A legfrissebb cikkek

Nincs megjeleníthető elem

Kapcsolat


Friss topikok

Statisztikák

Címkék

alkotmány (20) állam (6) állambiztonság (10) állambiztonságis jelen (6) arab (9) atom (7) a mennyei birodalomban (6) bajnai gordon (10) biológia (16) bíróság (6) bkv (7) budapest (10) cigány (86) demokrácia (87) diszkrimináció (6) egyház (6) ensz (8) erkölcs (6) eu (28) európa (7) evolúció (10) fantasy (9) fasizmus (6) fidesz (148) foci (6) gay (17) gay pride (12) gáza (14) gazdaság (19) google (6) gyász (7) gyurcsány (49) hamasz (13) hitler (8) holokauszt (12) hülyeség (6) humor (9) index (10) internet (9) irán (21) iszlám (6) izrael (39) jared diamond (6) jézus (10) jobbik (73) jog (8) kádár (7) katolikus egyház (7) kdnp (10) keresztény (12) kereszténység (11) kína (11) kolbenheyer ír (162) kolbenheyer olvas (233) kommunizmus (14) környezetvédelem (6) közélet (9) közgazdaságtan (26) krimi (17) külpolitika (20) kultúra (25) liberalizmus (13) lmp (9) magyar (15) magyarország (140) magyar gárda (9) magyar hírlap (6) martin (6) mdf (12) meleg (13) mongol (18) mszp (62) náci (51) nacionalizmus (10) németország (11) nemzet (32) nemzetbiztonság (8) nyelvészet (6) obama (21) oktatás (11) orbán (56) oroszország (8) összeesküvés (6) őstörténet (6) palesztin (15) politika (215) pszichológia (14) rasszizmus (19) regény (27) reggel (67) rendőr (7) rendszerváltás (24) rowling (7) rükverc (11) rukverc (15) sci fi (11) sólyom lászló (11) szabadság (17) szdsz (20) szeretet (6) szlovákia (11) társadalom (69) tech (7) terrorizmus (8) több fényt a kdnp be (8) történelem (155) tudomány (8) tüntetés (6) usa (47) választások (34) választás 2010 (44) vallás (14) válság (11) varga e tamás (6) vendégpost (11) világ (14) voks10 (26) vona gábor (7) zene (12) zsidó (48) Címkefelhő

Designerünk

Legutolsó kommentek

Nincs megjeleníthető elem

Kolbenheyer olvas CXXVIII.: Tigris, tigris!

2013.05.25. 07:00 kolbenheyer

Pi élete (kék).jpgA π egy irracionális szám. A Pi élete, Yann Martel regénye (Budapest, Európa, 2010; az angol eredeti: Life of Pi, Toronto, Knopf, 2001) viszont egy nagyon is racionális regény az irracionalitásról. Az első rész indiai anekdotázása, a második rész klasszikus kaland- és fejlődésregényi íve, majd a lezáró harmadik rész szürreális, posztmodern dialógusa újra és újra meghökkenti a gyanútlan olvasót, míg az el nem jut a felismerésig, hogy mindez nagyon is tudatos, megtervezett, sőt pszichológiailag rafinált írói stratégia. A regény kezdetén elhangzó zavarba ejtő ígéret, miszerint ez a történet eléri, hogy higgyünk Istenben, folyamatos reflexióra kényszeríti az olvasót. Pedig úgy tűnik, hogy Martel nem szándékozik túlzottan rejtjeles üzenetet közvetíteni. A címválasztás is olyan kód, aminek a megfejtése nem túl bonyolult, a szöveg is kellően felépíti, de azért mégis megszerzi az olvasónak a labirintusból való kitalálás örömét. A szerző egy interjúban a következő három mondatban foglalta össze a regény lényegét. 1. Az élet egy történet. 2. Te választod a történetedet. 3. Az a jobb történet, amiben Isten is szerepel. Merész felvetés a szekularizált modern világban (Martel kanadai, és nem amerikai!), mégis nagy siker a könyv, sőt a belőle készült film is. A hárommondatos összefoglaló alapján próbálkoznék én is az értelmezéssel, és nem tudom megígérni, hogy közben nem árulok el részleteket a történetből.

A regény főszereplője a Történet. Nem csak arról van szó, hogy a fő ívet alkotó második fejezet önmagában is nagyon érdekes, olvasmányos, tanulságos és megható történet, már-már túlzottan is a klasszikus kalandregények mintájára. Hanem arról is, hogy ez a történet nem is lehetne szerkesztettebb. Kapunk egy keretet, amiben fellép maga az Író, első szinten a történet „valós eseményeken” alapulását igazolandó, de valójában éppen a fikcionalitást megerősítve. Aztán kapunk egy gyerekkori történetet, ahol mintegy nyitányként megjelennek a Nagy Történet fő témái: a vallás, a víz és az állatok. Mindkettőben vannak már-már játékos utalások is, mint pl. a kislány kezében doromboló narancssárga (!) cica. A gyerekkori nyitány egyik legfontosabb szála Pi vallási mindenevősége, ahogy egyszerre lesz hindu, keresztény és muzulmán. Amikor a papok ezt rosszallják, vagy amikor maga Pi próbálja ezt magyarázni, értelmezni, megint csak a történetek kerülnek előtérbe a dogmák helyett (ez valahol nagyon jézusi is: kinyilatkoztatások helyett példabeszédek). Végül a zárófejezet nagy csavarja az, ahogy a Nagy Történetből hirtelen kettő lesz, és a japán oknyomozókkal az olvasó is döntési helyzetbe kerül: melyik történet ad választ a kérdéseinkre?

A japánokat végül meggyőzi Pi, hogy az állatos történetet érdemes választani, és nagy valószínűséggel az olvasót is erre vezeti rá Martel. Rafinált a szerkesztés, hiszen nyilvánvalóan regényben járunk, könnyen felismerhető a Nagy Történet előkészítése, és ordítóan valószínűtlen a szereposztás. Mégis. A tengeri utazás olyan magával ragadó, hogy az olvasó beleveszik, nem akar tudomást venni a valószínűtlenségről. Ezért az író emeli a tétet, a történet fordulatai teljesen elszakadnak a valóság látszatától is. És ha ez sem elég, a végén lekever egy nagy pofont, megjelenik az alternatív, „reális” történet. De ez dupla csavar. Mert a világsiker azt mutatja, hogy az olvasók zöme mindezek után is az állatos történetet választotta, tudatában mindannak, ami ellene szól. Ez a választás is aprólékosan elő van készítve, vagy még inkább a választás módja: a racionalitással eljuthatunk nagyon sokáig, de aztán ugrani kell. Pi a vallások között nem választ, de éppen ez a legirracionálisabb választás, miközben őt megismerve az irracionalitás válik a legemberibb lehetőséggé. Hasonlóan lesz a legtermészetesebb, ahogy az óceán közepén tigrisszelídítésbe kezd.

No de mi köze ennek Istenhez? És miért térítene meg bárkit is a könyv elolvasása? Ha eljutunk addig, hogy Pi élete arra hívja fel a figyelmet, hogy a világ, az élet, úgy általában minden leginkább történeteken keresztül ragadható meg, és hogy a történeteket mi választjuk, akkor megpróbálhatjuk, hogy ebben a kérdésben se szó szerint értsük egy regénybeli szereplő szavait. Pi vallásossága nem szinkretizmus, nem gyúrja össze a vallási képzeteket, hanem egyszerűen nem vesz tudomást az összeférhetetlenségükről, mert lényegtelennek érzi a lényegeshez képest. Amit, mivel a Történet regényében járunk, nem definiál, hanem elmesél. Ha az olvasó élettörténete nem tigrissel való csónakázás, akkor vallásosságának sem kell Krisna-Jézus-Mohamed-kaleiodoszkópnak lennie. De ha az állatos történetet választotta, akkor érezheti (és nem értheti, ez a lényeg), ahogy elrugaszkodik a racionális séta után. „Így van ez Istennel is” – mondja a végén Pi. Mármint, hogy Neki is az állatos történet tetszik? Vagy, ahogy az állatos történetet, úgy választjuk Őt is? Ezen érdemes elgondolkodni, no meg azon, hogy kicsoda Richard Parker. Mert a japánok válasza túl racionális, a π pedig irracionális szám.

Kolbenheyer kommentpolitikája

Szólj hozzá!

Címkék: regény tigris martel kolbenheyer olvas

A bejegyzés trackback címe:

https://sardobalo.blog.hu/api/trackback/id/tr815180171

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.