A legfrissebb cikkek

Nincs megjeleníthető elem

Kapcsolat


Friss topikok

Statisztikák

Címkék

alkotmány (20) állam (6) állambiztonság (10) állambiztonságis jelen (6) arab (9) atom (7) a mennyei birodalomban (6) bajnai gordon (10) biológia (16) bíróság (6) bkv (7) budapest (10) cigány (86) demokrácia (87) diszkrimináció (6) egyház (6) ensz (8) erkölcs (6) eu (28) európa (7) evolúció (10) fantasy (9) fasizmus (6) fidesz (148) foci (6) gay (17) gay pride (12) gáza (14) gazdaság (19) google (6) gyász (7) gyurcsány (49) hamasz (13) hitler (8) holokauszt (12) hülyeség (6) humor (9) index (10) internet (9) irán (21) iszlám (6) izrael (39) jared diamond (6) jézus (10) jobbik (73) jog (8) kádár (7) katolikus egyház (7) kdnp (10) keresztény (12) kereszténység (11) kína (11) kolbenheyer ír (162) kolbenheyer olvas (233) kommunizmus (14) környezetvédelem (6) közélet (9) közgazdaságtan (26) krimi (17) külpolitika (20) kultúra (25) liberalizmus (13) lmp (9) magyar (15) magyarország (140) magyar gárda (9) magyar hírlap (6) martin (6) mdf (12) meleg (13) mongol (18) mszp (62) náci (51) nacionalizmus (10) németország (11) nemzet (32) nemzetbiztonság (8) nyelvészet (6) obama (21) oktatás (11) orbán (56) oroszország (8) összeesküvés (6) őstörténet (6) palesztin (15) politika (215) pszichológia (14) rasszizmus (19) regény (27) reggel (67) rendőr (7) rendszerváltás (24) rowling (7) rükverc (11) rukverc (15) sci fi (11) sólyom lászló (11) szabadság (17) szdsz (20) szeretet (6) szlovákia (11) társadalom (69) tech (7) terrorizmus (8) több fényt a kdnp be (8) történelem (155) tudomány (8) tüntetés (6) usa (47) választások (34) választás 2010 (44) vallás (14) válság (11) varga e tamás (6) vendégpost (11) világ (14) voks10 (26) vona gábor (7) zene (12) zsidó (48) Címkefelhő

Designerünk

Legutolsó kommentek

Nincs megjeleníthető elem

Kolbenheyer olvas CLXIII.: Hogyan (ne) legyünk vademberek?

2014.11.22. 07:00 kolbenheyer

jared_diamond_a_vilag_tegnapig.JPGA méltatások társadalomtudományi trilógiájának záró darabjaként emlegetik Jared Diamond A világ tegnapig című (Budapest, Typotex, 2013; az amerikai eredeti: The Wold Until Yesterday, New York, Penguin, 2012) könyvét: a Háborúk, járványok, technikák és az Összeomlás folytatása, összegzése és továbbgondolása. Akik nem ismernék: Diamond nem történész, hanem biológus, aki nem végzett eredeti kutatást társadalomtudományos területen, bár rendszeres új-guineai utazásain az anekdotikusnál jóval mélyebb ismereteket szerzett a tradicionális társadalmakról. Amit ír, az nem új felfedezés, hanem olyan friss szemléletű szintézis, amitől szakembernek és laikusnak egyaránt leesik az álla. A világ tegnapig a korábbi könyveinél is inkább emlékeztet a legjobb tévés ismeretterjesztő sorozatokra, ahol a bölcs narrátor a világ legizgalmasabb pontjain felbukkanva mutat rá mások figyelmét elkerülő részletekre, amikből váratlan és lenyűgöző kép áll össze. Ma az emberiség (de legalábbis a könyv olvasóinak) jó része nyugati, iskolázott, iparosodott, gazdag és demokratikus társadalomban él (western, educated, industralized, rich, democratic − WEIRD). Ez azonban, ahogy az angol mozaikszó is mutatja, történeti értelemben különös, rendhagyó kivétel. Génjeink, értelmünk, érzelmeink és szokásaink java tradicionális (vadász-gyűjtögető vagy földművelő-állattenyésztő) körülmények között fejlődött ki. Nézzünk szembe „vademberi” önmagunkkal minden misztika, romantika és elfogultság nélkül, és tanuljunk a találkozásból.

Miután Diamond végigvezet az igazságszolgáltatás, a háború, a gyereknevelés, az idősekhez való viszonyulás, a veszélyek érzékelése és a rájuk való reagálás, a vallás, a nyelvtudás és az egészségügy oly különböző területein, röviden összegzi, mit is tanulhatunk őseinktől: minek örüljünk, mit ne ismételjünk meg, mit hiányoljunk, mit utánozzunk. Van, amit megtehetünk egyénileg, és van, ami társadalmi változást igényel. Táplálkozási szokásaink ki vannak ugyan téve modern környezetünk csábításainak és a csoportnormának, de elég elszántsággal mégis egyéni döntés eredményei. A hagyományos társadalmakban senki sem hal meg magas vérnyomásban és annak érrendszeri következményeiben, miközben ez mifelénk gyakori. Ha azonban egy hagyományos népcsoport váratlanul belekerül a modern világba, még pusztítóbb népbetegséggé válik a magas vérnyomás. Miért? Hagyományos körülmények között nehezen jut az ember sóhoz. Ezért ízlik a só, igyekszünk minél többet megenni belőle. Éppen ezért evolúciós szempontból azok voltak sikeresek, akiknek a veséje visszatartja a sót. A mi világunkban viszont nagyon olcsó a só, és az ételek többsége sós. A hagyományos körülmények között előnyt jelentő tulajdonságok hátránnyá váltak: túl sok sót eszünk, és az bennünk is marad. A só pedig növeli a vérnyomást.

A gyereknevelésben már nem mindig ilyen egyszerű érvényesíteni a hagyományos társadalmaktól tanultakat. Sok minden utal arra, hogy a babának jobb, ha testi kontaktusban van a szülővel, testhelyzete függőleges és ugyanazt látja, mint a szülő: ezért szerencsésebb egy háti hordozó, mint a babakocsi. A korábbi nézetekkel szemben szintén úgy tűnik, hogy jobb a szoptatások idejét a baba igényeihez igazítani, és minden síráskor rögtön felvenni: ezeket már nem olyan egyszerű beilleszteni a sokkal szabályozottabb, időhöz kötöttebb modern életritmusba. A hagyományos társadalmak gyereknevelésének van ezen kívül még számtalan olyan vonása, amit a megfigyelők nagyra tartanak és irigyelnek, de amiket egy-egy család nem tud megvalósítani. A hagyományos társadalmakban a gyerekeket nem csak a szülők, de a tágabb felnőtt közösség neveli, a gyerekek mindig vegyes korcsoportokban vannak, játékaik együttműködésre és nem versengésre tanítanak és sokkal több mindent kipróbálhatnak, ezzel korábban felelősséget vállalva tetteikért. Talán érdemes ezeket szem előtt tartani, amikor a szociális ellátórendszereket vagy az oktatás formáit és tartalmát tervezzük meg.

Harmadik példának az erőszakhoz való viszonyt emelném ki, ahol ugyan marad még némi szerepe az egyéni hozzáállásnak, de javában mégis a közösség, az állam egységes cselekvésmódjáról van szó. Mindjárt szögezzük le az elején, hogy a modern világ a világháborúk és minden nagyvárosi bűnözés ellenére nagyságrenddel biztonságosabb, mint az állam nélküli hagyományos társadalmak vérbosszú-ciklusokkal tarkított világa. Mit tanulhatunk ebből? Talán azt, hogy miképp az erőszakot a hagyományos világban nem elvont eszmék, hanem gyakorlati előnyszerzés (élelem, nők) motiválja, úgy lezárása sem annyira elvi kérdés, mint inkább az együttélés helyreállítására tett kísérlet. Igazságszolgáltatásunk megbünteti ugyan a bűnösöket, de ezzel sem az áldozatnak nem szolgáltat elégtételt, sem a bűnöst nem illeszti vissza addigi viszonyaiba (sőt: kifejezetten kiszakítja onnan). Az olyan új próbálkozások, mint a mediáció vagy a helyreállító (resztoratív) igazságszolgáltatás ezen próbálnak változtatni: állítsuk helyre a konfliktus előtti viszonyokat, tegyük lehetővé az együttélést.

Kolbenheyer kommentpolitikája

Szólj hozzá!

Címkék: társadalom diamond kolbenheyer olvas bioló új-guinea

A bejegyzés trackback címe:

https://sardobalo.blog.hu/api/trackback/id/tr346649987

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.