Ez a poszt egy ötrészes sorozat negyedik darabja. Az első három rész Miért nem vagyok liberális?, Miért nem vagyok nacionalista? és Miért nem vagyok szocialista? címmel jelent meg. Folytatása szerdán (01.13.) következik.
Minden épeszű ember konzervatív. Ki vonná kétségbe, hogy a létezőt mindig nagyobb tisztelet illeti meg az elgondolhatónál, hogy a valóság, a világ, az élet fontosabb, mint az eszmék. Egyetértünk abban is, hogy nincs bizonyosságunk arról, hogy egy elképzelt világ jobban működne a létezőnél, sőt az ez irányú kísérletek még szkeptikusabbá tesznek minket. Sőt arról sincs bizonyosságunk, hogy egyáltalán létezhet-e tökéletes világ, amire érdemes hatalmas erőfeszítések, konfliktusok és veszteségek árán is törekedni. Egyetértünk abban is, hogy a változásnak mindig indokoltnak kell lennie, de az indok nem lehet valami távoli, ködös cél, hanem csakis kézzelfogható jobbítási szándék. Ezekből az alapelvekből következően a politika alapvető célja a megőrzés: a működő dolgok megváltoztatása mindig a működőképesség elvesztésének kockázatával jár. Őszintén szembe kell nézni azzal, hogy nem létezik változtatás érdeksérelem nélkül, ezért a lehető legmegfontoltabban kell eljárni minden ilyen kérdésben, hiszen nem látunk kikezdhetetlen etalont. Akkor miért nem vagyok mégsem konzervatív?
Talán kezdjük a gyakorlati kérdésekkel, mert azok könnyebben emészthetők, bár a téma szempontjából kevésbé fontosak. A fenti alapelvek ugyanis a mai európai politikában evidenciák. A decentralizáció éppen a legveszélyesebb forradalmi fegyver, az államhatalom élét csorbítja ki, és helyezi a döntéseket oda, ahova valók. Az európai politika kínos ideológiamentessége pedig kitűnő alkalmat teremt arra, hogy szigorúan technokrata döntések szülessenek. Ugyanakkor a fennmaradt nemzetállamok (és nem – mint sokan tévesen hiszik – a brüsszeli bürokrácia) gondoskodnak arról, hogy még a technokrata döntések útjában is elég akadály álljon. De nem is elsősorban emiatt, hanem inkább a magyar társadalom nagyfokú önállótlansága miatt nincs nálunk érett konzervatív politika. Az MDF ugyanis a konzervativizmust hol a keresztény világnézettel, hol a nacionalizmussal, de leginkább a rendpárti államhatalom glorifikálásával keveri össze. A Fidesz pedig zavartan kapkodja fel a színpad jobboldalán talált kosztümöket, de mindenkinek feltűnik, hogy egyik sem illik rá igazán. A világon időről időre végigsöprő konzervatív hullámok azok, aminek látszanak: reakció a globalizációra. De éppen ezért kétségesek, hiszen a jóléti állam leépítése, vagy az aktivista külpolitika beszüntetése épp annyi problémát vet fel, mint jelenlegi működtetésük.
De leginkább elvi okokból nem vagyok konzervatív (hiszen a gyakorlati gondok mindig fakadhatnak az inkompetenciából is). A konzervativizmus eredendően reakció, mégpedig védekező reakció. Hasznos, de passzív. Ez az értéke, de ez a korlátja is. Az eszmék ugyanis épp olyan létezők, mint az anyagi világ. Én azt is hiszem, hogy van az anyagon túli szellem, de aki nem, az is tapasztalhatja, hogy néha nagyobb erőt fejt ki egy-egy elvont eszme – akár a szabadságé, akár a közösségé – mint az anyagi jólét vagy hiánya. Míg konkrét kérdésekben nagyon is értelmesnek tűnik a konzervatív álláspont, addig általánosságban agyaglábakon áll. Bármit megéri fenntartani? Minden régóta létezőt bevon a tradíció patinája? A hierarchia és a tekintély minden esetben megoldást talál a felmerülő problémákra? Aki nem tud jó érzéssel igennel felelni ezekre a kérdésekre, az nem lehet konzervatív. Azt írtam korábban, hogy liberálisan viselkedem új helyzetekben, nacionalistán a hazámban és szocialistán a vesztesekkel szemben. Őszintén szólva minden helyzetben először is konzervatívan: kételkedve és bizonytalanul. De nem vagyok konzervatív.
Miért nem vagyok konzervatív?
2010.01.11. 09:00 kolbenheyer
8 komment
Címkék: politika konzervativizmus
A bejegyzés trackback címe:
https://sardobalo.blog.hu/api/trackback/id/tr271635004
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
ParadiseLost 2010.01.11. 09:58:36
Jól van, eggyel kevesebb.
Bár nem tudom, mit jelentene "új helyzetekben" liberálisnak lenni.
Amúgy meg a slusszpoén felé mutat, hogy Te "azt is hisze[d], hogy van az anyagon túli szellem". Szép. Csak azt nem értem, hogy egy ilyen evidens módon természettudományos kérdésben miért dobod ki az ablakon a tudományos módszert. Ha a szellem bármilyen módon érinti a "való" (? fizikai? anyagi? mi is a különbség? a sötét anyag még anyagi? és a neutrínó?) világot, akkor a való világot elemi meggyőző erővel felderítő természettudománynak meg kéne találnia ezt is, és meg kéne ismernie.
Ha meg nincs köze az anyagi világhoz, akkor micsoda az a szellem? Ha soha nincs hatása semmire, akkor kit érdekel? Tökéletes démonhipotézis, cáfolhatatlan (ergo nem is igazi kérdés). Hogy most millió párhuzamos világegyetem van, amiknek semmi köze egymáshoz, vagy csak egy másik, vagy nulla, ugyanilyen.
Bár nem tudom, mit jelentene "új helyzetekben" liberálisnak lenni.
Amúgy meg a slusszpoén felé mutat, hogy Te "azt is hisze[d], hogy van az anyagon túli szellem". Szép. Csak azt nem értem, hogy egy ilyen evidens módon természettudományos kérdésben miért dobod ki az ablakon a tudományos módszert. Ha a szellem bármilyen módon érinti a "való" (? fizikai? anyagi? mi is a különbség? a sötét anyag még anyagi? és a neutrínó?) világot, akkor a való világot elemi meggyőző erővel felderítő természettudománynak meg kéne találnia ezt is, és meg kéne ismernie.
Ha meg nincs köze az anyagi világhoz, akkor micsoda az a szellem? Ha soha nincs hatása semmire, akkor kit érdekel? Tökéletes démonhipotézis, cáfolhatatlan (ergo nem is igazi kérdés). Hogy most millió párhuzamos világegyetem van, amiknek semmi köze egymáshoz, vagy csak egy másik, vagy nulla, ugyanilyen.
Bell & Sebastian 2010.01.11. 10:35:23
Ezt @bbjnick Magyaridő blogjáról loptam.
Gróf Széchenyi István (Világ, 1831):
"S ha én a characterkörülti zavart ideák helyrehozása végett az erkölcsi tudomány mezeire vezetlek, barátom; s azt <<a mirül csak könnyeden s felszinleg szokott ítélni a többség, mélyebb fontolgatás tárgyává törekedem tenni, kárhoztathatsz-e azért? S valjon nem szükséges-e világosságra hozni s józanra intézni egy oly zavart ideát, melynél fogva sokszor az nyer bizodalmat, ki nem érdemli, s igy nem ritkán a bitorlott reputatio emeli legbüszkébben nagy, de üres fejét?...>>
magyarido.blog.hu/
Nagyon kitalálta, mi az igazi válasz(tás).
Gróf Széchenyi István (Világ, 1831):
"S ha én a characterkörülti zavart ideák helyrehozása végett az erkölcsi tudomány mezeire vezetlek, barátom; s azt <<a mirül csak könnyeden s felszinleg szokott ítélni a többség, mélyebb fontolgatás tárgyává törekedem tenni, kárhoztathatsz-e azért? S valjon nem szükséges-e világosságra hozni s józanra intézni egy oly zavart ideát, melynél fogva sokszor az nyer bizodalmat, ki nem érdemli, s igy nem ritkán a bitorlott reputatio emeli legbüszkébben nagy, de üres fejét?...>>
magyarido.blog.hu/
Nagyon kitalálta, mi az igazi válasz(tás).
kolbenheyer 2010.01.11. 12:57:03
@ParadiseLost:
Ugye azt azért érted, hogy a "Én azt is hiszem, hogy van az anyagon túli szellem, de aki nem, az is tapasztalhatja, hogy néha nagyobb erőt fejt ki egy-egy elvont eszme – akár a szabadságé, akár a közösségé – mint az anyagi jólét vagy hiánya. " kitétel itt most a szellemre a tiédnél jóval szélesebb értelemben utal?
A démonhipotézisekről pedig már kimerítő vitákat folytattunk, most nem kezdeném újra.
Az új helyzeteken azt értem, hogy ha olyannal találkozom, ami idegen és különös, akkor az első reakcióm az, hogy másnak ez is lehet jó.
Ugye azt azért érted, hogy a "Én azt is hiszem, hogy van az anyagon túli szellem, de aki nem, az is tapasztalhatja, hogy néha nagyobb erőt fejt ki egy-egy elvont eszme – akár a szabadságé, akár a közösségé – mint az anyagi jólét vagy hiánya. " kitétel itt most a szellemre a tiédnél jóval szélesebb értelemben utal?
A démonhipotézisekről pedig már kimerítő vitákat folytattunk, most nem kezdeném újra.
Az új helyzeteken azt értem, hogy ha olyannal találkozom, ami idegen és különös, akkor az első reakcióm az, hogy másnak ez is lehet jó.
ParadiseLost 2010.01.11. 14:50:42
@kolbenheyer: *Azt* azért még értem. :-)
Bár szerintem nem lefutott, hogy mik is azok az emberek felett álló közös dolgok, amiket mindenki ért (bár megegyezni róla oly kevéssé tudunk), és amikre így hivatkozni lehet. Ha csak az különböztetné meg a konzervatívokat másoktól, hogy alapvetően nagyon szkeptikusak az ilyen "magától értetődő" ideákkal szemben az egyéni tudat, szándék, érdek, akarat felett (legyen az osztály, férfiasság, magyar vér, kultúrnemzet vagy csak a család), sokkal szimpatikusabbak lehetnének.
Persze a konzervativizmus is egy absztrakt fogalom, szóval nem sokat mondtam azzal, hogy már a definíciód se tűnik nagyon meggyőzőnek, főleg, ha az ilyesmi csoportokkal és elmék között áramló-köröző ideákkal szemben vagyok szkeptikus.
Félreértés ne essék, nem tagadom az eszmék létét, mert a körülöttem lévő emberek nyelve használ ilyen fogalmakat. De aggaszt, hogy mit is értenek rajta és mit is közölnek vele, mert képlékeny-illékony és önellentmondásos fogalom sok ilyesmi. Ettől még beszélhetünk róla, nemcsak mérnök kell erre a világra, de azért Te se mondanád, hogy a csillagképek és aszcendensek léteznek a "való" világban csak attól, hogy sokan beszélnek róla, és sokan értenek alatta valamit.
Bár szerintem nem lefutott, hogy mik is azok az emberek felett álló közös dolgok, amiket mindenki ért (bár megegyezni róla oly kevéssé tudunk), és amikre így hivatkozni lehet. Ha csak az különböztetné meg a konzervatívokat másoktól, hogy alapvetően nagyon szkeptikusak az ilyen "magától értetődő" ideákkal szemben az egyéni tudat, szándék, érdek, akarat felett (legyen az osztály, férfiasság, magyar vér, kultúrnemzet vagy csak a család), sokkal szimpatikusabbak lehetnének.
Persze a konzervativizmus is egy absztrakt fogalom, szóval nem sokat mondtam azzal, hogy már a definíciód se tűnik nagyon meggyőzőnek, főleg, ha az ilyesmi csoportokkal és elmék között áramló-köröző ideákkal szemben vagyok szkeptikus.
Félreértés ne essék, nem tagadom az eszmék létét, mert a körülöttem lévő emberek nyelve használ ilyen fogalmakat. De aggaszt, hogy mit is értenek rajta és mit is közölnek vele, mert képlékeny-illékony és önellentmondásos fogalom sok ilyesmi. Ettől még beszélhetünk róla, nemcsak mérnök kell erre a világra, de azért Te se mondanád, hogy a csillagképek és aszcendensek léteznek a "való" világban csak attól, hogy sokan beszélnek róla, és sokan értenek alatta valamit.
kolbenheyer 2010.01.11. 18:33:01
@ParadiseLost:
Nem, azt nem állítanám, de azt igen, hogy a képzetük létezik. És az hat.
A definícióm lehet, hogy nem meggyőző, bár jobban szeretm az olyan kritikát, ami meg is mondja, miért nem. A definícióim nagyon tömörek, mint az egész poszt, és ezért sematiskusak. Ezáltal akartam megragadni a lényeget. Lehet, hogy nem skerült. Várom a javítást.
Nem, azt nem állítanám, de azt igen, hogy a képzetük létezik. És az hat.
A definícióm lehet, hogy nem meggyőző, bár jobban szeretm az olyan kritikát, ami meg is mondja, miért nem. A definícióim nagyon tömörek, mint az egész poszt, és ezért sematiskusak. Ezáltal akartam megragadni a lényeget. Lehet, hogy nem skerült. Várom a javítást.
eastern sugar 2010.01.11. 18:51:33
na most már kíváncsi vagyok mi lesz ennek a vége, remélem nem az, hogy "miért lettem végül kisgazda"
:)
:)
R_John · http://sardobalo.blog.hu 2010.01.11. 18:53:51
@pavlovna: erre baszki nem is gondoltam. Remélem egyszer kolbenheyer még ezt is megírja:D