A legfrissebb cikkek

Nincs megjeleníthető elem

Kapcsolat


Friss topikok

Statisztikák

Címkék

alkotmány (20) állam (6) állambiztonság (10) állambiztonságis jelen (6) arab (9) atom (7) a mennyei birodalomban (6) bajnai gordon (10) biológia (16) bíróság (6) bkv (7) budapest (10) cigány (86) demokrácia (87) diszkrimináció (6) egyház (6) ensz (8) erkölcs (6) eu (28) európa (7) evolúció (10) fantasy (9) fasizmus (6) fidesz (148) foci (6) gay (17) gay pride (12) gáza (14) gazdaság (19) google (6) gyász (7) gyurcsány (49) hamasz (13) hitler (8) holokauszt (12) hülyeség (6) humor (9) index (10) internet (9) irán (21) iszlám (6) izrael (39) jared diamond (6) jézus (10) jobbik (73) jog (8) kádár (7) katolikus egyház (7) kdnp (10) keresztény (12) kereszténység (11) kína (11) kolbenheyer ír (162) kolbenheyer olvas (233) kommunizmus (14) környezetvédelem (6) közélet (9) közgazdaságtan (26) krimi (17) külpolitika (20) kultúra (25) liberalizmus (13) lmp (9) magyar (15) magyarország (140) magyar gárda (9) magyar hírlap (6) martin (6) mdf (12) meleg (13) mongol (18) mszp (62) náci (51) nacionalizmus (10) németország (11) nemzet (32) nemzetbiztonság (8) nyelvészet (6) obama (21) oktatás (11) orbán (56) oroszország (8) összeesküvés (6) őstörténet (6) palesztin (15) politika (215) pszichológia (14) rasszizmus (19) regény (27) reggel (67) rendőr (7) rendszerváltás (24) rowling (7) rükverc (11) rukverc (15) sci fi (11) sólyom lászló (11) szabadság (17) szdsz (20) szeretet (6) szlovákia (11) társadalom (69) tech (7) terrorizmus (8) több fényt a kdnp be (8) történelem (155) tudomány (8) tüntetés (6) usa (47) választások (34) választás 2010 (44) vallás (14) válság (11) varga e tamás (6) vendégpost (11) világ (14) voks10 (26) vona gábor (7) zene (12) zsidó (48) Címkefelhő

Designerünk

Legutolsó kommentek

Nincs megjeleníthető elem

Rasszizmus a liftben

2009.02.09. 05:00 Krokodil

Az utóbbi időben - főleg a miskolci ügy kapcsán - parázs vita folyik a közbeszédben, az interneten romákról, bűnözésről, rasszizmusról. A véleményekben az egyik leggyakrabban visszatérő elem az a példa, amikor egy sötét kihalt utcában egy roma jön veled szemben a járdán. Átmész a másik oldalra? Nem mész át? Miért mennél át? Avagy a másik sokat emlegetett példa, amikor egy roma felszáll a buszra. Megnézed gyorsan, hogy a zsebedben van-e a tárcád? Jobban magadhoz szorítod a táskád?

Arról, hogy hogyan viszonyuljunk ehhez az egész kérdéshez, mi van, ha tényleg van korreláció etnikum és bűnözési arány között (gyengébbek kedvéért: nem ok-okozati összefüggés, csupán korreláció, azaz a két tulajdonság együtt mozgása), mit gondoljunk, kell-e félni, átmenjünk-e a másikoldalra, talán majd egy következő postban.

Most csak egy vicces videó arról, hogy sajnos máshol is kell az előítéletesség hasonló formái ellen küzdeni:

Röviden összefoglalva: amikor beszáll a fekete a liftbe, és a fehér csaj látványosan félrehúzódik, illetve magához szorítja a táskáját, azzal nem megvédi magát, hanem pont, hogy kiprovokálja, indítékot ad arra, hogy megtámadják, persze a videó főszereplője beéri egy kis ijesztéssel.

37 komment

Címkék: usa fekete cigány diszkrimináció eloitelet

A bejegyzés trackback címe:

https://sardobalo.blog.hu/api/trackback/id/tr90930491

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

sick_society 2009.02.09. 05:30:46

Ezt a baromságot! Hogy lehet kiprovokálni egy rablást vagy egy gyilkosságot? Egy testi sértés még csak-csak (beszólogatsz valakinek, az meg pofánvág...), de ez azért nem az az "úgysemered"-kategória? Biztos Marian Cozma is kiprovokálta, ugye? Nem barátom, aki lop az előre megfontolt szándékkal teszi! Gyilkolni lehet hirtelen felindulásból, vagy nem szándékos módon, de azt sem provokálja ki senki és ha még úgyis lenne, akkor sem mentség! És addig nem leszek én sem bizalmasabb és nyitottabb pl a gippókkal, amig minden hétre jut egy gyilkosság, amit ők követtek el! És nemcsak hogy a táskámat meg a telefonomat magamhoz húzom, illetve két kézzel markolom, hanem igenis automatikusan keresem a menekülő útvonalat! Más lehetőségem nincs az önvédelemre és ez nem rasszizmus, csak reális szemlélet! Nekem törték már szét az orromat és az állkapcsomat több darabba, és annyit segítek, hogy nem eszkimók voltak! Szóval kapufa!!!

2009.02.09. 08:05:38

Tehát ha valaki vigyázni akar értékeire, saját magára, az provokáció? Hát javaslom olvass és hallgass kriminológusokat és rádöbbensz, hogy tévedtél!Azonban már fényes nappal is igy járnak az utcán az emberek, remélem tudod, vagy nem jársz emberek közé!? Vajon miért szoritják magukhoz a táskájukat? Szerinted hogy provokálják a "becsületes és tisztességes" bünözöket!? Nem kivánom hogy ugy járj, mint M.Cozma, --nyugodjon békében!--de megérdemelnéd! Akkor aztán papolhatnál a provokációról!

Arkhimédész 2009.02.09. 08:51:17

Remek időzítés, mantrák, az elméleti antirasszizmus szárnyain lebegve magasan a valóság felett...

A helyzet sajnos ennél lényegesen prózaibb:
Te, krokodil, csak egy nagy sáros gyík vagy.

molaris 2009.02.09. 09:23:56

"Krokodil"!!- hol élsz Te???- cigány egyedül???
Vagy az a 4- 6 fő minimum, nálad az egyedül?
Kicsit elbeszélgethetnének veled ezek a barátságos gyerekek egy kihalt utcán. Egy ilyen hétvége után még ilyet mersz írni.
Veszprém, Heves, Ózd- ja mind a cigányok kiszolgáltatottságának a példája. Szentesről már ne is szóljunk.

magyar-magyar szótár 2009.02.09. 09:25:24

Korelláció ...ühüm.. ezt felírtam magamnak, most dolgozom a filemileista mélymagyar PC czikkelyén, kösz.

eszkep 2009.02.09. 09:56:24

Krokodil!
Remélhetőleg a következő ember, akit szívenszúrnak, TE leszel és nem egy TISZTESSÉGES EMBER!

Corry 2009.02.09. 10:08:33

A klasszikus Murphy féle mondás jut Rólatok az eszembe: "Működésképtelen ötlete mindenkinek van."
És hogy miért működésképtelen ez a megközelítés: nézz körül az országban és rájössz.

Én úgy érzem, hogy még sokáig kell a magadfajtának nagyon csendben maradnia, hogy az országban ne legyenek ilyen állapotok és nálunk a liftben se történjenek hasonlók.

Krokodil · http://sardobalo.blog.hu 2009.02.09. 11:31:03

Na akkor tisztazzunk par dolgot!
Ezzel a videoval egy kivetelesen tenyleg vicces, es eredeti megkulonboztetes ellenes kampanyt akartam mutatni, mivel sajnos ilyet Mo-on nem nagyon latni, nekunk (tisztelet a kivetelnek) hihetetlenul bena jogvedok jutottak.
Szoval a lenyeg, hogy nem is tudom, hogy jut barkinek eszebe, hogy a Veszpremi esetre vetitse ennek a videonak az uzenetet. Ott rohadt allatok megkeseltek valakit, osszevertek masik ket embert, hogy jut eszetekbe, hogy ennek a videonak az uzenetet arra vonatkoztassatok? Nem gondolhatjatok komolyan, hogy en azt mondom, hogy Cozmaek hibaja, hogy megkeseltek oket, mert provokaltak. Nyilvan nem, es iszonyat, hogy ezt nekem tisztaznom kell.
Ebben a postban pontosan azt mondtam, hogy esetleg majd kesobb leirom, hogy mit gondolok a ciganysag-bunozes dologrol, ez a post csak annyit akar bemutatni, es nem tobbet, hogy milyen szarul erezheti magat az, akivel szemben indokolatlanul eloiteletesek.
Egyebkent janos551-nek tenyleg igaza van, megerdemelnem, hogy ugy jarjak, mint Cozma, es eszkephez csatlakozva en is remelem, hogy magam leszek a kovetkezo, akit sziven szurnak.

R_John · http://sardobalo.blog.hu 2009.02.09. 11:45:27

béna jogvédők:S
akkor nem bénák, amikor az okt23-ai áldozatokat védik:S

Krokodil · http://sardobalo.blog.hu 2009.02.09. 11:49:39

@calam: hat dehogynem.
Amugy ami a veszpremi tragediat illeti, a velemenyem arrol az, hogy a konzervatorium postja jo kiindulasi alap, ugyanis lefekteti az egyik legnagyobb problemat, hogy a jogvedok altalanos jelenlegi hozzaallasa iszonyatosan karos. konzervatorium.blog.hu/2009/02/09/bunozo_ciganyok_marpedig_vannak

Arkhimédész 2009.02.09. 12:44:31

Krokodil:

Köszönöm.
Ezek szerint csak a rosszkor szóltál rossz helyen esete következett be.
A sáros nagy gyík megítélést ez alapján feltételessé enyhítem:
Maradhatsz egyszerűen krokodil.
:)

2009.02.09. 13:43:29

Na mi van? Már te is magadhoz szoritod a táskádat? Miért provokálod a becsületes, tisztességes bünözöket? Hiszen Te irtál arról hogy aki provokál az pórul jár, vagy mégsem?De ha már valamit be akarsz mutatni, ne máshonnan Vegyél példát, hanem az Avasról, Olaszliszkáról, K.lacházáról vagy Veszprémböl. Ök is provokáltak? Amugy meg ne kavarj, hanem nézz szét az országban!

2009.02.09. 13:57:54

De ha már itt magyarázkodol, légy szives megmondani a M.Cozma édesapjának hogy a fia a " korreláció" miatt lett 3-szor megszurva és a "korreláció" miatt halt meg! De elmondanám neked, hogy mit is mondott sirva az apa: "rátok biztam a fiamat, és ti nem vigyáztatok rá!" Na erre találj valami " korrelációt"!

kolbenheyer 2009.02.09. 15:05:21

Látom, senkinek sem tűnt fel, hogy egy menő helyen (lift), egy jól öltözött feketére reagált a csaj furán. Ez nyilván párhuzamos azzal az esettel, ha egy sötét utcán rablógyilkosok jönnek szembe (ezt jól látjátok a sötét utcán, ugye?). Ha valaki hasonló esetben (lift, jól öltözött stb.) viselkedik így, az ne háborogjon, ha előítéletesnek nevezik, mert annak ez a neve. Ha valaki meg rablógyilkosok elől menekül, az miért veszi magára? Tényleg, miért is?

Krokodil, te meg megtanulhatnál a jövőbe látni! Szégyent hozol az egész blogra, hogy nem látod előre a késeléseket, és nem ezekhez igazítod az elveidet! Végy példát a hozzászólóktól, főleg kultúrált kommunikációban!

Corry 2009.02.09. 18:44:15

@kolbenheyer:
Sajnos addig ragozzuk a témát, amíg tényleg azok is fogni fogják a retiküljüket, akiknek nem kéne.
Próbáljuk meg megnézni a következő, általam igaznak vélt állításokat:

1. a cigányokkal együtt kel tudnunk élni, akár tetszik ez nekünk, akár nem, ugyanolyan emberek, mint mi.
2. a cigánybűnözőkkel szemben ugyanúgy kell fellépni, mint a nem cigány bűnözőkkel és itt a pozitív diszkriminációnak HELYE NINCS! A cigánybűnöző nem használhassa a rasszizmus vádját, mint fegyvert!
3. Azokat a cigányokat, akik a többiek elé állíthatók példaképként, a többségnek hímes tojásként kell kezelnie, ezért is nagy barmok azok a 11. kerületi képviselők többek között, akik ezt nem tartották be. (Persze olyat, akivel együtt énekeljük az Internacionálét, nem illik ezért megfeddni. Ezt csak zárójelben jegyzem meg)
4. a cigányok és a jogvédők fontos érdeke az, hogy azoktól a deviáns elemektől megszabaduljon, akik a cigányság felemelkedésére szolgáló környezetet, mint lehetőséget a saját bűnözésük leplezésére és támogatására használjak fel.
5. meg kell hallani azoknak az embereknek a hangját, akik valamilyen sérelmet szendvedtek el bűnözők által még akkor is, ha az elkövetési érték csekély. ilyenkor nem a pénzbeni értéket, hanem az adott sértett ember ráfordítását is meg kell nézni.
6. megélhetési bűnözés, mint fogalom nagyon sokat ártott a magyar társadalomnak, a kitalálóinak a történelmi szemétdombon a helyük.

Corry 2009.02.09. 18:53:31

A blogmotor monnyon le, kérem az illetékeseket, hogy a 3 ugyanolyan hozzászólásomból kettőt "moderáljanak ki" :-)

Most olyan helyzet teremtődött, ahol már az is feladat, hogy az eddig békében élő átlag magyar és átlag cigány ne vesszen össze.

R_John · http://sardobalo.blog.hu 2009.02.09. 18:57:00

@Krokodil: nekem te mondtad személyesen, hogy akkor a TASZ és a Helsinki bizottság milyen jól működött.

Corry, okk kiszedem három hozzászólásodat.

R_John · http://sardobalo.blog.hu 2009.02.09. 19:48:28

@Corry: okk, természetesen azt akartam, és akkor meg is teszem, hogy visszajeleztél.

Corry 2009.02.09. 20:09:02

@calam: Köszönöm szépen!

kolbenheyer 2009.02.09. 22:23:37

@Corry:
Megint nagyjából mindenben egyetértünk. Talán nem is neked szólt a videó. :-)
Egy dologban még mindig nem. A jogvédőket felszólíthatod erre-arra, az egy jól meghatározható csoport. Olyan azonban, hogy "a cigányok", akiknek a bűnözőket ki kéne vetniük magukból, nincs. Ez nem értelmezhető: kitől vársz pontosan micsodát? Én pl. nagyon kivetem magam közül az adócsalókat meg a rasszistákat, aztán mégis azt látom, hogy juszt is ott fetrengenek a magyar sárban.

R_John · http://sardobalo.blog.hu 2009.02.09. 22:47:57

@kolbenheyer: a jogvédők hibáit még mindig nem látom, a Konzervatórium után sem

R_John · http://sardobalo.blog.hu 2009.02.09. 22:51:40

hopsz az előző nem neked ment, Kolbenheyer, krokodilnak akart.

Kroki: a konzervatórium a pc-t is utálja, ami hát, khm...

Corry 2009.02.09. 23:04:24

@kolbenheyer:
Nekem biztos nem szólt a video, mert tobb, mint 10 éve volt, hogy hasonló emberkéket tanítottam egy műszaki tantárgyra a hasonló profilú egyetemen. Nagyon jól kijöttünk egymással, volt olyan indiai tanítványom, aki a szüleit is behozta látogatóba hozzám az irodába.

Amit nem értettél az valszeg amiatt van, hogy ebben a formában csak nagy vonalakban tudja az ember a gondolatait kifejteni és néha pl. én az időhiány miatt is pontatlan vagyok.
De megfigyelhető viszont a sajtóban az a tendencia, hogy több cigányszervezet határolódik el egyrészt a tettesektől (ez érthető) másrészt a politikától is. Az egyik ilyen személyes elhatárolódás:
www.zoom.hu/pannonroma/pogrom-elott-38976.html

Ilyenekre gondoltam.

Emellett most a társadalom nagyon szigorú ítéleteket vár a veszprémi késelés ügyében és nagyon jó hatással lenne mindenre ebben és az olaszliszkai ügyben ha példát statuálnának.

Corry 2009.02.09. 23:08:26

Elnézést kérek a link kétszeri szerepeltetése miatt. Mást is csinálok közben (programozok+sasikánál írogatok) ezért vagyok szétszórt. Bocs.

sick_society 2009.02.09. 23:28:08

@Krokodil: Rendben, ne haragudj, én sem gondoltalak "olyannak" ahhoz már olvasom elég régen a blogot... Csak vigyázz az ilyenek időzítésével, mert a jelenlegi közhangulatban ebben a témában a legártatlanabb, vagy jóindulatúbb vicc is indulatokat válthat ki! Még belőlem is, mint láttuk...

sick_society 2009.02.09. 23:38:45

@Corry: "1. a cigányokkal együtt kel tudnunk élni, akár tetszik ez nekünk, akár nem, ugyanolyan emberek, mint mi."
Itt az "ugyanolyan" és az "ember", nem mindig egyértelmű. Mert mint tudjuk az embert a munka emelte ki az állati sorból, továbbá, rasszizmus, nem rasszizmus, ha engem lecigányozna valaki, minimum megsértődnék, jelen állás szerint legalábbis és gyanítom nem vagyok egyedül. Most persze csak "szőrszálhasogatok" és nyilván félkomoly, mert a többivel, amit leírtál maximálisan egyet értek még azzal is h valahogy tényleg együtt kell élnünk velük.

kolbenheyer 2009.02.10. 09:04:23

@sick_society:
Az "ugyanolyan" meg az "ember" ugyancsak egyértelmű. Az állati sorból való kiemelkedés meg homályos közhely, és eléggé rosszízű egy ilyen vitában, ha már az indulatokról írsz...

Corry 2009.02.10. 09:28:05

@sick_society: @kolbenheyer:

Az "ugyanolyan" és "ember" fogalmak megvonásának lehetősége ráférne az igazságszolgáltatásra, de ez egy tök más téma.
Itt nem a bőrszín, lakhely, szemszín diktál, hanem a tett. Például a móri bankrablókat én nem tartom embernek.

tartóstej 2009.02.10. 20:32:20

Corry, nekem nagyon nem tetszik az első "parancsolatod", vagyis inkább nem értem. Mi az, hogy együtt kell tudnunk élni VELÜK? Mi az, hogy mi? Mi az, hogy ők? A szolidaritás zászlaja alatt miért ez a megkülönböztetés? Csak megérteni szeretném, nem provokálni.

Corry 2009.02.10. 21:38:56

@tartóstej:
Ma tudtommal a cigányok is nyilvántartják az "ők" és "mi" fogalmakat.
Végülis nem cél teljesen az, hogy ez az "ők" és "mi" megszűnjön, mert az a cigányság teljes asszimilációját jelentené, ez pedig nem lenne helyes.

Vannak egyébként egyéb kisebbségek is az országban, továbbá egyéb eset is hozhat olyan pillanatokat, amikor egy embercsoport egy pillanat erejéig különválik: amikor az orvosokat szidják, vagy éppen dicsérik, akkor is vannak "ők" és "mi".

Sajnos ma olyan a helyzet, hogy nem ezen kell gondolkodni, hanem a sok helyen pattanásig feszült helyzetet oldani.
Én úgy gondolom, hogy a mai erőltetett polkorrekt közbeszéd jelentős részben okozója a kialakult helyzetnek, továbbá a jelenlegi alkalmazása tovább rontja az amúgy sem rózsás helyzetet.
Ezért írtam le pontjaimat, ami szerintem vállalható, korrekt a cigány kisemberekkel szemben is és szerintem megnyugtatná a kedélyeket. Természetesen ahogy már említettem, részleteiben nincs módom kifejteni, mert nem értek annyira a témához, és időm sem nagyon van rá. Fogadd el írásomat egy jobbító szándékú véleménynek, amivel lehet vitatkozni.

tartóstej 2009.02.10. 21:51:19

Köszönöm a választ! Azt hiszem ma is okosabb lettem egy kicsivel. :) Tényleg nem akartam vitatkozni, csak igyekszem megérteni.

Corry 2009.02.10. 22:31:38

@tartóstej: Szerintem pedig nyugodtan vitatkozz! Egész biztos, hogy se én, se a posztszerzők nem tudnak olyan kerek művet elővarázsolni, amihez ne lehetne hozzátenni, vagy éppen elvenni belőle!

Thorwald 2009.02.11. 14:12:41

Hat... errol nekem valahogy kapasbol az "Utkozesek" c. film eleje jutott eszembe, amikor a ket fekete srac kirabolja a csajt meg a sracot az utcan...
De ezt a kepmutatast hallod, hogy provokalom a viselkedesemmel a buncselekmeny elkovetesere... szanalmas es nevetseges.

Es tudod mi az ultragaz? Hogy nem csak mi teszunk kulonbseget a cigany es nem cigany bunbandak kozott, hanem a rendorseg is. Miert? Egyszeru.
A nem cigany emberrel szemben fel tud lepni. A cigany ember barmikor elohuzhatja a "rasszizmus" adujat a zsebebol...

Ha pl 100-150 kopasz vonulna vegig (hirekben sokat latni mostansag a tavalyi siofoki "erodemonstraciot") akarhol, csak ugy miert ne alapon egybol balhe lenne belole... forditva meg sosem... nagy gaz ez azt mondom...

Thorwald 2009.02.11. 14:16:14

Jah es meg vmi:
Vannak ezek a rasszizmusra utalo un. "provokalo" jelek, amik itt meg lettek emlitve.

Oszinten. Szerinted csak az egyik oldalra jellemzo? Ugyanmar...
(Pl egy roma csajszi all a liftben... belep egy bazi nagy kopasz faszi. A kislany a remegesevel kiprovokalja, hogy megverjek? LOL?:S)