A legfrissebb cikkek

Nincs megjeleníthető elem

Kapcsolat


Friss topikok

Statisztikák

Címkék

alkotmány (20) állam (6) állambiztonság (10) állambiztonságis jelen (6) arab (9) atom (7) a mennyei birodalomban (6) bajnai gordon (10) biológia (16) bíróság (6) bkv (7) budapest (10) cigány (86) demokrácia (87) diszkrimináció (6) egyház (6) ensz (8) erkölcs (6) eu (28) európa (7) evolúció (10) fantasy (9) fasizmus (6) fidesz (148) foci (6) gay (17) gay pride (12) gáza (14) gazdaság (19) google (6) gyász (7) gyurcsány (49) hamasz (13) hitler (8) holokauszt (12) hülyeség (6) humor (9) index (10) internet (9) irán (21) iszlám (6) izrael (39) jared diamond (6) jézus (10) jobbik (73) jog (8) kádár (7) katolikus egyház (7) kdnp (10) keresztény (12) kereszténység (11) kína (11) kolbenheyer ír (162) kolbenheyer olvas (233) kommunizmus (14) környezetvédelem (6) közélet (9) közgazdaságtan (26) krimi (17) külpolitika (20) kultúra (25) liberalizmus (13) lmp (9) magyar (15) magyarország (140) magyar gárda (9) magyar hírlap (6) martin (6) mdf (12) meleg (13) mongol (18) mszp (62) náci (51) nacionalizmus (10) németország (11) nemzet (32) nemzetbiztonság (8) nyelvészet (6) obama (21) oktatás (11) orbán (56) oroszország (8) összeesküvés (6) őstörténet (6) palesztin (15) politika (215) pszichológia (14) rasszizmus (19) regény (27) reggel (67) rendőr (7) rendszerváltás (24) rowling (7) rükverc (11) rukverc (15) sci fi (11) sólyom lászló (11) szabadság (17) szdsz (20) szeretet (6) szlovákia (11) társadalom (69) tech (7) terrorizmus (8) több fényt a kdnp be (8) történelem (155) tudomány (8) tüntetés (6) usa (47) választások (34) választás 2010 (44) vallás (14) válság (11) varga e tamás (6) vendégpost (11) világ (14) voks10 (26) vona gábor (7) zene (12) zsidó (48) Címkefelhő

Designerünk

Legutolsó kommentek

Nincs megjeleníthető elem

Kolbenheyer olvas CII.: Dohos konzerv

2012.05.26. 07:00 kolbenheyer

Amikor egy ismerősöm rámcsodálkozott a villamoson, hogy John Lukacsot olvasok, és én már tudtam, hogy ez egy nagyon rossz könyv, de azt nem, hogy ő miként vélekedik róla, csak annyit mondtam: Sokat ír. Erre ő: Biztos sokat keres. Ha csak így nem. Mert múltkori állításomat, miszerint John Lukacs mindig ugyanazt a könyvet írja tovább, de mindig épen azt, amit olvasni szeretnénk, csak félig tartom. Tényleg vannak mániákusan visszatérő témák a Demokrácia és populizmus című kötetben is (Budapest, Európa, 2008; az amerikai eredeti: Democracy and Populism, New Haven-London, Yale University Press, 2005). De őszintén szólva sokkal inkább mániákusak, mintsem gondolatok. A továbbiakban a könyv három központi állításával foglalkoznék (1. A demokrácia mindinkább átadja a helyét a populizmusnak, 2. A nacionalizmus a 20-21. század vezérlő eszméje, 3. Jelenünk az újkor, és annak civilizációja végét jelenti), de előtte még muszáj kiereszteni kicsit a gőzt. Lukacs könyve ugyanis zavaros, felületes és rettenetesen nagyképű. Állandóan mindenhez hozzáfűzi, hogy „pontosabban”, de valójában semmit sem definiál: nem elegánsan irodalmi esszét olvasunk, hanem homályos locsogást. Szerinte minden fogalmat rosszul használunk („a liberálisok” vagy „az értelmiségiek”), de ő maga oldja fel a használhatatlanságig a fasizmus, totalitarizmus, nemzetiszocializmus stb. fogalmát. Lukacs nem hajlandó tudomást venni semmilyen társadalomtudományi megközelítésről, nála nincsenek adatok, csak idézetek. A több száz éves klasszikus konzervatív idézetek még akár érdekesek is lehetnek (bár én minden tiszteletem ellenére sem hiszem, hogy Tocqueville lenne a legmegfelelőbb a nácizmus megértéséhez), de a kortárs, ismeretlen konzik egyszerűen fárasztók.

A demokrácia populizmusba fordulása alapvetően értékállítás. A populizmus egyértelműen negatív fogalom, nem csak Lukacsnal, bár hogy ő mit is ért rajta pontosan, azt nehéz kihüvelyezni. Már csak azért is, mert a demokrácia megítélése sem egyértelmű nála. A populizmussal szembeállítva pozitív fényben látszik, de a könyv hemzseg a közvéleményt, a tömegembert lenéző kiszólásoktól. A népszerű alapvetően megvető jelző, bár számomra árulkodó, hogy bizonyos esetekben mégis a népszerűségre hivatkozik, és ezek mind a legrosszabb értelemben konzervatív elvek: elítéli a homoszexualitást, a szexuális felvilágosítást, de pl. a bevándorlást is (ő, a magyar bevándorló!). Inkább úgy tűnik, hogy Lukacs az egész demokratikus elvet, a többségi döntéshozatalt utasítja el, bár ezt nem meri kimondani. De mindig jóindulattal, sőt dicsérőleg ír az arisztokratikus vagy monarchikus intézményekről. Lukacs a 19. századi, monarchikus és arisztokratikus fékekkel ellátott, szűk választójoggal működő, klasszikus értelemben liberális rendszer híve (bizonyos mondatai még a teljes jogegyenlőséget is megkérdőjelezik). Ha ez lenne a demokrácia, akkor ma tényleg populista rendszerek működnek. De teljes fogalomzavarnak tűnik, amikor egyrészt óv a népre hivatkozó, a nevében beszélő autoriter vezetőktől, másrészt összekacsint a „liberális” (az állandó idézőjelezés is az idegesítő nagyképűség része) káoszban rendet teremtő erőskezűekkel.

Lukacs egyik állítása, hogy korszakunk legerősebb, és máig erős közösségszervező elve a nacionalizmus. A mai jobboldal nacionalistává váló konzervatívok, a baloldal pedig szocialistává váló liberálisok gyűjtőhelye. És a nacionalizmus miatt a jobboldal lesz a sikeresebb. Különös állítás, főleg ha egybevetjük néhány másikkal. Ha a „haladó” (idézőjel!) baloldal az erőtlenebb, akkor miért „halad” a világ (mármint rossz irányban Lukacs szerint)? A nacionalizmus erejét bizonyítja állítólag a munkásmozgalmi pacifizmus veresége 1914-ben, vagy Hitler sikerei, sőt Sztálin nacionalista fordulata a II. világháborúban (ő is nemzeti szocialista lenne). Épp ez utóbbi körülmény gyanús: ha Hitler és Sztálin is nemzeti szocialisták, akkor milyen értelemben győzött a nacionalizmus a szocializmus felett? Már csak azért is nehéz megmondani, mert Lukacs csak annyit árul el definícióként, hogy a nacionalizmus támadó, míg a szerinte pozitív patriotizmus védekező.

Végül Lukacs már sokadszor tesz hitet amellett, hogy az utolsó napok tanúi vagyunk, legalábbis az újkor utolsó napjaié. Bár többször álszerénykedik, hogy ő történész, és nem próféta, maga nevezi jeremiádának könyvét. Az újkor vége ugyanis nem egyszerűen korszakolási kérdés (annak nem is lenne sok értelme, hiszen nyilvánvalóan lehetetlen a jelen tendenciáinak olyan fokú áttekintése, hogy kimutatható legyen a korszakváltás), hanem a nyugati civilizáció hanyatlásáé. Mert Lukacs szerint számtalan jel szerint hanyatló korban élünk: kultúra helyett szórakoztatás, a bűnözés terjedése, szexuális szabadosság, stb. Mindez egy zsörtölődő öregember kioktató hangján, személyes anekdotákkal és szellemesnek talált bon mot-kkal fűszerezve: hátborzongató. Annyira sajnálom, hogy képes volt minden hozzáértés, utánaolvasás, tudományos fogalom- és módszerkészlet nélkül fajsúlyos témákról ócska közhelyeket pufogtatni. Nagyon remélem, hogy nem ez a konzervativizmus hangja, mert a vonzó címke miatt megvettem, kinyitottam, és bizony nagyon dohos ez a konzerv.

Kolbenheyer kommentpolitikája
 

Szólj hozzá!

Címkék: történelem liberalizmus konzervativizmus nacionalizmus szocializmus kolbenheyer olvas

A bejegyzés trackback címe:

https://sardobalo.blog.hu/api/trackback/id/tr744221052

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.