A legfrissebb cikkek

Nincs megjeleníthető elem

Kapcsolat


Friss topikok

Statisztikák

Címkék

alkotmány (20) állam (6) állambiztonság (10) állambiztonságis jelen (6) arab (9) atom (7) a mennyei birodalomban (6) bajnai gordon (10) biológia (16) bíróság (6) bkv (7) budapest (10) cigány (86) demokrácia (87) diszkrimináció (6) egyház (6) ensz (8) erkölcs (6) eu (28) európa (7) evolúció (10) fantasy (9) fasizmus (6) fidesz (148) foci (6) gay (17) gay pride (12) gáza (14) gazdaság (19) google (6) gyász (7) gyurcsány (49) hamasz (13) hitler (8) holokauszt (12) hülyeség (6) humor (9) index (10) internet (9) irán (21) iszlám (6) izrael (39) jared diamond (6) jézus (10) jobbik (73) jog (8) kádár (7) katolikus egyház (7) kdnp (10) keresztény (12) kereszténység (11) kína (11) kolbenheyer ír (162) kolbenheyer olvas (233) kommunizmus (14) környezetvédelem (6) közélet (9) közgazdaságtan (26) krimi (17) külpolitika (20) kultúra (25) liberalizmus (13) lmp (9) magyar (15) magyarország (140) magyar gárda (9) magyar hírlap (6) martin (6) mdf (12) meleg (13) mongol (18) mszp (62) náci (51) nacionalizmus (10) németország (11) nemzet (32) nemzetbiztonság (8) nyelvészet (6) obama (21) oktatás (11) orbán (56) oroszország (8) összeesküvés (6) őstörténet (6) palesztin (15) politika (215) pszichológia (14) rasszizmus (19) regény (27) reggel (67) rendőr (7) rendszerváltás (24) rowling (7) rükverc (11) rukverc (15) sci fi (11) sólyom lászló (11) szabadság (17) szdsz (20) szeretet (6) szlovákia (11) társadalom (69) tech (7) terrorizmus (8) több fényt a kdnp be (8) történelem (155) tudomány (8) tüntetés (6) usa (47) választások (34) választás 2010 (44) vallás (14) válság (11) varga e tamás (6) vendégpost (11) világ (14) voks10 (26) vona gábor (7) zene (12) zsidó (48) Címkefelhő

Designerünk

Legutolsó kommentek

Nincs megjeleníthető elem

Kolbenheyer olvas LVII.: A pokol üres

2010.09.04. 07:00 kolbenheyer

Ajándékba kaptam ezt a könyvet, és meg is lepődtem rajta. De aztán nagyon gyorsan átpörgettem a bő kéttucatnyi egy-két oldalas elmélkedést. Pierre abbé Istenem miért? című könyve (Bencés Kiadó, Pannonhalma, 2006, a francia eredeti: Mon Dieu … pourqoui? Plon, Paris, 2005) beszélgetésfüzérnek indult, de végül monológokat szerkesztettek belőle. A kilencvenöt évesen elhunyt kapucinus szerzetes Franciaországban állítólag híres ember volt, egyfajta erkölcsi instancia. A szavai és gondolatai alapján joggal. A kereszténység, de még a katolikus egyház is hívők tömegét jelenti, akiknek a véleménye nem feltétlenül esik mindenben egybe a hivatalos tanítással, és végképp nem esik egybe a külső véleményformálók keresztény-képével. Pierre abbé könyve arra világít rá, hogy az intenzíven megélt keresztény hit, sőt a kifejezetten önmegtartóztató és önfeláldozó szerzetesi életforma békésen megfér a modern, felvilágosult gondolkodással: a katolikus dogmák is több értelmezési szabadságot engednek, mint sokan vélik, de adott esetben maguk a dogmák is bírálhatók. Amitől még nem átkozzák ki a szerzőt, sőt művét egyházi kiadó jelenteti meg. A következőkben röviden bemutatnám Pierre abbé gondolatait a szexualitásról, az alternatív életformákról és a bűnről (és akkor ki kell hagynom a Mária-kultusz kritikáját, az eukarisztia értelmezését, az evolúció elfogadását vagy a vallás és politika viszonyát érintő szövegeket).

Pierre abbé szerint az emberi természet természetes része a vágy, a legerősebb vágy pedig a szexualitás. Buddhával egyetértve (egyébként a szerző jó barátja a dalai láma) az életet szenvedésekkel telinek tartja, hiszen vágyaink kielégíthetetlenek. Pierre abbé szerint lelkünk valójában Istenhez törekszik, de Őt a földi élet során nem érheti el. Helyette próbálkozunk mindenfajta kielégüléssel, sikertelenül. A szexualitás vágya mindenkiben él, a papokban is. Néha ki is elégítik, ahogy ezt Pierre abbé maga is tette. És pont ezen keresztül tanulta meg, hogy valódi kielégülést csak hiteles kapcsolatban lehet elérni, ez viszont számára nem volt lehetséges. Maga a vágy azonban annyira természetes, hogy fel kell tételeznünk: ha Jézus valóban tökéletes emberként testesült meg (és ez a hitigazság), akkor ő is átélte. Azt azonban már nem tudhatjuk, mivel nincs semmilyen beszámolónk róla, hogy ki is elégítette-e ezt a vágyát. Azaz a Da Vinci-kód fantazmája, miszerint Mária Magdolna Jézus párja lett volna, nem teljesen légből kapott. Nem bizonyítható, és nem cáfolható: Jézus istensége nem zárja ki, embersége pedig nem teszi szükségszerűvé a mindenképpen meglévő vágy kielégítését.

Pierre abbé a fentiekből következően is elvetné a cölibátus kötelező mivoltát. Történelmi képződménynek tartja, ami bizonyos esetekben, bizonyos személyek számára a hivatás része lehet, de minden papra való kiterjesztése csak felesleges szenvedést okoz. Ráadásul csak a római katolikusoknál van papi nőtlenség, a görög, kopt és maronita katolikus papok nősülhetnek. Támogatja a nők pappá szentelését is. Úgy véli Jézus és az apostolok férfiúi mivolta pusztán az adott korhoz kötődő szociológiai esetlegesség: az akkori világ nem fogadta volna be az igét női prófétáktól. De ezen azóta már túlléptünk, a protestáns egyházak bebizonyították, hogy léteznek kiváló női lelkészek. Teljesen nyitott a homoszexuálisok irányában is, egykori titkára is vállaltan homoszexuális volt. Nem tartja ugyanakkor szerencsésnek a házasság szó használatát a homoszexuális párok törvényesített kapcsolatára. A gyerekek örökbefogadása kérdésében tartózkodó állásponton van: attól tenné függővé, hogy egyértelműen kizárható-e a gyerek lelki sérülése. Ha igen, semmi akadálya.

A bűn a keresztény hit központi kategóriája, a megváltás is a bűntől való szabadulást jelenti. A bűnre az embernek a szabadsága miatt van lehetősége: elutasíthatja Istent, függetlenítheti Tőle magát, ezzel azonban saját vágyainak rabszolgája lesz. Pierre abbé szerint, ha a maga valójában látnánk Istent, képtelenek lennénk ellentmondani Neki. Ezért is rejti el magát, hogy megadja a szabadságunkat. Az eredendő bűn mítosza tehát pont azt meséli el, hogy minden ember hajlamos erre a lázadásra. Ezért szeretné, ha ezt nem is eredendő bűnnek, hanem eredendő sebnek neveznénk, jelezve, hogy valójában nekünk fáj, és nem tehetünk róla. Az egyszeri, felindulásból vagy meggondolatlanságból elkövetett bűnt nem is tartja súlyosnak. A szokás az, ami szolgává tesz, ami rombol. Ettől kell szabadulni, de ez nem mindenkinek megy egyedül. Az viszont teljesen elképzelhetetlen, hogy a dolgok végén, amikor az ember szembesül Teremtőjével, és az Ő szeretetével, el akarja azt utasítani. Azaz ha van is pokol, az bizony üres. Ha van, ugyanis az Anyaszentegyház nem véletlenül nem mondta ki sohasem, hogy létezik …

Kolbenheyer kommentpolitikája

7 komment

Címkék: kereszténység kolbenheyer olvas pierre abbé

A bejegyzés trackback címe:

https://sardobalo.blog.hu/api/trackback/id/tr722174236

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

eastern sugar 2010.09.08. 15:15:43

bűnben fogantál, bűnben is halsz meg.

ralf 2010.09.09. 14:17:12

Nekem az eredendő bűn története épp a szabadságról szól. Benn ülni a tutiban jó, de nem szabadság. Ráadásul könnyű is, hiszen minimális feltételeket kell csak megtartani. De nem szabadság.
A szabadság a lázadás, a szabályok tudatos mérlegelésen alapuló megtartása ill. felrúgása, ami esetünkben csak annak bizonyítéka, hogy az ember képes a szabadságra. Szereti a tutit, persze, de vágyik a szabadságra is. Ennek a kettősségnek a bizonyítéka az, hogy ez a történet "bűn"-ként maradt fenn az emlékezetben.

Mostanság itt, Kelet-Európában nagyon hasonló helyzetben vagyunk, különösen mi, magyarok, ahol a szocializmus korántsem volt olyan szörnyű (nem az 50-es évekre gondolok). Szeretünk szabadok lenni, de sokunkban él a nosztalgia azután, amikor minden járt, mindent megkaptunk (már bizonyos határokon belül), amiért most "homlokunk verejtékével" kell megküzdenünk.

kolbenheyer 2010.09.09. 17:58:29

@ralf: Nem tudom, hogy annyira könnyű-e benn ülni a tuti jóban. Ha az lenne, miért akarna bárki is kiszakadni onnan? A szabadság a mi kultúránkban abszolút pozitív tartalmú kifejezéssé vált, de a teológiában a szabad akarat önmagában semleges, sőt, épp a bűnre való szabadságot jelenti. De ahogy írod, a szabadság a tudatos mérlegelés, és nem feltétlenül az elvetés: az ember dönthet úgy, hogy elutasítja a bűnt, sőt úgy tűnik, ezek az emberek boldogabbak.

ralf 2010.09.09. 19:08:17

Én nem vagyok hívő, csak gondolkodó ember. Ha nincs a rendszerváltás, és nincs a rengeteg ember, akit foggal-körömmel sem lehet letépni az állami fejőstehén tőgyéről, valószínűleg soha nem jutott volna eszembe ez a gondolat.
De alighanem az keresztény szempontból is teljesen korrekt, hogy önszántadból jónak lenni jobb, mint kényszerből.

kolbenheyer 2010.09.10. 14:21:03

@ralf: Kényszerből nem lehet jónak lenni, a kényszerből vagy nyereségvágyból véghezvitt jó cselekedetek erkölcsi értelemben nem jók.
A probléma máshol van. Akarhatsz jó lenni, de nem biztos, hogy képes is vagy rá. A keresztények szerint ehhez kell az isteni kegyelem.
(Az állami függés kérdésében teljesen egyetértünk, azért nem reagáltam arra. Persze amúgy sem vitázom, csak gondolkodom azon, amit írtál.)

Avatar 2010.09.19. 09:39:18

"Buddhával egyetértve az életet szenvedésekkel telinek tartja, hiszen vágyaink kielégíthetetlenek: lelkünk valójában Istenhez törekszik, de Őt a földi élet során nem érheti el."

Buddha szerint is Istenhez törekszik a lelkünk? Szerintem ezt a mondatot kicsit át kellene szerkeszteni...

kolbenheyer 2010.09.19. 10:02:41

@Avatar:
Átszerkesztettem, bár szerintem értetted.