A legfrissebb cikkek

Nincs megjeleníthető elem

Kapcsolat


Friss topikok

Statisztikák

Címkék

alkotmány (20) állam (6) állambiztonság (10) állambiztonságis jelen (6) arab (9) atom (7) a mennyei birodalomban (6) bajnai gordon (10) biológia (16) bíróság (6) bkv (7) budapest (10) cigány (86) demokrácia (87) diszkrimináció (6) egyház (6) ensz (8) erkölcs (6) eu (28) európa (7) evolúció (10) fantasy (9) fasizmus (6) fidesz (148) foci (6) gay (17) gay pride (12) gáza (14) gazdaság (19) google (6) gyász (7) gyurcsány (49) hamasz (13) hitler (8) holokauszt (12) hülyeség (6) humor (9) index (10) internet (9) irán (21) iszlám (6) izrael (39) jared diamond (6) jézus (10) jobbik (73) jog (8) kádár (7) katolikus egyház (7) kdnp (10) keresztény (12) kereszténység (11) kína (11) kolbenheyer ír (162) kolbenheyer olvas (233) kommunizmus (14) környezetvédelem (6) közélet (9) közgazdaságtan (26) krimi (17) külpolitika (20) kultúra (25) liberalizmus (13) lmp (9) magyar (15) magyarország (140) magyar gárda (9) magyar hírlap (6) martin (6) mdf (12) meleg (13) mongol (18) mszp (62) náci (51) nacionalizmus (10) németország (11) nemzet (32) nemzetbiztonság (8) nyelvészet (6) obama (21) oktatás (11) orbán (56) oroszország (8) összeesküvés (6) őstörténet (6) palesztin (15) politika (215) pszichológia (14) rasszizmus (19) regény (27) reggel (67) rendőr (7) rendszerváltás (24) rowling (7) rukverc (15) rükverc (11) sci fi (11) sólyom lászló (11) szabadság (17) szdsz (20) szeretet (6) szlovákia (11) társadalom (69) tech (7) terrorizmus (8) több fényt a kdnp be (8) történelem (155) tudomány (8) tüntetés (6) usa (47) választások (34) választás 2010 (44) vallás (14) válság (11) varga e tamás (6) vendégpost (11) világ (14) voks10 (26) vona gábor (7) zene (12) zsidó (48) Címkefelhő

Designerünk

Legutolsó kommentek

Nincs megjeleníthető elem

A pozitív diszkrimináció veresége = a liberalizmus győzelme

2012.02.29. 07:00 kolbenheyer

Nyilvánvalóan zene sokak fülének, hogy a pozitív diszkrimináció lassan, de biztosan vereséget szenved az Egyesült Államokban, ahonnan ered. A vereség tényénél azonban sokkal érdekesebb és fontosabb az, hogy miért és hogyan történik mindez. Mert nem egyszerű elvi vitáról van szó, annak nem is lenne sok értelme. Minden diszkrimináció egyszerre pozitív és negatív: ha valakit kedvezményez, azzal más valakit hoz hátrányba, és ha valakit kizár, azzal más valakinek szerez előnyt. Természetesen nem mindegy a kezdeményezés iránya: kedvezni vagy elnyomni akarunk-e, és az előbbi esetben milyen múltbéli hátrány leküzdésért tesszük ezt. De jól tudjuk a történelemből, hogy a negatív diszkrimináció indoklása a legtöbbször mások állítólagos pozitív diszkriminációjának szükségessége volt: azért korlátoztuk a zsidók továbbtanulását és pályaválasztását, hogy az „elnyomott keresztények” számára lehetőséget biztosítsunk. De térjünk vissza az USA-hoz, és a feketék pozitív diszkriminációjához. Mi is ezzel a baj?

A Legfelsőbb Bíróság egy korábbi döntése alapján az amerikai egyetemek alacsonyabb ponthatárt szabhattak meg a fekete hallgatóknak, hogy ezzel biztosíthassák a campusok faji sokszínűségét, ami „elsődleges nemzeti érdek”. Ennek eredményeképp voltak a feketéknél több pontot elérő, ám felvételt mégsem nyert fehér hallgatók. Az ő érveik nyomán repedezik a pozitív diszkrimináció épülete. De mik is ezek az érvek?
1. A pozitív diszkriminációnak nincs pozitív hatása a feketékre: a gyengébb eredményekkel felvett hallgatók gyengébbek is maradtak, nem húzták magukkal őket jobban teljesítő fehér és ázsiai társaik. Emiatt gyakrabban választották az egyetemen a könnyebb tárgyakat, gyakrabban morzsolódtak le, végül kisebb arányban szereztek diplomát. Amikor Kaliforniában megszüntették a feketék pozitív diszkriminációját, arányuk az egyetemeken valóban esett, de a bekerülő feketék eredményei látványosan jobbak lettek.
2. Az előző jelenség oka valószínűleg a motiváció hiánya, illetve megléte. Az alacsonyabb bejutási küszöb demotiváló, míg az egyenlően magas motiváló hatású: nagyobb erőfeszítésre ösztönöz.
3. A faji sokszínűségre való törekvés eltakarta, hogy az egyetemek egyáltalán nem voltak társadalmilag sokszínűek: a faji kvóta a fekete középosztályt segítette, nem a valóban hátrányos helyzetűeket. Az egyszerű faji kvóta eltörlésével a kaliforniai egyetemek rákényszerültek, hogy többet invesztáljanak a környék középiskoláiba, ennek eredményeképp pedig több hátrányos helyzetű, de tehetséges gyerek került egyetemre. És lássatok csodát, ezek zöme fekete és latin volt.
4. A pozitív diszkriminációra azért volt állítólag szükség, mert nem csak mutatóba kellenek fekete diákok, hanem szükséges egy „kritikus tömeg”, hogy valóban integrálódhassanak. A valóságban a kedvezménnyel felvett feketék jobban elkülönültek a többiektől, mint az azóta Kaliforniában egyenlő pontszámokkal felvettek.
5. A pozitív diszkriminációt ideiglenes intézkedésként vezették be: addig tartott volna, amíg a faji arányok maguktól be nem állnak. A valóságban semmi ilyesmi nem történt, a pozitív diszkrimináció önfenntartó automatizmussá vált.

A pozitív diszkrimináció ellen tehát érveltek. Nem feltételezésekkel, hanem tudományos mérések eredményeivel. Nem a feketék ellen, hanem az ő érdekükben. Minden ellenkező híresztelés dacára Magyarországon sosem volt hasonló pozitív diszkrimináció a cigányok javára. A fentiek alapján ne is legyen. De az nyilvánvaló, hogy míg egy amerikai egyetem számára erkölcsi, de egyben presztízskérdés is, hogy hallgatói sokszínűek legyenek, Magyarországon még csak hasonló sem merült föl soha. Több mint ostoba, egyenesen rosszindulatú az, aki azt állítja, túl sokat foglalkoznak a cigányokkal. Lenne mit tanulni, van is kitől.

(Köszi, Paradise Lost.)

Kolbenheyer kommentpolitikája


 

5 komment · 1 trackback

Címkék: usa fekete cigány pozitív diszkrimináció

A bejegyzés trackback címe:

https://sardobalo.blog.hu/api/trackback/id/tr824221422

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: A liberalizmus győzelme 2012.02.29. 09:39:01

A pozitív diszkrimináció lassan, de biztosan vereséget szenved az Egyesült Államokban, ahonnan ered.

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Gerbó 2012.02.29. 11:37:11

Ez egyben válasz az LMP-nek is. Az általuk szorgalmazott, parlamenti, kötelező női kvóta, valószínűleg hasonló hatékonysággal mozdítaná elő rátermett nők megjelenését a hazai közéletben.

RAMBO · http://szolo.blog.hu 2012.02.29. 13:02:45

Kicsit előreszaladtunk: nálunk a cigányság integrációját azzal kéne kezdeni, hogy az azonos képességű, fegyelmezési igényű diákok egy csoportban tanulhassanak. Igen, javarészt sck cigányokból állna egy-egy suli. Viszont a gyerekek saját tempójukban tanulva hamarabb/jobb eredménnyel végezhetnék el az általános sulit, mint a kényszerintegrált iskolákban, ahol menthetetlenül lemaradnak.

TitokJolán 2012.02.29. 19:53:49

Én kínlódtam tanítóképző főiskolán oda benyomott cigánygyerekkel.Nem volt valami felemelő érzés.

Fedor · http://fedor.blog.hu/ 2012.02.29. 20:32:56

@poszt: @Gerbó: A pozitív diszkriminációra szükség lehet, amikor valóban szinte nulláról kell elindulni, mint a feketék esetében a hatvanas évek Amerikájában, vagy a cigányokkal itthon. Amerikában ezen már a jelek szerint túl vannak, és így elképzelhető, hogy a pozitív diszkrimináció túlhaladottá, kontraproduktívvá válik, de nálunk ez még messze nincs így, így itthon szerintem igenis van még létjogosultsága.

De a felsőoktatásban akkor se kéne. Az alapoknál kell, az alapfokú, és a középiskolákban, hogy érettségire egy szintre kerülhessenek az átlaggal, és így tényleg csak a saját képességeken és ambíciókon múljon, hogy ki tanul tovább, és ne a származáson.

sronti 2012.03.03. 11:30:36

@RAMBO:
Az a baj, hogy nem az történne, amit leírsz, mert egy ilyen esetben a tanulást negatívan befolyásoló normák kerülnek előtérbe a kortárs csoportban, a források szükségszerűen a jobb érdekérvényesítési készségű szülők gyerekeinek iskolájába jutnak. Ez nem csak a cigány-gádzsó, de a szegény-gazdag szegregációra is igaz. A magyar iskolarendszer az OECD országain belül arról nevezetes a PISA tesztek szerint, hogy a leginkább ez őrzi meg az otthonról hozott hátrányokat az összes iskolarendszer közül.

beszelo.c3.hu/cikkek/ofelsege-az-allam

Ezt még szegregációval súlyosbítva (ami de facto már most is gyakrabban etnikai, mint teljesítményalapú), nagyon súlyos hiba. Mellesleg amilyen iskolákról te beszélsz, ott nem történt integráció, csak deszegregáció, ami egy hamis dilemma rossz megoldásaként került bevezetésre egy csomó magyar iskolában. Ahol valódi integrációval próbálkoztak, az kimondottan sikeres:

www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=tnnbJ8dyHMA

Ahol a tanároknak integrációt segítő eszközöket adtak a kezébe, az szignifikánsan sikeresebb, mint akár a szegregált iskolák, akár a deszegregáltak:

oktpolcafe.hu/papp-z-attila-roma-tanulok-az-altalanos-iskolaban-0422630