A Fidesz kétharmados győzelme sok kérdést vet fel. Itt most nem a jövőről, nem arról lesz szó, hogy mit kezd majd vele, hanem a múltról, arról, hogy miért alakult így. Hallani olyan véleményt, hogy a magyar választási rendszer sajátosságai eredményezték a földcsuszamlást. És sokan törik a fejüket azon is, hogy a magyar választók miért nem tartották veszélyesnek a kialakuló alkotmányozó többséget. Langyos, langyos. Mindkét felvetés helyes irányba mutat, de rosszul teszi fel a kérdést. Nézzük tehát meg, milyen körülmények tették lehetővé, és milyen okok eredményezték a kétharmadot. A magyar választási rendszer a győztest jutalmazza, halljuk sokszor. Ebből annyi igaz, hogy a 176 egyéni körzet a többségi választási rendszer eleme, és itt valóban a győztes mindent visz. De Magyarország nem angolszász ország, vannak területi listák és kompenzációs lista is. Azaz van lehetőség a kisebb pártok bejutására, és az erős ellenzék kialakulására is. Mármint az előbbire mindig, az utóbbira viszont csak bizonyos feltételek teljesülése esetén. Ha egy párt megugorja az ötszázalékos küszöböt, bejut. De győzelemre csak olyan erőnek van esélye, amelyik az egyéni körzetekben tud győzni. Erre az elmúlt idők magyar választásai két lehetőséget mutattak (némi egyedi eltérésekkel).
Az egyik a kétosztatú politikai tér: két nagy párt verseng, esetleg kis szövetségeseikkel. Ilyen volt egyértelműen az 1998-as, a 2002-es és a 2006-os választás: a jobboldal és a baloldal versengett úgy, hogy vagy volt eleve egy-egy vezérpárt (2002 és 2006, a Fidesz és az MSZP), vagy a két forduló között eldőlt, hogy melyik lesz az (1998, az FKgP visszalépet a Fidesz javára). De ehhez hasonló volt valójában már az 1990-es helyzet is: az MDF és az SZDSZ küzdelmében az FKgP és a KDNP az előbbit, míg a Fidesz az utóbbit támogatta. Ugyanakkor ott volt még az MSZP, amely azonban akkor annyira erőtlennek mutatkozott, hogy nem jelentett valódi harmadik pólust. De éppen ez jelenti az átmenetet a másik lehetőséghez. Az utóbbi három választáson annyira megszoktuk a kétosztatú teret, hogy az tűnik természetesnek, holott a magyar pártrendszer hárompólusúnak indult. Ezt törte meg az 1994-es koalíciókötés, ami felrobbantotta a liberális tábort: az SZDSZ az MSZP segédpártjává vált, míg a Fidesz újjászervezte a jobboldalt. Az utóbbi ciklus alatt azonban újra létrejött a háromosztatú tér: a Fidesz egyik oldalán az MSZP, a másikon a Jobbik (az LMP pozíciója még bizonytalan).
Kétosztatú térben kicsin múlhat a győzelem, és általában a többség sem óriási. A háromosztatú térben azonban nincs automatikus visszaléptetés a második fordulóban, így ha valamelyik pólus megerősödik, győzelme automatikus. A szavazatok bő harmadával vinni lehet a mandátumok több mint felét (1994, MSZP), bő felével pedig több mint kétharmadát (2010, Fidesz). Ezek tehát azok a körülmények, amik lehetővé tették a kétharmadot. De mi volt az oka? A szavazás mechanizmusa hasonlít a vásárláséhoz. A sok-sok ismeretlen vásárló milliónyi különböző szükséglet, szempont és érték alapján dönt valamelyik termék mellett, vagy mond le a vásárlásról teljesen. Senki sem kap tökéletes terméket, de minden vásárlás kis szavazás arról, hogy az adott termék az adott áron még épp megfelelő-e. Másrészt maga a vásárlás fontossága is nagyon különböző: van, aki hosszú gondolkodás után dönt, van, aki pedig csak bedob valamit a kosarába, és már el is felejtette, mi is volt az. A marketingesek épp azt keresik, hogy mi alapján döntenek a nagyobb vásárló csoportok.
A politikában rengeteg különböző kérdésre lehetett a Fideszre adott voks a válasz. Nagyon izgalmas feladat lehet kideríteni ezek egy részét: ki szavazott véletlenszerűen, vagy hirtelen felindulásból, vagy ha érett megfontolásból, akkor mi is lehetett az. A MSZP nagyot tévedett, amikor azt hitte, hogy a második fordulóban sokak arra a kérdésre fognak válaszolni, hogy legyen-e a Fidesznek kétharmada. A választók jelentős többsége inkább arra válaszolt, hogy eltűnjön-e a hatalomból az MSZP. És jelentős kisebbségük pedig arra, hogy elhúzzon-e az egész politikai elit a fenébe. A pártok képzeletbeli boltjába elég sokan elmentek, hosszú töprengés, rövid keresgélés, vagy csak úgy találomra betettek valamit az átlátszatlan kosarukba: és mindenki csak a vásárlás után tudhatta meg, a többiek mit vettek. A magyar választók nem a demokráciát szavazták le, de még csak nem is a rendszerváltást (ugyanis demokratikus és rendszerváltó párt nyert). Csupán a saját kérdéseikre adtak értelmezhető választ egy vegyes választási rendszerben, ahol a pártok három pólusba rendeződtek.
Miért lett kétharmad?
2010.04.28. 07:00 kolbenheyer
60 komment · 1 trackback
Címkék: kétharmados többség választás 2010
A bejegyzés trackback címe:
https://sardobalo.blog.hu/api/trackback/id/tr431957541
Trackbackek, pingbackek:
Trackback: Hogyan lehet legyőzni egy kétharmados pártot? 2010.04.28. 09:02:52
Az MSZP, a Jobbik és az LMP szavazóit, programját és politikusait tekintve is teljesen inkompatibilis egymással. Nagyon valószínűtlen, hogy össze tudjanak fogni. (Fotó: Pelsőczy Csaba/fidesz.hu) "Átkozottul bonyolult helyzet", "dr...
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
Vidéki 2010.04.28. 08:34:01
A pragmatikus gondolkodásáról ismert kínai pártfőtitkár, Teng Hsziao Ping emlékezetes kijelentése így hangzott:
„Mindegy, hogy a macska fekete vagy fehér, csak fogja meg az egeret."
Lehet, hogy a választók között is voltak sokan hasonlóan a pragmatikus gondolkodás képességével megáldottak.
Észlelték, hogy az eddig egerészéssel megbízott macskák képtelenek egeret fogni.
Ezért úgy gondolták, hogy talán eltérő színű macskákkal kellene próbálkozni.
„Mindegy, hogy a macska fekete vagy fehér, csak fogja meg az egeret."
Lehet, hogy a választók között is voltak sokan hasonlóan a pragmatikus gondolkodás képességével megáldottak.
Észlelték, hogy az eddig egerészéssel megbízott macskák képtelenek egeret fogni.
Ezért úgy gondolták, hogy talán eltérő színű macskákkal kellene próbálkozni.
ralf 2010.04.28. 08:58:59
A Fideszre szavaztak a szimpatizánsai, amivel talán választást lehet nyerni, de talán még többséget sem. Rájuk szavaztak azok, akik hisznek a populista ígéreteknek. És azok, akik - nem kevesen - úgy látták, nincs más választásuk.
Az MSZP-re szavazáshoz nagy elkötelezettség kellett a kormányzati teljesítményük miatt, a Jobbik csak a korlátolt cigány- és esetleg zsidóelleneseknek jelent opciót, így ha a jellemző észak-kelet-magyarországi problémákra sikerül megoldást találni, nem fogják elérni a parlamenti küszöböt, az LMP-ről pedig igazán nem derült ki, kik ők. Jelen pillanatban a másságuk a legszimpatikusabb, de a parlamentbe való bejutásuk révén van négy évük, hogy benyomást keltsenek.
De a legnagyobb feladat a Fidesz előtt áll, és azt gondolom, drukkolnunk kell nekik, hogy ezt a feladatot sikerüljön megoldaniuk akkor is, ha - mint én is - nem rájuk szavaztunk.
Az MSZP-re szavazáshoz nagy elkötelezettség kellett a kormányzati teljesítményük miatt, a Jobbik csak a korlátolt cigány- és esetleg zsidóelleneseknek jelent opciót, így ha a jellemző észak-kelet-magyarországi problémákra sikerül megoldást találni, nem fogják elérni a parlamenti küszöböt, az LMP-ről pedig igazán nem derült ki, kik ők. Jelen pillanatban a másságuk a legszimpatikusabb, de a parlamentbe való bejutásuk révén van négy évük, hogy benyomást keltsenek.
De a legnagyobb feladat a Fidesz előtt áll, és azt gondolom, drukkolnunk kell nekik, hogy ezt a feladatot sikerüljön megoldaniuk akkor is, ha - mint én is - nem rájuk szavaztunk.
ChatMan 2010.04.28. 09:22:42
Gyurcsány Ferenc és barátai = 2/3
(Gy.F. egy lottó 5-ös a jobboldal számára)
Ennyi......
(Gy.F. egy lottó 5-ös a jobboldal számára)
Ennyi......
tompus 2010.04.28. 09:30:45
@ralf: Szerintem a jobbikra szavaztak inkább azok, akik elhitték populista igéreteket. Az mszp-re csak az elvakultak és azok, akik jól megszedték magukat az elmúlt 8 évben. A fideszre a híveik és azok, akik az mszp-t el akarták tüntetni és azok, akik belátták, hogy nincs más esély arra, hogy az ország normális pályára kerüljön. Az lmp-re pedig azok, akik fasz helyett szavazni akartak, de nem kellett nekik egyik párt sem, az lmp helyére simán oda lehetett volna írni, hogy egyéb.
lorantka_a_gall 2010.04.28. 09:36:27
@ralf: az mszp-re szavazáshoz vagy kondérközelség, vagy hülyeség kellett, már ne is haragudj.
newtehen (egyszerű mint a faék - de működik) · http://avie.freeblog.hu/Files/tehen.jpg 2010.04.28. 09:44:04
Szerintem a jobbikra azok szavaztak, akiknek feltűnt, hogy a baloldali színű macska nem fogja meg az egeret, és még emlékeznek rá, hogy a narancsszínű macska sem fogta meg annó...
Pepe83 (törölt) 2010.04.28. 09:53:50
@lorantka_a_gall:
Ez elég általánosító hozzáállás.
Van egy réteg, - ha nem is nagy - amelyik nem tudja elfogadni, hogy a Fidesz még mindig kacsintgat a szélsőségesek felé és amelyiknek nem tetszik az LMP piacellenes hozzáállása.
Ez elég általánosító hozzáállás.
Van egy réteg, - ha nem is nagy - amelyik nem tudja elfogadni, hogy a Fidesz még mindig kacsintgat a szélsőségesek felé és amelyiknek nem tetszik az LMP piacellenes hozzáállása.
Atrox 2010.04.28. 09:56:28
Vicces, ahogy a kommentelők azt fejtegetik, hogy "Szerintem a Jobbikra azok szavaztak, akik...".
Esetleg valaki valahol már megkérdezhetné őket, hogy miért is szavaztak a Jobbikra. Csodálkoznátok, ha látnátok, hogy mennyi olyan ember voksolt rájuk, aki leszarja a cigány meg zsidó kérdést (azaz nem foglalkozik vele, hidegen hagyja). De nyilván kívülállóként sokkal jobb azt hinni, hogy oda csak nácik, meg rasszisták szavaztak. Pedig nem így van...
Newtehen kommentjében félig ott az igazság...
Esetleg valaki valahol már megkérdezhetné őket, hogy miért is szavaztak a Jobbikra. Csodálkoznátok, ha látnátok, hogy mennyi olyan ember voksolt rájuk, aki leszarja a cigány meg zsidó kérdést (azaz nem foglalkozik vele, hidegen hagyja). De nyilván kívülállóként sokkal jobb azt hinni, hogy oda csak nácik, meg rasszisták szavaztak. Pedig nem így van...
Newtehen kommentjében félig ott az igazság...
Diktatúra Pécsett, új céget foglalt el a Fidesz! 2010.04.28. 10:02:41
A választók nagy része - kb. 5,5 millió ember nem szavazott a Fideszre!
Ha őket akarta volna rájuk szavaz.
Tehát a kétharmadnak nem kell a Fidesz!
Ez egy fontos szempont, a gonosz törpének ezt kell szem előtt tartania!
Ha őket akarta volna rájuk szavaz.
Tehát a kétharmadnak nem kell a Fidesz!
Ez egy fontos szempont, a gonosz törpének ezt kell szem előtt tartania!
waze 2010.04.28. 10:11:07
érdekesek a vélekedések, kiváncsi vagyok hogy az én döntésemre mit mondtok:
alapjában baloldali-liberális érzelmű emberke vagyok de ennek nincs hiteles pártja MO-n perpill(akarom mondani régóta). jól látszódott az elsöprő FIDESZ fölény így - hogy vki be is tartassa velük a szájtépést - a szájkaratéban ugyancsak feketeöves Jobbikra szavaztam az országos listán mert véleményem szerint csak ők lesznek annyira kemény (v.állat) ellenzék mint amilyen volt a Fidesz eddig. az LMP-ben gondolkodni sem mertem, de talán a köv. 4 évben kiderül kik is ők. nagyon sok embert ismerek a környezetemben akik simán csak büntették a pártokat a Jobbik szavazatukkal és nem fasiszták ahogy azt próbálják sokan magyarázni. sajna ez a szavazás is arról szólt számomra hogy szar-szarabb-legszarabb sorrendet állítsam fel és így döntsek. lehet hogy jobb lenne - mint a spanyoloknál - a semleges négyzetet is a szavazólapra tenni de akkor nagyon beégnének a pártjaink, ezt nem merik...:-D
üdv mindenkinek, lehet fikázni..:-D
alapjában baloldali-liberális érzelmű emberke vagyok de ennek nincs hiteles pártja MO-n perpill(akarom mondani régóta). jól látszódott az elsöprő FIDESZ fölény így - hogy vki be is tartassa velük a szájtépést - a szájkaratéban ugyancsak feketeöves Jobbikra szavaztam az országos listán mert véleményem szerint csak ők lesznek annyira kemény (v.állat) ellenzék mint amilyen volt a Fidesz eddig. az LMP-ben gondolkodni sem mertem, de talán a köv. 4 évben kiderül kik is ők. nagyon sok embert ismerek a környezetemben akik simán csak büntették a pártokat a Jobbik szavazatukkal és nem fasiszták ahogy azt próbálják sokan magyarázni. sajna ez a szavazás is arról szólt számomra hogy szar-szarabb-legszarabb sorrendet állítsam fel és így döntsek. lehet hogy jobb lenne - mint a spanyoloknál - a semleges négyzetet is a szavazólapra tenni de akkor nagyon beégnének a pártjaink, ezt nem merik...:-D
üdv mindenkinek, lehet fikázni..:-D
Bergeroth 2010.04.28. 10:11:07
Az lenne a jó, ha viktor és bandája megértené végre, hogy nem azért őket választották mert meg vannak velük elégedve, hanem mert ők voltak a legkisebb hozzá nem értő balfaszok a többi hozzá nem értő balfasz között.
Mantlesorrow · http://www.sorspecialista.hu 2010.04.28. 10:19:27
@Pelso..: a foci iparág manapság. van aki a játék kedvéért, vagy a társaság, esetleg a részvétel miatt játszotta/játszaná.
a politika is iparággá vált. pont az ilyen gondolkodás tette azzá. "profi" politikusokat fizetünk, akik aztán az elérhető legkisebb minimum szintjét hozzák, amivel még éppen a bajnokságban lehet maradni.
F1-es példával élve: ez volt az az időszak, amikor a pályán már nem előztek, csak a boxban. taktikai kérdéssé vált az egész, hiszen a F1-et meg pontra játsszák. de ki élvezte azokat a "versenyeket"?
a politika is iparággá vált. pont az ilyen gondolkodás tette azzá. "profi" politikusokat fizetünk, akik aztán az elérhető legkisebb minimum szintjét hozzák, amivel még éppen a bajnokságban lehet maradni.
F1-es példával élve: ez volt az az időszak, amikor a pályán már nem előztek, csak a boxban. taktikai kérdéssé vált az egész, hiszen a F1-et meg pontra játsszák. de ki élvezte azokat a "versenyeket"?
vagyok59 2010.04.28. 10:19:52
@nestrot10: Ezt akartuk, ezért szavaztunk a Fideszre.
Rendszerváltás, hulljanak a szoci arcok, akár pártelnök, akár MNB elnök:)
Rendszerváltás, hulljanak a szoci arcok, akár pártelnök, akár MNB elnök:)
Unommáazegészet 2010.04.28. 10:20:10
A választók többsége szavazott a Fideszre és nem a maszop ellen. boxcsikácskácskácska.
Unommáazegészet 2010.04.28. 10:21:32
@Sokan kb. 5 millióan nem szavaztak a Fideszre!:
Te meg arra a pici apróságra gondolj, hogy aki nem ment el szavazni, annak kuss a neve. Bocsikácskácska.
Te meg arra a pici apróságra gondolj, hogy aki nem ment el szavazni, annak kuss a neve. Bocsikácskácska.
Mérnork 2010.04.28. 10:23:10
@nestrot10: És te, rendkívül okos ember azt is ideírnád, hogy ha szerinted a Fideszre 52% szavazott igazából, akkor a maszopra mennyien is, kb. 10%? Tetszettek volna nem LQrni 8 éven keresztül...;-)
Canis Lupus Libertas (törölt) 2010.04.28. 10:23:18
A Fidesz teljesítménye a választáson nem volt kiemelkedően jó - a rájuk leadott szavazatok száma alapján nem a népszerűségük növekedése hozta a 2/3-os eredményt. Így a sok kérdésből - szerintem - nem maradt csak egy: Hová tűnt 1,4 millió ember az MSzP bázisából? Mert az nyilvánvaló, hogy nem a Fidesznél kötöttek ki... Tehát a feljebb olvasott komment vélhetően téved amikor a populista demagógia funjai hozták ezt az eredményt, hiszen nagyrészt a Fideszre azok voksoltak, akik máskor is rájuk szoktak, függetlenül attól, mi a kérdés. A fennmaradó ~350 000 ember lehet bizonytalankodó, aki végül itt kötött ki. De 1,4 millió szavazat hová lett? Engem ez érdekelne.
laaszlo 2010.04.28. 10:26:24
@nestrot10: Mit vagy úgy oda? Az persze a demokrácia diadala volt ugye, amikor Megyó 47% + 4.9%-kal a zsebében kijelentette: "Ha a jobboldal televiziót szeretne, akkor vegyen magának"
Nézz körül Ejrópában, másutt hogy megy a müsoridő szétosztás.
Sőt OV elkövette élete legnagyobb hibáját is: az elsö ciklusában támogatást fizetett az Indexnek, a Beszélönek meg másoknak. Még ma is bánja ...
Nézz körül Ejrópában, másutt hogy megy a müsoridő szétosztás.
Sőt OV elkövette élete legnagyobb hibáját is: az elsö ciklusában támogatást fizetett az Indexnek, a Beszélönek meg másoknak. Még ma is bánja ...
Canis Lupus Libertas (törölt) 2010.04.28. 10:27:29
@Sokan kb. 5 millióan nem szavaztak a Fideszre!: Ez egy eléggé ostoba logika. Mert persze az igaz, hogy 5,5 millióan nem szavaztak a Fideszre, de ezzel együtt az is igaz, hogy kb 3 millióan nem szavaztak senkire sem. Nos, ők a demokrácia szempontjából nem létező személyek, akik éppen azt tették lehetővé, hogy egy ilyen választási rendszerben egy ilyen pártalakulat 2/3-os többséget szerezzen a parlamentben. Így ez a számolgatás nem sok értelemmel feltöltött hsz-ekhez vezet.
SajnosNem 2010.04.28. 10:34:35
@Sokan kb. 5 millióan nem szavaztak a Fideszre!:
de számolhatunk akár így is... ezen logika alapján az MSZP elutasítottsága 88%.
de számolhatunk akár így is... ezen logika alapján az MSZP elutasítottsága 88%.
csárli hárper 2010.04.28. 10:43:38
@Canis Lupus Libertas: esetleg ha lenne a szavazólapon "egyiket sem" opció, azok "a demokrácia szempontjából nem létező személyek" is elmentek volna és lenne ám nagy meglepetés, csodálkoznának a bohócok a Nagy Büdösben hogy"nézd mán' ilyen sokat kívánnak minket a halál faszára?"
dr kíváncsivagyok 2010.04.28. 10:49:30
@Vidéki: Akkor folytassuk ebben a stílusban . Valóban mindegy hogy milyen színű az egeret megfogó macska , csak az a baj , hogy genetikailag nem a színük dönti el , hogy egerésznek - e , hanem a mentalitásuk. Tehát a fehérek között is van és a feketék között is (sőt tarka , szürke , stb.) amelyik egerészik . Ezért nem hiszem hogy most , a más színű macskát jól választottuk meg . Talán több macskát kéne tartani és legyen köztük minden színváltozatból !
dr kíváncsivagyok 2010.04.28. 10:50:23
több macskát kéne tartani DE AZ EGERÉSZŐ FAJTÁBÓL - ez kimaradt.
Canis Lupus Libertas (törölt) 2010.04.28. 10:55:38
@ezittenkéremmagyarország: Ez egy jó mosdós duma és csak egy baj van vele, ui. a demokráciában mindenki választó és mindenki választható. Azaz, ha nem tetszik vmi, csináld jobban! Ha nem tudod, akkor válassz, ha azt sem tudod, akkor tűrj! Nem is olyan bonyolult...
gorcsev54 2010.04.28. 10:56:21
@ralf: "Jobbik csak a korlátolt cigány- és esetleg zsidóelleneseknek jelent opciót, így ha a jellemző észak-kelet-magyarországi problémákra sikerül megoldást találni, nem fogják elérni a parlamenti küszöböt",csak ezek a problémák vannak?Szerintem ennél sokkal több is van, ja és nem északon lakom
dr kíváncsivagyok 2010.04.28. 10:57:16
@Canis Lupus Libertas: Ha nem ismerném az emberi alaptermészetet , akkor csodálkoznék ezen . Borsodban pl. vagy egyszerűen otthon maradtak, vagy bármilyen furcsa, a Jobbikra voksoltak !
dr kíváncsivagyok 2010.04.28. 10:59:36
@Canis Lupus Libertas: Ebből az következik, hogy azt választottuk meg , aki jobban csinálja ?? Szerintem csupán azt zavartuk el, aki NEM JÓL CSINÁLTA . Ebből következik, hogy fogalma sincs senkinek, hogy a Fidesz mit fog lépni .
Canis Lupus Libertas (törölt) 2010.04.28. 11:01:31
@kíváncsivagyok: 44 macska jelentkezett, ezekből 6-7 került a második körbe és 4 a végsőbe. Többen kellett volna beszállni a zsűribe még az első kör előtt - mert 1 macskának 40-50000 lélekszámú körzetekben csak összejött volna 750 ajánlás, ha a most egerek és csúnya macskák miatt panaszkodókat ez kicsit is érdekelte volna.
dr kíváncsivagyok 2010.04.28. 11:03:22
Kicsit olyan érzésem van most a választások után , hogy a mosdóvízzel együtt kiöntöttük a gyereket is. Na nem az összeset, de pár tisztességes képviselő a pártjuk rossz szereplése miatt kikerült és csak reménykedhetünk , hogy tisztességes emberkék kerültek be helyettük. Garancia nincs.
Canis Lupus Libertas (törölt) 2010.04.28. 11:05:59
@kíváncsivagyok: Én nem azt állítottam, hogy a jobbat választottuk, csak azt, hogy a választás érvényességéhez szükséges mennyiségű ember tudott választani - az pedig, hogy ezt ki milyen alapon tette, nem tudható és nem is érdekes. De az biztos, hogy ha a rendszer alapvetően rossz és ezt az emberek többsége így gondolja, akkor az emberek azt meg is tudják változtatni. A jelek szerint azonban erre nem volt igény.
dr kíváncsivagyok 2010.04.28. 11:07:19
@Canis Lupus Libertas: Szerintem (sajnos) itt most nem macskákra történt a szavazás , hanem macskatartó gazdákra ! És nem biztos, hogy a legjobban egerészőket tartókra ! Viszont szép narancssárgák !! Vajon tudnak egerészni ? Vagy ugyanolyan ingyenélők lesznek mint a rusnya vörösök ?
dr kíváncsivagyok 2010.04.28. 11:09:33
@Canis Lupus Libertas: Az a bajom, hogy ismerve az ember alaptermészetét nincsenek illúzióim . Ennek már most jelei vannak : a káderek lecserélése gőzerővel folyik és nem vagyok biztos benne , hogy rátermettség alapján !!
Canis Lupus Libertas (törölt) 2010.04.28. 11:16:55
@kíváncsivagyok: Éppen ez a gond! Az, hogy elhisszük, hogy nem a macska gazdái vagyunk, csak az aki enni ad neki - ez nem így van! Vagy ha igen, akkor mangunkra vessünk!
A kádercsere meg nem gond, én is ezt tenném, meg te is. A munkát ténylegesen végző apparátust meg úgysem baszogatja senki, annyi haverja, rokona senkinek nincsen.
A kádercsere meg nem gond, én is ezt tenném, meg te is. A munkát ténylegesen végző apparátust meg úgysem baszogatja senki, annyi haverja, rokona senkinek nincsen.
dr kíváncsivagyok 2010.04.28. 11:18:04
Egyáltalán nem bízom benne, hogy csak egy párt képes rendbe tenni az ország dolgait . Legszívesebben el sem mentem volna szavazni , olyan gyér volt a felhozatal.Ugyanis attól hogy az előző el...ta , még nem következik , hogy a másik nem fogja . A kis szélsőséges pártokat nem említem, mert nekem nem alternatíva. Ezért vagyok a koalíció híve, de nem a Fidesz-féle destruktív ellenzékről beszélek. Valódi , kompromisszumos, konstruktív ellenzékről . Nincsenek illúzióim hogy mit tesz a Fidesz (bármelyik párt ) a 2/3 - dal . Olyan lesz az ország közélete mint egy sárgaságba esett ember.
dr kíváncsivagyok 2010.04.28. 11:22:51
@Canis Lupus Libertas: Amit az alapvető emberi tulajdonságokról írtam a kádercserékre értettem .Szomorú, hogy nem rátermettség , hanem az érdekből választott párt miatt kerül valaki pozícióba ! Ezért mondom : nincsenek illúzióim . Jöhetnek újra az "Ezüsthajók stb. , de már a lebukás legkisebb veszélye nélkül, mert az apparátust percek alatt lecserélik a megfelelőn sárgaságba esett emberekre !
Canis Lupus Libertas (törölt) 2010.04.28. 11:24:19
@kíváncsivagyok: Ez a megegyezősdi egyszerűen nem magyar emberre van kitalálva. A 2/3 azért előny - mindenkinek -, mert most van alkalom valódi változtatásra, amiről mindenki dumált csak senki nem tudta megcsinálni azért, mert magyarok voltak mindkét térfélen. Nem biztos, hogy amit Fidesz tenni akar az jó, de az biztos, hogy az eddigi helybenjárásnál jobb bármi. Az MSzp el lett hajtva csúnyán - nem kérdés miért. A Fidesz meg olyan helyzetbe került, amire nem lesz mentség. Akár jól csinálják, akár nem az mindenképpen a fejükre hullik legkésőbb 4 év múlva. Éppen ezért ma még mindenképpen korainak tartom az aggódást.
gpetersz 2010.04.28. 11:25:11
1.
Tényleg jó lenne megkérdezni a Jobbik szavazókat is a miértről (igazából ez a Jobbik elemi érdeke is lenne). 855000 fasiszta/rasszista/náci lenne itt? Nem hinném.
2.
Nem lehetne a sok idióta MSZP szimpatizánst kibannolni innen a picsába? (nem mindet, csak az idiótákat, akik már most mindenben patásorbán diktatúráját látják...)
3.
Nem lehetne a sok idióta FIDESZ szimpatizánst kibannolni innen a picsába? (nem mindet, csak az idiótákat, akik már most mindenben csodatévőorbán egyedik karizmáját látják, akikre már most melegebben süt a nap...)
Kösz.
Tényleg jó lenne megkérdezni a Jobbik szavazókat is a miértről (igazából ez a Jobbik elemi érdeke is lenne). 855000 fasiszta/rasszista/náci lenne itt? Nem hinném.
2.
Nem lehetne a sok idióta MSZP szimpatizánst kibannolni innen a picsába? (nem mindet, csak az idiótákat, akik már most mindenben patásorbán diktatúráját látják...)
3.
Nem lehetne a sok idióta FIDESZ szimpatizánst kibannolni innen a picsába? (nem mindet, csak az idiótákat, akik már most mindenben csodatévőorbán egyedik karizmáját látják, akikre már most melegebben süt a nap...)
Kösz.
dr kíváncsivagyok 2010.04.28. 11:25:39
Tehát röviden : egyáltalán nem biztos hogy a legjobban egerésző macskákat szereztük be , viszont éhesek és már kérik a tejecskét . Úgy megszerettetik magukat majd 4 év alatt , hogy , ugyan egeret nem fognak , de dorombolni tudnak !
Canis Lupus Libertas (törölt) 2010.04.28. 11:27:31
@kíváncsivagyok: A helyedben csak akkor lennék elszomorodva, ha biztos lennék abban, hogy ez a csere-bere most vmi változásként történik majd. Ha biztos lennék abban, hogy eddig a rátermettek kezében volt a kormány. Ha nem így van, akkor nem értem a szomorúságodat.
dr kíváncsivagyok 2010.04.28. 11:29:30
@Canis Lupus Libertas: Azért hadd aggódjam egy kicsit. Egyetértek , Én is drukkolok , mert a Fidesznek már nem a szociktól kell tartaniuk , ha el...ák , a radikálisok (Orbán személyes felhatalmazásával) mennek az utcára kordonokat bontani . És ebben a radikális csoportban lesznek minden színűek.
dr kíváncsivagyok 2010.04.28. 11:31:41
@Canis Lupus Libertas: Nem volt a kormány rátermett kezekben, de az apparátusban és a régiókban elég sok 12 - 14 éve JÓL dolgozó képviselő volt, aki most érdemtelenül, a pártszimpátiája miatt került ki .
Canis Lupus Libertas (törölt) 2010.04.28. 11:33:15
@gpetersz: Az elsőre egy fél megoldásom lenne. A jobbik nagyon jó kérdéseket tesz fel jó helyeken, csak szar válaszokat ad rá - túl egyszerűeket. Szerintem ez a siker titka.
A másik kettővel meg az a gond, hogy ki lesz az etalon? Kihez mérjük, hogy ki idióta és ki nem? Persze, ha ez megvan, akkor nem nagy kunszt...
A másik kettővel meg az a gond, hogy ki lesz az etalon? Kihez mérjük, hogy ki idióta és ki nem? Persze, ha ez megvan, akkor nem nagy kunszt...
Piefke (törölt) 2010.04.28. 11:35:37
"A magyar választók nem a demokráciát szavazták le, de még csak nem is a rendszerváltást (ugyanis demokratikus és rendszerváltó párt nyert)."
...Na kérem: a FIDESZ - jól jegyezzék meg minden politológusok! - NEM demokratikus párt!
Miért?
Mert vezetőinek és támogatóinka mentalitása alapvetően nem demokratikus. Egy pártról nem az alapszabálya mutatja meg annak demokratikis, vagy nem demokratikus jellegét, hanem a benne lévők mentalitása. Forma és mentalitás közül ui. bármely közösség esetében a mentalitás lesz a döntő.
A FIDESZ azért győzött most 2/3-dal, mert a váalsztók vagy kiábrándultak a "fenenagy demokrata" ballib pártokból (amelyek persze szintén nem voltak azok...), vagy pedig eleve nem is volt demokrata, hanem valamiféle "függő viszonyban" érezte-érzi jól magát a "Hatalom"-mal, "állam"-mak kapcsolatban...
...Na kérem: a FIDESZ - jól jegyezzék meg minden politológusok! - NEM demokratikus párt!
Miért?
Mert vezetőinek és támogatóinka mentalitása alapvetően nem demokratikus. Egy pártról nem az alapszabálya mutatja meg annak demokratikis, vagy nem demokratikus jellegét, hanem a benne lévők mentalitása. Forma és mentalitás közül ui. bármely közösség esetében a mentalitás lesz a döntő.
A FIDESZ azért győzött most 2/3-dal, mert a váalsztók vagy kiábrándultak a "fenenagy demokrata" ballib pártokból (amelyek persze szintén nem voltak azok...), vagy pedig eleve nem is volt demokrata, hanem valamiféle "függő viszonyban" érezte-érzi jól magát a "Hatalom"-mal, "állam"-mak kapcsolatban...
Canis Lupus Libertas (törölt) 2010.04.28. 11:41:11
@kíváncsivagyok: Orbán mostantól egyértelműen más oldalra került, nem kacsinthat össze a radikálisokkal - ha ugyan ezt tette valaha is - mert ő mostantól nem a Fidesz arca, hanem az országé. Mostantól nem engedheti meg magának a kordonbontós bohóckodást. Feltehetően ezt ő is tudja. És ha történetesen jól megy majd a kormányzás - erre épp' akkor esély van, mint az ellenkezőjére - , akkor a Jobbik, meg a hasonló egyletek úgy tűnnek el, ahogy előjöttek. Nem tartom valós veszélynek még ekkora parlamenti frakcióval sem, mert nem kell velük senkinek együtt ügyezni. Szépen elülnek ott, aztán mint a MIÉP szépen kikopnak mindenhonnan. Dúró Dóri szül két szép szittya gyereket, Gábor lovagolni tanítja őket, meg hátrafele nyilazni és néha, csendes estéken lehúnyja szemét és álmában multikat kaszabol...
Vidéki 2010.04.28. 11:58:29
@kíváncsivagyok:
Írod: "több macskát kéne tartani DE AZ EGERÉSZŐ FAJTÁBÓL".
Ez már tenyésztés kérdése.
Nálunk a macskatenyésztőknél eddig nem ez volt a főszempont. Fontosabbnak tartották, hogy a macska szépen tudjon dorombolni.
A versenylótenyésztésben az "angol telivérek" tenyésztői viszont vitathatatlan eredményeket értek el.
Írod: "több macskát kéne tartani DE AZ EGERÉSZŐ FAJTÁBÓL".
Ez már tenyésztés kérdése.
Nálunk a macskatenyésztőknél eddig nem ez volt a főszempont. Fontosabbnak tartották, hogy a macska szépen tudjon dorombolni.
A versenylótenyésztésben az "angol telivérek" tenyésztői viszont vitathatatlan eredményeket értek el.
deflorator 2010.04.28. 11:58:49
@ezittenkéremmagyarország: Az "egyik sem" opció az anarchiát jelenti. Elvégre akkor senki sem kormányoz.
deflorator 2010.04.28. 12:11:06
Nem hinném, hogy a fasiszták szavaznak a jobbikra. Morvai például egész életében az emberi jogokért küzdött. Irreális az a feltételezés, hogy ha ők kormányoznának akkor egyik pillanatról a másikra vérbíró lenne belőle.
Parlementen kívül, parlamenti ellenzékként és kormányzó pártként egyaránt teljesen máshogy viselkednek a pártok, valamint azok politikusai. Minél nagyobb a felelősség, annál felelősebben viselkednek.
Én magam az EU parlamenti választáson szavaztam a jobbikra, reméltem, hogy jól szerepelnek és ez beindít egyfajta változást a többi pártban is. Be is indított.
Parlementen kívül, parlamenti ellenzékként és kormányzó pártként egyaránt teljesen máshogy viselkednek a pártok, valamint azok politikusai. Minél nagyobb a felelősség, annál felelősebben viselkednek.
Én magam az EU parlamenti választáson szavaztam a jobbikra, reméltem, hogy jól szerepelnek és ez beindít egyfajta változást a többi pártban is. Be is indított.
ralf 2010.04.28. 12:45:08
@gorcsev54: Nem. Sok probléma van. Csak azokra a Jobbik nincs kihegyezve. Az viszont igaz, hogy a kapitalizmusellenesek, az állami gyámkodás hívei számára is csak a Jobbik kínál megoldást. Csak Magyarország döglene bele.
@deflorator: Amint épp a fentiekben írom, szerintem sem. Ha csak a fasiszták szavaznának rájuk, nem lenne meg az öt százalékuk.
Morvai valóban sok mindent letett az asztalra, csak - legalábbis a fáma szeriont - ellentételezésként nem elégítették ki az ambícióit. Ugyanakkor a jogászok nagyon fontos részei a jogállamnak, Márpedig ha egy törés-zúzás után egy jogász kizárólag a rendőrség (egyébként valós) visszaéléseit kifogásolja, az állati szintű rombolást pedig szó nélkül hagyja (sőt), ott azért van baj.
Egyébként egyáltalán nem vagyok meggyőződve arról, hogy akár Vona, akár Morvai fasiszta lenne, egyszerűen a populista fasisztoid szavazókat találta meg, mint ambícióik kiélésének útját. Ahogy szerintem az MDF-nek sem sok köze van a konzervatív-liberális gazdasághoz, de ezzel a szöveggel véltek túlélni.
@deflorator: Amint épp a fentiekben írom, szerintem sem. Ha csak a fasiszták szavaznának rájuk, nem lenne meg az öt százalékuk.
Morvai valóban sok mindent letett az asztalra, csak - legalábbis a fáma szeriont - ellentételezésként nem elégítették ki az ambícióit. Ugyanakkor a jogászok nagyon fontos részei a jogállamnak, Márpedig ha egy törés-zúzás után egy jogász kizárólag a rendőrség (egyébként valós) visszaéléseit kifogásolja, az állati szintű rombolást pedig szó nélkül hagyja (sőt), ott azért van baj.
Egyébként egyáltalán nem vagyok meggyőződve arról, hogy akár Vona, akár Morvai fasiszta lenne, egyszerűen a populista fasisztoid szavazókat találta meg, mint ambícióik kiélésének útját. Ahogy szerintem az MDF-nek sem sok köze van a konzervatív-liberális gazdasághoz, de ezzel a szöveggel véltek túlélni.
flea 2010.04.28. 13:56:01
kolbenheyer, a kommentpolitikádat nem valami konzekvensen tartatod be, csak szólok...
A magyar választási rendszer nem a "győztest jutalmazza", bár valóban sokan ezt mondják, hanem:
- Egyéniben (részvételtől, körzettől, ellenfelektől is függően) kb. 10 000 szavazat kell egy mandátumhoz
- Területi listán (megint csak némi szórással) 20-25 000
- Országos listán 40-50 000.
A területi listák logikája pedig olyan, hogy a "kicsik" Budapest és Pest kivételével nem jutnak rajta mandátumhoz (ugyanis ehhez a legtöbb helyen még 15% sem elég).
Tehát egyéniben a győztest jutalmazza a rendszer (a rájuk adott szavazatok 1/10000 mandátumot érnek, a többiekre adottak 1/45000-et), listán pedig minél nagyobb valaki, annál jobban jár - annál közelebb megy a listás szavazatok hasznosulása az 1/20000-hez, míg a kisebbeknél marad 1/45000. 2002-ben és 2006-ban a Fidesz és az MSZP közel egyenlő mértékben profitált ebből, idén viszont csak a Fidesz járt igazán jól. Így lesz a narancsba boruló egyéni térképből és 50+ százalékból kétharmados mandátumarány.
A magyar választási rendszer nem a "győztest jutalmazza", bár valóban sokan ezt mondják, hanem:
- Egyéniben (részvételtől, körzettől, ellenfelektől is függően) kb. 10 000 szavazat kell egy mandátumhoz
- Területi listán (megint csak némi szórással) 20-25 000
- Országos listán 40-50 000.
A területi listák logikája pedig olyan, hogy a "kicsik" Budapest és Pest kivételével nem jutnak rajta mandátumhoz (ugyanis ehhez a legtöbb helyen még 15% sem elég).
Tehát egyéniben a győztest jutalmazza a rendszer (a rájuk adott szavazatok 1/10000 mandátumot érnek, a többiekre adottak 1/45000-et), listán pedig minél nagyobb valaki, annál jobban jár - annál közelebb megy a listás szavazatok hasznosulása az 1/20000-hez, míg a kisebbeknél marad 1/45000. 2002-ben és 2006-ban a Fidesz és az MSZP közel egyenlő mértékben profitált ebből, idén viszont csak a Fidesz járt igazán jól. Így lesz a narancsba boruló egyéni térképből és 50+ százalékból kétharmados mandátumarány.
flea 2010.04.28. 13:59:34
A fasiszták annyian vannak kb, ahányan annak idején a MIÉP-re szavaztak. A Jobbiknak ennél lényegesen több támogatója van, mert másokat is meg tudtak szólítani. Ajánlom Török Gábort, szakszerűen kivesézte már ezt a témát a blogjában...
Aki meg azzal jön, hogy a Fideszben "nem demokrata mentalitásúak" az emberek, azt meg kísértse álmában a tőrőlmetszett liberális Kuncze "minek kellett odamenni, Mártíriusz" Gábor minden bizonnyal sokkal demokratább mentalitású vigyorgása. Hihetetlen, hogy egyesek mennyire szeretik, ha átmossák az agyukat...
Aki meg azzal jön, hogy a Fideszben "nem demokrata mentalitásúak" az emberek, azt meg kísértse álmában a tőrőlmetszett liberális Kuncze "minek kellett odamenni, Mártíriusz" Gábor minden bizonnyal sokkal demokratább mentalitású vigyorgása. Hihetetlen, hogy egyesek mennyire szeretik, ha átmossák az agyukat...
ralf 2010.04.28. 14:48:49
@flea: "Aki meg azzal jön, hogy a Fideszben "nem demokrata mentalitásúak" az emberek, azt meg kísértse álmában a tőrőlmetszett liberális Kuncze "minek kellett odamenni, Mártíriusz" Gábor minden bizonnyal sokkal demokratább mentalitású vigyorgása. Hihetetlen, hogy egyesek mennyire szeretik, ha átmossák az agyukat... "
Én ebben egyetértek veled, illetve pontosítanék. Fideszben vannak bőven olyanok, akik nem igazán nevezhetők demokratáknak, akárcsak a többi pártban.
Én viszont veled ellentétben nem tartom agymosottnak azt, aki velünk (velem) nem ért egyet. Megjegyzem, ez sem utal vérbeli demokratára.
Én ebben egyetértek veled, illetve pontosítanék. Fideszben vannak bőven olyanok, akik nem igazán nevezhetők demokratáknak, akárcsak a többi pártban.
Én viszont veled ellentétben nem tartom agymosottnak azt, aki velünk (velem) nem ért egyet. Megjegyzem, ez sem utal vérbeli demokratára.
flea 2010.04.28. 15:25:31
@ralf: akkor én is pontosítanék.
Egyrészt én legalább nem állítottam magamról, hogy én bezzeg mecsoda demokrata vagyok, mint teszik ezt az MSZP egyes politikusai illetve a már nevében is Demokratikus Charta tagjai a Fidesz savazása közben. :)
Másrészt sohasem neveztem mindenkit agymosottnak, akinek tőlem eltérő a véleménye, úgyhogy az utolsó előtti mondatod "veled ellentétben" kitételét sajnos vissza kell utasítanom. Azt viszont fenntartom, hogy aki szerint bármiféle mentalitásbeli problémák súlyosabb kárt okozhatnak a magyar demokráciának, mint pl. az idézett Kuncze-megmozdulás, az agymosott (=szélsőségesen egyoldalú forrásból tájékozódik és az alapján alakítja ki a véleményét).
Harmadrészt miért is ne tarthatna egy vérbeli demokrata akár mindenki mást is agymosottnak? Még ismerek is ilyet. 1990 óta folyamatosan birkázza a magyar választópolgárokat, szerintem olyan még nem volt, hogy a teljesen hülyék arányát 50% alá tette volna Magyarországon. Ettől még demokrata, a szerinte teljesen hülyék választójogát, szólásszabadságát, stb. egy pillanatra sem vitatná el.
Abban amúgy egyetértünk, hogy a Fideszben vannak demokratának nem igazán nevezhető emberek, de egyrészt "akárcsak a többi pártban", mint írod, másrészt meg ez elég irreleváns akkor, amikor a Fidesszel ennél komolyabb problémák is vannak, miközben ez a probléma meg éppenséggel távolról sem a Fidesz esetében a legsúlyosabb. Valamiért most egy kiabálásról meg valami égő épületről szóló közmondás is az eszembe jutott. ;)
Egyrészt én legalább nem állítottam magamról, hogy én bezzeg mecsoda demokrata vagyok, mint teszik ezt az MSZP egyes politikusai illetve a már nevében is Demokratikus Charta tagjai a Fidesz savazása közben. :)
Másrészt sohasem neveztem mindenkit agymosottnak, akinek tőlem eltérő a véleménye, úgyhogy az utolsó előtti mondatod "veled ellentétben" kitételét sajnos vissza kell utasítanom. Azt viszont fenntartom, hogy aki szerint bármiféle mentalitásbeli problémák súlyosabb kárt okozhatnak a magyar demokráciának, mint pl. az idézett Kuncze-megmozdulás, az agymosott (=szélsőségesen egyoldalú forrásból tájékozódik és az alapján alakítja ki a véleményét).
Harmadrészt miért is ne tarthatna egy vérbeli demokrata akár mindenki mást is agymosottnak? Még ismerek is ilyet. 1990 óta folyamatosan birkázza a magyar választópolgárokat, szerintem olyan még nem volt, hogy a teljesen hülyék arányát 50% alá tette volna Magyarországon. Ettől még demokrata, a szerinte teljesen hülyék választójogát, szólásszabadságát, stb. egy pillanatra sem vitatná el.
Abban amúgy egyetértünk, hogy a Fideszben vannak demokratának nem igazán nevezhető emberek, de egyrészt "akárcsak a többi pártban", mint írod, másrészt meg ez elég irreleváns akkor, amikor a Fidesszel ennél komolyabb problémák is vannak, miközben ez a probléma meg éppenséggel távolról sem a Fidesz esetében a legsúlyosabb. Valamiért most egy kiabálásról meg valami égő épületről szóló közmondás is az eszembe jutott. ;)
Sólyom Bátor 2010.04.28. 19:46:34
@flea: Én szentül hiszem, hogy 140-es IQ alatt ne szavazzon senki. De még tesztet is oldatnék velük, hogy ismerik-e a pártok, jelöltek programját.
ralf 2010.04.28. 23:08:25
Gondolod, hogy három ember képes felelős döntéseket hozni? :-)))
@flea: OK. Részemről visszavonva. nem ismerjük egymást, a rövid megjegyzések mellett korábbi tapasztalatokból ítélünk, a tévedés esélye nagy.
@flea: OK. Részemről visszavonva. nem ismerjük egymást, a rövid megjegyzések mellett korábbi tapasztalatokból ítélünk, a tévedés esélye nagy.
flea 2010.04.29. 17:18:24
@ralf: így igaz. Részemről is szent a béke :)
@Sólyom Bátor: mindenfajta cenzussal az a probléma, hogy ha azoknak az érdekeit senki sem képviseli, akik nem ütik meg a mércét, és ezek az illetők elég sokan vannak, akkor értelemszerűen a fennálló rendszer keretein kívül fogják érvényesíteni az érdekeiket. Lásd a történelemben a parasztlázadások, polgári és egyéb forradalmak sorát. Ahhoz meg, hogy valaki golyót küldjön a másik fejébe egy polgárháborúban, 140-nél jóval kisebb IQ is elég, vagy hogy kevésbé durvát mondjak, kukák, autók és/vagy tévészékházak gyújtogatásához is. Sőt megkockáztatom, hogy az ilyesmi a 140 alatti IQ-jú embereknek átlagban jobban is megy...
Ezért aztán bármilyen fárasztó, a demokratikus rendszer fenntartása, benne a korrekt oktatás és tájékoztatás fenntartása (kialakítása?...) mindenkinek inkább érdeke. Még azoké is, akiknek 140 feletti az IQ-ja.
@Sólyom Bátor: mindenfajta cenzussal az a probléma, hogy ha azoknak az érdekeit senki sem képviseli, akik nem ütik meg a mércét, és ezek az illetők elég sokan vannak, akkor értelemszerűen a fennálló rendszer keretein kívül fogják érvényesíteni az érdekeiket. Lásd a történelemben a parasztlázadások, polgári és egyéb forradalmak sorát. Ahhoz meg, hogy valaki golyót küldjön a másik fejébe egy polgárháborúban, 140-nél jóval kisebb IQ is elég, vagy hogy kevésbé durvát mondjak, kukák, autók és/vagy tévészékházak gyújtogatásához is. Sőt megkockáztatom, hogy az ilyesmi a 140 alatti IQ-jú embereknek átlagban jobban is megy...
Ezért aztán bármilyen fárasztó, a demokratikus rendszer fenntartása, benne a korrekt oktatás és tájékoztatás fenntartása (kialakítása?...) mindenkinek inkább érdeke. Még azoké is, akiknek 140 feletti az IQ-ja.
Sólyom Bátor 2010.04.30. 15:51:55
@flea: Értelek, de azt feltételezem, hogy ha az országot 140 feletti IQ-jú emberek szavazatai alapján a legmagasabb IQ-jú (vagy a környéki) ember vezetné, akkor nem lennének olyan dolgok, amikre célzol. Mert ezeknél a dolgoknál a vezetők össz IQ-ja sem érte el mindig a 140-et :-)))