A legfrissebb cikkek

Nincs megjeleníthető elem

Kapcsolat


Friss topikok

Statisztikák

Címkék

alkotmány (20) állam (6) állambiztonság (10) állambiztonságis jelen (6) arab (9) atom (7) a mennyei birodalomban (6) bajnai gordon (10) biológia (16) bíróság (6) bkv (7) budapest (10) cigány (86) demokrácia (87) diszkrimináció (6) egyház (6) ensz (8) erkölcs (6) eu (28) európa (7) evolúció (10) fantasy (9) fasizmus (6) fidesz (148) foci (6) gay (17) gay pride (12) gáza (14) gazdaság (19) google (6) gyász (7) gyurcsány (49) hamasz (13) hitler (8) holokauszt (12) hülyeség (6) humor (9) index (10) internet (9) irán (21) iszlám (6) izrael (39) jared diamond (6) jézus (10) jobbik (73) jog (8) kádár (7) katolikus egyház (7) kdnp (10) keresztény (12) kereszténység (11) kína (11) kolbenheyer ír (162) kolbenheyer olvas (233) kommunizmus (14) környezetvédelem (6) közélet (9) közgazdaságtan (26) krimi (17) külpolitika (20) kultúra (25) liberalizmus (13) lmp (9) magyar (15) magyarország (140) magyar gárda (9) magyar hírlap (6) martin (6) mdf (12) meleg (13) mongol (18) mszp (62) náci (51) nacionalizmus (10) németország (11) nemzet (32) nemzetbiztonság (8) nyelvészet (6) obama (21) oktatás (11) orbán (56) oroszország (8) összeesküvés (6) őstörténet (6) palesztin (15) politika (215) pszichológia (14) rasszizmus (19) regény (27) reggel (67) rendőr (7) rendszerváltás (24) rowling (7) rükverc (11) rukverc (15) sci fi (11) sólyom lászló (11) szabadság (17) szdsz (20) szeretet (6) szlovákia (11) társadalom (69) tech (7) terrorizmus (8) több fényt a kdnp be (8) történelem (155) tudomány (8) tüntetés (6) usa (47) választások (34) választás 2010 (44) vallás (14) válság (11) varga e tamás (6) vendégpost (11) világ (14) voks10 (26) vona gábor (7) zene (12) zsidó (48) Címkefelhő

Designerünk

Legutolsó kommentek

Nincs megjeleníthető elem

Választási számolgatás

2010.03.10. 07:00 Horváth Andor Márton

Körbenéztem kicsit a közvélemény-kutatásokban. Az MDF még mindig messze a parlamenti küszöb alatt van, az esélyes bejutó a nagy párt, a középpárt és a Jobbik. Kire szavazzak, kire szavazzak? Tegyük fel, hogy a Szonda Ipsos mérése pontos. Akkor csak amennyiben minden biztos szavazó, aki a három tuti bejutó párton kívül szavazna, egy helyre szavazna, akkor juthatna be egy negyedik erő is az Országgyűlésbe.

Elég kicsi tehát az esély arra, hogy az MDF, azaz a legnépszerűbb 5% alatti párt bejusson. Valószínűleg az, aki az MDF-re szavaz, éppúgy nem változtat a parlamenti arányokon, mint aki az LMP-re vagy a döglött SZDSZ-re. Azaz annak érdemes az MDF-re, pláne az LMP-re vagy az SZDSZ-re szavaznia, aki fontosabbnak tartja, hogy ne támogassa sem a Fideszt, sem az MSZP-t, mint azt, hogy csökkentse a szélsőjobb arányát a magyar parlamentben.

Akinek a legeslegfontosabb, elsőrendű célja a választáson az, hogy a Jobbik mennél kevesebb képviselővel jusson be a parlamentbe, az a jelenlegi adatok szerint kénytelen az MSZP-re vagy a Fideszre adni a voksát. Ezzel minden demokrata érzelmű választópolgárnak szembe kell néznie.

Nem vitás, hogy mindkét párt rettentő rossz választás, hiszen az elmúlt évek hajmeresztő politikai és társadalmi közéletéért messzemenően felelősek. Attól sem érdemes tartani, hogy a Fidesz 67%-os többséget szerez: ha nem szerzi meg, de úgy érzi, nagy szüksége volna rá, akkor a 2/3-os törvények esetében valószínűleg inkább egyezkedik a Jobbikkal, mint az MSZP-vel. Nem állítom, hogy pusztán emiatt érdemes volna a Fideszre szavazni: lehetséges, hogy nem lesz olyan nagy szükség a 2/3-ra, és lehetséges az is, hogy ilyen esetekben az MSZP-t is meg lehet majd győzni. Tudom, hogy ez rémkép a mai magyar politikai szereplők szemében, de még azt is el tudom képzelni, hogy a másik párthoz történő átszavazás bevett gyakorlattá válhat egyszer majd Magyarországon.

Egyetlen tanácsot adhatok: ne a szavak, hanem a tettek alapján ítéljünk. A szélsőjobb előretöréséről mindkét nagypárt jócskán tehet, ilyen szempontból tehát a közbeszédet nem nagyon érdemes méricskélni. A Fidesz esetében ez az 1998-2002-es Fidesz-kormányt jelenti, valamint a majd egyszer napvilágra kerülő programot, illetve azt, amit az ember elhisz belőle. Az MSZP esetében a 2002-től 2010-ig cserélgetett kormányok által elért eredményeket érdemes vizsgálni.

A fő kérdés az, hogy aki eddig az MSZP-SZDSZ-re adta voksait, de most megundorodott, az hajlandó lesz-e a Fideszre vagy mégis az MSZP-re szavazni a demokrácia védelmében. Én már e három párt mindegyikére adtam le szavazatot, és most is van elképzelésem, de nem vagyok hajlandó ilyen korán elkötelezni magamat. Hát az olvasók? Várom, hogy meggyőzzenek.

29 komment

Címkék: mszp fidesz szdsz mdf reggel jobbik választás 2010

A bejegyzés trackback címe:

https://sardobalo.blog.hu/api/trackback/id/tr561827484

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

marós 2010.03.10. 07:58:54

Akik a be nem jutó kis pártokra szavaznak, azok előre vetítenek egy koaliciós kormányzást, a szocik a jobbik, a fidesz valamilyen összebutorozásával. Na ettől mentse meg a magyar embert az a jóságos. Egy megoldás van, amelyik azzal a reménnyel kecsegtet, hogy olyan kormány írányítsa az országot, amelyik az elmult nyolc évben nem sározódott be, és képes az országot kivezetni a gödörből, ugye tudja mindenki, hogy ez a FIDESZ, annak ellenére, hogy a kampányban kigyót, békát kiáltanak rá, föleg a szocik, de a jobbik és a kis pártok a fidesztől is szeretnének szavazókat elcsábítani. HAJRÁ MAGYARORSZÁG!

ralf 2010.03.10. 08:43:21

@marós: Hogy a Fidesz az elmúlt nyolc évben nem sározódott be, abban nagyjából egyetérthetünk. De hogy képes az országot kivezetni a gödörből, azt honnan lehet tudni? Pont ugyanazt az osztogatós politikát követi, mint az MSZP.
Egyébként osztom Andor érzelmeit is, dilemmáit is. A magam részéről - ha felkerül a listára, ami nem biztos - az MDF-re fogok szavazni. Ha nem, akkor ...... passz.

anti_troll (törölt) · http://senkinemmondja.blog.hu 2010.03.10. 09:19:56

Hogy lehet szavazni az Szdsz-re? Nagyon érdekelne....

Horváth Andor Márton · http://mitszabad.blog.hu 2010.03.10. 09:23:23

@marós: @ralf: Az én szememben az elmúlt nyolc évben a Fidesz is messzemenően sáros lett. Viszont a koalíciós kormányzást nem tartom reálisnak. Csak a 2/3-os törvények esetében valószínű egyezkedés pártok között: mindenképp erős Fidesz-többség várható.

Horváth Andor Márton · http://mitszabad.blog.hu 2010.03.10. 09:32:27

@anti_troll: Iksz. Ha lesz elég kopogtatócédulájuk. De én mondjuk nem venném rá magam. Szomorú, hogy az SZDSZ nem volt hajlandó képviselni azokat az értékeket, amelyekről oly sokszor beszélt.

anti_troll (törölt) · http://senkinemmondja.blog.hu 2010.03.10. 09:35:46

@Horváth Andor Márton:
Nem tűnt föl, hogy az szdsz nem fog indulni a választásokon? Néhány egyéni körzetben lesz (?) csak közös mdf-szdsz jelölt.

sivatagi n. 2010.03.10. 09:49:39

"az MSZP-re szavazni a demokrácia védelmében."

Köszönjük, megvolt a nap vicce :DD

Horváth Andor Márton · http://mitszabad.blog.hu 2010.03.10. 09:52:44

@anti_troll: Szóval pont tegnap volt szó róla, hogy az MDF talán kidobja az SZDSZ-t. Ha elég hamar teszi ezt, akkor akár lehet esélyük a kopogtatócédulák összegyűjtésére, bár most meg nem mondom, annak mikor van a határideje. Talán épp holnap?

index.hu/x.php?id=inxcl&url=http%3A%2F%2Findex.hu%2Fbelfold%2F2010%2Fvalasztas%2F300_millioert_adta_oda_magat_az_mdf%2F

Horváth Andor Márton · http://mitszabad.blog.hu 2010.03.10. 09:55:57

@Horváth Andor Márton: Most megnéztem jobban, azt írják, hogy három eszdéeszesnek már megvan a szükséges mennyiségű cédulája, tehát ha kidobják őket az mdf-ből, akkor is lehet rájuk szavazni, de persze valóban csak egyéniben.

Horváth Andor Márton · http://mitszabad.blog.hu 2010.03.10. 09:58:09

@sivatagi n.: Valójában ez komoly. Éppen ezt kell tudatosítani: az MSZP még mindig inkább, mint a Jobbik. Illetve ha valaki nem akar az MSZP-re szavazni semmiképpen, amit abszolúte meg tudok érteni, akkor akármilyen ballib, akkor is sokkal inkább a Fidesz, mint mondjuk az LMP, amellyel a Jobbikot támogatja tizenvalahány százalékban.

bm613 · http://izland2009.blog.hu 2010.03.10. 10:02:09

Érdemes az LMP-re szavazni, ha a nácik gyengítése a cél. Ha az MSZP vagy a Fidesz kap többletszavazatokat, akkor lesz mondjuk 1-2 plusz mandátumuk a Jobbik kárára. Ha viszont egy kis pártra adják a szavazatukat az így gondolkodók, akkor ugyan nem 100 %, hogy az bejut, és így bármit is ér a szavazat, ellenben ha bejut, akkor nem 1 helyet vesznek el, hanem legalább 5-öt (mivel a Jobbik elég jelentős részét fogja kapni az országos listás mandátumoknak, így a bejutó kis párt is jelentős részben őket fogja mandátumtól megfosztani). Szóval van némi kockázat, hogy elvész a szavazat, de ha mégis bejön, akkor sokkal többet ér.
Éppen emiatt drukkoltam az MDF-nek is annak ellenére, hogy baromira nem szimpatikusak. Jó lett volna, ha az LMP és ők is bejutnak. Most, hogy meghiúsulni látszik a budapesti listájuk, teljesen esélytelenné váltak. Viszont bízom benne, hogy a szavazóik egy része akár az én gondolatmenetem mentén, akár másképpen, de úgy dönt, hogy az LMP-t erősíti. Velük simán meglehet az 5 %, sőt még 7-8 is, de nélkülük is van esély.

Horváth Andor Márton · http://mitszabad.blog.hu 2010.03.10. 10:15:41

@bm613: Csakhogy az MDF és az LMP egyaránt rossz kampányt folytatott. Az LMP üres jelszavakat puffogtat, az MDF pedig szokásához híven szélkakasként rohangál szavazatok után, és így nem tud egyértelműen fellépni. Bokros kalandja az euroszkepticizmussal érdekes módon szintén tipikus MDF-taktika volt. Az MDF, ha egyértelműen kiáll az SZDSZ ellen, sokak szimpátiáját megnyerhette volna. De ők talán nem bíztak magukban eléggé, vagy talán az a háromszázmillió volt szép összeg: mindegy, a lényeg, hogy a lakosság támogatását nem élvezik, ahogyan az LMP sem.

blás.hun2010=murderer 2,3-atm thief 7 year (törölt 2010.03.10. 10:16:14

Látom a magyar ballib értelmiség irracionális félelme a "szélsőjobbtól" meg a "náciktól"(ó te jó ég)...még mindég fertőz,még ,hogy az mszpre szavazni a demokrácia védelmében!?Ez aztán a tanács.Ha valaki nem talál magának megfelelő pártot, ne menjen el, vagy csináljon egy érvénytelen szavazatot.

anti_troll (törölt) · http://senkinemmondja.blog.hu 2010.03.10. 10:22:34

@Horváth Andor Márton:
" Éppen ezt kell tudatosítani: az MSZP még mindig inkább, mint a Jobbik."

Ezt kellene észérvekkel kifejteni.

greybull 2010.03.10. 10:28:59

@ralf: hát a jelek szerint - 4 év alatt adócsökkentés a vállalkozói szférának, 6 év alatt a köznépnek - nem tűnik osztogatásnak. Javaslom, hogy mindenki készüljön fel arra, hogy: "A választási ígéretek MINIMUMA a választások után rögtön MAXIMUMMÁ lép elő!" (ez egy amerikai mondás). Legfeljebb annak örülhetünk, hogy a hüvelykujjunkat nem a szocik, hanem a saját kedvenceink fogják szorongatni, mert, hogy megszorítás lesz, az k.isten!

greybull 2010.03.10. 10:33:00

@bm613: elnézlek kisbarátom, ahogy mikroszkópod felett elemezgeted a nagy semmit - ó testvérem, nem látod, hogy az LMP egy szadesz-imágó, a Jobbik meg nem szélsőjobb és náci, csak idétlen bal-faszok (nemzeti kommunisták) hamarosan széthulló gyűlekezőhelye - mert hát ha bejutnak a parlamentbe, ott azért majd viselkedni is kell, és hát a moderáció kihat majd a támogatókörre is - szépen eloszlanak majd, mert azt mondják, hogy "ezek sem különbek"...

Vidéki 2010.03.10. 10:36:06

„Hallgass a szívedre, szavazz az LMP-re”, ő ígéri a legtöbb földi jót.

Van párt, amelyik „szocializmust” akar építeni, van amelyik „vadkapitalizmust” (a szociál-darwinizmus szilárd ideológiai talaján) , van amelyik „szociális piacgazdaságot”,

de a legjobbat (Schiffer András szavaival) az „öko-szociális piacgazdaságot csak az LMP ígéri.

MÁV tulaj 2010.03.10. 11:09:39

Amit az MDF csinál a kopogtatócédula-ügyben, az tragikomikus, de persze törvénytelen is. Egy magára valamit adó párt tagsága egy ilyen "bakit" elkövető vezetést azonnal elkergetne. Egyszerű választópolgárként már az SZDSZ-szel való összeborulás pillanatában sem értettem, hogy most az SZDSZ beolvad az MDF-be (ez esetben 5 % a parlamenti bejutási küszöb), vagy közösen idulnak (ez esetben 10 %-ra módosul a bejutási küszöb). De - gondoltam - biztos tudják, mit csinálnak, elvégre e két párt jelenlegi vezetői közül számosan részt vettek e választójogi törvény alkotásában, illetve módosításában annak idején.
Már egyszer írtam valahol, s most megismétlem, minden nap imádkozom, hogy tűnjenek el végre - ÖRÖKRE - a politikai palettáról, mert amit e két párt csinált az elmúlt években, azt talán csak Gyurcsány tudta alulmúlni "teljesítményével".
Aki érdemi változást akar, és nem ül fel rég leszerepelt, bizonyítottan korrupt pártok korifeusainak vagy pár hónapja/éve még kritikátlan Gyurcsány-imádó/magyarázó média-guruknak, az MOST jobbra szavaz. Pl. a Jobbikra.

Horváth Andor Márton · http://mitszabad.blog.hu 2010.03.10. 12:28:36

@MÁV tulaj: Na pont azt nem érted, ami a leglényegesebb a Jobbikkal kapcsolatban. Holnap reggelre posztban válaszolok.

ralf 2010.03.10. 14:18:53

@greybull: Kicsit nagyobb szemüveggel nézd. a Fidesz, ugyanúgy mint az MSZP, folyamatosan arról beszél a kampányaiban, mi mindent fog adni, ha hatalomra kerül. Ezzel őrzi az emberekben az alattvalói tudatot és a felelősség teljes hiányát.
Ettől függetlenül, ha a Fidesz beszélne az elképzeléseiről (most nem álmokra, habnem ennél konkrétabb dolgokra gondolok), nem zárkóznék el tőlük, mert ha lenne is kifogásom bizonyos terveik ellen, legalább kinézem belőlük, hogy képesek megvalósítani.

Mindettől függetlenül remélem, és látok is rá esélyt, hogy a Fidesz a kampány után realista politikát fog folytatni, amivel gyakorlatilag egyetértek veled ("A választási ígéretek MINIMUMA a választások után rögtön MAXIMUMMÁ lép elő!")

jobbikolo 2010.03.10. 19:12:34

Ez a jobbik párt full náci vezetőkből áll, lehet most tagadják, de attól igaz. Ez a gyökerük, csak most, hogy esélyt éreznek a választásokra, átmentek nemzeti érzelmű kampányba, meg azt mondják, amit a sok megkeseredett ember hallani szeretne. Kérdem nekünk tényleg ilyen vezetőkre lenne szükségünk, milyen erkölcsiséget várhatunk majd töllük?

Itt van például Füzzesy Zoltán, aki már régóta az egyik legnagyobb nemzetközi neonáci vezető és egyben a jobbik külügyi kabinet alelnöke és Krisztinának is az egyik segítője Brüsszelben.

Itt a cikk 2008-as

www.hurut.info/2008/11/hrhedt-emigrns-jfasiszta-fzessy-zoltnt.html

Erre a barikád írja, hogy gyomorfogató hazugság, mivel ő nem is alelnök (2008)
barikad.hu/node/20270

Majd rá mostani cikkben meg itt publikálják, hogy alelnök, ja a jobbiknak minden gyomorforgató hazugság, ami rájuk nézve nem vett jó fényt.

barikad.hu/node/48637

Aztán itt van Gyenge Zsoltot aki, a Terézvárosi Önkormányzatban csücsül jobbikos képviselőként, és náci egyenruhában pózolt régebben.
cikk itt: piroslapok.blog.hu/2010/03/09/kikbol_all_a_jobbik

Ezek igazságok, amiket nem lehet le tagadni, ja és nem vagyok zsidó se cigány, hanem egy gondolkodó magyar. Eddig nem akartam el menni szavazni, mert mindegyik párt szar, de most elmegyek csak azért, hogy nehogy a nácik vegyék át a hatalmat, megtévesztenek itt nagyon sok embert.

delvideki 2010.03.10. 22:42:31

Hogyan szavazzak úgy, hogy a szavazatom az MSZP ellen, a Jobbik ellen és a Fidesz ellen irányuljon? Hmmmm....

Mr. Acid 2010.03.11. 02:05:53

@Horváth Andor Márton: "Éppen ezt kell tudatosítani: az MSZP még mindig inkább, mint a Jobbik."

Gratulálok. Gondolom, akkor már rég külföldön fogsz élni, amikor ránk rohad az ország. Elárulok egy titkot: a Jobbik előretöréséről a rendszerváltó pártok, de leginkább az MSZP tehet.

Horváth Andor Márton · http://mitszabad.blog.hu 2010.03.11. 02:20:44

@Mr. Acid: Nem titok, bár nem méricskélném, hogy az MSZP vagy a Fidesz, illetve hogy bizonyos mértékig az MDF, de az SZDSZ is mennyire messzemenően felelős a Jobbik előretöréséért.

Nem tervezek külföldre költözni.

Viszont egy dolgot a figyelmedbe ajánlanék: akármennyire (tagadhatatlanul) sáros az MSZP, vajon melyik párt szorítaná vissza nagyobb eséllyel a Jobbikot: az MSZP vagy a Jobbik saját maga? Ugyanis a rendszerváltó pártok felelőssége mellett ott van az összes jobbikos személyes felelőssége is. Ezért mondom, hogy inkább az MSZP, mint a Jobbik. Ami nem jelenti, hogy az MSZP-re akarok szavazni.

Mr. Acid 2010.03.11. 15:50:12

@Horváth Andor Márton: Én azt mondom: a Jobbikot csak úgy lehet megszüntetni, ha megszűnnek, illetve mérséklődnek azok az okok, amik miatt ma ilyen népszerű. Ha az MSZP akarja őket visszaszorítani, főleg, ahogy eddig tette, annak katasztrofális vége lesz.
Egyszerűen az MSZP-nek nincs megoldási javaslata ezekre a problémákra, még a létüket sem nagyon akarja elismerni. Lett volna 20, de legalább 12 évük, hogy mondjuk a cigányság-problémát mérsékeljék. Elköltöttek egy rahedli pénzt direktben, még többet indirektben erre a problémára, s csak annyit értek el, hogy a helyzet a rosszból a tarthatatlan felé mozdult. A nagyrészt cigányok lakta falvak korfája ijesztő, sőt, egyenesen elborzasztó, hogy ha figyelembe vesszük, hogy a gyerekek legalább 50%-a (és direkt mondtam is kis számot) nem fog tudni kitörni, el fog veszni a társadalom számára...

Balt 2010.03.17. 22:08:05

@ralf: Erre az MDF-re?! Akkor már inkább az LMP-re, az legalább bevallottan recycling-párti...

Balt 2010.03.17. 22:11:43

@Horváth Andor Márton: Ez marhaság. Az LMP (és az MDF) bejutása esetén kb. pont annyit visz el a Jobbiktól, mint az MSZP-től. (A Fidesz 2/3-ra meg mondhatni: veszélytelen.) Itt leht próbálkozni: www.kinyeriavalasztast.hu

Balt 2010.03.17. 22:16:35

@Mr. Acid: Egyetértek. Sajnos a Jobbik továbbra is utazni fog a "slágertémára", tehát valahogy ki kell húzni a dolog méregfogát sürgősen. Hirtelen eszembe jutott volna valami államtitkárságot kínálni nekik, de ezt az esélyt most játszották el örökre...