A legfrissebb cikkek

Nincs megjeleníthető elem

Kapcsolat


Friss topikok

Statisztikák

Címkék

alkotmány (20) állam (6) állambiztonság (10) állambiztonságis jelen (6) arab (9) atom (7) a mennyei birodalomban (6) bajnai gordon (10) biológia (16) bíróság (6) bkv (7) budapest (10) cigány (86) demokrácia (87) diszkrimináció (6) egyház (6) ensz (8) erkölcs (6) eu (28) európa (7) evolúció (10) fantasy (9) fasizmus (6) fidesz (148) foci (6) gay (17) gay pride (12) gáza (14) gazdaság (19) google (6) gyász (7) gyurcsány (49) hamasz (13) hitler (8) holokauszt (12) hülyeség (6) humor (9) index (10) internet (9) irán (21) iszlám (6) izrael (39) jared diamond (6) jézus (10) jobbik (73) jog (8) kádár (7) katolikus egyház (7) kdnp (10) keresztény (12) kereszténység (11) kína (11) kolbenheyer ír (162) kolbenheyer olvas (233) kommunizmus (14) környezetvédelem (6) közélet (9) közgazdaságtan (26) krimi (17) külpolitika (20) kultúra (25) liberalizmus (13) lmp (9) magyar (15) magyarország (140) magyar gárda (9) magyar hírlap (6) martin (6) mdf (12) meleg (13) mongol (18) mszp (62) náci (51) nacionalizmus (10) németország (11) nemzet (32) nemzetbiztonság (8) nyelvészet (6) obama (21) oktatás (11) orbán (56) oroszország (8) összeesküvés (6) őstörténet (6) palesztin (15) politika (215) pszichológia (14) rasszizmus (19) regény (27) reggel (67) rendőr (7) rendszerváltás (24) rowling (7) rükverc (11) rukverc (15) sci fi (11) sólyom lászló (11) szabadság (17) szdsz (20) szeretet (6) szlovákia (11) társadalom (69) tech (7) terrorizmus (8) több fényt a kdnp be (8) történelem (155) tudomány (8) tüntetés (6) usa (47) választások (34) választás 2010 (44) vallás (14) válság (11) varga e tamás (6) vendégpost (11) világ (14) voks10 (26) vona gábor (7) zene (12) zsidó (48) Címkefelhő

Designerünk

Legutolsó kommentek

Nincs megjeleníthető elem

Felelőskeresés

2010.10.12. 18:00 Horváth Andor Márton

Rájár a rúd a magyar alumíniumgyártásra. A Mal vezetője börtönben, a termelés állami felügyelet alatt. Felelősöket keresünk.

Varga József, a Mecsekérc Zrt. vezérigazgatója, a jogszabályi hiányosságokat és a spórolást nevezte meg a veszprémi katasztrófa fő okaként. Természetesen meg kell vizsgálni, hogy a Mal vezetői figyelmen kívül hagytak-e előírásokat. Valószínűleg nem hagytak figyelmen kívül túl sokat. De akárhogy is, a valódi felelősség mélyebben van.

Elsősorban az a kérdés: milyen mértékű az állam felelőssége, amennyiben nem ellenőrzi az ilyen tárolók megbízhatóságát? Aztán: milyen előírásokat kell hozni, hogy ilyen esetek ne fordulhassanak elő? És a leglényegesebb: ha az előírások túl elnézőek voltak, vajon kinek állhatott érdekében ilyen elnéző előírásokat hozni? Vajon mennyi pénzt kapott ezért?

Ezek a kérdések sokkal általánosabbak. Most mindenki a vörös iszapról beszél. Senki nem beszél nukleáris hulladéklerakókról, vagy arról, milyen sárga lett hirtelen az ég, mikor Oroszország legutóbb elzárta a gázcsapot. Egy ilyen iszapömlés egy patak és egy folyó teljes élővilágát pusztította el, és nyolc ember meghalt. Mi lesz, ha nem lesz áramunk, és nincs rá megoldásunk? Mi lesz, ha legközelebb a bátaapáti nukleáris hulladéklerakóba szivárog be a talajvíz?

Nem néhány embert kell találni, hanem megoldást. Nem erre az esetre, hanem a későbbiekre. Akkor is, ha ez sokkal több pénzbe kerülni, mint eltakarítani a halottakat.

158 komment · 6 trackback

Címkék: magyarország környezetvédelem vörös iszap

A bejegyzés trackback címe:

https://sardobalo.blog.hu/api/trackback/id/tr1002366056

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Mudman Zolka 2010.10.13. 09:51:50

A Szentséges Garnitúra belelendült az ügyintézésbe, merthisz a pöcsmörgés a tett halála. Sőtmitöbb! Polgárököl, vasököl, oda sújt, ahova köll! "Egy felelős rendel!" - a Nemzeti Nyomozó Iroda (NNI) meg szállította is, a részidő majdnem olyan e...

Trackback: Szemétbe fullad a magyar táj 2010.10.13. 09:00:21

A fővároshoz közeli, természetvédelmi területek által körülölelt ezeréves múltra visszatekintő Sződ község környéke az ország egyik legszebb, festői vidéke. A Duna melletti településről nyugat felől a Pilis, észak felől a Börzsöny és a Cserhát hegyei...

Trackback: Vörösiszap katasztrófa? Hol? 2010.10.13. 07:09:03

Vasárnap hajnal, Győr, Révfalusi híd, kevésbé ismertebb nevén Kossuth híd. A Mosoni-Dunán átívelő híd halvány körvonalakkal bontakozik ki a folyó felől felszálló ködből. Egy sárga kabátos úriember szedi lábait a lehető leggyorsabb tempót diktálva a Dun...

Trackback: Illésahibás! 2010.10.12. 22:18:33

Zoli, nincs más dolgod, mint lemondani. Ez nem is kérdéses. Mert ki lehet nevezni hobbiermészetvédő extitkárnőt zsíros állásba. Lehet jutalmazni a szolgálatait, még ha általános iskolai tanárnéniként inkopmetens is ezen a téren. Láttuk, meg lehet tenni...

Trackback: A vörös végül győzött a krómiszap fölött? 2010.10.12. 22:18:18

Kísértetváros élő problémákkal   Simontornya, egy hely, ami külföldi természetvédők szerint Európa legszennyezettebb területei között eddig magáénak dobogós helyet mondhatott.   Tiszta horror, nyilván ezen nincs mit magyarázni. Az ember...

Trackback: Kezeljünk kockázatot! 2010.10.12. 22:16:02

Az ember agya evolúciósan arra van programozva, hogy megértse a miérteket. Ez komoly evolúciós előny volt a világ megismerésében. Eljuttott azonban egy olyan pontra, ahol kiderült, mindent nem lehet megtudni, vagy még pontosabban ok-okozattal magyarázn...

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

parttalan 2010.10.12. 22:43:42

@A demokrácia halála, szarháziak!: Tehát tényleg itt az egypártrendszer. Nem is arról van szó, hogy nem lesznek frakciók (ez is agyrém és nonszensz dolog amúgy),hanem hogy ellenzéki frakciók nem lesznek.

Kíváncsi vagyok, ezt a kommentelő agyatlan fidesztrollok mivel fogják magyarázni. Ja, persze, tudom: a fő az, hogy az ország épül-szépül, a demokrácia költségigényes, és minek is, amikor nemzeti kormány van hatalmon, és különben is mit akarnak a komcsik, börtönbe velük az elmúlt 8 évért...

Táskás Tóni 2010.10.12. 22:45:20

@Húsleves: Orbán csak és kizárólag arra hajtott ,hogy valakit le kell tartóztatni. Undorító volt a tapsvihar amit a fidesz produkált. Mi van ,ha az újabb információk szerint Bakonyi egyáltalán ndm hibás? Neki ez felért egy lincseléssel! Mi van ,ha folytatja Orbán , hiszen majdnem ő tette rá a bilincset Bakonyi kezére és mindenáron be akarja bizonyítani ,hogy Bakonyi hibás , hiszen Ő ezek után nem éghet le?!Ki meri Orbánnak azt mondani, hogy elég?
Ja és még egy ,Orbán hazudott. Amikor bejelentette ,hogy Bakonyi előzetesben van , aqkkor még csak kihallgatták. Bakonyi ügyvédje mondta, hogy ma ,,kedden hajnalban vették előzetesbe. Eze4k szerint Orbán a parlamentben megrendelte az e3lőzetest? Menjen a kurva faszba minden ilyen ember!

DarthVader 2010.10.12. 22:45:50

@Táskás Tóni: Amúgy meg szerintem ép elmében fel sem merült, hogy egy 600 m hosszú, csaknem másfélmillió tonnás betondarab kettétörik és megmozdulhat azért,mert mozog alatta a talaj.

(Lemértem, nagyjából akkora ez a 300 m-es darab, mint az Országház (a kupola nélkül) csak tömör. Ez úgy egyben megmozdult.

pg2 2010.10.12. 22:48:06

@Húsleves: Csak egyet nem értek. Te most kire lősz? Nem értettél félre valamit? A "gátlástalan tetvek" előítéletes terminus egyébként sokkal inkább a vörös / fekete / fehér / akármilyen köd biztos indikátora. Szerintem vedd elő azokat a bizonyos középiskolás könyveket. Hátha segít.

Húsleves 2010.10.12. 22:51:07

@kolbászoszsömle: "Az időrenddel van baj."
Akkor kérdezz. Hol vesztetted el a fonalat?

pg2 2010.10.12. 22:51:45

@DarthVader: Ott a pont. Egy tévedés: nem közösség, mégcsak lazán sem. Legföljebb közönség. Már amennyire közönséges.

Szélmalomharcos 2010.10.12. 22:52:02

Mindenért az állam felel, az egészségért, jólétért meg a zagytározó biztonságáért. Nem ezt hívták komenizmusnak? Miért is nem működött a komenista rendszer?

Elvtársak ébresztő, a huszonegyedik században vagyunk!

pg2 2010.10.12. 22:53:35

@Táskás Tóni: Azért, hogy legyen mire rakni 600 méter bicikliutat a puszta közepén. De mihez fog csatlakozni a két végén?

pg2 2010.10.12. 23:00:00

@A demokrácia halála, szarháziak!: Ugyan abszolute nem ide tartozik, de ez egy jó döntés. Mivel amúgy is csak a Fityesznek lehetne ilyen, tulképp. magától vesz el pénzt a kerület javára. Mi a baj ezzel? Hogy a Maszop annyira gyenge volt, hogy nem vitte át a lécet, és most nem hajlandók nekik alacsonyabbra tenni?

Táskás Tóni 2010.10.12. 23:01:27

@pg2: Gondolom ez koltői kérdés volt , mert fogalmam sincs. Még Illés sem tudja , hogy miért építi Mondjuk ettől még akár én tudhatnám is.

kisse 2010.10.12. 23:01:40

@Hadrianuska: csak meg kellene nézni a jogtárat, és a környezetvédelmi ellenőrzésekre vonatkozó jogszabályokat!!! A természetvédelmi felügyelőség, nem építési hatóság, nem ellenőrizheti az építmények állapotát!!

Húsleves 2010.10.12. 23:02:49

@pg2: gátlástalan tetveknek a gátlástalan tetveket szoktam nevezni. Ez nem előítélet, hanem vélemény. Ha bemész egy étterembe, és rendelsz egy gulyáslevest, aztán kihoznak neked egy nagy tányér gőzölgő szart, akkor azt is körbe lehet fogalmazni óvatosan, hiszen tárgyalás nélkül a pincér még azt hihetné, hogy előítéletes vagy. De a normális emberi reakció mégiscsak az, hogy az ember megelőlegezi véleménynek azt ami igen nyilvánvalónak tűnik, még akkor is, ha nagy ritkán kderül hogy téved.
De azért kapaszkodjatok bele minden egyes szóba. Nincs a ti kommunikációtokkal semmi baj, csak a választási eredmény azt mutatja, hogy már nem igazán hatékony, hála a jóistennek.
Bocsánat, ha nem tudok együttérezni veletek a gátlástalan bűnözők sajnálgatásában.

ca2 2010.10.12. 23:04:42

@Táskás Tóni: Először is ha a"meglincselt tanár" címszó alatt Szögi Lajosra gondoltál akkor közlöm veled, hogy őt Olaszliszkán és nem Tiszavasváriban lincselték meg a cigányok.
Tiszavasvári az a település, ahol jobbikos polgármestert választottak az önkormányzati választásokon, ez meg elég áttételes kapcsolat a cigánysághoz...
Na most a hsz-od többi részének is kb annyi a valóság tartalma mint lincselésnek, kevered a szezont a fazonnal.
A 10-es kazetta a 90-es évek közepén épült (tehát nem az Orbán kormány idején) a már meglévő 9-es mellé, közös elválasztó fallal.
97-ben privatizálták az akkor kb 17 milliárdot érő vállalatot, 10 millió forint volt az eladási ár. Akkor nem véletlenül Horn Gyulának hívták a miniszterelnököt?
A MAL jelentős környezetvédelmi és mentesítő beruházásokat vállalt (akkori áron kb 3 milliárd forint értékben), ezzel indokolták az alacsony eladási árat.
Ezeket a beruházásokat fokozatosan, 2011-ig kellett volna megvalósítani, ehelyett ma ott tartunk, hogy a tározó összedőlt.
Ez mi más mint a tevékenység körében elkövetett gondatlan veszélyeztetés egy igen súlyos esete?
Milyen lincselésről hadoválsz össze-vissza?

Jofiu 2010.10.12. 23:07:11

@pg2:
Fekete feheren gondokozol az a bajod.
Es csak azt mondtam, nem lehet masra atharitani a felelosseget es nem is lehet mindent mastol varni. A hatosagi szabalyozas nem csodaszer, plane ha tuladagoljak, meg kell talalni az egyensulyt es nem feltetlenul ez minden esetre a megoldas. Van amire igen.

Trejo 2010.10.12. 23:07:23

@kisse: Elképzelem a környezetvédelmi ellenőrt, ahogy szemrevételezi a tározót és fel sem tűnik neki, hogy x helyen folyik a repedésekből szlotty. Vagy azt hiszi vérzik a gát és szenté kell avatni? Szerinted olyan ember ellenőrizhet ipari műtárgyakat, akinek semmi végzettsége nincs ilyen területen?

Húsleves 2010.10.12. 23:07:23

@pg2: azt azért még gyorsan hozzáteszem, mielőtt még odementek sorfalat állni, hogy a testetekkel védjétek meg a MAL vezéreket: természetesen attól, hogy én bűnözőknek tartom őket, ártatlanok, amíg el nem ítélik. És ez így helyes.

pg2 2010.10.12. 23:07:29

@parttalan: Téves értelmezés. A demokrácia nem az intézményei miatt működik, hanem intézményeket működtet. Ha szükség van rájuk. Mivel csak egy frakció lenne (a Fideszé), ezért az SEM lesz. Amúgy a frakciók állami / önkormányzati pénzelése (főleg méretük arányában hatványozva) meglátásom szerint roppant antidemokratikus intézmény.

Ja, és kerületiként egyelőre nem szeretem Kocsist. De még bizonyíthat. (Valami oka csak van, hogy Csécsei őt segítette be a helyére...)

DarthVader 2010.10.12. 23:09:35

@ca2: "A MAL jelentős környezetvédelmi és mentesítő beruházásokat vállalt (akkori áron kb 3 milliárd forint értékben), ezzel indokolták az alacsony eladási árat."

A MAL vezetése azt állítja, hogy 30 MD-ot költöttek ilyen célra. Gondolom, az adóellenőrzés majd kideríti. Feltéve, ha erre (is) irányul, és nem kizárólag - mint az a körülményekből valószínűsithető - az einstandra.

kolbászoszsömle · http://limerik.blog.hu/ 2010.10.12. 23:11:20

@Húsleves: Orbán kijelenti, hogy emberi mulasztás történt, azt majd megvizsgálják, hogy mi is a történt a gáttal.

Orbán bejelenti, hogy Bakonyi előzetesben van, aztán rá egy nappal valóban előzetesbe kerül.

Ezek csak azok, amik nagyon kilátszanak.

Neked ezek a fennforgások teljesen jó sorrendben követik egymást?

anyadmajma 2010.10.12. 23:12:22

@DarthVader: Lám-lám, azért csak van még értelmesen gondolkodó ember.
Arról miért nem beszélnek semmit, hogy mik az ok az előírások amik erre vonatkoznak? Vagy ha nincs vagy hiányos, akkor 1998-2002 között miért nem hoztak erre törvényt? Hisz eu-sok sem voltunk, az sem vonatkozott ránk. Csak nem azért, mert mindenki szart rá, meg szarik minden ilyenre? Aztán ha meg baj van, akkor kell valaki, akit lehet okolni? Szép komenista módszerrel találtak egy bűnbakot, mindjárt megy is a nyakába a koncepciós per(miért is emlékeztet engem ez az 50-es évekre?). Nem arról van szó, hogy ne rohadjon meg az ilyen vadkapitalista hülye, de nem csak ő ám a felelős, ha egyáltalán felelős. Ha betartott minden lényeges előírást, akkor biza az hibázott, aki az előírásokat csinálta. Vagy nem csinálta. Az a gát érthetetlen módon eltört egyik pillanatról a másikra. A többit már a víz elvégezte. Attól ez nem történik meg, hogy ráhúznak 1 métert, vagy túltöltik a tározót. A talajmozgástól esetleg lehet, vagy építési probléma miatt. Vagy szándékos rongálás is lehetett. Bár ez utóbbi nem tűnik reálisnak.
@Húsleves: Ne haragudj, de a Tocsikot ne sorold közéjük. Ellene jogerős bírói ítélet van, a pénz nagy részét vissza kellett fizetni az érvényes szerződése ellenére, mégpedig "a jó erkölcsöt és a közízlést sértő haszon" megszerzése szerepelt indoklásként. Na, akkor ezek alapján hogy is lett Gyurcsánynak gyára, Bajnainak libatelepe, Orbánnak bányája, Csányinak bankja, Demjánnak 300 MILLIÁRDOS vagyona?

pg2 2010.10.12. 23:14:43

@Húsleves: Ki az a ti? Azok a bizonyos tetvek meg csak neked ilyen egyértelműen azok. Fogsz majd bocsánatot kérni, ha kiderül, hogy tévedtél? Ugye nem. Ez az általánosító tartalmatlan szófosás, unalmas klisék indulatos ismételgetése, amit idehengerítesz, sajna itt marad egy darabig.

De tudod mit? Neked van igazad. Még mindig jobb, mintha kimennél az utcára bicskázni...

pg2 2010.10.12. 23:15:51

@ca2: Kicsit utánanéztem. A 10-es kazetta 86-ban épült.

ca2 2010.10.12. 23:16:26

@DarthVader: Az lehet, hogy baromi sokat költöttek ilyen célra, csak ez önmagában semmi.
Ha nem a vállalt mentesítési beruházások történtek meg vagy nem megfelelő technológiai szabályok mentén akkor tök mindegy, hogy mennyit költöttek, mindenképpen mulasztást követtek el.
Már pedig ha minden frankó lenne akkor nem hiszem, hogy egy tározó magától összedől...
A MAL egyébként az is állította, hogy az ott tárolt vörös iszap teljesen veszélytelen és jelentős mértékben mentesített, közben meg a Marcal vizével fertőtleníteni lehetett volna olyan lúgos volt, így abból, hogy a MAL mit állít had ne induljunk ki!

Húsleves 2010.10.12. 23:17:00

@kolbászoszsömle:
"Orbán kijelenti, hogy emberi mulasztás történt, azt majd megvizsgálják, hogy mi is a történt a gáttal."
Szerintem ez így teljesen rendben. Nem cunami volt.

"Orbán bejelenti, hogy Bakonyi előzetesben van, aztán rá egy nappal valóban előzetesbe kerül."
Ezt be tudnád linkelni? Mert erről nem tudok.

pg2 2010.10.12. 23:17:33

@ca2: Ja, és egy gátról, nem pedig a tározó faláról volt szó. Az esetbe nehéz lesz értelmesen belerángatni HGy-t, de hajrá! Már közel a cél...

anyadmajma 2010.10.12. 23:18:04

@pg2: Úgy-úgy, az ajkai erőmű kohósalakjából. Aztán 94-95 körül adták el az egész gyárat.

kolbászoszsömle · http://limerik.blog.hu/ 2010.10.12. 23:22:11

@Húsleves: Minek linkeljem be? Szerinted rendben van az, hogy először elmeséli a miniszterelnök a lekötelezett/megfélemlített szakértőknek a tényállást, hogy ennek tudatában álljanak neki vizsgálódni, akkor teljesen felesleges _bármit_ mondani.

Egyszerűen más síkon mozgunk.

Arra azért kíváncsi vagyok, hogy a kognitív disszonancia meddig fog fenntartani, meddig fogsz tapsolni a Szeretett Miniszterelnök Urunknak.

anyadmajma 2010.10.12. 23:22:35

Nekem azért még lenne egy kérdésem, aztán megyek aludni.
Arról esetleg tud valaki valamit, hogy az épülő pót-gát mit véd és mitől? Csak mert sajnálom a csóri embereket, akik ott laknak, de most 40-50 házat védünk, hogy ha leomlik a maradék gát, az iszap ne vigye el. Arról mit tudni, hogy a folyóba-patakba kerülhet-e a kiömlő iszapból akár egy esetleges heves eső által belemosva, és ez ellen tesznek-e valamit? Csak mert lehet, hogy akkor kicsit több lesz a kár, mint a tönkrement faluba az a pár megmaradt ház, aminek ugyan PR-értéke van, de lakható körülménye nincs?

Táskás Tóni 2010.10.12. 23:24:41

@ca2: A múszaki egyetem tanára azt ,mondta , hogy a kazetta elé a kilecvenes évek végén a környezetvédelmi minisztériúm építtetett egy plussz gátat. Ez a gát nem engedte elfolyni a sok esö miatt keletkező talajvizet.Mivel a tározó kétféle talaj találkozására épült , mármint az a sarok ,a kétféle talaj más szógben ,gyorsasággal és erővel mozdult el.Ez okozta a tározó torését. Ennél jobban nem tudom leírni.
De azért az mégiscsak érdekes ,hogy amikor Orbán kijelentette a fidesz tapsviharának közepette, hogy Bakonyit előzetesbe tették , HAZUGSÁG volt. Csak kedden hajnalban került előzetesbe addig a kihallgatása folyt.Egy kicsit elcsúsztak az időpontok ,nem ment időre a "rendelés"

Húsleves 2010.10.12. 23:24:49

@pg2: "De tudod mit? Neked van igazad. Még mindig jobb, mintha kimennél az utcára bicskázni..."
Na ezt hívják általánosító, tartalmatlan szófosásnak barátom. Ezért tartanak benneteket hiteltelennek, és ezért nem tetszik az embereknek, hogy ti véditek foggal körömmel azt, ami nektek demokrácia, másnak szabadrablás.
Kérdésedre a válasz: ha kiderülne számomra hogy tévednék azokkal a milliárdosokkal kapcsolatban, és tisztességes munkával, vagy az ügyességük révén, jó üzleti képességeik révén gazdagodtak meg - és igényt tartanának rá - bocsánatot kérnék.
Momentán számomra ez igen valószínűtlennek tűnik.

kolbászoszsömle · http://limerik.blog.hu/ 2010.10.12. 23:25:04

@anyadmajma: Az a gát arra való, hogy a MAL majd ki fogja fizetni.

_MINDEN_ olyan munkát el kell végezni, amit kifizetnek, és amire kapacitás van.

Noh, EZT a munkát ki fogják fizetni, bármennyibe is kerüljön, és mivel akármennyit el lehet érte kérni, kapacitás is van rá.

Pofonegyszerű.

Húsleves 2010.10.12. 23:25:31

@kolbászoszsömle: azért, mert nem hiszem el neked, hogy előbb mondta, úgy, ahogy te idézted.

pg2 2010.10.12. 23:25:43

@Húsleves: Má megin ez a többes. Amúgy nem mondtam, hogy biztos nem bűnös, csak azt mondom, még nem tudjuk. Meg azt, hogy ennél sokkal fontosabb lenne azzal a párszáz teljesen kiszolgáltatott, mindenét elvesztett emberrel foglalkozni -- a felelősség jó darabig megállapítható lesz még, az otthontalanság viszont óráról órára őrli föl az emberek életét.

Húsleves 2010.10.12. 23:27:27

@anyadmajma: de igen, Tocsikot is közéjük sorolom. De mondok neked egy nagyon kiábrándító dolgot: még Farkasházy Tivadar is odasorolta nemrég a Heti Hetesben.

anyadmajma 2010.10.12. 23:29:03

@Húsleves: ÉLJEN RÁKOSI! ja, nem orbánviktor. Pedig a kettő ugyanaz. Amilyen agymosott hülyék a fideszesek, komolyan elhiszik, hogy aki nincs velünk, az ellenünk van. A legtöbb diktátornak ez volt az alapelve. Másfajta vezetők, főleg demokratikusak ezt nem használták.

@kolbászoszsömle: Azt értem, csak esetleg a további környezeti katasztrófa ellen tesznek-e valamit?

Húsleves 2010.10.12. 23:31:21

@pg2: én sem mondtam, hogy biztos hogy bűnös, de nagyon valószínű. A végső szót majd a bíróság mondja ki. Nem mintha nem ismernénk a bíróságok "tévedhetetlenségét", de mégiscsak az a demokratikus. Ahhoz viszont, hogy bíróságra kerüljön, meg kell gyanúsítani. Gyanúsítani pedig általában azt szokták, aki valamiért gyanús.

pg2 2010.10.12. 23:32:04

@kolbászoszsömle: Egyúttal remek (had)gyakorlat a katasztrófavédelemnek...

kolbászoszsömle · http://limerik.blog.hu/ 2010.10.12. 23:34:58

@anyadmajma: Miért tennének?
A tározó kiürült, a vörösiszap nem veszélyes, valamint össze van tömörödve, az már nem jön ki onnan, ahol van, ha meg mégis, nem megy messzire.

Most az a feladat, hogy a lehető legnagyobb hasznot húzza a kormány a tragédiából.
Mind erkölcsileg, mind anyagilag.

Szóval lehet, hogy fognak építeni még egy-két védművet, esetleg megkotorják a Marcal vagy a Duna medrét, elhordják a kiömlött vörösiszapot valahova, stb.
Ezek látványos és drága dolgok, amiket biztos jól fogad majd a közvélemény.
Az állam meg majd kifizeti a haveroknak ezt a pénzt, és a MAL-on meg behajtja. Magyarul így szerez tulajdonrészt.
Amikor meg elég tulajdonrészt szerzett, akkor leállítja az egészet, és beleülteti Orbán a haverjait a cégbe,

Így megy ez kies hazánkban.

ca2 2010.10.12. 23:36:02

@pg2: A "gát" és a "tározó fala" ez esetben ugyan az. Itt ugye nem egy árvízvédelmi gát méretű építményt kell elképzelni, hanem egy buzerantó magas falat, ami persze valójában egy gát...
"Belerángatni" meg senkit sem kell ebbe, egyértelmű hogy az üzembiztonság az üzemeltető felelőssége akkor is ha tavaly épült meg akkor is ha Mátyás király idején a létesítmény.
A Horn kormány max arra a kérdésre adhatna választ, hogy ha ez a vállalat a privatizáció idején 17 milliárdot ért (Csiha Judit szerint) akkor miért 10 millióért adták el.
Igaz, hogy volt egy rakás megoldatlan környezeti probléma, de (szintén Csiha jelentése szerint)ezek elhárítására a MAL 3 milliárd forint mértékig vállalt kötelezettséget, ami még mindíg némi aránytalanságot mutat a 17 milliárdos értékhez képest.
Arról meg már ne is beszéljünk, hogy ebből mi az ami meg is valósult!
A melléket ábra alapján úgy vélem nem sok minden.

Táskás Tóni 2010.10.12. 23:39:41

@Jofiu: Az állam gondoskodása viszont élén Orbánnal csodaszer lesz? Nekem úgy tűnik nem igazán találják meg a helyes arányt és annyira keresik ,hogy közben még egy kurva koltségvetést sem tudnak összehozni.Az összes törvényük hemzseg a hibátől, viszont abban biztosak lehetünk, hogy a jobboldali komcsi Smittpalibá aláÍr mindent ,mint jó" motor" és a jobboldali komcsi alkotmánybírák sem fognak semmi kivetnivalót találni benne. Azután pedig jön Polt Péter és Kocsisnak sem lesz semmi baja a tobb tízmilliárd MVM-ből elsíbolt ft-ből.Meg amugyis Csányi barátja.

Neve Senki 2010.10.12. 23:41:40

@kolbászoszsömle: Ha a tározó nagyobb része is szétesik (ami megrepedt) akkor az iszap is elindul. Igaz az csak 1-2 km/h fog haladni, viszont nem nagyon lehet megállítani. Ezért épül a gát.

Neked érdekeltséged van a cégnél? Vagy csak a napi orbánozás hozza ezt ki belőled.

kolbászoszsömle · http://limerik.blog.hu/ 2010.10.12. 23:49:33

@Neve Senki: Rézsűt fog képezni. Nem elfolyik a Fekete tengerig ezer év alatt, hanem kb 15%-os lejtőt fog kialakítani.
Neked gátépítős céged van?

pg2 2010.10.12. 23:51:50

@Húsleves: Szerintem maradjunk annyiban, hogy teljesen helyén való a kihallgatása, végtére is ügyvezetőként nyilván neki kell a legtöbbet tudnia az előzményekről (vagy legalább tudnia kell, hogy ki tud többet). Nyilván, a súlyos következmények szigorú, minden részletre kiterjedő vizsgálatot követelnek. Túl ezen, talán nem nehéz belátni, hogy huszonévvel ezelőtt nem ő tervezte, építette és/vagy engedélyezte a tárolót; tekintve, hogy csak pár éve ügyvezető, feltételezhető, hogy a huszonév alatt nem is volt sok ráhatása a dologra; mindamellett nem egy telekvégi budiról van szó, vagyis kissé szerteágazó a felelősség kérdése. Mindezek fényében csupán a pozíciója / vagyona miatt (mivel a konkrét okokat _még_ nem ismerjük) feltételezni, hogy egyszemélyű felelős, legalábbis előítélet. Felelősséget megállapítani, azzal kapcsolatban gyanusítani konkrét tényekre alapozva volna szabad. A következmények nem magyarázzák az esetet...

Táskás Tóni 2010.10.12. 23:54:33

@Húsleves: Mi a fenének kéne neked bármit is belinkelni? Orbán Viktor tegnap a parlamentben azt hazudta, hogy Bakonyi előzetesben van.Kedden este Bakonyi ügyvédje azt mondta/tudom ,az úgyvéd is komcsi/, hogy hétfőn és hétfő éjjel volt Bakonyi kihallgatása majd kedden hajnalban előzetesbe tették . Ezek szerint Pintér nem tudott úgy pörögni ,mint Orbán ezért Orbán hazugságban maradt.

pg2 2010.10.12. 23:59:11

@ca2: Táskás Tóni hozzászólása, amire kicsit elcsúszva válaszoltál, nem a tározó faláról, hanem egy gátról szól. Erre bátorkodtam fölhívni a figyelmedet. Az említett hozzászólással kapcsolatos egyéb kifogásaid helyénvalók, a privatizációval kapcsolatos kérdéseid pedig még megoldásuk esetén sem magyarázzák a konkrét okokat. TT hozzászólása viszont ehhez kívánt adalék lenni.

Neve Senki 2010.10.13. 00:00:09

@kolbászoszsömle: Milyen szemcseeloszlású anyag ez? Gyanítom majdnem homogén a szerkezete.
15% lejtőt? Kiszámoltad vagy olvastad valahol. Sehol nem írtam, hogy a végtelenségig elfolyik, csak szétterül.

A másik, hogy a 9-es és 10-es tározó fala miatt is lehet aggódni a nyomáskülönbség miatt.

Lehet, hogy nem véletlenül épül az a gát. De ha neked jobban tetszik a saját verziód hát legyen.

Neve Senki 2010.10.13. 00:05:34

@pg2: Az biztos, ha egy épülettel valami történik akkor az építésztervezőt, a statikust és a felelős műszaki vezetőt is előveszik. Pontosabban főleg őket. De itt egy kicsit más a helyzet szerintem. Az üzemeltető/cégvezető felelőssége is megállhat.

kolbászoszsömle · http://limerik.blog.hu/ 2010.10.13. 00:10:19

@Neve Senki: Láttam már néhány partszakadást.
Ennek lefolyt a tetejéről kb 4 méter víz, és szinte nem vitt magával szilárd anyagot.
A leszakadás függőleges, a terep nem túl meredek.
Ha jól tudom, a szemcsenagyság átlaga olyan 0,05 mm.

Táskás Tóni 2010.10.13. 00:16:02

@Neve Senki: Nézd meg az Indexen hétvégén Illés a kovetkezőt nyilatkozta
A haza bajban van. világbajnok gátat építünk 3 nap alatt ,6 méter magas lesz. Az iszap idáig már nem fog eljönni , sajnos az árvíztől sem véd meg a gát amit most építünk/nem Búbos Banka "gátjáról" beszélt/Akkor most Őnők jogosan kérdezik tőlem ,hogy minek építunk gátat ide-fordult az ujságírókhoz Illés . Most jön Illés gyönyörű folytatása. Azért építünk ide gátat ,mert a hazabajban van és mivel a haza most ittvan bajban ezért a gátat ide építjuk.Remélem Illés elég jól megmagyarázta Neked , hogy mire kell A gát

Neve Senki 2010.10.13. 00:19:05

Ha jól tudom az a gát nem csak ideiglenes lesz.

Táskás Tóni 2010.10.13. 00:23:53

@Neve Senki: A többi felelős beosztásu vezető gondolom éppen most ken rá mindent Bakonyira , hiszen Orbán nem maradhat szégyenben Ő már idő előtt megmondta ,hogy Bakonyit előzetesbe tették és az új idószámítás szerint az a hibás akire Orbán rámutat. Mit szólnának a fidesszel együtt tapsoló férgek, hogy Orbán tévedett.Ha az a faszi hibás, most már akkor sem hiszem el Orbán miatt.

pg2 2010.10.13. 00:33:20

@Táskás Tóni: Lehet, az lesz a kilátó. Ugyanis Orbán egy korábbi sóhaja szerint a területet így kéne hagyni mementónak...

pg2 2010.10.13. 00:41:37

@Táskás Tóni: Ó, hát persze. A Blikk már ír az első főmérnökről, persze név nélkül, aki fátylakat lebbent fel. Nosza, nyilván lehet találni az üzemekben egy sor munkavédelmi miskulanciát...

Phátyol Ferenc 2010.10.13. 00:58:12

nos, ha vki betart/betartat minden előírást, akkor miért is lenne felelős? csak egy bűnbak. nagy butaság azt gondolni, h egyes emberek kipellengérezése, és eltiprása gyógyír bármire is. ez ilyen odavetett konc, a gond sokkal mélyebben gyökerezik ennél.

Táskás Tóni 2010.10.13. 01:04:58

@pg2: Újra megnéztem a tanár nyilatkozatát.
A kilencvenes évek végén a kazetta elé un rézsfalat építettek -ezt emlegettem plussz gátként- ez a rézsfal a talajvízig lett lenyomva. A sok esö miatt felgyülemlett talajvizet viszont ez a rézsfal nem engedte át, felgyűlt a tározónál,ahol pedig az agyagos talaj másképp mozgott,mint a normál talaj és bumm a tározó fala kidőlt.Ki a fasz fogja ezt a Bakonyit megvédeni az Orbánnal szemben, ha kiderül, hogy nem volt hibás?Nincs sok illúzióm .ha a tapsviharban kitórt fideszesekre és jobbikosokra gondolok

tildy[UK] · http://tildy.blog.hu 2010.10.13. 01:06:15

@pg2: az is miért nem vállalja a nevét?

Táskás Tóni 2010.10.13. 01:21:38

@pg2: Azt is tudom miért fogják elítélni Bakonyit ,ha kiderül, hogy nem volt hibás .
Miért nem bontatta le a kilencvenes évek végén -esetleg pont a fidesz kormány idején-, odaépített rézsfalat.
2008-tól amióta vezérigazgató, gondolhatott volna erre is . Biztosan valami Illés kaliberü rendelte el a rézsfal építését.

Blogger Géza 2010.10.13. 02:20:28

@Táskás Tóni:

Hagyjátok már abba ezt a kisstílű hazudozást:

"A rendőrség őrizetbe vette a Mal Zrt. vezérigazgatóját, és kezdeményezi előzetes letartóztatását" - jelentette be Orbán.

Vagy tanuljatok meg magyarul.

Blogger Géza 2010.10.13. 02:21:55

@Táskás Tóni: Bármennyire is hihetetlen számodra, a bírósági ítéletet nem a parlamenti képviselők fogják meghozni.

Blogger Géza 2010.10.13. 02:23:51

@Táskás Tóni: Így van, te legyél szemellenzős barom, aki semmit nem hisz el, függetlenül attól, hogy igaz-e vagy sem, csak azért mert Orbán Viktor is azt mondta.

Blogger Géza 2010.10.13. 02:30:57

@kolbászoszsömle: Inkább az kérdés, hogy a te mérhetetlen Orbán-gyűlöletedet mi okozza, és meddig fog tartani, hiszen közönséges hazugságokat is terjesztesz több nicken, hogy ezt kiéld. Megfogadtad a tanácsom? Mondott valamit a pszichiáter?

Hadrianuska 2010.10.13. 05:01:44

@kisse: Igazad van, tudom magam is! Akkor viszont nem kell behazudni a tv-ben főműsoridős hírként!! Bármi lesz is a vége,Orbánnak kell az ügyvezető magánvagyona és a gyára is. Hitler is telehazudta a harmincas évek "médiáját"! Csupán önimádatból..

belekotty 2010.10.13. 07:04:47

A 17 milliárdot érő gyárat odaadták 1997-ben 10 millióért, úgy hogy 3 milliárd környezetvédelmi beruházást vállaltak 2011-ig?
Nekem nem tűnik rossz bulinak.
Másrészt ez az Orbán bejelentés és hirtelen törvény nekem az 50-es éveket idézi.

misszlemon 2010.10.13. 07:14:37

Bubosbanka ex-titkarnot felmentettek mar allasabol?
Vegkielegites nelkul, azonnal?

prettyinpink 2010.10.13. 07:29:38

babám. az állam részéről megvannak a felügyelő szervek, mint: környezetvédelmi ellenőrzés, katasztrófavédelmi ellenőrzés... az más kérdés, hogy kit mennyire lehet megkenni.

a bátaapáti tározót meg nem viccből oda építették, ahova. mennél inkább sárt lapátolni, nem dobálni :)

Megfigyelo 2010.10.13. 07:52:15

A kormánynak nagyon kapóra jütt ez a gátszakadás, gyakorlatilag ki lehetett iktatni a magántulajdonra vonatkozó szabadságjogokat. Azt meg, hogy mitől szakadhatott át teljesen a talpazatánál 60 méter vastag betongát, soha sem fogjuk megtudni.

xenuka 2010.10.13. 08:00:49

Kinek mekkora a felelőssége?

Amikor az 1,7 milliárdra értékelt gyárat 10 millióért megvette a komcsi elvtárs, akkor megvette a felelősséget is a haszonnal együtt.

Ha a haszon CSAK a Zrt-é, akkor a veszteség is.

xenuka 2010.10.13. 08:04:55

A számok:

"A Hírlap beszámol arról is: arcpirítóan olcsón, tízmillió forintért privatizálták a hétfői vörösiszap-tragédiát okozó ajkai timföldgyárat Horn Gyula kormányzásának idején.

Csiha Judit volt szocialista miniszter a lap birtokába jutott belső jelentése szerint a gyár értékét 1997-ben 1,7 milliárd forintra becsülték, s azért engedték el a pénz nagy részét, mert az azóta lényegében változatlan tulajdonosi kör

hárommilliárd forintos környezetvédelmi korszerűsítést ígért a gyárban."

Csiha Judit
mszp.hu/tagok/csiha-judit

DarthVader 2010.10.13. 08:06:57

Mai hír a Heves Megyei Hírlapban, Demjén mellett 5000 m3-es veszélyesanyagot tartalmazó, gáttal körülvett terület gátját az elmúlt 2 napban a talajig megbontották, (gyakorlatilag elbontották), a veszélyes anyag (olaj és nehézfémszennyezéses víz) jelentős része kifolyt a közeli patakba.

A tároló a MOL tulajdonát képezi, szept 20-ig kaptak haladékot a kármentesitésre, előtte pár nappal adták be hosszabbításra az igényt.

Na most így kell megszerezni a MOL fölött az irányítást az államnak :) Gondolom, itt is einstand lesz. A MOL vezérigazgatója meg mehet Bakonyi mellé:) Van egy fogadásom, a Budapest Airport is áldozatául fog esni hamarosan valami környzetkárosító havariának. (Vagy a Malév. Vagy mindkettő egyszerre)

xenuka 2010.10.13. 08:08:28

@Megfigyelo:

Hidrosztatikai nyomás megvan?
www.freeweb.hu/hmika/Fizika/Html/Hidrosta.htm

Attól szakadt át.
Nem kellett volna kretén módon megemelni a tározó falát 5 méterrel és továbbtölteni iszappal, ami nagyon sűrű folyadék.

Long R3 IGF-1 2010.10.13. 08:42:20

Ha igaz lenne az Illés buzgáros elmélete, akkor a kis Búbos Banka már húzhatna is a sittre, mivel a szivárgások ellenőrzéséért ő volt a felelős.

cm121 2010.10.13. 09:01:46

2010.10.12. 18:00 Horváth Andor Márton:
"Mi lesz, ha legközelebb a bátaapáti nukleáris hulladéklerakóba szivárog be a talajvíz?"
1. A bátaapáti lerakóban nem lesznek nukleáris hulladékok, csak radioaktív hulladékok.
2. Még nincsenek a tárolóban sem radioaktív hulladékok, még csak a felszíni létesítményekben vannak.
3. Ha kétségeid vannak, meg is látogathatod a létesítményt. Azt nem tudom, az utca embere X fős csoportokban bemehet-e, de számos alkalommal fogadtak már látogató csoportokat.

Scaramella va alla guerra · http://www.youtube.com/watch?v=q1TIv7Rd3kk 2010.10.13. 09:02:06

@parttalan:

Nézd, alapvetően itt abban van a probléma, hogy a posztkommunisták túl sokat akartak maguknak. Az előprivatizáció ugye egy az egyben az ő üzletük volt. Ezt tetézte a Horn alatti közműprivatizáció.

Abban a tévedésben voltak, hogy ők kvázi szavazatokat tudnak vásárolni, és a választási győzelmek csak ettől függenek ( és nem az ország állapotától ). Ez a tévedés kergette bele őket egy téves gazdaságpolitikába, amely a jelenlegi gazdasági mélyrepülést eredményezte.

Ennek következménye az, hogy ma a Fidesz nyílt színi tapsot arat, amikor a kommereket sittre vágja.

Nem kellett volna a középosztályt ellenségnek tekinteni. A lakosság érdekeit jobban szem előtt kellett volna tartani ( L. p.l. amit a PSZAF a bankoknak megengedett, L. p.l. amit a multik a beszállítókkal megtehetnek, a körbetartozásokat, stb ) és a terheket egyenlőbben elosztani ( L. az SZJA, amely arányaiban Belgium után M.o.n a legnagyobb az EUban ), és akkor nem tartanának itt.

Boszorkány és tőkeüldözésre semmi szükség sincs, de a jelenlegi helyzetet az azt elszenvedő felek ( bankok, Bakonyiák, stb ) jórészt maguknak köszönhetik. Orbán a maga demagógiájával kevesebb teret nyerne, ha a perem és kezdeti feltételek nem olyanok lennének, amilyenek.

belekotty 2010.10.13. 09:02:42

@Megfigyelo: Ahogy xenuka írta, hidrosztatikai nyomás. Ráadásul a sarok. Apán a fejét fogta amikor meglátta a gátról még a katasztrófa előtti képeket. Gátba nem építünk sarkot, ha mégis akkor extra megtámasztással, mert a saroknál szakító erők is fellépnek.
Apám statikai főosztályvezető volt, egy pöttyet ért hozzá.

Megfigyelo 2010.10.13. 09:05:54

@belekotty: Azért nem lennék meglepve. ha egy kis trotill is lett volna ott...

belekotty 2010.10.13. 09:08:49

@Scaramella va alla guerra: Jaja. A bankot extraprofitot húznak, a telekom cégek, az áruházláncok szintén, ez utóbbiak ráadásul tönkreteszik a hazai ipart mert behozzák az olcsó szemetet. A kiskereskedelmet is tönkre teszik. Ezek mind nem termelnek semmit, csak forgatják a pénzt, tehát nem kell attól tartani hogy elvonulnak. Ha mégis, lesz aki a helyükre ugrik. A REAL és CBA hálózat örülni fog minden bezárt Auchannak, Tesconak. Ha egy telkom cég bezár, simán belép helyére a Netfone, ami ma az egyik legfejlődőbb hazai kis telkom cég.

kvadrillio 2010.10.13. 09:19:57

Nu, a gyártás beindítva.
Milliárdosok további profithalmozása is biztosítva.
Minden tározót a rendőrség véd, az attrocitások kivédése miatt.
Informatika is rendőrségi ellenőrzés alatt, adatlopások megakadályozására.
Gátak készek, vörösiszap esetleg megindulhat.

Az meg az égvilágon senkit nem érdekel mennyi a károsanyag a szálló porban, mocsadékban, hisz azt úgyis belélegzik, occt csak később jön a rák.

Minden happy, mindennel meg vagyunk elégedve !

Bakonyi meg dögöljön meg, .....esetleg........

kodó tamás 2010.10.13. 09:30:46

győzzük le a vörös iszapot!!!!

kodó tamás 2010.10.13. 09:32:02

és azután a nagy multik ellen is harcoljunk!

a forradalom győzni fog!

a nép, a kormány és a párt akaratából!!!

Csirke72 2010.10.13. 09:43:05

Az állam semmivel sem felelös egy magáncég álltal okozott katasztrófában. A MAL szándékosan nem tartotta be a biztonsági elöirásokat.

10Mio Ft az amennyiért a MAL anno megkapta a céget és azóta csak a MRD-okat szedte ki belöle.

Csirke72 2010.10.13. 09:43:50

@kvadrillio:

Milliárdosok további profithalmozása is biztosítva.

Ez igy nem igaz mert a vagyon is állami vagyonzár alá került.

arconfosom 2010.10.13. 09:50:33

"meg kell vizsgálni, hogy a Mal vezetői figyelmen kívül hagytak-e előírásokat. Valószínűleg nem hagytak figyelmen kívül túl sokat. De akárhogy is, a valódi felelősség mélyebben van."

Áhjháhhá. nem is olvasom tovább a posztot! :DD
Tipikus van-e rajta sapka esete!

Valószínűleg nem hagytak figyelmen kívűl semmit,..:P
Szánalom a köbön

Szabályozás van, ellenőrzésnek is van menete, minden van

Ezért nem kell újakat hozni, ha az eddigit sem tartották be

Példás büntetés kell, majd akkor meggondolják a milliárdos elvtársak

Megfigyelo 2010.10.13. 09:59:48

@belekotty: Hát annyira kapóra jött, hogy nehéz nem feltételezni, hogy valahogyan besegítettek. (A többpártrendszer de facto felszámolása után logikusan a magántulajdoné következik...)

Diktatúra Pécsett, új céget foglalt el a Fidesz! 2010.10.13. 10:19:20

Sajnos O. Viktor a miniszterelnök, ő felel az országért.
Miért nem ellenőriztette a céget, a kazettákat időben rendesen, miért nem állíttatták le a termelést ha veszélyt láttak?

Többek között ő és a búbos banka társulata is felelős.

De a kövek a gáthoz jól fogynak az orbán bányákból!

Várjuk a szigorú elszámoltatást!

Vidéki 2010.10.13. 10:29:18

Írja a szerző: „Felelősöket keresünk.”

Valóban a vörösiszap áradatban 8 ember meghalt, rengetegen megsebesültek, a vétlen lakosságnál óriási anyagi kár, valamint hatalmas, kb 20négyzetkilométerre kiterjedő környezeti kár is keletkezett.

A MAL vezetői a „Természetre” próbálja testálni a felelősséget, a cikk szerzője pedig az államra, arra hivatkozva, hogy a hatósági előírások és a hatósági ellenőrzés nem működött tökéletesen.

A szerző megfeledkezik arról, hogy a katasztrófa megelőzésének első és legfontosabb védelmi vonala a MAL-on belül húzódott.

Az aluminiumoxid (timföld) kinyerése a bauxitból egyszerű szervetlen kémiai eljáráson alapszik, melynek fő jellemvonása, hogy a nátriumhidroxid reagál a bauxit szilárd aluminiumoxid tartalmával és azt nátriumaluminát formájában vizes oldatba viszi, lehetővé téve elválasztását a bauxit más szilárd komponenseitől. A teljes folyamat egyszerű vizsgálati eljárásokkal nyomon kövezhető, anyagmérlegeket lehet vizsgálni, és az adatokból egy felelősen gondolkodó vezetés, amelyik nem csak a profit maximalizálásra koncentrál, fel kell, hogy ismerje a veszélyhelyzetet.

Érdekes dolog, hogy az EU előírásokra hivatkozva megszüntették a vörösiszap tároló veszélyes minősítését, noha a katasztrófa után kiderült, hogy a tározó hatalmas mennyiségű, maró hatású nátriumhidroxidot is tartalmaz. Az EU valószínűleg nem tételezte fel a „normál” vörösiszapról, hogy ilyen hatalmas maró anyag szennyezést tartalmaz.

Érdekes lenne nyilvánosságra hozni a MAL nátriumhidroxid fajlagosait és anyagmérlegeit és ezt összevetni más országokban működő hasonló létesítmények adataival.

Különös figyelmet érdemelnek azok a híresztelések is, ami szerint a vörösiszap tároló gátjait (a kockázatokat növelve) többször magasították, azért, hogy ne kelljen újabb területeket igénybe venni az iszaptároláshoz.

Scaramella va alla guerra · http://www.youtube.com/watch?v=q1TIv7Rd3kk 2010.10.13. 10:40:05

@belekotty:
Azért ez ennyire nem egyszerű.
Azért kellett volna már egy gazdasági stratégia, hogy tudjuk, merre akarunk menni. Akkor világos lenne, hogy az egyes gazdasági aktorok érdekei mennyire illenek bele a hosszútávú stratégiába. és akkor aszerint lehetne nyírni.

A multi magában véve nem ellenség : ez triviális a BOSCH, az Ericsson (stb) esetén, de így lehet a bankoknál is. Egyrészt biztosítják a tőkeellátottságot, másrész pénzügyi kulturát fejlesztenek.
Azt nem túlzás elvárni, hogy aq bankok NyEurópai üzleti feltételeket hozzanak. A legutóbbi szép húzásuk az, hogy elkezdenek extra fedezetet bevonni az iszapkárosultak megsemmisült épületeire. Orbán bank ("spekuláció", stb ) ellenes szólamain néha feláll a szőr a hátamon, de amikor ilyen fokozottan antiszociális dolgokat csinálnak a bankok, akkor (az egyébként brutális mértékű) bankadó összegét még keveslem is.

Grigorij 2010.10.13. 11:02:59

"Varga József, a Mecsekérc Zrt. vezérigazgatója, a jogszabályi hiányosságokat és a spórolást nevezte meg a veszprémi katasztrófa fő okaként. "

Mi történt Veszprémban?

Vidéki 2010.10.13. 11:46:27

A lap (Népszabadság) értesülése szerint több mint húsz terhelő vallomást jegyzőkönyveztek a nyomozók Bakonyi Zoltán ellen. A MAL Zrt. vezetője ellen vallottak állítólag a társaság egyes felső és középvezetői is. E szerint Bakonyi már hetek óta tudhatott róla, hogy a vízzel hígított vörös iszap több helyen átáztatta a 10-es tározó gátját.

A cégvezető azonban – bár tett intézkedéseket a szivárgások megszüntetésére – a tanúk szerint lényegesen nagyobb gondot fordított a gátszivárgás miatt aggódó dolgozók megfé lemlítésére. A MAL dolgozói közül többen elmondták: kirúgással fenyegették azokat, akik túlságosan sokat és hangosan beszélnek a gát állapotáról - írja a Népszabadság.

Ha a valóság feltárása a cél egy ilyen súlyos katasztrófa esetén, feltétlenül indokolt volt a cég állami gondnokság alá helyezése.

Vidéki 2010.10.13. 11:50:01

A lap (Népszabadság) értesülése szerint több mint húsz terhelő vallomást jegyzőkönyveztek a nyomozók Bakonyi Zoltán ellen. A MAL Zrt. vezetője ellen vallottak állítólag a társaság egyes felső és középvezetői is. E szerint Bakonyi már hetek óta tudhatott róla, hogy a vízzel hígított vörös iszap több helyen átáztatta a 10-es tározó gátját.

A cégvezető azonban – bár tett intézkedéseket a szivárgások megszüntetésére – a tanúk szerint lényegesen nagyobb gondot fordított a gátszivárgás miatt aggódó dolgozók megfé lemlítésére. A MAL dolgozói közül többen elmondták: kirúgással fenyegették azokat, akik túlságosan sokat és hangosan beszélnek a gát állapotáról - írja a Népszabadság.

Ha egy ilyen súlyos katasztrófa esetén fontosnak tartjuk a valóság feltárását, indokolt volt a MAL állami gyámság alá helyezése.

Long R3 IGF-1 2010.10.13. 12:51:51

@Vidéki: A Népszabadság nem egy hazug komcsi szennylap szokott lenni???
:D:D

kodó tamás 2010.10.13. 12:56:03

@Vidéki: "vízzel hígított vörös iszap több helyen átáztatta a 10-es tározó gátját"

ehhez nem kell tanu. erről 100% hogy tudott bakonyi. ugyanis vörösiszapot tároltak a gáttal körülvett medencében.

az más kérdés hogy ennek nincs köze a gát leszakadásához. ahogyan az altalaj törés volt...

kodó tamás 2010.10.13. 12:57:37

@Vidéki: tudod az a gond, hogy a rendőrség is a népszabadság szintjén van... főleg ha a szakértőket utólag fogják "hivatalosan" felkérni

kodó tamás 2010.10.13. 12:59:24

@Vidéki: és a gát másik oldalán is egész tavak voltak vörösből. ok ha a 100% os vízzárás előírás lett volna akkor a tócsák miatt megfogható...

Vidéki 2010.10.13. 14:24:15

@kodó tamás:
Írod: "tudod az a gond, hogy a rendőrség is a népszabadság szintjén van.

Ebből az következne, hogy egyedül te tudod a biztosat: A "nyereséget privatizáljuk, a veszteséget szocializáljuk" elvnek kell mindenáron érvényt szerezni.

bm613 · http://izland2009.blog.hu 2010.10.14. 00:06:15

@belekotty: "A REAL és CBA hálózat örülni fog minden bezárt Auchannak, Tesconak."
És ugyanazt fogja árulni, gyakran 20-30 %-kal többért. Most is így van. Kell a pénz a pártkasszába Lázáréknak...

Vidéki 2010.10.14. 09:14:34

Fejlett országokban, ahova elméletileg mi is tartozunk, elfogadott a GMP (Good Manufacturing Practice=Jó Gyártási Gyakorlat) elve.

Ez alapos, részletes dokumentációt tart szükségesnek minden gyártási tétel esetére.

Ennek tartalmaznia kell a felhasznált alapanyagok mennyiségét, minőségét, beérkezési számait, (amelyek alapján a beszállítók nevei és tételei külön-külön visszakereshetők), a gyártás meghatározott fázisaiban előírt mintavételek mintavevőit, vizsgálóit, a minták minőségi jellemzőit, a műveletek részfázisait végző munkavállalók neveit, aláírásait stb. A vizsgálati eljárásokat a matematikai statisztika elmélete alapján „validálni” kell.

A rendszer logikája, hogy ha mégis hiba keletkezne, a mindenütt pontosan vezetett dokumentációk alapján a hiba oka és a személyes felelősség feltárható legyen.

Csodálkozom azon, hogy ha a MAL-nál is működött a GMP elv, hogyan volt lehetséges, hogy a veszélytelen anyagnak nyilvánított vörösiszap hulladékba ilyen irdatlan mennyiségű maró hatású nátronlúg került?