A legfrissebb cikkek

Nincs megjeleníthető elem

Kapcsolat


Friss topikok

Statisztikák

Címkék

alkotmány (20) állam (6) állambiztonság (10) állambiztonságis jelen (6) arab (9) atom (7) a mennyei birodalomban (6) bajnai gordon (10) biológia (16) bíróság (6) bkv (7) budapest (10) cigány (86) demokrácia (87) diszkrimináció (6) egyház (6) ensz (8) erkölcs (6) eu (28) európa (7) evolúció (10) fantasy (9) fasizmus (6) fidesz (148) foci (6) gay (17) gay pride (12) gáza (14) gazdaság (19) google (6) gyász (7) gyurcsány (49) hamasz (13) hitler (8) holokauszt (12) hülyeség (6) humor (9) index (10) internet (9) irán (21) iszlám (6) izrael (39) jared diamond (6) jézus (10) jobbik (73) jog (8) kádár (7) katolikus egyház (7) kdnp (10) keresztény (12) kereszténység (11) kína (11) kolbenheyer ír (162) kolbenheyer olvas (233) kommunizmus (14) környezetvédelem (6) közélet (9) közgazdaságtan (26) krimi (17) külpolitika (20) kultúra (25) liberalizmus (13) lmp (9) magyar (15) magyarország (140) magyar gárda (9) magyar hírlap (6) martin (6) mdf (12) meleg (13) mongol (18) mszp (62) náci (51) nacionalizmus (10) németország (11) nemzet (32) nemzetbiztonság (8) nyelvészet (6) obama (21) oktatás (11) orbán (56) oroszország (8) összeesküvés (6) őstörténet (6) palesztin (15) politika (215) pszichológia (14) rasszizmus (19) regény (27) reggel (67) rendőr (7) rendszerváltás (24) rowling (7) rükverc (11) rukverc (15) sci fi (11) sólyom lászló (11) szabadság (17) szdsz (20) szeretet (6) szlovákia (11) társadalom (69) tech (7) terrorizmus (8) több fényt a kdnp be (8) történelem (155) tudomány (8) tüntetés (6) usa (47) választások (34) választás 2010 (44) vallás (14) válság (11) varga e tamás (6) vendégpost (11) világ (14) voks10 (26) vona gábor (7) zene (12) zsidó (48) Címkefelhő

Designerünk

Legutolsó kommentek

Nincs megjeleníthető elem

Miért nem vagyok szocialista?

2010.01.08. 09:00 kolbenheyer

Ez a poszt egy ötrészes sorozat harmadik darabja. Az első két rész Miért nem vagyok liberális? és Miért nem vagyok nacionalista? címmel jelent meg. Folytatása hétfőn (01.11.) következik.

Minden épeszű ember szocialista. Ki vonná kétségbe, hogy az ember alapvetően közösségi lény, és hogy éppen a legjobb képességeit csakis közösségben, sőt a közösségért képes kibontakoztatni. Egyetértünk abban is, hogy a versengésnek lehet stimuláló hatása, de az egyén eredményeit szándékai mellett, sőt annál talán jobban is meghatározzák veleszületett képességei és környezetének hatásai. A született nyertesek jutalmazása és a született vesztesek büntetése nem tekinthető erkölcsös politikának. Az egyenlőség fogalmát nem szabad doktriner módon kizárólag az írott jog keretén belül értelmezni. Egyetértünk abban is, hogy a magántulajdon nem ugyanolyan értelemben alapvető emberi jog, mint az élet biztonsága és méltósága, illetve az egyén szabadsága. Ezekből az alapelvekből következően állami feladat az eredendő egyenlőtlenségek kiküszöbölése. Ez nem merülhet ki az egyenlő esélyek biztosításában, aktív esélyteremtésre van szükség, ami közteherviselést, nagymértékű újraelosztást és alkalmanként a magántulajdon ellenőrzött kisajátítását is magában foglalhatja. Akkor miért nem vagyok mégsem szocialista?

Talán kezdjük a gyakorlati kérdésekkel, mert azok könnyebben emészthetők, bár a téma szempontjából kevésbé fontosak. A fenti alapelvek ugyanis a mai európai politikában evidenciák. Magyarország is jóléti állam, sőt nemzetközi viszonylatban is jelentős mértékben osztja újra a megtermelt javakat. A gondokat nem a szociális háló hiánya, hanem éppen az okozza, hogy egyszerre túlméretezett és a bürokrácia és a korrupció miatt nagyon nem hatékony. Ezért nincs ma hiteles szocialista politika. Az MSZP inkább csak rosszul értelmezett konzervativizmusával védi a Kádár-rendszer maradványait, de amikor innovatív, akkor liberális gazdaság- és társadalompolitikát folytat. A Jobbik pedig tökéletesen figyelmen kívül hagyja a gazdaság működési mechanizmusait és a nemzetközi környezetet, csupán a nacionalista érzelmekkel akarja szocialista politikáját életképessé maszkírozni. A Fidesz néppárttá válása óta sorozatosan tesz szocialista gesztusokat, de ennek nincs ideológiai alapja, ez csak a kádári szavazók megnyeréséért folytatott verseny része. A szocialista politikának jelenleg a globalizáció sem kedvez: a befektetésekért és munkahelyekért küzdelem folyik, ami a közterhek és így a közjavak csökkenéséhez vezet. Az oktatás is globalizálódott és a munkaerő szabad áramlásával felgyorsult az agyelszívás. Végül a szocializmus mindig tovább növeli az államot, amelynek működési zavaraival nap mint nap szembesülünk itthon és a nagyvilágban.

De leginkább elvi okokból nem vagyok szocialista (hiszen a gyakorlati gondok mindig fakadhatnak az inkompetenciából is). Az egyenlőség ugyanis szívet melengető ábránd, de semmi köze a valósághoz. Az emberek ugyanis szemmel láthatóan nem egyenlők: nem egyenlők sem a képességeik, sem a teljesítményük, de még a vágyaik sem. Ki és mire alapozva döntheti el, hogy kinek mi jár, és még inkább: kinek mi nem jár, azaz kitől mi vehető el? Mert lehet furcsa, hogy valaki valaminek a tulajdonosa, de ha nem így van, akkor ki dönt annak a valaminek a felhasználásáról? A közösség? A közösségi döntések fontosak, de komoly hatékonysági korlátaik vannak. Még fontosabb azonban, hogy a közösségi döntés önmagában nem igazságos: nem is ezért, hanem konfliktusminimalizáló képessége miatt alkalmazzuk. Ha az ember az anyagi világ része, az élőlények egyike, akkor nem látok okot arra, hogy valamilyen elvont, ellenőrizhetetlen igazságérzetből kifolyólag bárki megtervezze igényeit. Nem beszélve arról, hogy a feladat lehetetlenségét számos példa is igazolja. A szocializmus hasznos eszköz a jóléti állam kiépítésében, amire az együttélés megkönnyítése érdekében van szükség. Gyanakodva bár, de ezért támogatok szociális intézkedéseket. De nem vagyok szocialista.

 

149 komment · 2 trackback

Címkék: politika szocializmus

A bejegyzés trackback címe:

https://sardobalo.blog.hu/api/trackback/id/tr311634984

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Miért vagyok szocialista? 2010.01.09. 12:06:34

Szerintem nem tévút a baloldaliság. Bár sokan nem értik pontosan, és tévesen értelmezik. Szocialistának lenni annyi, hogy segíteni másokon, rajtad is! Az emberek tény, hogy nem azonos képségekkel születnek, de nem is azonos anyagi és társadalmi feltét...

Trackback: Szocializmus újratöltve 2010.01.09. 10:52:54

Szocializmus - (latin socius = 'társ') olyan eszmei áramlatok, politikai ideológiák összessége, melyek először a 19. század folyamán jelentek meg, közös elemük az individualizmusnak, a magánérdek elsődlegességének elvetése, a kollektiviz...

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

kolbenheyer 2010.01.09. 12:19:34

@d.z.:
Kíváncsi lennék, miből van az "ingyenes" oktatás, ha nem állami újraelosztásból.

@LION_heart:
És azt ki dönti el? Nem egyszerűbb, ha a társadalom nem akarna irányítani?

Arvedui 2010.01.09. 12:20:03

@LION_heart: Természetesen, ugyanaz a rendszer lenne, mindenki szavazhatna egyet, AKI FIZET.

stars7726 2010.01.09. 12:20:08

@LION_heart: értem.és ezt ki fogja eldönteni?

stars7726 2010.01.09. 12:22:02

@d.z.: vagy ahhoz hogy a mindenkori politika felelőtlenül elköltse az adónkat?pl bkv,4 metro,választási igéretek,stb stb.

Haloperidol 2010.01.09. 12:22:18

@Arvedui:

Igazából nem írtam megoldási javaslatot a problémára, mert nem vagyok cociológus:-)
Mindenesetre az biztos, hogy valami eléggé súlyos kényszerítő eszközre (itt most nem FIZIKAI kényszerre gondolok) lenne ahhoz szükség, hogy ezt az "elveszett generációt" visszajuttassuk a munkaerőpiacra. Ezt csak jelentős szigorítások és ellenőrzés és a korrupció jelentős leszorítása mellett lehetne megvalósítani. A konkrét rendszerről valóban sok elképzelésem nincsen, de ez a politikusok dolga.

Haloperidol 2010.01.09. 12:26:50

@stars7726:
Nem tudom, konkrét rendszert kellene rá kidolgozni, és aki nem felel meg ezeknek a kritériumoknak, az nem szavazhat, vagy kevesebbet ér a szavazata. De szerintem valami az előző kommentemben szereplő rendszer szerinti kritériumi rendszert kellene felállítani.

Hogy ki dönti el? Nyilván a törvényalkotó hatalomnak kellene eldönteni (és akkor a mai rendszer szerint most bukott el a szépen kigondolt rendszerem:-))

d.z. · http://masikmagyarorszag.blog.hu 2010.01.09. 12:28:11

@kolbenheyer: Komolyan, írjátok már meg, melyik gimnáziumban képesek ennyire nem megtanítani a szövegértést?

Oda vagyon írva, hogy "nagymértékű", de, ha gondolod még leírom ötször: nagymértékű,nagymértékű,nagymértékű,nagymértékű,nagymértékű. Tessék.
Nem az állami újraelosztással van a gond, hanem azzal, hogy irdatlan mennyiségű olyan embert, elemet, intézményt fenntartunk, aminek/akinek a társadalmi hasznossága mínuszban mérhető.

Haloperidol 2010.01.09. 12:30:19

@d.z.:
Egyébként pl. az ingyenes közoktatással sem értek egyet (felsőoktatásban dolgozom, és látom a hallgatók minőségét az utóbbi években...)

Szerintem a megoldási lehetőség az lenne:

1. Akinek van pénze, és hülye, az fizessen, és tanulhat, ha akar.

2. Aki okos, kapjon ösztöndíjat, és KIZÁRÓLAG tanulmányi alapon. (tehát hátrányos helyzet , származás, stb. kizárva, vagy csak nagyon marginális)

Arvedui 2010.01.09. 12:30:22

@LION_heart:
Nekem viszont rengeteg ötletem van. Az biztosan helyes feltételezés, hogy az emberek egyéni szinten választott életstratégiája nagyban függ a környezettől, ezt pedig nagyon könnyen lehet szabályozni.
Mondok egy példát, a Tb hozzájárulást biztosításként kell beszedni, nem a kereset alapján. Minden felnőtt állampolgár befizet havi x Ft-ot, hogy megkapja az alap egészségügyi biztosítást, függetlenül attól, hogy dolgozik e vagy hogy mennyit keres.
Természetesen fizethet többet és akkor többletszolgáltatásokra jogosult.
Ennek kettős hatása is lenne, aki dolgozik annak több pénze marad a hónap végén, aki pedig nem az elgondolkozhat, hogy megérné talán mégis dolgozni.

stars7726 2010.01.09. 12:30:23

@LION_heart: Ne haragudj de ez elfogadhatatlan.azok a politikusok döntsék el,hogy ki szavazhat,és ki nem, akiket mi választunk meg????

kolbenheyer 2010.01.09. 12:30:29

@d.z.:
Vicces vagy.
Te kötsz bele az én posztom egy jelzőjébe, majd leírod ugyanazt. Kérdezted, mit értek nagymértékű alatt? Tudod, mire megy el ma a legtöbb pénz? Ha a szociális segélyekre tippeltél, nagyot tévedsz. (Ráadásul még beilleszkedési programokat is finanszíroznál.)

Arvedui 2010.01.09. 12:33:40

@d.z.: Viszont remek igazgatói állások vannak ám ott és lehet "szakérteni" is, rengeteget.
Komolyra fordítva a szót, szerintem a helyzet annyira katasztrofálisan átláthatatlan, hogy csak NAGYON DRASZTIKUS lépésekkel lehetne rendet vágni az állami költekezésben. Ez pedig sajnos az embereknek nem tetszene, ergo a politikusok nem lépik meg.

stars7726 2010.01.09. 12:34:27

@LION_heart: minek egy hülyének tanulnia?mert fizet,azért?akkor miért nem olyanokat tanítunk,akikkel érdemes is foglalkozni?mert esetleg a megszerzett tudását,majd a társadalom hasznára tudja fordítani?v a tanároknak akkora élmény fizetős hülyékkel foglalkozni?akikről pontosan tudják,hogy csak a pénzük miatt ülhetnek itt?és eleve ellenszenvel viseltetnek irántuk?ezt erősen kétlem.

Haloperidol 2010.01.09. 12:36:11

@stars7726:

:D

Hát igen, éppen ezért írtam:

"és akkor a mai rendszer szerint most bukott el a szépen kigondolt rendszerem:-)"

Szóval a mai rendszer szerint nem hinném, hogy ez megvalósítható, szóval a kezem ismét belelóg a bilibe, mint olyan sokszor...

tbb 2010.01.09. 12:40:53

@Dr. Zoidberg: Brávo Dr Zoidberg. Én is pont valami hasonlót készültem írni. Mondjuk pl így: sárdobáló postfolyamának az igazi slusszpoenje az lenne, hogy miután végigvette, hogy ő mi minden nem, egy olyan posttal zárná: Miért vagyok egyszerre liberális, nacionalista, szocialista, konzervatív stb.

Nos azért mert ezek dinamikus egyensúlya nélkül a társadalom deformálódik.

Haloperidol 2010.01.09. 12:41:39

@Arvedui:
Szerintem az ötleted nem rossz, és viszonylag könnyen meg lehetne valósítani. De még mindig att van pl. a nyugdíjprobléma és a munkanélküliség.

Szerintem a legnehezebb az, hogy a jelenlegi segélyeseket hogyan lehet rávenni a munkára. Pl. most van néhány faluban olyan kezdeményezés, hogy csak az kap segélyt, aki rendben tartja a földjét, kertjét, zöldséget termel, állatot tart. Viszont komoly probélma jelenleg a jogvédők hörgése és az is, hogy ha a polgármester kijelenti, hogy X család nem kap segélyt, akkor ki védi meg a (PC módon megfogalmazva) "éhséglázadástól"?

Kartal (rezervált) 2010.01.09. 12:42:03

"Az egyenlőség ugyanis szívet melengető ábránd, de semmi köze a valósághoz. Az emberek ugyanis szemmel láthatóan nem egyenlők: nem egyenlők sem a képességeik, sem a teljesítményük, de még a vágyaik sem. " - hát igen, vagy szabadság van, vagy egyenlőség, de a kettő együtt nem működik...

Arvedui 2010.01.09. 12:42:41

@stars7726: Nem igazán döntheti el senki senkiről, hogy hülye. Nem is igazán hatékony, Einsteint is hülyének tartották a középiskolában. Ha te vagy az igazgató most nem lenne relativitás elméletünk?
Had tanuljon minél több ember, ez biztosan nem árt, ha meg még fizeti is........

S. Annyi 2010.01.09. 12:42:54

Tehát a szocialista párt miért is nem szocialista?

Ezért többek közt:

- állami feladat az eredendő egyenlőtlenségek kiküszöbölés - mindenki látja az ellenkezőjét (milliárdosok vs. szegények)

-A gondokat nem a szociális háló hiánya, hanem éppen az okozza, hogy egyszerre túlméretezett és a bürokrácia és a korrupció miatt nagyon nem hatékony. - azért ilyen hálóval senki sem halászna.

- A legnagyobb szoci pedig Jézus volt, de ő sem kellett.

Haloperidol 2010.01.09. 12:45:40

@stars7726:

Biztosíthatlak, hogy k.... rossz élmény fizetős hülyékkel foglalkozni (én csinálom és nagyon hervasztó). Viszont a pénzük fontos az egyetemnek, részben a tanárok fizetését is ebből finanszírozzák. Kompenzálásképpen ott vannak az okosok, akik számára ott a lehetőség az ingyenes tanulásra és a kiemelt ösztöndíjra. Egyébként a sokat szidott Horthy rendszerben a szegény családból származó nagyapám így végezte el az orvosi egyetemet és lett 35 évesen az ország legfiatalabb igazgató főorvosa.

kolbenheyer 2010.01.09. 12:47:06

@LION_heart:
Hát a kapitalizmus már csak olyan, hogy vagy elvégzed azt a munkát, amiért fizetnek, vagy keress másikat, amit megfizet más. Ja, hogy az állam fizesse? Csak nem szocializmus? :-)

malacz rezignált · https://www.facebook.com/pages/Malacz69-vil%C3%A1ga/173965402643571 2010.01.09. 12:48:45

Nah, itt is tudnak írni normális, vállalható posztot. Ez rendben is volt, de azért ne feledjük:

ha nem is vagyunk szocialisták, az esélyegyenlőséget mindig próbáljuk megteremteni, mert különben súlyos kontraszelekcióhoz vezet, és így áll elő aztán az az eset, h pl.egy tandíjas rendszerben Szegény Béla gyereke hiába tehetséges, nem mehet orvosire, mert a családja nem bírja fedezni a tandíjat + drága könyvek + kollégium, deviszontellenben Dr. Bubó Aladár belgyógyász főorvos hülyegyerekét sok maszektanárral felhozza arra a szintre, h bekerül az orvosi fizetős szakára, amit 8 év alatt el is végez irdatlan sok pénzt beleölve, és így aztán kapunk egy tehetségtelen, nem kreatív, de annál pénzéhesebb (hisz vissza kell hozni a befektetett tőkét) orvost.

Kell ez nekünk? Nem.

Haloperidol 2010.01.09. 12:49:09

@Arvedui:

Azért eléggé jó közelítéssel meg lehet határozni a szellemi képességeket. Einsteinről azt hitték, hogy hülye, akkor NEM VOLT INGYENES OKTATÁS, főleg nem az egyetemen. Mégis van relativitáselmélet. Aki TÉNYLEG ZSENI, fizetős oktatás mellett sem vész el, ha van megfelelő ösztöndijrendszer.

És hiába mondja a gyerekéről minden 3. anyuka, hogy "zseni", leggyakrabban NEM AZ.

tbb 2010.01.09. 12:57:37

@ParadiseLost: Nagyon igazad van. Amihez csak annyit fűznék hozzá, hogy a gazdasági fejlődés csak azután indult be a mai őrületes tempóban, mióta elismerhette a magántulajdon szentségét. Hangsúlyzom: mióta elismerhette. Mert a korábbi fejlettségi szinteken, hiába ismerte volna el.

pandacsökiboborján 2010.01.09. 13:00:49

"A Jobbik pedig tökéletesen figyelmen kívül hagyja a gazdaság működési mechanizmusait és a nemzetközi környezetet"
Nem nagyon értek a gazdasághoz, de nem kis szerepe van a nemzetközi mechanizmusnak ahhoz, hogy kis hazánk a béka segge alá került.
A nácik leszarták a nemzetközi gazdasági mechanizmusokat és gyorsan ,a belső keresletre és nyersanyagokra támaszkodva küszöbölték ki a dollár alapú elszámolást. Közép-Amerikában is leszarják a nemzetközi mechanizmusokat, úgy tűnik eredményesen.
Miért baj az, hogy egy agyontámogatott, gagyi minőségű mezőgazdasági termék helyett itthonit szeretnének preferálni?

Haloperidol 2010.01.09. 13:01:36

@kolbenheyer:

WTF?????

Valamit félreértettél. Én azt támogatnám, hogy igen, legyen alapból FIZETŐS a felsőoktatás. Aki diplomát akar, fizessen! Hülye Géza fizessen a diplomáért, és ha megvan, akkor próbáljon meg vele boldogulni.

Kivéve akkor, ha olyan okos, hogy a társadalomnak nagymértékű HASZNA van abból, hogy Okos Józsi diplomát szerezzen, és ezért adjon neki ösztöndíjat. Aki nagy fizetést fog kapni, abból sokat adózik, de kreatív munkájából a társadalom is profitál.Hülye GézÁNAK NE ADJON ÖSZTÖNDÍJAT azért mert hátrányos helyzetű vagy származású. Hülye Géza legyen segédmunkás, vagy mittomén, de ne kapjon diplomát, ha nincsen pénze.

Én tanárként közalkalmazott vagyok, és teszem a dolgom, amiért fizetnek. Nem szeretek Hülye Gézával foglalkozni, de megteszem, mert ez a munkám. És a munkámban örömet jelent Okos Józsival foglalkozni.

Ennél jobban már nem tudom elmagyarázni. Hogy a kapitalizmus és a szocializmus hogy jött ide, nem értem. Egyébként nekem személy szerint lehet hogy jobb lenne a magánegyetemi rendszer, mert tartom magam olyan jónak, hogy ott is lenne állásom. A kapitalista társadalmakban is eléggé széles körű ösztöndíjrendszer van és működik. Mindenesetre jobban, mint most Mo-n.

stars7726 2010.01.09. 13:02:22

@Arvedui: és Einstein fizetett érte?nem a hülyén van a hangsúly,nem ez a lényeg.

phaidros 2010.01.09. 13:02:35

Ha az első bekezdést komolyan gondoltad, akkor már szocialista vagy. Most olvasom tovább. :)

phaidros 2010.01.09. 13:04:16

Na, végigolvastam. Értem, mire akartál kilyukadni, és a saját szocialista nézőpontodból nézve a végkövetkeztetésed nem szocialista. De mivel az alapvetéseid azok, mégiscsak az vagy. :)

stars7726 2010.01.09. 13:04:49

@LION_heart: Azt tudod hogy pl Japánban a bankárok után a tanárok a legjobban fizetett dolgozók?mondjuk az államnak kellene nagyon sok pénzt beleforgatni az iskolákba.mert ennél jobb befektetés nincs,ezt kéne felismerni.

phaidros 2010.01.09. 13:09:58

@Dr. Zoidberg: igen, csak az a baj, hogy a középutas önmagához nem tud viszonyítani, csak másokhoz. Emiatt függ nagyon a külső megítéléstől és környezettől is, míg az egyutasokat ez nem érdekli.

Az ideális ember képes az adott helyzetet mindig felmérni, megítélni, és aszerint cselekedni, liberális, konzervatív, vagy szocialista módon dönteni - ha az hoz megfelelő következményt, nem pedig azért, mert az adott ideológia szerint az jó dolog. Csak mivel a megfelelő következmény megítélése is szubjektív, mindenki ezerféle módon fogja látni a következményeket is.

Ezért az a véleményem, hogy az igazán előremutató az, ha valaki akkora hatalomhoz jut, hogy képes a saját konzisztens gondolatmenetét minden értelmiségi okoskodás és ellenérdekek ellenére átültetni a valóságba. És ha szerencsénk van, ez az ember egy Gandhi és mondjuk Bruce Willis keveréke lesz. Ez nem szokott bejönni. :)

phaidros 2010.01.09. 13:10:30

@stars7726: az államnak jó befektetés. A politikusoknak nem.

kolbenheyer 2010.01.09. 13:11:14

@LION_heart:
Akkor mi a bajod a fizetős hallgatóiddal?

@phaidros:
Javasolnék egy újraolvasást.

stars7726 2010.01.09. 13:12:50

@phaidros: pedig az kell hogy legyen.

strohmann 2010.01.09. 13:28:31

@Arvedui:

OFF

Városi legenda, hogy Einstein hülye lett volna középsuliban.

Olyannyira nem volt az, hogy egy évvel korábban javasolták egyetemre, csak az akkori komplex felvételi vizsgán egyes tárgyain elbukott. A tárgyak között voltak reál és lexikális tudásra építő humán tárgyak. "Nem kell Einsteinnek lenni", hogy kitaláljuk, melyikek nem mentek neki.

De a következő évben, végzősként, tehát épp időben, már ezeket is abszolválta.

Haloperidol 2010.01.09. 13:28:52

@kolbenheyer:

1. Jelenleg a fizetős hallgatók túlnyomó többsége külföldi, mert a magyarok államilag támogatott képzésre járnak. A külföldiek között vegyesen vannak jó és rossz képességűek (la.is akiket én oktatok).
2. Mo-n jelenleg nem fizetős a felsőoktatás, és a fejkvóta miatt az egyetemnek nem érdeke a hallgatók szelektálása.
3. Seggfej Pokornyi ötlete miatt (egy korosztály 50%-a kapjon diplomát) és az akkreditációs korrupció miatt rendkívül sok egyetemi/főiskolai szak van. Egyes intézmények oktatói és az ide járó már-már fogyatékos hallgatók színvonala minősíthetetlen.
2. Nem konkrétan a fizetős hallgatókkal van a bajom, hanem a HÜLYE hallgatókkal. A fent említett okok miatt a hülye hallgatók még csak nem is fizetnek és a diplomájuk is csak egy kalap sz.rt ér. Tisztelet a kivételnek (intézmények, oktatók és hallgatók egyaránt vannak).

Haloperidol 2010.01.09. 13:30:01

@stars7726:

[Sóhaj] Tudom. Kár, hogy Mo-n nem jutottak el eddig a felismerésig...:-(

tbb 2010.01.09. 13:31:15

@Dr. Zoidberg: "Az meg, hogy te egy puha diktatúrában akarsz élni, nos elég szánalmas, főleg azok után, hogy alig 20 éve jöttünk ki belőle.. Iszonyú durva mi van itt a fejekben."

Igen, 20 éve MIENK az ország, és engedjük, hogy kirabolják. Szóval amig nem lesz polgárságunk, amelyik képes megvédeni az országát (elsősorban önmagától), addig elkel egy felvilágosult diktátor, aki fenntartja a rendet. Jobboldali, mondjuk mint Szingapurban, vagy baloldali mint mondjuk Kinában. A lényeg, hogy felvilágosult legyen.

stars7726 2010.01.09. 13:41:34

@tbb: észveszejtő ez a Kínával való példálózás.Kínában mintegy 825 ezer multimilliomos és 51 ezer milliárdos él. Kína minden tízezer lakosából hatan legalább 10 millió jüannak (331 millió forintnak) megfelelő vagyonnal rendelkeznek.
Jelenleg 1.3 milliárdan élnek Kínában.
És a többi ember???

MDA 2010.01.09. 14:03:41

@LION_heart:

A legtöbb dologban teljesen egyet értek veled.

OFF

Viszont a felsőoktatásról írtakkal kapcsolatban csak részben. Abban teljesen osztom a véleményed, hogy ma Magyarországon az egyetemi hallgatók száma többszöröse annak ahányan valóban érdemesek lennének erre. Ezen a problémán valóban javíthatna az mindenkiszámára fizetős felsőoktatás (abban a formájában, ha - miként te is írtad - a jók olyan ösztöndíjakat kapnának amiből ezt finanszírozni tudnák).
Azonban én a probléma (és egyben a rengeteg hülye hallgató) forrását abban látom, hogy ma már minden szir-szar kisvárosban található valamilyen felsőoktatási intézmény. Ennek pedig legsúlyosabb következménye, hogy hatalmas szakadék húzódik egyetem és "egyetem" színvonala között és ez a különbség lehetetlenné teszi az általad is említett rendszer bevezetését: Hogy hasonlítsuk ugyanis össze egy noname vidéki egyetem (bár fővárosi példákat is említhetnénk) egyetem színvonalát például a BME színvonalával. Szent meggyőződésem ugyanis, hogy míg egy BME-en 3as átlaggal rendelkező tanuló teljes joggal vesz részt a felsőoktatásban, addig bizonyos egyetemeken ez az 5ös hallgatókról sem feltétlenül mondható el, azaz jelenleg teljes mértékben meghatározhatatlan h ki a JÓ és ki a ROSSZ tanuló.(azt már csak megjegyzem h írónikus módon a legnehezebb egyetemek legnehezebb karain vannak a legnevetségesebb ösztöndíjak).
Tehát amit szerintem legelőször meg kéne lépni, az a felsőoktatás színvonalának összecsiszolása, helyreállítása lenne. Félreértés ne essék, tőlem nyugodtan lehet Alsómákosmacsaládon is egyetem, ha ott ugyanaz a követelmény mint mondjuk egy BP-i egyetemen. Innentől, ha meglenne az egységes színvonal, egyetlen lépéssel meg lehetne húzni azt a határt, ami alatt a hallgatókat kizárnák (sőt eleve be sem engednék) az (ingyenes) oktatásból.
Csak remélni tudom, hogy ez a dolog minél előbb megtörténik.

OFF vége

nyomasek 2010.01.09. 14:13:30

@LION_heart:
Majd akkor fogunk eljutni ide, ha értéke lesz a tudásnak. Amíg egy szakmával kb. ugyanannyit lehet keresni mint 3 általánossal, addig nem fog változni semmi, a tanárok pedig a tankötelezettség miatt az utcaseprők megbecsülési szintjével kénytelenek beérni.

kolbenheyer 2010.01.09. 14:14:03

@MDA:
Erre elég jó megoldást találtak már ki. Ha fizetős minden, akkor eldől, miért hajlandó valaki fizetni, ill. annyi pénzből ki hajlandó szogáltatni (tanítani). Ez sokakl egyszerűbbnek tűnik, mintha valami bizottság elkezdené "összecsiszolni" a színvonalat.

midnight coder 2010.01.09. 14:18:32

@Hajrá, hajrá! Húzd rá, Füty Imre!:
A halálbüntetés visszaállítása nem rossz ötlet.
Igazából az egyetlen érv ellene az hogy ha ártatlanul büntették meg az illetőt akkor visszafordíthatatlan. De ha valaki ártatlanul ül 25 évet az is visszafordíthatatlan. És ha az illetőt kiengedik és utána ott folytatja ahol abbahagyta az is visszafordíthatatlan az áldozat szempontjából.

@LION_heart: Igen, a hülye hallgatók tényleg gázosak. De az sem volt az igazi mint a cuculizmusban hogy alig képeztek diplomásokat. A megoldás a kettő között lenne. És a lényeg: a motiváció. Mert az az igazság hogy szerintem sokkal-sokkal többet is ki lehetne hozni a fiatalokból normális oktatással. Kezdve onnan hogy eleve kevesen induljanak könyvtár-büfé szakra. Egy fősuli elvégzéséhez azért nem kell Einstinnek lenni, de ha valaki hülye is és lusta disznó is az már gáz.

@Arvedui: A nem dolgozó képzetlenek (hogy politikailag korrektül fogalmazzak) felemelésének egy módja van: a cukorka és a korbács kombinációja. Azaz egyrészt drákói szigort a megélhetési bűnözéssel szemben, és hozzá megfelelő rendőri erőket, segílyke komoly megkurtítását, másrészt a munka / tanulás lehetővé tételét. Ez így működhet - és csak így működhet. Azzal hogy odamegy közéjük egy tarisznyás bölcsész és elmondja hogy milyen szép dolog dolgozni nemigen oldódik meg semmi. Ahogy egyébként a mostani szegregációellenes próbálkozások is csak rontanak a helyzeten. Egyrészt akinek az is kihívás hogy 45 percig egy helyben üljön az órán nem fogja hagyni tanulni a többieket, másrészt meg nem kapja meg azt a képzést ami ahhoz kellene hogy az alapokat legalább elsajátítja. Szvsz 20 év múlva sokkal-sokkal szarabb lesz a helyzete az országnak kiművelt emberfők szempontjából mint most - pedig már most is sokkal rosszabb mint 20 éve volt.

David Porter 2010.01.09. 14:26:22

Főleg, ha tudnád, mi az a szocializmus...
Nem ártott volna utánanézni, mielőtt értekezni kezdesz róla: a szocializmus közösségi humanizmus. A Jobbik NEM humanista, ergo nem szocialista párt. De mielőtt kijelentéseket teszel róluk, javaslom elolvasni a programjukat.

kolbenheyer 2010.01.09. 14:30:54

@David Porter:
A magas lóról nagyott puffansz. Olvasd el, amibe belekötsz. Annyit írtam, hogy a Jobbik politikája (szövegkörnyezet: gazdaságpolitikája) szocialista.

lolperec 2010.01.09. 14:53:16

miért kell valaminek lenni amúgy?
ha mindenki csak az emberi mivoltát figyelembe véve, minimum a saját dolgaira odafigyelve tudna élni már rég nem Svájc 2 lennénk, hanem Heaven 1.0 expansion pack retail..

Orbán Castro Rákosi Viktor , "itt az idő" elhúzni! 2010.01.09. 15:08:31

Fidesz = Mdf = Mszp = Szdsz a négy mutyista, csaló, hazug, az országot 20 év alatt tönkretevő, a régi komcsi érán szocializálódott banda!

Nem tudnak és nem akarnak megváltozni!

Ne adj több bizalmat, ne szavazz rájuk!

kvadrillio 2010.01.09. 15:39:52

Nem, én sem vagyok szocialista.
De ! Nagyon nem tetszik, hogy a világ nemzeti vagyonának a fele2 % pü-i, vállalkozói... hatalmasság kezében van !

Nagyon nem tetszik, hogy az oktatásba minden botcsinálta "új földesúr", újgazdag hülye gyereke tanulhat,/a valódi tehetségek rovására !/ mert apuci-anyucinak van rá steksze !Netán még főnökök is lehetnek....

Nagyon nem tetszik, hogy az egyenlőtlenség "karakterizálódott" A MUNKAERŐ PIACON, fam, lányom, rokonom, haverom, ismerősöm, boldog ősöm....tekintetében, a többieknek esélye sincs labdába rúgni....egyelőre !Mert , ahol egy jól képzett tehetség ülhetne, ott éppen egy 3 szemű degenerált "rokon" ül !
Vagyis: a munkaerő piacon semmi jelentősége nincs a tehetségnek, képességnek, teljesítménynek, vágyaknak !!!

Nagyon nem tetszik, hogy egyre gazdagabb a gazdag, az egyre terebélyesebb szegény/kizsákmányolt, rabszolga/ réteg rovására !

Végül lehet, hogy a szocializmus növeli az államot, de !, ebben a jelenleg fellelhető vadkapitalizmusban, ahol elszabadultak a spekulatív erők, ha az "állam" nem tömte volna tele közpénzzel a bankokat, még jobban becsődölt volna minden !

Legvégül pedig, az "egyenlőség" jelen világunkban még tényleg csak szívet melengető ábránd, de biztos eljön az idő, amikor a változások bekövetkeznek.
Mert bár én sem vagyok szocialista, de már nagyon itt lenne az ideje !!!

stars7726 2010.01.09. 16:29:45

@Ha Orbán hátralép végre, csak akkor lehet 2/3 os!: Melyik nem az?ki hiszi azt el hogy egy politikus őszinte és jót akar??

kolbenheyer 2010.01.09. 16:31:06

@kvadrillio:
De ugye tudod, hogy ezekről nem a piac, hanem annak hiánya tehet?

MDA 2010.01.09. 19:23:43

@kolbenheyer:
"Erre elég jó megoldást találtak már ki. Ha fizetős minden, akkor eldől, miért hajlandó valaki fizetni, ill. annyi pénzből ki hajlandó szogáltatni (tanítani). Ez sokakl egyszerűbbnek tűnik, mintha valami bizottság elkezdené "összecsiszolni" a színvonalat."

Nem egészen értem amit írsz. Ha minden egyetem fizetős, attól ugyan úgy lesznek jó illetve szar helyek. A te írásod azt feltételezi, hogy a diákok az alacsony színvonalú helyért nem lesznek hajlandóak fizetni... na most ha te ezt komolyan gondolod, akkor nézz szét kicsit a világban. Ma ugyanis a hallgatók több mint felét egyetlen dolog érdekli: legyen a kezében egy diploma (az ezzel együtt járó tudás megszerzése pedig a legkisebb mértékben sem). Innentől kezdve a leggyengébb színvonalú egyetemek (ahol értelemszerűen a legkönnyebb diplomát szerezni, vagyis talán találóbb a "venni" szó) akkor is dugig lesznek ha fizetősek. Tehát, mint már mondtam nem egészen értem hogy mire gondolsz.

Haloperidol 2010.01.09. 20:53:56

@MDA:

Igazad van a sok mucsajröcsögei főiskolával kapcsolatban.

Igazából ezek a karok csak azért kaptak akkreditációt annak idején, mert rá tudták venni az ELTE-ről X prfesszort, hogy (igen jó pénzért) utazzon le és tartson meg egy félévben 3-4 előadást. Akkor már bizonyítani lehetett, hogy megfelelő képzettségű oktató van a karon. Ez eléggé szánalmas, és amióta koréátozták az "intercity professzorok" mozgásterét, rengeteg kart nem lehetne akkreditálni, viszon ez rengeteg sok ember igen jól felfogott anyagi érdekével ütközne.
(pletykálnak arról) hogy a közeeljövőben erősen be lesznek támadva a vidéki egytemek egyes karainak az akkreditációi, de ehhez állítólag néhány őskövületnek még ki kell halnia... Szerintem ez mindenképpen jó lenne. Egyébként a tandíjrendszer bevezetése ez ellen is jót tenne: a félhülye gyerekek szülei is megnéznék, hogy miért adják ki a rengeteg pénzt, ha a gyerek a noname főiskolán szerzett könyvtár-büfé szakos diplomával nem nagyon tud mit elhelyezkedni, és azt mondják neki, hogy fiam, inkább menjél bolti eladónak, nem kell neked diploma. Egyébként egy barátom, aki HR igazgató egy multinál, mondja, hogy nekik ki van adva, hogy ezen mag azon a főiskolán diplomázottakat nem szabad felvenni. Szóval a szelekció szépen lassan megy magától is, de gyorsabb és olcsóbb lenne az akkreditációt szigorítani és felülvizsgálni.

Haloperidol 2010.01.09. 21:03:41

@nyomasek:

Azért az nem teljesen igaz, hogy szakmával nem lehet jól keresni. EGY JÓ ÉS ÜGYES SZAKEMBER simán többet keres, mint én egyetemi oktatóként.

Persze nem a félanalfabéták gyorstalpalón megszerzett szakmunkás-bizonyítványát értem ide, amit 6 hét alatt kiadnak, hanem a rendes, tisztességesen dolgozó SZAKember keresetét.

Egyébként abban is rejlik a tragédia, hogy most, hogy "divat" lett a diploma, sok munkásosztálybeli első generációs "értelmiségi" fiatal célja, hogy diplomát szerezzen, amikor sajnos képességei miatt nem alkalmas az értelmiségi munkára. Valószínű nagyon jó szakmunkás lenne, aki ügyes és jól megélne a szakmájából, de csak szenved, mert képességek hiányában bukdácsol az egyetemen vag pedig értéktelen dipolmát kap. Ezért frusztrálódik, mert diplomásként már derogál neki "melózni", és így gyk. tönkretette a saját életét. És ezért részben a jelenlegi oktatáspolitika is felelős.

kolbenheyer 2010.01.09. 21:10:06

@MDA:
Én teljesen komolyan gondolom. Most valóban sokak célja az, de ha tényleg fizetni kellene (azaz sokat), nem lenne állami finanszírozás a szar helyen és ösztöndíj a nulla tanulásra, akkor nem mennének oda. Aki meg így is odamegy, az hülye, de ehhez joga van, és ha fizet, ám legyen. A munkahelyek pedig egyre inkább megnézik, milyen a diploma. Ahova bármilyen jó, az olyan munkahely is.

Haloperidol 2010.01.09. 21:11:44

@midnight coder:

Ismét egyetértünk:-)

Már az sokat segítene a hallgatók motivációja tekintetében, hogyha eleve kevesebb hallgató jutna be az egytemre. Ha az ösztöndíj CSAKIS tanulmányi alapon lenne kapható/tandíjat kellene fizetni, akkor az eleve egy motivációs tényező lenne. (Hiába, a PÉNZ mégiscsak a legjobb motivációs tényezők között szerepel...) Ha a szegény naplopó valahogy bekerül, és nem teljesít jól, akkor eleve az anyagi ÉS tanulmányi helyzete miatt fog kibukni: ha nem tanul elég jól, nem kap ösztöndíjat, ergo nem tud továbbtanulni, és elmegy az egyetemről.

A megélhetési gyerekszülés/bűnözés valóban csak a legszigorúbb rendszerrel lehetne felszámolni, ami magában foglalja a korrupció DRASZTIKUS csökkentését és a kiskapuk bezárását is. Egyszerűen fel kellene végre ébredni, és rájönni, hogy ebben az elkeserítő helyzetben csakis radikális megoldások segíthetnek. Sajnos.

Haloperidol 2010.01.09. 21:15:03

@kvadrillio:

"Legvégül pedig, az "egyenlőség" jelen világunkban még tényleg csak szívet melengető ábránd, de biztos eljön az idő, amikor a változások bekövetkeznek.
Mert bár én sem vagyok szocialista, de már nagyon itt lenne az ideje !!!"

Mit értesz ez alatt? Hogy legyen mindenki egyenlő? Milyen tekintetben? Mert ezt már megpróbálták Leninék, csak nem sikerült nekik. 70 év alatt sem.

Vagy valami más változásra gondoltál?

Haloperidol 2010.01.09. 21:24:25

@MDA:

Abban igazad van, hogy Mo-n jelenleg TÉNYLEG az emberek többsége úgy gondolkodik, hogy "mindegy, csak valami diploma legyen."

Ez NAGYON SAJNÁLATOS, mert rengeteg fiatal életét teszi tönkre (ahogy egyik előző kommentben írtam.)

Nem tudom, hogy csak a fájdalmas és hosszú út létezik:

A szülők/gyerekek saját és mások hibáján rájönnek, hogy nem mindegy, milyen diplomát kap a gyerek. Ha hármas volt matekból és irodalomból és nyelvekből sem muzsikált fényesen, viszont ügyes kezű és szeret barkácsolni, akkor inkább legyen asztalos, minthogy valami noname bölcsészszakon kommunikációt vagy népművelő szakot végezzen, hanem menjen szakközépbe vagy szakiskolába.

Ez azért is nehéz, mert sok szülő meg nem értett zseninek látja a fiacskáját. Szóval inkább az egyetemi felvételit kell szigorítani, és tandíjat bevezetni. A szülő sokkal könnyebben megmagyarázza a gyereknek, hogy "fiam, nem mész egyetemre, mert a család nem engedheti meg magának" mint azt, hogy "fiam nem mész egyetemre, mert hülye vagy hozzá."

Bell & Sebastian 2010.01.09. 22:33:41

@megmegvolt:

Beestél, jól megmondtad. Komcsi a jó nénikéd, az!@

Dr. Zoidberg:

Sikerült nem megérteni. Ha esetleg az egész mondatra tetszett volna koncentrálni, talán.

@ParadiseLost:

Amerika jó dolog. Nem tűnt még fel, hogy náci?

@LION_heart: @midnight coder:

Egy hajóban.

Bell & Sebastian 2010.01.09. 22:39:54

@S. Annyi:

Jézus nagyon nem volt szoci. Legfeljebb a szocik hajmázas álmaiban.

tbb 2010.01.09. 22:41:31

@stars7726: "És a többi ember???" - Azokból most alakul a polgárság.

tbb 2010.01.09. 22:47:54

@stars7726: "És a többi ember???" - Azokból most alakul polgárság.

Talon Karrde · http://youtu.be/RNT_uICTe9M 2010.01.10. 01:00:09

@Arvedui: Sok olyan embert ismerek akik fizetős egyetemet végeztek, mesterképződtek sőt még doktoráltak is és ezzel együtt fingjuk sincs arról amiről tanulniuk kellett volna 3, 5 illetve 7-8 év alatt, viszont cégeket vezetnek, párttagok és emiatt a közigazgatás alsó szintjén aligazgatók vagy igazgatók és még sorolhatnám.
Persze 99%-ban egyetértek veled eddig, csak most gondoltam írok már én is valamit ehhez a nagyon érdekes poszthoz.

Talon Karrde · http://youtu.be/RNT_uICTe9M 2010.01.10. 01:02:33

@kolbenheyer: Oh, mekkora mocsokság amit írsz, krrupcióról, nepotizmusról nem hallottál még soha?

Talon Karrde · http://youtu.be/RNT_uICTe9M 2010.01.10. 01:07:43

@stars7726: csatlakozom hozzád ebben a kijelentésben

R_John · http://sardobalo.blog.hu 2010.01.10. 01:15:01

"A gondokat nem a szociális háló hiánya, hanem éppen az okozza, hogy egyszerre túlméretezett és a bürokrácia és a korrupció miatt nagyon nem hatékony."
Magyarországon a szociális hálónak az a része biztosan nem sűrűn szőtt, ahol igazán működnie kellene. A rendszer egyáltalán nem támogatja (segíti) az igazán leszakadókat. Sőt, nem is az alsó decilisbe juttatja a legtöbb forrást. Valószínűleg újra kell számolni a megváltozott gázár - támogatási rendszer, illetve a kifutó lakáshitelezés miatt, de 2006 körül még biztosan így volt. Az azonban ettől teljesen függetlenül biztosan igaz, hogy a rendszer csak konzerválja a szegénységet, sőt mostanában még a nyomort is növeli, és kicsit sem célja, hogy a szegények kiemelkedjenek a szegénységből.

"Az emberek ugyanis szemmel láthatóan nem egyenlők: nem egyenlők sem a képességeik, sem a teljesítményük, de még a vágyaik sem"
Én azt gondolom, hogy a 21. századi szociáldemokrácia nem a javak, hanem az esélyek egyenlőségéről beszél. És ilyen formában alapvetően a blairi (giddensi) politikában belefér a viszonylagos gazdasági liberalizmus, hiszen az esélyek egyenlősége a cél.

(remélem, nem tévedtem nagyokat:))

Talon Karrde · http://youtu.be/RNT_uICTe9M 2010.01.10. 01:15:20

@kolbenheyer: Ja persze és akkor az igénytelen tanár igénytelen diákja ugyanolyan oklevelet kap mint az igényes tanár igényes diákja. Inkább csiszolni kéne.

Talon Karrde · http://youtu.be/RNT_uICTe9M 2010.01.10. 01:18:55

@kvadrillio: "a világ nemzeti vagyonának" a zigen! LOL

R_John · http://sardobalo.blog.hu 2010.01.11. 19:09:33

@Talon Karrde: hát, azért ez a presztízs kérdésével részben megoldható lenne, szerintem.

kolbenheyer 2010.01.11. 20:03:10

@calam:
Igen a túlméretezettség azt is jelenti, hogy olyanokat támogat, akiket nem kell azon az áron, hogy túladóztat.
Az esélyeegyenlőség megteremtése nekem is szimpatikus, de fennmarad az elvi probléma, hogy ha az emberek vágyai sem egyenlőek, akkor mire akar esélyt teremteni az állam?

@Talon Karrde:
Nem figyelsz. Miért ugyanolyan az oklevél? Most ugyanolyan az ELTE és a nyíregyházi főiskola oklevele? Pont a piacnak kell eldöntenie, mit ér. Megmondhatja egy hatóság, de tökmindegy, ha a munkaadók máshogy látják.

Talon Karrde · http://youtu.be/RNT_uICTe9M 2010.01.11. 20:06:59

@kolbenheyer: "Miért ugyanolyan az oklevél? Most ugyanolyan az ELTE és a nyíregyházi főiskola oklevele?"
NEM
"Pont a piacnak kell eldöntenie, mit ér. Megmondhatja egy hatóság, de tökmindegy, ha a munkaadók máshogy látják."
sajnos IGEN, csak a piacra hagyatkozni nagyon szar eredményekhez vezethet
Engem már ütöttek ki jó állásokból NONAME egyetemen diplomázott csókosok nem 1x, pedig én igazán neves egyetemen végeztem.
A piacnak mind1 hogy hol végeztél, csak papír legyen.

R_John · http://sardobalo.blog.hu 2010.01.11. 20:15:41

@kolbenheyer: ezen szerintem elsősorban az állam által nyújtott szolgáltatásokhoz való hozzáférés egyenlőségét és egyenlő minőségét kell érteni.
Most két - szerintem - jó példa jutott eszembe. Jól tudjuk, hogy Budapesten sokkal jobb egészségügyi szolgáltatást kapok, mint egy vidéki településen.
A másik példám, hogy ha egyszerre léteznek elit iskolák és súlyosan szegregált iskolák, akkor az a szegénység és nyomor újratermelődéséhez vezet. Vagyis: a közel azonos szintű ellátások biztosítása állami feladat. És így nem döntöd el, hogy kinek mik a vágyai. Ha mindenhol hasonló hasonló jó iskola van, akkor mindenki dönthet a maga vágyai felől.

kolbenheyer 2010.01.11. 22:41:17

@Talon Karrde:
Most akkor igazoltál. :-) A korrupciót milyen állami elismerés tudja kivédeni???

@calam:
Persze. De erre mondaná egy igazi libertariánus, hogy vidéken meg más szempontból lehet jobb az életminőség, és az is választás kérdése, hogy a jó kórházú városba költözik, vagy marad jólevegőjű falun. Tudom, hogy sokan nem választhatnak. De akkor is valakinek meg kell határoznia, hogy milyen esélyeket akarunk kiegyenlíteni.

R_John · http://sardobalo.blog.hu 2010.01.11. 22:52:05

@kolbenheyer: de abban az esetben, ha csak a városban van jó kórház, jó ellátás, akkor már megszabjuk, hogy mik lehetnek a kívánalmai. Ha mindenhol megteremtjük a lehetőséget, akkor nem az állam kényszerít választásra a jó levegő és a megfelelő rákszűrés között, hanem a saját vágyaim.

kolbenheyer 2010.01.12. 07:23:38

@calam:
Eltűnt az előző válaszom. Még egyszer:
Minden esélyt lehetetlen kiegyenlíteni. Ki dönti el, melyik esélyeket egyenlítjük ki? Miért akarjuk megóvni az embereket attól, hogy versengő javak között kelljen választaniuk?

Talon Karrde · http://youtu.be/RNT_uICTe9M 2010.01.12. 14:18:59

@kolbenheyer: Milyen kicsavart logika alapján igazoltalak?
"A korrupciót milyen állami elismerés tudja kivédeni??"
Hülye kérdés.
Egy csomó NONAME egyetemet be kellene zárni és az ott diplomázottakat kötelezni, hogy megismételjék az államvizsgát és licenszvizsgát egy KOMOLY egyetemen.

Talon Karrde · http://youtu.be/RNT_uICTe9M 2010.01.12. 14:19:53

@kolbenheyer: "Miért akarjuk megóvni az embereket attól, hogy versengő javak között kelljen választaniuk?"
Mert a kib.szott PÉNZ miatt TOTÁLISAN egyenlőtlen az úgynevezett "VERSENY".

kolbenheyer 2010.01.13. 07:53:35

@Talon Karrde:
Miért nem figyelsz?
Ma az állam dönti el a diploma értékét. Jól csinálja?
Mit jelent, hogy jó a diploma? Hogy használni lehet! Ki dönti el? Akik használják! Ez a piac.
Ha valaki inkább az unokaöccsét veszi fel, azon semmi sem segít, de a legkevésbé egy állami döntőhivatal.

A versengő javak a fenti vitában a kórház vs. vidéki nyugalom volt. Ez nem verseny, hanem eldöntöd, hogy neked mi a fontosabb. Ezt neked kell, senki nem teheti meg helyetted, és ne is várd senkitől.

Talon Karrde · http://youtu.be/RNT_uICTe9M 2010.01.13. 08:19:33

@kolbenheyer: Nézd, ez a lekezelő hangnem nekem nagyon nem jön be.
Miért teszel fel nekem kérdéseket, ha meg is válaszolod őket?
Javaslom, hogy fogalmazd újra az utolsó nekem adott válaszodat és arra reagálj, amit írtam neked, függetlenül attól, hogy esetleg már OFFtopic.
Előre is köszönöm.
"Ha valaki inkább az unokaöccsét veszi fel, azon semmi sem segít, de a legkevésbé egy állami döntőhivatal."
Hát hogyne és ezt állami és önkormányzati szinten is meg kell engedni, mi? Mert ez a piac! LOL

kolbenheyer 2010.01.13. 09:55:45

@Talon Karrde:
Nem kezellek le, ennyi erővel te is lekezelsz, amikor irreleváns válaszokat adsz meg lehülyekérdésezed a válaszom.
Arra reagálok, amit írsz, pont ez a gondom.
Nem, a piac nem az, hogy mutyizunk. A piac az, hogy a hatékonyabb marad felül, ebben az esetben a jobb képzés és annak nyújtója. Nyugaton evidens, hogy melyik egyetem ér többet, mégpedig azért, mert a diplomásai jobban keresnek. Ez nálunk is evidencia, ezért nem értem, hogy az állam miért akar bárkit is támogatni, ahelyett, hogy hagyná, hogy a piac kirostálja a szemetet.

Dr. Zoidberg 2010.01.13. 11:25:32

Olyat nem lehet, hogy Talon Karrde, Bell & Sebastian és ko_laci elvonulnak Csurka színdarabokat betanulni, és mi megnézzük az előadást mikor kész vannak, de cserébe nem kell nap nap után a kommentjeik frusztrált értetlenségével vívodnunk? :P

Talon Karrde · http://youtu.be/RNT_uICTe9M 2010.01.13. 12:44:12

@Dr. Zoidberg: Kösz de nekem Csurka se nem ingem se nem gatyám, halvány fogalmaim vannak csak róla. Hogy ki lehet? Szimpatikus vagy nem? Ki tudja?
Miért is kötsz engem ehhez a számomra ismertlen emberhez?

R_John · http://sardobalo.blog.hu 2010.01.13. 13:54:09

@kolbenheyer: ezt a választ őszintén szólva nem értem. Ha az adófizetők pénzéből tartunk fenn intézményrendszereket és falun szar az iskola budapesten meg tuti, akkor az állam hozza létre a döntési kényszert. Ráadásul erkölcstelen közpénzből eltérő színvonalú szolgáltatásokat fenntartani.
Tehát, még egyszer: a külső körülményekre az államnak nincs befolyása (jó levegő vs sok kocsma). Arra azonban van, hogy ha valaki falun él (és esetleg nem is tud onnan eljönni), akkor adott esetben ne induljon a gyengébb oktatás miatt versenyhátrányból a munkaerőpiacon.

kolbenheyer 2010.01.13. 14:37:13

@calam:
Szerintem az ellátás sosem lesz ugyanolyan, ezt várni naivság. Természetesen lehet az ellen tenni, hogy vidéken csak kevesebb műszer legyen, de pl. az ellen nem tudsz, hogy a legjobb szakemberek Bp-en lesznek az itteni lehetőségek miatt. Ezért van az eü-ben és az oktatásban is koncentráció, akármit is csinálsz.
Azaz Bp-en mindig is jobb lesz sokminden. Az egyén döntésének kérdése, hogy ezért lemond-e helyi kötődéseiről stb.
Erre mondtam azt a posztban, hogy egyedi szociális intézkedéseket (és most ezt az ilyesmikre is értem) támogatok, de a mögöttes filozófiát nem értem. Az állandó esélyteremtés lehetetlen vállalkozás, túl drága azoknak, akik maguktól lépnek (pl. nagyvárosiak), ráadásul kontraproduktív: életben tarthat olyasmit, amit nem érdemes.

Dr. Zoidberg 2010.01.13. 14:43:43

Karrde: hát Vona nem ír drámát. Egyelőre. De jó akkor tanuljatok be együtt Kispál számokat, kezdetnek javaslom a Pistike a Malév gépen-eset, csak terápiázzátok már ki magatokból, ezt a töménytelen rosszindulatú kötözködhetnéket, mert köddel nem lehet jóllakni.

R_John · http://sardobalo.blog.hu 2010.01.13. 14:56:07

@kolbenheyer: mivel a mögöttes filozófiát nem tudom tovább magyarázni, mivel szerintem az állam ilyen módon nem kényszerítheti döntésre az embereket, csak annyit erősítenék meg, hogy ma Mo-on sokan vannak, akik nem képesek a jobb ellátás irányába mozdulni.

(Az meg szerintem még egy kérdés, hogy Budapest túlsúlya vajon jó-e. És mivel tudjuk, hogy az emberek jelentős része nem nagyon valószínű, hogy Budapesten fog élni, ezért például nem engedheti meg magának egy ország, hogy bizonyos helyeken értékelhetetlen színvonalú - esetleg szegregált - oktatást tartson fenn közpénzből.)

Talon Karrde · http://youtu.be/RNT_uICTe9M 2010.01.13. 14:58:10

@Dr. Zoidberg: Meg foglak lepni, de nekem a Jobbik sem számít, még szavazni sem fogok Dr.úr.
Na mit szólsz?
Most biztos jól belezavartalak és nem tudsz semmilyen általad definiált dobozba sem belerakni! LOL

kolbenheyer 2010.01.13. 15:05:36

@calam:
Persze, ebben egyet is értünk: a mai eü és oktatási hálózaton van mit javítani. És az is igaz, hogy helytelen, ha valamire az állam kényszerít.
Én csak annyit akartam mondani, hogy a legjobb állami szándék ellenére sem lehet egy nyírségi kis falu és Budapest mint lakóhely esélyeit kiegyenlíteni: Budapesten mindig több és jobban fizető munkahely, jobb és magasabb fokú iskola, jobb és specializáltabb kórház lesz.
Ebből két dolog következik.
1. Igenis legitim dolog átgondolni, hogy menyit ér meg közpénzből néhány intézmény fenntartása (nem a kormányt védem, tudod, de önmagában nem hülyeség arról beszélni, hol legyen posta, iskola, kórház stb.)
2. Nem szabad az embereknek azt hazudni, hogy az állam elintézi, hogy mindenhol minden ugyanolyan legyen. Azt kell inkább mondani, hogy te döntesz, hol laksz, ezek az előnyök, és ezek a hátrányok. (Tudom, hogy nem mindenki tud könnyen költözni. De ez is egy olyan esélykülönbség, amit csak mások pénzén tudsz kiegyenlíteni, ezért nem evidens.)

Dr. Zoidberg 2010.01.13. 15:15:13

Najó, de kire szavaznál ha nem lennél határontúli?

Az egyetlen doboz amibe beleraktalak, az önmosdató-antiszemita. Legalább legyél büszke arra ami vagy. Jah meg a Cartman-boxba is, csak te nem tudsz olyan kifinomultan kommunikálni. Szóval szerintem egy sima provincionalista tapló vagy, aki a homokozóban érzi magát és ehhez mérten kőkeményen le is "Dr.úr"-az.

Nem véletlenül kérdeztem meg egy másik topicban, hogy hány éves is vagy, hogy lehet-e még eszet verni beléd, vagy maradjunk inkább a százas szögnél..

Talon Karrde · http://youtu.be/RNT_uICTe9M 2010.01.13. 15:21:28

@Dr. Zoidberg:
"Najó, de kire szavaznál ha nem lennél határontúli?"
NAGYON hülye kérdés!
Antiszemitizmusomat mi igazolja szerinted?
Nem emlékszem rá, hogy rákérdeztél volna a koromra, de nem titok, hogy 32.
A többi jelző amit rámaggattál az téged minősít Dr.úr.

Dr. Zoidberg 2010.01.13. 15:49:57

Most akkor kire szavaznál? Vagy titok?

R_John · http://sardobalo.blog.hu 2010.01.13. 16:08:55

@kolbenheyer: na most az nem kérdés, hogy nincs szükség minden faluban iskolára, postára stb. Inkább az a kérdés, hogy ahol van, ott miért annyira eltérő színvonalúak a szolgáltatások. Tökéletesen egyforma nincs, nem is lehet. Inkább a szélsőséges különbségek a gondok. Aztán persze az is, hogy miért hazudjuk magunknak azt, hogy az iskola mindenhol egyformán jó? Ugyanis, ameddig nincs tudomásul véve, hogy iszonyatos esélykülönbségek adódnak ebből, addig maradnak a gyalázatos PISA eredmények.
És hát természetesen az esélykiegyenlítést csak közös pénzből lehet megoldani. Azonban szerintem vannak megfontolandó szempontok.
1. Azokon a helyeken, ahol 20 éve nincs munka, ennek megfelelően gyakorlatilag értéktelen az ingatlanok, milyen saját erős önfejlesztés várható el?
2. mit kezdünk az olyan régiókkal, ahol nem csak, hogy munka nincsen, de szar az iskola (akár regionális), és szar a kórház.
3. és ne tegyünk úgy, mintha a cigányokat ezen felül ne sújtaná a hátrányos megkülönböztetés, amiről biztosan nem tehetnek.
Ezeket a gondokat és még ezer másikat, amelyek nem jutottak eszembe érdemes végiggondolni. Ugyanis a társadalmi helyzetből fakadó hátrányokat egyéni szinten szinte lehetetlen leküzdeni.

Dr. Zoidberg 2010.01.13. 16:38:07

calam neked sincs semmi közöd a társadalom-tudományokhoz? le lettem okosítva, hogy nem szociológusok írják a blogot, mégis egyre-másra csengenek vissza az értékes gondolatok, amiket rövid, de heves elte-tátk-szocos románcom során csepegtettek belém. ha nem vagy az, egyébként annál örvendetesebb.

R_John · http://sardobalo.blog.hu 2010.01.13. 16:51:03

@Dr. Zoidberg: ki mondta, hogy nem szociológusok írják a blogot?
Amúgy nem azok írják, de én még én sem vagyok az, csak tanulom, a többiek még csak nem is tanulják azt sőt, Lodovik igazi parazitának tartja azokat, akik a marxista szemlélet szerint nem termelnek.
Na, halljuk, mi a bajod a szociológiával?:)

kolbenheyer 2010.01.13. 23:01:16

@calam:
Akkor szerintem egyetértünk.

R_John · http://sardobalo.blog.hu 2010.01.13. 23:25:49

@kolbenheyer: Abban szerintem továbbra sem értünk egyet, hogy én azt gondolom, hogy szükséges a szolgáltatásokat, a közpénzből fenntartott szolgáltatásokat közel azonos szinten, mindenki számára elérhetővé tenni úgy, hogy az állam itt nem teremthet versengést. De persze javíts ki, ha félreértettem, amit írsz.