A legfrissebb cikkek

Nincs megjeleníthető elem

Kapcsolat


Friss topikok

Statisztikák

Címkék

alkotmány (20) állam (6) állambiztonság (10) állambiztonságis jelen (6) arab (9) atom (7) a mennyei birodalomban (6) bajnai gordon (10) biológia (16) bíróság (6) bkv (7) budapest (10) cigány (86) demokrácia (87) diszkrimináció (6) egyház (6) ensz (8) erkölcs (6) eu (28) európa (7) evolúció (10) fantasy (9) fasizmus (6) fidesz (148) foci (6) gay (17) gay pride (12) gáza (14) gazdaság (19) google (6) gyász (7) gyurcsány (49) hamasz (13) hitler (8) holokauszt (12) hülyeség (6) humor (9) index (10) internet (9) irán (21) iszlám (6) izrael (39) jared diamond (6) jézus (10) jobbik (73) jog (8) kádár (7) katolikus egyház (7) kdnp (10) keresztény (12) kereszténység (11) kína (11) kolbenheyer ír (162) kolbenheyer olvas (233) kommunizmus (14) környezetvédelem (6) közélet (9) közgazdaságtan (26) krimi (17) külpolitika (20) kultúra (25) liberalizmus (13) lmp (9) magyar (15) magyarország (140) magyar gárda (9) magyar hírlap (6) martin (6) mdf (12) meleg (13) mongol (18) mszp (62) náci (51) nacionalizmus (10) németország (11) nemzet (32) nemzetbiztonság (8) nyelvészet (6) obama (21) oktatás (11) orbán (56) oroszország (8) összeesküvés (6) őstörténet (6) palesztin (15) politika (215) pszichológia (14) rasszizmus (19) regény (27) reggel (67) rendőr (7) rendszerváltás (24) rowling (7) rükverc (11) rukverc (15) sci fi (11) sólyom lászló (11) szabadság (17) szdsz (20) szeretet (6) szlovákia (11) társadalom (69) tech (7) terrorizmus (8) több fényt a kdnp be (8) történelem (155) tudomány (8) tüntetés (6) usa (47) választások (34) választás 2010 (44) vallás (14) válság (11) varga e tamás (6) vendégpost (11) világ (14) voks10 (26) vona gábor (7) zene (12) zsidó (48) Címkefelhő

Designerünk

Legutolsó kommentek

Nincs megjeleníthető elem

A magyar felsőoktatás megmérettetése a nyugati versenytársakkal

2009.05.23. 06:00 Krokodil

A magyar főiskolák és egyetemek színvonala egy-két egyetemtől (illetve képzési területtől, szaktól) eltekintve elmarad a nyugati felsőoktatásétól. Emiatt önmagában még nem kellene nemzethalált vizionálni, azonban mint oly’ sok más területen, itt is az a probléma, hogy esély sem látszik a hátrány lefaragására, a szakadék csak egyre mélyül, ez a trend pedig már igenis kétségbeejtő. Azzal kell ugyanis szembenéznünk, hogy a felsőoktatás tipikusan olyan terület, ahol a minőségbeli különbség kontraszelekcióhoz vezet. Ha a Piros Egyetem jobb, mint a Kék Egyetem, akkor a jobb diákok és a jobb oktatók a Piros Egyetemre akarnak majd menni, így az még jobb lesz, még jobb hallgatói, oktatói, támogatói gárdát vonz, így még jobb lesz, pillanatok (pár év) alatt hatalmas különbségek alakulnak ki. Ez a kontraszelekciós folyamat pedig nem csak Magyarországon belül működik, hanem világviszonylatban is. Az oktatás egyre magasabb lépcsőin egyre inkább; a legtehetségesebbek, PhD hallgatók esetében már most behozhatatlannak tűnik hazánk lemaradása.


Első lépésként azt kell azonosítani, hogy mik az alapvető és lényegi különbségek a hazai és a nyugati felsőoktatás között, majd ezeken a területeken kell jó irányban fejleszteni. Induljunk ki a rengeteget hangoztatott sztereotípiából, hogy míg a magyar oktatás a lexikális tudást veri a gyerek fejébe, addig nyugaton kompetencia alapú oktatás folyik. Itthon bemagoltatják a kamatos kamat képletét, Angliában pl. inkább azt hangsúlyozzák, hogy hogyan találd ki magad, ha elfelejted.


A kompetenciaalapú, kontra tudásalapú szemlélet önmagában még nem a jobb, kontra rosszabb rendszer esete. Figyelembe kell azonban vennünk két olyan szempontot, melyek drasztikus különbséget okoznak az oktatás hatékonyságában, eredményességében.


Az egyik, a gyökeresen megváltozott (és folyamatosan változó) környezet, az információs társadalom, az internet, a google tudás (= én nem tudom, de tudom, hogy a Google tudja) blablabla. Nagyon közhelyesen hangzik ezeket emlegetni, de azért vagyok kénytelen, mert az oktatás még mindig nem reagált rá kellőképpen. Ideje lenne észrevenni, hogy azt, hogy hogyan kell kamatos kamatot számítani a diákok már a mobiljukon is meg tudják nézni, ez a tudás tehát nem ér sokat; annál többet ér az, ha valaki érti, hogy miért annyi amennyi.


A másik pont, ahol elválik a hazai és a nyugati felsőoktatás szemlélete, az a jövőorientáltság. Amikor egy angol egyetemen az irodalom hallgatóknak a szövegalkotási készséget, a közgazdászhallgatóknak pedig a makroökonómiai gondolkodás alapjait tanítják meg, amögött az a felismerés húzódik, hogy itt és most az egyetemen olyan állásokra képzik a hallgatókat, amiket még ki sem találtak.


Ezen a kvalitatív eltérésen túl érdemes egy pillantást vetni a különböző felmérések, rangsorok által tárgyilagos, kvantitatív módszerekkel kimutatott különbségekre is. Felvételi követelmények, publikációk száma, oktatók és hallgatók aránya, egyetemi számítógépek és hallgatók aránya, stb. Alapvetően különböznek azonban az előző bekezdésekben tárgyalt, és az ezekkel a számokkal mérhető különbségek. Míg az oktatás minősége, a módszertan fundamentális oka annak, hogy jobb egy amerikai egyetem, addig az, hogy ott több a számítógép, az inkább csak jele. Jelenleg pedig sajnos nem a minőségi oktatás fundamentális okaiban próbálunk felzárkózni, hanem a jelekben. A digitális tábla és az elektronikus könyvtár szép dolgok, de ha nem használják az oktatók és a hallgatók, akkor önámítás.


Igazán szembetűnő különbség továbbá, hogy a diákok kivel találkoznak személyesen az egyetemen. Nagy-Britanniában (Edinburgh-ból van személyes tapasztalatom) egy tárgy előadásait akár hétről hétre másik előadó tartja, attól függően, hogy mi kinek a szakterülete, a szemináriumokat pedig igyekeznek olyan oktatóknak adni, akiknek van tapasztalata a versenyszférában a tárgyról, illetve PhD hallgatói a témának. Ezzel szemben a Corvinuson még harmadéves szakirányos hallgató is tarthat marketing szemináriumot. Így nem is lepődik meg senki, amikor a marketing szemináriumvezető elbüszkélkedik azzal, hogy pár hete rájött: a marketing nem egy műszó, hanem az angol marketing szó átvétele.


Végül: a nyugati egyetemek által (a szigorúan vett oktatáson kívül) nyújtott plusz. A megszámlálhatatlan mennyiségű sportklub, klub és társaság: szakmai-, szórakozási lehetőség. Valamint az egyetemi diáktársaságoknak (és maguknak az intézményeknek) a versenyszférával, vállalatokkal ápolt intenzív, és gyümölcsöző kapcsolata. Talán nem kell magyaráznom, hogy az a pénzügy szakos diák, aki már harmadikos korában az edinburghi egyetem befektetési társaságát vezeti, és a befektetési bankoktól összekalapozott 10 millió forintos részvényportfoliót menedzseli milyen álláslehetőségeket kaphat később.


Összességében tehát nem jó a helyzet, még ha eltekintünk a további, alapvetően megváltoztathatatlan hátrányainktól, mint a kis társadalmi mobilitás (földrajzi értelemben), avagy, hogy az angol, amerikai egyetemek világnyelven oktatnak. Én tehát már akkor is boldog lennék, ha az oktatáspolitika és az egyetemek vezetése legalább felismerné a hazai felsőoktatás nemzetközi viszonylatban tapasztalható lemaradásának valódi okait, és azokon próbálna változtatni.

13 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://sardobalo.blog.hu/api/trackback/id/tr261136659

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Corry 2009.05.23. 11:52:40

Nagyon nehéz a téma, ezt jelzi az is, hogy szerintem a fenti viszonylag terjedelmes poszt is csak egy részproblémára tudja felhíni a figyelmet.
Egy mondat erejéig hadd kanyarodjak ki a "nyílt vízre" a magyar oktatáspolitika és a szakoktatás hasonló problémákkal küzd, de ezt most hagyjuk. A gimit is meg kell említeni egy mondattal, mert az ott szerzett tudástól sincsenek néha a felsőoktatásban elájulva, szövegértési problémák is adódnak néha, arról nem is beszélve, hogy szorozni és osztani sem tudnak néha a műszakis hallgatók.
A (felső) oktatás igyekszik megfelelni a társadalmi igényeknek. (Ál) piaci szerveződésű és jól szemlélteti, hogy mikor és hol nem igazán jó a piaci szemlélet. Volt szerencsém ezt megtapasztalni is, mert régebben a felsőoktatásban dolgoztam, akkor kezdődött mindez. Olyan tananyag készítését kellett elvállalnom és oktatnom, amely "népszerű" volt a hallgatók között ergó azt választották. A másik szemlélet viszont a bottom-up szemlélet volt, hiszen az oktató egy része nem volt képes haladni a korral és azt oktatta amit tudott ahelyett, amit kellett volna. És mindezt az ország egyik legjobb felsőoktatási intézményében tapasztaltam.

Az új munkahelyemen a német főnököm folyamatosan panaszkodott a magyar felsőoktatásra, a jegyek és az esetleges kiváló minősítésű diploma mögött használhatatlan tudást talált, illetve a nyelvvizsga papír helyett inkább elbeszélgetett a jelöltekkel, abból kiderült a nyelvtudásuk. Lényegében a gyakorlati ismeretek hiányoztak, amit pl. Németországban úgy oldanak meg, hogy a hallgatóknak gyakorlaton kell résztvenniük, például úgy is, hogy hozzánk Budapestre is küldött az anyavállalat praktikantokat.

A fizetős felsőoktatásról még nem is beszéltem. A cél itt is a "piaci" igény kielégítése, félig beleerőszakolni a tudást a hallgató fejébe ezt akkor is, ha napnál világosabb, hogy sose fogja megérteni, majdan erre a féltudásra új 1-5 ig terjedő skálát fabrikálva átengedni a nagy részüket.
Az eredmény: sok olyan terület van, ahol elég lenne egy középfokú végzettség, sőt például nálunk néha jobb lenne egy erősebb számítógépes tudással rendelkező titkárnő, mint egy bölcsész, de úgy látszik, hogy a titkárnői szakma a bölcsészet komplementer szakterülete...

Abu 2009.05.23. 14:29:41

Jó cikk, és egyetértek a felettem kommentelővel, tényleg csak egy kis szeletét tudja megérinteni a témának (érthető okokból).
Kicsit más, de szintén érdekes és idevágó a helyzet, amivel én találkoztam az orvos-képzésben. A magyar orvos-egyetemek, elsősorban az SE világviszonylatban még mindig magas színvonalúnak számítanak, vagyis jó ajánlólevél bármelyik országban egy itt szerzett, mondjuk summa cum laude diploma, még akkor is, ha a technikai felszereltség ("a jelek") már egy ideje messze elmarad más országoktól.
Ennek megfelelően a frissen végzett és tehetséges kutatóorvosok relatíve könnyen be tudnak kerülne egy nyugati PhD képzésbe, persze ha van hozzá bátorságuk. Ez szinte kizárólag egyirányú munkaerő-áramlást jelent, elhanyagolható számban jönnek haza végzett PhD-sek erről a területről.
Ez a mechanizmus, ha így marad azt fogja eredményezni, hogy vagy elkezd a színvonalon is jelentősen meglátszani a bottom-up tendencia, vagy elkezd érződni a hazai kutató-orvosok hiánya. Mindkét forgatókönyv az egyetemre csapna vissza leginkább, hiszen nem csak az apanázs-csökkenéssel kéne megbirkózniuk, hanem a saját tanáraik és kutatóik elöregedésével is, utánpótlás nélkül.
Én úgy látom, hogy ezt még nem késő felismerni, de még ha ez meg is történne, a tendencia megfordításához jelentős mértékben javítani kéne a hazai tudományos körülményeken, ami viszont hosszabb idő...

ralf 2009.05.23. 14:34:09

van nálunk egy olyan szemlélet is, hogy jaj, de jó, milyen sok "darab" embernek van diplomája, és erre büszkék vagyunk.
Én a fizetős egyetemben látom a megoldást, de szívesen veszem Cory (vagy bárki más) korrekcióját.
Ma van egy csomó felsőoktatási intézmény, ahol a hallgatói létszám alapján kvótát kapnak az államtól, a diákok vidzont ingyen tanulnak (vagy töltik az időt). Nem tusdom, mennyire tudható és egyáltalán mennyire nyilvános, melyik iskola diplomája nem alkalmas a fenéktörlésen túl egyébre.

Az én elképzelésem lényegét már leírtam, itt megtalálható: www.wita.hu/index.php?show=post&post=501
Röviden összefoglalom: az állam az akreditált szakokat egyenlő módon támogatná, a további forrásokat az egyetem tandíjakból, tudományos projektekből stb. szerezné meg. A diák vásárló, aki követelhet apénzéért. Ahol jó az oktatás, sok diák van, sok bevétel, jó tanárok, jól fizetve. Nő a Piros és Kék egyetem közti különbség, de előbb-utóbb, mivel az állami támogatás nem lesz elég a fenntartásra, viszont kutya se jelentkezik hozzájuk (mert tudja, hogy a kék diplomájával kiröhögik a piacon), akkor a Kék egytem tönkremegy és eltűnik.

bm613 · http://izland2009.blog.hu 2009.05.23. 18:09:20

@ralf: Ezt magyarázd el annak a népnek, amely 300 Ft-os fizetési kötelezettség eltörlésére 5 milliárdos népszavazást csinál... a vizitdíjon lehet vitázni, de az ott kinyírt tandíjkoncepció a legjobb volt, amit el lehet képzelni. A jók (akik régen, a létszám felduzzasztása előtt is egyetemre mentek volna) baromi jól jártak volna, az utánuk következőknek mindegy, és az a többség szívta volna meg, aki csak a diákstátuszért "jár" a felsőoktatásba, valójában meg csak lébecol. De bölcs népünk úgy döntött, hogy a jók kapják be, a léhűtőknek jár minden állam bácsi pénzéből.

gof 2009.05.23. 19:35:42

erről a témáról nekem mindig az jut eszembe, hogy a főiskolámon a HBR-t 3-an (igen, hárman) olvastuk rendszeresen: a mindent kiolvasó folyóirat-könyvtáros, a témavezetőm és én...ezek után...
amúgy nagyon kíváncsi vagyok, hogy az idén ősztől tömegesen beinduló gazdasági mesterképzések milyen szintet fognak hozni. Mert a képzési szintek értékének eltolódásával már csak ezeknek a jó színvonalában bízhatunk.

kolbenheyer 2009.05.23. 20:55:48

@bm613:
Sajnos a fizetés önmagában nem oldja meg a helyzetet. Ezt bizonyítja az, hogy már most is a hallgatók fele fizet (költségtérítésesek), mégsem tudnak kiharcolni minőségibb oktatást. Ráadásul azt sem sikerült megoldani, hogy az állami finanszírozás, ill. a költségtérítés ne a felvételinél eldőlő, örökre bebetonozott pozíció legyen. Követhetetlen az is, ki hány félévet, és hány egyetemen végzett. Ez utóbbi kettő könnyen megoldható probléma, nem kell új törvény, mégsem teszi senki. Nálunk kevesen bíznak abban, hogy valami ugyanúgy rendesen fog működni, mint nyugaton. A kollégiumi férőhelyek szociális alapon való elosztása is egy vicc.

Corry 2009.05.23. 22:38:48

@ralf:
Én az oktatást nem ragadnám ki a többi probléma közül.

Az emberek sikerességének, kitörési lehetőségeinek egyike lehet az oktatásban való részvétel.

Abban az országban ahol a legrátermettebb embert választják ki az adott feladatra és az illetőt ráadásul utána a munkájának megfelelően meg is fizetik, érdemes az embereknek képezni saját magukat és gyermekeiket.

Ma Magyarországon nem ez a helyzet. Az érvényelsülésnek nem kulcsfontosságú eleme az egyén képzettsége, hanem inkább a kapcsolatrendszere, adócsalási és egyéb "szomszédos tudományágak" művelésében szerzett tapasztalat sokszor többet jelent a tényleges tudásnál.

A multiknak, itt a gyarmaton nincs szükségük igazi szürkeállományra, hanem jólfejlett megfelelési kényszerrel felruházott végrehajtó emberekre, akik nem látják át az egészet, de nagyon precízen végrehajtanak.


Amíg ez így van paraméterezhetjük az oktatást, át is szervezhetjük, és kreálhatunk innovatívabbnál innovatívabb dolgokat, a gyerek csak nem fog tanulni rendesen, mert azt látja, hogy az érvényesüléshez nem feltétlenül szükséges a tudás. Amikor ma Magyarországon egy ex- vagy éppen suttyomban praktizáló pornósztárt vagy luxuskurvát celebként mutogatnak a tévében és ezért senki sem szól egy rossz szót, akkor ne várjunk túl sokat az ifjúságtól.

Elnézést kérek, látszólag ez az egész nem tartozna ide, de szerintem nagyon is ide tartozik, mert igyekeztem a tanulásra motiváló tényezőket elemezni.
Mert a tanulás csak olyan dolog, hogy ha én meg szeretnék valamit tanulni, akkor meg fogom, persze a jó tanár nagyon sokat jelent és az is, ha az iskola jól felszerelt. Ha viszont nem akarok megtanulni valamit, akkor az eredmény garantált.

ralf 2009.05.24. 12:52:32

@Corry: Alapvetően igazad van, de azért felvetnék egy másik fajta szemléletet. Azt írod: "A multiknak, itt a gyarmaton nincs szükségük igazi szürkeállományra, hanem jólfejlett megfelelési kényszerrel felruházott végrehajtó emberekre, akik nem látják át az egészet, de nagyon precízen végrehajtanak.
"
Nem lehet, hogy a fentebb felvázolt okok miatt erre a célra találnak megfelelő embereket, ha viszont a kontraszelekciót sikerülne "rekontrázni", akkor tudnál ők az igazi szürkeállomány is használni, és azon túl nem mi lennénk a gyarmat? Nem lehet, hogy nem ők tettek mineket gyarmattá, hanem mi magunkat? De ha mégis, elve mondjunk le arról, hogy "felszabaduljunk"?
Amit az utolsó két bekezdésben írsz, mind igaz, de ha nem mi váltjuk meg magunkat, hanem mindig mástól várjuk, akkor valóban csak engedelmes szolgái lehetünk multinak, korszellemnek és kinek még nem.

Corry 2009.05.24. 15:50:18

@ralf:
Én nem vártam el senkitől semmit, tudom én is, hogy a magunk átformálását nekünk kell majd végrehajtanunk. Én az írásban ott még nem tartottam, hogy miként fogjuk magunkat átformálni, hanem csak azt írtam le, hogy a társadalmi elvárások, beidegződések visszahatnak annyiban az oktatásra, hogy a tanárok is és a gyerekeke is ebben a mai magyar közegben élnek, ahol nagyon leegyszerűsítve a dolgot, a tanár nem kap elég fizetést, a gyereknek meg nem érdemes tanulnia. Annyit még ér ez a nagyon leegyszerűsített modell, hogy az lássuk be: ha a tanár valami véletlen folytán több pénzt kapna, sem oldódna meg a helyzet, mert a gyereknek továbbra sem lenne érdemes tanulnia. De itt az egyszerűsítés érjen is véget, arra jó volt, hogy rávilágított: itt paradigmatikus változások sokasága kellene és nem csak az oktatásban, hanem általában mindenütt.
Szoktam írni, hogy a kapitalizmus egy rossz, igazságtalan satöbbi társadalmi rendszer de egy előnye határozottan megvan: munkára kényszeríti az embereket, ez alól kábé egy ország a kivétel; a mostani szoci-szadi kormány 7 év kemény munkával a kapitalizmus ezen előnyét sikerült kiiktatnia. Ez is visszahat az oktatásra, itt az ingyenélő gyereke nem fog tanulni, hiszen az apuék is kijönnek a szociálisból, a melósnak sem érdeke, hogy széthajtsa magát a megtermelt pénz nagyja adóba megy, de a "jólmenő" vállalkozó, a "politikai elit" és a "celebek" igen jól megélnek úgy is, hogy némelyikük például "ba be, ban ben" -t téveszti, vagy százalékot sem tud számolni, mélyebbe ne is menjünk.

Tényleg elkelne egy felszabadulás...

Corry 2009.05.24. 16:01:58

Ja még a multikról: a multik általában tömegtermelnek, illetve nagy volumenben szolgáltatnak. És ezt egységes formában igyekeznek tenni. A termékek kifejlesztése az anyaországban szok történni, míg a termelés egyre nagyobb részt a gyarmaton. Ez ellen nem sokat lehet tenni, de hát nemcsak multikból áll a világ, illetve el lehet érni, hogy a multi a fejlesztése egy részét, vagy a szervizét, vagy a támogató központját idehozza.

Az oktatást egyébként én úgy reformálnám meg, hogy első lépésben felkérnék egy csomó vállalatvezetőt és tudományos szakembert, hogy írják le kritikájukat és észrevételeiket a magyar oktatással kapcsolatban. Utána létrehoznék egy Reformszövetség szerűt az oktatásban is, akik a stratégiai lépéseket kidolgoznák. A folyamat maga 5-10 év minimum, de inkább több lenne.

Persze a nulladik lépésként a minisztérium és a többi szervezet állományát igen alaposan megrostálnám...

ralf 2009.05.24. 19:51:20

@Corry: OK. A magyar gazdaság még jó ideig nem termel ki multit, tehát maradunk gyarmat, de az általad írottakkal egyébként teljesen egyetértek. Ez persze kis lépés az emberiségnek... :-)

Corry 2009.05.24. 20:27:40

@ralf: OTP, MOL??
De igazából nem én fogom az oktatásügyet megreformálni, és csak jeleztem, hogy vele párhuzamosan sok minden mást is meg kéne (reformálni).

Bell & Sebastian 2009.05.24. 20:48:11

A felsőoktatás reformációjáról beszélni a alsóbb szintek nélkül -egészen az óvodáig-, balgaság.

Nincs alá- fölérendeltségi viszony a tárgyi (lexikális) tudás és kombinációs készség (kompetencia) között. Mindkettő egyformán fontos.

A társadalmi mobilitás megszűnésének legaggasztóbb jele az orvos-, ügyvéd-, mérnök-, politikus-, stb... dinasztiák kialakulása, a szegénység, mint kizáró tényező (a felsőoktatásból) megjelenése, az átgondolatlan állandó reformkényszer, szakmailag előkészítetlen és elhamarkodott döntések sorozata.

Az egész annyira gyorsan és szerencsétlenül sikerült, hogy a véletlen kizárható, annál (majdnem anált írtam) inkább a gyanúsítható a hibás koncepció és hozzá nem értés, azaz mintha diktálnák "felülről".

De ezt elmondják a mezőgazdasággal, iparral, fiskális politikával, vagy rágcsáló irtással kapcsolatban is. (Bábolna irtotta a bp.-i patkányokat)

A folyamatok megfordítása nem várható. Aki szopóágon van, ott is marad!