A legfrissebb cikkek

Nincs megjeleníthető elem

Kapcsolat


Friss topikok

Statisztikák

Címkék

alkotmány (20) állam (6) állambiztonság (10) állambiztonságis jelen (6) arab (9) atom (7) a mennyei birodalomban (6) bajnai gordon (10) biológia (16) bíróság (6) bkv (7) budapest (10) cigány (86) demokrácia (87) diszkrimináció (6) egyház (6) ensz (8) erkölcs (6) eu (28) európa (7) evolúció (10) fantasy (9) fasizmus (6) fidesz (148) foci (6) gay (17) gay pride (12) gáza (14) gazdaság (19) google (6) gyász (7) gyurcsány (49) hamasz (13) hitler (8) holokauszt (12) hülyeség (6) humor (9) index (10) internet (9) irán (21) iszlám (6) izrael (39) jared diamond (6) jézus (10) jobbik (73) jog (8) kádár (7) katolikus egyház (7) kdnp (10) keresztény (12) kereszténység (11) kína (11) kolbenheyer ír (162) kolbenheyer olvas (233) kommunizmus (14) környezetvédelem (6) közélet (9) közgazdaságtan (26) krimi (17) külpolitika (20) kultúra (25) liberalizmus (13) lmp (9) magyar (15) magyarország (140) magyar gárda (9) magyar hírlap (6) martin (6) mdf (12) meleg (13) mongol (18) mszp (62) náci (51) nacionalizmus (10) németország (11) nemzet (32) nemzetbiztonság (8) nyelvészet (6) obama (21) oktatás (11) orbán (56) oroszország (8) összeesküvés (6) őstörténet (6) palesztin (15) politika (215) pszichológia (14) rasszizmus (19) regény (27) reggel (67) rendőr (7) rendszerváltás (24) rowling (7) rükverc (11) rukverc (15) sci fi (11) sólyom lászló (11) szabadság (17) szdsz (20) szeretet (6) szlovákia (11) társadalom (69) tech (7) terrorizmus (8) több fényt a kdnp be (8) történelem (155) tudomány (8) tüntetés (6) usa (47) választások (34) választás 2010 (44) vallás (14) válság (11) varga e tamás (6) vendégpost (11) világ (14) voks10 (26) vona gábor (7) zene (12) zsidó (48) Címkefelhő

Designerünk

Legutolsó kommentek

Nincs megjeleníthető elem

Kolbenheyer olvas LXIII.: Rosszkedvünk nyara

2010.11.27. 07:00 kolbenheyer

Amikor idén kitört az Eyjafjöll, leállt a transzatlanti légiközlekedés. De amikor 1783-ban kitört a Laki, annyira elhomályosult a napfény, hogy két majd százötven napos tél következett, a Rajnán minden idők legmagasabb vízállása, a gabonaárak egyharmaddal nőttek, majd 1788-ban jött egy aszály és még egy hideg tél … és kitört a francia forradalom. Wolfgang Behringer A klíma kultúrtörténete című könyve (Corvina, Budapest, 2010; a német eredeti: Kulturgeschichte des Klimas, Beck, München, 2007) nem az éghajlati determinizmust hirdeti, de felhívja a figyelmet a klíma változásainak és bizonyos történelmi folyamatoknak az egybeesésére (ez lenne a klíma története), valamint arra, hogy az emberi társadalmak miként reagáltak ezekre a változásokra (ez pedig a kultúrtörténete). A könyv komoly szakirodalom megmozgatásával, de laikus olvasóknak készült. A bevezetőben megtudhatjuk, milyen módszerekkel készülnek a múlt éghajlatáról szóló becslések, és kapunk egy rövid áttekintést a Föld klímájának alakulásáról a kezdetektől. És nagyon helyesen leszögezi Behringer rögtön az elején, hogy a klíma ma politikai kérdés, a vitának nem csak tudományos, de vallásos-erkölcsi vonulata is van: bűnről és büntetésről beszélünk a klímaváltozás kapcsán. A következőkben én is azt szeretném a könyv alapján összefoglalni, hogy mit tudhatunk az elmúlt kétezer év klímaváltozásairól, mit tudhatunk az ezekre adott társadalmi reakciókról (leginkább a ”kis jégkorszakról”), végül pedig mit várhatunk a jövőben.

A posztot nyitó példa a vulkánkitörésekkel a figyelem felkeltését szolgálta: a vulkánkitöréseknek ugyan komoly hatása volt a rákövetkező pár év időjárására (a 19. században jól dokumentált a Tambora 1815-ös és a Krakatau 1883-as kitörése), de a klímát hosszabb távon nem ezek határozták meg. A jégmag- és üledékfúrásokból nyert adatok segítségével egyre pontosabb képünk van az elmúlt két évezredről. Időszámításunk kezdete után két-háromszáz évig tartott az ún. római kori optimum, egy a maival egyező, vagy annál kissé melegebb periódus. Ezt a kora középkori pesszimum követte kb. az ezredfordulóig, ami után pedig a középkori meleg periódus következett, a mainál valószínűleg melegebb klímával. 1300 után köszöntött be a „kis jégkorszak”, aminek 1800 körül szakadt vége. Fontos tudni, hogy a „hidegebb” és „melegebb” 1-2 fokos átlaghőmérséklet-különbséget takar, ami hosszú idő alatt, ezért aztán a kortársak számára nem feltétlenül észlelhetően változott meg, illetve a folyamat nem egyenes vonalú volt, hanem folyamatos ingadozás jellemezte, aminek a középértékei mutatnak egyértelmű melegedést vagy hűlést – a grafikonon. A következmények hosszabb távon viszont komolyak: gleccserek nőttek, vagy csökkentek; a magashegységekben a hóhatár, így a legelők határa változott; a vegetációs időszak növekedésével vagy csökkenésével eltolódtak a mezőgazdasági övezetek; folyók és tengerek váltak télen hajózhatóvá vagy hajózhatatlanná; nőtt vagy csökkent a csapadékmennyiség; bizonyos kórokozók életfeltételei javultak vagy romlottak.

Mindebből a leginkább az utolsó nagy lehűlést, a „kis jégkorszak” körülményeit ismerjük. Az 1500-as évektől már sok helyen feljegyezték az időjárási adatokat, és az anomáliákról (nagy havazás, tavak befagyása, járványok, áradás stb.) is többet tudunk. Míg a középkorban az Alpoktól északra is sok helyen megtermett az olajbogyó, szőlőt még Dél-Norvégiában is termesztettek, búzát pedig Izlandon is, addig a lehűléssel ezek a növények visszahúzódtak délebbre, ahogy az nekünk is természetes. Az európai kontinens lakossága hosszabb távon alkalmazkodott a megváltozott környezethez, de pl. a grönlandi viking kolónia részben emiatt pusztult ki (ahogy erről részletesebb Jared Diamond könyve kapcsán én is írtam). Nem csak mást ettek az emberek, de többet fűtöttek, ezzel felgyorsult az erdőirtás, ami miatt aztán az építkezésben viszont egyre kevesebb fát használtak. Megváltozott az öltözködés is, ami persze egybeesett a reformáció erkölcsösebb elvárásaival is, ugyanakkor megkönnyítette a tetvek és bolhák elszaporodását (a malária viszont eltűnt Európából). Mivel a kor világképe a nehézségek magyarázatát Isten haragjában látta, megkezdődött a bűnbakképzés. Ez kezdetben a zsidók, utána azonban a boszorkányok ellen irányult: a leggyakoribb vád az időjárási anomáliák, terméketlenség és betegség előidézése volt. Hosszabb távon azonban a racionális magyarázatok, a természettudományok fejlődése és az állami tervezés és gondoskodás kiterjedése volt a megfelelő reakció: ahogy Behringer fogalmaz, felvirradt az „Ész hűvös napja”.

Mit tartsunk ezek alapján korunk globális felmelegedéséről? Mindenekelőtt őrizzük meg a nyugalmunkat. A természettudományos jóslatok korántsem egzakt tények. Szeretjük elfelejteni, de a hatvanas években még a globális lehűléstől óvtak a klimatológusok (persze van, aki szerint a mai felmelegedés azért még szörnyűbb, mert egy természetes lehűlést is „eltakarva” melegíti fel az ember a bolygóját). A felmelegedés ténye ma már vitathatatlan. Az azonban már vita tárgya, hogy ez mennyire egyedülálló (pl. milyen meleg volt a középkor?). És lehetetlen egyelőre azt is meghatározni, mekkora az ember része mindebben. Van, aki szerint már a neolitikumtól kezdve az erdőirtással a bolygó albedóját (fényvisszaverő képességét) csökkentve, a rizstermesztéssel pedig a metánkibocsátást (üvegház-gáz) növelve fűtjük a Földet. Mások viszont úgy vélik, csak az 1950-es évek olajfogyasztási boom-ja növelheti a hőmérsékletet. Ha minderre tudnánk is a választ, még mindig nem egyértelmű, féljünk-e? A római kori és a középkori meleg mind Európában, mind Kínában virágzást hozott, ugyanakkor utóbbi Közép-Amerikában a maja civilizáció bukását. Minden változásnak vannak nyertesei és vesztesei. Leginkább alkalmazkodás kérdése az egész. Amit viszont el kellene kerülnünk, az a bűnbakképzés mechanizmusa: a „környezet ellen elkövetett bűnök” fogalma a teológia szótárából került elő. A természettudós mérjen, ne prédikáljon.

Kolbenheyer kommentpolitikája
 

9 komment

Címkék: behringer történelem klímaváltozás kolbenheyer olvas

A bejegyzés trackback címe:

https://sardobalo.blog.hu/api/trackback/id/tr752296794

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Mj · http://www.archiregnum.blog.hu 2010.11.27. 20:54:50

A francia forradalom pusztán amiatt nem törhetett volna ki, hogy tömegesen éheztek, vagy hogy rosszabb volt az időjárás. Bár az igaz, hogy valószínűleg nem foglalják el (akkor) a Bastille-t, ha az özönvízszerű eső 3 órával hamarabb kezd el ömleni, de ez részletkérdés, a király így is, úgy is gyenge volt.
A környezetünkért pedig felelősek vagyunk, és elég baj, hogy ezt a felelősséget át akarják hárítani az egyházakra, mondván, a természettudomány csak arra jó, hogy mérjen. A természettudósoknak is hihetetlen felelősségük van abban, hogy mivé alakítjuk a világunkat, hiszen aki nem vallásos, az nekik és az aktuális, évtizedenként változó jóslataiknak fog hinni.

kolbenheyer 2010.11.28. 08:50:28

@Mj:
Két nem létező állítást cáfolsz.

Senki sem mondja, hogy csak azért tört volna ki. Ezt írtam: "nem az éghajlati determinizmust hirdeti, de felhívja a figyelmet a klíma változásainak és bizonyos történelmi folyamatoknak az egybeesésére". Azaz felveti a lehetőségét annak, hogy a meglévő politikai, társadalmi és gazdasági feszültségeket egy természeti katasztrófa okozta válsághelyzet gyújtotta be.

Az egyházakról pedig szó sem esett. Ezt írtam: "a „környezet ellen elkövetett bűnök” fogalma a teológia szótárából került elő." Azaz a természettudós dolga a természet vizsgálata és ez alapján az elméletek felállítása, a "jóslás". De a "bűn" olyan fogalom, ami ebben a kontextusban félrevisz, a racionális érvek helyett morális síkra tereli a vitát. Sem az emberiséget általában, sem a természettudósokat nem meti fel senki a felelősségük alól. Épp az lenne a jó, ha ennek megfelelően cselekdnének.

Mj · http://www.archiregnum.blog.hu 2010.11.28. 20:02:13

@kolbenheyer:

Ezek szerint nem érted, hogy mire reagáltam, de ezzel együtt is úgy tűnik, hasonló véleményen vagyunk. Lássuk csak:

"majd 1788-ban jött egy aszály és még egy hideg tél ... és kitört a francia forradalom."

A szerző - nem te - tehát úgy állítja össze a részmondatokat, hogy abból le lehessen vezetni a francia forradalom kitörésének előzményeit. Hiszen a könyvben nyilvánvalóan azt a tézist igyekszik bebizonyítani, hogy az éghajlati változásokból bizonyos történelmi események vagy folyamatok is levezethetők, ami csak részben igaz. (Egy rádióműsorban már korábban bemutatták a könyvet, és ott még inkább kihegyezték erre.) A francia forradalom valószínűleg enélkül is kitört volna, mint ahogy a XIV. Lajos-kori rettenetes időjárás miatti éhséglázadásokat is gond nélkül leverték.

Morális síkra szerintem éppen azért van szükség, mert a mi felelősségünk gondoskodni a környezetünkről, így valóban bűnösnek tekinthető az, aki szándékosan árt a környezetének vagy szándékosan figyelmen kívül hagyja a tőle eredő környezetkárosító hatásokat. Nem bűnbakot kell képezni természetesen, a valódi bűnösöket azonban valóban meg kell büntetni.

flea 2010.11.29. 12:23:32

(Albedó lesz az inkább szerintem...)

kolbenheyer 2010.11.29. 19:42:21

@flea: Persze, kösz (megtanulhattam volna már gépelni)

kolbenheyer 2010.11.30. 13:57:04

@Mj: Értem.
A rádióműsort nem hallottam, a könyvet viszont olvastam. Pontosan azt állítja, hogy bizonyos történelmi események EGYIK oka a klímaváltozás. Ahogy a példád is mutatja, önmagában az éhséglázadásból nem lesz forradalom, de szerintem önmagában a politikai válsághelyzetből sem. Az 1789-es forradalomhoz mindkettő kellett.

Természetesen az egyértelmű bűncselekmény megítélhető morálisan: aki az erdőbe hordja a szemetét, az bűnös. De a környezetváltozásért nem ilyen "bűnök" felelősek. Ha én több kilométert utazom a télen fűtött, nyáron hűtött munkahelyemre, a gyerekeimet fűtött iskolába és még jobban fűtött uszodába járatom, nyáron pedig elrepülök Spanyolországba, akkor bűnöző vagyok? Én elkötelezett környezetvédő vagyok, de őszintén kell arról beszélni, hogy ha igaz (HA IGAZ) hogy az emberi tevékenység fűti a Földet, akkor a megállítása iszonyatosan költséges. Ezt a racionális vitát teszi lehetetlenné a bűnösözés.

Mj · http://www.archiregnum.blog.hu 2010.11.30. 18:22:23

@kolbenheyer:

Pedig a Klub rádión ment, meg is lepődtem, hogy néha értelmes műsoruk és nem csak humorfélórájuk megy.:)
1789-ben valójában csak a városokba nem jutott kaja, mégis puszta kézzel marcangolták szét a parasztok a földesuruk családját vagy az apácákat, miután megerőszakolták őket.

Ez így oké. Interglaciális korszakban eleve baromi változatos a hőmérséklet és a csapadékmennyiség aránya is, ráadásul én is szomorú vagyok, hogy ha így megy tovább, éhenhalnak a cuki jegesmedvék, de sajna állandóan halnak ki és jönnek létre fajok, teljesen normális módon. Ami a lényeg: tényleg ne szemeteljük tele a Földünket, mert felelősek vagyunk érte, viszont a természetes működését se akarjuk már mesterségesen szabályozni.

kolbenheyer 2010.11.30. 21:08:01

@Mj:
Igen, csak a városok éheztek, de szerintem csak azért lehetett országos forradalom, mert Párizs fellázadt. A vidéki parasztlázadások önmagukban sosem szoktak győzni. A párizsi példa után aztán elszabadultak a vidéki indulatok is.

Mj · http://www.archiregnum.blog.hu 2010.12.01. 19:29:18

@kolbenheyer:

Ez így oké, bár Vendée ellenforradalmárai pont azért lázadtak, mert Párizsból kiindulva a feje tetejére állt minden.:)