A legfrissebb cikkek

Nincs megjeleníthető elem

Kapcsolat


Friss topikok

Statisztikák

Címkék

alkotmány (20) állam (6) állambiztonság (10) állambiztonságis jelen (6) arab (9) atom (7) a mennyei birodalomban (6) bajnai gordon (10) biológia (16) bíróság (6) bkv (7) budapest (10) cigány (86) demokrácia (87) diszkrimináció (6) egyház (6) ensz (8) erkölcs (6) eu (28) európa (7) evolúció (10) fantasy (9) fasizmus (6) fidesz (148) foci (6) gay (17) gay pride (12) gáza (14) gazdaság (19) google (6) gyász (7) gyurcsány (49) hamasz (13) hitler (8) holokauszt (12) hülyeség (6) humor (9) index (10) internet (9) irán (21) iszlám (6) izrael (39) jared diamond (6) jézus (10) jobbik (73) jog (8) kádár (7) katolikus egyház (7) kdnp (10) keresztény (12) kereszténység (11) kína (11) kolbenheyer ír (162) kolbenheyer olvas (233) kommunizmus (14) környezetvédelem (6) közélet (9) közgazdaságtan (26) krimi (17) külpolitika (20) kultúra (25) liberalizmus (13) lmp (9) magyar (15) magyarország (140) magyar gárda (9) magyar hírlap (6) martin (6) mdf (12) meleg (13) mongol (18) mszp (62) náci (51) nacionalizmus (10) németország (11) nemzet (32) nemzetbiztonság (8) nyelvészet (6) obama (21) oktatás (11) orbán (56) oroszország (8) összeesküvés (6) őstörténet (6) palesztin (15) politika (215) pszichológia (14) rasszizmus (19) regény (27) reggel (67) rendőr (7) rendszerváltás (24) rowling (7) rükverc (11) rukverc (15) sci fi (11) sólyom lászló (11) szabadság (17) szdsz (20) szeretet (6) szlovákia (11) társadalom (69) tech (7) terrorizmus (8) több fényt a kdnp be (8) történelem (155) tudomány (8) tüntetés (6) usa (47) választások (34) választás 2010 (44) vallás (14) válság (11) varga e tamás (6) vendégpost (11) világ (14) voks10 (26) vona gábor (7) zene (12) zsidó (48) Címkefelhő

Designerünk

Legutolsó kommentek

Nincs megjeleníthető elem

Kolbenheyer olvas CL.: Kezdetben vala az Ige

2014.03.29. 07:00 kolbenheyer

könyvtolvaj.jpgMit nem tudunk még a hitleri Németországról, a második világháborúról, a holokausztról? Sztálingrád? Koncentrációs táborok? Gestapo? Mind megvolt már? És mi van, ha egy regényben mindez csak háttér, be-bevillanó képek, távolról felmeredő fenyegetés, de a fókusz egy kisvárosi német munkáscsalád szenvedése és tragédiája? Mi van, ha az almatolvajlás részleteiig hitelesre formázott cselekményt a végletekig művi (mesterkélt?) szerkezet, narráció és betétek ellenpontozzák? És mi van, ha a könyv végighúzódó alaptémája veszélyesen táncol az irodalmi köldöknézés határán, amikor a szavak hatalmát teszi meg a tragédia és a katarzis origójának? Mindezt olyan jól sikerült egybegyúrnia Markus Zusaknak, hogy A könyvtolvaj (Budapest, Ulpius-Ház, 2010; az ausztrál eredeti: The Book Thief, Sidney, Picador, 2005) című regénye mellbevágó. Nehezen rázódtam bele, leginkább a cselekménytől folyamatosan eltávolító írói eszközök miatt, legalábbis ezt válaszoltam a kérdésekre, de így utólag még inkább azért, ami miatt a végére érve sem mondhatom, hogy gyönyörű. Annyira, de annyira szomorú, miközben a témához képest nem különösebben kegyetlen, nem is meglepő, csak éppen a bőr alá mászóan rettenetes. Ez most ajánlás? Az, de nem feltétlenül. Fel fog kavarni. (A bevezető végére egy kis crossover: A könyvtolvaj olvasása közben írtam Az utazó-t. Nem véletlenül.)

A könyv főhősei egy München melletti fiktív kisvárosban, annak is a szegénynegyedében lakó munkáscsalád: a munkanélküli szobafestő és a mosás-vasalást vállaló felesége, illetve leginkább örökbefogadott kislányuk. Semmi drámai. Dehogynem. Második világháború nélkül is drámai lenne a kislány örökbefogadásának története, a családon belüli világnézeti viszály, a mindennapos szegénység. A könyv egyik nagy erénye éppen az, hogy nem a nyilvánvaló, tömény borzalmon keresztül mutatja be a náci diktatúra rettenetét. A főhősök félnek a Gestapo-tól, de az nem jön el, félnek a fronttól, de nem kerülnek oda (hírek persze vannak, meg hazatérők és haza nem térők), látják az erőltetett menetben hajtott zsidókat, de a koncentrációs táborokat nem. Mégis egész biztosak benne, hogy a Pokol épül körülöttük. Ha a rémálom bekúszik a mindennapokba, az mutatja meg, hogy közeleg a világ vége. Tudjuk, hogy Hitler mit tett a zsidókkal, mit tett Európával, sőt igazából azt is tudjuk, mit tett Németországgal, de most testközelből nézzük végig saját népének perverz elpusztítását. Igen, ebben a könyvben az egyszerű németeket sajnáljuk.

A könyv fülszövege is rögtön elárulja, de ettől függetlenül az első bekezdésből is már kiderül: a könyv narrátora a Halál. A fáradt, ám fáradhatatlan munkás, aki a lelkeket kibontja elpusztult testükből, és elviszi … nos, hogy hova, erről nem szól a könyv. Ez a narráció újra és újra pofon vág, és nem örültem neki. Az elbeszélő nem csak tudja, mi fog történni, de rendszeresen el is árulja. És nem, ezzel nem csökkenti a feszültséget, hiszen hogy mi fog történni, vagy pontosabban, hogy mi történhet egy nem optimista hangvételű második világháborús könyvben, az sejthető. Sőt, növeli, mert súlyosbítja a depresszív hangulatot. Talán az a könyvborító sikerült a legjobban, ahol baljós árnyként magaslik a kislány fölé. A Halál nem csak narrál, de megjegyzései tipográfiailag is elkülönülve, az elbeszélő szövegből kiemelve jelennek meg („egy újabb apró tény”, „xy négy szava” stb.). Ennek ellenére a történetbe egyre jobban beleágyazódó szereplő, hiszen ő köti össze a nagyvilág hullahegyeit a mikrovilág lelki tragédiáival. Egy ponton a könyv váratlanul rajzos betéteket is kap, egy a könyvbe ágyazott képeskönyvet. Megint nagyon furcsa kapocs, felráz a lineáris történetmesélésből, és összekapcsol az alaptémával, a szavak hatalmával.

Hogy a szavakról lesz szó, az végső soron már a címből sejthető. Aztán kapunk egy megható történetet arról, hogy a kislány gyászát, aztán kudarcait a szavak meghódítása, értsd az olvasni és írni tanulás oldja fel. De a szavak nem csak a saját életünknek adhatnak (bár elég véletlenszerű, és racionálisan semmiképp sem értelmezhető) célt. A szavak irányítják a világot. Mivel ez így fellengzősnek hangzik, mindezt nagyon megjelölten jelképesen kapjuk: a történetbe ágyazott képes mesekönyv mondandója, hogy Hitler a szavakkal hódította meg népét, és csak a szavak képesek neki ellenállni. Persze a történetben is megvan ennek a párja, vagy inkább párjai: a saját és a légvédelmi pincében való olvasás közönsége különbözik, de célja ugyanaz, a szavak világába húzódni a kinti vérözön elől, menedéket lelni, erőt gyűjteni. Az irodalom egyik alapkérdése ez, hogy mire is való, mi a célja, értelme. Zusak megadja a nem túlságosan eredeti választ, mesébe csomagolja, ezzel ránk kacsint, és az egészet betekeri egy másik történet pokrócába, a szerkezettel és a narrációval nagy piros betűkkel ráírja, hogy vigyázat fikció, újra ránk kacsint, és elénk teszi. Igazi posztmodern. Igazi könyv.

Kolbenheyer kommentpolitikája

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://sardobalo.blog.hu/api/trackback/id/tr635849986

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.