A legfrissebb cikkek

Nincs megjeleníthető elem

Kapcsolat


Friss topikok

Statisztikák

Címkék

alkotmány (20) állam (6) állambiztonság (10) állambiztonságis jelen (6) arab (9) atom (7) a mennyei birodalomban (6) bajnai gordon (10) biológia (16) bíróság (6) bkv (7) budapest (10) cigány (86) demokrácia (87) diszkrimináció (6) egyház (6) ensz (8) erkölcs (6) eu (28) európa (7) evolúció (10) fantasy (9) fasizmus (6) fidesz (148) foci (6) gay (17) gay pride (12) gáza (14) gazdaság (19) google (6) gyász (7) gyurcsány (49) hamasz (13) hitler (8) holokauszt (12) hülyeség (6) humor (9) index (10) internet (9) irán (21) iszlám (6) izrael (39) jared diamond (6) jézus (10) jobbik (73) jog (8) kádár (7) katolikus egyház (7) kdnp (10) keresztény (12) kereszténység (11) kína (11) kolbenheyer ír (162) kolbenheyer olvas (233) kommunizmus (14) környezetvédelem (6) közélet (9) közgazdaságtan (26) krimi (17) külpolitika (20) kultúra (25) liberalizmus (13) lmp (9) magyar (15) magyarország (140) magyar gárda (9) magyar hírlap (6) martin (6) mdf (12) meleg (13) mongol (18) mszp (62) náci (51) nacionalizmus (10) németország (11) nemzet (32) nemzetbiztonság (8) nyelvészet (6) obama (21) oktatás (11) orbán (56) oroszország (8) összeesküvés (6) őstörténet (6) palesztin (15) politika (215) pszichológia (14) rasszizmus (19) regény (27) reggel (67) rendőr (7) rendszerváltás (24) rowling (7) rükverc (11) rukverc (15) sci fi (11) sólyom lászló (11) szabadság (17) szdsz (20) szeretet (6) szlovákia (11) társadalom (69) tech (7) terrorizmus (8) több fényt a kdnp be (8) történelem (155) tudomány (8) tüntetés (6) usa (47) választások (34) választás 2010 (44) vallás (14) válság (11) varga e tamás (6) vendégpost (11) világ (14) voks10 (26) vona gábor (7) zene (12) zsidó (48) Címkefelhő

Designerünk

Legutolsó kommentek

Nincs megjeleníthető elem

Régen minden jobb volt 7. Úri huncutság – Az ártatlanság mítosza

2011.03.18. 07:00 kolbenheyer

A sorozat bevezetőjét itt, első részét (őstörténet) itt, második részét (államalapítás) itt, harmadik részét (középkori nagyhatalmiság) itt, negyedik részét (örök vereség) itt, ötödik részét (Habsburg elnyomás) itt, hatodik részét (nemzetállam) pedig itt olvashatod, a zárszó jövő hétfőn (03.21.) következik.

A negyedik és az ötödik részben már értekeztem arról, hogy a magyar történelem-felfogás a nemzetet valamilyen örök ellenzékben látja a mindenkori elnyomó (értsd: külföldi) államhatalommal szemben (bár ennek az államhatalomnak a kimúlását az I. világháború után aztán keservesen megsiratja, de a Stockholm-szindróma terápiás kezelése most nem tartozik ide). Ez azzal a praktikus haszonnal is jár, hogy a történelmet nem kell túl személyesen venni, csak semmi felelősség, kérem. A legeklatánsabb példája ennek nyilván a holokauszt. A zsidókat végül is csak a német megszállás után deportálták, Auschwitzban ölték meg, és az egészről a nácik tehetnek. Magyarország csak „belesodródott” a háborúba, elég baj az neki, hogy a rossz oldalon, ne akarjunk már mást is a nyakába varrni. De folytatódik az ártatlanság utána is, hiszen a kommunista diktatúrát a szovjet megszállók, és velük érkezett csatlósaik építették és működtették, a magyar nép az utolsó emberig felkelt ellenük ’56-ban. A Kádár-rendszerben is az egyszeri ember csak túlélt, meghúzta magát, sőt „alámerült”, a kommunisták tették tönkre az országot. A magyar nemzet áldozata a 20. század hányattatásainak és szörnyű diktatúrájának. De miért jut erről Pistike az eszembe, aki vörös fülekkel áll a focilabdájával a kitört ablak mellett, és azt motyogja: „nem tehetek róla, én csak visszarúgtam”?

Talán úgy tűnik, hogy ez a mítosz alapvetően különbözik az eddigiektől, hiszen azok mind a nemzetfelfogás deformitásából keletkeztek. Itt valóban nem egy modern fogalom visszaprojektálásáról van szó, de annyiban nagyon is kapcsolódik az eddigiekhez, hogy a baj gyökere az arctalan kollektív szemléletben, a homogén csoportok láttatásában van. Ha „a zsidókat” vagy „a kommunistákat” homogén, és tőlünk világosan megkülönböztethető csoportoknak látjuk, akkor máris könnyebb napirendre térni lemészárlásuk fölött, vagy könnyebb minden felelősséget rájuk hárítani. Hasonlóképpen, ha a magyar nemzetet tételezzük fel egy ilyen, azonos tulajdonságokkal és érdekekkel bíró, együtt cselekvő (vagy nem cselekvő) csoportnak, akkor jól fog állni neki az áldozat szerepe. Csakhogy ezek a csoportok csak a fejekben léteznek. A valóságban minden gyilkos és áldozat, és minden csendes szemlélő is önálló egyéniség volt. Érdemesebb lenne megismerkedni néhány szereplővel, és az ő tetteik, vélhető motivációjuk alapján megérteni, hogyan történhetett meg annyi szörnyűség. Mert részvétel nélkül biztosan nem. A zsidók deportálásának megszervezői és csendes tanúi is magyarok voltak. A diktatúra működtetői, haszonélvezői és eltűrői szintén. A szüleink, a nagyszüleink, a dédszüleink. Kérdezzük csak meg őket.

Kár lenne átesni a ló másik oldalára. A magyar állam ugyan tényleg Hitler (egyik) utolsó csatlósa volt, de a honvédek nyilván nem a nemzetiszocializmusért harcoltak. Kádár népszerűsége sem azonos azzal, hogy mindenki tervgazdaságot és cenzúrát akart volna. De ha nem nézünk szembe azzal, hogy az embertelen rendszerek csak sok-sok közreműködő és még több passzív beleegyező segítségével működhettek, akkor pont azért állhat elő újra ilyen helyzet, mert senkinek sem kell a személyes felelősség nyomasztó terhét felvenni, el lehet bújni a „nem mi tehetünk róla” ostobasága mögé. Pedig a kollaboráció nem nemzeti kérdés. Pétain miatt nem lesz minden francia fasiszta, de De Gaulle miatt sem lesz mind hős. A sötét foltok feltárását kifejezetten hazafias cselekedetnek tartom, már ha azt értjük hazafiságon, hogy valaki használni akar nemzetének, azt akarja, hogy tanuljon a múlt hibáiból, és ne megismételje azokat.

Kolbenheyer kommentpolitikája

20 komment

Címkék: nemzet történelem

A bejegyzés trackback címe:

https://sardobalo.blog.hu/api/trackback/id/tr742701525

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Bell & Sebastian 2011.03.18. 12:02:15

Mindig csodálattal tölt el, ha aránylag színvonalas relativizálást olvasok.

Az egyénekre lebontott történelemben mindenki ártatlan, az általánosítóban meg bűnös, azaz mindkettő egyszerre igaz, vagy egyik sem. Ha lenne az állítás mellett egy mérőszám mértékegységgel (például: minden német náci volt 1930 -ban, IF: 18,3%), attól még nem lenne tudományos igényű a megállapítás, mert nem felel meg a tudományokkal szemben támasztott egyetemleges követelményeknek, de kétségkívül nehezebben menne a történelem hamisítása, nem középiskolás fokon.

hesslerezredes-halálazötvenórára 2011.03.18. 16:23:46

Moldova György írja egy helyütt a második világháború alatt a polgár ember/civil kurázsiról:
"- Mit tett maga a háború ellen?
kérdezik a vidéki tűzoltó zenekar vezetőjét.
- Kérem, amikor vitték a frontra a katonákat, és a vasútállomáson búcsúztattuk őket, akkor két ütemmel lassabban vezényeltem a zenét, hogy minél később induljanak a frontra..."

Ennyit lehet elvárni bárhol, bármikor, bármely nemzet átlagpolgárától.

Ebből következik, hogy nem érdemes mentegetőzni, mert nem érdemes kollektíven vádolni sem.

Ehhez képest ez a nép, tehát a magyar, ezt a maximális elvárhatóságot a történelme során - más népekhez képest mindenképpen - többször is átlépte.

A deportálás pedig - akár tetszik, akár nem - a történelem során, az idő előrehaladátval egyre inkább esztétikai kérdés (is) lesz - ha túl sokat emlegetik, akkor gúnyba fullad, mert - és ez is történelmi vastörvény - "az emberiség mindig röhögve búcsúzik a múltjától" (K. Marx).

Tehát ha én zsidó lennék, mint ahogy nem vagyok, akkor biztosan sokkal kevesebbszer emlegetném a deportálásokat, és attól különösen óvakodnék, hogy olyan nemzedékek orra alá dörgöljem a nagyanyáim, dédnagyapáim nyomorát, amely nemzedékek akkor, amikor ezek az események történtek, még kéjes álom formájában sem léteztek, márpedig a ma együtt élő nemzedékek 98%-a a háború befejezésekor legfeljebb ha 10 éves gyerek volt, de túlnyomórészük meg ráadásul bőven a háború után született.

Tehát nincs miért mosakodnunk, bocsánatot kérnünk, szégyenkeznünk - mi, mai magyarok a múlt, mármint a cikk szerinti múlt egyetlen részletében sem vagyunk semmilyen mértékig sem bűnösök, vétkesek, vagy tettestársak.

hesslerezredes-halálazötvenórára 2011.03.18. 16:27:11

@hesslerezredes-halálazötvenórára: amikor az elvárhatóság túllépéséről szólok, akkor ez alatt azt értem, hogy a magyar a szabadságharcaival, forradalmaival mindenképpen többször is többet próbált tenni, mint akármelyik nép, akár csak itt a környékünkön is a szabadságért, emberségért és igenis az emberiségért.

Bell & Sebastian 2011.03.18. 19:20:31

Azért azt lássuk be, ha egy nép történetében gyanúsan sok a rebellió, az nem a hősök emlékműve, hanem a sötét uralkodó-értelmiség mementója!

Akitlosz · http://honunk.blog.hu/ 2011.03.19. 09:42:22

"A negyedik és az ötödik részben már értekeztem arról, hogy a magyar történelem-felfogás a nemzetet valamilyen örök ellenzékben látja a mindenkori elnyomó (értsd: külföldi) államhatalommal szemben (bár ennek az államhatalomnak a kimúlását az I. világháború után aztán keservesen megsiratja,"

Nagyon nem érted, nem akarod érteni, ezért kevered.

Az 1918-ban kimúlt idegen Habsburg államhatalmat elég kevesen siratják.

Amit siratunk azok Magyarország Trianonban elvesztett területei.

A kettő két különböző dolog.

Teccik érteni?

---

A holokauszt az egy másik nép történelme, nem a magyaré.

Ahogy az Egyiptomból való elszökés sem az egyiptomiak történelme.

Persze világtörténelem címszó alatt lehet szót ejteni róla, viszont jó lenne magyar történelem címszó alatt elsősorban a magyarokat érintő történelmi eseményekkel foglalkozni.

Több magyar film készült csak a holokausztról, mint izraeli a magyar történelem egészéről.

Minden nép istenének a saját népe a kiválasztott, s viszont.

Iskolásoknak kötelezően holokauszt emléknap van. Muhinak, Mohácsnak van emléknapja? Nincs.

A háborúba sodródásról már tehet rendesen a magyar vezetés. Önként és dalolva saját szabad akaratukból üzentek hadat a Szovjetuniónak és az amerikai Egyesült Államoknak is. Erre "német nyomás" nem volt. A Barbarossa terv csak román és finn segédcsapatokkal számol.

---

Kádár rendszer Pistikéjének visszarúgása:

Nem lehet nem figyelmen kívül hagyni, hogy Kádár lérésére nagy létszámban állomásoztak Magyarországon a szovjet csapatok. S azt sem, hogy 1956-ban sem segített senki.

Tehát reálisan gondolkodó magyar Pistikék ugrálási mozgástere eléggé behatárolt volt 1957-1988 között.

"Ha „a zsidókat” vagy „a kommunistákat” homogén, és tőlünk világosan megkülönböztethető csoportoknak látjuk,"

Ha? Hogyhogy ha? Elég nehezen keveri össze magát zsidóval, kommunistával olyan aki nem az, és soha nem is volt az.

"Hasonlóképpen, ha a magyar nemzetet tételezzük fel egy ilyen, azonos tulajdonságokkal és érdekekkel bíró, együtt cselekvő (vagy nem cselekvő) csoportnak, akkor jól fog állni neki az áldozat szerepe."

Úgy mondanám inkább, hogy Magyarország érdekérvényesítési képessége elég alacsony. Ha ugyanazt teszi amit más országok, azon már felháborodnak bizonyos más országok.

"De ha nem nézünk szembe azzal, hogy az embertelen rendszerek csak sok-sok közreműködő és még több passzív beleegyező segítségével működhettek, akkor pont azért állhat elő újra ilyen helyzet, mert senkinek sem kell a személyes felelősség nyomasztó terhét felvenni, el lehet bújni a „nem mi tehetünk róla” ostobasága mögé."

Ha nem tetszik lehet menni tüntetni. A rendőrök meg jól beverik a fejedet.
Aztán elmélkedhetsz róla újra, hogy ki az ostoba.

Azért az nem megy hogy ha sokaknak, többségnek nem tetszik egy rendszer, akkor nosza csináljunk forradalmat!

Próbálkozni persze lehet. Aztán vagy bejön, vagy nem. Magyarországon általában nem szokott.

Az az ostoba, aki ezt kifelejti a számításból.
Minden rendszer, bármilyen, védi saját magát az "alkotmányellenes szervezkedéstől".

Látszatszavazgatásokat lehet szervezni, de azokon soha nem a rendszerről magáról döntenek, azaz jelentőségük csekély.

Aztán meg a kollaboráció és a nemzeti hős kategóriák között ott a többség. Akik csupán azt tették és azt akarták, amit az emberek jó része mindig is tett, és tesz, amióta létezik emberiség. Boldogulni az életben, felnevelni a gyerekeket, hogy a jövő politikusainak is legyen elég katonája és adófizetője.
Akár kollaboráns politikus, akár nemzeti hős.

Az élethez annyit kell tudni, hogy ha

Ha elöl állsz pofán vernek.
Ha hátul, picsán rúgnak.
Ha középen, akkor meg a fejedre szarnak.

Aki nem hiszi próbálkozzon aztán majd a saját tapasztalatainak fog hinni!

kolbenheyer 2011.03.19. 12:42:11

@hesslerezredes-halálazötvenórára:
A történelem tanítása az mindig orr alá dörgölés? Mert akkor semmit sem kéne tanítani. Vagy csak hagyjuk ki a deportálást, mert az ciki? És kiknek a dédanyja? A dédunokák nem ülnek ott az osztályteremben? És mi van azzal, akinek az egyik dédapját a másik dédapja deportálta?
Sajnos a történelem nem olyan egyszerű ...

pm85 2011.03.19. 12:48:11

@Akitlosz:
Tudom, hogy szőrszálhasogatás, de nem tudom megállni: a Szovjetuniónak nem üzentünk hadat, csak bejelentettük a hadiállapot beálltát. Jogilag és diplomáciailag óriási különbség, bár természetesen a lényegen semmit sem változtat. Bocs!

"A holokauszt az egy másik nép történelme, nem a magyaré."

Ez attól függ, a magyart, mint olyant hogyan definiálod. Van-e magyar zsidó? Mit kezdjünk ez esetben pl. Szerb Antallal, Radnóti Miklóssal? (Jó, tudom, Szerb katolikus nevelést kapott, Radnóti pedig katolizált, de a deportálásuknál nem a vallás, hanem a származás számított.)
Az ő munkaszolgálatra deportálásuk és Radnóti agyonlövése része-e a magyar nép történelmének, vagy csak a zsidóénak?
Ha deportálásuk csak a zsidó nép történelmének része, munkásságuk része-e a magyar irodalomnak? Vagy jelentős költőként/íróként magyarok, deportáltként zsidók? Nincs itt valami tudathasadás?

Ez engem elméleti problémaként érdekel, akkor is, ha az állandó holokausztozás nekem is megfekszi a gyomromat.

Akitlosz · http://honunk.blog.hu/ 2011.03.19. 13:58:35

Két különböző népről van szó.
Mindkettőnek az lehet a tagja aki vegyes házasságból született.

Megy egyfajta trükközés a kit hova számolunk kérdésben.

Ha megnézzük hol élnek magyarok, akkor érdekes módon Izrael fel lesz tüntetve 200 000 magyarral.
Hmmm.
Ha megnézzük kik élnek Izraelben, akkor magyar egy szál sem. Izraeliek és arabok.

Azért fura, hogy az izraeli származásúakat tetszés és érdek szerint számolgatják hol ide, hol oda, míg a magyarokat valójában soha sehol senki nem számolja izraelinek.

Más nép, más kultúra, más vallás.

Ez meg így elég egyoldalú.

Egy halom tragikus magyar történelmi eseménynek sincs emléknapja az iskolások számára sem. Miért pont a holokausztnak kell, ami nem a magyar családok számára tragédia?

Tatárjárás nagyobb kárt okozott. Jó, az régen volt. Ha meg a második világháborús magyar eseményt akarunk siratni, akkor ott a Doni tragédia. Van emléknapja? Nincs. Művész, játék, dokumentumfilm is sokkal többet foglalkozik a holokauszttal.

A nagyapám elesett a fronton a Don kanyarban.
Miért a Radnótit sirassam?

Se zsidó, se csendőr, de még vasutas sem volt a magyar családok többségében, így a magyar családok többsége nem is érintett a holokausztban. Főleg nem a mai magyar családok, mert az érintett túlélők nagy része rég elköltözött Izraelbe.

Miközben szinte minden magyar családot ért háborús veszteség. Elestek a frontot, hadifogságba estek, le/kibombázták az angolszász az angolszász terrorbombázók, megerőszakolták az orosz katonák.

Nekik miért nincs emléknapjuk?

A holokausztot sirassák Izraelben! Nem vagyok érintett, az őseimnek sem, és ezzel így van a magyar családok nagy többsége.

Amiket a cikkíró ír elvileg előfordulhattak, akár gyakorlatilag is, de hogy nem volt jellemző az is biztos.

Az égvilágon senkit nem ismerek, aki családügyileg érintett lenne ebben a holokauszt dologban, viszont olyan család nem akad, akiknél legalább egy hadifogoly ne lett volna a háború alatt, de elég gyakan, túl gyakran inkább hősi halott. :-(

Ezzel persze nem vitatom a megtörténtét, viszont a magyarokkal nem az történt a II. VH. alatt.

pm85 2011.03.19. 19:25:34

@Akitlosz:
Tehát ha jól értelmezem, a nemzetet vérségi alapon határozod meg.

Z-o-g 2011.03.19. 22:31:55

A nagyapád a Donnál?
A Losonci ezredben szolgált? Mert akkor nagy valószínűséggel szlovák vér is csörgedezik az ereidben, Magyar Testvérem...

Akitlosz · http://honunk.blog.hu/ 2011.03.20. 07:35:24

@pm85:

A vérség is számít, de csak néhány generációig.

Nemzetet a közös ország, a közös nyelv, a közös néprajz, kultúra tesz nemzetté.

kolbenheyer 2011.03.20. 07:52:18

@pm85:
Megkérdezhetem, mit értesz állandó holokausztozáson? Gondolom az évi egy márc.15. vagy aug.20. nem zavar?
És biztos, hogy túl sok, ha van aki simán kitagadja Radnótit és Szerb Antalt a magyarságból?

pm85 2011.03.20. 13:10:52

@kolbenheyer:
Én minden feleslegesen és erőszakosan elvett emberi életet tragédiának tartok, a népirtásokat általában elítélem, így a holokausztot is, de nem kiemelten, nem elkülönítve a többitől.
A megemlékezésekkel semmi bajom, de a biznisszel már van: az olyan finoman szólva is túlzásnak nevezhető akciók, mint az OTP vagy a MÁV beperlése engem taszítanak.
(Zárójelben jegyzem meg, hogy a holokauszt-törvényben is az zavar leginkább, hogy ha betű szerint értelmezzük, a tudományos történészi kutatást és vitát is akadályozhatja.)

Engem a megemlékezések önmagukban kevéssé mozgatnak meg: speciel nem zavar, de nem is érdekel az évenkénti holokauszt-megemlékezés, ugyanakkor márc. 15. vagy aug. 20. sem hoz különösebben lázba, mert a magyarságomat nem az ünnepeken vagy a kokárdában próbálom megélni, hanem a mindennapokban.

Ugyanakkor elismerem, hogy a nemzeti emlékezetnek (legyen szó bármilyen nemzetről), szüksége van a közös megemlékezésekre és jelképekre, tehát nem érzem őket általánosságban feleslegesnek, csak a saját ízlésem számára tűnnek időnként külsőségnek, melyből a mélyebb tartalom vagy kiveszett vagy csak kevesen tudják átérezni. (Nem is szólva arról, ha a megemlékezéseket aktuálpolitikai célra használják fel, vagy a holokauszt tragédiáját megélhetési bizniszre.)

Egy-egy megemlékezéskor általában Arany János "Rendületlenül" c. verse ugrik be nekem.

És pont azt írtam, hogy bizarr, ha valaki csak és kizárólag vérségi alapon határozza meg a nemzetet. Önmagában is visszás, ráadásul legnagyobb alakjaink is (Szerb, Radnóti, hogy nem mondjam Petőfit) is kiesnek a rostán.
Nem mondom, hogy valaki úgy sirassa Radnótit, mint a dédapját, de a közösségből kizárni több lenne mint hiba. Ugyanakkor számomra nem tűnik valószínűnek, hogy a holokauszt-megemlékezés fog hozzásegíteni ahhoz, hogy egyesek ne tagadják ki Radnótit vagy Szerbet.

kolbenheyer 2011.03.20. 20:33:00

@pm85:
Akkor mindenben egyetértünk.
A biznisz természetesen felháborító. De azért kérdeztem rá, hogy mit értesz holokausztozáson, mert sajnos ez félreérthető, és látod, hogy egyesek legszívesebben letagadnák az egészet.
A megemlékezések szerepe szerintem más. Némelyik önmagában is lehet hatásos, de ez tényleg ritka. Inkább az a lényeg, hogy mintát ad: mi az elfogadott. Ha szervesülne a két emléknap, akkor egész egyszerűen nehezebb lenne tagadni a náci és kommunista bűnöket, mert a többség a megszokottat fogadja el.

ralf 2011.03.21. 07:46:21

Ami a holocaustot illeti, nem hiszem, hogy valaki is a ma élő (ámde akkor nem) magyarokat vádolná vele. A vita arról szól, amint a cikk is említi, hogy a(z akkori) magyaroknak volt-e benne szerepe, vagy a németek egyedül, asszisztencia nélkül csinálták. Volt.

A hangsúly érdekében ismétlem, ezért egyetlen az időszak után született magyar sem felelős. Legfeljebb annyi köze van hozzá, mint az 1956 után születetteknek a forradalomhoz, vagy mindannyiunknak 1848-hoz. Ha ez utóbbiaktól elhatárolódunk, jogosan tesszük ezt a holocausttal is. Ha viszont a forradalmak dicsőségében osztozunk, történelmünk sötét korszakait sem tagadhatjuk meg.

fromdtod 2011.03.21. 11:25:06

@hesslerezredes-halálazötvenórára: Csak az utolsó bekezdésedre reagálva. De akkor ugye nem vagy büszke a törökverő Hunyadiakra sem, meg Deákra, meg Széchenyire, meg Rubik Ernőre, meg Teller Edére. Remélem nem.

fromdtod 2011.03.21. 11:38:55

Ez a "doni tragédia" is tetszik. Agresszorként megtámadunk egy másik országot, akik aztán jól elpáholnak minket. Inkább szégyenkeznünk kellene ezért. Egyrészt, hogy megtámadtunk valakit, másrészt, hogy olyan felelőtlenül támadtunk, hogy még azt sem láttuk előre, hogy nincs semmi esélyünk.

Csak akkor, hogyha kollektíven magyarnak érezünk magunkat térben és időben.

Mj · http://www.archiregnum.blog.hu 2011.03.24. 00:35:27

@fromdtod:

Erre talán még van értelme reagálni. Magyarország nem tehette meg, hogy a kisantant utódállamok mögött lemarad a versenyfutásban, és nem harcol a Szovjetunió ellen. Hogy miért? Mert Hitler bármikor visszaadhatta volna a nekünk ítélt területeket egy olyan korban, amikor Magyarország jövője egyet jelentett a revízióval. Hiszen Szlovákia és Románia ugyanúgy szövetségese volt, mint Magyarország, és ugyanúgy részt is vettek a harcokban, a románok például Sztálingrádnál hullottak, mint a legyek. Ráadásul Bulgária végig semleges maradt, mégis a nyakukba kapták a szovjet megszállást. Egy románhoz hasonló kiugrás persze már csak azért is "jó" lett volna, ha létrejön, mert valószínűleg sokkal kevesebb embert áldozunk fel a semmiért. Például nem hal meg a Don-kanyarból hazatántorgó nagyanyám öccse, a másik nagyanyám bátyja - mindkét család utolsó férfi ivadékai -, vagy két dédszülőm.