:16:17

Reményt pedig úgy adjunk az emberekenek, hogy megfosztjuk őket a döntés szabadságától és felelősségétől: ezt tanuld, ezt csináld, ezt fogyaszd, ezt gondold!
Hoppá! Lehet, hogy így még kisebb a mozgástér? Csakazértis!

bugajakab2000 2010.02.13. 14:19:50

@Logan Grimnar: Ezek az emberek sem Hitlert, Kádást, stb. szeretnék vissza, hanem az akkori 'rend, fegyelem, tisztaság' példát szeretnék most is.
Nem mindegy , hogy 100 emberből 2 tartja magát magasabb rendűnek a többitől vagy 100-ból 70.
Nagyon szar a 30 megalázott között lenni , de nem annyira szar a 98 között.

Lakacsan 2010.02.13. 14:20:01

Ez a Csaba egy kretén csak azt tudom mondani. Lehet hogy Ők a csókosokhoz közel álltak ezért nem kellett évekig várni a kocsira és lakásra. Abban az időben nem kellett a diploma, a tudás csak az hogy az ember bent legyen a munkahelyen és mindenki ugyan annyit kapott, mindegy hogy mennyit dolgozott. Persze hogy volt munkája mindenkinek, mert azt kellett mutatni, hogy ez a rendszer milyen jó, de 10 emberből csak 1 dolgozott. Ma aki nem dogozik az mehet a francba. Nem rinyálni kell, hanem megfogni a munka végét és tanulni, képezni magunkat. Persze vannak olyan szakmák, mint ápoló, orvos, tanár stb. akik tanultak és dolgoznak ma is mint az állat. Ezek olyan szakmák amik közszolgáltatások és az államhoz tartoznak és most nem túl jól fizetnek, de ez is az akkori párthoz köthető mai politikusok miatt van. Még ma is sok politikus véletlenül MSZP helyett MSZMP-t mond. Hát ez itt a gond. Ma lehet utazni, tanulni csak akarni kell, és persze dolgozni érte. A gondolkodásunkat kéne megváltoztatni végre, bár tudom hogy ez nehéz. Adózni kéne és nem elkerülni. Máshol az arra büszkék az emberek, hogy rendesen befizetik az adót, nálunk arra, hogy nem. Hát ez a gond, nem az hogy nincs Kádár. Jók legyetek!

Panther_V · http://kigondoltam.blog.hu 2010.02.13. 14:21:07

@kolbenheyer:

Igen. Persze. Vállakozhatsz, ha nincs munkád. Ja, nem vagy hozzá elég tehetséges? Elmehetsz árufeltöltônek. Ember mirôl beszélsz? Normális világ az ahol emberek csak azért gyûjtenek hatalmas vagyonokat akár mások tönkretétele árán mert megtehetik? Ez volna minden világok legjobbika? Kétlem. Korlátlan lehetôségek: +/- egyaránt. Ettôl vagyunk emberek? Az állatvilágban ugyanez van. Az ügyes, erôs életben marad, a gyenge/buta elpusztul. Hol itt a fejlôdés? Mi a jövô?

burian 2010.02.13. 14:22:50

@kolbenheyer:
Békén hagyják az embereket?
Úgy érted például, hogy APEH, kilakoltatás, bűnözés, pénzromlás, munkahelyek bezárása, rablóprivatizáció, médianyomás?
Én nem úgy látom, hogy akinél a hatalom, az akár egy pillanatra is enyhítene a nyomáson és békén hagyná az embereket. Én úgy látom, hogy az utolsó lehelletig ki akarnak szipolyozni és amid van azt el akarják venni. És azért, hogy megőrizd azt, amid van (és ebbe nem csak a materiális javak tartoznak bele) folymatosan kűzdened kell. Én ezt nem nevezném békén hagyásnak.

Panther_V · http://kigondoltam.blog.hu 2010.02.13. 14:23:16

@kolbenheyer:

Ezt fogyaszd, ezt gondold? Csak nem a kapitalizmusról beszélsz.

kolbenheyer 2010.02.13. 14:26:36

@Panther_V:
Ki mondta, hogy minden világok legjobbika? Csak annyit, hogy jobb, mint egy diktatúra.
Mi a baj az árufeltöltővel? Kinek kellene megfizetnie az ő magasabb életszínvonalát, ha ennyit ér a munkaereje?

@burian:
A mai hatalom amint elnyom és kiszipolyoz.
Az életszínvonal utáni sírást még értem, de ha valaki ma vízionál diktatúrát, akkor ... viszlát.

kolbenheyer 2010.02.13. 14:27:16

@Panther_V:
Csak nem. Nekem senki sem mondja meg.

Panther_V · http://kigondoltam.blog.hu 2010.02.13. 14:31:16

@kolbenheyer:

Valóban nem mondják meg. Lehet választani. A menü vagy B menü, vagy el lehet menni. Ez ám a szabadság.

Panther_V · http://kigondoltam.blog.hu 2010.02.13. 14:34:06

@kolbenheyer:

Jobb mint egy diktatúra? Óriási. India vagy Izrael demokráciának tartott ország, mégse élnék egyikben sem.

vincemate 2010.02.13. 14:36:08

@Lakacsan:

"Ez a Csaba egy kretén csak azt tudom mondani." Felhívom a figyelmedet a szöveg és a cím (Retro) között felfedezhető ellentétre, ami iróniára enged következtetni. Tudod, régi módszer, csak észre kell venni.

Amúgy amit mondasz, az nagyrészt korrekt, csak még arra hívnám fel a figyelmedet, hogy a helyzet egy kicsit még ennél is rosszabb, hiszen azok a bizonyos régi politikusok nem csak az MSZP-ben ülnek, hanem a többi pártban is, szóval sok jóra nem számíthatunk:)

kolbenheyer 2010.02.13. 14:38:23

@Panther_V:
Pontosan: ez a szabadság. És nem az, amikor csak A menü van, de megmondják, hogy ez miért eleve sokkal jobb, mint a B, sőt annál meg még jobb, ha választani kéne A és B között.

Ez nem kicsit demagóg. A választás a demokratikus és a diktatorikus Magyarország között van, nem India és Magyarország között. Amúgy sokkal jobb egy demokratikus India is, mint egy diktatorikus.

Panther_V · http://kigondoltam.blog.hu 2010.02.13. 14:49:05

@kolbenheyer:

Demokrácia vagy diktatúra? Valójában nem ez a kérdés csak hagytam elvinni magam. A kapitalizmus hazánkban (is) létezô formája ami a probléma. (Na nem mintha a demokráciát így tartanám jónak, de ezt hagyjuk.) Volt egyszer egy olyasmi, hogy szociális piacgazdaság. Persze ezt ma már a legtöbb ország elvetette, mert a válság meg egyebek.
Nagyon másként ítéljük meg ugyanazt a világot. Ez van. A demokráciát elvileg jónak tartom, a kapitalizmust nem. A globalizációnak nevezett mai formáját meg végképp nem. Nagyon sok területen túl nagy a szabadság. Például a pénzügyek terén. Utazhass szabadon. Mondhasd el a véleményed, de ne lehessen pl. pénzbôl pénzt csinálni.

Krumpli Bogart 2010.02.13. 15:30:22

Én ezt a demokráciát nem érzem sokkal fejlettebbnek, mint az ókori demokrácia volt. A rabszolgáknak az sem volt demokrácia. Az ókorban korbáccsal kényszerítettek, ma jogi szabályozással kényszerítenek. Lobbiérdekek mentén kényszerítenek fogyasztásra. Nem csak plazmatévén él az ember, de arra legalább vágyik. Ha nem fogy majd a plazmatévé, akkor kitalálják, hogy a régi tv vmilyen mondvacsinált ok miatt nem használható, vagy a műsorszolgáltatás technikai hátterét buherálják meg és olyan helyzetbe hoznak, hogy megvedd a plazmatévét.
Változtatnak a gázbekötés szabályain és már csak drágább technikával tudsz építkezni.
Csillagászati összegeket kell költeni hülye szalagavatóbálra (ebből a pénzből tanulhatna valamit a kölyök), mert a hülye iskola és a hülye szülői közösség kierőszakolja belőled.
Sorolhatnám.
Itt csak a szabadság illúziója van meg. Ezt kellene észrevenni. Nem mindenki alkalmas arra, hogy vállalkozzon, ráadásul nem egy szorgos vállalkozó szellemű embert láttam tönkremenni hetek alatt.
Ez a világ nekem nem tetszik.

Krumpli Bogart 2010.02.13. 15:35:20

@vincemate: Egészen pontosan a komplett politikai elitünk nyilascsürhéből kinőtt, büdös kommunistából átvedlett vérszopó vadkapitalista.

Krumpli Bogart 2010.02.13. 15:42:32

@burian: Békén hagyásról sincs szó. APEH és más hivatalok, hatóságok "ellenőrzései" és pénzbehajtó bírságai mindennaposak. Parkolóőrök állnak lesben, hogy levághassanak. Ma a büntetés, a bírságolás öncélúvá vált, nem a rend és a fegyelem fenntartása a cél (hiszen ilyen büdös kupleráj még sosem volt ebben az országban), hanem az, hogy PÉNZT szedjenek. pofátlanul lerabol a kapitalista állam (cserébe szart kapsz mindenből és gondoskodj magadról), a maradékot a multik szívják ki belőled. Undorító.

vincemate 2010.02.13. 16:20:28

@Krumpli Bogart:
"Én ezt a demokráciát nem érzem sokkal fejlettebbnek, mint az ókori demokrácia volt. A rabszolgáknak az sem volt demokrácia. Az ókorban korbáccsal kényszerítettek, ma jogi szabályozással kényszerítenek." Ez egy ótvaros nagy hülyeség. A korbács az nem egy olyan kis aranyos játékszer, és nem csak korbáccsal vertek, hanem bármikor megölhettek, valóban, fizikailag megsemmisíthettek, stb, de nyilván te is tudod.

Az APEH-hel meg az van, hogy fizesd rendesen az adódat, tedd el 5 évre visszamenőleg az igazolásaidat és akkor nem lesz semmi bajod. Jó, persze lehet egy rosszakaród, aki mindig feljelentget téged, meg hamis dollárokat csempész a vécétartály mögé, de azért ugye ez a ritkábbik eset.

A parkolóban pedig azért kell fizetni, mert használod a területet, ami nem a te tulajdonod. Ez részben pl. a belvárosi forgalom csökkentését is szolgálja, ami szerintem üdvözlendő cél. Szóval a parkolási díj nem büntetés, hanem használati díj, és illik megfizetni, akárcsak az adót.

peetmaster · http://nemdohanyzom.blog.hu 2010.02.13. 22:38:56

Arról ne feledkezzünk el, amikor az anyagiakat taglaljuk, hogy létezik a csökkenő határhaszon törvénye.
A milliárdos utolsó milliója kevesebb örömet okoz neki, mint mekkorát ugyanaz a millió egy hajléktalannak okozna. Ez a kommunizmus matematikai alapja.
Persze biztosítani kell azt is, hogy aki többet, hasznosabbat dolgozik, az többre jusson. De nem hiszek abban, hogy szükség lenne arra, hogy bárki is teszem azt milliárdos legyen.

Lakacsan 2010.02.13. 23:04:48

@vincemate:

Egyetértek, de azért gócpont mégis csak ott van. Amúgy nem csak ez a baj, hanem az emberek maguk is olyanok, hogy nem képesek a gondolkodásukat megváltoztatni. Ha mi "átlag" emberek ilyenek vagyunk akkor mit várjunk azoktól akiket mi választunk meg. Lehet hogy ez a sztori csak kitalált, de azért éreztem kényszert az írásra, mert sok ilyennel találkozom aki visszasírja 3,60-as kenyeret és 2,40-es tejet, mint inkább tegyen valamit magáért. Tudom nem könnyű, legalábbis a TV előtt ülni és nyugtatni magunkat, hogy nincs esélyünk könnyebb, mint napi 8-10 órát dolgozni. Tényleg tisztelet a kivételeknek, akiket korábban is említettem és azoknak akik önhibájukon kívül kerültek bajba, mert tudom hogy ilyenek is vannak, sőt talán nem is kevesen. A baj az, hogy már nehéz megkülönböztetni ezt is, mert mindenki ezt akarja elhitetni, de ha mélyen magába néz látja, hogy azért mindent nem tett meg.

kolbenheyer 2010.02.14. 11:03:51

@Panther_V:
Úgy érted, ne lehessen kölcsönt adni és kamatot kérni? Enélkül nincs kapitalizmus.
De mi a pénz? Mások megtakarítása. Miért adják neked kölcsön? Azért, mert te most használnád nyereségesen, és azon megosztoztok (kamatot fizetsz). Ha nem így lenne, miért adnák neked oda? Mindenki elfogyaszthatná a termelését.

@Krumpli Bogart:
A szabadság nem azt jelenti, hogy bármit megtehetsz,a mi eszedbe jut. Hanem az, hogy vannak döntési helyzetek, amiben tiéd a szabadság és a felelősség. Járasd a gyereked másik iskolába, vagy beszéld meg vele, hogy nem ő a hülye, ha nem basz el 100 rugót a szalagavatójára. Ez a te szabadságod és felelősséged. De ha te ehelyett azt várod, hogy majd az állam megszabja, milyen lehet a szalagavató, akkor ezzel másokat is meg akarsz fosztani a szabadságuktól. Na ez a diktatúra.

@peetmaster:
Valóban nincs rá "szükség", csak épp 1. mi lenne az erkölcsi alapja, hogy elvedd, ami másé, 2. milyen haszonnal járna, hiszen látjuk, hogy az egyenlősdi hova vezetett

@Lakacsan:
Én is látom, pont ezért gondoltam, hogy kifigurázom. Valóban ezt hívják iróniának, ahogy tanult barátom fentebb elmagyarázta.

peetmaster · http://nemdohanyzom.blog.hu 2010.02.14. 11:58:04

@kolbenheyer: Nem erkölcsi alapról van szó, hisz magától is odaadhatná. A hajléktalannak is adsz néha. Meg én speciel jobban szeretnék egy olyan világban élni, amiben senki sem boldogtalan az anyagi részt tekintve.
Egyébként a technikai fejlődés miatt a termelő munkákat egyre inkább gépek végzik. Akkor mi legyen azokkal, akik eddig azt csinálták?

Panther_V · http://kigondoltam.blog.hu 2010.02.14. 12:20:56

@kolbenheyer:

Már megint másról beszélsz. Kádár nem volt jó arc, de te sem vagy. Normális szerinted, akkor te nem vagy az.

kolbenheyer 2010.02.14. 12:36:01

@peetmaster:
Persze, hogy odaadhatná, egyébként oda is adja, ahogy én is.
De a Kádár-rendszer kapcsán az elméleti vita arról szól, hogy az állam eldöntse-e, mennyi jár neked. Hát ne.
Ne termelő munkát. Ma sem azt végzi már a többség. Még régebben, meg mindenki földet túrt. Ma már nem para, hogy mit csináljunk helyette.

@Panther_V:
Szerintem nem az arcomról kéne nyilatkoznod. Ha vitád van velem, azt mond. Érvek, semmi személyeskedés, világos?

kolbenheyer 2010.02.14. 12:36:51

@Panther_V:
"Például a pénzügyek terén. Utazhass szabadon. Mondhasd el a véleményed, de ne lehessen pl. pénzbôl pénzt csinálni. "
Ha ezt félreértettem, akkor magyarázd meg.

Panther_V · http://kigondoltam.blog.hu 2010.02.14. 12:44:15

@kolbenheyer:

Utzhass, de ha nem akarsz ne vegyék el a házad egy rossz döntésed miatt. Minden munkanálkülinek kömunk, ha valaki nem fogadja el, nincs t"bbé támogata's.Erregondolk.

kolbenheyer 2010.02.14. 12:55:29

@Panther_V:
Jó, bár nem értem, hogy akkor mit akartál a pénzből pénzzel.
Én sem tapsolok, ha elveszik valakinek a házát. Lehet, hogy a konkrét szabályok rosszak, vagy nem elég pontosak és igazságosak.
De az elvvel egyetértek: a kölcsön mások pénze, azt vissza kell fizetni. Okosabb lenne olyan megoldást találni, amibe senki nem megy tönkre, de a fizetés alól kibújni nem lehet. Kölcsönt felvenni ugyanis nem kell.
A közmunka gazdaságilag értelmetlen. Ha az a munka hasznos valakinek, akkor a piac megoldja: lesz megrendelő és lesz munka bérért. Ha nincs ilyen, akkor a közmunka annak az elhazudása, hogy a közpénzt odaadjuk valakinek semmiért. Ezzel keretek közt egyetértek, mert senki ne haljon éhen. De inkább valódi munkát kéne adni.

Panther_V · http://kigondoltam.blog.hu 2010.02.14. 13:00:23

Hkitakarítrrjaák házam elôtti árkot.

kolbenheyer 2010.02.14. 13:10:25

@Panther_V:
Ki. Szükséged van rá? Akkor miért nem fizeted meg? Ja, anyira azért nem fontos? Hát akkor fizessük me együtt, azaz azok is, akiknek ez nem haszon.
Ez nyilván sarkítás, mert a közmunka valódi közhasznot is jelenthet (az ároknál is).
De ettől még igaz: ha ez szükséges, akkor fizessük meg, ahogy megfizetjük az oktatást, egészségühyet, honvédelmet, árvízvédelmet stb. Adózunk és abból valódi munkásokat fizetünk. Ha meg annyira nem fontos, hogy ezt megfizessük, akkor ez nem lesz valódi munka valódi bérért.

peetmaster · http://nemdohanyzom.blog.hu 2010.02.14. 17:28:40

@kolbenheyer: tőlem nevezhetjük rendes munkának is a közmunkát. Az árokásás közérdek, mert a belvízvédelem nem egyes emberek konkrét haszna, hanem társadalmi méretekben jelentkező pozitív externália. Mehet adóból.
Meg annak is volt valami igaza, aki szerint a munka, akármilyen is, ad egy szabályozott keretet az ember életének. Matematikailag mindegy, hogy valaki otthon ül, és semmit tesz a minimálbérért, vagy akár értelmetlenül bejár a gyárba, emberileg nem mindegy. Utóbbi esetben rend van, kerete van az illető életének, és becsülete a munkának. Meggyőződésem, hogy azért van sokkal több vandalizmus, mint régen, mert akik vandálkodnak, nem tudják, milyen a valódi fizikai munka, amivel teremtenének valamit.

Egyébként szellemi munkára nem alkalmas mindenki. Azokkal mi legyen?

kolbenheyer 2010.02.14. 20:13:31

@peetmaster:
Ez nem elnevezés kérdése. Ha rendes munkát akarunk adni, akkor rendes cégként kell működni a közterületfenntartónak, kell eszköz hozzá. Az nem megy, hogy egy kis aprópénzért eszköz nélkül alibiztetjük a szerencsétleneket.

A rendszerességhez szoktatásban van valami, de ebből a szempontból is nagyon kontraproduktív, ha ordít a munkáról, hogy alibi. A közmunkások inkább ásót támasztanak, mint dolgoznak, hiszen senki sem érdekelt abban, hogy valódi munka legyen. Ezért kell ezt magáncégekre bízni, akik nyereségesek akarnak lenni. Sok munkát sok cégre.

A nem-termelő munka még nem szellemi. Jelenleg a legtöbb embert a kereskedelem és szolgáltatás foglalkoztatja. Árufeltöltő vagy pizzafutár bárki lehet.

Bell & Sebastian 2010.02.15. 10:30:32

Öncélú vita.

Filo szempontból: többféle igazság is létezhet egymás mellett.
Gazdasági szempontból: ki hogy él, úgy ítél!
Gazdaság-politikai szempontból: Kína a kádári reform-szocializmussal éppen maga alá gyűri a világot.
Politikai szempontból: tisztán mindkettő beszart, szintézisük várható.
Önmegvalósítási szempontból: az értelmiségi létnek komoly feltételrendszere van, most kevésbé teljesül.
Alkalmazotti szempontból: a munkás mostanra képtelenné vált saját maga és munkaereje reprodukálására.
Hátrányos helyzetűek szempontjából: ezek helyzete romlott a leginkább.

- Azt utálom a szocializmusban, hogy mindenről három véleményem van: egy a nyilvánosságnak, egy a családnak, a valódit meg megtartom magamnak! - mondta egykoron munkatársam.

- Hol a munkaerő árának háromnegyed-kétharmad része, ami hiányzik a legtöbb magyar borítékjából? - kérdem.

Út, igazság, élet. Ez a sorrend. Rossz úton vagyunk.