A legfrissebb cikkek

Nincs megjeleníthető elem

Kapcsolat


Friss topikok

Statisztikák

Címkék

alkotmány (20) állam (6) állambiztonság (10) állambiztonságis jelen (6) arab (9) atom (7) a mennyei birodalomban (6) bajnai gordon (10) biológia (16) bíróság (6) bkv (7) budapest (10) cigány (86) demokrácia (87) diszkrimináció (6) egyház (6) ensz (8) erkölcs (6) eu (28) európa (7) evolúció (10) fantasy (9) fasizmus (6) fidesz (148) foci (6) gay (17) gay pride (12) gáza (14) gazdaság (19) google (6) gyász (7) gyurcsány (49) hamasz (13) hitler (8) holokauszt (12) hülyeség (6) humor (9) index (10) internet (9) irán (21) iszlám (6) izrael (39) jared diamond (6) jézus (10) jobbik (73) jog (8) kádár (7) katolikus egyház (7) kdnp (10) keresztény (12) kereszténység (11) kína (11) kolbenheyer ír (162) kolbenheyer olvas (233) kommunizmus (14) környezetvédelem (6) közélet (9) közgazdaságtan (26) krimi (17) külpolitika (20) kultúra (25) liberalizmus (13) lmp (9) magyar (15) magyarország (140) magyar gárda (9) magyar hírlap (6) martin (6) mdf (12) meleg (13) mongol (18) mszp (62) náci (51) nacionalizmus (10) németország (11) nemzet (32) nemzetbiztonság (8) nyelvészet (6) obama (21) oktatás (11) orbán (56) oroszország (8) összeesküvés (6) őstörténet (6) palesztin (15) politika (215) pszichológia (14) rasszizmus (19) regény (27) reggel (67) rendőr (7) rendszerváltás (24) rowling (7) rükverc (11) rukverc (15) sci fi (11) sólyom lászló (11) szabadság (17) szdsz (20) szeretet (6) szlovákia (11) társadalom (69) tech (7) terrorizmus (8) több fényt a kdnp be (8) történelem (155) tudomány (8) tüntetés (6) usa (47) választások (34) választás 2010 (44) vallás (14) válság (11) varga e tamás (6) vendégpost (11) világ (14) voks10 (26) vona gábor (7) zene (12) zsidó (48) Címkefelhő

Designerünk

Legutolsó kommentek

Nincs megjeleníthető elem

Reggel – Álomgép

2009.12.16. 09:00 Horváth Andor Márton

Eredetileg a Rükverc Fesztivál hanganyagát raktuk volna ki ma reggel, de sajnos nem készültem el az utómunkával, így ez csak este jelenik meg. Ellenben egy hírt mindenképpen szerettem volna kommentálni. Felszállt a Boeing 787-es prototípusa. A repülőgép fejlesztése régre visszanyúlik – nekem az első emlékem vele kapcsolatban az, hogy körülbelül tíz évvel ezelőtt egy havilap hátoldalán vagy fél éven keresztül a LOT (a lengyel nemzeti légitársaság) hirdetése látszott: ők egy elírás következtében azt állították, hogy már rendelkeznek ilyen géppel. Persze akkor a Boeing még be sem jelentette a fejlesztést. (Ez persze a LOT rokonszenvesen suta pontatlanságai közül nem az első: a légitársaság a kommunizmus évei alatt érdemelte ki a "Lands Often in Tempelhof" gúnynevet, ugyanis a berlini járatok jelentős része eltérítés miatt a kelet-berlini Schönefeld repülőtértől nem messze, de már Nyugaton található pályára érkezett. Dehát ez már nagyon régen volt, azóta nem Berlinben emelnek falakat.)

Az új gép mindenesetre hatalmas váltást jelent kívül-belül egyaránt. A részletek kihagyásával elég annyit észrevenni, hogy a műszerfal a leggagyibb közeljövőben játszódó szuperrepülőgépes filmeket is megszégyenítően effektgazdag, csupa házimozi-szintű kijelzővel. Szerkezetileg pedig elég sokat elmond az innovációkról, hogy a gép lényegében műanyagból épült. Ezt kompozitnak hívják, mert nem tiszta műanyagról van szó; dehát nekem ne magyarázzanak, ez akkor is egy rendesen megépített nejlonszatyor. És ennek megfelelően elméletileg strapabíróbb, könnyebb, gyorsabb, mint bármi hasonló eddig.

Az új gépnek üzleti szempontból is újszerű a helyzete: a Boeing lecsapott az Airbus-receptre, azaz alvállalkozókkal építteti meg a gép egyes részeit. Ez persze késéseket okozott a gyártás beindításában, hiszen nem minden beszállító volt képes egyből elérni a Boeing-minőséget. Ami furcsa, az az, hogy pont most kapcsol rá az összedolgozós játékra a dowjones-os cég. Ugyanis az Airbus legújabb, szintén futurisztikus típusa, a gigászi A380-as rendkívüli késésekkel küszködik jelenleg is. (Ott az egyik legnagyobb problémát egy olyan franciaországi híd jelenti, amely alatt vagy fél méterrel fér el a hajón szállított, Angliában legyártott szárnydarab. Fél métert pedig akármelyik folyó hullámzik, ha olyan kedve van.) Tehát meglátjuk, mennyire lesz sikeres a projekt. De sikeresnek tűnik. Az emelkedő olajárak miatt a cégek kétségbeesetten próbálnak mennél olcsóbban üzemelő gépeket lízingelni, és ennek érdekében már több mint nyolcszáz gépet rendeltek a Boeingtól. Mit is mondhatnánk? Sok sikert a műanyag álomgépnek!

Szólj hozzá!

Címkék: reggel boeing dreamliner

A bejegyzés trackback címe:

https://sardobalo.blog.hu/api/trackback/id/tr201598987

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.